Paljon mennyt rahaa auton kasassa pitämiseen

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Paljon mennyt rahaa auton kasassa pitämiseen

ViestiKirjoittaja t33mu » 15.7.2011 19:25

Ihan mielenkiinnosta, paljon muilla menee rahaa auton ylläpitämiseen? Alla omaa listaa pikkasen yli vuoden ajalta. Ihan kaikkea tossa ei nyt ole (öljyt, suodattimet ja jne) mut isoimmat nyt ainakin ja rahareikänä toimii Golf IV -99 1.8T (softattu) ml.19x xxx km

Huohotin putki 58€
Sytytystulpat 8,9€
Takajarru palat + asennusetti 27,4€
Taka jarrulevyt 51€
Startti 139,9€
Kytkinlevy 119,9€
Irroitin laakeri 29,9€
Pultteja + Tiivisteitä 147€
Raidetanko 79€
Nokkaketjun kiristin 198€
Lambda 71,83€
Kytkimen paineasetelma 342€
Vauhtipyörä 100€
Maf 155€
Vetari 150€
Kässäri vaijerit 55,2€
Jakopää osat+vaihto 300€
N75 50-70€ (en tarkkaan enää muista, kuitti hävinnyt)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.7.2011 19:52

Onkos toi nyt ihan vaan ylläpitämistä jos vaihtaa autoon Race kytkimen :) Tuskin mikään muukaan kytkinasetelma maksaa noin paljon, eli eikös toi SRE liene...

Oman käyttiksen ylläpitämiseen ei mene hirveitä, mutta tohon virittämiseen saa kyllä uppoamaan vaikka kaikka rahat ja vähän päällekin.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 15.7.2011 20:06

No niin no. Golf 5 gti dsg (nyt ajettu 126tkm) huollot vuoden ajalta:
* 2 x jaksohuolto á 280,-
* Jarrunestehuolto 37,-
* DSG vaihteistohuolto ~250,-
* Oikea takapyöränlaakeri 100,- (tarvike)
* Bypass 83,-
* Jarrupalat eteen ~250,-
* Polttoainemittarin anturi 250,- + työt 200,-

Lisäksi korjauslistalla on:
* Uusi akku 110,-
* Jakohihnan + vesipumpun vaihto ~800,-
* Vasen takapyöränlaakeri 100,-

Ihanan kallista.

Edit:
* Tuulilasinpyyhkimet 2x vuodessa á 30,-
* Kesärenkaat 530,-/4 vuotta
* Talvirenkaat 550,-/4 vuotta
* Tuulilasinpesunestettä ~40,-
* Bensaa 3000,-/vuosi
Viimeksi muokannut William, 16.7.2011 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ViestiKirjoittaja t33mu » 15.7.2011 20:17

Joo on sre asennelma, ja onhan se ylläpitämistä jos vanhan rikkinäisen tilalle laitetaan uutta ehjää, vanha kytkin rupesi heti softauksen jälkeen pikkuhiljaa luistaa enempi ja enempi ja sitten rupes ravistaa/täristää niin pahasti, ettei uskaltanut enää kaasu pohjassa kiihdytellä, ni en sit halunnut enää vakio kytkintä laittaa...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.7.2011 20:43

Juu ihan järkevää se SRE on sinne heittää.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 15.7.2011 20:50

Golf V variantti 2.0 tdi manuaali, kulut polttoaineen ja vakuutusten lisäksi aikajaksolla 11/2010 - 07/2011

-11/2010 pissapojan neste 3,95€
-11/2010 auton pesu 11,25€
-11/2010 uudet xenon polttimot 67€
-12/2010 katsastus 80€
-12/2010 uusi patteri avaimeen 1,5€
-01/2011 pyyhkijänsulat 27,9€
-02/2011 auton pesu 11,25€
-06/2011 uudet renkaat 400€
yhteensä 602,85€/~9kk

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 15.7.2011 21:11

Audi 80- 94 avant 2.0 16v, ostettu 7/2010 1200e hintaan, oli viimeksi katsastettu 2007.
Suurin osa remonteista tehty itse.

- lambda 60e
- kansiremontti 400e
- jarrut taakse 50e
- ilmamäärämittari 60e (käytetty)
- jakopää liikkeessä 250e
- lämmityslaitteen kenno 50e
- kaikki etupään nivelet ja puslat 200e
- lämpötila-anturi 20e
- virranjakaja 30e
- vetonivelen suojakumit 30e
- lohkolämmittimen johto asennuksineen 120e
- jäähdytysnestettä ainakin 30l 75e
- korjaamokäynti jossa ei löydetty vikaa 160e
- talvirenkaat 2kpl 125e
- bensapumppu 190e

Muuta ei tule mieleen äkkiseltään.

Autoa vaihtaessa ensimmäinen vuosi on aina kallein, kun korjaa kaikki kolinat ja viat mitä edellinen omistaja ei ole halunnut korjata, jos siis haluaa pitää autoa pidempään. Seuraavat vuodet menee yleensä halvemmalla.

Uudempiin autoihin saa kustannuksiin lisäksi laskea auton arvon tippumisen.....

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 15.7.2011 21:56

Ei olis varmaan pitäny laskee, mutta laskin kuitenkin :D. Kehonsiirtokärryn virkaa toimittaa -00 vuoden cordoba tdi, jonka hankin syksyllä 2010 pienempien polttoainekulujen toivossa. Metrejä takana 350tkm, joista viimeiset 35tkm rullattu itse syyskuusta asti.

Tähänastiset rempat tehty itse yhtä korjaamokeikkaa lukuunottamatta, missä käsijarru laitettiin korjaamokuntoon. Tänä aikana autoon on uusittu takapyöränlaakerit, akku, hehkut, maf, rele 109, käsijarruvaijerit, pakoputken keskipönttö, talvirenkaat, etujarrupalat ja 3x öljynvaihtohuolto.

Näille kertyy hintaa n. 940€. Tähän listaan pitäis vielä lisätä tuleva jakopäähuolto. Mitähän tuokin tulee kustantamaan korjaamolla?

Näiden lisäksi laskin vielä vakuutus, vero ja polttoainekulut. Laskin ne yhteen huoltokustannusten kanssa ja jaoin ajetuilla kilometreillä niin saatiin lystille hintaa 0,11€ per ajettu kilometri.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 16.7.2011 16:33

Mun mielestä auton ylläpitokuluihin kuuluu myös renkaat, polttoaineet, vakuutukset ja arvon aleneminen noiden em. pikku huoltojen lisäksi.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 16.7.2011 18:14

Itse en laskisi vakuutusta, veroja tai arvon alenemaa huoltokuluihin, sillä kaksi ensimmäistä on pakollisia jokaiselle autolle, kuuluu kategoriaan pakollinen paha kun omistat auton.
Arvon alenemaa on muutenkin turha laskea, kotimaisten autojen keski-ikä on sitä tasoa että, monessa on jälljellä enää käyttöarvo, ellei sitten ole vuoden välein autoa vaihtava, jolloin on kiva laskea paljonko saa takkiin, mutta huoltokuluksi ei sitäkään saa.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 16.7.2011 18:58

Mulla oli vento puol vuotta, siihen piti laittaa kun meni särki
-uus kytkin
-vesipumppu
-renkaat
-jakopää
-flekti
-alusta ruosteen korjaus
-huohotinletku jääty
Ja siinä meni 900e autoon päälle tonnia parin kk aikana, jollonko auto vaihtukin vr6 golffiin;
Katastusta varten:
-Kallistuksenvakaajantukitanko 22.25e
-Taka-akselin hela x2 38.03e
-Jarruneste 3.20e
-Öljy 40e
-Pellit + massat 8.00e
-Tuntityö 378e

-2x öljynvaihto ~120e

-Jarrupalat 30e

Sitten joku seuraava remppa missä forte+sytytyspiuhat
-Öljynsuodatin 28.41e
-moottoriöljy VR1 Racing 75.50e
-moottorin puhdistaja pro-line 19.56e
-Sytytysjohto sarja 69.63e
Yhteensä 273.44e

Eli kaikki yhteensä ~885e, tietysti uudet vilkut+etuvilkut+etuvalot =150e. Ja ens viikolla jakopää remppa edessä ~700e

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 16.7.2011 19:39

Itse en laskisi vakuutusta, veroja tai arvon alenemaa huoltokuluihin, sillä kaksi ensimmäistä on pakollisia jokaiselle autolle, kuuluu kategoriaan pakollinen paha kun omistat auton.
Arvon alenemaa on muutenkin turha laskea, kotimaisten autojen keski-ikä on sitä tasoa että, monessa on jälljellä enää käyttöarvo, ellei sitten ole vuoden välein autoa vaihtava, jolloin on kiva laskea paljonko saa takkiin, mutta huoltokuluksi ei sitäkään saa.


Jep. Topicin aloittaja kysyy ekassa viestissä nimenomaan ylläpitokuluja. Voin sanoa että omalla kohdalla kuluja on kertynyt niin paljon että taksi olisi ollut edullisempi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.7.2011 22:09

Viimeisen 3v ja 83tkm aikana:
- Bensapumppu töineen ~500e
- Alatukivarret yhteensä 198e
- Sport-jarrulevyt + EBC Greenstuff palat (vanhoissa ei varsinaista vikaa) ~200e
- Virisofta x00e

- Määräaikaishuoltoja pari kappaletta, yhteensä noin 500e
- Moniurahihna + rulla ~100e
- Bypass 30e
- Bensaa lähes kymppitonnilla :D

Listalla: Vetarin tiivisteen vaihto.

Kasassa pitäminen siis onnistuu siedettävällä budjetilla, käyttöön palaa enemmän. Merkki on "väärä", mutta saapahan tästä ainakin vertailupohjaa.
Viimeksi muokannut SS, 17.7.2011 9:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 16.7.2011 23:15

Kuka laskee harrastukseen menevät rahansa?

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 17.7.2011 10:35

Kuka laskee harrastukseen menevät rahansa?

Eikö se nyt ole ihan sama mitä kukin laskee? Joku laskee pelkät huoltokustannukset, toinen taas kaikki kustannukset kuten itse tein. Lopputulema on kuitenkin kaikilla varmaan hyvin sama eli pahaa tekee ;). Toki jos kyseessä on harrastus niin silloin parempi olla laskematta niin ei tule kovin suuria järkytyksiä :D.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 17.7.2011 11:07

Jone

Kuka laskee harrastukseen menevät rahansa?


Kaikki ja vähän päälle mitä liksasta jää ns.pakollisten kulujen jälkeen :D

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 17.7.2011 11:19

Kuka laskee harrastukseen menevät rahansa?


Onko käyttöauton pakollinen ylläpito harrastus ?

Harrasteautoihin meneviä rahoja ei kannatakaan laskea...

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 17.7.2011 14:52

Mulla kaikki autot ihan samalla tavalla harrasteautoja kuin käyttöautoja,huollan ja tankaan ne kun pitää enkä laske miten paljon niihin on menny rahaa.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 17.7.2011 22:37

Harrasteautoon varmaan mennyt yli kymppitonni rahaa, varmaan lähempänä 14k€ kun laskisi ostohinnankin mukaan. Tarvehankinta jettaan ainakin satku kolmen kuukauden aikana, kun teki sille perushuollon, eli putsarit, tulpat,johdot, jakajankansi, öljyt. Käyttövolleen, varmaan. noh jos laskee että jarrut laitettu, n.300e, yks ylimääränen ilmastoinnin mokkula 60, tietty jos laskee neljä öljynvaihtoa n.40 kipale, polttimoita varmaan viidelläkympillä, renkaisiin plus vanteisiin ehkä tonni, kuitenkin kolmen vuoden aikana.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.7.2011 10:10

Farkkupassatista hajosi takalasi.
Uuden asennus maksaa kolmasosan auton hankintahinnasta.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 18.7.2011 14:50

ukkari
PostPosted: 18.7.2011 9:10 Post subject:
Farkkupassatista hajosi takalasi.
Uuden asennus maksaa kolmasosan auton hankintahinnasta.


kuinkahan yleistä tuo on ? kaverilla ihan sama homma, kiinni laittaessa kilahti...

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 19.7.2011 8:28

Passat ollut 2 vuotta ja 80tkm, varaosa- ja huoltokuluja n. 7600e, josta korjaamoiden työn hintaa 1700e siitä mihin ei oma aika/taidot/välineet riitä.

Kytkin ja kiinteä vauhtipyörä + työt 1550e
Kesä- ja talvirenkaat + työt 900e
Eeberi 1000e
Öljypohja + työt 600e
Jakopää + työt 700e
Takapyörännapa + abs-anturi 300e
Akku ja laturi 350e
Takajarrusatulat ja uudet jarruosat taakse 350e
Molemmat vetonivelet ja etujarruletkut 100e
Takaiskarit 120e

Öljyä, suodattimia, jäähdytysnestettä, pyyhkimensulkia, VW-sikakalliita pisteosia ynnä muuta pakollista pahaa on menny 1800e edestä.

Nyt ollaan jopa pari kuukautta menty ilman kummempia korjauksia, joko siitä sai auton tehtyä vai pitäiskö koputtaa puuta...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 19.7.2011 20:23

Jone kirjoitti:Mulla kaikki autot ihan samalla tavalla harrasteautoja kuin käyttöautoja,huollan ja tankaan ne kun pitää enkä laske miten paljon niihin on menny rahaa.


Kolleeka! ;)

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 19.7.2011 20:33

''se on vaan sitä mitä köyhät rahaksi sanoo...'' :D vitsi vitsi
ei passaa laskea hintaa kakkiksille, ykköselle varsinkaan

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 26.7.2011 2:47

Hämeenlinnalainen kaveri joka on autoliikkeessä hommissa heitti krapulakepapilla, että ehkä tuosta voisi kolme tonnia saada. Purin kieltäni. Kepu oli kyllä hiton hyvää!

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 26.7.2011 16:40

1983 Mk1 Jetta diesel:

3vuoden aikana:

Syyläri 50e
Termari 30e
Takaiskarit ja jouset 200e.
Vetarin suojakumi 20e
Jarrulevyt ja palat eteen 27e.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 26.7.2011 20:56

Huoltovapaa kikotin olisi mukava, jos haluaa auton pitää tip top niin siihen kuluu jokunen euro..

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.7.2011 20:59

Paljon mennyt rahaa auton kasassa pitämiseen

Kaikki, mitä muuhun ei kerkiä/ ehdi tuhlata ;)
ps. tällä hetkeä elämää, auto on se wiimmeinen investoinnin kohde...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.7.2011 21:13

Tammikuusta ollut kaksi octaviaa, manuaali 2.0tdi:

-webasto telestartilla 1000€
- 240th huolto (jakoremmi yms...+++) n. 500-600€ osiin
- uudet xenon lamput philips 120€
-lasien tummennus 300€
-uudet kesärenkaat michelinit 500€
-kytkinpaketti+vauhtipyörä n. 1000€

itse olen kaikki laittanut pl. lasien tummennus. tällä hetkellä 250th mittarissa

toinen ocu 2.0tdi dsg

-240th huolto (dsg öljyt yms yms jakopää) n. 700€ osiin
- takajarrut kaikki n. 300€
- uudet xenon polttimot 120€
- madallusjouset 230€
-kesärenkaat 400€ (2254517)
-alatukivarren pusla 15€ (:D)
- ovien ulkotiivisteet 200€
-vetarin kumit 100€

+ tilpehööriä n. 500€ edestä ( matot, kynnyslistat yms)

ajettu 255 000.

ELi ei isompia vikoja kummassakaan.

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 26.7.2011 21:30

Viimeiseen 4vuotta/100k on jokunen euro kyl mennyt;

-jakopää 1100e
-nokat 1100e
-pumppu 1200e
-kannet 600e
-männät 200e
-öljynvaihtoja 1000+e
-ahin 1300e
-tukivarret 500e
-jokunen kumi-setti 1500e
-hehkut 300e muistaakseni
+jotain pientä muuta mitä ei muista

Edellä olevista osa toki semmoisia jotka on vaan rempattu "just in case" ja osa liittyy pieneen tunetukseenkin. :) Varsinaiseen tunetukseen onki sit suhtees mennyt vaan vajaa pari tonnia (suuttimet + hybridi-ahin).

Noista näyttäis seuraavana vaihtolistalla olevan taas tukivarret ja ahdinkin, jos nyt vaan saatais Suomeen moisia. Kai sitä jonkun mielestä huonomminkin voisi rahojaan käyttää. :)

Samii-
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.10.2009 0:12

ViestiKirjoittaja Samii- » 30.7.2011 21:23

Vuoden sisällä 7000e menny audiin ja lisää uppoo.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 30.7.2011 23:43

3,5v/40tkm 950e

SuperDIeseli
-
Viestit: 13
Liittynyt: 20.6.2010 7:37

ViestiKirjoittaja SuperDIeseli » 6.8.2011 6:24

Reilun kahden vuoden aikana laitettu Boraa ns.normaalihuoltojen lisäksi seuraavasti:
-pyöränlaakerit eteen
-ABS-anturi
Kilometrejä ostettaessa 94t, nyt 138t ja pellin alla pauhaa 1,9sdi

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 6.8.2011 9:50

2007 Golf V 2.0tdi 4Motion, 14.5.2010 - 6.8.2011, 48993km:
Huollot ja korjaukset, joka sis. jakopääremontin ja ojaanajon seurauksena rikkoutuneen välijäähdyttimen vaihdont: 1472,54EUR
Muut tuunaukset ja päivitykset: 1016,47EUR
Dieseliä n. 2773 litraa

Polowagon
-
Viestit: 31
Liittynyt: 9.7.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Polowagon » 6.8.2011 14:31

Oma vm-00 tdi farkku Polo 2vuoden ja 72tkm (124-196tkm) aikana korjauskuluihin on mennyt n.160€ (kuskin lukon korjaus 30€, apukuskin lukon korjaus 60€ ja kuskin peilin lasin hajoaminen 70€). Muuten menty pelkillä öljyjen ja suodattimien vaihdolla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa