E10-kysely

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

squid
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.8.2008 10:00

E10-kysely

ViestiKirjoittaja squid » 28.1.2011 12:42

Koska eekympistä on ollut paljon juttua sekä kulutuksen, tehon että moottorin käynnin suhteen ja asia on kovinkin kutkuttava, tein lyhyen kyselyn asiaan liittyen. Käykääs vastailemassa, oli kokemus uudesta bensasta suuntaan tai toiseen.

Kyselyyn

Huomaa, että tuossa ei kysytä käytätkö eekymppiä - kelasin, että ne jotka eivät ko polttoainetta käytä, eivät varmaankaan kyselyyn vastaa, sillä heillä ei käyttökokemuksia ole. Tein tuon aika nopeasti ja sen kummempia miettimättä... pari muutakin ihan mielenkiintoista asiaa jäi laittamatta, mutta en enää viitsinyt alkaa muuttelemaan, kun oli jo siinä vaiheessa tullut niin paljon vastauksia - noi oli imo ne olennaisimmat joka tapauksessa. Mahdolliset 98- ja dieselkäyttäjien vastauksethan tekee datasta enemmän mun ennakko-oletuksen vastaisen (vaikka tietenkin pyrin objektiivisin mielin tätä arvioimaan)

EDIT: Mulla on nyt parissa päivässä tullut 200 vastausta, joten tässä alkaa olla sen verran dataa, että saadaan tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Lisääkin mahtuu, joten ei muutakuin kertomaan vaan kokemuksista, jos niitä on!

squid
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.8.2008 10:00

ViestiKirjoittaja squid » 3.2.2011 23:27

Nyt olis tulosta.

E10-polttoaineeseen siirtymisen jälkeen:
- Vastanneista vajaa 62,5% kertoi havainneensa kulutuksen kasvaneen joko hieman tai huomattavasti
- Vajaa kolmannes kertoi huomanneensa tehon pudonneen
- Yli 35% kertoi moottorin toiminnan huonontuneen

Lukemista

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.2.2011 9:26

Tilastollisesti merkittävää luulotautia :D

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 4.2.2011 20:16

e10-toimii siis kuin lumelääke...ei olis uskonu että tuostakin polttoaineesta syntyy tällainen haloo.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.2.2011 22:15

jo on kuukaudessa saatu varmoja tuloksia polttoaineen kulutuksessa. no tosin itse näkisin että tammikuussa on kuitenkin suurimmat pakkaset ja näin ollen edellisten kuukausien kulutukset ei voi oikein mitenkään olla verrannollisia. ja näitä juttuja on sit tankkillisen ajolla kuulunu. pitemmällä ajanjaksolla voitaisiin käyttää verrannollisina.

toki nämä on omia mielipiteitä


Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.2.2011 17:38

Mun mielestä suurin moka tossa on hinnoittelu, joka ei paljoa kannusta ajamaan E10:llä ja se että vaihtoehto 95:n käyttöön on poistettu. Mikään, mikä tuputetaan edes puoliksi väkisin ei ole ihmisten mieleen. Jos olisi tuotu halvempana E10 ja sen lisäksi olisi 95 ja 98 polttoaineet, voisi ihmisten suhtautuminen asiaan olla huomattavasti rationaalisempaa. vrt. naisten paremmin pärjääminen armeijassa, miehiin nähden. Oisko kenties vapaaehtoisuus ja sen tuoma motivaatio syynä.

Toisekseen, onko E10:stä tiedossa sen pitkäaikaiset vaikutukset autolle. Sanotaan, että käytät 10v E10 polttoainetta, tekeekö se autolle suurempaa haittaa vs 10v 98 polttoainetta käyttävään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.2.2011 17:49

Eikös nuo ruåtsalaiset ole harrastaneet alkoholipolttoaineita jo jostain ammoisista ajoista? Luulis että tietoa jo on.

Ja eikö etanoli pala puhtaammin kuin bensa, joten karstaakin tulisi vähemmän? Kaikenkaikkiaan siis puhtaampi palaminen.

T4_TDI
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.9.2007 9:09

ViestiKirjoittaja T4_TDI » 14.2.2011 8:45

Eikös nuo ruåtsalaiset ole harrastaneet alkoholipolttoaineita jo jostain ammoisista ajoista? Luulis että tietoa jo on.


Mie oon miettiny samaa. Ne päästelee siellä menemään E85, joten luulis niillä olevan jotain kokemuksia mm. veden kondensoitumisesta tai tukkeutuneista suodattimista...

Toki tuolla E85:llä liikkuvat pirssit pitää olla jotain FelxiFuel/MultiFuel/FuckinFuel - malleja, mut siitä huolimatta luulis niillä olevan tietämystä viinalla ajamisesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.2.2011 9:25

Vesihän ei alkoholiseokseen kondensoidu vaan alkoholi saa veden liukenemaan bensaan. Eli pitäisi mennä suodattimesta läpi heittämällä?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.2.2011 11:27

Meinasin sanoa samaa että kai kaikki on sen verran pirtua vedellä jatkanut ettei pieni vesitippa polttoaineen joukossa luulis haittaavan.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 14.2.2011 12:37

juu, sehän tässä e10:ssä o kanssa hienoa vesi yms sekoittuu siihen mukavasti ja ihmetellään kun kulutus nousee.. Paljon lie vähemmän energiaa tuossa e10:ssä vrt entiseen? Vähän sama kun mättäis lahoja puita uuniin ja ihmettelee kun ei mökki oikein lämpene :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.2.2011 13:17

5% etanolimäärän lisääminen bensaan vähentää energiasisältöä about 2%. Jos verrataan E5:seen mitä polttoaine viime vuosina on ollut, kuluu E10:iä 2% enempi, eli kulutuseroa ei käytännössä pysty mittaamaan.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.2.2011 14:45

5% etanolimäärän lisääminen bensaan vähentää energiasisältöä about 2%. Jos verrataan E5:seen mitä polttoaine viime vuosina on ollut, kuluu E10:iä 2% enempi, eli kulutuseroa ei käytännössä pysty mittaamaan.


Mitä mitä, eikö nämä internietin uskottavat tarinat litrojen kulutuksen noususta pidäkkään paikkaansa ;)

Niin monet "automiehet" ovat julistaneet jo muutaman kymmenen (20-30 km !!) kilometrin perusteella miten nykii ja köhii ja tehotkin on poissa ja kuluttaakin enemmän (kun tuossa annoin tuolle ropposelle huolella kenkää ja kuulostelin onko ne tehot hukassa, muhahahaaa).

Varmaan joissakin autoissa tulee polttoainejärjestelmien tiivisteet hapertumaan, mutta tuskin tästä tulee sen katastrofaalisempaa kuin aikanaan lyijystä luopumisesta.

Hinnoittelu tosin on aivan perseestä. Ei härmäläinen uutuutta kokeile jos se ei ole selkeesti halvempaa. Nykyisellä hinnoittelulla otetaan takapakkia päästöissä (taas muhahahaaa...) Sinällään omituista, että poliitikot ajoittavat tällaisen muutoksen juuri vaalien alle. Meniköhän jotain noiden päätelmissä hieman metsään?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 14.2.2011 17:34

Hohhoh, ai ei pysty mittaamaan. Mersussa ainakin menee keskimäärin 0.5l enemmän satasella E10:iä. Eihän toi nyt laboratoriomittaus ole, mutta tankkausmäärä vs ajetut kilometrit ja kuitenki suht samanlaista ajoa tankista toiseen. Ei toi muuten mua stressais, mutta kun se E10:n hinta on suhteettoman kallis siihen nähden mitä 98:lla saat kilometrejä hintaansa nähden. Samalla kuitenkin poltetaan enemmän tavaraa, eikös tää jotenkin sodi koko viherpiiperrysajatusta vastaan?

Mut onhan näitä ongelmia nähty kaveripiirissä. Imprezasta katos kokonaan meno E10:n jälkeen, tankin tyhjentämisen ja 98:n tankkaamisen jälkeen rupes taas wörkkii, porschesta hajos bensapumppu E10:stä ja yhdestä fiiatista katos tyhjäkäynti. Sattumaa vai? Emmä kyl menis sanomaan. Lisäksi, Ducatin bensatankki turpoaa E10:stä, jonka seurauksena se ei enää pysy kiinni kannakkeissaan, samaa vikaa löytyy KTM:ltä ja muilta jotka käyttää acerbiksen tankkeja (eli varmaan autoissakin).

Lehtilä, joo ei varmaan tunnu, mut suhteet sen masinolin laittamisesta tankkiin on hieman eri, kuin E10:n. 60 litran tankissa on kuitenkin 6 litraa etanolia nykyään. :D

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.2.2011 17:40

Sitähän se on, nykyisin kaikki bensamoottoreihin tulleet viat ovat vain ja ainoastaan E10 polttoaineen syytä, ennenhän ei ikinä ollut mitään vikoja :D

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 14.2.2011 18:41

Lisäksi, Ducatin bensatankki turpoaa E10:stä, jonka seurauksena se ei enää pysy kiinni kannakkeissaan, samaa vikaa löytyy KTM:ltä ja muilta jotka käyttää acerbiksen tankkeja (eli varmaan autoissakin).

Tässähän se syy on koviin kulutuslukemiin eli tankin turvottua uusiin sfääreihin sen tilavuus kasvaa ja kulutuslukemat näyttää hevon persettä!

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 15.2.2011 2:16

MikaJ, ei kaikki toki ole E10:n syytä, mutta semmoset mitkä katoaa kun lippoaa tankin tyhjäksi, tankkaa 98 ja auto rupeaa toimimaan kunnolla tuskin on silloin muusta kiinni. :D

Ike, :D

Ite mä olen vähän kahden vaiheilla E10:n suhteen, toisaalta omissa vehkeissä ei sitä pysty käyttämään ilman riskiä, vahempien autossa ei ongelmaa ollut, muutakuin että sitä kuluu se n.0.5litraa enemmän sadalla. Sitten nää muut kysymykset, säästääkö se oikeesti luontoa vai päinvastoin (tuotanto, kuljetus, sademetsien hakkuut), mitkä haitat tulevat pitkäaikaisen (10-20V) käytön seurauksena ja kaikkein suurin pohdintaa aiheuttava seikka on hinta. Viiden sentin erolla en ite näe järkeä E10:n tankkaamisessa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.2.2011 6:28

Tampereella oli paikallislehdessä nostettu kissaa pöydälle:
http://www.tamperelainen.fi/Keskustelut/Lukijalta/Menossa-on-suuri-polttoainehuijaus?sms_ss=facebook&at_xt=4d59fd523b445b16%2C0
Viimeisen lauseen teksti on mielestäni myös hyvin tätä päivää kuvaava, kun taas kerran autoilijoilta revitään massit povesta:
Miksi muuten bensiinin hinta on noin 1,52 litralta, eli suunnilleen sama kuin silloin, kun raakaöljy maksoi 150 $ tynnyriltä. Tämän hetken tynnyrihinta on noin 100 $.

Jotkut vetävät härskisti välistä!

Ei muutoin, mutta kyllä se vituttaa tankata bensa ja diikkelipelejä näillä hinnoilla.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.2.2011 13:27

Avainsana onkin Dollari, euro ja dollarin kurssi on eri kuin aikoinaan... mitä tuossa kk sitten laskettiin, raakaöljy on tällä hetkellä noin 18% halvempaa euroissa, kuin mitä pari vuotta sitten. Eli on sille ihan looginen syykin olemassa, ei se ole vedätystä, vaan inflaatiota ja valuuttakurssien muutoksia.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.2.2011 7:33


kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

Naapurin korjaamossa ongelmat kasautuneet

ViestiKirjoittaja kilpo » 20.2.2011 22:56

Naapuri autokorjaamon halli täynnä jähmettyneitä autoja.. korjaamopäällikkö kiroaa E10:n maanrakoon koskien parikin vuotta vanhoja autoja. 98:ia tankkiin ja kaikissa autoissa matka on jatkunut. Tämä E10 on kyllä jatkumoa tähän viherpiperrysagendaan mille kukaan ei ole vielä viheltänyt peliä poikki:

ilmastonlämpenemiseuforia, hehkulamppujen vaihto elohopea loisteputkiin, maapuhdistamot/jätevesiskandaali, etanolin lisääminen bensaan ja sademetsät veks, uudet talonrakennusmääräykset..mitä ihanaa seuraavaksi..

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 20.2.2011 23:04

^ Itelle oli kyllä alusta pitäen selvää että sitä kusta en tankkiin laita, varsinkaan ku 98 on vain n. 4 senttiä kalliimpaa. Hyvinpä on auto pelannu 30-35 asteen pakkasilla :)

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 21.2.2011 8:08

Kaverini on Itelalla töissä ja kirjoitteli tossa perjantaina seuraavaa:

"Meillä tuli töissä edellispäivänä uudet ohjeet, eli tästä lähin tankataan firman autoihin 98. Syystä että, jo näin lyhyellä ajalla on kulutukset nousseet huomattavasti, joten taloudellisista syistä siirrytään 95E10:stä 98:iin."

Toinen kaveri oli ihmetelly tankatessaan kuin ennen 7 litraa satkulle kuluttuva auto olikin yhtäkkiä vetäny 9 litraa. Pakkasen lisää olisi litran ehkä ymmärtänyt, muttei kahta.

Emännänkin autossa on kulutus noussu 0,4 litraa satkulle.

squid
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.8.2008 10:00

ViestiKirjoittaja squid » 21.2.2011 9:48

Itella on hyvä referenssi. Toinen on Puolustusvoimat, sielläkään ei käytetä eekymppiä.

Koska tulee ensimmäinen rohkea huoltoasemayrittäjä, joka ottaa myös oikean bensiinin pumppuvalikoimaan? Näinhän saa tehdä, kunhan vaan etanolin jakeluvelvoite täyttyy kokonaisuus huomioiden

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 21.2.2011 19:30

<-- Korinen BMW 116i. Kulutus ei muutu miksikään ajoipa sitten E5 tai E10 laadulla. Syytä en tiedä, kokeiltu on nyt muutama tankillinen molemmilla laaduilla, tämän topicin innoittamana. Matka-ajossa samalla välillä mitattu, pääasiassa vakkari päällä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.2.2011 2:57

squid, mitäs jos sen alkon laittaa siihen huoltoaseman yhteyteen, ni eiks se silloin täyty et etanolia saa asemalta ;D

Lahden radiossa oli uutisessa tms suositus ettei näillä keleillä kannata tankata E10:iä. Ohan se hyvä et meillä on suomessa polttoaine, joka ei sovi isoon osaan autoista, eikä ilmasto-olosuhteisiin :D

squid
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.8.2008 10:00

ViestiKirjoittaja squid » 22.2.2011 22:37

mitäs jos sen alkon laittaa siihen huoltoaseman yhteyteen, ni eiks se silloin täyty et etanolia saa asemalta ;D

Aivan loistava idea!

Btw, en tiedä onko artikkeli teille tuttu mutta seuraavassa VTT vastaa E10-kysymyksiin. Minua akoi kovasti kummastuttamaan kohta, jossa vastattiin kysymykseen "EU edellyttää 10 %:n osuutta; miksi Suomessa tavoitellaan 20 %:n tasoa?" sillä mielestäni vastaus jäi tuosta puuttumaan. Eihän siinä todeta muuta kuin, että tietyin edellytyksin 5% taso riittäisi, ja EU:n asettama maksimi on etanolipitoisuudelle on 10%. Ja kappas kummaa, kyseessä todellakin on Suomen sooloilu, jonka syyksi erikoistutkija J. Laurikko spekuloi biopolttoainevalmistuksen kotimaisen teknologian kehityksen tukemisen.

"MUAHAHAHAHHAHAAA" ja rikkaat mahat hyllyy.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 23.2.2011 0:36

Niin: riittävä tuli vaan Rufulle ja etanoliautoilulle, niin muut voisivat ajella millä lystää.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 23.2.2011 1:30

Yhden tankin kokeeksi tankkasin ja kulutuksesta nyt en mee mittää sanomaan,mutta jos auto on kylmä ja käyt pistään sen kovemmilla pakkasilla käyntiin ja haet vaikka postin tuosta vierestä,nii auto ehtiiki sillä aikaa sammua, kun normaalisti aikasemmilla polttoaineilla tuommosta ei ilmennyt.

Pyrkii siis hakemaan tuota tyhjäkäyntiä tuonne 400-600rpm välille missä normaalistikki käy jos ei ilmastointi ole päällä,mutta tuolla nykysellä E10:llä se ei jaksa nousta enää tuolta pohjalta omin voimin ja siis sammuu. 98 tankkiin seuraavaksi ja ongelma katosikin.

Mittarissa 57000 Km ja ei vielä pitäs ihan horo olla.


Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 31.3.2011 17:26

Nythän tämä hieno valtio rupee kiristämään autoilijoita että pitää auton kunnon kustannuksella rupee ostamaan E10 bensaa = Jos ette osta E10 bensaa niin nostamme 98 hintaa.

Tuolla lisää asiasta-> http://www.iltalehti.fi/autot/2011033113467887_au.shtml

V Marjamäki
-
Viestit: 256
Liittynyt: 23.7.2003 8:14

ViestiKirjoittaja V Marjamäki » 31.3.2011 18:40

Tuossa uutisessahan oli kommentteja öljy-yhtiöiden edustajilta, joilla nyt ei varsinaisesti ole mitään yhteyksiä valtioon tämän asian tiimoilta.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 31.3.2011 22:04

http://www.iltasanomat.fi/vaalit2011/Ur ... 70581.html

Ei sinäänsä yllätä tuokaan...
Saapa nähdä miten tuolla saakelin E10 paskalitkulle tekevät.Omaani en kyllä tankkaa pitkällä tikullakaan E10. Väkisin koittavat myydä nostamalla 98 hintaa reilusti... :(

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 31.3.2011 22:59


-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 1.4.2011 5:58

Itseellä ei tällä kertaa ole muita tärpätillä käyviä vehkeitä kun tuo mopo, johon ei E10:tä suositella, joten varsinaista kokemusta ei ole, mutta eikö nyt maalaisjärjellä ajateltuna oletettavasti suurin osa noista ongelmista johdu siitä, kun tuo lisääntynyt etanoli ottaa tankkiin kertyneet vedet ja muut paskat mukaansa ja se tukkii ja jäädyttää putket ja suotimet. Väittäisin, että jos tämä vaihdos olisi tehty kesäaikaan, oltaisiin suurimmalta osalta ongelmista vältytty... Tämä nyt on vaa omaa aivopiereskelyäni. Suurentuneeseen kulutukseen en osaa ottaa kantaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2011 9:05

Alkoholi saa veden liukenemaan bensaan jolloin se ei jäädy.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.4.2011 11:04

Just, kehitään joku paskalitku jonka vuoksi ihmiset siirtyy luonnollisesti parempaan aineeseen. Sitten kun ei saada sitä paskaa myytyä riittävästi, niin nostetaan 98:n hintaa. Itse olen ajennut aina 98:lla kun sitä noihin mun kulkineisiin on kuulunutkin tankata. Pitääkö meikäläisenkin nyt sitten maksaa tämän vitun E10:n takia vieläkin enemmän polttoaineesta mitä olen aina käyttänyt. Ilmeisesti ei käynyt mielessäkään näillä mulkuilla, että sitä E10 hintaakin vois vaikka koittaa laskea.
Alkaa kyllä pikkuhiljaa vituttamaan koko saatanan polttoainepolitiikka. Taidan vittuillakseni alkaa käyttämään autoa entistäkin enemmän ja jätän kohta yöksikin sen tyhjäkäynnille. Menkööt rahaa bensaa vaikka kuinka paljon. Multaperseiden autottomina päivinähän olen jo useamman vuoden ajan vienyt roskatkin autolla. Bussikaistojakin ajan entistä enemmän, kun keksivät sen naurettavan uuden lain niihin. (No se nyt ei liity enää polttoaineisiin, mutta kuitenkin prkl)
Kun noita muitakin mielenvikaisia lakeja säätävät niin voisivat vaikka kirjata lakiin polttoaineen hinnaksi jonkun suht järkevän rajan. Ja polttoaineen tuottajille velvoite, että nyt sitten muuten myytte sitä tuohon hintaan tai poltetaan teiltä talot sillä E10:llä...
"Kysyntä nostaa hintaa", jaa, no eikös sitten se huono kysyntä sitten myös laske hintaa? Ai niin, mutta näiden runkkareiden sanakirjastahan puuttuu kohta "hinnan laskeminen"...
Haistakaa paska polttoaineen tuottajat ja koko vitun valtiovalta!!! Ugh prkl!!
Viimeksi muokannut Eemeli, 6.4.2011 6:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 1.4.2011 11:13

Helpottiko? :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.4.2011 11:18

Eipä juurikaan...

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 1.4.2011 16:21

Kohta kun alkamaan näitä tiivistevikoja tulemaan esille niin sitten nousee vakuutusmaksut kun autoja syttyy palamaan kesken ajon. Esim: suuttimen/bensa putken tiivisteet rupee vuotamaan ja sylkee bensaa punahehkusen ahtimelle tai viottuneen tulpanjohdon päälle...
Eli nopeesti spekuloituna tämä kallis bensa mikä ei oikeestaan sovellu muuhun kun osien pesuun tuottaa harmia vielä monen lompakolle ja jotkuthan tällä pääsee sitten rikastumaan...

CtD
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.8.2009 8:51

ViestiKirjoittaja CtD » 5.4.2011 8:48

Nykyään itse diesel auton omistavana ei ole E10 bensan tulo omaa elämää hetkauttanut, mut tänään alko vituttamaan. Uutisissa puhuivat kappas jälleen kerran siitä että E10 menekki vain laskee. Mikäli tämä meno jatkuu, niin bensanmyyjät aikovat lunastaa velvoitteensa dieselin hinnalla. Ei jumankauta! Pistetään ecobensa myyntiin niin maailma pelastuu

Polttonaine politiikassa ei ole mitään järkeä. Pitäisi tuoda markkinoille vähemmän maailmaa tuohavia polttoaineita (joko käytössä tai valmistuksessa). Mutta pilataan se sillä että vedetään rahaa ihan helvetisti valtion kassaan veroissa, kun otettiin nyt näin hyvä aine käyttöön. Esimerkkinä tästä on biodieseli, verotuksella siitäkin tehtiin kannattamatonta tuottajille.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.4.2011 21:32

Onneksi ei itse tarvitse ajaa työksi oikeastaan yhtään, joskus jotain 120km pyrähdyksiä, maksimissaan kerran viikossa ja sillonkin alla kiisseli kippo...
mut taas tuohon ranskanihmeeseen en kyllä tasan tuota E10 litkua kokeile, aivan sama vaikka se maksaisi 1€/L ja 98 maksais 5€/L... jätetään sitten turhat ajelut tekemättä niin ei mee valtion pussiin edes sitä vähää.
samaa mieltä kyllä Eemelin kanssa koko tästä suomen paskapaikan touhusta.

Se on kuin lottovoitto syntyä Suomeen! tai tarkennettuna lottovoitto ja seuraavana päivänä jää rekan alle ja valtiolle menee neki rahat..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.4.2011 23:39

^ rekan alle pitäisi sitten jäädä koko suku, jotta lottovoitto menisi valtiolle: onneksi menisi hyvään tarkoitukseen. Tosin itse olen aina pitänyt tuota ko. lottovoittoa "4-oikein" voittona.

^^ Asiaa: Biodieselin verotus on ihan OK, mutta muiden polttoaineiden kohdalla verotusta pitäisi nimenomaan kiristää, jotta biokakku alkaisi kelvata. Tuo e10 1€/L voisi olla ihan OK, mikäli 98e5 olisi tuon 5€/L, tämän luulisi jo vähentävän tiestön kulumistakin?

Kyllä nuo "turhat ajelut" on jo karsittu pois: 15v sitten tuli oman auton mittariiin yli 60tkm/v, nyt alle 10tkm.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 6.4.2011 0:06

Kyllä nuo "turhat ajelut" on jo karsittu pois

Täällä samoilla suunnilla. Nyt vaan sitten niitä vähiä ajetaan kuutoskoneisella Golfilla ja toki 98E:llä. Polttoainekuluthan täytyy pysyä ennallaan :D

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 6.4.2011 5:34

Nythän tämä farssi saa uuden käänteen jos tähän on uskominen
- Jos E10 ei mene kaupaksi, öljy-yhtiöt alkavat sekoittaa enemmän biodieseliä tai alentavat E10:n hintaa, työ- ja elinkeinoministeriön teollisuusneuvos Petteri Kuuva arvioi.

Jännä juttu että suomen bensan hinta ei olekaan niin maailman markkinoiden päätettävissä jos hintaa voidaan laskea ihan noin vain kun uudet litkut ei mene kaupaksi.....


Koko juttu löytyy tuolta -> http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110468713

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 6.4.2011 6:45

Mikäli tämä meno jatkuu, niin bensanmyyjät aikovat lunastaa velvoitteensa dieselin hinnalla.


Tätä hommaa en ymmärrä. Oli eilen uutinen juuri tuosta aiheesta, että dieselin hintaa nostetaan jos E10 ei ala mennä kaupaksi. Tämä ei minulle auennut. Miten dieselin hinnan nosto täyttää 6 %:n velvoitteen? Mitä minulla on menny ohi?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 6.4.2011 7:06

Quote:
Mikäli tämä meno jatkuu, niin bensanmyyjät aikovat lunastaa velvoitteensa dieselin hinnalla.


Tätä hommaa en ymmärrä. Oli eilen uutinen juuri tuosta aiheesta, että dieselin hintaa nostetaan jos E10 ei ala mennä kaupaksi. Tämä ei minulle auennut. Miten dieselin hinnan nosto täyttää 6 %:n velvoitteen? Mitä minulla on menny ohi?


Oisko joku idea et ihmiset herkemmin ostas uuden bensa-auton johon käy e10?

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 6.4.2011 7:52

Tuolla "uutisella" on vähän lisää vauhditettu 98E:n ostamista

http://www.iltalehti.fi/autot/2011040113453106_au.shtml

98-oktaanisen bensa voi joissakin tapauksissa tuottaa suuremman tehon moottorista.
- Kyse on tällöin urheiluautoista. Tavallisissa perheautojen moottoreissa ero on marginaalinen

Oma Golf on siis urheiluauto :D Jo ohjekirjassakin lukee, että 95E:llä pieni tehonlasku. Tuon tehonlaskun huomaa jo ihan pers-tuntumalla, joten ei ehkä niin pieni

CtD
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.8.2009 8:51

ViestiKirjoittaja CtD » 6.4.2011 8:08

(Ei lainaus toiminut)
Näin minä olen asian ymmärtänyt

Polttoaine myyjien pitää täyttää velvoite että myytävissä polttoaineissa käytetään yhteensä 6% biopolttoainetta myytävästä kokonais määrästä, riippumatta siitä, että onko E10,98 vai dieseliä. Nyt kun ei tämä E10 mene kaupaksi niin tuo 6% ei täyty. Siitä seuraa sanktioita myyjille.

Miksi tämä vaikuttaa sitten dieselin hintaan johtuu siitä, että biodieselin sekoittaminen normidieselin sekaan tulee litralta halvemmaksi kuin sanktioiten maksu. Mutta kasvanut biodieselin osuus litrassa kyllä nostaa kuluttaja hintaa dieselissä. Ja ilmeisesti 98 ei voi mennä blandaan.

Toisena vaihtoehtona tosiaan on että E10 hintaa lasketaan ja saadaan myynti kasvuun. Mutta hmmmmm... bensahintaa laskettaisiin....tuntuvasti......ei kai nyt sentään

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 6.4.2011 12:40

paljonkohan tuohon dieseliin oikiasti pitäs pistää tuota biodieseliä, että tulis tuo 6% tavote täyteen, ku kuiten raskaskalusto käyttää pelkästään dieseliä tai mpötä

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.4.2011 12:42

Tai oikeasti haluavat ekoilla, niin laittaisivat E85 myyntiin. Mutta suomalaiset öljy-yhtiöt on ahneita, ettei ne panossa noihin.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 6.4.2011 13:01

Moottoribensiiniä myytiin viime vuonna(2010) noin 2 240 miljoonaa litraa
Dieselöljyä myytiin vajaat 2 800 miljoonaa litraa.

Eikös nuissa 98:sissa ja 95:sessa oo ollu 5% jo aika pitkään?

2240*0,05/(2240+2800)*100=2.2% bioa koko polttoainemyynnistä ennen e 10

ja (((0,06-0,022)(2240+2800))/2800)*100= 6,84% pitäs olla dieselissä jotta oltais 6% prosentissa kokonaisuudessa, jos bensat ois e5 niinku vuos sitte

Pikasesti hätäpäissään laskettuna.

ja toki ainakin neste myy Green dieseliä jossa on 10% uusiutuvia.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 6.4.2011 15:01

Tai oikeasti haluavat ekoilla, niin laittaisivat E85 myyntiin

No johan tätä on myynnissä. Vaan kun tuossa on etanolipitoisuus max 85% niin ei saata ihan kovin moneen kiuluun käydä

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.4.2011 15:35

Ei jaksa googlata, missä tota on myynnissä ja mihin hintaan?

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 6.4.2011 15:42

Ei jaksa googlata, missä tota on myynnissä ja mihin hintaan?

mutta tänne jaksaa kyllä kirjoittaa. Samalla "vaivalla" se olisi jo kuukkelista selvinny. Jätetään vielä(kin) kertomatta :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.4.2011 15:45

Noh menihän tohon jopa 3min (sisälti myös nenäkaivamisen)
Suomessa E85-polttoainetta on ollut myynnissä 1. huhtikuuta 2009 alkaen Helsingissä St1-yhtiön kolmella asemalla.[

lähteenä aina luotettava wikipedia.

Edit ja kun jaksoi vaivautua ihan St1 sivuille, niin aikamonessa muussakin paikassa on myynnissä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.4.2011 16:12

Nus nus, se on muuten RE85. Tuossa ihan vieressä sitä on ollut nyt myynnissä jo hyvän aikaa. Sen myötä hävisi sitten 98 mittarista niin eipä tartte siinäkään enää tankata. Oli niin mukavasti aina tuossa vieressä niin tuli aika paljon siinä tankattua. Lieneeköhän tuota litkua muuten mennyt miten paljon kaupaksi.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 11.5.2011 16:19

88 vuoden 1.3 kaasari golffissa pieneni kulutus e10 bensalla. :D Tosin kokemusta on vasta yhdestä tankillisesta enkä usko tähän vielä itsekkään, mutta näin näyttää tankkaus.com kun lisäsin tiedot. 95E:tä ja 98E:tä on palanut 7.3-7.6l/100km ja nyt sitten tankillinen E10:ä 6.9l/100km.

Pitääpä jatkaa seurantaa. :D

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 12.5.2011 22:25

Ite en ole Ventossa mitään muutosta polttoaineen kulutuksessa huomannut ja käyntikin on ihan samanlaista kuin ennenkin.

Tjerbe
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.10.2005 13:54

ViestiKirjoittaja Tjerbe » 24.5.2011 21:18

juu ei ole bemmissäkään tuntunu mitään eroa e10 vs 98, kone on mitä se on, tehot ja kulutus ihan samaa luokkaa kummalla vaan ajaa. fefe bensalla oli ehkä vähän äkäsempi, vaan taitaa sekin olla mentaalimutua vain :)

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 1.6.2011 0:57

Kun kone on säädetty 98:lle niin ei tarvi miettiä.

Vaihtoehtoverosta kun päästään eroon niin kenties seuraava auto voisi olla sähköauto. Nykyäänhään hybridistä maksetaan tuplaverot. ;)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa