"Paperit Volkkarilta"

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

"Paperit Volkkarilta"

ViestiKirjoittaja dumb » 3.1.2012 18:36

Projektisuunnitelmat siinä vaiheessa että pitäisi hankkia katsuria varten erinäisiä asiakirjoja maahantuojalta liittyen moottoriin ja vaihteistoon, alustan osien vertailuun yms.
Monesti on tullut luettua kirjoituksia että "hankit vaan maahantuojalta ne paperit ja viet leimalle" jne, mutta mistään ei ole oikein selvinnyt tarkalleen että mistä, miten ja keneltä tuollaisia kannattaa kysellä. Vähän hankalia juttuja to-do -listalla, joten maahantuojan henkilökunnaltakin kaivataan varmaan kohtuullista harrastajaystävällisyyttä. Ja mahtaako nuo olla maksullisia juttuja...?
Tarkemmat vinkit ja virtuaaliset koordinaatit olisivat erittäin tervetulleita, joko vastauksena tähän tai privalla!

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.1.2012 18:40

Joillekin katsureille kelpaa ETKA:sta otetut kopiot alkuperäsistä ja vertailumallista. Tosin kannattaa kysellä katsurilta, että kelpaako vai pitääkö olla samat kuvat VW leimalla.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 3.1.2012 19:00

Ensimmäinen ja tärkein problemo on se, että katsuri ei tiedä mitä vertailumallia voidaan käyttää. Selvitelty on ja kyselty; leimaa ei heru jos ei ole osoittaa jotain valmistajalta peräisin olevaa todistetta että tietty tuoreempi gti kelpaa vertailumalliksi.
Hirveä vääntö ja selkkaus vain muutaman kilowatin tähden. Ei muuten, mutta vagilla tuntuu olevan varsin niukasti tarjontaa max 105,6kw -teholuokassa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 3.1.2012 19:03

No pitäskö sitä ongelmaa täällä yrittää ratkaista? Avaa vähän ongelmaa, niin luulis jonkinlaisen (en takaa laatua) vastauksen tulevan

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 3.1.2012 19:17

Muutoksien kohde: Polo 6N (HB) -97

Käykö vertailumalliksi 2000-2002 Polo 6n2 (facelift HB) GTI, jossa teho 92kw. Se riittäisi 110kw:n moottorille. Vanhemman mallin polossa tehokkain malli on 88kw, joka riittää juurikin siihen 105,6kw:iin.
Vanhan mallin ja faceliftin tekniset erot eivät ole kovinkaan ihmeellisiä, joten periaatteessa sen pitäisi olla hyväksyttävä vertailumalli. Toisaalta, niillä on eri tyyppimerkintä (6n vrt. 6n2). Ja sitten toisaalta, olen kuullut että näihin on haettu vertailumalleja myös classic/variant -puolelta, joka on teknisestikin jo aivan erilainen auto.

Jos puoltava vastaus tulee, sen jälkeen pitäisi selvittää esimerkiksi abs:ien tarve, tulevan moottorin päästötaso, vaihteiston ja moottorin painot...

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 3.1.2012 19:21

Ensimmäinen ja tärkein problemo on se, että katsuri ei tiedä mitä vertailumallia voidaan käyttää.


Eli ensimmäinen liike kohti ratkaisua on konttorin vaihto... Itse ainakin uskon että tuo facelift GTi käy vertailuautoksi.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 3.1.2012 19:38

Eikun haluaisin tietää että onko muutos oikeasti laillinen vai pitäisikö etsiä tarpeeksi hönö kaveri leimaamaan sitä. Kun projekti on tässä vaiheessa että luovuttaja-auto on kiikarissa ja kohdeauto talvisäilytyksessä, pitäisi saada sellaiset vastaukset joilla saa varmasti leiman myös sitten kun työ on tehty. En halua tehdä sellaista projektia, jota ei saa loppuviimein ajoon. Valmiin auton kanssa konttorin vaihto ei ole niin kovin yksiselitteistä, kun joka käynnistä jää merkintä ja hylkäyksen syy...

edit: ja kyselyitä on tehty useammalta konttorilta, mutta selkeää vastausta ei tunnu löytyvän.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.1.2012 19:50

Miten olis jos kysyisi Trafin tekniseltä puolelta ja jos vastaus on positiivinen niin tulostaa lapun ja vie konttorille.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 3.1.2012 19:55

No tarkoitin kyllä että etsit nyt etukäteen sellaisen konttorin joka osaa asiaan ottaa kantaa. Tai sitten tosiaan suoraan trafilta.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.1.2012 21:44

Selvitä onko 6N ja 6N2 samaa vai eri mallisarjaa. Jos on eri mallisarjaa niin se tehokkain kone on juurikin se 88kW+20% vaikka kaikki alustan osat olisivat täysin samat 6N2:n kanssa.

Toinen vaihtoehto on tehdä siitä 110kW koneesta legendaarinen "omavalmiste" ja käydä penkittämässä siitä alle 105,6kW. Tällöin ei kylläkään voine hyödyntää alkuperäistä moottorinohjausta, mikäli olen oikein käsittänyt. Viisaammat korjatkoon.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 3.1.2012 21:53

Lehtilä: Eipä tuo kovin helposti onnistu tuo omavalmiste vähäpäästöisessä autossa.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 3.1.2012 22:36

Se mallisarjahomma on juurikin yksi niistä asioista, mihin pitäisi saada ne "paperit volkkarilta". Ja kuten tuossa Pekka jo mainitsikin, omavalmistemoottori ei tule kyseeseen.

Edelleen, vinkkejä kontaktin ottoon kaivataan ;-)

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 4.1.2012 2:57

Se mitä olen ite selvitelly koneen vaihosta, katsurin mielestä oli ok, kun oli samasta mallisarjasta eli G4. Veikkaan että tässä tapauksessa 6n ja 6n2 on erimallisarjaa. Esim golfissa nelikos katsotaan erimallisarjaksi, kuten myös 1.4-2.0 ja 2.8-3.2 on omansa. Tällästä infoa sain itse.
Mikäli menet tehokkaampaan koneeseen, pitää autoon vaihtaa mallisarjan tehokkaimmat jarrut, abs jos siinäkin on.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 4.1.2012 5:43

Miten olis jos kysyisi Trafin tekniseltä puolelta ja jos vastaus on positiivinen niin tulostaa lapun ja vie konttorille.


Varmastikaan mikään konttori tässä maassa ei leimaa anna yksin sillä perusteella että trafi sanoo asiakkaalle jonkun olevan ok. Tässä tapauksessa tarvitsee tosiaan osoittaa tuo päästötaso ja alustan vastaavan tehokkaampaa mallia varaosavertailuin. Ainoa mistä trafilta voi jonkun merkittävän kannanoton tähän tapaukseen saada on tuo mallisarjakysymys.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.1.2012 8:58

Lehtilä: Eipä tuo kovin helposti onnistu tuo omavalmiste vähäpäästöisessä autossa.


Totta, tota en kyllä ottanut huomioon.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 4.1.2012 11:10

Trafi ohjaa konttorille.Väittivät että se on konttorin tehtävä selvittää ko. asiaa.Nimenomaan selvitystyö.luvat sitten Trafin kautta.Tämä oli nyt semmoinen info minkä sain itse kesällä 2011kun keskustelin Tfafiin.Tälle vuodelle taas on sitten tullut muutoksia.Huomioikaa.

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 4.1.2012 15:08

Tuskin päästöt on siinä ongelmana jos luovuttaja on tuoreempi vuosimalliltaan. Konttorilla asia "uskotaan" kun kyseessä on muuttamaton tehdaspaketti saastelaitteineen kaikkineen.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 4.1.2012 15:48

Una: Ei kait tuossa muuta kehoitettukaan selvittämään Trafilta kuin tuo mallisarja ongelma, mutta jos asiat on noin kun Rane sanoo ni sitte vaan pallo katsurille ja konttorilla rupeavat selvittämään asiaa...

Menee kyllä jo ohi aiheen, mutta...

Esim golfissa nelikos katsotaan erimallisarjaksi, kuten myös 1.4-2.0 ja 2.8-3.2 on omansa.


MTBE: Eli jos oikein ymmärsin, väittävät että 1.4 ja 2.8 etuvedot ovat eri mallisarjaa..? Ja 1.8 4motion on eri mallisarjaa kuin 2.8 4motion?? Tuota en kyllä heti nielisi...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.1.2012 19:04

Etuset ja nelikot eri sarjaa, muuten kaikki koneesta riippumatta samaa.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 4.1.2012 19:35

Oli ehkä hieman epäselvästi kirjoitettu, mutta etuvetoset ja nelikot on erimallisarjaa. Joskus muistan lukeneeni että olisi erimallisarjaa vaikka olisi mallissa koneita 1,6 1,8, 3,2 mutta 3,2 runko olisi vahvistettu. Muistaakseni BMW oli näin. En mene vannomaan mutta tälläistä olisin kuullut. Tämä on kyllä sellainen asia, mitä enemmän tutkii, sitä enemmän tuntuu olevan pihalla. Jotenkin niin hämärää asiaa ettei tunnu mistään saavan kunnon dataa, vain harmaata. Tuntuu olevan niin paljon kiinni ihmisestä jolta kysyy.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 4.1.2012 19:36

En tiedä sitten miten tuo 1,8T 4motion eli ilmeisesti black shadow luokitellaan. Se on varmaankin oma lukunsa sinällänsä.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 4.1.2012 22:01

Ei kai 1.8T moottorin vaihto 4motioniin mikään amerikan temppu ole...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 4.1.2012 22:02

Se on alunperin saksassa V6 johon vaihdettu 1,8 t. Suomen papereissa ei muistaakseni ole mainintaa tuosta V6:sesta

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.1.2012 22:17

TraFin tiedoissa BS moottorin tilavuus on 1.780 mutta eikös se ole parilitrainen ainakin lehtijutun mukaan.

Jos nyt ihan mennään alkuperäisen aiheen ohi. Eikös semmonen ois aika näppärä tehä vapari 1.8 4motionista?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.1.2012 6:31

ei, koska vähäpäästöinen.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 5.1.2012 8:23

^1.8T täyttää kyllä päästönormit.
BMW:ssä M3 (E36) 3.2 on eri mallisarjaa kun korikin eri, ulkoisia eroja ei ole, mutta pohja on eri. VW:ssä ei ole näin, paitsi RS audit.

Takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Onko kukaan katsonut ETKA:sta onko 6N ja 6N2 eroja alustan osalta? Tukivarret, taka-akseli, vakaajat ym.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.1.2012 8:50

^ pikku offtopikki vielä että E30 M3 on myös eri mallisarjaa mitä tavismallit.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 5.1.2012 17:59

Etkaa on selattu tuntikaupalla ja vertailuja tehty. Taka-akselin puslat on eri kokoiset ja siten tietysti taka-akselissa on kiinnityksen osalta eroa. Etupäässä osat ovat ymmärrykseni mukaan samanlaiset, gti-mallissa paksumpi vakaaja ja järeämmät iskaritolpat. Takavakaaja tietenkin kiinteä tanko akselin sisällä.
Takana pyörän navat ovat myös erilaiset, tai siis 6n2:ssa on erilliset navat kun 6n:ssä on vanha volkkarin napa/jarrulevy -yhdistelmä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.1.2012 22:46

Niinpäniin mutta vapari 1.8 ei muutu lainsäädännöllisesti samaksi 1.8T:ksi päästönormien puolesta jos siihen lyödään jälkikäteen turbo kylkeen.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 5.1.2012 23:13

Ei kait siitä ole ollut puhekaa, vaan vapari 1.8 4motioniin vaihdetaan 1.8T moottori.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.1.2012 0:03

Ei kait siitä ole ollut puhekaa, vaan vapari 1.8 4motioniin vaihdetaan 1.8T moottori.

Kummasta kannattaa tehä 1.8T 4Motion 1.8 20v vapari vai 2.8 vr6, vaparin tilalle kone menis suoraan mut vr:n kohdalla ilmeisesti laatikko pitäs vaihtaa?

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 8.1.2012 0:32

1.8 20v on parempi aihio kun rivinelosta halutaan käyttää, kaikki osat konehuoneessa lähempänä 1.8t:tä kuin 2.8:sissa.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 8.1.2012 12:05

Ite tekisin pd dieselistä. Löytyy 6-vaiht. vaihteisto kun siinä 1.8 vaparissa muistaakseni 5-lovinen.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 9.1.2012 0:15

^Mut askin välitykset aika pitkät. Toisaalta jos on voimaa, niin sitten jaksaa mennä isoillakin vaihteilla.

Itse aiheeseen: Tuolla määrällä eroavaisuuksia ei taida enää onnistua 6N = 6N2.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 9.1.2012 21:17

VV-autolta on nyt asiaa kyselty ja vastaus on luvattu. Toivottavasti selviää tämän viikon aikana.
Trafilta ei anneta yksityishenkilöille teknistä neuvontaa, se on ulkoistettu täysin katsastusviranomaisille.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 12.1.2012 18:19

Nah, postilaatikossa odottelikin tänään tervehdys VV-Autolta. Jos sitä tämän vuoden aikana avaisi projektiosastolle uuden topicin. :-p


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa