Renganet Konala - ÄLÄ käytä!

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Kannu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.4.2007 8:58

Renganet Konala - ÄLÄ käytä!

ViestiKirjoittaja Kannu » 23.11.2011 13:31

Vaihdatin autooni talvirenkaat ko paikassa. Mennessä minulla oli 3 täysin virheetöntä RS6:sen vannetta ja lähtiessäni 1. Katselin koko ajan touhua toimiston puolelta, ja rengasrautaa näytettiin käytettävän melko roisisti vanteen reunoja vasten.

Nostin kissan heti pöydälle paikanpäällä ja sattumoisin käsiini eksyi paikan toimari. Kerroin vanteiden kunnosta ja osoitin konkreettisesti kohdat, joihin maali/lakkavaurioita oli tullut. Lopulta hän otti kuvan pahiten kärsineestä vanteesta ja lupasi palata asiaan.

Palautetta ei kuulunut ja tänään virallisen kirjallisen reklamaation jälkeen hän lopulta soitti ja alkoi huutamaan puhelimessa "älä tule tänne saatana kusettamaan". Hienoa.

Joten kierrä ainakin tuo toimipiste kaukaa. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.11.2011 15:45

On ehkä viisautta ottaa kuvat vanteista ennen rengastöitä, jos tulee ongelmia. Jos tulee ratkaisemattomia ongelmia, kannattaa vaihtaa liikettä.

Tästä on monta vuotta, kun hyväkuntoisiin Audin aero-mallin vanteisiin onnistuivat Joensuussa Ampi-autosähkön tienoilla olevassa rengasliikkeessä tekemään aikamoiset orkoset pulttikaukaloiden suulle. Sen jälkeen olen käyttänyt oikeastaan vain Joen Kumin palveluja. Kymmeniin laskettavissa rengastöissä ei ole koskaan ollut mitään valittamista.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.11.2011 15:53

miksi ihmeessä sitä ei oo voitu hoitaa kerralla? aika erikoista. kyllä itse sivusta seuranneena työntekijänä vastaavissa tapauksissa asiat on hoidettu samantien eikä jälkeenpäin

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 23.11.2011 16:21

Eiköhän se ollut just sen takia et saadaan asiakas siitä jaloista pois ja luotetaan et se ei palaa kiukuttelemaan vaan unohtaisi koko jutun tai sit soittaa joilloin on helpompi tässä tapauksessa haistataa pitkät asiakkaalle kuin naamatusten ja mahdollisesti muiden asiakkaiden kuullen.

Aikoinaa osti golfiin uudet vanteet talvipyörille ja rengasliike rasvoja laitellessa pyöritteli nastarenkaat siinä uuden vanteeen päällä ympäri niin et vanteeseen tuli tietenkin naarmut, huomautin asiasta ja asentaja totes et ei ne tästä oo voinut tullut, kysyin sit et mistäköhän ne sit uusiiin vanteisiin mahto tulla? Johon paikalla ollut omistaja et mitäs nyt sit pitäis tehdä? Ilmoitin et hankitaan uus vanne ja te maksatte, pienen kiukuttelun jälkeen suostuivat korvaamaan uuden vanteen hinnan.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 24.11.2011 7:17

Keminmaassa Lapinkumissa ainakin poijaat ihan mielellään käyttivät semmoista suojaa vanteen reunassa. ei ollut pahemmin jälkien teko mahdollista semmoisen kanssa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.11.2011 9:06

onhan ne ihan päteviä ne suojat mutta jos on tarpeeksi jäykkä ja matalaprofiilinen rengas niin tuo tietyn verran vaikeutta hommaan. onnistuu se naarmuttamatta ihan ilman suojia. vaatii vaan hyvät koneet ja varovaisuutta asentajalla.

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 24.11.2011 20:46

Salolainen kumikorjaamo sai tehtyä rengasraudan kuvan kolmeen vanteeseen, yhteen vielä kahteen eri kohtaan. Superleggerat olivat melko hyvässä kunnossa, vaan eivät ole enää... Kun tästä kävin huomauttamassa, niin omistaja sanoi ettei ole mahdollista ottaa kumia pois vanteelta ilman että jäisi jälki. Kummasti aikaisemmin 225/45 17" kummi on saatu väännettyä pois vanteelta ilman näkyviä vaurioita. Myös vanhojen painojen poisto tehtiin jollain vinkulla, siitä jäi naarmuja sisäpinnalle yms.

Lysti maksoi 70e, siihen hintaan olisin mieluusti ottanut vanteet virheettöminä takaisin :s

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 26.11.2011 15:11

Pakko myöntää, että tälle alalle on kyllä eksynyt aika paljon vaihtajia, joille ei rengasrautaa pitäisi käteen antaan :)

Mutta mietin, että omassa firmassa on vaihdettu satoja kumeja nyt menneen kahden vuoden aikana ja vielä ei ole tarvinnut korvata yhtään vannetta. Vaikka varmasti se vahinko joskus käy :)

Mutta käytännössä rengaskoneella vaihtaessa ei rengasraudan pitäisi edes osua vanteen ulkopintaan. JOten ihme vaihtajia, jos ei 225 45 kumia saa ilman jälkiä päälle :D

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 1.12.2011 12:21

Aika paha moka. Nykyään pienet puljut tuntuu tekevän mokia enemmän kuin isommat. Ja rahoille ei saa kunnon vastinetta. Kerran yhessä pienessä Espoon liikkeessä meni reilu puoli tuntia odotellessa kunnes homma oli valmis ja hinta ei ollut kohillaan, kun joutui odottelemaan aivan turhaan. Meni boikottiini. Toisessa Espoon paikassa asioidessani alkoivat laskuttaa lisää, kun unohtivat laskuttaa tasapainoituksessa. Hinta 80€. Noh tämä ei vielä mitään, mutta kun katsastus tuli ajankohtaiseksi niin toinen lukkopultti oli kadonnut, kun ei kehoitettu tulemaan jälkikiristyksiin. Boikottiin. Vianorilla vaihtoihin kuuluu jälkikiristys tietyn ajorupeaman jälkeen. Kolmas pieni paikka Vantaalla joutui myös boikottini kohteeksi, kun tekivät pahan mokan avokkini autolle. Talvirenkaiden pyörintäsuunta kaikissa oli ihan väärään suuntaan. Renkaat oli väärin noin kuukauden, kunnes huomasin asian. Mentiin avokkini kanssa liikkeeseen ja vaadin uudelleen laittoa sekä 50€ hyvitystä pahasta mokasta, koska olihan avokkini kerta ostanut heiltä kalliit kesärenkaat ja liikkeelle menemisestä koitui ajallista hukkaa. Myyjä alkoi viisastelemaan, että renkaat ovat vanhat, kuluneet ja nastoja on poikki ja jatkoi, että hyvitys on vain rengaiden asetus uusiksi, mikä on normaalisti 35€. Kysyin avokiltani, että olivatko he huomauttaneet renkaiden huonosta kunnosta, kun hän oli ostanut uudet renkaat ja saanut kaupanpäälle talvirengaiden vaihdon alle, niin eivät olleet huomauttaneet. Tosin talvirenkaat ovat vanhat ja kuluneet, mutta periaatteen vuoksi liikkeen olisi pitänyt hyvittää, koska kyse oli pahasta mokasta.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 1.12.2011 12:28

Öö siis lähes loppuunajettuja nastarenkaita jos joku kiireessä ja vahingossa laittaa väärinpäin pyörimissuunnan olis tarvinnu maksaa 50€ korvausta kivusta ja särystä? Ymmärsinkö oikein?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.12.2011 12:49

no näkemyksiä on kaikenlaisia :) vahinkoja sattuu ei niille mitään voi. mutta jos tuommosesta pitäis antaa rahaa niin alkais itellä ainaki naurattaan.

ja miksi siellä meni reilu puoli tuntia? olisko joku asia vastustanu? esim rengas ei noussu vanteelle vai joutuvakko pyörittään kumia vai mitä? kaikki ei mene niinkuin elokuvissa.

ainaskin näillä leveysasteilla itse oon huomannu erin palvelutason takuu asioissa isoissa ja pienissä liikkeissä joka on valitettavaa :/

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.12.2011 13:12

kun ei kehoitettu tulemaan jälkikiristyksiin.

Mutta ainakin sulle näytti aiheuttavan jäkikiristystä.

mm.omien aivojen käyttö kuin myös rengasavaimen käyttö on sallittu.

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 1.12.2011 14:42

ja miksi siellä meni reilu puoli tuntia? olisko joku asia vastustanu? esim rengas ei noussu vanteelle vai joutuvakko pyörittään kumia vai mitä? kaikki ei mene niinkuin elokuvissa.


Aika oli varattu, mutta jouduin odottelemaan vuoroani. Mitään ongelmaa ei ilmennyt vaihdossa. Mutta herranen aika sentään jos aika on varattu niin kyllä jotain täsmällisyyttä palvelussa täytyy olla jos joutuu maksamaan lyhyestä operaatiosta 40e. Vartin viivästys on jotenkin ymmärrettävää, mutta puoli tuntia ja enemmän...

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 1.12.2011 15:41

Öö siis lähes loppuunajettuja nastarenkaita jos joku kiireessä ja vahingossa laittaa väärinpäin pyörimissuunnan olis tarvinnu maksaa 50€ korvausta kivusta ja särystä? Ymmärsinkö oikein?


No ajattelepa jos kyseessä oiskin ollut uudet talvirenkaat tai vähän ajetut. Nastat voi irrota ennenaikaisesti ja väärä pyörintäsuunta voi johtaa myös liikenneonnettomuuteen. Ja jos jotain olisi sattunut niin liike varmaan olisi kieltänyt kaiken. Sitten se ajallinen menetys, kun joutui ajamaan liikkeelle valittamaan asiasta. Meinasin ehottaa 25€ tai muuten en ikinä käy kyseisessä puljussa, kun eivät suostuneet viiteenkymppiin, mutta kun alkoivat viisastelemaan niin ajattelin aivan sama sitten, eipähän tarvi käydä kyseisessä paikassa.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 1.12.2011 15:55

Joo voihan toki irrota nastoja jos pyörimissuunta väärä ja oishan se ollut toki perin vaarallista joka aamu peruutella töihin ja takaisin ;)
Huomattavasti enemmän nastoja varmasti irtoaa jarrutuksilla ja sutimisella. (laita seuraavaks kitkat)

Onkohan tilastoitu ikinä montako onnettomuutta on johtunut renkaan väärästä pyörimissuunnasta ?? Veikkaan ettei yhtään.
Voihan sitä jatkossa vaihtaa itse renkaansa (tiesithän jälkikiristyksestäkin) ja jos tuollaisilla syillä vaihdat aina rengaspajaa niin loppuu vaihtoehdot ennen eläkeikää ;)

Mielestäni taas ihan turhaa mäyhkäämistä loppujen lopuks sangen pienistä asioista eikä asiaasi rengasliikkeessä ainakaan oma käytöksesi tilannetta paranna.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.12.2011 16:28

[OT]
väärä pyörintäsuunta voi johtaa myös liikenneonnettomuuteen.

Renkaan väärä pyörintäsuunta ei johda sen enempi liikenneonnettomuuteen, kuin liukas tie, tms. Se, joka on siinä ohjauslaitteen ääressä, johtaa siihen mahdolliseen liikenneonnettomuuteen.
Käytin eilen 12 tonnia kulkuneuvoa ojan pohjalla, tie jäässä ja renkaat ei pyörineet mihinkään suuntaan. Syy oli minun ;)
ps. sori Ot mutta poistetaan jos häirittee.
[/OT]

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.12.2011 18:18

no voi itku jos on aikataulu mättäny. et varmaan ollu ainut? semmosta se elämä on välistä että saattaa aikavaraukset kusta.
entä jos työntekijöitä on ollu sairaslomalla ja oot sattunu kiireisenä päivänä paikalle?

edit: ja mietikkö että aikataulun mättäminen olisi voinu johtua toisista asiakkaista? jos aikoja on varattu vartin välein allevaihtoon ja muutamat onki ollu paskoilla renkailla ja heille on laitettu uudet renkaat alle.

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 1.12.2011 19:29

Voihan sitä jatkossa vaihtaa itse renkaansa (tiesithän jälkikiristyksestäkin) ja jos tuollaisilla syillä vaihdat aina rengaspajaa niin loppuu vaihtoehdot ennen eläkeikää ;)


He heh :D. No kyllä mä tuosta jälkikiristyksestä tiedän. Olihan se oikeastaan mun mokakin, kun en ollut huolellisempi ja tarkistanut pultteja. Mutta jos liike aiemmin antaa sellaisen mukavan olon tunteen, että sai kohtuu hintaan aluvanteiden alle laiton tasapainoituksella hintaan 40€, mutta veloittaakin jälkikäteen toiset 40€ eli yhteensä 80€ niin on se aika noloa liikkeen kannalta.

Mielestäni taas ihan turhaa mäyhkäämistä loppujen lopuks sangen pienistä asioista eikä asiaasi rengasliikkeessä ainakaan oma käytöksesi tilannetta paranna.


Tarkan euron miehenä olen sitä mieltä, että jos palvelusta joutuu maksamaan ihan tarpeeksi kuin markka aikoina niin kyllä rahoille pitää saada vastinetta. Sen vuoksi vaihdan itse omat renkaani ja asioin rengasliikkeissä yleensä öljyn vaihtojen ja renkaiden osto mielessä. Jos kukaan ei vaadi hyvää palvelua ja suosii jatkossakin huonosti palvevia yli hinnoiteltuja puljuja niin suunta on väärä. Minä äänestän jaloillani ja valitsen sellaiset paikat joissa palvelu on asianmukaista ja kohtuu hintaista.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 1.12.2011 21:19




Tarkan euron miehenä olen sitä mieltä, että jos palvelusta joutuu maksamaan ihan tarpeeksi kuin markka aikoina niin kyllä rahoille pitää saada vastinetta. Sen vuoksi vaihdan itse omat renkaani ja asioin rengasliikkeissä yleensä öljyn vaihtojen ja renkaiden osto mielessä. Jos kukaan ei vaadi hyvää palvelua ja suosii jatkossakin huonosti palvevia yli hinnoiteltuja puljuja niin suunta on väärä. Minä äänestän jaloillani ja valitsen sellaiset paikat joissa palvelu on asianmukaista ja kohtuu hintaista.


Juu u. Täytyy sanoa, että on se hellvetin hyvä etten ole tälläisessä asiakaspalveluammatissa jossa joutuu muutaman euron takia kuuntelemaan kaikenmaailman "tarkan markan miehiä" kaikki päivät... Kyllä olisi keskustelufoorumit täynnä valituksia kun se siis haistatti mulle v:t päin naamaa kun menin vasta kuudennen kerran valittamaan kun sen kiristämä pultti löysty jo kolmen vuoden päästä ja venttiilinhattukin oli vinossa... :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.12.2011 21:31

mut tuo on jo naurettavaa jos pistetään boikottiin siitä ku onki kestäny työ oletettua kauemmin. vai eikö muka?

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 1.12.2011 21:46

Kyllä olisi keskustelufoorumit täynnä valituksia kun se siis haistatti mulle v:t päin naamaa kun menin vasta kuudennen kerran valittamaan kun sen kiristämä pultti löysty jo kolmen vuoden päästä ja venttiilinhattukin oli vinossa... :D


:D aika hauska juttu. No mulla ei ole tapana haistalla ja voit arvata, että vaivauduinko mennä valittamaan puuttuneesta lukkopultista. Mitäpä noista pienistä, mutta jos virhe on huomattava ja se kohdistuu huomattavasti arvokkaampaan kulkupeliin. Esim asentaja tekee ison naarmun vanteelle ja/tai sotkee auton sisustuksen. Näitä tapauksiahan on useita.

mut tuo on jo naurettavaa jos pistetään boikottiin siitä ku onki kestäny työ oletettua kauemmin. vai eikö muka?


Tuo ei ollut se ainoa syy. Muistan että paikka nosti renkaiden vaihtohintaa 5:llä eskolla edelliseen vuoteen verrattuna ja silloin aiemmin vaihto alkoi ajallaan. Kyseessä oli peltivanteet. Seuraavassa ajokissa oli vaikeasti irroitettavat aluvanteet niin vein sen Vianorille. Aloitus aika piti paikkansa, mutta irroittaminen oli vaikeampaa kun vertaa peltivanteiden irroittamiseen. Irroituksen hankaluudesta aiheutunut viivästys oli ymmärrettävää, mutta mitä jos he olisi aloittaneet 30min myöhemmin. Silloin olisin varmaan joutunut odottemaan noin 1 tunti ja se olisi ollut liikaa. Yllätystenkin varalta tuo täsmällisyys on tärkeä asia, vaikkei niitä yllätyksiä tulisikaan. Huh huh että helpotti...

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 2.12.2011 0:27

pakko olla trolli tai stereotyyppinen insinööri. vaan kappas profiilia: occupation - insinööri ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.12.2011 7:45

Mikä jälkikiristys?
Olen ajanut vag-laitteilla reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä. En ole oikeastaan koskaan jälkikiristänyt pultteja eikä ole sen vuoksi vahinkojakaan sattunut.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.12.2011 8:27

Quote:

Kyllä olisi keskustelufoorumit täynnä valituksia kun se siis haistatti mulle v:t päin naamaa kun menin vasta kuudennen kerran valittamaan kun sen kiristämä pultti löysty jo kolmen vuoden päästä ja venttiilinhattukin oli vinossa... :D


:D aika hauska juttu. No mulla ei ole tapana haistalla ja voit arvata, että vaivauduinko mennä valittamaan puuttuneesta lukkopultista. Mitäpä noista pienistä, mutta jos virhe on huomattava ja se kohdistuu huomattavasti arvokkaampaan kulkupeliin. Esim asentaja tekee ison naarmun vanteelle ja/tai sotkee auton sisustuksen. Näitä tapauksiahan on useita.


Et sitten ymmärtänyt ollenkaan mitä tarkoitin, mutta ei se mitään.

Sen verran haluan vielä sanoa että olen oikeastaan aina ostanut renkaani ja vanteeni "pikkupuljuista" ja jopa käytettyinä, eikä koskaan ole ollut valitettavaa. Ja hintataso on aina ollut selvästi edullisempi kun missään Vianorilla. Kyllä itselle on ainakin puskaradiolla ja tuttujen kautta kuullut missä homma pelaa ja hinnat kohillaan. Tietysti jos alkaa Helsinskin kokoisessa kylässä käymään puljuja läpi siitä halvimmasta ja resuisimmasta lähtien niin kaippa siellä pettymyksiäkin joutuu kokemaan. Suosittelen kyselemään ihmisiltä joilla on kokemusta asiasta...

Ja jälkikiristystä kyllä tulee harvoin harjoitettua. Raskaalla kalustolla tulee tosin koitettua yleensä muutamaankin kertaan renkaiden vaihdon jälkeen. Jostain syystä etenkin etupyörien pultit ja kärrynpyörien pultit usein tuppaavat löystymään...

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 2.12.2011 10:01

Kuva
Never forget.. Kaverille kävi tämä. Itsellä myös joskus Sierrasta oli melkein toinen etupyörä irti.. Kyllä tulee vähän turhankin neuroottisesti itse jälkikiristettyä..

Liikkeissä on tosipaljon eroja, varsinkin rengasalalla. Sinnehän menee ne kellä ei ole mitään koulutusta/taitoa tehdä muita hommia ;) Aika usein tuntuu itsensä tulleen kusetetuksi asioituaan rengasliikkeessä..

Toisen kaverin Jettaan oli asennutettu alustasarja jossain kunnon pajalla ja huomattivat että edessä etupyöränlaakeri ääntää. Lähdettiin autolla sitten ajamaan ja melkoinen ääni siitä kuuluikin. Etupyörän pultteja pystyi sormilla kiristämään =D

Kai jos noita pyörien irroituksia ja kiinnityksiä tekee sen 10/päivä, niin rupeaa ote lipsumaan.

Suosituksia otetaan vastaan hyvästä rengasliikkeestä Uudenmaan alueelta.. Sama homma autokorjaamon suhteen.. Vieläkin etsin sitä vakiopaikkaa.
Viimeksi muokannut Elementti, 2.12.2011 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 2.12.2011 10:24

Suosituksia otetaan vastaan hyvästä rengasliikkeestä Uudenmaan alueelta.. Sama homma autokorjaamon suhteen.. Vieläkin etsin sitä vakiopaikkaa.


Kannattaa korjauttaa auto Tuusulan suunnalla. Siellä on ainakin pari hyvää edullista korjaamoa ja toisesta on tullut minun kantapaikka, koska palvelu on hyvää ja rentoa. Voi laittaa privaa niin kerron.

Suosittelen kyselemään ihmisiltä joilla on kokemusta asiasta...


Olen kyllä kiinnostunut tietää hyvistä paikoista esim. Vantaalta, kun en oo kauaa asunut pk-seudulla. Mulle voi laittaa privana hyvistä paikoista, missä kannattaa käydä.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.12.2011 10:30

^ Hyvät kokemukset kannattaa ehdottomasti salata ja kertoa niistä vain yksittäisille ihmisille mutta kaikki vähänkin huonot kokemukset kerrotaan firman nimellä, osoitteella ja työn tehneen henkilön nimellä. Hyyvä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.12.2011 11:38

ai ne ketkä ei osaa muuta tehä? itse kyllä olen rengashommissa ollu ihan palkan takia. eikä oo tarvinnu valittaa ku menee kunnollisiin puljuihin missä myös työntekijä on ihminen

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 2.12.2011 12:07

No mitäpä sitä lähteä kehumaan mitään firmaa julkisesti, kun se voi jonain päivänä osoittautua ihan paskaksi. Olen nähnyt ja lukenut näitä tapauksia. Ja niitä on itsellekin tullut vastaan, että joku hyvä pulju on jossain vaiheessa töpeksinyt ja veloittanut työn mukaisesti. Ois hyvä juttu jos firmat hyvittäisi töppäyksissään, mutta häntä koipien välissä aletaan selittelemään, että saadaan rahat pois hölmöiltä sekä ajanhukkaa aikaiseksi itse asiakkaalle. Kehuisin varmaan firmaa julkisesti maasta taivaisiin jos tulisi sellainen tapaus vastaan, että se hyvittäisi mokassaan tai tulisi vastaan näkemyksissä edes jotenkin reilummin. Se kyseinen firma jossa laitettiin renkaat väärinpäin niin eipä siitä mitään hyviä ja huonoja palautteita löytynyt.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.12.2011 13:12

Ei jumalauta. Luetko sä ite näitä juttuja mitä kirjotat?

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 2.12.2011 13:42

Tuolla asenteella ei kannata edes kotoa poistua...

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 2.12.2011 14:09

No älkäähän nyt :(. Jokaisella on omat mielipiteet ja toimintatavat ;). Ei kenenkään tarvi toimia niinkuin mä. Yritän olla kommentoimatta tähän vastanneelle.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.12.2011 14:42

Moneskohan ruokakauppa Ripalla on jo menossa...

Ripa76
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2011 10:36

ViestiKirjoittaja Ripa76 » 2.12.2011 15:40

Moneskohan ruokakauppa Ripalla on jo menossa...


:D. Tuohan menee ihan OT:ksi. Ei siinä mikään. Peruspalveluissa ei valittamista... *kuitti*

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 7.12.2011 2:03

Itse kun viime kesänä tutustuin tuohon paikalliseen pikku paikkaan ja sen omistajaan ei ole palvelun laadusta tarvinnut valittaa vaikkakin yksi vahinko heillä sattui.

Liikkeestä tuli ostettua spaceria, pulttia ja vanteelle laitto palveluita. Yhdellä kertaa sitten oli ollut toinen henkilö tekemässä hommia kun omistaja itse oli koulutuksessa kauempana. Vanteet olivat uudet noin 1kk vanhat ja tasapainotuksen aikana oli kuulemma karannut 1kpl etuvanteita ja 1kpl takavanteita (en tiedä miten mahdollista) ja siitä johtuen naarmut vanteissa. Vanteet muuten ok. mut maalipinta kärsi. Omistaja kun palasi koulutuksesta ajoin vanteet alla paikalle ja hän katsoi tilanteen ja tuumasi et 400€ ole hyvä. Olisin ehdottanut vanteiden maalautusta liikkeessä jolloin hintaa olisi tullut noin 100-200€, mutta enpä alkanut hanttiin pistämään, kun omistaja itse tuollaista ehdotti :D

Ei ole mitään syytä miksi en menisi ensikerrallakin heille asioimaan.

offtopicina täytyy myöntää, että nykyään tuntuu suomalaisilla olevan ihan naurettavia vaatimuksia korvauksista. Vaikuttaa siltä että liian moni on omaksunut ameriikan tyylin korvausvaatimukset ja luulevat niiden uppoavan myös suomessakin. Työskentelen reklamaatiohommissa, joten tapauksia tulee käsiteltyä aika paljon.

osku8
-
Viestit: 132
Liittynyt: 31.8.2009 20:52

ViestiKirjoittaja osku8 » 11.12.2011 13:23

mut moniko rengaslliike kiristää vanteet niinku pitää?? suurin osa vetää vaan pulttipyssyllä vanteet kiinni, jolloiin pultien kireydestä ei voi olla ikinä täyttä varmuutta.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 11.12.2011 15:11

Oletko katsonut millainen hylsy siinä pyssyn päässä on? Käyttävät momenttihylsyä joka kiristää oikeaan kireyteen.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 11.12.2011 15:21

Ja varmaan jokainen rengasliike käskee tekemään/teettämään jälkikiristyksen. Tällä pääsevät vastuusta jos rengas irtoaa.

osku8
-
Viestit: 132
Liittynyt: 31.8.2009 20:52

ViestiKirjoittaja osku8 » 11.12.2011 17:37

mut voiko pulttipysyn kiristysvoimaan luottaa. tyleensä renkaat liian kireellä. Mitä jossain lehessä tutkivat pääkaupunkiseudun rengasliikeitä niin yksi kymmenestä oli kiristäny renkaat oikeaan kireyteen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.12.2011 17:41

Taitaa olla kaikille turvallisempaa pistää vähän liian kireälle kuin vähän liian löysälle.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.12.2011 19:26

Itse muinoin tutkin tuota pulttikoneella saatua kiristysmomenttia momenttivarren avulla. Tulin siihen tulokseen että kys. pulttikoneella täydellä teholla hakattuna pultit menevät turhan tiukkaan jopa 110Nm momenttivarren avulla. Koneella pultit saatiin oikeaan momenttiin käyttämällä 1/4-osa tehoja. Vertailuun käytin muistaakseni Bahco-merkkistä, juuri alan liikkeessä kalibroitua "normaalia" momenttiavainta.

Itse kiristän 140Nm jos on avain tarjolla. Pysyy, ja saa vaikka ristikolla auki.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.12.2011 20:08

Miten sait tutkittua mihin momenttiin ne pultit koneella meni?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.12.2011 21:13

Helppo todeta kun vetää saman pultin samaan vanteen reikään ja pultin kierteeseen ensin momenttisauvalla, merkitsee pultin asennon vanteessa, avaa pultin ja sen jälkeen kiristää momenttiavaimella juuri oikeaan arvoon ja vertaa pultin asentoa edelliseen. Tuosta ei suoraan pysty sauvan momenttia määrittämään mutta yli/alikiristyksen kyllä.

Toinen konsti on avata sauvalla kiritty pultti momenttiavaimella, ensin sauvan nimellismomentilla, jos ei aukea niin lisää pikkuhiljaa momenttia. Tämä toki vaatii laadukkaan momenttiavaimen jotta tulokseen voi luottaa. Tietty virhemarginaali tuohon jää kun kiristetyn pultin liikkeellesaaminen taitaa edellyttää isompaa momenttia kuin sen kiristäminen, näin meille ainakin ammattikoulussa 80-luvulla opetettiin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.12.2011 22:39

Kiristä momenttisauvalla, mittaa aukaisuun vaadittava momentti. Vedä momenttiavaimella samaa momenttisauvan ilmoitettuun momenttiin ja mittaa aukaisumomentti, mikäli on pienempi, lisää momenttia. Kun aukaisumomentit ovat samat, koita muistaa mihin momenttiin vedit kiinni.

Joskus tulee noita tehtyä, kun ei jaksa käsin vetää kiinni sataa pulttia tuhanteen nyyttöniin, eikä ole ihan kriittistä onko momentti just oikea.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.12.2011 23:22

Niin, lepokitka on suurempi kuin liikekitka, jolloin pultti vaatii enemmän voimaa avautuakseen. Siksi pultit pitäisi kiristää jatkuvalla liikkeellä eikä välillä pysähtyä ottamaan henkeä.

Ite oon koneessa pistänyt säädön sellaiseksi että pultit saa auki auton omalla avaimella. Ei siia hajuakaan vääntömomentista, mutta ei oo vielä löystynyt eikä pultit venyneet.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.12.2011 4:51

H.Jormalainen kirjoitti:Miten sait tutkittua mihin momenttiin ne pultit koneella meni?


Kutakuinkin juurikin näin miten MikaJ asian selosti.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 12.12.2011 8:19

Onhan hankalaa. Itse vetänyt pelti- ja aluvanteet viimeiset 18 vuotta pulttipyssyllä, räikällä ja ristikolla, mikä nyt on sattunut kädessä olemaan eikä vielä ole renkaita irronut tai pultit löystyneet. Ja joskus aikoinaan olen myös öljynnytkin kierteet kunnes joku opetti, että sitä ei nyt missään nimessä saa tehdä. Sen jälkeen tervaspray ajanut asian.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.12.2011 8:39

Itsekin nykyään kiristän sekä pelti- että aluvanteen (VAG) pultit pulttipyssyllä. Einhellin pulttimopossa saa käyttää tukevinta momenttia. Varmistan toisinaan auton omalla avaimella, ettei mene liian tiukkaan, tarvittaessa saa tien päällä auki.
Pulttien rasvauksesta on taitettu peistä aiemminkin, tapoja on yhtä monta kuin tekijääkin. Itse puhdistan kierteet sekä navasta että pultista (teräsharjalla) huolella, mutta mitään mömmöjä en laita.
Napa kannattaa joka renkaanvaihdon yhteydessä sipaista teräsharjalla, muuten jämähtää vanne aika tiukkaan kiinni.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 12.12.2011 10:14

Itse myös ammun pienellä pulttipyssyllä pultit kiinni yhtälailla 19" aluvanteessa kuin 15" peltivanteessakin. Yleensä en kuitenka hakkuuta pulttipyssyllä vaan sitten kun laskee pyörän alas, koitan vääntimellä että momentti on mallia sopiva. Terva on kyllä ehdottoman hyvää ainetta pyöränpultteihin. Ei sitä turhaan käytetä ammattilaisten toimesta raskaan kaluston pyöränpulteissakin.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.12.2011 13:09

Terva vaan tahtoo tahmata kierteet ja pulttien pyörittely ei enää onnistu avaimella yhdellä sormella. Kuparitahna tai -spray ei tätä tee.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 12.12.2011 16:13

Napa kannattaa joka renkaanvaihdon yhteydessä sipaista teräsharjalla, muuten jämähtää vanne aika tiukkaan kiinni.

Eipä ole tullut tuotakaan koskaan tehtyä ja aina on irti lähteneet. :)

Terva vaan tahtoo tahmata kierteet ja pulttien pyörittely ei enää onnistu avaimella yhdellä sormella.

Onneksi mulla on vielä viisi sormea per hanska.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.12.2011 23:34

kumma juttu tuo riittävä kiristysmomentti keskustelu jos kuitenkin autonvalmistajat ovat osan kiristysmomenteista antanut.. esim toyotalla 100nm henkilöautoissa, uusilla mersuilla 140nm. joitaki poikkeuksia mut pääsääntöisesti kuitenkin tuo 120nm. pakut asia erikseen

ja veättekö konetta kasatessaki ylimomenttiin varmuuden varalta? :)

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 13.12.2011 9:10

Terva vaan tahtoo tahmata kierteet ja pulttien pyörittely ei enää onnistu avaimella yhdellä sormella. Kuparitahna tai -spray ei tätä tee.

Omasta kokemuksesta sanoisin että nuo menee just toisinpäin. Varsinkin kuparitahna jämähtää kierteisiin, ja on tahmeaa pitkänkin ajan jälkeen. Ittellä on terva aina "kuivunut" kierteisiin, ja ihan kuin olis vielä jättänyt semmosen suojaavan pinnan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.12.2011 10:35

Napa kannattaa joka renkaanvaihdon yhteydessä sipaista teräsharjalla, muuten jämähtää vanne aika tiukkaan kiinni.

Eipä ole tullut tuotakaan koskaan tehtyä ja aina on irti lähteneet. :)
Tuli mieleen vuosikymmenen puolessavälissä, kun bongasin romiksella pitkäkilpisen Audi 100:n, jossa oli orkkisalut alla. Yritin saada vanteita irti normikonstein, mutta eipä onnistunut, edes hakkaamalla ja potkimalla ulkoapäin. Sitten nostettiin auto trukkihaarukalla ilmaan ja alettiin mäiskiä lekalla rengasta sisäpuolelta. Irtosihan ne lopulta.
Viime keväänä muumikeulapassatin peltivanteet takana olivat ns. jumissa. Tämä auto oli onneksi ajokunnossa, joten pultit vaan sopivasti löysälle ja läheiselle parkkikselle tekmään käsärikäännöksiä. Aika pitkään sai harrastaa, ennen kuin takaa alkoi kuulua lupaava kolina.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa