Mopoilun vaarallisuus

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Mopoilun vaarallisuus

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2010 1:48

Tietääkö kukaan, onko mopo-onnettomuuksista tehty tilastoja joista voisi päätellä mitään rehellisen mopoilijan vaaroista? Uutisotsikoissa on taas pistänyt silmään kaksi tuoretta tapausta. Yksi ja kaksi. Molemmissa näyttäisi syyllinen olevan mopon kahvoissa.

Tunnen henkilön joka on kieltänyt lapseltaan mopolla ajon syystä että se on vaarallista. Tämä potentiaalinen mopoilija on sellaista tyyppiä joka ei todellakaan huvikseen sääntöjä rikkoisi.

Osaisiko joku heittää hyvän argumentin, miksi tunnolliselta mopoilijalta kiellettäisiin mopon hankinta? Ei se voi olla sen vaarallisempaa kuin moottoripyörällä ajokaan? Tosin luulen ettei sen moottoripyörääkään annettaisi ajaa...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.9.2010 1:56

Ei mopoilua pidäkkään kieltää sellaiselta nuorelta, miksei vanhemmaltakin, joka ymmärtää liikkua liikenteessä sääntöjen mukaan sekä muut huomioon ottaen ja tiedostaen että itse on se heikompi yksilö. Toinen seikka on täysin nämä perseilijät, joiden näkökenttä kaventuu ja älli häviää sarviin hypätessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2010 2:12

Juurikin noin olen koittanut asiaa selittää, mutta kun ei. Polkupyörällä pääsee yhtä kovaa ja sillä mennään usemman kilometrin matka lukioon joka päivä. Ja nopein reitti taitaa olla kaupungin läpi.

Jos noista mopokaheleista pääsisi jollain loitsulla kokonaan eroon niin vähenisikö taajama-alueen liikenteessä loukkaantuneet 20%, 50% vai jopa enemmän? Korostetaan siis että ne sääntöjen mukaan ajavat ajaisi kuten ennenkin.

E: Ai niin, onhan niitä polkupyöräilijöitäkin paljon joutunut onnettomuuksiin...

Lisätään vielä argumentteihin että mopoilijalla on usein huomattavan hyvä kypärä verrattuna pyöräilijöihin. Harva näyttäisi avopotalla ajavan. Noh, muut luut on tietysti yhtä paljaita kuin polkupyöräilijälläkin.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.9.2010 2:19

En tiiä tapaturmista, mutta äkkitilanteilta ainakin säästyttäisiin. Harvoin täällä maalla ollessa mopoilijat aiheuttavat äkkitilanteita, muuten kuin takaluukussa roikkumalla 0,5m turvavälillä. Toinen asia on kaupungissa, missä jalkakäytävillä saa ajella. Mopoilijat kun tuppaavat harvoin hidastamaan autotietä ylittäessä. Tai ainakin siltä tuntuu. Mennään ylitse asenteella "no kyllä minä vielä kerkeän". Omalle kohdalle näitä on sattunut aivan liikaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2010 2:28

Vastaavan ilmiön olen huomannut siskoni pientaloalueella; vuoden sisään olisin saanut kaksi uutta lokasuojaa ja yhtä monta loukkaantunutta vasemmalta mopolla tulleita. Tai tarkemmin toisella kertaa taisi olla kaksi kyydissä ja siitä vauhdista olisi molemmilta varmasti murtunut jotain. Luulen toivoakseni että tilanne jäi täpäryyden takia sen verran mieleen että siitä lähtien on katsottu oikealle.

Näiden tyttöjen onneksi mulla on pinttynyt tapa katsoa kahteen kertaan molempiin suuntiin. Näin Ismo autokoulussa opetti... Which was nice.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.9.2010 2:38

Vastaavasta tilanteesta on oikein oiva esimerkki mikä sattui Kempeleen K-supermarketin edessä. Liikenneympyrästä poistuttaessa Kempeleentietä, saa supermarketin pihaan kääntyä oikealle yksisuuntaista liittymää pitkin, joka kulkee jalkakäytävän ylitse missä mopoilijat ajavat. Autoilijan silmistä taaempana samaan suuntaan edennyt mopoilijapa vissiin oletti että kääntyvä autoilija näkee hänet vaikka takaa tuleekin. No eihän se nähnyt, ja Almeran kylki sai uutta muotoa. Mopoilija lähti paikalta käsittääkseni ambulanssi-kyydillä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2010 2:55

Onkos se niin että nykyään mopon sarviin pääsee ilman yhtäkään teoriatuntia?

Ennenhän se oli niin, mutta miten musta tuntuu että noita tapaturmia oli silti suhteellisesti vähemmän? Vai luulenko...

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.9.2010 5:06

kannettiin mopot ennen piiloon ja maksettiin vahingot toiselle osapuolelle (?) :P joo, ei ne vähentyneet ole tilastojen mukaan

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 18.9.2010 10:26

Mielestäni pieni ero on entisten aikojen mopoilijoiden ja nykynuorison kesken. Ennen mopoilla ajaneet osasivat käsitellä niitä, ne ostettiin pihamopoiksi vuosia ennen, rempattiin ja rallattiin pitkiän metsiä ja peltoja. Nykyisin jos pyörällä osaa ajaa, niin nuori saa porukoilta mopon alle riippumatta siitä hallitseeko sitä isompaa massaa ja suurempaa nopeutta. Käsittelytaidot ovat heikentyneet, nopeudet kasvaneet ja mopojen (skootterien) massat suurentuneet.

Liikennesäännöt näillä nuorilla tuntuu olevan hukassa pahasti (oli ne varmaan sitä ennenkin, mutta silloin en vielä katsonut ratin takaa tilannetta).

Jos mopo on kunnossa ja sen hallinta onnistuu ja kuskilla on säännöt hallussa ja järki päässä niin turvallisesti mopolla pystyy liikkumaan. Ainahan on se mahdollisuus vahinkoon, mutta aina kaikki ei riipu meistä itsestä ja se vahinko voi tulla vaikka suojatiellä kävellen. Fiksusta mopokuskista tulee varmasti hyvä autokuski muutaman vuoden päästä.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 18.9.2010 11:28

toi mitä maspe sano pitää varmaan aika hyvin kutinsa, meikäläisen nuoruusiäs kaikilla oli pv tai monkey, niillä ruvettiin ajelemaan siinä 10v + (jos ei ollu mitään monttupyörää jo ennen sitä :D, sit siinä 14 kesäsinä niillä jo ruvettiin kulkemaan (laittomasti...) koulussa mutta tuosta syystä koska se oli laitonta niillä tuli ajeltua ihmisiksi ja varottua ettei tosiaan mitään tapahdu ja niitä sakkoja ei tule.. sitten ku se 15 pamahti mittariin niin olikin jo hyväisesti kokemusta joka oli tullu hankittua "vähän" epävirallisesti :) Mun ikäluokas sattui silloin yksi mopokolari (siis täälä valtavalla paikkakunnalla), sekin oli kun 2 mopoa törmäs...

nykyään taas vanhemmat ostaa 15v synttärilahjaksi joko skootterin tai jonkun isopyöräsen vehkeen että jalat just ja just ylettyy maahan, sit käydään suorittaas mopokortin kirjallinen tentti ja sit liikenteeseen harjottelemaan -> ihan varmahan se on että jos joku tilanne tulee niin heti rytisee.

oma mielipide, ja varmasti nyt joku älähtää ettei alaikäsenä saa tiellä ajaa!
ps. niin toki ne mopot kulki sen 60-80km/h ;P
Viimeksi muokannut volksvääken, 18.9.2010 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 18.9.2010 13:44

meikäläisen nuoruusiäs kaikilla oli pv tai monkey


Tuon takia kaikilla ei ollut ennen mopoja. Noissa kun piti osata käyttää kytkintä ja vaihteita.
Nykyisillä muoviskoottereilla ajamiseen riittää kun osaa kaasukahvaa kääntää.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 18.9.2010 17:58

Minusta muutenkin aivan älytöntä, ettei mopokorttia suorittaessa tarvita minkäänlaista"inssiä". Omasta mielestä on helvetin hölmöä päästää porukkaa liikenteeseen porukkaa ilman minkäälaista varmistusta siitä, että mopoilijalla on edes jonkinlainen haju kuinka liikennesääntöjä noudatetaan käytännössä... Kokoajan ollaan tiputtamassa nopeusrajoituksia ja suunnitellaan promillerajan alentamista, mutta eikö kukaan älyä puuttua tähän asiaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 18.9.2010 18:44

Minusta muutenkin aivan älytöntä, ettei mopokorttia suorittaessa tarvita minkäänlaista"inssiä"

TODELLAKIN! Näin juuri, toisaalta sit vaaditaan 3 koetta, kun 10+ autolla ajovuoden jälkeen menee suorittamaan moottoripyöräkorttia. Kirjallinen koe, käsittelykoe ja inssiajo liikenteessä. Ymmärtäisin tossa tilanteessa sen käsittelykokeen. Mopolijoilla pitäisi ehdottomasti olla noi kaikki, ennenkuin kortti saadaan.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 18.9.2010 19:19

Käsittelytaidot ovat heikentyneet


Kyllä mä uskallan olla eri mieltä, nykyään "bomberit" sun muut jutut on, niin suuressa suosiossa, että ympäristö "pakottaa" osaamaan keulimista "ylikulmaan jne" ja endoomaan tms.. Eli kyllä pojat hienosti vetää ja käsittely taitoa löytyy varmasti. (poikkeuksiakin on)

Sillon kun minäkin 11wee sitten olin mopo iässä, niin mankilla epätoivoisesti joku jalat raahaten maata yritti keulia näytti lähinnä tyhmältä. En kyllä muista nähneeni kenenkään keulivan millään vehkeellä hallitusti kilpeä maahan.. johan sillä olisi tullut semmoset rispektit, että niitä pimpsoja ei olisi saanut hoidettua vielä tänäkään päivänä.. =)

Ei voi, kun ihailla joitain mopo poikia, kyllä niin hienosti vetää. Kyllä siinä on pitänyt harjoitellakkin jossain välissä. Tietty vahinkojakin siinä ohella sattuu,
isommillekin mopo pojille. Itselläkin viime kesänä jo toukokuussa ensimmäinen pyörä päästi koneen kyljestä öljyt pihalle epäonnistuneen kumin poltto yrityksen seurauksena.


Tossakin on hienoja suorituksia. =)
http://www.youtube.com/watch?v=LFxJsdTuHoo

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 18.9.2010 20:11

^ siis totta tuokin on, joukossa on niitä jotka osaa käsitellä mopojaan helvatan hyvin.
MUTTA sielä on ikävän paljon niitä (98% skootterikuskeista ja muista variaattori vehkeillä ajavista) jotka ei sitten taas osaa sitä vähääkään.. eilen just kattelin täälä paikallisen s-marketin pihas kun joku kloppi veteli "enduro" mallisella mopedillaan keula pystys kilpi maata raahaten :)

alkaa mennä ot: pvllä ja mankilla se kilpimaas keuliminen oliskin ollu aika melkoinen juttu kun ne on niin lyhyitä rimpuloita :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.9.2010 20:12

Mopoilla kikkailu ja keuliminen ei todellakaan ole tae siitä että niillä liikenteessä turvalisesti/viisaasti osattaisiin ajaa. Itseä hirvittää ja vituttaa omalla asuntoalueella (30-alue)kusipäisesti vetävät 15v karvamunat, tasa-arvoisista risteyksistä vedetään viilatulla endurolla/scooteriila yli niinpaljon kuin vehkeet kulkee. Sama juttu suojateiden kohdalla, yhtään ei vaijeri löysty, satoi tai paistoi. Joskus tulee mieleen että tulispa tällä kertaa sieltä oikeelta se Itellan Caddy.. Saattaisi opettaa.

Itellä takana mopoiluhistoriaa laillisestikin 3v aikoinaan pv:llä ja kyllä silloin itseä hirvitti ajatus joutua sen kanssa kolarin osapuoleksi.
Samaa mieltä taitojen puutteesta nykykersoilla.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 18.9.2010 21:05

alkaa mennä ot: pvllä ja mankilla se kilpimaas keuliminen oliskin ollu aika melkoinen juttu kun ne on niin lyhyitä rimpuloita :)


Sori taas OT mut pakko laittaa =)

http://www.youtube.com/watch?v=9DFbIQXH ... re=related


Joo ei se taitava keuliminen ole tae liikenteessä turvallisesti ajossa, mutta pointti mulla oli, että taitoa pojilta löytyy. Ei tuossa iässä osaa ajatella mitään, seurauksia esim tasa-arvoiseen ajettaessa.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.9.2010 9:39

Itseä hirvittää tuo että kun on pyöräteitä joissa saa ajaa mopoilla niin sitten siellä tykitetään sillä skootterilla se 55 minkä se vakiona kulkee. Varsinkin kun samoja teitä käyttävät sitten nuo ala-asteen nassikat pyörineen, ne kun ovat vielä arvaamattomampia liikkeissään. Toinen on sitten alikulkusillat, surutta lasketaan menemään ajattelematta että toiselta puolelta saattaa joku tulla pyörällä.

Taisi viime viikolla olla kun ambulanssi kävi hakemassa tälläisen yhteentörmäyksen uhrin ilmeisesti.

Samoin tuo kärkikolmion ymmärtäminen. Tuossa kotitiellä sellainen on ja se on 100% mopoilijoista joka ei sitä huomioi, suoraan vaan kun ensimmäinenkin meni.

Minusta se mopon kieltäminen on ehkä turhan äärimmäistä mutta ihan ymmärrettävää. Todennäköisesti kaveri ajaa ihan kiltisti ja sääntöjen mukaan mutta vanhemmat päättävät. Ehkä se vaan on ihan hyvä tulevaisuuden liikennekäyttäytymisen osalta. Ei opita mopolla huonoja tapoja.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.9.2010 10:13

Ei opita mopolla huonoja tapoja.

Juuri näin.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 19.9.2010 10:25

Mopokorttiinhan piti viime vuoden vaihteessa tulla muutoksia opetuksen osalta, mutta arkadianmäellä ministerit totes, et jos se muutos nostais mopokortin hinnan vajaaseen 500€uroon, ni se on kyllä liikaa ja vetivät muutoksen vielä ainakin hetkeksi jäihin.
15v. nuoren hengen hinta on siis vajaa 500€? Kärjistetysti ajatellen.

Muutos olisi tuonut mopokortin suorittamiseen pakollista ajoharjoittelua (käsittely+liikenne), sekä ajokokeen. Eli varmasti olisi varsin suotava uudistus.

Mitä tuosta nyt on seurannut/kuunnellut mopokortin suorittaneita, ni tenttiin mennään täysin lukematta ja käydään siellä niin monta kertaa et satutaan vihdoin se kortti saamaan. Tärkeintä on saada kortti, ei se et oikeesti oppeis sääntöjä. Valitettavasti.

Niin ja tässä oli eräässä sanomalehdessä juuri joku aika takaperin juttua siitä, et kuinka suuri osa mopoilijoista on ajanut humalassa ja kuinka nuori ajattelee sen olevan "ihan ok"... En nyt muista sitä prosenttimäärää, mut oisko ollu joku 60% tai jotain jonku tutkimuksen mukaan ku oli ajellu mopolla kännissä.
Entäs sit ku saadaan joskus se auto alle, kai se on senkin kanssa ihan ok ajella kännissä?
Viimeksi muokannut albanzo, 19.9.2010 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.9.2010 10:27

Ite olen meinannu lististää 3 mopoilijaa. Eka kerralla olin kuorma-autolla liikenteessä ja kääntymässä oikealle. Niin 2 skooteria tunki kuorma-auton ja kivetyksen väliin.
Ja kerran sama juttu henkilöautolla.
Kun ne saatanan tollot ei ymmärrä et kuorma-auton takapää oikasee risteyksissä, niin siellä ois ollu ikävä olla mopolla välissä.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 19.9.2010 10:34

On kyllä perin vittumaista kun mopo tulee pyörätiellä 50 kmh ja varsinkin kun on kääntymässsä niin se mopoilija oikeasti luottaa tuuriinsa, että autoilija väistää. Tässä on muutaman kerran ollut lähellä kolari kun on ollut kääntymässä oikealle ja mopo tulee pyöräkaistaa täysin puskista 50kmh.

En sitten tiedä auttaisiko se jos tiputettaisiin pyöräteiden nopeus 20 kmh tasolle. Toisaalta sitten pitäisi fillarillakin ajella tuota 20 kmh vauhtia.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.9.2010 15:33

No en mä ainakaan jaksa pyörällä noin kovaa ajaa polkea :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2010 16:16

Muistan lukeneeni joitani vuosia sitten lehdestä autokoulunopettajan haastattelua jossa se totes että entiset mopiolijat on hankalimpia autokoulussa. Niiltä on niin suuria asennevammoja opittu mopoajoilta.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 19.9.2010 16:45

En sitten tiedä auttaisiko se jos tiputettaisiin pyöräteiden nopeus 20 kmh tasolle. Toisaalta sitten pitäisi fillarillakin ajella tuota 20 kmh vauhtia.

Kuka sitäkin sit valvois? Ku ei noi ipanapapanat näytä muutenkaan säännöistä paljoo piittaavan, ni välittäiskö ne sit muka pyörätien nopeusrajoituksesta? Tuskinpa ja kiinnijäämisen riski on aika olematon.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.9.2010 23:45

En mä tiedä kuinka vaarallista se todellisuudessa on, mutta sen verran hysteerinen olen noiden suhteen, että meinasin kyllä kieltää omilta tytöiltäni mopojen ja skootterien ostamiset. Vaikka nyt itse olisikin maltillinen kuski, niin ei se teinin päähän vielä ole iskostunut, että joku muu siellä liikenteessä ei välttämättä mene niinkuin itse odottaa. Autoja tulee kolmioiden takaa, ajaa punaisia päin, vaihtavat odottamattomasti kaistaa, jättävät käyttämättä vilkkua jne jne. noitahan tapahtuu jatkuvasti auto-auto -tilanteissa, mutta kaupasta saa helpommin uutta peltiä kuin uusia luita tai jotain muuta suht tärkeää.

Mun mielestä lähiö/kaupunkialueella pääsee liikkumaan nopeammin ja järkevämminkin ja bussejakin kulkee keskustaan 10 minuutin välein.

Tietty pitää tarkastaa tätä näkökulmaa tuossa kymmenen vuoden päästä kun alkavat olla siinä iässä :D

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 19.9.2010 23:49

Kuka sitäkin sit valvois? Ku ei noi ipanapapanat näytä muutenkaan säännöistä paljoo piittaavan, ni välittäiskö ne sit muka pyörätien nopeusrajoituksesta? Tuskinpa ja kiinnijäämisen riski on aika olematon.

Varmaankin poliisi. Kai se lainsäätäjä lähtee siitä, että kun määrätään nopeusrajoitus niin se määrätään sen mukaan mikä on siihen paikkaan sopiva, ei sen mukaan miten sitä nopeusrajoitusta tultaisiin noudattamaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.9.2010 0:03

Haha, joo poliisi valvoo niitä varmaan taas ihan vitun hyvin, muutenkin ne on ylityöllistetty muilla asioilla. Ehkä toi pyörätiellä tutkan kanssa seisominen ole niiden ykkösprioriteetti, mut hei laitetaanpa kamerat sinne, ni voidaan kuvailla mopoja.

Ehkä se helpommin valvottu ratkaisu on kieltää pyörätiellä mopoileminen?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.9.2010 0:25

Poliisi on todella ylityöllistetty, jos saat partion paikalle alle 15min niin ihme on. Syrjäsemmille 40-60min on oikea aika.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 20.9.2010 0:28

Ehkä toi pyörätiellä tutkan kanssa seisominen ole niiden ykkösprioriteetti, mut hei laitetaanpa kamerat sinne, ni voidaan kuvailla mopoja.

Ei varmasti ole, mutta tuskin lakeja koskaan säädetäänkään sen mukaan mikä on niiden valvontaproriteetti.

Ehkä se helpommin valvottu ratkaisu on kieltää pyörätiellä mopoileminen?

Sehän onkin kiellettyä ellei sitä lisäkyltillä sallita. En suosittele totaalista kieltämistä sillä sitten ne mopot on autojen seassa teillä, joissa ajetaan 80 tai 100kmh.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.9.2010 1:26

Ei varmasti ole, mutta tuskin lakeja koskaan säädetäänkään sen mukaan mikä on niiden valvontaproriteetti.

Niin ei varmasti olekaan ja sitten käy samalla tavalla, kuin esim. kännykkälain kanssa, ketään ei kiinnosta koko laki, koska kiinnijäämisen mahdollisuus on aika pieni. Henk. koht mä en ole liikojen lakien tekemisen kannalla, vaan siitä, että annettaisiin nuorille kunnon asennekoulutus mopokortin saamisen ehtona, eikä vaan tommonen haistapaska teoriakoe. Esimerkiksi, 2 yrityskertaa ja sit jossei pääse läpi, niin vuoden karenssi. Seuraavaksi 2 käsittelykoe mahdollisuutta, jossei niistä pääse sama, vuoden karenssi ja lopuksi mopo-inssi missä ajetaan liikenteen joukossa, samat säännöt kuin edellisissä. Rupeaa nuoret vähän muuttamaan asennetta, kun luokkakaverit ajaa mopoilla ja ite kulkee jopolla. Tuntuu vaan oikeesti olevan toi liikenneturvallisuus täysin hakoiteillä noilla päättäjillä, lyödään vaan lakeja ja rajoituksia, mutta ei puututa syyhyn.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2010 10:37

No mun kokemukset kännyköiden valvomisesta kiteytyy siihen, että 10 vuoden ajokokemuksen aikana ainoa saamani sakko on tullut kännykkään puhumisesta. Tosin sekin mitätöitiin vartin sisällä kun konstaapeli ei muistanut pyytää mun allekirjoitusta rikesakkoon.

Mutta tuo nykyinen "jopa 1km/h ylinopeuteen poliisin on puututtava" on tosin toteutunut omalla kohdalla niin että 60km/h rajoitusalueella mittari näytti karvan vaille 70km/h ja tien poskessa tutkamiehen vieressä seissyt naispoliisi vain näytti käsimerkkiä että hidasta vauhtia. Rokrok.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.9.2010 13:06

2 mopokolaria on nähty, tänään viimeksi ja kummassakin syyllinen oli mopoilija eli ei ihme jos vahingot ja vakuutusmaksut nousee, skootterin kun kaadat niin siinä on muovia katu täynnä ja ne maksaa.

Eihän mopokorttiin vaadita kun muutama teoriatunti ja se on siinä, periaatteessa mopilija ajaa ensiajot heti liikenteessä, hullua.
kevarikorttiin vaadittiin aikoinaan teoria, käsittelykoe ja sitten ajamaan liikenteeseen.

Mun mielestä tuohon pitäis saada teorian lisäksi käsittelykoe ja edes muutama ajokerta liikenteessä.
Lisäksi nykypäivän mopot vastaa rakenteeltaan kevareita eli ne vois aivan hyvin muuttaa kulkemaan max sen 60km/h jolloin sillä pysyis autojen mukana kaupungeissa huoletta, eli jäis ne vaaralliset ohittelut pois.

Oma vekotin kulkee 70km/h 70kg kuskin alla ja työmatkat menee leppoisasti puolikaasulla 50-60km/h autojen mukana.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 20.9.2010 14:52

Lisäksi nykypäivän mopot vastaa rakenteeltaan kevareita eli ne vois aivan hyvin muuttaa kulkemaan max sen 60km/h jolloin sillä pysyis autojen mukana kaupungeissa huoletta, eli jäis ne vaaralliset ohittelut pois.


Tarviiko pysyä? Mopon paikka on oikeassa reunassa, ei kaistalla. Ihan sama vaikka vastaisi tonnisatasta niin kyllä minusta mopon maksiminopeus pitäisi yhä edelleen olla se neljäkymppiä. Jos ei osaa ajaa ja käsitellä niin tuo kuuskymppiä tappaa vaan muutaman teinin lisää vuodessa. Parempi kolaroida hiljaisesta vauhdista kuin kovasta.

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 20.9.2010 15:25

Heitetäänpäs oma lakimuutosehdotus ilmoille.

Itse olen 19vuotias ja kortteina löytyy ABC, mopoa mulla ei koskaan ole ollut ja kevarinkin sain pitkän suostuttelun jälkeen. Oulussa ja lähikunnissa kuten Kempeleessä, missä asun, on kielletty nykyään mopoilla ajo pyöräteillä ja näin ollen saa joskus kauankin aikaa körötellä mopoilijan perässä 45kmh 60 alueella. Monesti on saanut väistää vasemmalta tulevaa mopoa jonka kuski ei edes päätä käännä tuleeko oikealta ketään. Kaiken huipuksi moni, varsinkin poikien, menopelit on ilman valoja.

Mutta nyt siihen lakiehdotukseen.

Sovelletaan nykyistä suhteellisen toimivaa järjestelmää. Mopokortin ikäraja 15 vuotta kuten nyt jo on. Kortin saamiseksi käytävä teoriatunteja, ajotunteja ja käsittely- sekä ajokoe. Käytännössä siis samat asiat mitä vaaditaan moottoripyöräkortin saamiseksi. Mopojen huippunopeus nostetaan 60kmh ja ajo-oikeus pyöräteiltä poistetaan, kuitenkin jos tiellä oleva nopeusrajoitus on 80kmh tai yli niin mopoilija saa käyttää kyseisen tien vieressä olevaa pyörätietä 45kmh.

16-vuotiaana mopokortti päivittyy automaattisesti kevarikortiksi ja 18-vuotiaana moottoripyöräkortin eli ison A kortin saamiseksi tulisi suorittaa moottoripyörän käsittelykoe esimerkiksi autoinssin yhteydessä. Nykyinen pikku A kortti eli alle 25kw kortti voitaisiin säilyttää tai poistaa kokonaan.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 20.9.2010 16:39

Niin ei varmasti olekaan ja sitten käy samalla tavalla, kuin esim. kännykkälain kanssa, ketään ei kiinnosta koko laki, koska kiinnijäämisen mahdollisuus on aika pieni.

Ei se nyt mikään kummallinen lakimuutos ole. Laitetaan vain mopoille sallituille pyöräteille 20 kmh nopeusrajoituskyltit. Ihan yhtälailla sitä voidaan valvoa kuin muitakin nopeusrajoituksia.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 20.9.2010 17:39

Eihän mopokorttiin vaadita kun muutama teoriatunti ja se on siinä

Ei vaadita edes niitä teoriatunteja.

Ajokorttilupahakemus + teoriakoe = kortti

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 20.9.2010 23:24

Olen itekki huomannu sen että mopoilijat tulee paljo herkemmin kolmion takaa eteen tai toinen on että eivät todellakaan kato vaan mennään asenteella "kyllä tuo väistää" ja sitte rysähtää!

Vaikka itselläni on ollut A1 kortti reilu vuoden, on ollut ihan liikaa läheltäpiti tapauksia!
Itse olen yhden kolarin ajanut, kun en kuollutta kulmaa kattonut, minun vika tietty, onneksi vauhtia oli n 40 km/h että ei ollu sen enempää!

Ja piikkikorttiin on ne teoriatunnit + ajotunnit +teoriakoe + käsittelykoe ja inssi!

ja sitten hieman OT nättiä siivua kyllä tältä kaverilta! http://www.youtube.com/watch?v=Fy6dWd-F98A

Hihhuli
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.5.2005 0:15

ViestiKirjoittaja Hihhuli » 25.9.2010 22:27

On saanut pikkusen perspektiiviä tohon mopoasiaan, kun on aikuisiällä mopoillut pari vuotta.
Aluksi varovaisesti kevyen liikenteen väylillä sattui tilanteita, jossa perheen iskä levitti jälkikasvun koko tien leveydelle, kun näki hiljakseen tulevan mopon lähestyvän. Siinä sitten ajettiin monta kertaa seuraavaan risteykseen asti kävelyvauhtia. Tilanteen tahallisuuden näki katsekontakteista ja naureskelusta. Siinä kun vähän kokemus karttui, niin sopivan rempseän ajotyylin myötä nämä tilanteet jäivät pois. Eli yritin olla varovainen, mutta siitä sai vaan osakseen p***aa.
Ajoväylillä on yleensä kapeat pientareet, joissa ei mahdu ajamaan. Varsinkin Porintiellä sattui tilanteita huonossa säässä, että vedetään 45km/h kukevan mopon ohi 90km/h hartiaa hipoen. Auto ei voi odottaa turvallista ohituspaikkaa vaan vetää ohi riskillä mopoilijan takkia hipoen.
Pari kertaa tuli myös risteyksessä arvioitua väärin sopiva väli. Siitä oli seurauksena se, että vedetään kaasu pohjassa aivan vierestä ohi. Eli piti päästä kostamaan tehty virhe.
Kapeassa risteyksessä seistessä auto tulee rinnalla takkia hipoen. Kuitenkin valoista lähdettäessä se on yllätys kuinka nopeasti 6hv skootteri poistuu paikalta. Auto jää taakse ja jää ihmetyttämään miksi piti ängetä väkisin kapeaan väliin.

Eli autoilijat aiheuttavat usein sellaisen asennekasvatuksen mopoilijalle, että on turha olla ihmeissään mopoilijoiden käytöksestä. Väittäisin oman kokemuksen perusteella, että suurin riski on muun liikenteen suhtautumisessa mopoilijoihin. Toki on nämä muutamat tapaukset mopon sarvissa, jotka painavat reikä päässä aina kaasu pohjassa. Mutta oman kokemuksen perusteella sanon, että suurin osa vaaratilanteista aiheutuu autoilijoiden ja muun liikenteen törppöilystä.

On syytä muistaa, että suuri osa mopoilijoista on kokemattomia lapsia. Aivan oikein jonkun lapsia. Onko sinulla oikeus saattaa jonkun toisen lapsi hengen vaaraan omassa oikeudentunnossasi? Heille ei ole vielä kehittynyt aikuisen ihmisen liikennesilmää. He vasta opettelevat liikkumaan koko ajan lisääntyvässä liikenteessä. Minkälaisen opetuksen sinä annat näille tuleville autoilijoille? Oletko ylpeä, kun olet säikäyttänyt jonkun naapurisi lapsen omassa oikeudentunnossasi?

Eli kuten yllä olevasta tekstistä käy ilmi, olen saanut aika kylmää kyytiä pari vuotta takaperin mopoillessani. Nyt on alla 1000cc moottoripyörä ja auto. En ole näillä liikkuessani kokenut mitään vastaavaa kuin mopolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2010 22:48

Heille ei ole vielä kehittynyt aikuisen ihmisen liikennesilmää.
Lähtisin siitä että ilman liikennesilmääkin pitää noudattaa liikennesääntöjä ja väistää oikealta tulevaa. Se on mun mielestä pahin virhe mitä nää tekee.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.9.2010 22:51

Itelläkin on tommonen 50cc skootteri tuol katoksessa, jolla tulee joskus ajeltua kauppaan hakemaan jotain pientä, niin tossa 7km matkalla kauppaan on itekki saannu kokea aika äimistyttäviä ohituksia 50:n taajama-alueella, varsinkin kun toi mun mopo on laitettu kulkemaan 60km/h (hyshys) ;) Pakko ohittaa, jopa mäessä ilman, että näkee tuleeko vastakkaista kaistaa ketään vastaan, pyyhkästään ohi niin läheltä et takki meinaa lähteä mukaan peilin kera. Monelle autoilijalle on yllätys kun sieltä kypärän takaa löytyyki 30:nen ukko, joka ei hirveesti jaksa kuunnella huutamisella opettamista liikennesäännöistä, varsinkin kun autoilija ite on perseilly niiden suhteen.

Ei skootterilla pärjää liikenteessä ellei oikeesti osaa olla röyhkeä ja 15 kesänen oppii tän todella nopeasti, jolloin niistä tulee juurikin noita reikä päässä ajavia, mistään piittaamattomia mopoilijoita.

Onhan noista turpakäräjistä tienpäällä kirjoitettu lehdissäkin, missä autoilija rupee huitomaan mopoilijaa oman käden oikeudella, huomatakseen että sillä mopoilijalla olikin ne 10 kaveria siinä mukana jotka kyllä puolustaa kaveriaan. Ite pyrin katsomaan liikentessä sillä silmällä, että heikompi aina kärsii enemmän. Mulla on tarpeeks aikaa päivässä ja sen verran hyvä itsetunto, ettei mun maailma luhistu kasaan, jos mä joudun hiljentämään risteyksessä sen takia kun sieltä tulee osaamaton 15 kesänen läpi. Ehkäpä mun asennoituminen siihen, että mä hiljennän saattaa kuitenkin vaikuttaa sen mopoilijan aatoksiin jossain välissä, että ei kaikki autoilijat ole mulkkuja.

Silti, mun mielestä pitäisi olla kunnon ajokoulutus noille mopoilijoille, jotta niillä olisi riittävät eväät pärjätä ja myöskin se että karsittaisiin pahimmin asennevammaiset pois, esim lykkäämällä kortin saantia jossei testit mene läpi, kuten yllä mainitsin.

TKN
-
Viestit: 37
Liittynyt: 10.8.2009 21:46

ViestiKirjoittaja TKN » 25.9.2010 23:29

Lähtisin siitä että ilman liikennesilmääkin pitää noudattaa liikennesääntöjä ja väistää oikealta tulevaa. Se on mun mielestä pahin virhe mitä nää tekee.

Vaikee on noudattaa sääntöjä, jos ei tunne niitä. Tai ainankin siltä minusta tuntuu kun olen katsellut Mikkelissä tapahtuvaa menoa. Mm. ohitustiellä eli vt 5:llä ajetaan mopoilla ja skoottereilla lähes päivittäin vaikka se on kielletty merkillä 324,
Kuva
joka kieltää jalankulun sekä polkupyörällä ja mopolla ajon.
Eikä oo edes kahden käden sormin laskettavissa kuluneen vuoden etuajo-oikeudesta luopumiset mopoilijoita kohtaan minun osaltani.

Mielestäni mopokortin pitäisi olla vaativampi sekä tiedollisesti että taidollisesti.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.9.2010 23:48

Mikkelissä tuntuu muutenkin olevan omat säännöt.
3 viikkoa asunut täällä ja 4 kertaa on vilkuteltu valoja, kun on vain Huomiovalot päällä.
Paras oli joku vi**** Audi jossa oli 3 x lisäpitkät joissa parkit päällä ja lisäksi hyvällä kelillä sumarit päällä lyhkästen kanssa.
Ihan oikeasti meinas eka kerran ikinä pinna kuumeta niin paljon, et meinasin kääntyä ympäri kysymään "mikä v**** sua vaivaa" mutta jätin väliin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.9.2010 1:00

Mielestäni mopokortin pitäisi olla vaativampi sekä tiedollisesti että taidollisesti.
I'll second that. Seriously.

Jos/kun mulle tulee jälkikasvua niin jumalauta mä vaikka piiskaan ne tottelemaan ja ennakoimaan väistämissäännöt. Kerta riittää jos joku luotettava auktoriteetti näkee ettei noudateta väistämissääntöjä. Ja sitten pitää uudestaan anoa sitä mopo(auto)korttia.

Täällä kun on tällaista liikenteeseen orientoitunutta väkeä niin kun me ei mitään muuta käytännössä voida, niin pistäkää sanaa eteenpäin niille mopoilijoille ja mopoautoilijoille, että miettisi sitä mahdollista oikealta tulevaa autoilijaa. Tai toista mopoilijaa. Kyllä se oikealta tuleva mopokin sattuu ihan siinä tilanteessa (|):sti kun ne törmää.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.9.2010 1:09

Kerta riittää jos joku luotettava auktoriteetti näkee ettei noudateta väistämissääntöjä

Mikä on luotettava auktoriteetti? Naapurin pena joka kyräilee tyytyväisenä kun sai inhoamaltaan pojaltasi mopon pannaan? Poliisi, jota ei kiinnosta vähempää ennenku sattuu vakavampaa? :D

TKN, ei tullu heti mieleen tosta liikennemerkistä et mopolla ois ajo kielletty, koska merkissä ei ole mopoa, joten luultavasti samalla analogialla varmaankin nää mopoilijatkaan ei tajua sitä... Emmä voi väittäväni ulkoa mustavani joka ikisen merkin tarkoitusta, vaikka tässä onki toista kymmenettä jo kortti ollu :P

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.9.2010 2:45

Niin, sepä siinä onkin kun ei tiedä mitä mikin kieltomerkki tarkoittaa. Pakko tunnustaa että isommassa kaupungissa aluksi piti kolikolla heittää itsekin kun ei vaan tiennyt mitä merkki tarkoittaa.

BTW, radiosta kuulin tässä loppuviikosta että mopoturmat on nyt tuplaantuneet viimeisen viiden tai kymmenen vuoden sisällä.

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 29.9.2010 21:53

Asun lähiössä jossa kunta on säästänyt kolmioissa ja tehnyt kaikista risteyksistä tasa-arvoisia. Nyt olen päättänyt maksattaa kiveniskemät+supikoiran osuman jonkun omilla säännöillä ajavan mopilijan/autoilijan vakuutuksella.
Täällä nimittäin ajetaan täysin putkinäöllä: Jos et väistä vasemmalta tulijaa, niin rytisee...Jos väistät oikealta tulijaa niin perässä rytisee.
Ko. lähiön ulosajotielle tuli STOP-merkki viime talvena ja risteystä koristi tämän jälkeen puskuri+umpiosilppu.

Alueen ainoa kolmio on yläasteen pihaliittymässä, josta katsomatta teinit porhaltaa mopedeineen eteen. Koin suurta järkytystä kun raapasin 235/40 18 renkaani jumiin väistäessäni teinitytön ajamaa skootteria,josta kyydissä istunut tervehti minua keskisormella. Ajoin tytyöjen perässä läheiselle ABC:lle jossa kyydissä olija oli jo informoinut että tuo vi**n hullu yritti ajaa päälle ja nyt se v**un pervo seuraa meitä. V**tu mun faija vetää sua pataan Homo. Kerroin lamaantuneena ajavani seuraavalla kerralla surutta yli. Kuskina ollut pissis ei ollut kai huomannut mitään koskapa toinen suu vaahdossa ABC: pihalla teki selkoa tapahtumista.
Nuo teinitytöt on ehkä tyhmin ja röyhkein elämänmuoto nykysuomessa..?

Teinijätkäthän sitten ajattelee että kytät on tyhmiä,homoja ja olemassa vain kiusatakseen virimopoilla ajavia pikku kriminaaleja. (Toki tuo asenne kukoistaa muutamissa tällekkin sivustoille kirjoittelijoissa...)

Ps. oma jälkikasvu saa halutessaan kevarin, muttei mopoa. Tällä saan varmistettua että tyttäreni saa ainakin kunnolliset pohjat teoriaa+ajoa liikenteessä ja kaikenlisäksi joku viisas vielä ottaa ajonäytteen vastaan...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa