Haluatko, että joku kyttää missä menet? (Autoveroehdotus)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Haluatko, että joku kyttää missä menet? (Autoveroehdotus)

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2013 17:45

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Vikkelästi niitä nimiä alle!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.12.2013 17:58

Uutta aloitetta, jotta laittavat jokaisen kansalaisen pääkoppaan sen sirun, niin ei tarvitse enää veroilmoituksia täytellä ;)
Kotityöt: ruuanlaitto, siivous, pyykin tahi astioiden pesu, lumityöt, pihatyöt, nurmikonleikkuut yms. verolle.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.12.2013 20:52

Ketään ei haittaa kulkea kännykkä taskussa, ja sitten valitetaan autojen seurannasta. Kännykän avulla sinut voidaan näin halutessa jäljittää hyvinkin tarkkaan. Kannattaa jättää puhelimet kotiin, jos ei kulkemiset kestä päivänvaloa!

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 16.12.2013 20:59

siinä on vaan semmoinen pikku ero, että kännystä voi paikannuksen ottaa pois päältä ilman sanktioita.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2013 21:06

Se on ihan sama otatko paikannuksen pois. Niinkauan kuin sun luurissa on akku kiinni se on seurattavissa.
Ei kestä jokainen oma askel päivän valoa, mutta tässä mennään nyt kohti sitä mahollisuuta, missä kaikkien itkemät keskinopeuskamerat on lastenleikkiä. (harrastan joskus ylinopeutta)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.12.2013 21:14

Heikki J.
admin

Scirocco mk3, A4 B6 Cabrio, Jetta mk2, Golf mk2 x 2

Uusi viestiLähetetty: 16.12.2013 20:52 Viestin aihe:


Ketään ei haittaa kulkea kännykkä taskussa, ja sitten valitetaan autojen seurannasta. Kännykän avulla sinut voidaan näin halutessa jäljittää hyvinkin tarkkaan. Kannattaa jättää puhelimet kotiin, jos ei kulkemiset kestä päivänvaloa!


Äpleen, sansungiin tahi luniaan imutellaan harva se päivä "applikaatioita" tahi "geimejä", joita seuraa NSA, FSB, vas, kok, sdp, rkp, vihr. , pers, kesk, kiakkovieraat, jne.jne...

Kannattaa ne puhaltimet työntää suohon, jos meinaa kotona asustella ;)

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 16.12.2013 21:39

Enemmän tässä uudessa verossa häiritsee se, että maksut kerätään myös ulkomaan kilometreistä, rata-ajelusta, maastoajelusta jne.

Vaatinevat tuon asentamista myös rekisteröimättömiin kilpailu/harrastus välineisiin ja istuttaviin ruohonleikkureihin...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.12.2013 22:17

Siis ainakin käytännössähän tuonne on siis mahdollista säätää tuota veron määrää sen mukaan missä ajetaan. Esimerkkeinä on käytetty isompaa veroa kaupunkien keskusta-alueilla jne. Siis teoriassa olis mahdollisuus jättää verottamatta ulkomailla tai vaikka moottoriradalla ajamisesta. Käytäntö on kyllä silti varmasti toinen. Ja kyllähän nuo verot kerätään tänäkin päivänä, autoveron muodossa.

Käytännössähän nuo ylinopeudet tuon avulla voisi kyllä halutessaan helpostikin todentaa, sit pitää vielä todistaa, että kuka sitä autoa oikeasti ajoi.

Itsekin "harrastan" ylinopeusajelua, mutta silti mä en koe tätä Ollilan ryhmän ehdotusta niin negatiivisena kuin valtaosa esim. somessa asiaa kommentoineista. Oikein mielelläni luopuisin auto- ja ajoneuvoveroista jos vaihtokaupassa tulee tämä.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 16.12.2013 22:41

Omat verotettavat pysyisivät varmaan aika samassa kuin nykyään, tosin tuon teknologian käyttöönotto kaikkiin tiellä kulkeviin laitteisiin on liian suuri investointi.

Joskus tulevaisuudessa ihan varteenotettava vaihtoehto, nykymallissa ongelmia on vielä muunmuassa tuon paikannustarkkuuden kanssa, esimerkiksi keskustoissa joissa korkeita rakennuksia. Suomen maasto on sinällään hyvä GPS:n käytölle, mutta sopivasti kukkulan taakse mentäessä voi tehdä paikannukseen isonkin piikin.

Tässäpä aiheeseen sopiva linkki.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.12.2013 23:46

Eipä tuon kai nyt absoluuttisen tarkka tarttisi olla.

10 vuoden päästä uusista autoista varmaan aika monesta löytyy GPS vakiona, monesta jo datayhteydetkin, voisko niitä hyödyntää?


Ois aika reilua jos toi tulis alkuun vaan uusiin autoihin ja vapaaehtoisena. Autovero pois, jos suostuu träkkerin ottamaan. Veikkaan, että aika moni ottais.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 17.12.2013 6:12

Esimerkkinä diesel fiesta, nykyään verot noin 160€ vuodessa, 50 000 km vuoden ajoilla verot noin kymmenkertaistuisivat :D

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.12.2013 7:57

Esimerkkinä bensa Audi, 5000km vuotuisella ajolla vero puolittuisi. Eikö toi nyt menisi edellisen esimerkin kanssa ihan oikeudenmukaisesti? Vähän ajavat säästävät ja enemmän ajavat maksavat.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 17.12.2013 8:00

Kuka hullu ajaa fiestalla 50tkm vuodessa?

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 17.12.2013 8:55

Ajaahan ne Poloillakin....

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.12.2013 9:08

Eikä noita nyt voi noin suoraan sanoa, riippuu vielä lisäksi siitä missä ajaa. Lapissa ihan varmasti pääsee halvemmalla sillä diesel Fiestallakin vs. Helsingin keskustassa.

Kaiken kaikkiaan tässä on kymmenen vuotta aikaa hieroa noita senttejä ja erilaisia ajovyöhykkeitä kohdalleen. Ja ihan varmasti joku voittaa ja joku häviää, se on ihan selvä. Häviäjät jaksaa ruikuttaa nettifoorumit ja somet täyteen ja voittajat on hiljaa ja tyytyväisiä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.12.2013 9:47

Ei se ihan reilua ole. Lapissa kun julkinen on vähän heikommissa kantimissa kuin pk-seudulla. Mielellään sitä itsekkin liikkuisi julkisella jos siihen olisi mahdollisuus. Ei tarttis sunnuntai-aamuisinkaan miettiä uskaltaako ajaa. Lisäksi lapissa tulee keskimäärin enemmän kilometrejä kuin pk-seudulla

Suurin pelkohan taitaa valtiolla olla verotulojen pieneneminen taloudellisempien bensa ja dieseli autojen takia ja varsinkin näiden vaikeasti verotettavien aineiden kanssa mm. Sähkö ja kaasu

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.12.2013 10:23

Keskittykää sanomaan, älkää verotukseen.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

Järjestelmän järjetön hinta

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 17.12.2013 11:08

Tässä on suurin pelko perseessä lähinnä se, että tollaisen järjestelmän rakentaminen ja ylläpitäminen on helvetin kallista. Vielä kun peilaa siihen että kuinka hyvin kaikki muut valtiohallinnon järjestelmäuudistukset ovat onnistuneet niin käsi ylös kuka oikeasti uskoo noihin esitettyihin arvioihin kustannuksista? Ja artisti maksaa...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.12.2013 11:14

Ja peruspessimistinä minä taas uskon, ettei autoverot yms muut maksut mihinkään häviä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.12.2013 11:38

Jäi tuulilasin verotarra aika pysyväks väliaikaisratkasuks...

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 17.12.2013 11:38

Otetaan nyt myös kantaa tähän tulenpolttavaan aiheeseen. En allekirjoittanut kansalaisaloitetta. Mun veromääräni laskisi tällä asetuksella, mutta pessimistinä Slantsixin tavoin epäilen, että häviääkö se autovero silti, kokonaan? Tuo "seuraus" ei minua häiritse, onhan se kännykkäkin koko ajan mukana. Isompi haitta olisi tuon kautta mahdollistunut tyrannimainen nopeusvalvonta. Joskus saatat vakkarin kanssa ylittää isossa alamäessä vaikka kympillä nopeuden, ja lasku tulis postissa. Esim. murhasaaren alamäki Pori-Tampere välillä.

Jos tämä koskee vain autoverotusta ja vanha vero poistuu täysin kokonaan, niin mikä ettei. Vielä kun vakuutukset suhteutettaisiin ajomäärään. Mutta siihen vakuutusyhtyiöt tuskin suostuvat. Ainakin epäilen vahvasti.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.12.2013 12:05

Miksi vakuutukset pitäis suhteuttaa? Jos ajat vuodessa 1tkm niin se vahinko voi tapahtua mutta niin voi myös 100tkm ajoillakin. Kumpi on varmempi kuljettaja jos noilla kilsoilla sattuu yksi onnettomuus kummallakin? Ja kyllähän oma historia vaikuttaa vakuutuksiin. Tai ainaski itsellä on tullu joka vuosi prosentteja lisää.


Ei oo käyny selväksi täysin miten tuo verotus vaikuttaa ihmisiin joiden on pakko kulkea omalla autolla töissä. Esim itsellä tulee 30km suuntaansa joka päivä 6kertaa viikossa

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.12.2013 12:21

Eikös vasta ollu uutisia että verottaja haluaisi eroon työmatkoista yms.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.12.2013 12:22

Sitten verottaja voi tarjota mulle saman rahan kotona olemisesta kuin kuljen maakunnassa töissä

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 17.12.2013 12:26

Eikös vasta ollu uutisia että verottaja haluaisi eroon työmatkoista yms.

Sehän onnistuu helposti, lopettaa töissäkäynnin samantien. Siitähän se verottajakin tykkäisi.. Herrat vois tulla tänne maakuntaan ajelemaan julkisilla ja kokeilemaan miten hyvin toimii..

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.12.2013 12:29

Ei oo käyny selväksi täysin miten tuo verotus vaikuttaa ihmisiin joiden on pakko kulkea omalla autolla töissä. Esim itsellä tulee 30km suuntaansa joka päivä 6kertaa viikossa


http://www.talouselama.fi/uutiset/ollil ... a/a2221576

7. Miten kilometriverojärjestelmä vaikuttaisi ammattiliikenteeseen?

Työryhmä selvittämä järjestelmä on suunniteltu henkilöautoille eikä se vaikuttaisi raskaaseen ammattiliikenteeseen. Jos taas ajatellaan työmatkaliikennettä ja ammatikseen paljon ajavia, niin nämä ryhmät voitaisiin kilometrijärjestelmässä huomioida nykyistä paremmin.


Eli siis jos halutaan, voidaan työmatkoista antaa alennus. Ehkä ongelmaksi tulee todistaa mikä matka oli työmatka ja mikä muuta ajelua. Tarvitaan siihen mokkulaan työmatkakytkin :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.12.2013 12:31

Dona kirjoitti:Keskittykää sanomaan, älkää verotukseen.

Mitä tarkoitit? Sitä potentiaalista uhkaa kytätä sinun menemisiäsi?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.12.2013 13:13

Luiksää tota ollenkaan? Kyllä mun menot päivävalon kestää.

Tää ei sua Heikki ilmeisemmin hetkauta mihinkään suuntaan?

...

Seurantajärjestelmä murentaa oikeusturvaa. Jos seurantajärjestelmä otetaan käyttöön ja sen käyttötarkoitusta laajennetaan, niin myös tavalliset ihmiset voivat joutua hankalaan tilanteeseen. Kenen tahansa ihmisen yhteys johonkin viranomaisia kiinnostavaan henkilöön, tapahtumaan tai rikokseen voidaan ”todistaa” paikannustietojen perusteella. Sattumanvaraiset aikaan ja paikkaan liittyvät yhteydet voivat tehdä ihmisestä epäillyn. Pahimmillaan tämä voi johtaa tilanteeseen jossa syyttömyys ei anna ihmiselle suojaa.

Jo pelkkä tietoisuus seurannan alla olemisesta muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Jos yksilö tietää että hän saattaa joutua tilivelvolliseksi liikkumisistaan tai siitä kenen luona on vieraillut, hän toimii eri tavalla, varautuneemmin. Pelko siitä että myöhemmin voi joutua perustelemaan liikkumisiaan missä tahansa asiayhteydessä on aiheellinen.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 17.12.2013 13:32

No se nyt on täyttä tuubaa, etteikö tota järjestelmää käytettäisi esim. rikosten selvittelyssä kuten nytkin käytetään puhelimien sijaintitietoja. Mulle toi on ihan sama, en ole aatellut rikoksia tehtailla, mutta muun kuin totuuden kieltäminen on minusta valehtelua.

Mutta on tossa vielä pohdittavaa. Jos pistän autosi junaan ja menen Leville dokaan niin paljonko joudun kilometriveroa maksamaan? Tai kuskaan toista autoa trailerilla Ivaloon ja takas niin kummasta maksetaan ja paljonko?

Mutta koko homman jujuhan on valtion pienenevät energiaverotulot. Kaikenmaailman hybridit sun muut säästömallit vievät verotuloja. Se on tasan se ainoa motiivi keksiä tämmöisiä juttuja. Ja taas kaiken muun väittäminen on aika lailla totuuden kieltämistä.

Odottakaas vaan kun nämä valopäät keksivät, että jotkut lämmittävät talojaan ilmaisella maa- tai aurinkolämmöllä. Mikäs vero siihen kehitetään.....

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.12.2013 13:48

Luiksää tota ollenkaan? Kyllä mun menot päivävalon kestää.

Tää ei sua Heikki ilmeisemmin hetkauta mihinkään suuntaan?

Luin, eikä hetkauta. Alkoi itseasiassa naurattaa miten joitakin voi ahdistaa noin paljon tällainen. Kyllä mä sen verran vielä luotan suomalaiseen oikeusjärjestelmään ja lainsäädäntöön, ettei tästä nyt mitään kyttäys- ja sakotusautomaattia olla tekemässä. Ihan yhtälailla jo tänä päivänä sun puhelimen paikannustiedot voitais sattumanvaraisesti yhdistää johonkin rikokseen. Onko näin käynyt? Ei.

Kyllähän tähän nyt varmasti pystyy maalailemaan vaikka mitä uhkakuvia kun oikein yrittää. Tänä päivänäkin tien varret on täynnä kameroita ja kohta ne kuvaavat joka tapauksessa automaattisesti joka auton jolloin jää jäljet missä päin olet kulkenut. Loppuviimeksi on sitten aika vähän eroa onko sulla se jäljitin siellä autossa vai onko niitä tien varret täynnä.

Minä oikeastaan toivon, että nää autot tulis mahdollismman pian niin fiksuiksi, että ajelisivat itse paikasta A paikkaan B kulloinkin parhaakseen näkeväänsä nopeutta ja reittiä, vois itse keskittyä tekemään jotain tuottavampaa sen ajan kun auto kuljettaa.

Jos pistän autosi junaan ja menen Leville dokaan niin paljonko joudun kilometriveroa maksamaan? Tai kuskaan toista autoa trailerilla Ivaloon ja takas niin kummasta maksetaan ja paljonko?

Luulis, että auto pitää olla käynnissä/virrat päällä, että järjestelmä on aktiivinen.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.12.2013 14:10

Minä oikeastaan toivon, että nää autot tulis mahdollismman pian niin fiksuiksi, että ajelisivat itse paikasta A paikkaan B kulloinkin parhaakseen näkeväänsä nopeutta ja reittiä, vois itse keskittyä tekemään jotain tuottavampaa sen ajan kun auto kuljettaa.

Omituista höpinää autofoorumin ylläpitäjältä... :) :) :)

e: mutta joo, meidän mielipiteet varmaan tuli jo selväks :)

Lisäsin vielä pari hymyä ettei mee niin totiseks taas.
Viimeksi muokannut Dona, 17.12.2013 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.12.2013 15:13

En käsitä miten autofoorumin ylläpitäjällä tarttis olla foliohattu, noi taivaanrantaan maalatut uhkakuvathan eivät liity itse autoiluun mitenkään.

Autovero on yhteiskunnallemme elintärkeä ja pakollisen muutoksen kourissa tulevaisuudessa että verokertymä saadaan pidettyä samana. Itsekkään en näe mitään ongelmaa siinä että autoilua verotettaisiin todellisen käytön mukaan.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 17.12.2013 15:22

Luulis, että auto pitää olla käynnissä/virrat päällä, että järjestelmä on aktiivinen.


Ihan näin mielenkiinnosta kyselen niin miten tälläinen mokkula asennettaisiin vanhaan autoon kiinteästi ja kuka asennuskustannukset maksaa. Ja se nyt on selvää että ei sitä mihinkään penkin alle voi asentaa kun gps tarvitsee tarkkaan paikannukseen näkymän taivaalle. Ja en nyt usko että laitteen varmaan toimintaan tähtäämisellä mikään imukupilla tuulilasiin ja töpseli tupakan sytkään tyyppinen vehje tulisi toimimaan.

Tarkoitan siis vanhalla autolla jotain nyky can väyläistä autoa mistä pelkkä sytkävirran etsiminen alkaa olemaan ammattilaisen hommaa.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 17.12.2013 15:25

tottahan se niin menee autolija vastaa siittä että se GPS laite toimii aina ja jos ei niin sakkoja, toki asennuksetkin pitää itse pulittaa sehän on selvä :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.12.2013 15:41

voitais vaikka kokeilla ensimmäisenä sitä että vietäis ministereiltä ja kansanedustajilta kaikki kulkuetuudet pois että maksaisivat kulkemisen itse. sitten pukattais jonnekki syrjäseudulle että pääsee kokeileen miten joustavaa ja helppoa se on julkisilla kulkeminen

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.12.2013 16:01

Jos tätä verotuksen kannalta aatellaan, niin tuskin tulis olemaan verokevennys maalla asuville tyyliin 1/5. Miettii vaikka perhettä, joka asuu 20km kirkonkylältä. Duunimatkat ja muksujen harrastuksiin kuskaamiset jne ei 100km/pvä ole vielä mitään. Kehä3:n sisällä tuo saattaa hoitua siihen 20km .

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2013 16:02

"tuskin tulee olemaan" suomalalinen pessimisti ei pety. Se on saletti.

Mä en ymmärrä myöskään tätä syrjäseutukorttia. Tuolla GPS pohjaisella käyttöön perustuvalla verotuksella nimenomaan pystytään (jos halutaan) kompensoimaan sitä, että maaseudulla liikkuminen olisi halvepaa kuin ruuhka-aluiessa, jossa julkinen liiikenne on toimiva vaihtoehto. Meillä täällä maalla se ei ole. Tätä ei voida järkevästi kompensoida (edes halutessaan) jos omistamisen verottamisesta siirrytään käytön verotukseen polttoaineveroa korottamalla. Silloin syrjäseudulla ajavat (yleensä ajetaan enemmän kilometreja kuin Eirassa) jäävät eriarvoiseen asemaan. Toki kehäkolmosen sisällä välimatkat useimmiten ovat jopa suurempia kuin täällä syrjäkylillä vaikka toisin luullaan.

Ajatuksena kuitenkin on poistaa auto ja ajoneuvoverot ja kerätä sama raha käyttöön perustuvalla verotuksella, joka näin autoharrastajan näkökulmasta on enemmän kuin tervetullutta. Se että joku saa väännettyä GPS järjestelmästä suuren salaliittoteoreemaan, lähinnä huvittaa tuon jo mainitun kännykkäasian takia. Lähes kaikkea nykyihmisen toimintaa pystytään valvomaan jos halutaan. Netin käyttö, pankkikortin käyttö, puhelimen käyttö jnejne.

Naivia ajatella, että kilometriraportointi kerran kuussa muuttaisi tilannetta oleellisesti suuntaan taikka toiseen.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 17.12.2013 16:12

Enemmän ajava maksaa jo polttoaineessa enemmän veroa kuin vähän ajava mutta jos tähän järjettömään systeemiin mennään niin enemmän ajava maksaa vielä enemmän veroa kuin vähän ajava. Mutta suomalainen maksaa kiltisti.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 17.12.2013 16:15

Olikos tässä ideana poistaa myös polttoainevero? Jos ei niin silloin en nää mitään järkeä, koska siinä on jo ns. kilometripohjainen verotus.

Tuo GPS:n hyppiminen myös hieman mietityttää. Se ei kuitenkaan mikään varmin ole vaan heittelee välillä paljonkin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2013 16:32

Korkeasta autoverosta johtuen Suomessa on tällä hetkellä varsin maltillinen polttoaineverotus Eurooppalaisessa mittakaavassa.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 17.12.2013 17:09

Koko ajan puhutaan asuinpaikkakompensaatiosta, mutta mites meidät köyhät huomioidaan, kun pitää ajaa tonnin autolla 25tkm vuodessa? Hullulta tuntuu maksaa auton arvon verran veroja vuodessa. Sitä en kiellä, etteikö olisi reilua verottaa ajokilometrien mukaan, mutta näillä nykyisillä esityksillä se ei ole vaan yksinkertaisesti reilua. Varsinkin kun nykyään pilluralli on jäänyt pois ja jokaisella kilometrillä on tarkoitus, kun ei tuo dieselkään ilmaista ole.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 17.12.2013 17:21

Lähinnä ärsyttää tuossa ketkä tuota lobbaamassa ja minkälaisilla omilla intresseillään.

Sitte se että miksi tähän juurikin poimitaan kaikki ne jutut mitä itseä miellyttää ja puhutaan samalla käyttöön perustuvista kuluista.Eikö samalla pitäisi vielä asia pidemmälle ja tosiaan liittää ne vakuutuksetkin suhteutettuna kilometreihin? Nyt nykynen tilanne se,että omistat dieselin pihassa millä en nyt sattumoisin tulekaan kauheasti kilometrejä,mutta olet sen itse uutena ostanut ja tiedät mitä omistat eikä myynti oikein houkuta ,kun et aina tiedä mitä tilalle saa ja nykysessä kuitenkin kiinteät kulut (verot,vakuutukset,katsastukset') ihan älyttömiä vaikka sillä ei ajaisikaan juuri mitään.

Tuossa mallissa jossa IHAN kaikki olisi kilometriperusteista,niin lyhyempien muutosten takia ei heti tarvi olla miettimässä myynnin tarvetta.

Oliko se nyt Itävallassa missä henkilökohtaiset rekisterikilvet ja niitä ruuvailtiin mihin kulkeneeseen aina sattui tarvimaan,niin tuommonen olisi tuolla mallilla hieman lähempänä,eli voisi olla monta autoa halutessaan ja maksat siitä minkä ajat,eli vaikka yht. 20thkm/vuosi vaikka kolmella autolla ja tuon mukaan menee silloin vakuutuksetkin,eikä tarvitse enää miliisinkään kytätä onko joku auto seisonnassa vai ei,kun se on aina liikenteessä ja käytännössä maksuja siitä ei juokse minkäänlaista jos sillä ei ole ajettukaan ( kai joku perusmaksu varkauksien jne. varalta aina jää,mutta kuitenkin)

Myös tulisi vastaavasti miettiä katsastuksen merkitystä, jos kerran 100% oikeaksi voidaan ajetut metrit näyttää..esim. alle 10thkm vuosittaisella ajosuorituksella ei tarvitsisi joka vuosi autoa katsastaa, jos muuten maltilliset kilometrit mittarissa.

Sitten pistää mietityttämään tämä ympäristön saastumisella lobbaaminen mitä edelliset vuodet harrastettu ja tässä mallissa se jotenkin jää hieman hämäräksi.Tulee väkisinkin mieleen,että onko tässä kaikki nämä vuodet petetty ja tämä myönnetään itsekin,eli olenko huijattuna oikeutettu saamaan jostain osan rahoista takaisin?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2013 19:18

Niin tässä esityksessähän km hinta muuttuu kun auton co2 päästö muuttuu.

Tuo vakuutushommahan on jo nykyisin paljon parempi kuin ennen vanhaan. Liikenteestäpoisto ja liikenteeseenotto onnistuu näppärästi netissä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

Perse edellä puuhun.

ViestiKirjoittaja Ike » 17.12.2013 20:24

Niin tässä esityksessähän km hinta muuttuu kun auton co2 päästö muuttuu.
Epäilen vahvasti, että veroon ei vaikuttaisi auton co2 päästöjen muutokset, (esim. hinattaessa hinausauton veron tulisi kuorman ja kulutuksen kasvun myötä nousta ja hintattavalta sitä ei tulisi periä lainkaan, samoin viritys, raskas kaasujaka, huollon puute jne...)
Tuo vakuutushommahan on jo nykyisin paljon parempi kuin ennen vanhaan. Liikenteestäpoisto ja liikenteeseenotto onnistuu näppärästi netissä.
Moottoripyörän liikenteestäpoisto ja liikenteesenotto onnistuu näppärästi netistä, eikä ylimääräisiä kuluja tule, mutta kyllä useampi vuosi sitten käytössä ollut veloitukseton malli (jossa vero ei katkennut, mutta vakuutukset muttui seisontaan), oli nykyistä parempi, muutamien kuukausien satunnaisia käyttökatkoja silmälläpitäen.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2013 20:46

Siis tarkoitin epäselvällä kommentillani sitä, että Ollilan esityksessä auton km vero määräytyy sekä co2 päästön, että verotusalueen mukaan. Eli ympäristönäkökulma on mukana.

Loputon viha kirjoitti

Sitten pistää mietityttämään tämä ympäristön saastumisella lobbaaminen mitä edelliset vuodet harrastettu ja tässä mallissa se jotenkin jää hieman hämäräksi.Tulee väkisinkin mieleen,että onko tässä kaikki nämä vuodet petetty ja tämä myönnetään itsekin,eli olenko huijattuna oikeutettu saamaan jostain osan rahoista takaisin?


Tuskin trailerin kytkeminen veroon vaikuttaa...toki teknisesti mahdollishan tuokin jo tänä päivänä olisi. OBD portin kautta verotus laitteen olisi mahdollista saada auton oikeat kulutuslukemat. Toki tuo tulee huomioitua polttoaineverotuksessa.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 17.12.2013 20:54

Ainakin itse olisin tykännyt reissuhommissa kulkeneena,että olisi 1600€ vakuutusmaksua syövästä pyörästä laskutettu ajokilometrien mukaan ,jos on meiningillä ~2 viikkoa reissussa ja viikonloppu kotosalla ja jos seisontaan olisi laittanut,niin hyötyä ei minkäänlaista jos lyhyin tunnettu seisonta mistä saa rahaa takaisin on se 1kk.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2013 22:24

http://www.lvm.fi/c/document_library/ge ... %2037-2013

Tuossa koko raportti...jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä mitä ryhmässä on mietitty ja mitä ei. Selkeästi kuitenkin koko ajan ehdotetaan nykyisen veromallin ja kertymän korvaamista uudella. Ei verokertymän lisäämistä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.12.2013 22:38

Ja muistetaan nyt sekin, että tämä on vain yhden työryhmän esitys aiheesta. Ei tässä Ollila ole meille mitään lakia säätämässä. Ollila on saanut tehtävän miettiä käytön verotus uusiksi, jotta jatkossakin veroja kertyisi ja vielä suht. tasapuolisesti. Tällainen ehdotus sieltä nyt sitten tuli. Parempia ideoitakin saa toki esittää.

Tässä on nyt vaan nähtävissä aika paljon Perussuomalaisilmiötä, kaikkea kritisoidaan, mutta mitään uusia ideoita ei tuoda pöytään.

Mutta oli tästä topicista nyt ainakin sen verran hyötyä, että muistin poistaa jo pari kuukautta navetanvintillä seisseen kesäauton liikennekäytöstä :) Itse olen sitä mieltä, että vakuutukset sais aivan hyvin kytkeä samaan järjestelmään, samoin kuin polttoaineverot.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 17.12.2013 23:04

Tuossa tulisi 1 lähtökohta olla myös se,että se joka tietä käyttää se siitä maksaakin,eli samaan tyyliin kuin monessa muussakin maassa jossa ulkomaalainenkin joutuu mahdolliset tietullit/maksut maksamaan.

Jännä nähdä tuollaisen järjestelmän kilpailutus,eli meneekö se sitten taas johonkin Intiaan ja käykö taas perinteiset hyvin arvioidut budjetit jotka ei pidä vähäkään paikkaansa + vuosittaiset käyttökulut myöskin valuu ulkomaille joita jo nyt arvioitu olevan melkosesti.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.12.2013 9:00

Hyvä kun joku nappas ton trailerin vedon, ettei sitä vaan ohiteta "virtojen pois kytkemisellä".

Eli paljon on ongelmia tuossa gps-systeemissä, eikä vaan yksityisyyden suojassa:
- miten maaseutu ja kaupunki määritellään
- miten työmatkat ja tarpeeton ajelu erotetaan toisistaan, vai onko kaikki samassa kasassa
- seurannan veronkantokulut ovat järjettömät, nyt arvio 180 Meur/vuosi (siis häh....)
- ammattiautoilua voidaan tehdä henkilöautollakin ja samalla autolla voidaan tehdä myös siviilimatkoja
- mitä tapahtuu häiriötilanteissa....

Että voi se 2020 olla silmillä nopeastikin tolla työryhmällä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.12.2013 9:08

Oma veikkaukseni on, että niinkuin aina suomalainen on se joka maksaa. Parin foorumin ylläpitäjän kommentoinnissa jää semmoinen maku, että taitavat olla jopa itse tekemisissä ko jäljitinlaitteiden kanssa. Ja hieman taustoja tuntien, taitaa jopa näin olla.

Jos aletaan oikeesti miettimään kuinka paljon meiltä autoilijoilta kerätään vuosittain veroja milloin milläkin verukkeella ja paljonko siitä palautuu meitä tavallisia taatelin tallaajia tienpäällä hyödyttämään, niin tulisi myös miettiä mihin se loppuosa tästä kerätystä rahasta oikein menee? Tässä nyt on joku sidosryhmä hyötymässä suunnattomasti lakisääteisestä pakosta. Sama kävi katsastustoiminnan kanssa, kun ulkomaiset rahoittajat hokasivat tämän meidän lakisääteisen pakon luoman rahastusautomaatin.

Avatkaa ny silmänne! Joka muuta väittää, niin on joko totaalisen naivi tai sitten hyötymässä asiasta.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 18.12.2013 9:32

Kyllähän autosta on tehty oikea verotuksen lypsylehmä ja tällä uudistuksella niitä
veroja vaan lypsetään enemmän. Ymmärtäisin jos nämä rahat käyttettäisiin autoilijoiden
hyväksi mutta taitavat nämäkin vero eurot valua muualle.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 9:44

Parin foorumin ylläpitäjän kommentoinnissa jää semmoinen maku, että taitavat olla jopa itse tekemisissä ko jäljitinlaitteiden kanssa. Ja hieman taustoja tuntien, taitaa jopa näin olla.


Lolleroloo. Todella persulaista näkökulmaa kuten Heikki jo mainitsi.

Ei mulla, eikä Heikillä ole osaa eikä arpaa ajoneuvojen GPS seurantaan. Mutta pistämme toki bisnesidean korvan taakse :D Oma työ tosin loppuu, jos uusien autojen myynti loppuu, joten sillä tavalla ehkä mutkan kautta asia jotenkin koskettaa.

Minua autoharrastajana kiinnostaa nyt ja tulevaisuudessa omistaa erilaisia hienoja ajoneuvoja, joilla minä ja perheeni suorittavat jokapäiväiset liikkumisemme. Niin tapeelliset kuin tarpeettomat. (tällä hetkellä kolmeen autoon kertyy noin 45 tkm vuodessa) Asumme maalla, jossa yksityisautoilu on välttämätöntä, ja ainoa julkinen kulkuneuvo, jota käytämme, on lentokone.

Ajoneuvoja tulee oman ajatusmaailmani mukaan olla erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Ei taloakaan rakenneta pelkällä vasaralla. Aventadorilla on perkeleen hankala kuskata kilpa-autoja ja varaosia, ja Transporterilla taas ei viitsi lähteä Nurburgringia kiertämään. Tästä syystä olen erittäin kiinnostunut siitä, että verotus muuttuu omistamisen ja hankinnan verottamisesta käytön verotukseen.

Aventadoria mulla ei ole varaa ostaa nyt eikä tulevaisuudessa, mutta esim Phaetonin olisin perhekulkineeksi ostanut jo vuosia sitten, jollei auton kokonaishinnasta suomen kilvissä liki 50 % (15 k€ käytetty 3,0 TDI saksasta ja siihen 13 k€ veroa) olisi veroa. Mua kiinnostaa maksaa raudasta ja etenkin mielenkiintoisesta raudasta. Ja se tässä koko Ollilan ryhmän tutkielmassa on perimmäinen ajatus. Kerätään vero käytöstä, ei omistamisesta.

Lukekaa tuo raportti, siinä otetaan kantaa lähes kaikkiin viisaisiin kysymyksiin jota tässäkin keskustelussa on kyseenalaistettu. Samat asiat tuossa raportissakin kyseenalaistetaan. GPS seuranta on monimutkainen ja kallis, yksityisyyden suoja täytyy varmistaa jne. Mutta mikä olisi parempi tapa saavuttaa taloudelliset, ohjaavat ja polittiset tavoitteet.

Jo 15 vuotta sitten tieliikenteestä kerätyistä veromarkoista vain noin 30 prosenttia palasi takaisin tieliikenteeseen. Taitaa tilanne tällä hetkellä olla vielä huonompi. Se asia ei varmaan jatkossakaan muutu, jotta kiakkovieraat ja muut järjestelmästä ulospudonnet saavat riittävän yhteiskunnan tuen, josta ponnistaa. Mutta ei esityksen mukaan verokertymää ole tarkoitus kasvattaa, ainoastaan ohjata ympäristön ja liikenteen sujuvuuden / turvallisuuden kannalta tiettyyn suuntaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.12.2013 10:09

Kuten tosielämässäkin, niin myös täällä on nähtävissä se yhteiskunnan jako. Toisen harrastepeli saattaa olla varallisuudesta riippuen se alta tonnin kippo, toisella puhutaan harrastamisesta, kun kotterossa on 15tonnia kiinni. Ei taida katsontakanta riittää sinne tonnin kippoa rassaavaan, joka pistää sen toisen tonnin vain vuotuisiin käytön maksuihin ja vielä muutaman tonnin itse kulkemiseen.

Olkoon sitten persuilua, mutta en mä kapitalistiksi haluaisi leimautuakaan.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.12.2013 10:23

Uskon, että en ole paljoa väärässä jos väitän, että autoharrastajat eivät ole kovin korkealla siinä listassa, jossa luetellaan verouudistuksen voittajia.

Ja miksi valtio näitä lähinnä veronkierrosta ja harmaasta taloudesta kiinnostuneita vanhojen romujen rassaajia edes tukisi? Valtion kannalta selkeintä on että taloudessa on yksi ritsa ja sillä ajetaan talouden kaikki ajot ja verot valtiolle. Kaikki muu tuohon yhtälöön lisätty on vain ongelma ja haitta.

Ja jos täällä joku lulee, että nyt tuli autot halvoiksi, niin epäilen että ennenaikainen oli ilo. Ja tätä mieltä oli jo autontuojatkin.

Sanotaan mitä sanotaan, nykyinen malli, jossa hankintaa. omistamista ja käyttöä verotetaan, on hyvä malli. Ei kai se muuten olisi väliaikaisena säilynyt 70 vuotta?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 10:33

Ei taida katsontakanta riittää sinne tonnin kippoa rassaavaan, joka pistää sen toisen tonnin vain vuotuisiin käytön maksuihin ja vielä muutaman tonnin itse kulkemiseen.


Se on kyllä totta, en vaan kertakaikkiaan ymmärrä miten joku voi jotain vanhoja paskoja rassata. Rahvaanomaista

Meitin talouden kalusto kun on varsinainen riistoporvarin päiväuni: Harrasteleluina uudenjäykkä Cabrio ja tuulennopea kilpa-auto. Myös Motorhomessa on tunnelmaa. Itse ajan 241 tonnia ajetulla ruttuquattrolla (A4 Avant hinta 3800 eur) ja rouvalla on 165 tonnia vedetty diisel A3.

Mielipiteet on niinku perse. Jokaiselle omansa.

Edit: Kyllä se lasses on nyt hakoteillä tällä

lasses kirjoitti:Valtion kannalta selkeintä on että taloudessa on yksi ritsa ja sillä ajetaan talouden kaikki ajot ja verot valtiolle. Kaikki muu tuohon yhtälöön lisätty on vain ongelma ja haitta.


Käyttöpohjaisessa verotusmallissa nimenomaan maksetaan veroa vain ajokilometreista. Jos sulla seisoo 10 harrastelelua tallissa (uusia tai vanhoja) niin ainoastaan yhdellä voit yleensä ajaa. Ja niistä ajoista maksat veroja. Ei menea joneuvoveroa(käyttömaksu) eikä autoveroa muista. Tänä päivänähän auto täytyy olla seisontavakuutuksessa, jottei mene ajoneuvoveroa.
Viimeksi muokannut rolle, 18.12.2013 10:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.12.2013 10:37

Sanotaan, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 10:45

Nyt en ymmärrä? Mikä kalikka muhun on kalahtanut?

Kyllä mä olen tyytyväinen mikäli Ollilan ryhmän ehdottama muutos päätetään toteuttaa. Itseasiassa oisin valmis muutokseen vaikka heti, enkä 10 vuoden päästä.

Liikkumisen kulut olisi suuremmat, mutta itsellä autokalusto vaihtuu varsin tiuhaan, ja siihen tarvittaisiin jatkossa vähemmän rahaa (veroja). Esim joku vanha RS6 saksasta (hintaa noin 10 keur) ilman veroja, vaikuttaisi oikein hyvälle talvikulkineelle kaikkine vikoineen.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 10:57

Sanotaan mitä sanotaan, nykyinen malli, jossa hankintaa. omistamista ja käyttöä verotetaan, on hyvä malli. Ei kai se muuten olisi väliaikaisena säilynyt 70 vuotta?


Jatkan kun vielä kun on höyry päällä.

Tuo viimeisin viritelmä CO2 pohjaisesta autoverotuksesta kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Järjestelmä on syrjivä ja EU lainsäädännön vastainen (käytettynä maahantuodusta vuoden 2008 autosta maksetaan enemmän veroa kuin vuonna 2008 uudesta vastaavasta)

Lisäksi näin autoista tykkäävän mielestä ei vaan yksinkertaisesti ole mitään järkeä, että urheilullisista autoista, joissa on isohkot päästöt maksetaan liki 50 % hankintaveroja ALV:n lisäksi. Suuremman hinnan mukana kuitenkin ALV osuuskin on suurempi. Esimerkkinä tuo jo käytetty ensimmäisen sukupolven RS6. Jos tuot sen käytettynä maahan, on maksettavan veron osuus suurempi kuin auton hankintahinta. Ei vaan ole tolkkua.

Kun noissa verotetaan käyttöä (CO2 pohjainen km maksu) niin käyttö on selkeästi kalliimpaa kuin Toyota Auris Hybridin, mutta niinhän se ympäristöpoliittisista syistä täytyykin olla. Ja käyttöä jokainen voi harkita maksukykynsä mukaan. Tämän hetken autoverossa ei harkinnan mahdollisuutta ole. Auris Hybridiä en ottaisi vaikka maksettaisiin.

En tykkää GPS seurannasta sen enempää kuin muutkaan, mutta jos se on mun mielestä positiiviseen verouudistukseen liittyvä pakollinen lisä, niin ok. Samalla tavalla mun puhelinta pystyy seuraamaan jo tänä päivänä, enkä ole yöuniani siitä menettänyt.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 18.12.2013 11:12

Itseäni ei tuo mahdollisuus valvontaan ainakaan pelota, seurantaa tosiaan on jo nyt niin paljon olemassa että ei tuo enään missään tuntuisi vaikka sitä suoritettaisiinkin.
Autoveron poistuminen olis positiivista, itselle tulee kilsoja vuodessa n.15tkm ja kesällä kun tuon CC:n hain vitutti maksaa veroja tuhansia euroja kun senkin summan olis voinut pistää tuunakseen, toiseen autoon, kallimpaan autoon tai vaikka matkustamiseen.
Tuohon ylinopeus sakotukseen en usko, siinä on kuitenkin niin monta muttaa jotta sakko saataisiin kohdistettua autoa oikeasti ajaneeseen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.12.2013 11:28

Samaan aikaan, kun tämänkin työryhmän johtaja puhuu päästöjen saamisesta alemmas ja ihmisten ohjaamisesta julkisten kulkuvälineiden piiriin ja läheisyyteen, hänen johdossaan oleva öljy-yhtiö päästää miljoonia tonneja kaasua ilmaan soihduttamalla.

Ihan turha on myös puhua, etteikö valtiovalta koittaisi luoda toista rahastusautomaattia, jos kerta edellinenkin on toiminut vasta 70 vuotta. Tilapäinen vuotuinen käyttömaksukin sieltä 90-luvulta.

Myös on turha puhua, etteikö jokin osa järjestelmästä otettaisi myöhemmin käyttöön, jos siihen kerta tekniikka on jo heti lähtökohtaisesti olemassa. Juu, vaatinee lakiin säätöä, mutta samojen intressiryhmittymien ohjaamana se laki käännetään juuri niinkuin halutaan.

Olisi inhottavaa jälkikäteen huomata olleensa oikeassa...

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.12.2013 11:33

Rolle nyt miettii vaan sen veroehdotuksen tavoitteita. Ei näissä kannata miettiä miltä musta nyt tuntuu tai mitä mulla on autotallissa vaan sitä mikä on valtion etujen ja tavoitteiden mukaista.

Funtsataans nyt kaksi sek miten valtion vaihtotaseelle mahtaisi käydä jos autovero poistuisi. Ei taida olla valtion tavoitteiden mukainen kehitys odotettavissa...

Eli ei riitä, että verokertymä säilyisi nykyisellä tasolla vaan tällä uudella verolla pitäisi paikata lisäksi tuo vaihtotaseen alijäämän kasvun aiheuttamat pikkuongelmat siellä sun täällä. Tai sitten pitää paketoida tuohon muuta mukaan (leikkauslista tai joku vero yksityisen kulutuksen hillitsemiseksi)

Ja itsekin autoharrastajana en halua itseäni huijata sillä ajatuksella, että valtion olisi kovinkaan kiinnostunut minun harrastukseni edistämisestä tai helpottamisesta. Eihän se tuo koira- tai kissaharrastajiakaan.

Sitten on vielä ilmastosopimukset sun muut joista en niin kauhean tarkkaan edes tiedä, mutta tuskin niissäkään papereissa autoharrastajia on erityisesti muistettu jollakin erityispoikkeuskäsittelyllä.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 18.12.2013 11:35

Eikö ketään oikeesti arveluta tuo että millä nuo nousseet verojen keräämisen kustannukset/järjestelmän rakentaminenja ylläpito rahoitetaan jos ei ole tarkoitus nostaa kerättävää kokonaisveromäärää?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.12.2013 11:40

Ei arveluta, on hyvä mennä joukossa laput silmillä ku raveissa konsanaan. Aamulla meidän valtavissa ruuhkissa töihin, töiden jälkeen ruuhkissa kotiin, mikrossa einestä lämmittäen, ilta sohvalla tv:stä bb:tä katsellen ja samalla olutta koneeseen. Hymy on leviä, kun anaaliprobe ilmoittaa kansalaisen olevan kotona, visusti paikallaan.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 12:31

lasses: Ihan en sisäistä mitä tekemistä tällä on vaihtotaseen kanssa., mutta jokatapauksessa. Ryhmän ehdotus http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2497123&name=DLFE-22565.pdf&title=Julkaisuja%2037-2013 ja sieltä sivu 29 ja kuva 3. Esityksessä kilometriveroa on tarkoitus kerätä aivan yhtä paljon kuin nykyistä autoveroa ja ajoneuvoveroa. Lisäksi isojen kaupunkien keskustaan (lähinnä kait Helsinki) esitetään ruuhkamaksuja liikennemäärien pienetämiseksi.

Se mikä sitten tulee olemaan poliittinen päätös on aivan toinen juttu. Sitä on hankala lähteä arvioimaan. Tässäkin keskusteluketjussa on asiaa arvioitu kuluttajan kannalta melko negatiiviseen suuntaan, mikä toki lienee todennäköistä.

Finnhopper: raportissa mainitaan, että järjestelmän välilliset vaikutukset (liikennepäästöjen väheneminen keskustoissa ja liikenneturvallisuuden paraneminen, tästä näyttöjä esim Tukholman ruuhkamaksuista) kompensoivat kasvaneet keräyskulut vuositasolla.

Nyt lopetan raportin referoinnin. Jokainen voi lukea tuon itse, tai olla lukematta. Itse pidän veromuutosajatusta kannatettavana.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 18.12.2013 13:01

kilpijoki: Pääsitkö kotiin ensimmäisessä aallossa 7.12 aamulla vain pitikö ne luopiot sut sunnuntaihin asti?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.12.2013 13:07

Marko: meinaat, että olisin ollut Tampere-talolla Juti naamari pääs? Oli paremmat bileet Shikakos. Notta pidä tunkkis.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.12.2013 13:58

Kauppatase+palvelutase=vaihtotase.

Eli mitä enemmän tuodaan sitä enemmän velkaannutaan ulkomaille. Velalla on hoitokustannukset. Ja niin edelleen.

Jos viedään enemmän, ulkomaanvelka vähenee, hoitokulut pienenvät -> enemmän liikkumavaraa taloudessa.

Ei minusta mitään outoa tässä. Eli kyllä on vaan merkitystä paljonko Saksasta tuodaan autoja.

Mutta kuten sanottua, en ottaisi itse positiivista kantaa ennenkuin koko joukko ongelmia on ratkottu.

Katos perkele, joku muukin pohtii samaa murhetta: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633706831.html

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 14:18

Mutta lähes jokainen auto tälläkin hetkellä tuodaan jostain muualta. Joko uusi tai käytetty. Muutama sata A-mersua / vuosi on mukava poikkeus tässä yhtälössä. Vaikea nähdä, että autojen kokonaismäärä suomessa mahdottomasti muttuu vaikka verotusmuotoa muutettaisiinkin. Toki en ole taloustieteilijä.

Mielenkiintoista nähdä miten mahdollinen muutos toteutetaan, koska muutoin vaikutukset autokauppaan (uusien myynti ennen autoveromuutosta ja käytettyjen autojen arvonalenema) ovat melkoisia. Autoala värvännee kuumeisesti päteviä lobbareita riveihinsä.

tutkija
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

ViestiKirjoittaja tutkija » 18.12.2013 14:44

Minulla ainakaan ei muuten tuota järjestelmää vastaan olisi mitää mutta autot joista on maksettu kertaalleen autovero jo aikaisemmin pitäisi vapauttaa koko maksujärjestelmästä. Muten tulee kaksoisverotus samalle ajoneuvolle tai sitten palauttaa autoveron osuus takaisin ajoneuvon nykyiselle omistajalle jos pitää alkaa maksamaan ajetuista kilometreisä.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 18.12.2013 16:53

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633795603.html viimein joku selkeä listan pätkä kytköksistä saatavilla ja noista jos osaisi valkata kuka tekee parhaan tilin ja kenen osakkeisiin kannattaisi sijoittaa? Herkullinen tilanne massimiehille tehdä kohtuu tili.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 18.12.2013 17:32

Onhan melkoinen kytköslista. Eikö valtio saisi kutsua alan yrityksiä esittelemään ratkaisujaan ja eikö asiaa valmistelevassa työryhmässä saisi olla alan asiantuntijoita mukana? Vai mikä tuossa listassa on nyt niin ihmeellistä? Pitäisikö tällainen järjestelmä pystyttää pelkästään valtion virkamiesten toimesta vai kenties talkoilla, ilman aikaisempaa kokemusta vastaavista järjestelmistä?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.12.2013 18:06

GPS-seuranta ei edes toimi riittävän luotettavasti.. http://luupilotti.blogspot.fi/2013/12/p ... senne.html

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 18:17

Vähän tuohon liittyen...todella isoja eroja noilla GPS vastaanottimilla.

Kakkiaiskupissakin huomattu, että puhelimen omalla gps:llä (jolla tuo tuomaksen linkittämä reitti lienee mitattu) on äärimmäisen vaikea saada ahveniston radalla yhtään ratakierrosta mitattua. Kun puhelimeen liittää erillisen bluetooth GPS mokkulan (joka on edelleen auton sisällä), niin rekisteröityy ongelmitta jokainen kierros.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.12.2013 18:34

Mitäs se suomalainen tekee kun saa lottovoiton. ostaa uuden auton. näin veronalennuksenkin kanssa käy. ja kun tässä tapauksessa erityisesti kalliit mallit halpenevat eniten, ostetaan niitä myös enemmän. golfin sijaan tulee audia jne.

silleen se vaikuttaa. ja toisekseen autojen käyttöikä laskee, joilloin myyntiä tulee enemmän. että kyllä se siellä tuonnissakin näkyy.

nykytilanteessa Suomella ei oikein olisi varaa lisätä tuontia ellei saada vientiäkin lisää

sitten tietenkin voisi miettiä sitä, että saksalaisen autotehtaan subventiohintainen karvahattumallin golf on oikeasti lahja suomalaiselle auton ostajalle. eli osa veronalennuksesta valuisi pois kotimaasta ja siten ei enää jäisi kotimaahan verotuloinakaan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.12.2013 18:56

Onhan melkoinen kytköslista. Eikö valtio saisi kutsua alan yrityksiä esittelemään ratkaisujaan ja eikö asiaa valmistelevassa työryhmässä saisi olla alan asiantuntijoita mukana? Vai mikä tuossa listassa on nyt niin ihmeellistä? Pitäisikö tällainen järjestelmä pystyttää pelkästään valtion virkamiesten toimesta vai kenties talkoilla, ilman aikaisempaa kokemusta vastaavista järjestelmistä



missä on ne toisenpuolen edustajat? eli autoliitto yms. eikös niidenkin mielipide ole asioihin aika tärkeä?

ja eikös tästä paikannukseen perustuvasta verotuksesta ollu puhe ennenkuin työryhmä alkoi edes pohtimaan asiaa?


mut se on hyvä kun valtio myy kaikki voitolliset ja millä olisi mahdollisuus voittoihin (esim nokia) ulkomaalaisille että päästään niistäkin voitoista eroon jotta saadaan kansalaisilta nyhtää lisää veroja

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 18.12.2013 19:33

En ihan tältä istumalta lähtisi kauheasti kehumaan näillä alan tuntemuksilla ja meriiteillä jos missään asiayhteydessä mainitaan sama firma (Accenture) joka oli mm. suunnittelemassa VR:n lippu-uudistuksia jokin aika sitten,mutta se siitä.

Silti jaksan hämmästellä näin raskaan ja kalliin koneiston polkemista käyntiin ja mitä tuo tekee autokaupalle siirtymävaiheen viimeisinä vuosina? Kuka ostaa kalliimman luokan autoja jos ei ihan pakottava tarve sille ole,jos tiedossa näitä paljon mainostettuja 100K€ alennuksia.

Verojen keruu melko paljon halvempaa ja ei pahemmin tarvi laskuja lähetellä ja jokainen voi tankatessaan miettiä omia ajotottumuksiaan ja kalustoaan onko tämän väärti.

Yhdessä yössä kärjistäen olisi tuokin koko systeemi siirrettävissä polttoaineen hintaan ja saadaan kaikki mahdollinen saastuttava laite veron piiriin joka on suhteessa suoraan ajotapaankin.

Tuon piiriin kuuluisi jopa kesäiset bimmer partyjen pakoäänikisat ja kuminpoltot sen jälkeen. Ei kauhean montaa metriä autot liiku,mutta silti suhteessa käyttöön tulee kertymää.

Edelleen ns. hyötyliikenne tuonkin mallin heikko lenkki ja miten se huomioidaan,mutta sama ongelma se on tuossa nyt ehdotetussakin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2013 19:38

Polttoaineen verotuksen nosto ja ruuhkamaksut olisi helppo tapa. Ammattiliikenteellekin tuo olisi helppo kompensoida verovähennyksillä, mutta syrjäseutujen asukkaat on hankalampi tilanne. Polttoainevero kun ei käytännössä voi olla eri espoossa ja sodankylässä..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.12.2013 19:47

ei tietenkään koska silloinhan se syrjisi pk-aluetta :) sarkasmia

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 18.12.2013 20:06

Joku näppärähän se osaisi varmaankin laskea paljonko keskimäärin jokainen maksaisi tulevaisuudessa liikaa maksuja tuon paikannuksen aiheuttamien kulujen takia (laitteiston hankinta ja vuosittaiset satojen miljoonien kulut vrt. muutaman miljoonan kulut polttoaineeseen sidotun systeemin)

Käykö tuossa äkkiä niin,että tämä kompensointi ja siitä aiheutuvat kulut on pian kalliimpi asia syrjäseuduille, mitä tämmönen epätasa-arvoisempi malli polttoaineessa mukana seuraava,eli lopputulemana jokainen vain maksaa enemmän ja kaikki häviää?

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 18.12.2013 21:14

Tässä kun puhuttiin 20 km päässä kaupungista asuvasta syrjäseutulaisena niin ei ainakaan tämän kartan mukaan tarvitse noin pienistä etäisyyksistä edes haaveilla.

Hesarin Verkkokartta

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.12.2013 21:57

kemijärviki kartalla :)

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 18.12.2013 23:57

Käytännössähän suurimmassa osassa Suomen kaupunkeja ei toimi julkinen liikenne. Jos nyt ei lue sitä toimivaksi, että aamulla tulee yks bussi pääväylää ja illalla tulee toinen takaisin.

Huvittaa katsoa tuota karttaa esimerkiksi oman kotipaikkani osalta, joka on pieni kyläpahanen, mutta kuitenkin verotus on suurempi :D Pitää siis asua ihan peräkylän perällä keskellä metsää, ja joskus sekään ei riitä tuohon alempaan verotusrajaan.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 19.12.2013 7:12

Tuota karttaa kun tulkitsee, niin minun ajot olisi käytännössä aina "kaupunkialueella". Esimerkiksi jos haluaisi lähteä tampereelle Ikeaan syömään lihapullia, niin 250km matkasta noin 40km olisi kaupunkialueen ulkopuolella. Tai jos kotikylälle, niin 100km siirtymä menisi kokonaan kaupunkialueella.

18000km ajosuoritteella 1224 euroa veroa, jos korkeamman mukaan mentäisiin. Tällä hetkellä kumminkin pääsee yli tuhat euroa halvemmalla verotuksella..

Seuraavaa (lue parempaa) ehdotusta odotellessa..

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 19.12.2013 8:08

Autoverotuksen pitää muuttua tulevaisuudessa, nykyinen malli ei ole hyvä nyt eikä tule toimimaan jatkossa. Siitä on varmaankin aika moni faktoihin tutustunut samaa mieltä?
18000km ajosuoritteella 1224 euroa veroa, jos korkeamman mukaan mentäisiin. Tällä hetkellä kumminkin pääsee yli tuhat euroa halvemmalla verotuksella..

Kun autoverotusta ollaan siirtämässä hankintaverosta käytön verottamiseen, niin eikö se ole ihan itsestään selvää että se käyttövero tulee kasvamaan nykyisestä? Samalla tavalla on selvää että hankintavero pienenee.

VR-lippujärjestelmän toimituksen yhteyttä tähän autoverotuksen muutokseen en ymmärrä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.12.2013 8:31

VR-lippujärjestelmän toimituksen yhteyttä tähän autoverotuksen muutokseen en ymmärrä.


Tero: sitä kutsutaan populismiksi :D Ja se jos joku on muotia nykypäivänä.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 19.12.2013 8:39

Miks nykyinen malli ei toimi?? Ei mua ainakaan kiinnosta maksaa paria
tuhatta enemmän veroa vuodessa kuin nyt mutta jos jollain on varaa niin
voihan verottajalle käydä lahjoittamassa rahansa...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.12.2013 8:39

Mutta tässä mättää liian moni asia. Esimerkkinä työryhmän kytkökset yrityksiin jotka olisi mahdollisesti valmistamassa kyseisiä laitteita, miksi autoliittoa yms muita järjestöjä ei ole matkassa, tuon mallin mukaan käytössä tulee tuplaverotus, kallis arvio järjestelmälle(kuinka moni valtion järjestelmä on pitäny hinta-arviolta paikkaansa?), kuinka tuo verotusmalli todellisuudessa huomioi julkiseen liikenteen kulkumahdollisuutta, tuleeko tästä loppujen lopuksi sakotus-automaatti?(ei olisi ensimmäinen kerta ku kansalaisille valehdellaan kirkkain silmin)

Ja tuo taajama-malli tökkii aika pahasti koska esimerkiksi itsellä tuon kartan mukaan tulee koko työmatka taajamaa vaikka todellisuudessa pääsee linja-autolla viis kilsaa ja työmatka on 30kilsaa joista viimeiset 5kilometriä on hiekkatietä

Ei se tarkoita stä että vanha on huono malli niin uusi olisi parempikaan

Mutta pessimisti ei pety :)

Edit: ja eikös tuo verotusmalli ollu selvillä ennen kyseisen työryhmän aloittamista. Eli ei edes ollu vaihtoehtoja tarjolla vaan suunniteltiin miten tuo toteutetaab

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 19.12.2013 12:45

Miks nykyinen malli ei toimi?

Nykyinen malli on ajettu eko-lasit silmillä (silmät kiinni) hyvin vahvasti CO2-pohjaiseksi ja auton hankintahintaan perustuvaksi verotukseksi ja käytettyjen tuontiautojen kohdalla tämä perustuu arvioon ja tilastoihin. Tulevaisuudessa kaikkien autojen päästöt tulevat vähintäänkin pienentymään ja joissain tapauksissa nykymallin mukaisia CO2-päästöjä ei tule enää ollenkaan. Tästä seuraa se että nykyisellä mallilla jatkettaessa valtion verokassaan ei kerry läheskään samaa euromäärää kuin ennen.

Eikä tätä nykyistä hankinnan verottamista ole näissä autoharrastepiireissä minun muistikuvien mukaan muutenkaan koskaan kehuttu. Ainahan siitä on haluttu päästä eroon ja nyt yhdestä vaihtoehdosta on esitys tehty. Olisiko se hankintavero sittenkin parempi?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.12.2013 15:10

mut hei sehän on vain tilapäinen autovero :)

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 19.12.2013 16:06

VR-lippujärjestelmän toimituksen yhteyttä tähän autoverotuksen muutokseen en ymmärrä.


Tuossa aikaisemmin nostettiin esiin nämä jumalasta seuraavana osaajana ja tämä oli se edellinen iso projekti ja jossa ei aikataulut,budjetti ja toimivuus pitänyt paikkaansa ja selityksetkin mitä ihmeellisempiä.

Tuossa kuitenkin oli lähes kaikki muuttujat ja ennalta suunnitellut aikataulut tiedossa muutamalle hassulle junalle ja silti järjestelmä saikkaa.

Nyt sitten samoja osaajia ollaan käyttämässä projektiin, jossa liikkuvia osia suhteessa junien määrään hieman enemmän ja joilla ei ole minkäänlaisia etukäteen suunniteltuja reittejä,aikatauluja tai suoraa yhteyttä sateliittiin (esim parkkihallit jne).Nyt sitten pitäisi uskoa tällä kertaa,että esitetty budjetti,aikataulu ja toimitus pitävät varmasti kutinsa.

Tuoko ei liity millään tapaa tähän?


Tuossa esitetyssä mallissa tulisi mielestäni hyödyntää enemmän tuota paikannusta ,jos jokaisen auton sijainti on sentilleen tiedossa esim. juhannuksena tiedotus pahimmista ruuhkista ja niiden sujuvuuksista saataville suoraan autoon ja mitä vielä enemmän, mahdolliset onnettomuudeet lähestyville autoille,ettei niitä sitten ole siinä lumimyräkässä taas kymmeniä samassa nipussa.Varsinkin jos tulevaisuudessa on autoihin nämä automaattiset hätäkeskukseen soitot tulossa onnettomuuden sattuessa ja tiedetään missä sijainnissa on tapahtunut jotain vakavempaa.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 19.12.2013 20:48

Laitettu nimi alle, koska vastustan kaikkea mitä "joku valtion viranomainen tms" kehoittaa tekemään (sis turhat lait, määräykset, rokotteet jne..) Ja ehei päässäni ei ole "foliohattua" vaan itsenäiseen ajatteluun pystyvät aivot! =)

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 19.12.2013 22:11

Joka tapauksessa jos ja kun verotusta tullaan päivittämään, oli se sitten käytön tahi omistamiseen painottuvaa, voin taata ettei maksut kokonaisuudessaan ainakaan nykytilanteesta halpene.
Höpö höpö- juttuja on keltaiset ja punaiset lehdet täynnä.
Nykyinen verokantatuotto ei enään riitä, joten...
Porkkana tässä kyseisessä ehdotuksessahan on juuri tuo autoveron poisto.
Massia on sen jälkeen ostaa se vähän isompi ja tehokkaampi isommalla Co2 tuotolla.
On yhtäkuin tuloa valtiolle.
Ok. Muakin kiinnostaa maksaa käytöstä, mutta en sen kustannuksella että pienituloisilla ei ole enää varaa ottaa työtä kauempaa kun ei ole varaa matkustaa autolla kohteeseen.
Lisäksi tuskin monikaan matalapalkkalainen omistaa 100 Co2 autoa.
Tuskin monikaan matalapalkkaperhe 2500e nettotuloillaan/kk ajattelee että jee nyt pienipäästöisen auton saa halvemmalla ja laittaa kaluston pihalla kuntoon. Tuskin...

Kiitos ja anteeksi.

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 20.12.2013 14:56

Luulin tulleeni autofoorumille...tuntuu enemmänkin pro Jorma Ollila-sivustolta.Huh?

http://blogit.mtv.fi/elinkautinen/2013/06/10/tiedatko-mita-et-pelkaa/

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633034978.html

http://www.autoliitto.fi/?x20043=8590527

Ja sit kaikki allekirjoittamaan tuonne:https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Jakakaa facebookissa,muilla foorumeilla jne.Kertokaa tutuille,ystäville ja sukulaisille.

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 20.12.2013 15:04

Ja sitten niille jotkat hyppii innoissaan että uusia autoja sais halvemmalla...niin mieti vielä.Ostat uuden toyota avensiksen -2000e jipii!!Sitten maksat sillä ajelusta +500e/vuosi....halpaahan tuo.
Ja jos uuden bmw 760 hinnasta lähtis yli 100 000 ja uuden Smart Fortwon hinnasta lähtis pari tonnia.REILUAKO??!!Köyhät kyykkyyn meiningillä tuossa mennään,ei mitään tolkkua.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633706831.html

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 20.12.2013 15:48

Ja sekö on reilua, että halutessaan 760 Bemarin täytyy maksaa yli 100 eur veroja. Se ei perustu mihinkään.

Edit: toyota.fi hinnaston mukaan halvimman Avensiksen autoveron määrä tällä hetkellä on 5 199,09 € ja kalleimman (ilman lisävarusteita) 12 973,36 € joten saa tuolla nyt sen 10 vuotta ajella, jos ajaminen kallistuu 500 eur / vuosi. Ja tämä ei vielä huomioi käyttövoimaveroa.

Toki tuo heittämäsi 500 eur on myös väärä arvaus, sillä 6,5 c/ km hinnalla ja 30 tkm ajosuoritteella vuosiajelun kokonaishinta on vajaa 2 tonnia, ja siitä kun kompensoi käyttövoimaveron ja käyttömaksun (hattuarvio Diesel Avensikselle noin 700 eur) niin autoveron poisto kompensoituu vajaan viiden vuoden eli noin 150 tkm ajosuoritteella

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 20.12.2013 20:33

Ei tietenkään ole,täysin järjetöntä.Tarkoitukseni oli tuoda esille se että eniten tuosta hyötyisivät rikkaat.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288634195770.html
Tuossa vielä pikkupurtavaa mietittäväks,noita tietojahan ei varmaan kukaan koskaan käyttäisi?!!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.12.2013 21:34

Synnytysosastolla, siinä vaiheessa, kun päätä näkyy "huulien välistä", niitti otsaan, elikkä se keepeeäs tahi muu siru. Kotisynnytyksiin tulee mukaan sitten se valtion "virkamies", joka suorittaa toimenpiteen.

Me kaikki hyödymme tästä "rikkaat" rikastuu ja me "köyhät" rikastutaan maahanmuuton myötä...

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 20.12.2013 21:58

Tehkääpäs tuon aloitteen kannattajat niin että laitatte allekirjoitukseenne linkin tuonne sivulle.
Tämä asia tarvitsee nyt mahdollisimman paljon näkyvyyttä.Jakakaa sitä facebookissa,muilla foorumeilla ja kertokaa siitä ystäville,sukulaisille jne.Ja kehoittakaa heitä myös jakamaan.

Tämä on jokaikisen autonomistajan ja kansalaisen asia,ei vain meidän harrastajien.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608 Tänään tullut yli 2000 ääntä!!!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 21.12.2013 7:20

Eikös se ole autoharrastajien etu että kun nyt voi ostaa hinnat alkaen mallin niin jatkossa saisi sen paremmin varustellun? Tai vaihtoehtoisesti hankkia käyttö- ja harrasteauto Saksasta ilman ylimääräisiä veroja ja maksaa vain käytöstä ei siitä että omistaa auton tai autoja!


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa