Onko Corrado turvallinen auto?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

Onko Corrado turvallinen auto?

ViestiKirjoittaja Juissi » 27.5.2015 8:57

Keskustelimme kotona vaimon kanssa aiheesta kun vaimon näkemys autosta on se että koska ikää on jo melkein 25 vuotta, ei kyseessä voi olla turvallinen auto.

Itse luonnollisesti puolustin asiaa ja totesin että onhan jo 90-luvulla ymmärretty turvallisuus (kolari ym) asioiden päälle, mutta kun aloin selvittämään netistä, en löytänyt mitään asiaan liittyvää tietoa.

Onko kellään mitään kättäpitempää tietoa liittyen aiheeseen?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 27.5.2015 9:39

Corrado on hankala, kun kyseessä on melko harvinainen automalli. Jotain osviittaa vammautumisriskistä saanee Golf/Jetta 2:n ja Passat 35i:n tiedoista. Linkkejä:
http://www.yvk.fi/fi/etusivu_lvk/tilast ... vallisuus/

http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011 ... 044422.pdf

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/me ... +%28pdf%29

http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... kerarbilen

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.5.2015 11:12

Kyllä turvallisuuden päälle ymmärrettiin jo paljonkin 1930luvullakin, silloin alkoi ensimmäiset turvatestit ja varustelu. Turvallisuus paranee joka vuosi, 90luvun alun isokin auto on tämän päivän pikkuauton rinnalla täysi kuolemanloukku.

Corrado ei ole varmsti mitenkään ihmeellinen aikakautensa edustaja turvallisuudessa. Muistaakseni ei ole mitään sivutörmäysvahvikkeita joita alkoi tuohon aikaan tulemaan, eikä nokkakolarissakaan ole käytetty "nykytekniikkaa" voimien jakamiseksi kummallekkin puolelle autoa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 27.5.2015 11:56

Riippuu mihin sitä vertaa, jos uuteen Sciroccoon vertaat niin Corrado on hengenvaarallinen, mutta jos taas 60-luvun kuplaan niin turvallinen.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 27.5.2015 13:18

Eiköhän se aikalaisekseen ole ihan turvallinen, mutta... ei passaa nykyauton kanssa kummoisesti kolaroida etteikö olisi kakkosena. Jokin aika sitten kun oli mk2 jetta, niin eihän se turvalliselta tuntunut vrt. 2000-luvun autot, jämäkältä ikäisekseen kyllä.

Mikäli on harrastekippo, niin turha ajatella liikoja mitenkä turvallinen se on. Ajaa jotkut rodeillakin, enkä kutsuisi niitä mitenkään turvallisiksi....

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.5.2015 14:40

Todennäköisyys loukkaantua vakavasti (tai kuolla) on moninkertainen tuossa Corradossa, vertasi sitten mihin tahansa SUOMESSA uutena myytävään B-kortilla kuljetettavaan autoon. Paino sanalla suomessa, kiinasta ja intiasta löytynee uusiakin autoja joissa kolariturvallisuus on olematonta.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 27.5.2015 15:04

Ymmärrän luonnollisesti että ei tätä voi verrata uutena myytävään autoon.

Ajattelin löytää vanhaa dataa siitä miten on yleisesti pärjännyt aikalaisiaan vastaan. Ja oliko jotain innovaatista ns. tulevaisuuden ratkaisuja ym.

Harrastepelit ovat aina mitä ovat ja varmasti bussilla matkustaminen olisi turvallisempaa :) Syy keskusteluunkin aloittamiseen kotona kumpusi jälkipolven matkustamisesta autossa..

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.5.2015 16:19

Eipä kyllä Corrado tainut olla mitenkään edistyksellinen auto aikanaan turvallisuuden nimissä. Tuohon aikaan yleistyneitä turvavarusteitat tulee mieleen turvavöiden esikiristys ja sivutörmäyssuojaus, mitä ei kumpaakaan ole tainut rahallakaan saada Corradoon. Volkkari on kuitenkin se halpismerkki konsernissa, Audiin nuo varusteet sai.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.5.2015 16:32

Corrado on kolariturvallisuudeltaan hyvin samaa luokkaa mk2 Golfin ja 35i Passatin kanssa, korirakenne on melko samasta puusta veistetty.
Ja jos jonkun mielestä mk2 Golf on turvallinen, niin onnea vaan. :D

50km/h puuta päin törmäyksessä ei ehkä henki vielä lähde, mutta ei sieltä välttämättä kävellen poistuta paikalta...

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 27.5.2015 16:36

Syy keskusteluunkin aloittamiseen kotona kumpusi jälkipolven matkustamisesta autossa..


Jos jälkipolvet on vielä turvaistuin kokoluokkaa niin aika paljon ratkaisee myös turvaistuinten laatu. Tosin kun kattelee minkälaisissa katiskoissa lapsia kuljetetaan jopa niin ettei ole vöissä vaan hypitään takapenkillä, niin enempi taitaa olla omasta huolehtimisesta kiinni miten kolaritilanteessa käy.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.5.2015 20:22

vaimon näkemys autosta on se että koska ikää on jo melkein 25 vuotta, ei kyseessä voi olla turvallinen auto

Jos ajoneuvo on kunnossa, lakien, määräysten ja asetuksien mukainen, on se yhtä turvallinen kuin se liikenteen osanen penkin ja ratin välissä - oli se ajopeli sitten minkä ikäinen tahansa.
Kolariturvallisuus on parantunut suurin harppauksin 25 vuodessa, mutta edelleen reitin suunnittelu, ennakoiva ajo ja turvaväli ovat ihan päteviä juttuja myös sillä uudemmalla, turvallisella autolla kurvaillessa. Fysiikan lait kun ovat edelleen pysyneet samana vaikka tekniikka niille yrittääkin laittaa kovasti hanttiin.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 1.6.2015 6:20

^ Juurikin näin. Ratin ja penkin välissä tehdään ne suurimmat ratkaisut ja aika moni kyllä muistaa, että kun autossa on lapsia niin lasti on kallis. Kaikkiin liikennetapahtumiin ei kuitenkaan voi itse vaikuttaa ja se lähtö tulee jos on tullakseen niin vanhassa kuin uudemmassakin autossa.Näin ainakin itse uskon. Esim. kaveri kuoli aikoinaan kun rekan perävaunusta katkesi jarruletku ja kärri tuli sivuttain suoraan päin. Siitä tuskin olisi selvinnyt nykyautollakaan/sen verran on massassa tuota eroa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.6.2015 6:32

Joo, kolariturvallisuus on parantunut nimenomaan tuolla kaupunkinopeuksissa tapahtuvissa törmäyksissä. Autothan suunnitellaan ottamaan energia vastaan, joten ne rusentuvat enemmän nykyään kuin mitä tuo Corrado esimerkiksi. 100km/h nokkakolarissa ei korisuunnittelu paljoa enää lämmitä, ainoa joka saattaa pelastaa hengen on turvatyyny. Kai Cortsusta sellainen sentään löytyy?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 1.6.2015 14:34

Jos rouva tuollaisia mietii, niin itse kyllä kääntäisin sukset välittömästi samaan suuntaan: sanot vaan että kyllä nyt on parempi vaihtaa kohta 25 vuotta poljetut katiskat ja ottaa uutta tilalle ja ainahan voi päivittää vaimonkin uuteen.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.6.2015 18:04

Nimenomaan nykyinen korisuunnittelu pelastaa siellä isoissa nopeuksissa nokkakolarissa. Suurlujuusterästen ja paljon paremmin suunniteltujen rakenteiden ansiosta voimat jakautuu koko keulan mitan tasan. Corradolla kun ajaa nokkakolarin mikä usein on toispuoleinen, menee sen puolen keula ohjaamoa myöten kasaan. Uusissa autoissa keula menee toispuoleisesti kasaan, mutta ohjaamon kohdalla sitten koko leveydeltä otetaan voimaa vastaan huomattavasti paremmin. Corradossa siis kuskista voi tulla jalaton, ja uudessa Scirocossa saattaa olla vain mitättömän pieniä muodonmuutoksia.

Toki kaupunkinopeuksissakin on tullut paljon kehitystä, kun on tullut huomattavasti helpommin kasaan menevää rakennetta runkopalkkeihin piennopeustörmäyksiä varten.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 8.6.2015 16:58

Pieni plussa tietysti nykyautoihin että massaa on varmaan 500 kg vähemmän


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa