Viitsisikö joku antaa neuvoa ensiautoa harkitsevalle?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

Viitsisikö joku antaa neuvoa ensiautoa harkitsevalle?

ViestiKirjoittaja Tee » 19.3.2012 22:44

Moi!

Vaikka ikää on itselleni kertynyt jo kohta kolmekymmentä, en ole koskaan omistanut
autoa. Tällä hetkellä kuitenkin pulitan vuodessa 1500 euroa julkisen liikenteen tukemiseen
ja kykin neljä tuntia viikossa pysäkäillä haisemassa, joten pienistä tuloista huolimatta
kiesin osto rupeaa tuntumaan järkevältä.

Koska autoilukokemukseni ovat olleet lähinnä laina-autoista ja duunien parivuotiaista
taskukokoisista riisikupeista, ajattelin kääntyä asioita _oikeasti_ tuntevien ihmisten puoleen neuvoja varten.

Budjettini olisi tuossa neljän tuhannen pinnassa ja haaveissa kymmenen vuotta sitten erittäin hyvät muistot jättänyt VW bora. Mietinkin, että onko tässä hintaluokassa edes mitään järkeä ostaa autoa? Räjähtääkö boran vaihdelaatikon niitit väistämättä vai pulitanko toisen auton hinnan vuodessa korjauksina? Plussapuolelle itselläni menee kaveri, joka on pari vuosikymmentä autojen kanssa pelannut ja osaa perushommissa jeesiä, mutta loputtomiin en toki frendin hyväntahtoisuutta halua käyttää hyväksi.

Musta tuntuisi järkevältä jättää tuosta budjetista tonnin verran vääjäämättömiin korjauksiin, joten suomeksi, onko noissa alle neljäntonnin porissa mitään toivoa suht luotettavasta käyttöautosta jolla pääsee töihin hyvällä prosentilla? Vai pitääkö sitä suunnata katseensa johonkin japanin ihmeeseen, niinkuin monilla foorumeilla
kovasti väitetään? Käyttöä tulisi mulle joku 10000 km/ per vuosi, johon mahtuisi myös Villi Kortti, eli vuosittainen jyräys teitä pitkin Saksaan alani tärkeimpään tapahtumaan.
Ilmeisemmin kannattaisi myös etsiä vähintään 1.6 litraista 8 venttiilistä menopeliä ilman mitään krumeluureja? En etsi loistoa tai vauhdinhurmaa, vaan nimenomaan käyttöautoa. Tosin halu oppia lisää autoista on suuri.

Kiitoksia etukäteen kaikille jotka viitsivät vastata. On nimittäin aika vakava paikka lyödä vähät säästöni kerralla peliin.

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

ViestiKirjoittaja Tee » 19.3.2012 23:40

Piti vielä lisäämäni kysymys teidän arviostanne, että jos tärkeimmät huollot ovat hiljattain tehtyjä (jakopää, jarrut, puslat jne) kannattaisiko koko budjetti paukauttaa menemään kerralla.

Samaan syssyyn vielä, että jos myisin rakkaimman kitarani, voisin ehkä lisätä 1000-1500 e budjettiin, mutta tähän en ole valmis ellei sillä saa todella huomattavaa arvioitua etua. Eli kannattaako edes harkita? Voi olla, että en kyllä pysty vaikka kuinka harkitsisin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2012 23:48

Mun korvaan ei kuulosta hyvältä laittaa "kaikki" rahat ton ikäiseen autoon. Jos joku turvajärjestelmän laite hajoaa (kuten ne yleensä varoittamatta tekee), niin siihen saattaa mennä sen skeban verran rahaa kun ABS-yksiköita tai turvatyynyjä ei saa Motonetistä.

Kulutusosat ja sen sellaiset yleiset tavarathan on tohon halpoja ja saatavuus vähintään hyvä.

Jos osaisit arvioida vuotuista budjettia odottamattomille korjausmenoille niin se voisi antaa osviittaa?..

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

ViestiKirjoittaja Tee » 20.3.2012 0:30

Hei!

Kiitoksia vastauksesta. Omakin peffatuntuma sanoo, että taskunpohjalla pitäisi jotain olla tämän tuon ikäisen kiesin kanssa, mieluummin tonni tai enempi.

Koska tarkoitus olisi ostaa auto säästöillä, veikkaisin, että vuotuinen huolto/laittobudjetti maksimissaan 700 e. Toki selkänahka venyy jos on pakko, mutta toi on sellainen summa jonka jälkeen rupeaa aikuisten oikeesti sattumaan tai ainakin kotistudion varustelutaso kevenemään..

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 20.3.2012 7:33

2000€ auto voi olla yhtä hyvä taikka parempi kuin 5000€ auto.
Kunhan löytää hyvän yksilön.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 20.3.2012 9:35

Kyllähän pienellä budjetilla auton pito on tarkkaa laskentaa vaativaa.

Mikäli sinulla ei ole ennestään ollu autoa, pitää muistaa vuotuiset käyttömaksut joita tulee jo lähes 1000e verran vuodessa ensiauton ostajalle. (Vakuutukset, verot, katsastukset sekä perushuollot). Tuon lisäksi se oma auto tahtoo myös bensaa, eikä renkaatkaan ihan ilmaisia ole. Harva myy autoaan uusilla kaksilla renkailla. :)

Joten jos tuntuu että nyt menee 1500e julkisiin eikä säästöjä merkittävästi kerry, ei niitä kerry yhtään sen enempää autonkaan kanssa. Päinvastoin.

Jos olet silti sitä mieltä, että auto pitää saada on mainitsemasi Bora ehkä vaihtoehtoina sieltä parhaasta päästä. Pitää vain hieman käyttää aikaa ja viitseliäisyyttä etsiä se sopiva yksilö. Hintahaarukka kannattaa silti pudottaan neljästä tonnista hieman alaspäin ettei tule sitä "kaikki rahat autoon"-efektiä, koska sen auton oston jälkeen tulee ne pakolliset laskut vakuutusyhtiölle ja trafille.

Autoja on myös VW leirin ulkopuolella joita kannattanee harkita. Yksin jos ajelee paljon, voisi pienempikin auto riittää kuin Bora. Kahdella tonnilla saa jo 90-luvun lopun Corolloja jotka ovat tietyissä piireissä varman auton maineessa, eikä niitä hajoavia krumeluureja liikaa ole.

Mutta yhtä kaikki, silmät ja mieli auki ja rauhassa tutkailemaan tilannetta. Kuukausittainen "ylijäävä" rahamäärä kertoo aika paljon paljonko autoon on rahaa laittaa, joten kannattaa tehdä ihan laskelmia excelillä minkäverran rahaa tulee ja minkäverran rahaa autoon menisi. Siitä saa hyvän kuvan mitä kannattaa etsiä. :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.3.2012 12:49

Ihan kaikkea ei kannata rahassa laskea. Vaikka auton kulut olisivat isommat mitä julkinen liikenne niin itse ainakin arvostan oman auton tuomaa vapautta. Ei enää jonottelua bussipysäkillä ja lisäksi voit lähteä milloin vain ja mihin vain omalla kotterolla.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 20.3.2012 13:06

Mitä jos laskee omalle vapaa-ajalle tuntihintaa? Omassa tapauksessa istuisin viikossa 5h ylimääräistä julkisissa vrt. bussilla tunti ja autolla puoli. Lasken kuitenkin omalle vapaa-ajalle melko suurta tuntiliksaa.

Tällä henk. koht. perustelin itselleni auton hankinnan.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 20.3.2012 16:02

Mitä jos laskee omalle vapaa-ajalle tuntihintaa


Toisaaltahan se on myös turha tuota hyötyä laskea jos tulot on mitkä on ja rahaa ei enempää tule vaikka ois työmatka tehty minuutissa entisen tunnin sijaan. Yöunta ehkä saa enemmän.

Itse kyllä veikkaisin että jos asut kaupungissa, vuosittainen ajomäärä alle 15tkm, joukkoliikenne toimii, autot ovat sinulle kohtuu tuntemattomia ja tulot rajallisia, älä laita rahojasi kahden tonnin autoon. Ne odottamattomat kulut on valtavat verrattuna auton arvoon ja sen omistamisen tuomaan lisäarvoon. Renkaat, vanteet, polttoaine, öljy, parkkipaikka, pyyhkijänsulat, pesuneste, polttimot, vakuutukset ja tuunaus niin ei se vaan kannata jos totta puhutaan. Ei kannata useimmille meistä mutta sitä on vaan tosi vaikea myöntää. Useimpien perheiden ei kannattaisi laittaa kakkosautoa koska ne ajot ajaisi käytännössä halvemmalla ja ennenkaikkea helpommin vaikka taksilla. Tästä on ihan laskelmiakin olemassa.

AUTON PITÄMINEN ON VAAN TODELLA KALLISTA. Ja jos ei se ole samalla henkireikä ja harrastus kuten useimmille meistä täällä roikkuville, ei se vaan kannata.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 20.3.2012 16:45

Itse en välttämättä tuolla budjetilla katselisi Boria, ei nimittäin ole tuo 16-venttiilinen tekniikka sieltä volkkarin parhaasta päästä.( Lue keskustelu 1.4/1.6 koneiden moottorihäiriöistä) Myös laatikot on ollu murheenkryynejä. Jos minä olisin laittamassa tuolla budjetilla autoa, luultavasti harkitsisin Ventoja/Golfeja 1.8 koneella, ja nimenomaan hyviä yksilöitä. Ovat nimittäin tekniikaltaan erittäin lujia, korit vaan ei enään ole hyvässä kunnossa ellei ole pidetty huolta. Ylipäätänsä 8-venttiiliset ovat osoittautuneet suht luotettaviksi. Myös seat cordoba 1.6 8v on ollut ainakin itselläni erittäin huoleton auto. Näihin hieman vanhempiin 1995-2000 vuosimallin VAG-autoihin osatkin ovat erittäin halpoja tarvikkeena ja purkuosat yleisiä.

Auton pidon kustannuksista omalta kohdaltani..

Bensat 20 000km/vuosi: 1,70e*200*keskikulutus n.8 litraa= 2720e
Huollot, katsastukset,renkaat, ym tarvike: n. 450e
Vakuutukset ja verot: 90e + 610e = 700e
Satunnaiset isommat korjaukset (kk sitten hammastanko 460e).

Eli kuluneelta vuodelta auton ylläpitohinnaksi minulle tulee 4330e.

Jos asuisin pääkaupunkiseudulla enkä Lapissa, ei tarvisi kahta kertaa miettiä miten kulkemiseni hoitaisin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.3.2012 16:58

no pitääkö ne valita hinnat alkaen moottoreita? boraa löytyy myös muillakin koneilla.
ja kolmoskorisia en nyt ensimmäisenä alkais metsästämään. onhan ne tekniikoiltaan hyviä mutta korit onki sit asia erikseen.

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

ViestiKirjoittaja Tee » 20.3.2012 18:06

Kiitoksia paljon kaikista vastauksista.

Tosiaan, tiedossa on, että auton hankkimisen jälkeen elettäisiin aika pitkälti kädestä suuhun tai bensakorkin taakse. Mutta tunnustan, että vaikka en ole autoa koskaan omistanut, aika väistämättä tästä tulisi myös mun luonteenlaadulla jonkinlainen harrastus, koska aihepiiri oikeasti kiinnostaa ja rakastan ajamista ihan yhtä paljon kuin kymmenen vuotta sitten. Ja samaan hengenvetoon lisättäköön, että vaikka yritänkin olla pragmaattinen näiden asioiden suhteen, mua jotenkin nyppisi aloittaa päivä istumalla sellaiseen karmivaan kuplasilmäcorollaan, vaikka varmasti kestävä onkin.. Ja vielä enemmän keljuttaisi laittaa vähäiset säästöni johonkin, jota en oikeasti halua.

Pitää yrittää pähkäillä asiaa tarkasti ja objektiivisesti ja tosiaan nykäistä ihan se excel esiin, että kestääkö perse todella lisämenoja. Toisaalta, saattaisin myös auton myötä saada iloisesti pidennettyä työpäiviä parilla tunnilla, sillä firmassa on jatkuva ongelma lähialueiden pienlogistiikan kanssa ja autoilevia työntekijöitä harvassa. Saisi ainakin päivittäiset bensakulut katettua noilla ylitöillä.

Mutta tosiaan, kiitän, kumarran ja vietän jatkossa varmasti vähäunisia öitä näitä foorumeita selaillen. Ja toki lisämielipiteet ovat tervetulleita.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 20.3.2012 19:07

no pitääkö ne valita hinnat alkaen moottoreita? boraa löytyy myös muillakin koneilla.
ja kolmoskorisia en nyt ensimmäisenä alkais metsästämään. onhan ne tekniikoiltaan hyviä mutta korit onki sit asia erikseen.


Löytyykö boraa 8-venttiilitekniikalla?

Ja taisin omassa viestissäni sanoa että nimenomaan sillon kolmoskorinen jos on koriltaan hyvä yksilö.

Jos ei ole oikeaa asiaa niin tarviiko väkisin postata jotakin älytöntä?

Mutta jatketaanko aiheesta !

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.3.2012 19:30

Jos lisättäiskin niitä venttiileitä siitä kuudestatoista?
http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/4650956
On tietysti vähän sieltä hintahaarukan yläpäästä mutta kuitenkii...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.3.2012 19:40

Ja jos ei tarvitse väkeä välttämättä saada kuskattua, olisi tämä aika edullinen pitää ja päästää: http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/4650909

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 20.3.2012 19:42

Tuossa jo ehdoteltiin golffia, ni miksen laittais tätäkin... http://www.nettiauto.com/audi/a3/4573007

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.3.2012 21:14

lmjanttila: eiköhän noita oo muitakin koneita kuin 1.4 ja 1.6 borassa. tämä oli minun pointti.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.3.2012 21:38

Octaviassa on tuo 1.6 8v pomminvarma kone, vastaa täysin borattia toi octavia. Tolla hinnalla saa farkun tai sedanin ilmastoinnilla, ajotietokoneella, vakkarilla ja kohtuullisilla kilometreillä.

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

ViestiKirjoittaja Tee » 20.3.2012 23:34

Kiitoksia, pitääpä lisätä nämä ehdotukset väijyntälistalle.

Pakko kysyä, että onko ajotietokone oikeasti hyöty vai enempi riski tässä hintaluokassa? Olen kuullut kumpaakin väitettä tukevia argumenttejä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.3.2012 23:44

Riski? Jos se hajoaa niin ei se ajoa pahemmin haittaa.

Itse ehkä katsoisin sen jonain ekstra bonuksena. Hyötynä kulutusseuranta ja haittana... No ei oikein mitään, jos ei se ostohinnassa näy.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 21.3.2012 6:29

Aamun väsyneenä ajatuksena heitän, että itselläni ehdottomasti halvin auto on ollut 650euron ranskalainen räyskä. Sen ei tarvitse ranskalainen olla, mutta se maksoi 650. Korjaukset vähän, renkaat maksoi kierrätyksineen ja asennuksineen 120euroa/kierros ja kuljin sillä töihin 100km edestakaisin kesät talvet. Tähän mennessä edullisin auto ja oikealla asenteella jopa hauska ajettava. Talvella lämmintä riitti, kesällä ikkunat auki helteellä. Sen myin sitten samalla summalla pois kun autokuume tuli.

Joo, voi olla että mukavuus ap:llä menee ohi tämän. Ajattelin vain jos niitä kilometrejä ei tule juurikaan paljoa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 21.3.2012 9:25

Minusta tuo edullisin auto ajatus nyt menee vähän ohi aiheesta. Minun edullisin auto on ollut 900i saab jonka ostin 50€::lla, ajoin sillä muistaakseni ainakin puoli vuotta ja sen jälkeen myin siitä osia n.300€:lla. Ainoa korjaus oli tuona aikana oli kun köytin pakoputken kaiutinkaapelilla kiinni...

Kaikista halvin tapa liikuskella olisi varmaa ostaa parin sadan räyskä jossa leimaa se vuosi ja ajaa sillä, korjata purukumilla ja rautalangalla ja myidä sitten satasella peltoautoksi tai viidelläkympillä romuksi kun leima loppuu ja ostaa toinen.

Ajotietokoneesta ei mitään haittaa tosiaan liene.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 21.3.2012 9:55

Liikkeestä mahdollisimman uusi ja mahdollisimman vähänajettu, vaikka pieni riisikippo sitten. Ne on tuoreinakin aika edullisia. Pesämuna tai osa siitä käsirahaksi ja pätkällä loput. Ja saat jonkinlaisen takuun sentään ostoksellesi. Tällä veikkaan että saat pääasiassa keskittyä ajamisen nautintoon. Käyttöauton löytää kyllä vaikka tonnilla, jopa vuosiksi, mutta auton löytäminen vaatii jo silmää ja kokemusta. Ja työn teettäminen taitaa olla sitä kalleinta ellei ole itsellä taitoja, tiloja ja kaluja. Vanhempaa ajatellen siis.

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 21.3.2012 10:01

^Ajamisen nautintoa riisikipolla? Jepjep.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.3.2012 10:17

lmjanttila: lisättäköön vaikka tähän lisää perusteluja minkä takia enemmin bora kuin kolmonen.
meillä on perheessä ollu yks kakkis 1.3. kaks ventoa 1.9td:nä yks 1.8 farkku kolmonen ja yks bora 1.9sdi

golffi oli kopaltaan mätä. helmoihin pari paikkaa, pohjaa korjata ja pintapuolelle kans korjausta. tekniikkaan ei muuta oikeastaan tehty ku vaihettiin kaasarin ja imusarjan välinen laippa ja virranjakajan hilppeet ja näillä mentiin n.70tkm jonka aikana ei tehty oikeastaan muutaku pari kertaa laatikko käytettiin pois oman tyhmyyden takia. vehkeellä oli kuiten ajettu 430tkm mulle tultaessa.

farkku kolmoseen vaihelaatikko remontti, lukot joka talvi jäätyvät, helmot mätivät, kaaret kans. erinäisiä käyntiongelmia. tämä oli äitillä käyttöautona

toinen vento velipojalla. tästäkin näkee helmoista ja kaaresta että mikä on kyseessä. jotain pientä laittoa on ollu. ei oo paljon velipojan kans tekemisissä.

oma vento. vaihelaatikko remontti heti aluksi, pientä käynnistymis ongelmaa, helmat mädät, takakaaret kukkasilla, takaluukku kukkasilla, ovi kans. pohjaa hitsailtu, pumppuun jouduttu vaihtaan kaasuakseli.
tällä on tullu ajettua 70tkm

no boralla taiettu ajella porukoiden toimesta 40-50tkm. ainua mitä on tehty niin eberi ja vakkari laitettu jälkikäteen. muuten menty öljynvaiholla

toki aina pitää muistaa että autot on yksilöitä ja vikoja voi tulla mitä vaan mutta näin muistellen niin kyllä mie oon pienien vikojen kanssa taistellu venton kans enemmän kuin golfissa. ja hyväkuntoisia koreja on oikeasti vaikea löytyy kolmosista. nämä kolme laitetta on kaikki lapista vähäsuolasilta teiltä ja siltikki on mätäänyny. borasta ei taia löytyä mistää ruosteen alkua

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 21.3.2012 10:26

Porukoilla oli edellisenä käyttiksenä -99 neloskoppainen farkkugolffi. Kone oli 1.6 8v. Ei siinäkään vajaan 6v ja reilun 100tkm aikana pahemmin remppoja tarvinnut tehdä. Normaalit huollot ja raidetangon päät muistaakseni vaihdettiin. Pois myydessä etuiskarit alkoivat olemaan aika finaalissa. Tuossa vaiheessa tais olla ~250tkm mittarissa. Eipä siinä muuta huonoa ollut kuin laimea suorituskyky ja huonot varusteet (firstline). Varsinkin penkit olivat huonot, ja ne aiheuttivat mulle selkäkipua vähänkään pidemmällä matkalla.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 21.3.2012 12:41

Maksoi auto 100e. tai 3000e. niin molemmat särkyy varmasti. satasen auto voi kestää jopa kauemmin. Jos tulee vaikka tonnin remppa niin satkun auton voi huoletta paalata ja kattoa vaikka vastaavan tilalle.

Itse hommasin syksyllä pikkukiireessä tilapäis-autoksi parinsadan euron rellun, Se oli katsastettu, uusilla renkailla ja muutenkin ookoo. Lähti käyntiin silloin kun 10vuotta uudempi 4-veto TDI hyytyi pakkaseen. Muutama tuhat kilsaa rellulla ajeltu mm. metsillä ja muuten niin ei mitään vikaa ole ilmennyt. No, onhan se nolo, muta halvempia kilometrejä saa hakea. 1.4 moottori ja 900kg. omapaino = pieni vero ja vakuutus. Tuosta passatista kun jotain hajoaa niin aina palaa satasia, ja ilman hyviä ammattimaisia erikoistyökaluja ei tuommosta voi korjata.

Nyt rellu joutuu vaihtaan omistajaa kun sen tilalle tuli polo SDI. Saa nähä onko sillä huolettomia kilomereja edessä vai takana.

Tuo auton osto on kyllä semmonen fiilisjuttu että järjellä joskus hankala perustella.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 21.3.2012 19:11

Ajamisen nautintoa riisikipolla? Jepjep.


Verrattuna julkisiin. Varmasti! Tarkoitus oli kai alunperin liikkua paikasta toiseen. Ja eteenpäin liikkuminen maisemien vilistessä on nautinto verrattuna jatkuvaan ropaamiseen. Sitä voi olla tai olla olematta luvassa vanhemman kanssa. Se on vähän sattuman kauppa. Uudempi on noviisille riskittömämpi.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 21.3.2012 19:33

Tosiaan, tiedossa on, että auton hankkimisen jälkeen elettäisiin aika pitkälti kädestä suuhun tai bensakorkin taakse.


Jos tilanne on tuo, niin kannattaa harkita auton hankintaa jos on mahdollista liikkua ilman autoakin. Kun autoon on joskus pakko investoida ja sitten pitäis olla ylimääränen viissatanen oli sitten kyseessä huoltoa, korjausta tai renkaita. Tai sitten se pitää jättää seisomaan. Monella kerrostaloalueellahan on autoja jäänyt mätänemään parkkipaikalle kun rahat on loppuneet ja korjatakin pitäis.

Kun noilla aloituskilometreilläkin helposti auton pitoon menee tuplaten mitä maksais joukkoliikenteen käyttö, kun laskee bensat, vakuutukset sun muut. Kannattais harkita sitä että jos autoa ei koko ajan tarttee, niin vuokraat halvimman rotiskon vuokraamosta.

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 21.3.2012 20:00

Kuten tuolla jo jotkut kirjoittivatkin, oma vapaa-aika on kallista, sen vuoksi tekee mielellään uhrauksia.

Pakollista ajosuoritetta tulee ehkä just sen 20km/päivä, toisinaan vähemmänkin. En silti kahta kertaa miettis. Oman auton tuoma vapaus ja sen yksityisyys on niin kivoja juttuja että niistä en osaisi luopua. Pääkaupunkiseudulla asutaan ja silti tuon 10km/suunta matkaan julkisilla kuluisi noin 1,5h/suunta.

Ja aiheeseen, 1.6 8v Bora/Golf. Ikkunat veiveillä ja ilmastointi edelleen tehtaalla. Pysyy kulut kurissa kun kattoo vaan sopivan yksilön.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 21.3.2012 20:32

Mä ajelen 25€ Fiat Unolla, tenavat siirtyy kätevästi kouluun-kotiin-harrasteisiin. Osto hetkellä leima oli ummessa ja hitsattavaakin oli n. 15h käytin asialliseen "parsinta" työhön joten menee varmaan ensi kerrallakin leimalla läpi. Hitsausten lisäksi ei muuta korjattavaa.

Hankinta hinta 25€
Siirtotarrat 27,50€
Bensaa n. 20€ siirron ajaksi
Vakuutukset muistaakseni n. 560€ v. Mutta tässä huomioitava myös olosuhteiden vaikutus hintaan.
Korjauksiin mennyt n. 60€
Huoltoihin n. 100€
Renkaat käytettynä 40-50€ kierros vanteineen.

Noo, eihän autoilu halpaa ole, siitä samaa mieltä. Korjaus hommat olen joutunut opettelemaan ihan itse ja se on monessa maksanut itsensä takaisin. Jos on vähänkin kiinnostusta ja uskallusta rasvata kätensä, niin ei se mitään salatiedettä ole. Järkeilemällä ja lueskelemalla pärjää pitkälle ja voi samalla myös nauttia oman käden jäljestä. Kaveri aikanaan opetti mulle sen tärkeimmän eli " kasaa samassa järjestyksessä, kun olet purkanutkin".

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

ViestiKirjoittaja Tee » 21.3.2012 21:27

Hienoa, että olette jaksaneet kommentoida näin huolella.

Tässä on tosiaan tullut laskeskeltua, eikä tuo nyt toivottaman hintaiselta vaikuta. Kalliilta kyllä, katastrofaaliselta ei, vaikka sisällytin laskuihin 700 euron yllätysremppatekijän.
Jututin tässä hieman frendiäkin, ja käytössä olisi kyllä erittäin kattava määrä työkaluja ja osaamista, käytännössä nyrkkipaja.

Päätöstä en ole kyllä vielä tehnyt, enkä teekkään, ennen kuin olen pomoa jututtanut firman kuljetuksista ja kilometrikorvauksista.

Semmoinen vielä kysymäni, että onkos tilanne nyt näin, että tuo 74 kW borapata on 8 v ja 77 kW 16 v?

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 21.3.2012 23:37

Toisaalta sitten kannattaapi muistaa taas jälleen kerran se turvallisuus minkä saat jos ostat esimerkiksi sen 4 -korisen Golfin, etkä vaikka tätä 25€ Fiat Unoa, jolla kuskataan muksuja. Eipä se 2000-3000€ hinta ole kova jos sillä saa auton, jolla on oikeasti turvallista matkustaa.

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 22.3.2012 7:40

Semmoinen vielä kysymäni, että onkos tilanne nyt näin, että tuo 74 kW borapata on 8 v ja 77 kW 16 v?


Kyllä.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 22.3.2012 13:31

Toisaalta sitten kannattaapi muistaa taas jälleen kerran se turvallisuus minkä saat jos ostat esimerkiksi sen 4 -korisen Golfin, etkä vaikka tätä 25€ Fiat Unoa, jolla kuskataan muksuja. Eipä se 2000-3000€ hinta ole kova jos sillä saa auton, jolla on oikeasti turvallista matkustaa.


Kyllä, myöskin näin. Välillä on tuntunut, että rullallinen foliotakin voisi pystyä suojaamaan kuljetusta paremmin. Tosin liikunta säde on n. 3-5 km "kylällä" keskinopeus se 40-60 km/h, mutta kyllä se silti taitaisi sattua enemmän kun Boran kyydissä :)

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 24.3.2012 18:29

no pitääkö ne valita hinnat alkaen moottoreita? boraa löytyy myös muillakin koneilla.
ja kolmoskorisia en nyt ensimmäisenä alkais metsästämään. onhan ne tekniikoiltaan hyviä mutta korit onki sit asia erikseen.


Taitaa olla 90% suomen bensakoneellisista neloskoppaisista 1.4 ja 1.6litraisia.

Joskus koittanut itsellekkin katsella nelos golffia, mutta ei oikein löydy sopivia.
-diesel ei kannata vähillä kilometreillä ja kaikilla ajettu vähintään 350tkm
-1.4 ja 1.6 ovat löyhiä ja laiskoja
-1.8T ja V koneet ovat suur syömäreitä
-1.8 ja 2.0 ovatkin sitten tosi harvinaisia.

Yksi tuollainen 2.0 8V oli tannoin omistuksessa ja sehän onkin sellainen perus varma matalaviritteinen kone joka on peruja 80 luvulta. Sellaisen kelpuuttaisin itselle vieläkin.

Toisaalta sitten kannattaapi muistaa taas jälleen kerran se turvallisuus minkä saat jos ostat esimerkiksi sen 4 -korisen Golfin, etkä vaikka tätä 25€ Fiat Unoa, jolla kuskataan muksuja. Eipä se 2000-3000€ hinta ole kova jos sillä saa auton, jolla on oikeasti turvallista matkustaa.


Tuota olen itsekkin ajetellut niin että yksin ajellessa on sama mikä kippo on alla. Jos olis lapsia kuskattavana niin sitten ei tohtis ajella nuilla vanhoilla haperoilla paskoilla.

Kolmos koppaiset alkaa olla laitaa myöten aika ruosteisia ja haperoita. Neloskoppainen taas oli ainakin taannoin jossain pohjoismaisessa ruostetutkimuksessa vähiten ruostuva auto malli. Kiitos sinkityn korin varmaankin.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 24.3.2012 20:08

Kyselisin tässä vähän asian vierestä, että onkos tuo 1.6 16v kone yhtään parantunut kun siihen on lyöty se FSI perään? Vai onko samoja ongelmia edelleen? Lienee joskus -05 paikkeilla lyöty tuo FSI sinne?

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 25.3.2012 22:30

^Systerillä on 02 nelosgolf 1.6 FSI 81kw. Erikoista, että auto on kymmenen vuotta vanha ja imee bensaa keskimäärin noin 6,2 l/100 km. Jakopää on remmillä, toisin kuin vitosgolffissa, ja kone on muutenkin melkoinen erikoisuus, kun on tottunut perinteisiin VAR moottoreihin, mm pakosarja lähtee eteenpäin, eikä tulipellin välistä. Vaihteisto on sama kuin 1.8/2.0 koneellisessa, eli sekin heikko lenkki on eliminoitu. Ainoa tähän mennessä koneeseen vaihdettu osa on yksi lambda (taaempi). Kilsoja tällä hetkellä noin 120 tkm.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 26.3.2012 14:52

Tuo neloskoppanen FSI on paha kone, tyypiltään BAD. :D

VW:n sivulla on tieto, jotta sen kanssa ei 95E10 pelaa, vaan pitäisi käyttää 98E5:sta.

Tässä näin linksu

V-koriseen tuo 85kw FSI tuli sitten laajemmin jakoon. Siinä on ketju, mutta muuten perusmoottori mukailee tuota aiempaa 1.6 16v konetta esimerkiksi ilmanputsarin/moottorisuojuksen, kaasuläpän ja imusarjan osalta. MAF:a ei ole myöskään. Tarjolle jäi silti "normaali" 1.6 joka taisi olla kuitenkin hieman suositumpi, sillä niitä tuntuu enemmän näkevän.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf

Tuossa vielä SSP tuohon 1.6FSI koneen sielunelämään. :)

Tee
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2012 21:52

ViestiKirjoittaja Tee » 26.4.2012 23:20

Täytyy heittää vielä kiitokset kaikille palautteesta ja neuvoista. Nyt seisoo kasitappinen bora pihassa. Jumankeuta, eka oma auto. Jo oli perkele aikakin.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 27.4.2012 5:50

Onnea matkaan ja Hyviä kilometrejä


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa