Huoltoauto ihmettelyä Ha paperit missä lukee huoltoauto

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

Huoltoauto ihmettelyä Ha paperit missä lukee huoltoauto

ViestiKirjoittaja Tanhis » 20.1.2013 10:40

Eli olen tekemässä kauppaa 97 syncro doppeli transporterista 2,4d koneella mikä on sähköfirman vanha. Autossa on pehmeät penkit takana ja 5:lle rekisteröity. Lavan päällä on todella korkea pressukatos ->~40cm katon reunasta ylöspäin.

Sitten päästään näihin kummallisuuksiin.
-Ajoneuvoluokka M1 Henkilöauto.
-Ajoneuvoryhmä Huoltoauto.

Eli miksi henkilöauto on rekisteröity huoltoautoksi tai saako henkilöautoonkin vero yms helpostusta jos on rekisteröity huoltoautoksi.

simopo
-
Viestit: 35
Liittynyt: 11.11.2005 8:50

ViestiKirjoittaja simopo » 20.1.2013 13:59

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... oltoauto_2

Selitys löytyy tuolta. Tuon tarkempaa sovellusohjetta en tosin osaa antaa

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 20.1.2013 20:18

Juu tuota itsekkin olen lukenut mutta pitää kait vain mennä katsastamaan ja katsoa että millaista maksua pukkaa perässä.

Kasper
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.11.2005 23:59

ViestiKirjoittaja Kasper » 20.1.2013 20:39

Jouduin hiljan tutustumaan matkailuauton käyttömaksuihin. Tämä taitaa mennä samaan kategoriaan.

eli
Perusvero kokonaismassa mukaan kts. Trafin taulukko (Veron rakenne ja määrä)
Käyttövoimavero 0,9snt/pvä alkavalta 100kg

Meillä oli erikoisuutena se, että ajoneuvoluokka oli M1 Henkilöauto. Ajoneuvoryhmä oli Erikoisajoneuvo (matkailuauto). Kokonaismassa oli yli 3500kg eli vaati C-kortin ja katsastuksessa osui aina katsastusmies, jolla ei ollut lupaa katsastaa ks. autoa.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 21.1.2013 8:42

Nonni kun vain rupesi etsimään oikeilla termeillä niin kyllä sitä tietoa netistäkin löytyy.
http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot

Tosiaan taitaa olla niin että käyttövoimaverosta ne säästöt saa sillä että papereissa lukee huoltoauto. Eli verotus menee pakettiauton mukaan, kuten yllämainittu matkailuautokin.

Nopeiden laskelmien mukaan näin:
*Perusvero
-painon mukaan 366 /vuosi

*Käyttövoimavero
-Diesel 5,5 senttiä/päivä/alkava 100kg
-Pakettiautosta, matkailuautosta tai huoltoautosta 0,9senttiä/päivä/alkava 100kg


Eli jos se olisi normi M1 HA niin 562 €/vuosi
Mutta huoltoautona 92€/vuosi

Eli kyllä tuolle järkeenkäyvä syy löytyy miksi siellä papereissa lukee huoltoauto.

Tai olenko ymmärtänyt jotain väärin.
Viimeksi muokannut Tanhis, 22.1.2013 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 21.1.2013 11:38

Onko se varmasti todellakin viis paikkanen huoltoauto ??

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 21.1.2013 11:49

Rekisteriotteessa lukee juurikin noin mitä tonne ylöskin kirjoitin.

Eli
-Ajoneuvoluokka M1 Henkilöauto.
-Ajoneuvoryhmä Huoltoauto.

Ja otteessa lukee istuinten lukumäärä 5 ja ei mitään muuta mainintaa erikoisehdoista esim kovat penkit tms väliaikaiskuljetus.

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 22.1.2013 7:14

Yksityiskäytössä huoltoautossa voi olla istuimia vain kuljettajan vieressä, ei takana. Sähkölaitoksen autossa voi olla myös kuljettajan takana istuimia. Ensimmäisessä linkissä oli kerrottu heti alussa tuo istuinten määräytymisperuste:
- ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä; tai
- valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 22.1.2013 8:14

Mutta eikös tuossa lue että homma menee noin n-luokan autossa, m-luokka erikseen.

Ja jostain luin sellaista että ei se huoltoauto mihinkään muutu vaikka se yksityiskäyttöön tulisikin.

Tai jos nyt mennään sen mukaan että tuo täytyisi muuttaa normaaliksi henkilöautoksi niin tuleeko tuosta jotain veroseuraamuksia.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.1.2013 9:20

Miksi siitä pitää kenellekään puhua?
Menet leimalle sen kanssa ja olet hiljaa. Jos se jo sen 50 vuotta ollut huoltoauto niin ketä se enää kiinnostaa.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 22.1.2013 10:47

Henkilöautoksi muuttaminen tarkoittaa muovipussillista euroja verojen muodossa. Juuri tuon takia istumapaikoista olinkin kiinnostunut.
Hoksasin nyt vasta että se on siis vielä firman omistuksesssa ilmeisesti.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 22.1.2013 11:21

Juu firman nimissä se on vielä. Mutta otteessa lukee ajoneuvon käyttö kohdassa Yksityinen kun mielessä on että pitäisikö siinä lukea luvanvarainen jos sitä ei saa muutakuin yritys nykyisessä muodossaan käytää.

Ja sen takia näitä tässä kyselen että ettei tule mitään vero ylläreitä kun tuota menee katsastamaan.

Esim konttorilla löydään kiltisti leima lappuun ja lapusta katoaa huoltoauto merkintä ja parin viikon päästä on ajoneuvovero lappu postissa henkilöautoksi muuttamisen takia.

Eli käytännössä homma taitaa mennä niin että se pitää muuttaa pakuksi ja hävittää takapenkit jos siittä ei mitään ylimääräisiä veroja halua maksaa. Tai saako yksityisen nimissä olla M1 huoltoauto.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 22.1.2013 11:58

Eihän pakusta tarvii takapenkkejä irrottaa. Silloin vaan joutuu maksamaan henkilöauton diiselveron ja käyttömaksut, mutta ei autoveroa.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 22.1.2013 12:23



Eikait se nyt noin voi mennä. Ainakaan pehmeäpenkkisenä.

Eli soitin trafin veroneuvontaan ja sieltä tuli aika tyly vastaus että jos sen haluaa säilyttää 5-penkkisenä niin siittä täytyy maksaa henkilöauton autovero -35% heidän nopean arvion mukaan ~8000€.

Ja kysyin myös yksityisomistuksesta ja M1 5-paikkainen huoltoauto ei voi olla yksityisen omistuksessa.

Eli takapenkit pitää heivata helvettiin ja katsastaa se 2 tai kolmepaikkasena pakettiautona tai muuten tulee veroseuraamuksia. Tai onko hyviä vinkkejä miten sen saisi säilytettyä 5-paikkaisena ilman että siittä tarvitsisi maksaa jäätäviä veroja.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 22.1.2013 13:47

Ei mitenkään, sillä tavalla että siitä olisi sinulle rahallista hyötyä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 22.1.2013 14:00

Joo mä kun jotenkin luulin, että siitä on maksettu täysi autovero kun on M1 luokan auto, mutta ilmeisesti ei.

Perusta yritys, jonka toimialana on luo pykälissä määritellyt toiminnot ja rekisteröin auto sen nimiin.

Tai sitten viet auton ulos suomesta (saat vielä autoveron jäännösosan tullilta hyvityksenä ;D) rekisteröit ruotsiin, ja tuot sitten käytettynä autona suomeen, jossa sitten normi tuontirutiinin mukaisesti hoidat maahantuonnin, maksat henkilöauton autoveron (lienee satasia tuollaisessa T4:ssa) jne. Toiseksi halvin ratkaisu, tosin vähän työläs.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 22.1.2013 14:07

Joo mä kun jotenkin luulin, että siitä on maksettu täysi autovero kun on M1 luokan auto, mutta ilmeisesti ei.

Perusta yritys, jonka toimialana on luo pykälissä määritellyt toiminnot ja rekisteröin auto sen nimiin.


Taitaa mennä jo vähän vaikeeksi parin tonnin auton takia ruveta tuollaista vekslaamaan. Varsinkin kun mielessä oli myydä auto eteenpäin pikku fiksausten/katsastuksen jälkeen eteenpäin. Ja tosiaan se että se on huoltoauto niin se on saatu sen takia tuotua halvemmalla 35% verolla maahan.

Kasper
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.11.2005 23:59

ViestiKirjoittaja Kasper » 22.1.2013 17:05

Onko nämä Toyota Land Cruiserit ja muut vastaavat "huoltoautot" sitten aina N-luokan pakettiautoja? Siellä tuntuu vilistävän autoja 2-6 paikkaisena.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa