Päästömaksu taulukko täältä...

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Päästömaksu taulukko täältä...

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 3.3.2010 13:04

Jos nyt ette vielä ole hokanneet niin täältähän näette mitä valtio "ryöstää" ja millä ehdoin.



http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... vovero.htm


Noh ei tässä konkkaan kuitenkaan mennä :)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 3.3.2010 13:51

Omalla kohdalla kiinnostaa kovastikin, että milloin tämä "ryöstäminen" tulee voimaan. Juuri maksoin ensimmäisen osan verosta, ihan vaan sillä osissa, että jos se toinen osa laskettaisiin sitten uudella verolla 127 € > 78€
Varmaan turhaa toivetta, maksetaan sitten kolmen viikon takia varmaan koko vuosi tuolla vanhalla summalla. kele

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.3.2010 13:58

ykkösessä tippuu muutaman euron ja ventossa taas kasvaa mutta eipä tuo henkilökohtausta konkurssia aiheuta :) (d-vero pitää huolen tuosta)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.3.2010 16:32

^
Vanhemmat autot verotetaan tulevaisuudessa kokonaismassan perusteella, koska niillä ei ole rekisterissä EU-direktiivin mukaista CO2-päästötietoa. Kokonaismassaan perustuva Kokonaismassaan perustuva perusvero vaihtelee välillä 75–485 € (kokonaismassa 1 300–3 401 kg). Noin 80 %:lla henkilöautoista kokonaismassa on 1 301–2 000 kg ja veron määrä on 85–170 €.



Eli uusi verotus koskee 2001-->

Edit:sitä aloin miettii että olihan se ennenkin näin? Kiisseliä kun en ikinä ole omistanut.
Viimeksi muokannut Sebastian, 3.3.2010 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 3.3.2010 16:36

Ymmärsinköhän nyt ihan oikein, esim. autoni on vm.1995 2.6l koneella, kulutus 9-15l /100km ja siitä katsotaan painon mukaan vero? Ja jollain on sama auto 1.8 koneella joka kuluttaa 6-9l /100 km niin veroa on samanverran vaikka päästöjä tulee paljon vähemmän?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.3.2010 17:07

Kyllä. Vuosimalliin 2001 asti ei ole väliä löyhkäsikö kokonaismassaltaan 1640kg:n auto 100g/km vai 1kg/km. Perusvero on ihan sama 124,10€ molemmille.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 3.3.2010 19:08

prkl, kakkiksessakin kokonaismassa 1305kg :D ois voinu olla 1300

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.3.2010 11:54

Omalla kohdalla kiinnostaa kovastikin, että milloin tämä "ryöstäminen" tulee voimaan. Juuri maksoin ensimmäisen osan verosta, ihan vaan sillä osissa, että jos se toinen osa laskettaisiin sitten uudella verolla 127 € > 78€
Varmaan turhaa toivetta, maksetaan sitten kolmen viikon takia varmaan koko vuosi tuolla vanhalla summalla. kele
Uuden käytännön mukainen maksu peritään vasta 3/2011 eteepäin. Koska vero peritään aina vuosi etukäteen, saattaa 3/2010 jälkeen tulleissa laskuissa olla jo osa uudella tapaa laskettua veroa ja osa vanhalla. Ei ole väliä, monessako erässä maksaa, lopputulos on sama.

Mitään järkeähän tässä verotuksessa ei ole, etenkään kun käyttövoimavero pysyy ennallaan.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 4.3.2010 12:27

ei ole kiveenkirjoitettu tuo 2001 vuosimalli, nim. vm 2000 keitin ja menee päästöjen mukaan. akelta kysytty :)

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 4.3.2010 16:41

ei ole kiveenkirjoitettu tuo 2001 vuosimalli, nim. vm 2000 keitin ja menee päästöjen mukaan. akelta kysytty :)


Mikä on sitten se maaginen tekijä, mikä vaikuttaa siihen peritäänkö käyttömaksu päästöjen vai kokonaispainon mukaan?

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 4.3.2010 16:48

Käyttöönottovuosi.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 4.3.2010 17:25

riippuu löytyykö akelta niitä co-tietoja ko. automallista vai ei.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.3.2010 17:29

ennen vuotta 2001 käyttöönotettu menee painolla automaattisesti. Vasta sitten jos pyydät akea käyttämään C02 lukua, verotus tulee sen mukaan.
Mutta taitaa 90% autoista olla parempia verottaa painolla, joten tyhmäähän se olisi pyytää isompia veroja vanhaan autoon.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 4.3.2010 17:32

omassa tapauksessa vero tipahtaa 124,10 --> 79,2 eur

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.3.2010 18:26

Kyllähän se painon mukaan verotus on vähänkin pikkuautoa isommalle usein nimenomaan rankempi verotus, eli kannattaa vuosituhannenvaihteen autoista tarkistaa löytyykö virallista päästöä. Nuo sitimaasturit ovat aika karuja esimerkkejä, duunissa parilla kaverilla moiset. Toinen sen verran vanha että menee painon mukaan, toinen päästöjen. Vuosimaksuissa eroa ei tule kuin 200euroa tuon takia :D

Nimimerkki autojen verot kasvoi vuodessa useita satasia, prkl...

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.3.2010 18:29

Jos itse verottaisi kaksi vanhempaa autoa päästöjen mukaan, olisi verot vuodessa noin 400e kovemmat kuin nyt painon mukaan. Uudemman päästöjen mukaan menevän vaihtaisin myös mieluusti painon mukaan ja säätäisin sen 100e siinäkin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.3.2010 19:00

Eikö tuo olis järkevämpi laittaa esim auton paino max 1500kg + katti = vähäpäästöinen ja sille vero luokkaa 50-120e?
Esim vaikka kolmoskoppa golf, jos 2 paikkanen diisel niin kantavuus pienempi jolloin verotus pienempi, tavallisessa 5 paikkasessa taas olis vero suurempi mutta ei niin paljoa kun sellaisessa jossa ei kattia.
Eli on vuosimalli sitte vaikka -88 niin vähäpäästöinen on jos katti löytyy.

Suomessa on muutenkin järjetön tuo verotus, mitä uudempi auto niin sitä kalliimpi käyttömaksu ja katsastus, tämäkö on nyt sitten sitä liikenneturvallisuuden lisäämistä?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 4.3.2010 20:42

of course! ei sitten kolmenkymmenenvuodenpäästä ole kellään autoja kun tulee noin 30 000€ verot :D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.3.2010 21:03

Mutta jos verotus ja käyttökustannukset olis sopivat niin se patistais kansaa vaihtamaan tuoreempaan muutaman vuoden välein.

LL
-
Viestit: 13
Liittynyt: 7.12.2008 9:41

ViestiKirjoittaja LL » 5.3.2010 11:26

Mitenkäs menee tuontiautojen osalta? Esim. auto on vuosimallia 2000 eli pitäisi mennä vielä painon mukaan verotus. Auto on kuitenkin rekisteröity Suomeen vuoden 2001 jälkeen eli pitäisi mennä päästöjen mukaan. Kummalla systeemillä mennään?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.3.2010 11:31

Ajoneuvon ensirekisteröintipäivämäärä on merkkaava, eli 2000 ensirekisteröity ajoneuvo menee painon mukaan, mikäli ei luotettavaa päästötietoa löydy (kuten menee uudemmatkin mikäli tuota päästötietoa ei ole).

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 5.3.2010 11:31

^ Käyttöönottopäivämäärän mukaan.

Käsittääkseni verot maksetaan joka tapauksessa painon mukaan ennen vuotta 2001 rekisteröidyissä autoissa vaikka se päästölukema löytyisikin.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 5.3.2010 12:22

Voiko luetun ymmärtäminen olla noin vaikeaa?
Siellä se on hyvin selkästi että vuonna 2001 ja sen jälkeen käyttöönotetut verotetaan CO2-päästön mukaan, mikäli ko. automerkistä (malli +variantti) on AKE:n tiedossa kyseinen arvo. Mikäli tuota tietoa ei löydy niin sitten se on massan mukaan.
Mikäli kiinnostaa tietää löytyykö sille omalle kiesille se CO2-arvo niin nuo AKE:n "taulukot" löytyy vaikkapa

http://www.ake.fi/AKE/Ekoautoilu/Auton+ ... oppaat.htm

EDIT: Vanhemmasta saanee verotuksen CO2 perustaiseksi esim. suorittamalla uudelleen rekisteröinnin CoC todistuksella jossa näkyy tuo päästö

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 5.3.2010 12:35

paikalliselta katsastusaseman päälliköltä kyselin syksyllä asiaa, vastaus:

Tosiaankin sinun auton tiedostoissa löytyy co2 arvo 140g/km
Kun se löytyy autosi taustatiedoista jo valmiina niin autosi verotus hoituu sen mukaisesti, elikkä co2 arvon mukaisesti.
kysyin asiaa AKE:sta tänään.


eli tuon mukaan minulla ei tarvisi tehdä mitään, auto käyttöönotettu 2000
alunperin oli ajatus muutoskatsastaa auto, että co näkyisi otteesta, mutta se olisi ainakin tässä tapauksessa aivan turhaa eurojen haaskausta.



Cordoba Vario Stella TDI 90 140 5,2 4,3 6,6 1890 66 1290 EV 5 0,049 21780

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 5.3.2010 12:49

^ Mitenhän tuo verolapun muodostusprosessi muuten menee. Mietin ihan vaan että ei siellä varmaan kukaan noita käsin säädä joten miten tuo sitten muodostuu, niinkö että se ajetaan AKE:n kannasta siten että rekisterinumero on primääriavain. Sen takaa saadaan laskutusosoite, sen jälkeen katsotaan veron muodostuminen, miten?
1) Rekisteröinti pvm, jos >1.1.2001 > löytyykö CO2 tietoa, jos ei niin sitten luetaan kokonaismassa (tuohan on aina otteessa) ja jos rekisteröinti pvm < 1.1.2001 niin suoraan kohtaan kokonaismassa
vai
2) Ensin etsitään CO2 tietoa, jos kenttä tyhjä niin sitten suoraan kokonaismassalla

Jos tuo menelmä 1) niin sitten kannattaa tarkistaa se verolappu huolella.

Mikäli tuolla päivämäärällä ei olisi mitään merkitystä niin miksi sitä yleensäkään mainittaisiin tuolla verotusperusteiden määrittelyssä?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 5.3.2010 18:31

2001 lähtien henkilöautoissa pitää olla se co2 tieto merkattuna, se on kauempaa tullut vaade.
pakuissa 02 lähtien ja asuntoautoissa 06 lähtien.

alle 2001 henkilöautot voidaan muuttaa päästöperusteiseksi jos siihen löytyy tieto jostain luotetusta tahosta. mutta voisi luulla ettei automaattisesti mene vaan pitää pyytää muutos.
ja tosiaan akellahan ne kattoo mallikohtaisesti+moottorikohtaisesti eikä tonki rekisteriote merkintää co2 päästöstä.

isälleni tuli jo helmikuun alussa päästöperusteinen lappu maksuun.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.3.2010 19:33

Toivottavasti omassa menee painon mukaan, eikä päästöjen. Co 266g/km ja paino 1860kg... joka tapauksessa verot hieman nousee.

Ocusti
-
Viestit: 10
Liittynyt: 29.7.2008 11:06

ViestiKirjoittaja Ocusti » 7.3.2010 11:51

Mitä papereita tarvitaan, ja mistä niitä saa hommattua tuohon muutoskatsastukseen? Mahtaako olla kuinka hankala/kallis projekti? Auto Ocu I 1,9 tdi 66kw vm2000

jäi vuosimalli mainitsematta.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 7.3.2010 18:40

Viime kesänä kilvitettiin tuota harrasteautoa, niin ystävällisen katsastusinssin kanssa huolehdittiin ettei kokonaispaino ole ylisuuri. 1260 kg on ihan asiallinen kokonaispaino autolle jossa on sentään patarautainen 3-litrainen kone :)

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 10.3.2010 13:28

kysyin itse sitte asiaa akelta suoraan: Ennen 2001 rekisteröidyillä ajoneuvoilla ei ole ollut yhdenmukaista CO2-päästötiedon mittausmenetelmää. Teidän ajoneuvonne tullaan siis verottamaan jatkossa kokonaismassan mukaan, 1634 kg = 541,31 €/vuosi.


sama autohan tuo on ollu 2000-2002
riippuu taholta keltä kysyy niin tulee eri vastaus. tää o tätä nykyaikaa :)

Raapuska
-
Viestit: 100
Liittynyt: 26.9.2005 8:04

ViestiKirjoittaja Raapuska » 10.3.2010 14:03

MK1 1.8 GTI miestä naurattaa..

Elopaino 860kg. K-jetti todellinen ekoruisku ja päästöt punaisella..

Duunikaveri taas oli kaukaa viisas ja osti diesel Cheavy vanin, ei naurata kaveria enää.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 12.3.2010 13:30

Onkos kukaan saanut uusien maksujen mukaista laskua ?
Mulle tuli juuri lasku seuraavasta jaksosta, 3.3.2010-??, eikä ollut huomioitu uusia maksuja ;)

Ehkä se liikenteen turvallisuusvirasto tai mikälie joskus hyvittää maksut, ehkä.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 15.3.2010 14:59

Hei,

Vuosiraja on tiukka. Raja perustuu siihen, että tuona ajankohtana mittaamisperusteet auton kulutuksen mittaamiseksi muuttuivat aiemmasta. Näin ollen aiemmat hiilidioksidiarvot eivät ole vertailukelpoisia tuon ajankohdan jälkeen mitattuihin.


Ystävällisin terveisin,

Lamppu Laamanen
tarkastaja



Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
ajoneuvoverotus
PL 320
00101 Helsinki


eli heittäkää hyvästit vain haaveena on saada esim. 2000 vuotinen vähäpäästöinen auto päästöveroperusteiseksi. kokonaismassalla mennään...



noh, 2 euroa kuitenkin kokonaissumma on nyt pienempi :) :| :(

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 15.3.2010 16:45

Mahtava tuo taulukko... jos olis tuo TT vuotta vanhempi, niin olis 50e pienempi vero vuodessa... muistaakseni BAM tais olla päästöiltään oikeesti pienempi kuin APX :D


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa