Poliisin oikeudet auton tutkintaan tien päällä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Poliisin oikeudet auton tutkintaan tien päällä

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.9.2013 4:44

Tulipas tässä yövuorossa omiani ajatellessa mieleen seuraava skenaario:

Odotat vuoroasi ensimmäisenä liikennevaloissa, allasi on tietysti volkswagenin hinnat-alkaen-mallin 90 hevosvoiman 1.9TDI Golf/Bora/Passat. Autoa on piristetty huomattavasti, sanotaan vaikka että pellin alla on 260 hevosvoimaa, eli isompi turbo ja keulalla IC jne jne.

Takanasi on poliisin siviiliauto. Valot vaihtuvat vihreäksi ja polkaiset kunnon kisastartin, kiihdyttäen muutamassa sekunnissa sallittuun 80km/h nopeuteen mustan voimasavun saattelemana. Poliisit toki tästä innostuvat ja heittävät vilkut päälle ja pyytävät tien laitaan. Veivaat ikkunan auki (ei hinnat-alkaen malleissa mitään sähköjä ole) ja poliisit toteavat että ei noin nopeasti kiihtyvä auto voi olla vakiotekniikalla.

Kun rekisteriotteessakaan ei puhuta mitään kasvaneista tehoista, niin saako poliisi ryhtyä tutkimaan autoa tarkemmin, eli purkamaan konehuoneesta muoveja ja tutkimaan mitä siellä on piilotettuna?

marko586
-
Viestit: 95
Liittynyt: 9.10.2003 23:28

ViestiKirjoittaja marko586 » 25.9.2013 6:43

Tietääkseni poliisi ei saa ruveta purkamaan autoa tien päällä vaan ainoastaan määrätä uusinta katsastukseen. Tämä tietenkin mutuilua

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.9.2013 6:48

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... ikatsastus

Teknisiä tienvarsitarkastuksia suorittavat poliisi-, tulli- ja rajavartiomies. Ajoneuvon tekninen tienvarsitarkastus voi sisältää yhden tai useamman seuraavista:

-pysähtyneenä olevan ajoneuvon kunnon silmämääräinen tarkastus
-ajoneuvon teknisen kunnon, katsastusten suorittamisen ja muiden säännösten mukaisuuden osoittavien asiakirjojen tarkastus
-ajoneuvon teknisen kunnon tarkastus


Eipä ole omaa autoa koskaan roplattu tuollalailla, mutta tuollainen tarkastustapa tuli vaan mieleen ensimmäisenä. Mistään "nyt puretaan puoliautoa"-tyyppisestä tarkastuksesta tuossakaan ei ole kyse, mutta jos epäily isosta solmusta, muhkeasta IC:stä ym on niin voivat kurkata ja viimeistään laittaa uudelleen katsastuskonttorilla käymään.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.9.2013 8:44

Jos Poliisi totetaa auton tieliikennekelvottomaksi otetaan kilvet poliisin haltuun ja määrätään auto katsastukseen, josta rekisterikilvet sitten löytyy.
Viimeksi muokannut rolle, 25.9.2013 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.9.2013 11:34

kuten ConD linkkasi niin kyllä ne voi :) kaveri oli tingannu tästä että tarvii lupia niin poliisi oli kommentoinu että voihan he tietenki kilvetkin ruuvata irti ja ne saa katsastusta vastaan konttorilta. eipä siinä muu auttanu ku avata konepelti ja sitten oliki alettu tarkastamaan muutoskatsastuksen paikkaansa pitävyys(kyseessä st-mersu). tämä episodi laittomien xenonien takia :)

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 25.9.2013 11:57

Vanhalla 1.8T A6:lla kiskaisin niin kovaa (vakio) kuin mahdollista siihen sallittuun nopeuteen. Poliisit pysäyttivät ja väittivät että on viritetty :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.9.2013 12:24

Osku :D

Jos poliisi epäilee auton olevan tieliikennekelvoton, voidaan ajoneuvolle suorittaa teknisen kunnon tarkastus sisältäen tarvittaessa myös koeajon. Jos epäilykselle on merkittävää katetta, tämän teknisen tarkastuksen toki voi, ja kannattaakin estää luovuttamalla kilvet pois koska henkilökohtaisesti en luota poliisin arviointikykyyn niin paljoa kuin katsastusviranomaiseen teknisessä tarkastuksessa. Mutta, jokainen tietysti tavallaan aina niissä puitteissa miten asian voi ylipäätänsä henkilökohtaisesti aina hoitaa.

Jos minulla olisi edellämainitusti viritetty auto ja siitä tulisi polemiikkia, jättäisin kilvet vähäksi aikaa seikkailemaan kilpikonnille, ja ottasin pihasta jonkun toisen auton siksi aikaa ajoon.

Kannattaa myös muistaa että mikäli poliisi määrää ajoneuvon valvontakatsastukseen, eikä viitteitä laittomuuksista ole, Trafi maksaa tämän valvontakatsastuksen ja siitä aiheutuneet kulut.

"Mikäli ajoneuvossa on todettu vikoja tai puutteita jo tienvarsitarkastuksen tai muun tar-kastuksen yhteydessä, maksaa valvontakatsastuksen kustannukset aina asiakas itse. Trafi korvaa valvontakatsastukseen liittyvät kohtuulliset kustannukset toimipaikalle vain siinä tapauksessa, että tarkastuksessa, jossa ajoneuvo on aiemmin määrätty valvonta-katsastukseen, vian laajuutta tai vakavuutta ei ole pystytty tienpäällä käytettävissä olevin keinoin riittävän hyvin selvittämään, jolloin ajoneuvo on ollut aihetta määrätä tarkempaan tarkastukseen ajoneuvon epäkuntoisuuden selvittämiseksi."

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2013 13:21

Katsastuksessakaan ei käsittääkseni saada purkaa tai availla mitään, niin tuskin sitten poliisikaan. Eli käsikopelolla ja silmämääräisesti.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 25.9.2013 22:10

Annatte ne kilvet vaan suosiolla poliisille ja laittelette auton vakioksi ja viette sitten vasta leimalle.
Eli ihan samanlailla kun vuosikatsastukseenkin joutuisitte tekemään, jos viritykset ei ole otteessa ja/tai ei kestä suikkalakin taskulampun valoa.
En ole tosin koskaan kuullut, että poliisi persdynottelisi autoja tien päällä. Mopoja ne kyllä kellottaa.
Autoista ne testaa lähinnä jarruja, valoja, yms liikennekelpoisuuteen ja -turvallisuuteen liittyvää, mikä on ihan hyvä juttu.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.9.2013 22:18

Jos poliiseilla ois dyno maantiellä, siellähän ois sellaset ruuhkat ettei ne selviäisi sieltä pariin päivään pois.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 25.9.2013 22:39

Minä kyllä puhuin persdynosta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.9.2013 23:59

Annatte ne kilvet vaan suosiolla poliisille ja laittelette auton vakioksi ja viette sitten vasta leimalle.
Eli ihan samanlailla kun vuosikatsastukseenkin joutuisitte tekemään, jos viritykset ei ole otteessa ja/tai ei kestä suikkalakin taskulampun valoa.


ja meinaat että saat viedä auton kotia siinä vaiheessa ku kilvet lähtee?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.9.2013 0:29

Kyllä poliisi voi antaa luvan ajaa auton kotia, vaikka vievät kilvet :)
Sama kuin kortti lähtee tien päällä heti, niin saat ajaa kotia. Jos ei ole ratti yms.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 26.9.2013 0:52

ja meinaat että saat viedä auton kotia siinä vaiheessa ku kilvet lähtee?

Meinaan.
Antaahan ne ajoaikaa, jos vuosikatsastuskin on suorittamatta ja kysyy mihin konttorille haluaa kilvet toimitettavan. Sitten soittamalla varataan katsastusaika sieltä ja sinnekin saa ajaa.
Ei sitä autoa nyt tien varteen tarvitse jättää.
Ellei se nyt sitten satu olemaan täysin jarruton, ratti puuttuu, tms. Isompi turbo tuskin estää ajamista.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.9.2013 19:45

kyllä taitaa poliisi viedä ihan sinne katsastuskonttorille jossa seuraavana päivänä suoritetaan tarkastus ;)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.9.2013 20:58

Hyvä on palvelu teilläpäin, kai omistajallekki tarjotaan munkkikahvit ja kyyti kotiin? ;)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.9.2013 21:37

Ellei se nyt sitten satu olemaan täysin jarruton, ratti puuttuu, tms. Isompi turbo tuskin estää ajamista.
Ohjauspyörän puuttuessa kehoitettiin hankkimaan sellainen ennen auton seuraavaa käyttöä tieliikenteessä. (Tilalla oli lukkopihdit booreissa ohjaamisen mahdollistamiseksi.)
Ilmoitus tuli suullisena, eikä aiheuttanut muita toimenpiteitä. (90-luku)
Katsastuksessakaan ei käsittääkseni saada purkaa tai availla mitään, niin tuskin sitten poliisikaan. Eli käsikopelolla ja silmämääräisesti.
Katsastuskonttorilla jouduin työtehtävissä purkamaan ilmeisesti kolarissa ollutta mopoa mahdollisen virityksen selvittämiseksi. En tiedä oliko mopo yksityishenkilön vai vakuutusyhtiön omaisuutta, mutta viritettyhän se oli. (-98)

[edit:]
Myös katsastuskonttorille epäselvyyksien takia tarkistukseen tulleet autot tulivat vapaavarikolta hinausauton kyydissä, eli ne oli "takavarikoitu" ennen tarkistusta. Nämähän liittyivät tuohon aikaan lähinnä korinvaihtoihin yms. tapauksiin, jotka kiinnostivat syystä tai toisesta lähinnä poliisia tai/ja verokarhua. Tänäpäivänä intressi voisi olla juuri verotuksellisesta/rahastuksellisesta näkökulmasta "väärä, tehokkaampi tekniikka konehuoneessa".
[/edit]

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 27.9.2013 12:30

tuli tästä mieleen kun joskus aikaa sitten velipojalle ampu poliisit perään kevarille kun ohitti auton. kevari olis sisäänajossa vielä ja tienvarressa kauhea tinkaaminen ettei ole 11kw.
olivat lopulta tyytyneet kerran vääntämään kaasua itse ja lähteneet menemään.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 8.10.2013 14:12

3bg passatilla tuli eteen seuraava tilanne muutamia vuosia sitten...
Pohjanmaan lakeuksilla ajeltiin 5 auton letkassa, minä keulilla ja
vakkarissa 106km/h navin mukaan.

Peltoaukeella saavutimme traktorin joka isoine kyntövehkeineen oli kääntymässä vasemmalle, heinäpellolle.
Vauhti siis pois, käytännösä lähes nollaan.
Kun tie aukesi löin pedaalin pohjaan, en kuitenkaan sudittanut tms.
Reipas kiihdytys 110 tuntumaan ja sitten vakkari päälle.
Meni hetki niin takanani ajanut octavia oli saavuttanut minut ja paljasti maskin takaa sinipunaisen yllätyksen.
Bussipysäkille parkkiin ja puhallus + rekisteriote.

Poliisi kysyi paljon hevosia löytyy.
Otteesahan luki 74kw/101hv.
Sanoin että on vähän piristetty ja on noin 120hv.
Poliisi kertoi että ei pidä paikkaansa koska skodassa 140hv ja jäi kuin tikku pas****
Ei päästy lukemasta yhteisymmärrykseen, päättivät ruuvata kilvet pois ja kirjoittaa ottteseen ajoaikaa 6 tuntia että pääsin kotiin (matkaa kotiin yli 300km..
Sitten katsastukseen, tekemättä mitään muutoksia.
Katsastumies sanoi että heitä kiinnostaa enemmän miten auto pysähtyy, ei niinkään miten kiihtyy. Kävi kuitenkin auton läpi ja totesi lailliseksi. Tarkasti coolerin, koneentyypin, ohjelmaversion ja syöttöpumpun tyypin. Yritti tarkistaa myös suuttimien tyypin mutta ei näkynyt mitään merkintää.
Hain kilvet paikalliselta poiliisilaitokselta kun eivät olleet konttorille ehtineet.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.10.2013 23:37

Jännä tarina, mutta Trafihan tuollaiset ainakin nykyisemmin maksaa jos kohdalle sattuu. 74kW 3BG:ssä tosin ei ole lainkaan syöttöpumppua mitä tarkistaa, eikä suuttimien ( saatika suutinkärkien ) malliakaan tarkisteta venttiilikoppaa, tai suuttimia + rullakeinuja irroittamatta.

Ohjelmaversiokaan ei kerro, onko ohjelmaa muokattu.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.10.2013 0:44

Jos on v.mäinen katsastusmies, niin määrää että teholappu näytille. Jos ok niin trafi maksaa, jos ei.....
Ja jos oikein supervmäinen katsatusmies, niin vaatii että se pitää tehdä päästömääräykset täyttävässä paikassa.... Koska on epäilys että auto ei täytä teho/vähäpäästöisyys rajoja.... VTT ja holaa 3k euroa jotka tosin saa takasin jos auto on vakio...
Syyllinen kunnes toisin todistetaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2013 1:06

Eikös todistustaakka ole katsastajalla? Eihän ne voi arvailun mukaan noita vaatia.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.10.2013 1:41

Heh, viranomaisilla on aina kääntö pykälä... Varsinkin auton omistuksessa, esim tutkanpaljastin on hyvä esimerkki.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2013 7:12

En nyt löytänyt äkkiä pykälää, mutta tieliikennelaissa on pykälä minkä nojalla mikä tahansa tieliikennekäytössä oleva auto voidaan määrätä päästötesteihin (kunnolliseen, ei mihinkään katsastuskonttorin testiin) viranomaisen toimesta. En tiedä että onko tuota koskaan käytetty. Pääasiassahan tuolla haetaan sitä, että voidaan tehdä pistotestejä että ajoneuvovalmistajat noudattavat päästörajoja.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 9.10.2013 11:29

eikä sitä ainakaan omistaja itse maksa, jos virkamies pistokokeen luonteisesti VTT:lle määräisi.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.10.2013 11:32

Onkohan tuosta päästötestauksesta oikeus kieltäytyä ja mitkähän on seuraamukset.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2013 11:33

Maksumies sitten tapauksen mukaan muistaakseni. Jos autoa on itse muuteltu niin maksumies saattaa löytyä auton omistajasta.

Muistin varassa mennään, mutta kieltäytyminen ei tietenkään ole mahdollista. Lakihan on säädetty sitä varten että autovalmistajia valvomaan, ei niinkään yksittäisiä autotallivirittäjiä. Voi olla että testistä pääsee itsevirittäjä luistamaan sillä että myöntää auton olevan laiton.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2013 12:46

Mutta eikös tohon käytönaikaseen päästömittaukseen märääminenkin vaadi jotain perusteita? Tyyliin "autossa mallisarjaan kuulumaton moottori".

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.10.2013 16:46

Eihän tuossa päästötesti hommassa ole mitään järkeä jos ei ole selvää muutosta. Vittuillessaanhan vois pistää täysin vakionkin kohtuu uuden auton tekisi meinaan silläkin varmasti jo vaikeuksia päästä näihin uusiin päästöihin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2013 17:25

Eihän tuossa päästötesti hommassa ole mitään järkeä jos ei ole selvää muutosta. Vittuillessaanhan vois pistää täysin vakionkin kohtuu uuden auton tekisi meinaan silläkin varmasti jo vaikeuksia päästä näihin uusiin päästöihin.


Tämähän on just ideana, auton pitää ehjänä käytettynäkin mennä päästöistä läpi, ja niinhän ne meneekin. Tämän takiahan autoissa on jo pitkään ollut mm. katalysaattorin kunnon valvonta. Eihän sitä kukaan autovalmistaja sinne olisi laittanut jos ei olisi mitään säädöstä siitä että autoja myös valvotaan käytettynä. Ei tämmöisiä testejä siis poliisi määräile vakioautoihin, vaan ihan muu virkakoneisto tarvittaessa ja todennäköisesti niitä ei valkata mistään ratsiasta tien päältä.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.10.2013 17:35

Jostain muistan lukeneeni/kuulleeni, että kunnossakin oleva esim. n. 50tkm ajettu ~2010vm auto ei menisi päästöistä VTT:llä läpi tai menisi juuri rimaa hipoen läpi.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2013 19:52

Ton uskomiseen tarttis jotain vähän konkreettisempaa, viimeiset 20vuotta olen itsekkin samaa huhua aina sieltä täältä kuullut, mutta koskaan ei ole mitään faktaa lyöty pöytään. Sen sijaan viritettyjäkin autoja on saatu päästötesteistä läpi omatekoisilla softilla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.10.2013 21:55

eikös tälläkin foorumilla jollakin tainnut olla auto käyny vtt:llä pyörähtämässä viritettynä?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.10.2013 22:40

Huhu puhettahan tuo täysin on, että uusi ei menisi läpi. Mutta kannattaa muistaa, että se on hieman eriasia, että onko VTT:llä 2010vm auto vai 2000vm auto päästömittauksessa...

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.10.2013 22:42

Jaa millä tavalla? Eihän 13-vuotiaan auton tarvitse täyttää uudempia tiukentuneita normeja. Vai tarkoititko että vanhat autot läpäisee testit helpommin kuin uudemmat?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.10.2013 22:55

Juurikin sitä tarkoitin, että vanhat menevät helpommin läpi kuin uudet.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.10.2013 23:20

eli autotehtaat on alittanu vuonna 2000 reilusti kaikki päästömääräykset ja nykyisin mennään vanhalla tekniikalla uusissa päästöissä? ehkei nyt kuitenkaan. se on jatkuvaa kilpajuoksua tehtailla ja normeilla

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.10.2013 23:22

Tuota... Sitähän tässä juuri ajettiin takaa. Vanhat autot on helpompi saada VTT:n testeistä läpi turbotettuna, koska niiden päästöt voivat olla suuremmat kuin uudempien. Uudemmilla autoilla taas voi huhujen mukaan tulla ongelmia niiden läpipääsystä vakionakin VTT:n testeissä.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2013 23:42

Tämä huhu on pyörinyt niin kauan kuin vähäpäästöisiä autoja on ollut liikenteessä... Mutta yllättäen mitään faktaa ei ikinä ole kenelläkään ollut.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa