Golf R32 katsastus

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

ISH
-
Viestit: 241
Liittynyt: 23.7.2003 9:37

Golf R32 katsastus

ViestiKirjoittaja ISH » 16.6.2011 10:14

Voiko katsastaa nelivetonsa takia missä tahansa?

Jos ei, niin saa suositella jotain sopivaa paikkaa pk-seudulla.

Autona siis vm. 2006 R32.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 16.6.2011 10:25

Voi, jos katsastusmiestä jännittää nelivetoinen jarrudynolla niin hän testaa jarrut muulla tavalla... Haldexvehkeen voi kyllä testata ihan normaalisti.

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 16.6.2011 16:22

Kyllä.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 16.6.2011 18:59

meilläpäin ei uskaltanut vaikka oli haldex, ajoi vaan ja jarrutti, oli sitä mieltä että kunnossa on. No se oli kyllä auton eka katsastus, ja mittarissa n. 60tkm. Ajoi kyllä ensin dynolle, kunnes kysyi että onko neliveto, sanoin kyllä ja ajoin nopeasti pois. Ei kuulema heidän paperissa lukenut että olisi neliveto. A-Katsastus kyseessä

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 16.6.2011 21:07

Meillä kans isännän Renault Koleos joka on "neliveto", oli katsastus täs tällä viikolla inssi jarrutteli vaan kentällä ja tuumas että kunnossa on. Ei halunnu ottaa riskiä että jotain menis rikki vaikka napista sai pelkän etuvedon päälle.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 17.6.2011 5:47

Ei voi haldexia ajaa normaalisti, torsenin voi.

ISH
-
Viestit: 241
Liittynyt: 23.7.2003 9:37

ViestiKirjoittaja ISH » 17.6.2011 9:52

Haldexvehkeen voi kyllä testata ihan normaalisti.


Ei voi haldexia ajaa normaalisti


Jaahas...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.6.2011 11:37

mitä tuosta ressata. jos inssi ei tiedä mitä tekee ja posauttaa nelivedon niin luultavasti ei mene teidän piikkiin korjaus?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 17.6.2011 12:29

oman oon käyttänyt K1 ja A-katsastuksella moelmmissa on sanoneet etteivät aja dynolle. ja todenneet että miksipä sitä ehjiä jarruja tarvisikaan dynottaa.

toisessa paikassa testas kässäriä vähän kytkintä vasten että pitää se kovasti ja toisessa paikassa kävi soralla ajamassa ja totes että hyvät on.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 18.6.2011 18:19

Haldex-nelikon jarrut voi testata jarrudynossa, kun tietää mitä tekee. Tähän asti omalla kohdalla kaikki nelikoiden (haldexit ja torsenit) katsastukset on tosin mennyt niin että inssi on ajanut rullien ohi ja testannut jarrut pihalla. Katsastukseen voi aina mennä suht huoletta koska konttoreillahan pitää olla tieto miten mikäkin laite voidaan testata. Ei autojen omistajilta voida vaatia autotekniikan tietämystä noin syvällisesti.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.6.2011 18:47

Ei se haldex minusta ole ajettavissa, dynamometri näyttää samantien noin kilonewtonin verran vastusta per pyörä kun etuakselin ajaa rullille. Lisäksi ainakin Volvoissa haldex-ohjain alkaa lukitsemaan ja avaamaan kytkinpakkaa jolloin takapää vetää pätkittäin. (tullut pariin kertaan vahingossa havaittua koska Volvojen otteella ei aina lue nelivetoisuudesta mitään)

Ehkä sulake irroittamalla haldexin testaus onnistuu mutta ainakaan ilman valmisteluja ei.

Torsenistakin on ohjeistus että ei saisi ajaa mutta ei siellä ainakaan mitään ylimääräistä vastusta synny kun sellaisen normaalisti rullille ajaa eikä käsittääkseni torsen-rattaistossa ole mitään mekaanista syytä miksei tuo onnistuisi.

Meidän konttorilta löytyy myös nelivetodynamometri, jolla onnistuu kaikkien paitsi aktiivisilla ja viskotoimisilla perälukoilla varustettujen autojen testaus. Tuo laite pyörittää pyöriä eri suuntiin ja mittaa yhden pyörän jarruvoimaa kerrallaan. Eri puolien tuloksista saadaan vertailukelpoisia poljinvoima-anturilla.
Tosin nimenomaan tämmöinen R32:sistakin löytyvä DSG-vaihteisto ja neliveto-yhdistelmä on sellainen että sitä testattaessa vaihteisto menee varaohjelmalle ja muistiin tallentuu vikakoodi vaihteiston sisään- ja ulostuloakseleiden pyörintänopeuserosta, vai olikohan se sisääntulonopeusanturin signaalin puuttumisesta. Tuo toki on helppo nollata OBD-testerillä pakokaasumittauksen yhteydessä.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.6.2011 8:55

Meidän konttorilta löytyy myös nelivetodynamometri, jolla onnistuu kaikkien paitsi aktiivisilla ja viskotoimisilla perälukoilla varustettujen autojen testaus.


Ei onnistu myöskään kiinteällä nelivedolla ja duplex jarruilla varustetun auton jarrujen testaaminen. Ei uskonut viime vuonna katsastusmies vaikka kuinka koitin sanoa, tosin se nyt oli harvineisen yksniittinen tapaus muutenkin.

turina
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.10.2009 14:52

ViestiKirjoittaja turina » 19.6.2011 11:41

Eikö haldex kytkeydy pois päältä jarrua tai kytkintä painettaessa?

Eli ei kai se muuta vaadi kun pitää kytkimen pohjassa koko ajan?

Oman autoni ajoivat viimeksi rullille ja lopussa inssi sanoi "ohoh se onkin neliveto".


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa