Uudelta hallitukselta "mukavia"terveisiä autoiluun

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

Uudelta hallitukselta "mukavia"terveisiä autoiluun

ViestiKirjoittaja matti.l » 17.6.2011 22:23

Liikenteen polttonesteiden verotasoa nostetaan kahdessa vaiheessa yhteensä 10 %:lla painottaen hiilidioksidikomponenttia. Ympäristö- ja energiaverojen inflaatiokorotusten tarpeellisuutta arvioidaan vaalikauden puolivälissä.

Autokannan uudistumista nopeutetaan tieliikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi siirtämällä autoilun verotuksen painopistettä hankinnan verotuksesta käytön verotukseen ajoneuvoveroa korottamalla. Matkailuautot tuodaan autoveron piiriin tehtävän selvityksen perusteella.


Saas nähdä mitä tuostakin seuraa.

Ja loput hallitusohjelmasta luettavissa tästä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 22:59

siirtämällä autoilun verotuksen painopistettä hankinnan verotuksesta käytön verotukseen
Jep jep, eli pidetään muut verot ennallaan ja kiristetään polttoaineiden veroja. Sillähän se painotus siirtyy kätevimmin.

By-the-way, luitkos viestin multa?..

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 18.6.2011 0:28

Kansa äänesti erittäin suuren muutoksen eduskuntaan ja näiden hallitusneuvottelujen tuloksen perusteella maa on entistä vankemmin raskaansarjan elinkeinoelämän ja kukkahattutätien tiukassa hallinnassa. Tätä vastaanhan me äänestimme. Missä se näkyy??
19 ministeriä on edelleen liikaa tälle maalle, mutta ilmeisesti kuutta puoluetta ei muuten saatu tyytyväiseksi joten Jyrki piti suojatyöpaikat voimassa. Ikävä puoli näillä mikkihiiri-viroilla on vaan se että niissä olleessaan epäpätevä viranhaltija voi aiheuttaa peruuttamatonta tuhoa tälle maalle ja sen kansalaisille. Kertokaa minulle mitä tekee kehitysyhteistyöministeri??

Uusi hallitusohjelma on niin kunnianhimoinen kuin tältä porukalta voi odottaa. Kaikki sai jotain, mutta kansa ei mitään. Seuraavat vuodet Suomi taas huopaa ja soutaa EU:n vanavedessä kun siinä on niin helppo olla.

Eikö meidän hallinnossa kukaan tajua että tämä päämäärättömyys on turmion tie. Ainoa mahdollisuus on panostaa raskaasti uusimpaan teknologiaan ja nuorisoon. Meidän ainoa mahdollisuus pärjätä maailmassa on olla parhaita mahdollisimman laajalla kentällä. Ei meillä teollisuus kauaa säily, mutta on meillä muita vahvuuksia. Hallintoa tulee yksinkertaistaa ja keventää, mikä leikaa kustannuksia, kansalaisten oikeuksia lisätä. Lainsäädäntöä järkeistää ja turhat valituskierrokset poistaa, eli tuoda oikeuslaitos kansalaisten tasolle. Tukea yritystoimintaa ja helpottaa työvoiman palkkaamista. Järkeistää työntekijöiden oikeudet maltilliselle tasolle ja määritellä katot yritysjohtajien palkoille. Varsinkin valtionyhtiöissä. Tukea vihreämpää teknologiaa ja rakentaa rohkeasti kestävää infraa tähän suuntaan. Lopettaa työttömien loputon "kouluttaminen" ja tarttua asian ytimeen: Miksi juuri sinä et työllisty? Haluatko edes? Mitä haluat tehdä ja miten sinut siihen pisteeseen saadaan mahdollisimman nopeasti?


Eihän tässä täällä valittamisessa mitään järkeä ole, mutta kun vituttaa niin ankarasti isänmaan puolesta.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 18.6.2011 1:24

Oikeastaan aivan sama. Lopputulos lienee aivan sama. Jos ajat uudella autolla, autoon palaa rahaa 60k, ja silti sen ylläpito maksaa. Jos olet autoton, asut todnäk ison kaupungin ytimessä, ja maksat asunnostasi sen 3-5k/m2 + iso nippu kuluja jos satut käymään jossain muuallakin. Tai sitten ajat vanhalla autolla, asut ytimessä etkä jaksa miettiä tuota sen kummemmin (ettei ala vituttumaan).

Mun mielestä pitäisi saada piste kaikenmaailman mamujen ym hyysäämiselle, mut se nyt on mahdottomuutta täällä kukkahattutätien valtaamassa valtiossa. On mun mielestä hemmetin typerää jauhaa parsapersefaktaa autojen päästöistä, samalla kun pahimmillaan puolet auton hinnasta on veroa... ja julkiset kulkineet maksaa niin paljon, että niihin ei tule missään oloissa koskettua vaikka monesti kiinnostusta olisikin. (mun mielestä julkisen karjankuljetusvaunun tulisi oikeasti olla halvempi liikkumismuoto kuin oma auto)

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 18.6.2011 3:46

Kaksi aiempaa postaajaa toi esiin juuri samat asiat kuin mitä itse olen pienessä mielessäni ajatellut.

Ei lisättävää sen osalta. Ei voi kun ihmetellä tätä menoa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.6.2011 8:02

Minulla ei ole valittamissa. Veroja maksan mielelläni jo pelkän hyvän terveydenhuollon takia, en tahtoisi elää sairaan poikani kanssa rapakontakana.. jäisi leikkaukset tekemättä/hyvät hoidot koska ei tällä duunilla olis varaa hoitaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.6.2011 8:25

jo pelkän hyvän terveydenhuollon takia

Ilmeisesti et kuitenkaan Suomessa asu? Ja taitaa se paras terveydenhuolto nimittäin olla siellä rapakon takana.
Itse en ainakaan pysty puhumaan hyvästä terveydenhuollosta ja Suomesta samassa lauseessa kovinkaan helposti.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.6.2011 8:30

Suomessa. Sinulle on sattunut vain huonot hoitohenkilöt.. Mulla ei ainakaan valittamista.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 18.6.2011 9:45

Vk:n kanssa monesta kohtaa samaa mieltä, yrittäjyys ja nuoret on Suomen tulevaiusuus. EN niin tarkkaan vielä tutustunut, että miten nuo koulutuksen leikkaukset tosiasiassa menee, mutta ei hyvä. Toisaalta pienenevät ikäluokat helpottavat tätä taakka hiukan.

Yrittäjyyden suhteen ongelma valtionhallinnossa on osittain siinä, että heillä ei tunnu olevan hajua miten yrittäjyyttä tulisi tukea. Valtio kyllä työntää hyvän summan yritystukiin, mutta valitettavasti se usein kohdennetaan väärin. Ei mielestäni ole mitään järkeä, että suurimman osan potista vie vakavaraiset voittoa tahkoavat yritykset. Tukea pitäisi kohdentaa aloittaviin yrityksiin, ja varsinkin kansainvälistyviin yrityksiin.

Yritysjohtajien palkkojen maksimisummista olen kyllä täysin erimieltä. Vastuun ja korvauksen tulee kulkea käsi kädessä. Sitä paitsi yritysjohtajien palkoilla ei ole isoissa yrityksissä juuri merkitystä firman kokonaiskulurakenteeseen. Tähän voidaan myös kysyä, että jos johdat yritystä mikä tekee vaikka 100 milj. voittoa, niin miksi johtaisit sitä 5000e kuussa? Tähän lienee kyllä hyvä todeta, että itse en johda suurta yritystä saati tienaa hurjasti :D

Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että kansanedustajien palkat pitäisi vähintään tuplata, iso osa nykyisistä edustajista ei sitä ansaitsis, mutta tällä hetkellä viisaimmat jättää hakematta, kun palkka putoisi niin huomattavasti. Vai onko jonkun mielestä siinä mieltä, että hakisi hommaan missä palkka putoaa? Näiden 200 ihmisen pitäisi kuitenkin johtaa Suomi Oy Ab:ta ja sen reilun 50 miljardin budjettia. Itse en lähtisi siihen niin kauan kuin pankin konttorijohtajatkin nauraa tuolle 6500e kuussa palkalle.

Edit. kansanedustajan palkka oikeaksi
Viimeksi muokannut AziZ, 18.6.2011 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.6.2011 10:47

Kyllä minä voisin istua tuolla 4500€/kk liksalla,varsinkin kun ei pelkoa erottamisesta ja vielä parempana että ei tarvi kantaa vastuuta omista(kaan) päätöksistä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2011 10:50

ei se palkka vaan työsuhde-etuudet :) mahtavahan tuo olis veellä mittarilla 1000e eestä kuukaudessa :)

edit: ja ai niitä ihania lomiaki :) koululaisekki taitaa lomailla vähemmän

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 18.6.2011 11:01

Vastuu päätöksistä iskee kyllä viimeistään uudelleenvalintaa mietittäessä.

Tuo lomapuoli on kyllä myös harhaa, valitettavastihan kesä on se aika kun kansanedustajat "pääsevät" edustamaan kaikenmaailman kissanristiäisiin. Se, että eduskunta on lomilla ei tarkota, ettei puolueet tekisi töitä. On myös hyvä huomata, että kansanedustaja ei voi pudottaa hanskoja tiskiin klo 16 ja sanoa, että mun työt oli tältä päivää tässä. J

Tuosta taksilla ajamisesta niin kyllähän varmasti turhiakin matkoja tulee, toisaalta summathan eivät ole iha noin isoja jos siitä ajattelee verot pois, jotka valtio kätevästi saa niistä. Ja sen jälkeenkään palkka ei olisi kuin 7500e kuussa siitä, ei vieläkään päätä huimaa.

Edit palkka oikeaksi.
Viimeksi muokannut AziZ, 18.6.2011 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 18.6.2011 11:04

Sebastian ja Aziz: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/05/02/kansanedustajan-palkka-on-nyt-6-335-euroa/20116180/12

Tuo bensan verotuksen korotus on kyllä perseestä. Se näkyy sitten joka paikassa, kun yrittäjät eivät sitä omaksi tappiokseen ota. Ruoka kallistuu, kaikki julkiset kallistuu, taksit kallistuu, ihan niinku ne ei tarpeeksi kalliita olisi nyttenkin. Jospa sitä viimeistään 4 vuoden päästä tulisi tosi iso jytky. Tosin olisihan persuilla ollut mahdollisuus mennä hallitukseen, mutta tiukka EU-politiikka vei ne mennessään.

edittinä vielä: Aziz: en nyt löytänyt sitä listaa mihin oli nykyisten kansanedustajien osakesijoitukset ym. raha-asiat listattuna, mutta aika monella kansanedustajalla on raha-asiat kunnossa. Ei se palkka ole tae saada fiksuja kansanedustajaksi, päinvastoin silloinhan sinne haluaa nekin jotka ovat kiinnostuneita isosta rahapussista. Esimerkkinä heitän oman kunnan Juha Sipilä, miljonääri, mutta halusi muuttaa asioita. Kyllä se kiinnostus politiikkaan ja muutokseen on avainsana saada fiksuja edustajia. Monet yrityspomotkin kun vain ajattelee omaa napaa ja nostavat sitä isoa shekkiä vallalla olevasta politiikan tilasta huolimatta niin ei siinä kansanedustaminen paljoa kiinnosta.
Viimeksi muokannut polarice, 18.6.2011 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 18.6.2011 11:04

mutta kyllähän sen loman ymmärtää, jos on tupla palkka niin pitäähän sitä olla myös tuplaloma, sehän on itsestään selvä asia

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 18.6.2011 11:32

Hei,

Pahoittelut palkkasössötä, mutta ja korjaan sen oihoin aikaisempiin oikeaksi. Mutta se ei tee edelleenkään kansanedustajan hommasta huippujuttua. 4 vuoden määräaikainen jobi, ja on huomioitava,että neljän vuoden välein pitäisi upottaa kasa rahaa kamppaniaan, että tulisi uudelleen valituksi.

Tässä esimerkkejä kamppanijoiden hinnasta: http://www.savonsanomat.fi/teemat/edusk ... lit/642317

on myös huomattava, että iso kamppaniakaan ei takaa valituksi tulemista.

Sitten niistä palkoista lisää. Siitä vertailua missä hommissa voisi tienata esim enemmän kuin kansanedustaja:http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/06/18/1000-ammatin-palkat--katso-parjaatko-vertailussa/20108646/12

Polarice, olen samaa mieltä, että suurin motivaatio hommaan pitää olla aito kiinnostus asioista. Mutta jos työstä saatava korvaus ei ole suhteessa työn kuormittavuuteen ja riskeihin ei siihen kannata hakeutua. Vaikka siitä saisi 12 000 euroa kuussa, ei se olisi homma johon tyhmät pääsisivät ainakaan nykyistä helpommin :) ja ei kai kansanedustajista moni voi taloudellisesti huonosti, mutta samaan aikaan yksityisellä sektorilla voisivat huomattavasi paremmin.

Lisätään perään vielä ansiokehitysvertailu:

http://web.eduskunta.fi/dman/Document.p ... d=download

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.6.2011 11:59

Hehe, eiköhän nuo johtajat tiedä mitä tekevät.. Jos ihmiset tosissaan haluaisi muutoksia silloin tarvittaisiin mielestäni sellainen kunnon mielenosoitus/lakkoilu joka tuntuisi ihan kaikessa, eli jokainen osallistuisi niin eiköhän silloin tulisi muutoksia.

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 18.6.2011 12:02

ajan iha vittuiluksi jenkillä ja käytän sitä turhan takia,onk nyt sit hyvä

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2011 13:24

tuossa olis jotain vanhempia uutisia noista lomista

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/edust ... 03684.html

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82477-k ... lyhentaisi

googlella hakusanalla "kansanedustajan lomat" kaks ensimmäistä :)

mitenköhän nostaisivat palkkoja jos jätettäis suurimmat osat eduista pois.

toivottavasti tämän eduskunnan aikana järjestettäis mielenosoitus ja yleislakko että vois jotenki vaikuttaa päätöksiin. eduskunta tietää ettei suomalaiset nouse vastarintaan niin pystyvät perseilemään :/

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 18.6.2011 13:46

Niin vuodessa on 4 kuukautta vapaata täsyistunnoista. Sehän ei tarkota, että kaikki muut jutut pysähtyisi, eli ei huolta, ei ne noin kauaa lomaile :D

Noista eduista muuten, itse olen vähnä miettinyt esim tuota taksietua, että niin kauan kuin sitä käytetään työtehtävien hoitoon niin se lienee jopa hyvää rahan käyttöä. Vai onko jonkun mielestä huomattavasti järkevämpää maksaa heille palkaa siitä kun odottavat julkisia kulkuneuvoja? kulut laskisi, mutta tehokkuus, mistä muutenkin valitettu kärsisi.

Tossa muuten yhden rivikansanedustajan kesäkalenteri: http://jyrkiyrttiaho.vas.fi/files/2010/ ... I-2010.pdf

Ja yhden kommentit kesästä:
http://www.wwnet.fi/users/veijone/komi.htm

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 18.6.2011 17:41

Niin.. Koko suomen päästöt taitaa olla maailmanlaajuisesti luokkaa 0,3 prosenttia kaikista päästöistä. Mutta hyvä se on nipistää vähästäkin kaikki pois, niin pallo pelastuu.

Noh, mutta samaa rataa jatkuu ku ennenkin. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy :) Ihan sama mitä vaaleissa äänestää, jotenkin asiat keplotellaan silti vituilleen.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 18.6.2011 21:02

Seuraavista vaaleista ei ainakaan tarvi stressata. Oon nyt käynyt 2 kertaa äänestämässä, ensimmäisen ja viimeisen samalla kerralla.
Ihan sama kait mitä kansa äänestää, tuonne kuitenkin sitten valitaan ne ketä herrat haluaa.
Oli kuitenkin vaalit, kansa olkoot tyytyväinen.

Pitäis saada se vanha maatunnus (SF) takaisin. Soviet Finland.
Anteeksi ja kiitos...

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 18.6.2011 23:44

Vielä kun aletaan käyttämään merikuljetuksissa rikitöntä polttoainetta, niin menee suomelta se loppukin kilpailukyky.

Kyllä suomessa on enää turha haaveilla minkään sortin vientiteollisuuden menestymisestä. Alasajo on alkanut jo kauan sitten.

Etenkin vihreiden hallituksessa olo tulee erittäin kalliiksi ja on suomelle melko turmiollista.

Sen vielä ymmärtää ettei polttonesteiden verotusta olla keventämässä, mutta ei sitä nyt enää tarvis kiristää.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.6.2011 12:32

Taas vaihteeksi yritetään ajaa läpi tätäkin asiaa:

http://www.talouselama.fi/uutiset/article644708.ece

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 20.6.2011 13:55

Mielestäni vois jo poistaa dieselistä "pienemmän" polttoaineveron ja tehdä siitä bensan kanssa yhdenvertainen. Tuo alkaa olla jo niin samassa. Samalla huitsun nevadaan myös käyttövoimavero nokipannuista. Olen hirvittävän tyytyäinen että alv ei noussut. Omalla kohdalla jo 23% alv tuntuu niin kohtuuttoman suurelta yritykseni nappikaupaan nähden. Tuonkn voisi tehdä järkevästi progressiisviseksi. Ne ketkä tekee voittoa ihan tosissaan maksaa siitä ja ne ketkä ei, maksavat vähemmän.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 20.6.2011 16:55

Mielestäni vois jo poistaa dieselistä "pienemmän" polttoaineveron ja tehdä siitä bensan kanssa yhdenvertainen. Tuo alkaa olla jo niin samassa. Samalla huitsun nevadaan myös käyttövoimavero nokipannuista.


Tuo olisi ihan hyvä idea. Pois lukien pakettiauto muunnos vehkeet tietysti.
Eikös noin ole monessa muussa maassa esim. espanjassa jossa diesel seatit yleisiä tuon takia?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 21.6.2011 15:42

Sama linja jatkuu. Kymmenen vuotta eteenpäin on Euroopassa sama meininki kuin Välimeren etelä- ja itärannalla...

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 21.6.2011 18:02

Tulee vaan mieleen että kuinka saatanan tyhmiä siellä päättävissä elimissä oikein ollaan? Tuo, polttoaineen hinnan korotus ei nyt yksityisautoilijalle heti katastrofi ole. mutta suomessa tavarat liikkuu kumipyörillä, polttoaineen hinta siirtyy heti kaikkeen tavaraan, inflaatio rules.... kilpailukyky alas.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.6.2011 21:35

polttoaineen hinta siirtyy heti kaikkeen tavaraan

Niin: todella tehokasta rahankeruuta, alv hoitaa lisäeurot valtion laariin kerrannaisvaikutuksella, eivät sentään sitä 25%:iin nostaneetkaan (ainakaan toistaiseksi).

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.6.2011 22:09

Ja eikä tässä vielä kaikki...
Trafi: raippavero Saksan tuontiautoille
Juha-Pekka Kervinen

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa kurittaa isolla moottorilla ajavia korotetulla käyttömaksulla. Raippavero rankaisisi kaksilitraisia ja sitä suurempia koneita.

Käytettyjen autojen tuonti uhkaa Trafin mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitetta. Virasto haluaa uudistaa autokantaa vero-ohjauksella. Suunniteltu korotuksen kohde on auton käyttömaksu eli vuotuinen ajoneuvovero.

Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen rekisteröinnit lisääntyivät Trafin rekisterien mukaan selvästi viime vuonna. Rekisteröintien määrä oli 30 141.

Käytettynä maahantuodut autot ovat moottorin iskutilavuudeltaan keskimääräisesti suurempia kuin Suomessa ensirekisteröidyt henkilöautot.

Kaksilitrainen tai suurempi moottori löytyi viime vuonna 58 prosentista käytettynä tuoduista. Suomessa ensirekisteröidyistä autoista iskutilavuudeltaan näin suuri moottori oli vain 12 prosentissa.
Saksa on suosituin tuontimaa


Suosituin käytettyjen henkilöautojen tuontimaana on Saksa. Viime vuonna henkilöautoista 59 prosenttia tuotiin Saksasta. Seuraavina ovat Ruotsi ja Viro.

Ylivoimaisesti suosituin merkki on Mercedes-Benz. Seuraavina ovat BMW, Volkswagen, Audi ja Volvo.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa