Apua talvilelun (S2,evo tms....) hankintaan!

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Oude
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.11.2006 17:30

Apua talvilelun (S2,evo tms....) hankintaan!

ViestiKirjoittaja Oude » 17.8.2011 18:58

Talvi tulee taas ja olen jo jonkin aikaa miettinyt hankkivani jonkunlaisen nelivetoauton. Tähtäimessä olisi turbollinen auto ja nyt näyttäisi, että olen päätymässä S2 audiin tai sitten saman hintaluokan EVO mitsuun (eli siis I-IV). Kertokaahan arvon raati omia kokemuksia/mielipiteitä kyseisistä autoista ja toki voi tuoda jotain muitakin vaihtoehtoja esille.

Erityisesti kokemukset tuosta audista kiinnostaisi. Kaiketi se olisi vahvempaa tekniikkaa ja harvinaisempi+ jonkin verran vähemmän se taitaa kuluttaa. Kulutuksella tosin ei ole niin suurta merkitystä, koska eihän tuollaisen auton hankinnassa muutenkaan ole mitään järkeä taloudellisuuden kannalta. Minkähän verran tuolla audin koneella kestää ajella, lähinnä missä vaiheessa tuolle olisi hyvä tehdä kansiremppaa yms.?
Viimeksi muokannut Oude, 19.8.2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 17.8.2011 20:04

Noiden vitoskoneiden kannet halkeilee ihan käytöstä, eli ei niinkään kilometreistä. Eli jos konetta on rääkätty huolella niin kansi on melko varmaan hiushalkeemilla. Omasta vaihdoin varmuuden vuoksi kannen kun kansi oli pöydällä ja pelästyin halkeamia, mutta vuotoja koneessa ei ollut.

Audi on melko kestävää tekoa, varsinkin jos vakio ahtimella meinaa ajella.

Miinuksena tietty etupainoisuus ja se, että taka-akselilla on vain 0 tai 100% lukko.
Plussaa sitten tietty ne vitoskoneen äänet(tarviiko sitä muita plussia?). Tietty sekin, että audin löytää sellasella ohjauksella että ei tartte pizzamainoksia jaella.

Itse valitsin äänien takia jo vuosia sitten audin. Onpi kyllä seissyt tallissa varmaan 90% omistusajasta...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 17.8.2011 21:08

Sana talvilelu kallistaa vaakakupin minusta selkeesti Evon tai vastaavan puolelle. S2:nenkin on painava auto, ei niinkään niin hauska "lelu".

Ässätkin on jo vanhoja paskoja, kunto ja kestävyys kiinni täysin siitä miten rakkaudella ja antaumuksella kapinetta edelliset omistajat ovat huoltaneet ja hoivanneet. - Tässä pitänee etenkin paikkansa se, että halvalla ei hyvää saa...

Vitoskoneen äänimaailma on kiva, etenkin kunnon putkiston kera. - Vakioahdin + hyvä softa lienee hauska ja arkimukava setti pidemmän päälle.

Omasta Lötköstä (sama 20vt moottori kuin S2:ssakin) teurastin koneen jossain 350k tietämillä. - Kansi, kuten muutkin osat vallan siistissä kunnossa. Ja em. moottori ollut softalla päivitettynä viimeiset 150k. Orkkis ahdikin oli vielä hyvässä kondiksessa.. ja onhan noita tiedossa useampikin yksilö, joilla on päästelty 500k ja moottori /kansi kuin ahdinkin vielä alkuperäisiä..

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.8.2011 0:12

Evon ja S2:sen yhtäläisyydet päättyvät lähinnä neljään vetävään pyörään, täysin erilaisia autoja. Kumpaankin kun käyt koittamassa, niin toisen pitäisi tippua helposti pois. Evo on enempi lelu (hyvässä ja pahassa), S2 brutaalimpi mutta myös sivistyneempi.

Mulla 350tkm mittarissa uudesta asti viritetyssä S2:ssa, ilmeisesti ilman mitään moottoriremonttia. Kunnon huollolla ja järkevällä (jälkikäytöt sun muut, ei siis tartte hissutella) käytöllä tuon moottorin elinikä on lähes ikuinen. Kannet on kaikissa halki, harvoin (mutta joskus) ne ovat ongelmaksi asti. S2:ssa on turha ostettaessa kattoa kilometrejä, yleiskunto kertoo paljon enemmän. "Harrastajalla" ollut 300tkm ajettu auto on todennäköisesti täysin remontoitu läpi, mikä ei ihan halpaa ole (itsellä palanut kunnostukseen 6vuoden aikana varmaan 5ke, normi huolto-osien lisäksi).

Oude
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.11.2006 17:30

ViestiKirjoittaja Oude » 19.8.2011 10:59

Ei se auto tietysti aivan pelkäksi leluksi tulisi, joutuuhan sillä ajamaan pakolliset arkiajotkin, kun nykyinen käyttis tulee myytyä ja kahta autoa ei näin opiskelijana ole kovin järkevää pitää. Melko niukasti noita S2 audeja myynnissä suomessa, mutta täytyy jotain käydä kokeilee, miltä se vaikuttaisi. Onhan tuo S2 melkosen painava, verraten mitsuun ja vakiossa huomattavasti vähemmän löylyä koneessa, mutta puolestaan kaiketi nyt ainakin kestävämpi tekniikan osalta. Ja varmasti se olisi parempi auto ajaa mukavuuden osalta. Ilmastointia ei vain ole kaikissa noissa S2 audeissa mikä olisi aika oleellinen kun aion auton pitää kuitenkin sitten seuraavan kesänkin.
Ohjauksen "kätisyydellä" ei ole minulle juuri ole merkitystä ja nopeastihan sitä oppisi muiden kertoman mukaan ajamaan "väärältä" puolelta ja on tuota tullut jo pariin kertaan kokeiltuakin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.8.2011 11:56

eipä ne nuo vanhemman pään evotkaan mitään kestävimpiä ole. kumpaanki vaihtoehtoon siirryttäessä on hyvä muistaa että osat maksaa normaaleja kauppakassien varaosia enemmän.
erään viisaan sanoja lainaten. nuo vehkeet on siihen asti mukavia ku niitä ei itse omista :)

Oude
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.11.2006 17:30

ViestiKirjoittaja Oude » 22.8.2011 18:56

Näinhän se on. Ei varmasti mikään noinkin vanha vähän tehokkaampi auto ole mikään halpa huollettava/korjatta eikä muutenkaan kovin edullinen ylläpidettävä.
Onkos porukalla mitään kokemusta noista STi imprezoista? Varmasti hivenen väärä foorumi kysellä mitsuista ja subeista, mutta kun nyt kerta aloitin topikin niin samalla vaivalla laittaa sitten tännekkin. STi kaiketi nyt olisi lähimpänä evo:a (siis jos ajatellaan imppujen GT,WRX ja STi).
Kulutus ehkä hivenen enemmän Subarussa ja ehkä vähän kalliimpi boxerin takia huoltaa, mutta kestävyys kaiketi samaa luokkaa?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 22.8.2011 21:15

Jos ässäläiseen päädyt, niin ABY koneiset on suorasyttyjä (3b vielä jakajalla). Näissä laatikot kestävemmät sekä moottorissa hieman enemmän löylyä. Jos joskus alkaa innostaa ottaa todellista voimaa, on tuo suorasytkä myös siihen ystävällisempi. Toki tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen kuitenkin "kaikki" tehtävä uusiksi. 400-500 heppaa vielä onnistuu jakajallisessakin, käsittääkseni sen yli alkaa olemaan jo hankalempaa.

Evoja en ole koskaan ajanut, mutta yleisesti japanilaisissa on sitä "lelun" tuntua enemmän. Muoviset sisustat ja vähän sellainen nintendo. Arkiajoon valitsisin ehdottomasti audin, pelkäksi talvihauskuuttimeksi satunnaisiin rientoihin evo voisi olla ihan oiva vaihtoehto.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 22.8.2011 21:51

Eikai sillä liene suurta merkitystä virittäessä, onko pellin alla 3B vai ABY? - Silloin kuitenkin menee varsin paljon palikkaa uusiksi.. eikä tuo suorasytkäpäivitys nyt niin hirveän haastava ole.

Ennemmin keskittyisin löytämään sen hyvän yksilön...

S2:nen vakioahtimella + laadukkaalla ohjelmistopäivityksellä lienee _hauska_ ja arkimukava paketti. Virittäessä virne ylärekisterissä on iloisempi, mutta arkiajossa saattaa moiseen kyllästyäkin...

Oude
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.11.2006 17:30

ViestiKirjoittaja Oude » 23.8.2011 11:50

Paljonkos porukka on saanut tehoja tuosta 3B ja ABY koneesta ihan perusvireillä (putki ja ohjelma)? Mikä ahdin noissa S2 audeissa on vakiona? Ja jos sitä innostuu virittämään niin mitäs kaikkea pitää vaihtaa että päästään vaikka 300-350hv teholukemiin? Ahdin tietysti ainakin ja kytkin, mutta mitäs muuta?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.8.2011 12:28

Vakio ahdin on kkk24. 272 mitattiin omastani (220v, 3B), siellä hehtaarilla ne pyörii ohjelmasta, moottorin kunnosta ja penkkipaikasta riippuen. 400hv/500Nm tulee ns helposti: ohjelma, ahdin, suuttimet, pakosarja, dp, kytkin, cooleri yms normaalia mutta siinä ollaan jo kankien sietokyvyn rajamailla ja muutenkin tulee v*ttumainen ajettava normiliikenteessä. Pitkät välitykset, iso omamassa, turboviive....
Käyttöautoon vakiovispilä+hyvä ohjelma on järkevin. Tosin, ensin pitää sisäistää että termi "käyttöauto" tarkoittaa vanhojen ässäaudien ym erikoisautojen kohdalla jotain ihan muuta kuin sitä mitä tavispentti ajattelee astra-korolla-golffin ratin takana.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.8.2011 15:16

Millä ihmeellä 400hv paketilla saa 2.2:sta vittumaisen ajettavan? Modernilla ahtimella turbon herääminen on samaa luokkaa kuin orkkiksella. Coolerinkin vaihdon tuohon tehomäärään voi unohtaa, orkkis riittää ihan hyvin.

En ole ainakaan omassa ässässä myöskään huomannut pitkiä vaihdevälityksiä. Mun mielestä 6lovisessa on aika tiuhat välitykset, 5lovisessa luonnollisesti vähän piedemmät koska eka ja viimeinen vaihde on about samat. 3000rpm / 120km/h kertoo mielestäni siitä, että ei nyt mistään aavikkolaatikosta puhuta.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.8.2011 19:29

Kokemukseni perustuu isokoriseen, kuten tuossa ylempänä mainitsin. Kääpiökorissa lienee lyhyempi aski, ainakin muistikuvieni mukaan iso lossi lauloi satasen vauhdissa noin parituhatta kieppiä. VIttumaisuus on tietysti jossainmäärin tottumiskysymys ja mielipideasia, samoin kun sekin että mikä on "samaa luokkaa". Nykyaikaisella ahtimella herääminen toki voikin olla enempi samaa luokkaa kuin tuolloinen tuhannen kierroksen ero...
Eräässä toisessa autossani isomman vispilän herääminen tapahtui vain kolmisen sataa kierrosta korkeammalla kuin vakiossa. Tuo heräämisen ero oli minunkin mielestä samaa luokkaa, ja jopa kohtuullisen pieni kun kuitenkin huipputeho tuplaantui. Mutta siitäkin tuli vähä vittumainen ajettava kun esim. jokapäiväisessä työmatkassa joutuikin hakemaan pienempää vaihdetta tietyissä paikoissa jotka aiemmin jaksoi mennä vaivatta isommalla. Tottakai se on hauskaa sitten kun on paikka jossa voi kenkiä ja vetoja on vakiota enempi, mutta käyttöautolla kun suurin osa ajoa on hissuttelua normiliikenteen mukana niin on se minun mielestä typerää hommaa jos aina pitää hakea pientä vaihdetta ja vinguttaa kierroksilla että pääsee jouheesti liikenneympyrät, rampit, risteykset sun muut. Kompromissit tuottaa lähes aina pettymyksen jollain alueella, ja sen kanssa on vaan elettävä jos lelu ja käyttöpaska on samassa paketissa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa