Sisätilalämmitin

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

Sisätilalämmitin

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 22.12.2009 7:05

Etsin autooni sisätilalämmitintä (Golf V), olen katsellut tälläistä lämmitintä.

Onko teillä kokemuksia sisätilalämmittimistä?

Itse voin käyttää kerrostalon tolpassa käyttää n.700W tehoista lämmitintä.
Onko nuo lämmittime jotenkin uudistuneet vuoden aikana, minulla on nyt yksi lämmitin mutta se ei puhalla lämmintä ilmaa, puhaltaako uudet nopeammin lämmintä ilmaa?

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 22.12.2009 7:28

mulla on tuommonen puhallinen farkku pasuunassa ja ei se kyllä lämmintä autoa saa aikaiseksi, mutta tuulilasin jäät se sulattaa

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 22.12.2009 7:33

Käytätkö puhallinta täydellä teholla?[/quote]

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 22.12.2009 7:49

Meillä on tuommoinen samanlainen puhallin ollut polossa noin kuukauden ja hyvin on asiansa ajanut. Pienemmälläkin teholla puskee lämmintä ilman melko nopeasti ja auton sisälämpö saatu nostettua -20 asteesta siedettävälle tasolle noin tunnin käytöllä. Jos mieli tekee saunoa niin lämmitetään sauna erikseen kämpillä.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 22.12.2009 8:00

Tälläinen uuden mallinen lämmitin olisi varmaan toimiva

Kuva

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 22.12.2009 8:04

tuommoinen termini on kyllä hyvä. ostin omaan farkkuun sen 2100 mallin.
riittää golfin lämmittämiseen hyvinkin pakkasilla.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 22.12.2009 8:08

Ainoo vaan et taitaa toi 800W olla liian iso teho sulakkeelle kun isännöitsijä sanoi että 1200W sulake kestää ja automyyjä sanoi että lohkolämmitin on n.450W

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 22.12.2009 8:19

Aloittajan linkin takaa löytyvän mallinen lämmitin palveli itseäni vuosia uskollisesti, ei mitään valittamista. Edullinen ja toimiva laite.

Syksyllä päivitin laitteen kuitenkin yksitehoiseen Terminiin tilan säästön nimissä. Hyvin se tuokin on hommansa hoitanut, ääni on kiihkeämpi kuumailmapuhallin tyyppinen johtuen varmaan pienestä siivestä ja kovemmista kierroksista. Mutta kukapa tuota on kuuntelemassa.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 22.12.2009 8:47

mulla on tuommonen puhallinen farkku pasuunassa ja ei se kyllä lämmintä autoa saa aikaiseksi, mutta tuulilasin jäät se sulattaa


Tietysti on henkilökohtainen kysymys, että mikä on lämmin auto, mutta minusta ainakin omasta farkku passatista tulee sopivan lämmin tuolla puhaltimella ja sulattaa kaikki ikkunat alas asti kovemmallakin pakkasella. Sitten kun on -20, niin teho ei riitä enää kunnolla, mutta aina tuonne -15 asti sulattaa hyvin.

Aloittajan mainitsemalla puoliteholla (700W) en ole koskaan kokeillut, mutta voisin kuvitella, että huomattavasti mukavampi on autoon silti mennä vaikka siellä ei täysi kesäkeli vallitsekaan...

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 22.12.2009 9:07

Aloittajan mainitsemalla puoliteholla (700W) en ole koskaan kokeillut, mutta voisin kuvitella, että huomattavasti mukavampi on autoon silti mennä vaikka siellä ei täysi kesäkeli vallitsekaan...


Juu ja jos pakkasta on enemmän kuin 15 astetta, niin tuskin sinne autoon ollaan shortseissa ja t-paidoissa hyppäämässäkään. Varmasti tuo aloituspostauksen perusdefa ajaa tässä asiansa, kun autokaan ei taida olla farkkumallia. Oikein suunnattuna sulattanee nätisti ikkunat. Termini on toki pieni ja sievä, mutta tuo paksu perus-Defa tarjoaa tässä parempaa vastinetta rahoille, kun on alle puolet kaksteho-Terminin hinnasta.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 22.12.2009 10:04

Meitsillä taitaa olla tuo sama, mitä alottaja ehdotteli.. Kuten sanottiin niin ei se juuri yli -15 asteen pakkasilla autoa kovin kuumaksi saa.. Mutta eilenkin noin 12 asteen pakkasella sisällä oli varmaan plussan puolella reippaasti.. Auto on farkku passatti, ja ei se edes ole kummemin suunnattu, mutta etuikkunat on sulana.. Jos jaksais suunnata ja nostaa lattialta vähän ylemmä niin varmaan takaikkunatkin sulas..

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 22.12.2009 10:27

Mulla vaan se huono puoli kun en voi täydellä teholla lämmitintä pitää tolpassa

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 22.12.2009 10:32

Itse juuri purin reilun vuoden vanhan lämmittimen (en muista nyt merkkiä, joku ruottalainen kait) kun ei enään puhallellut. Tuulettimen moottori oli hajonnut.

Nyt sitten vois kattella vaikka defalaista tilalle kun on tuo muija niin pahalla päällä jos joutuu töihin menemään kylmällä autolla. TT:ssä ei ole etes lohkolämppäriä.

Pari vuotta olen jo suunnitellut letkulämppäriä ja sisähaaraa audiinkin, mutta ei saa aikaseksi ostaa osia, saatikka alottaa hommaa.

mabe-fi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 6.9.2009 19:26

ViestiKirjoittaja mabe-fi » 22.12.2009 11:02

Tuo postin lämmitin on omassa golffisssa kiinni. Puoliteho käytössä juuri samasta tolpan rajallisuudesta johtuen.

Lämpöä tulee ihan mukavasti, ei toki kesäkeliä vastaavasti mutta ehdottomasti tyhjää parempi. Jos auton päälle on satanut lunta ja lämppäri on päällä niin ei riitä sulattamaan lumia laseista. Pienet jäät lähtee kyllä. Oma lämppäri on kiinni apukuskin puolella keskitunnelin muoveissa. Osoittaa penkin ohi takaviistoon. Haittaa hieman leveyden vuoksi jalkatilaa mutta ei ole mikään hirveä kynnyskysymys.

Viiden asteen pakkasessa ja pari senttiä lunta auton päällä tilanteesta muuta tunti ja lasit on sulat, sisällä jokuńen aste plussaa 5-10 ja kattokin on kohtalaisen pitkälti sulanut. Kovilla pakkasilla tarvitsisi jo kovempaa tehoa muttei tolppa kestä.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 22.12.2009 14:59

Defan Terminille ääni täältä!
Puhaltaa vallan per*eleen paljon kovempaa kuin perinteiset mallit, joten ilma kiertää autossa ihan toiseen malliin. Äänikin muistuttaa lähinnä suihkukonetta. Lisäksi vastuselementti on hieman nykyaikaisempi ja pienempi, kuin vanhoissa.
2100W mallilla on lämmintä autossa :)

Kuva

PalliArt
-
Viestit: 131
Liittynyt: 5.3.2005 22:25

ViestiKirjoittaja PalliArt » 22.12.2009 15:08

^ toimii.
Ostin tuollaisen muijan autoon perjantaina kun vanha lämppäri oli niin tehoton että 90 min puhalluksen jälkeen oli tuulilasissa nyrkinkokoinen aukko. :)
Nyt sulaa viereisetkin autot.

Mutta jos raja on se 700W, niin eipä tuo Jykkemus:ta auta.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 22.12.2009 15:28

Defan Terminiä löytyy 0/1350W, 0/800/1800W ja 0/1300W/2100W mallia.

Eli tuosta kun laskee I=P/U (virta=teho/jännite), jossa teho on lohkolämmitimen+sisätilanlämmittimen teho ja jännite 230V, niin selviää tarvittava sulakekoko.
Perinteiset lohkolämmittimet on luokkaa+/-500W ja säteilylämmittimet luokkaa +/-300W.

Näillä arvoilla kun mitoittaa, niin pitäisi sulakkeiden riittää:
6A sulake kestää noin 1380W kuorman.
10A sulake kestää noin 2300W kuorman.
16A sulake kestää noin 3680W kuorman.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 22.12.2009 17:11

Mulla on tuollainen aloituspostauksen lämmitin nyt kolmatta tai neljättä talvea. Pelkkää ykköstehoa oon käyttänyt ja kyllä silläkin ikkunat auki saa zafirastakin.

Mun mielestä parempi ettei enempää sulatakaan, muuten on tiivisteet, lukot ja auton kyljet jäässä kun kun se auton päältä sulatettu lumi jämähtää uudestaan.

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 22.12.2009 17:41

Itse olen tullut aivan hyvin toimeen puolipeitteellä, mikä estää ikkunoiden jäätymisen käytännössä kokonaan.

Oma kolmoskoppanen 1.8 lämpeää sen verran nopeasti jos on ollut roikan päässä että kabiiniin tulee 5min pyörimisen jälkeen jo oikein lämpöstä ilmaa jopa 20 asteen pakkasilla.

En oikein ymmärrä sitä periaatetta että jos auto on kinoksen sisällä ja pakkasta viitisen astetta niin kaikki tuo lumi sulatetaan sisätilalämmittimellä. Vesi valuu sieltä tiivisteisiin yms. Puolipeite vaan pois ja esilämmitetyllä koneella baanalle. Kyllä talvella osaa sen verran pukeutua ettei siinä 5min ehdi kylmä koittelemaan. Toisekseen siinä kun auton on käynnistänyt ja vielä lumiharjalla kopaisee loput lumet poikkeen niin tuo kyseinen 5min on jo oikeastaan mennyt ja sisälle puhaltelee jo mukavan lämmintä.

Ja jos joku väittää että puolipeite on hankala tapaus ainakaan golfin kokoisessa autossa se ei tuota sen enempää ongelmaa kuin sängyn petaaminen aamulla.

Käytännössä:
-auto on roikassa ja puolipeitteen alla
-tulet autolle, otat etunurkan peitteestä auki, käynnistät auton
-otat lumiharjan käteen ja nouset autosta.
-Enimmät lumet pois ympäri autoa
-Kopautat peitteen ja taittelet sen vaikka peräkonttiin
-voila, auto on jo lämmennyt hyvää vauhtia ja valmis matkaan.

Tietysti mikäli auto seisoo työpaikalla tms ja ajat lyhyttä ajoa ja saat auton aina tolppaan, on sisätilanlämmitin varmasti yksi parhaista ystävistäsi, halusin sanoa että itse tulen toimeen ilmankin

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 22.12.2009 17:56

Tietysti mikäli auto seisoo työpaikalla tms ja ajat lyhyttä ajoa ja saat auton aina tolppaan, on sisätilanlämmitin varmasti yksi parhaista ystävistäsi, halusin sanoa että itse tulen toimeen ilmankin


Kaikki ei vaan ole aina niin ahkeria, että jaksaisivat noita peitesulkeisia harrastaa.
Itellä ollu Termina (siis tuo Jykkemuksen linkittämä lämppäri), hyvin sillä ikkunat sulaa ja auton sisätilat lämpiää. HB golffi on aika lämmin jo puolessa tunnissa kun on esim. -10 pakkasta ulkona. Lämmittimen suuntaus on aika olennainen asia, yleisimmin se lämppäri on siellä repsikan jalkatilassa, lämmitysteho ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Ite pistin golffiin keskikonsolin sivuun telineen johon lämppärin saa kiinni. Ja jos kyydissä sattuu oleen vähän isompi äijä/muija, saa lämppärin nopsaan pois "jaloista", vaikka pyörimään sinne repsikan jalkatilaan... :D

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 22.12.2009 18:29

Käytännössä:
-auto on roikassa ja puolipeitteen alla
-tulet autolle, otat etunurkan peitteestä auki, käynnistät auton
-otat lumiharjan käteen ja nouset autosta.
-Enimmät lumet pois ympäri autoa
-Kopautat peitteen ja taittelet sen vaikka peräkonttiin
-voila, auto on jo lämmennyt hyvää vauhtia ja valmis matkaan.


Ja sit ku auto lämpiää ni ne lumen jäämät siitä peitteestä sulaa sinne peräkonttiin, ei sekään niin kivaa oo...

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 22.12.2009 19:01

Jos aloittajalla on liian pieni sulake niin olisiko sellaisesta "lohko/sisälämppäri-vaihtelijasta" iloa / apua ongelmaan. Sitten vois laittaa isomman sisälämppärin.

ps. noista peitesulkeisista. Ostin armysurplus kaupasta intin villahuopia hintaan 14,90. Tuon kun nakkaa konepellin alle niin onhan ero koneen lämmöissä ku lohkolla lämmittää muutaman tunnin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.12.2009 19:32

intin villahuopia hintaan 14,90. Tuon kun nakkaa konepellin alle

toimiihan se, mut jos auto sattuu palaan niin vakuutus ei sit korvaa, kun intin villahuovat ei ole paloluokiteltu tuohon käyttöön, kuten kuuluisi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.12.2009 20:43

Jos aloittajalla on liian pieni sulake niin olisiko sellaisesta "lohko/sisälämppäri-vaihtelijasta" iloa / apua ongelmaan. Sitten vois laittaa isomman sisälämppärin.
Voisi olla, mutta pätkäsähkö saattaa lyhentää lohkolämppärin vastuksen kestoikää.

Defan Termineistä on tässä ketjussa puhuttu, niin vinkkinä esimerkiksi HongKongeista löytyy vastaavan kokoisia ja näköisiä ruotsalaisia Modernumin lämmittimiä. 1400W maksoi 49,90 ja 1700W taisi olla pari kymppiä enemmän. Toimivia vehkeitä, tosin topikin aloittajalle liian suuritehoisia.

Itselläni on 1400W Defa Termini eikä silläkään autoa oikein mukavan lämpimäksi saa, töistä lähtiessä pakkasta oli joku alle 10 astetta, auto lämmennyt 2h ja siltikin tuulilasin päällä oli tuore lumikerros, vaikkakin alta sula sellainen.

Tehoista puhuessa kannattaa sitten huomioida, että nuo antavat PTC-vastuksen takia maksimitehonsa vasta -25 asteessa, "normaaleilla" Etelä-Suomen talvikeleillä teho on pienempi :(

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 22.12.2009 21:02

kyllä on tullut täydellä teholla puhallettua, mutta farkku ei vaan lämpiä tuolla hönkijällä

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 22.12.2009 21:18

itellä on tollanen topicin aloittajan himoitsema defa. Jo toinen samanlainen menossa. Eka kesti kumminkin 7 vuotta kovaa käyttöä ja tämän nykyisen ostin viimetalvena mega?tarjouksesta 15 eur:lla.
Ihan hyvä laite; juurikin tuota pienempää tehoaluetta tullut käytettyä ja se riittää mainiosti pitämään mk3 variantin ikkunat jäättömänä. Eli esim tänään lunta oli satanut reilu 5 senttiä, auto oli aivan lumessa, myös ikkunat. Mutta ei ole kertaakaan tarvinnut jääraappaa käyttää kun on ollut sisätilalämmitin päällä, itse arvostan juurikin tätä. Ja sitten vielä se, niinkuin JP tuossa jo kirjoitti; että ei ole auton kyljet jäässä ovia ja lukkoja myöten, eli ei sulata lunta liikaa.
Töissä tuo töhöttääkin sitten sen +8h päivittäin, ja kuten sanoin 7 vuotta pääsin edellisellä. Toivottavasti tällä myös :)

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 23.12.2009 9:38

Meillä on tolpassa 16A automaattisulake jaettu kahdelle parkkiruudulle, nyt toiseen ruutuun on ilmestynyt matkailuauto josta tulee alta keskeltä piuha tolppaan. Minkähän tehoinen vehje sieltä voisi löytyä, pitäisi itse hommata sisätilan lämppäri mutta kuinka tehokas jotta tuo sulake kestäisi? Omassa autossa on moottorille säteilylämmitin joka ei ilmeisesti kovin tehokas ole, 800w lämppärin luulisi sulake kestävän?

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 27.12.2009 22:37

Matkailuauto latailee varmaan akkujaan tolpasta, tuskin siellä ainakaan lämmitin tolppasähköllä pyörii.

Ostin tuollaisen Defa Terminin, muistaakseni 0/800/1800W mallin. Vanhasta Defan paksukaisesta hajosi moottorin kiinnitys, alkoi pitämään aika krapelia... Itse laitan lämmityksen päälle kaukosäätimellä herättyäni, jolloin lämmitysaika on jotain tunnin luokkaa. Tässä ajassa 800W ei tee juurikaan mitään, mutta 1800W lämmittää penkitkin mukavan lämpöiseksi. Ihan hyvä, varsinkin kun penkinlämmitin on luonnollisesti kaput... Auto on kylmässä tallissa, eli lunta ja jäätä ei tarvitse sulattaa.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 28.12.2009 8:09

Täytyykin katsoa mikä sulake tolpassa on, kun eihän mikään sulake ole tuon 1200W

Näillä arvoilla kun mitoittaa, niin pitäisi sulakkeiden riittää:
6A sulake kestää noin 1380W kuorman.
10A sulake kestää noin 2300W kuorman.
16A sulake kestää noin 3680W kuorman.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 28.12.2009 9:15

luulempa vaan että taloyhtiö ei halua sähkölaskua :) Näin meillä oli aikanaan rivitalossa, muut eivät ees uskaltaneet käyttää lämmitintä kun se oli NIIN kallista (kaikki 6 muuta asuntoa oli eläkeläisiä) ja mulla sitten 2 autoo tohotti tuntitolkulla tommosta paria kilowattia joka aamu :)

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 28.12.2009 11:04

*Tapsala: Ja sit ku auto lämpiää ni ne lumen jäämät siitä peitteestä sulaa sinne peräkonttiin, ei sekään niin kivaa oo...*

//Mites hitossa tässä saa oikean Quoten?

Minulla on ollut jo vuosia useammassa autossa sellainen Orthexin kannellinen muovilaatikko, jonne laitan peitteen. Sekin tosin pitää muistaa tyhjentää aina silloin tällöin vedestä (jota tulee muuten yllättävän paljon).

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 28.12.2009 12:46

luulempa vaan että taloyhtiö ei halua sähkölaskua :) Näin meillä oli aikanaan rivitalossa, muut eivät ees uskaltaneet käyttää lämmitintä kun se oli NIIN kallista (kaikki 6 muuta asuntoa oli eläkeläisiä) ja mulla sitten 2 autoo tohotti tuntitolkulla tommosta paria kilowattia joka aamu :)
Eli luuletko että se tolppa kestäisi 1380W

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.12.2009 13:26

Ottakaa myös huomioon että tolpissa voi olla 16A sulakkeet, mutta jos jokainen laittaa parikilowattia tolppaan kiinni niin pääsulakkeet paukkuvat. Valitettavan usein nuo pääsulakkeet on mitoitettu juuri niin että kestää vaan sen vajaa kilowatin per auto.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 29.12.2009 7:54

Ottakaa myös huomioon että tolpissa voi olla 16A sulakkeet, mutta jos jokainen laittaa parikilowattia tolppaan kiinni niin pääsulakkeet paukkuvat. Valitettavan usein nuo pääsulakkeet on mitoitettu juuri niin että kestää vaan sen vajaa kilowatin per auto.

Isännöitsijä sanoi että 1200W kestää, yritin udelle et mitä jos menee hiukan yli mutta ei ole vastausta tullut.

Meinasin että lohkolämmitin (n.450W) + sisätilalämmitin (800W) = n.1250W
Kestääköhän jos menee tuon verran yli

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 29.12.2009 16:47

Katsoin tänään tuon sähkötolppaa ja siellä on 25A, onko siellä sitten 25A sulake?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 29.12.2009 18:26

Se on varmaan suurin sulakekoko jonka takana tuo tolppa saa olla.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 29.12.2009 20:53

ja tolpaan kun saa kaksi autoa.

Eikös 25A kestä 5750W eli 2875W per auto.
Pitääkös jotain ottaa huomioon vielä?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.12.2009 2:00

Mitä sitä ihmeempiä pähkäilemään kestääkö. Kokeilemalla se selviää. Jos sulake menee niin isännöitsijä vaihtaa uuden/napsauttaa takas päälle. Ja tottakai siinä vaiheessa sanotaan, että ei meillä ole kun tavan lohkolämmitin ollut päällä...
Aiemmassa asuinpaikassa oli katoksessa ehdottomasti kielletty sisälämppäreiden käyttö kun kuulemma ei sulakkeet kestä millään niitä. No, 3 talvea itse pidin lämppäriä autossa joka aamu ja hyvin kesti. Ja niin muuten käytti aika moni muukin. SIllä kai ne monesti niitä kieltää käyttämästä kun sähkölasku kasvaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2009 2:20

Laitteet haukkaa enemmän virtaa kylmänä käynnistettäessä kun mitä nimellinen virta.

Silloin laukeaa sulake pienemmällä mitä on laskettu arvo.

mauke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.7.2003 16:10

ViestiKirjoittaja mauke » 30.12.2009 2:20

Sama itellä, aina on ollut päällä kun on ollut tarvetta. Vielä ei ole sulakkeet paukkuneet, kyllä nuo tulis sanomaan jos jotain ongelmaa on. 12e/kk hinnalla voi muutamia sulakkeitakin koitella jos nyt joskus tulee rajat vastaan.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 30.12.2009 9:10

ja meillä pomppusulake

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 30.12.2009 17:07

Eikös 25A kestä 5750W eli 2875W per auto.
Pitääkös jotain ottaa huomioon vielä?


Saman 25A sulakkeen takana voi olla useampi tolppa tai sulake voi olla pienempi kuin 25A. Ei kait siinä muuta huomioitavaa...

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 30.12.2009 19:08

Saman 25A sulakkeen takana voi olla useampi tolppa tai sulake voi olla pienempi kuin 25A. Ei kait siinä muuta huomioitavaa...
Siis häh? Kyl toi sulake on tosa tolpassa ja just kysyin naapurilta niin sillä on 1200W sisälämmitin autossa ja hyvin toimii

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 30.12.2009 22:26

otappa vaikka kuva siitä tolpasta ja laita hämmästeltäväksi. Siitä olen melko varma ettei tolpassa ole 25A sulaketta. Jos tolpasta löytyy vikavirtasuojakytkin ni se voi olla 25A virran kestävä.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 31.12.2009 12:30

Tässä muutama kuva

KuvaKuva

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 1.1.2010 19:26

^10A "sulake" näyttäis olevan.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 1.1.2010 21:04

^10A "sulake" näyttäis olevan.
Mistäs sä sen näet, kyl siel 25A lukee

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.1.2010 22:55

Vikavirtasuojan kyljessä lukee 25A, mutta automaattisulakkeen teksteistä ei oikein saa selvää.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 1.1.2010 23:01

Näyttää vaan siltä et tuon oikean puoleisen kellon vikavirtasuoja on vaihdettu tuohon automaattisulakkeeseen. Yleensä noissa on molemille kelloille oma vikavirtasuoja. Tai vaihtoehtoisesti molemmat kellot tulee samasta vikavirtasuojasta ja automaattisulakkeesta.

Tuo 25A on siis maksimi etusulakkeen koko tuolle vikavirtasuojalle. Edelleen pitäis nähdä tuonne pellin taakse miten on johdotettu ja miten yleensä koko tolppien syöttö on toteutettu. (Tuleeko joka tolpalle oma syöttö vai onko tolppien syöttö ketjutettu tolpalta toiselle.)

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 2.1.2010 0:12

Näyttää vaan siltä et tuon oikean puoleisen kellon vikavirtasuoja on vaihdettu tuohon automaattisulakkeeseen. Yleensä noissa on molemille kelloille oma vikavirtasuoja. Tai vaihtoehtoisesti molemmat kellot tulee samasta vikavirtasuojasta ja automaattisulakkeesta.


Noitakin on toteutettu monenlailla, on kahdella vikavirtasuojalla ja kahdella sulakkeella, yhdellä vikavirtasuojalla ja kahdella sulakkeella, kahdella vikavirtasuojalla ja yhdellä sulakkeella. Tuossa näyttäisi sitten olevan molemmat yhteisiä kummallekkin puolelle.

Jos tuo sulake on 10A niin ei se kestä isoa sisälämmitintä, varsinkaan kahteen autoon. 16A:lla voi olla aika huoletta sisälämppärin kanssa, kunhan vain pääsulakkeet kestää.

(Tuleeko joka tolpalle oma syöttö vai onko tolppien syöttö ketjutettu tolpalta toiselle.)


No ei varmasti tule omaa syöttöä joka tolpalle, vaan se on ketjutettu.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 2.1.2010 3:14

Mistäs sä sen näet, kyl siel 25A lukee

Varmasti lukeekin... vikavirtasuojassa nimittäin. Mutta johdonsuoja (sulake) on tuollainen:
Eli 10 Ampeerinen.
Kuva


Kytkentähän tuolta pitäisi sitten vielä nähdä onko molemmat rasiat tuon yhden johdonsuojan takana. Mahdollisesti.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.1.2010 10:21

No ei varmasti tule omaa syöttöä joka tolpalle, vaan se on ketjutettu.


Mites oot tästä näin varma??

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 2.1.2010 12:26

Mites oot tästä näin varma??


Niin meinaat että keskukselta tulee oma syöttö joka tolpalle? Empä ole vielä sellaiseen törmännyt...ei olisi kovin kustannustehokasta.

Normaalistihan systeemi rakennetaan ketjuttamalla siten että kolmella vaiheella syötetään koko P-aluetta, jolloin joka kolmas tolppa saa virtansa samalta vaiheelta. Isommilla P-alueilla tietysti syöttöjä on useampia.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 10.1.2010 17:55

Laskekaa itse
p = u X i

P = Wattia
U = Volttia
I = Ampeeri

esim. se 1250W jaettuna 230 V = ? Ampeeria (olisin laskenutkin vaan eipä löydy laskinta)

Joku sähkömies korjatkoon jos meni pieleen tuo laskuohje

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.1.2010 20:17

(olisin laskenutkin vaan eipä löydy laskinta)

Millä ihmeen vekottimella nettiä selaat, kun ei siinä laskinta ole?
1250W jaettuna 230 V = 5,434782.... A

edit. Voi voi voi, ei siitä nyt kannata mieltä pahoittaa...
Viimeksi muokannut Eemeli, 10.1.2010 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 10.1.2010 20:57

Millä ihmeen vekottimella nettiä selaat, kun ei siinä laskinta ole?

Voi mussun mussun! Jostain kumman syystä ei halunnu tämä härveli aukaista laskintaan. Sorry sulle Eemeli, kun en nyt sitä kertonu.
Itselläni omassa autossa 550W loki ja sisätilanlämmittimessä tehoo 1300W. Tolpassa 16A sulake eli minä tarviin siitä x-määrän Ampeereita (Eemeli kyllä laskee tarkan määrän). Kyllä toi on kestäny vielä minun ja naapurin auton. Tietenkään varma en voi olla paljonko naapurin kiulun lämmittimet imasee sähköö, mutta kuitenkii. Kokeilemalla se sitten selviää :)

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 10.1.2010 21:28

Noin 8A taitaa imasta nuo sinun järjestelmät eli naapurinketaleelle menee vielä puolet tuosta 16A:sulakkeesta...

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 20.2.2010 12:09

Voiko olla mahdollista että tolpasta ei saada virtaa tarpeeksi ja eikä riko sulaketta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.2.2010 13:04

Miten niin tarpeeksi? Ei siellä mitään virtarajoitusta kyllä ole, jos perässä on liian iso kuorma, sulake palaa. Tokihan kaikenlaiset vikatilanteet ovat mahdollisia, mutta yleensä sellaisen huomaa muuallakin kuin yhdessä tolpassa.

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 20.2.2010 21:19

Itselläni on Defan joku 1350 wattinen sisätilanlämppäri, en jaksa muistaa mallia, mutta en ole järin tyytyväinen siihen; kyllähän sillä lasit sulana pitää, mutta saa olla monta tuntia päällä, ennenkuin on auto lämmin ja ei ehtinyt olla kuin kuukauden käytössä kun kösähti jo ykkösvaihe siitä katkaisimesta. Kyllähän se takuuseen menisi kun tuossa vuoden takuu on, mutta sillä ykkösvaiheella ei tee yhtään mitään niin enpä jaksa vaivautua.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 22.2.2010 9:23


Itselläni on Defan joku 1350 wattinen sisätilanlämppäri, en jaksa muistaa mallia, mutta en ole järin tyytyväinen siihen


Onhan niitä tehokkaampiakin versioita olemassa, eikun sellasta tilalle niin pitäis tulla lämmintä.

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 22.2.2010 21:51

^ Toki, harmittaa kyllä kun menin ostamaan tuon nykyiseni ihan heräteostoksena ja kysyen vaan myyjältä jotain tehosuositusta G3:n kokoiseen autoon ja tuota suositteli.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.2.2010 14:45

Eihän sitä autoa nyt +20 asteiseksi tarvitse lämmittää, parikin plusastetta riittää kun sinne kömmitään kuitenkin talvivaatteet päällä ja moottorikin puskee melko pian lämmintä sisään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.2.2010 20:40

Makuasioita, mielestäni autossa saisi olla vaikka samantien ne samat 23 astetta, johon ilmastointikin on asetettu :) Tosin autoilen aika ohkaisella vaatetuksella, ei kauaa ulkona tarkene...

Tuollaisella 1300W lämmittimellä (esim. Defa Termini) kyllä G3 kokoisen auton saa suht. lämpimäksi parin tunnin lämmityksellä. Kun lämpötila lähentelee -20 astetta, niin silloin tehoa saisi olla hieman enemmän. Miedommilla pakkasilla ohut lumikerros kyllä sulaa lasien päältä kokonaan ja kovemmillakin pakkasilla lumen alta löytyy vesikerros, ei tartte skrabata.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 23.2.2010 20:55

3.3kW rakennus lämmitin niin tarkeni kakkiksessakin :DD

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 23.2.2010 21:30

Harvemmin nimenomaan tulee ehdittyä pitää autoa paria tuntia lämmityksessä, kun monen tutun lämppärillä auton saa siinä tunnissa jo lämpöiseksi. Mutta itselleni riittää juuri tuo, ettei tarvi skrabaan tarttua. :)

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 24.2.2010 18:05

minkä sulakkeen taakse yleensä sisätilapistoke laitetaan?

Klak
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 23.2.2010 17:37

Re: Vastaus JyKKemuksen kysymykseen

ViestiKirjoittaja Klak » 24.2.2010 21:55

JyKKemus kirjoitti:minkä sulakkeen taakse yleensä sisätilapistoke laitetaan?

Sisätilanpistoke saa virtansa lohkolämmittimen haaroittimesta eli ulkoisesta virtalähteestä (esim. sähkötolppa), joten auton virtapiiriin ei tarvitse minkäänlaista sulaketta.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 25.2.2010 17:55

Onhan niitä tupakinsytyttimestäkin virtansa saavia lämppäreitä. Tosin ne on aika turhia.

Tolppien kytkennästä voin kyllä sanoa, että ne ketjutetaan tolpalta toiselle. Kaapelina yleensä 10 tai 16 neliöinen, riippuen tolppien määrästä. Sulakkeet ennen tolppia siis 35 tai 63A. Tehoa esim 35A(yleensä kerrostalon parkkiksella) sulakkeilta saadaan 3*230*35A=24kW. Jos keskimäärin autossa on 1700W lämmitystä, voi tolppia olla yhtäaikaa käytössä 14kpl. Tolppia on kuitenkin yleensä paljon enemmän. Tällä yritän kertoa, että jokaiseen tolppaan ei suinkaan ole varattuna 16A, vaikka siinä sellainen sulake onkin.

Kuitenkaan läheskään kaikki parkkiksen tolpat ei ole samaan aikaan päällä(vaikka johto olisikin kiinni). Ihmiset lähtee liikkeelle eri aikaan.

Olen kyllä asunut talossa, jonka pihassa oli tolpissa jokaiselle oma 4A sulake, sillä ei tosiaan pidetä juuri muuta, kuin lohkoa.

Jussi--
-
Viestit: 52
Liittynyt: 20.9.2009 18:38

Talvi tulee...

ViestiKirjoittaja Jussi-- » 25.10.2010 14:32

Nostetaas vanhaa ketjua ylös.

Tarvetta olis siis sisätilanlämmittimelle. Yksi tolppapaikka käytössä, mut ei jaksais aina autosta toiseen lämmitintä siirtää.

Joten kumpi malli järkevämpi hankinta Defa Termiini 1350W vai Termiini missä 1350W/2100W. Lämmitettävänä autona Mini, millä puoliso pääsääntösesti ajelee ja arvostaa sitä että auto on lämmin kun sillä lähtee liikenteeseen ;) Hinta eroahan noilla nyt ei ole kun se muutama kymppi.

Vai onko joku muu mikä ois parempi hankinta?

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 25.10.2010 14:35

Itse ostin Golffiini tuollaisen Defa Termiini 1350W sisätila lämmittimen ja hyvin olen sillä pärjäillyt, suosittelen kuitenki testaamaan ensin paljonko tolppa kestää.

Kun jos tuon ostat ja sitten tolppa paukauttaa sulakkeen tai hypäyttää sen pois, niin sekin harmittaa

Jussi--
-
Viestit: 52
Liittynyt: 20.9.2009 18:38

ViestiKirjoittaja Jussi-- » 25.10.2010 14:39

No tuon 1350W kestää kyllä, kun nykyinen mikä on käytössä on 800/1400W.
Pitää kyl tarkistaa kestäskö se tolppa tuon 2100W:kin, eihän siitä haittaakaan oo jos tehoa ois enemmän. Etenki jos tulee viime talven kaltasia -30 jaksoja...

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 25.10.2010 14:42

Joo ei ole haittaa ja eihän sitä tiedä jos lämmitin tulee isompaan autoon niin silloin aina lisälämmitys on hyväksi, mutta itselläni on nyt joka aamu ollut autossa n.24 astetta

EDIT: siis 27 astetta
Viimeksi muokannut JyKKemus, 26.10.2010 8:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 25.10.2010 15:28

Mitä tarviiko jossain jo roikkaa aamuisin?

noissa mitoituksissa kansii muistaa että jos 10A sulake kestää sen 2300VA niin kun laitteen käynnistää niin imaisee yleensä pikkuisen yli ilmoitetun. eli 10A taakse joku rapsa 2KVA ja 16A taakse sitten rapsa 3KVA.
ja tosiaan pääkseskukselta voipi olla syötöt tolpilla esim 25A eli ei niihin monia lämppäreitä laiteta yhtäaikaa.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 25.10.2010 18:34

ei kai sitä tartte mut on se kiva mennä lämpimään autoon

juzze
-
Viestit: 9
Liittynyt: 6.8.2007 22:24

ViestiKirjoittaja juzze » 27.10.2010 21:12

suositellaanhan sitä +5asteen alapuolella käytettävän. Itse ainakin käyttäny jo jonku aikaa, sähkö kun ei maksa autopaikan lisäksi mitään, meni sitä sitten kuinka paljon tahansa, niin olkoot sitte narun nokassa. Josko siinä säästäs tilkan bensaakin aina lähtiessä+lämpenee aito tietenki nopeammin.

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 28.10.2010 8:00

niin ja on itsellä mukavempi mennä autoon

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.10.2010 9:42

Mitä tarviiko jossain jo roikkaa aamuisin?

Kerro mulle missäpäin Suomea EI ole vielä tänä syksynä tarvinnut roikkaa?
Veikkaan nimittäin että pakkastakin on ollut joka puolella Suomea vähintään yhtenä aamuna.

Dankkis
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.2.2009 17:11

ViestiKirjoittaja Dankkis » 29.10.2010 10:50

Pari asiaa mitkä on hyvä muistaa:

- kerrostalojen ja rivitalojen pihalla (yms. taloyhtiöt) tolppapaikat on käytännössä aina ketjutettu, joten jos teidän tolpassa on esim. 10A sulake, se kestää kyllä sen 2300W mutta jos joka tolpalla on samanlainen kuorma alkaa noususulakkeet (ylkeensä 25A) varmasti paukkua pääkeskukselta...

- lohkolämmittimen teho on helppo laskea kun otatte yleismittarin käteen ja mittaatte auton keulasta siitä töpselistä sen lämmittimen vastuksen (R).. P=U*I ja I=U/R
Esim. mitattu R= vaikka 100 Ohm. laske virta: 230V jaettuna 100 Ohm.=2.3 A
laske teho: 230V * 2.3 A = 529W

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 2.11.2010 16:56

Tuolla www.defa.com sivulla on kunkin sisälämmittimen kohdalla teoreettinen sulake vaatimus, kun lohkolämmittimen koko on oletuksena ~600W.
Lisäksi sisälämmitin ottaa täyden tehon kun sisääntuleva lämpötila on -25astetta. Kun lämpötila nousee tehon kulutus laskee. Millanen tuo käppyrä mahtaa olla teho vs. lämpötila.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 23.11.2010 21:05

10A johdonsuojaa voi kuormittaa helposti 2300W kuormalla ja ylikin kun kyse on lähinnä resistiivisestä kuormasta, ei synny mitään kummempia piikkejä.

JyKKemus: Kannattaa kysellä naapuripaikan omaavalta minkätehoista sisätilalämmitintä hän käyttää. Tuo 10A on senverran vähän kuitenkin kahdelle autolle. Toisaalta pääsulakkeetkaan eivät varmasti ole järin suuret kun kahta autoa kohden on vain yksi kympin johdonsuoja.

Edellisessä asuinpaikassani panin merkille, että lämmitystolppia ei käyttänyt juuri kukaan. Saattoi ainakin hyvällä omallatunnolla huudattaa omaa sisätilalämppäriä eikä ollut pelkoa paukkuvista pääsulakkeista,

Tuolta näkee, että Terminin PTC-vastuksen teho ei muutu kovin merkittävästi lämpötilan mukaan.
http://wup.defa.com/no/pdf/2010/Termini ... 0-Bruk.pdf

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 5.12.2011 16:47

Löytyykö vielä jostain rajuja sisälämppäreitä kuin ennen vanhaan? Sellaista 2000 W sais tulla, eikä tarvi olla mikään sikahintainen Termini, saa olla kokoa. Kokemuksella vaan, niillä 800-1000W rimpuloilla ei tee yhtään mitään sitten on pakkasta tai tuulee kovaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2011 20:24

Ei luulis olevan vaikea löytää vaikka Motonetistä tai Biltemasta.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 5.12.2011 21:15

Itse ostin joskus vajaa kymmenen vuotta sitten jonkin merkittömän 2kw lämmittimen.
Isohko mörkö oli mutta aivan loistava.
Kaksi tehoa ja portaaton lämpötilan säätö. Lisäksi oli pelkkä puhallus toiminto.
Parasta oli että kun lämmitys alkoi, niin se puhalsi lähes välittömästi todella lämmintä.
Täydellä teholla jopa poltteli näppejä jos likellä piteli.
Ei ehkä se turvallisin, mutta teki hommansa hyvin. Jos lämpeni liikaa niin pätkäs lämmityksen pois.
Laite toimii vieläkin kuin uusi.
Annoin kaverille pakettiautoon, kun ei lohkoa kummempaa sillä ollut.

Tuosta Termini 1800w tai mikä lie kaksi pykäläinen.. En pidä.
Saa huudattaa jonkin aikaa että puhaltaa kättä lämpösempää.
Omasta mielestä menee vähän hukkaan lämppärin etu, jos aina tarvii sen pari tuntia olla että on lämmin sisällä.
Isot watit ja mitätön teho silti.
Eikö ne lämpöanturit ole sitä varten että kun lämmin niin ei lämmitä?
On se nyt toistaiseksi pikku pakkasilla lasit sulattanut, mutta on se silti pettymys.
Kaipuu vanhaan on kova, kun auto oli usein lumisateidenkin jälkee kuiva kattoa myöten :D.
Liikaa vaa vei tilaa jalkotilassa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.12.2011 22:05

Niin no, noissa merkkilämmittimissä on yleensä PTC-vastus, joka antaa ilmoitetun tehon vasta -20 asteessa, ainakin tuo Termini. Siitä ero, lisäksi kaikkein halvimmissa saattaa olla avoimet lankavastukset, lämpiää kyllä nopeasti, mutta turvallisuus ei aina ole ihan yhtä hyvä...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 5.12.2011 22:37

Joo ei varmaan vaikeeta löytää jos on varaa maksaa 100 E ! lämppäristä. Hainkin juuri sellaisia merkittömiä tehokkaita mörköjä, joissa ei ole hattiwatteja.

Ei luulis olevan vaikea löytää vaikka Motonetistä tai Biltemasta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 13.12.2012 10:57

Onko jollakin hyvää tee-se-itse-vinkkiä miten kiinnittää sisälämppäri esim. hanskalokeron pohjaan ylösalaisin tai jalkotilan seinään kun lämppäriin ei ole enää alkuperäistä kiinnityslevyä tallella?

Olen huomannut, että lattialla oleva lämmitin nostaa vaan turhaa kosteutta ja puhallusilmakin on siten kovin viileää.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.12.2012 13:15

Ei ole TSI kikka eikä halpa mutta esim RAM b-sarjan telineellä saat lämppärin just minne haluat ja just mihin kulmaan haluat. Mulla Octaviassa iso termini sijaitsee käytännössä hanskalokeron pohjaa vasten mutta osoittaa kohti kuskin niskatukea. Varsi on kiinni matkustajan jalkatilan seinämuovissa. Todella hyvin kiertää lämpö autossa.
Telineitä myy esim nettikauppa Yepnet.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 15.12.2012 23:53

Tosiaan puhallin ei ole parhaassa paikassa jalkatilassa. Itselläni on tapana nostaa lämmitin vaihdekepin tai käsijarrukahvan eteen pystyyn osoittamaan tuulilasille, niin sulaa lasit kaikkein perhaiten. Muinoin, kun mulla oli vain 600W lämmitin, asensin sen hattuhyllylle, josta se jaksoi inhimillisessä ajassa sulattaa kaikki lasit.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.12.2012 0:26

Jos omistat auton, jossa on takana keskellä niskatuki, hitsauskoneen, lattarautaa, 10mm pyörötankoa ja vähän mielikuvitusta, ni syntyy kätevästi teline vaikka pikku terminille, joka puhkuu ensitöikseen tuulilasin puhtaaksi.

Ja turha pelätä! Ei mene tuulilasi halki! Ellei sitte oo pänningissä jostain jo ennestään.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 16.12.2012 10:17

Itse nostan iv golfissa lämppärin kojelaudalle, puhaltamaan taaksepäin. Johto yltää sopivasti ja aina on ikkunat sulat ja lämpötila sopiva, ku lähtee liikkeelle niin kippaa lämppärin vain alas...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.12.2012 10:34

Itsellä on 2100 termini apparin jalkotilassa.
Tosin keskikonsolin muoveihin laitettu sen oma teline ja osoittaa yläviistoon kattoa kohti.
Lämmintä on kyllä ja puhaltaa kivasti katon kautta koko autolle, eikä vain jalkotilaan.

Aikaisemmin oli 1850 termini jota hieman haukuin tehottomaksi.
Taisi vain johtua juuri siitä täyden tehon lämmityksestä vasta -20 pakkasella.
Mutta kyllähän pienen watti nousun huomasi pienilläkin pakkasilla.
Ei paljoa pakkasta, mutta selvästi lämpösempää tuuttas tulemaan tuo uusi.
Puhaltaa selvästi lämpöisempää myös heti alusta alkaen.

Kuinka muuten lohko ottaa itteensä pidemmistä lämmitys ajoista?
Naapuri kun ei käytä tolppaa, joten mietin että tekis Y-haaran ja ajastais 4h putkeen omalle autolle =)
Lähinnä kovia pakkasia varten mietin, että onko siitä ajasta juuri hyötyä?
Työmatka tämän talven niin lyhyt että auto kerkee juuri lämmetä, kun jo pitää sammuttaa.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 16.12.2012 12:34

^^^ Tuo on kätevä paikka lämmittimelle, eikä telineen tekoon tarvitse edes hitsausvälineitä.
Sopiva palanen vaneria tms. kaupasta niskatuen kiinnikkeisiin sopivat pultit ja vaneriin poraa oikeisiin kohtiin reiät pulteilla ja kiinnittää vanerin niskatuen paikalle.
Jalkatilatiloihin ei tulla asennuksella varmasti lämmin ilma kierrä, mutta lasit saa nopeammin sulaksi.

^Ei se lohkolämmitin siitä pidemmästä lämmitysajasta sen enempää kulu kuin muustakaan käytöstä, jos ei sitten kuukausia pidä roikassa ja kiehuta nesteitä kuivaksi.
Se kahden tunnin maksimiaika on jonkun viisaan laskema aika jonka jälkeen moottorin lämmittäminen sähköllä ei ole enää niin paljon halvempaa kuin polttoaineella ja moottorin omalla hukkalämmöllä. Varsinkin jos ei itse tarvi jokaista kWh:ta erikseen maksaa, niin...
Kyllä se moottori vielä selvästi lämpenee kahden tunnin lohkolämmityksen jälkeenkin vaikka valistajat muuta väittää.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 16.12.2012 12:38

Ei kai se lohko ota itseensä, mutta vastus saattaa tykätä kyttyrää, jos jatkuvasti pitempiä aikoja käyttää. Sama asia, kun hehkulamppua polttaessa. Turha polttaminen kuluttaa sen loppuun nopeammin.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.12.2012 12:57

Lohkolla meinasin lohkolämmitintä. :)

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 16.12.2012 19:41

Niitä lohkolämmittimiä on kestäviä ja ei kestäviä. En tiedä mikä AFN koneessa oli ku joka talvi meni vastus paskaksi vaikka tolppa oli juuri tälläinen kahden tunnin tolppa ja vastus defa.
Isältä kyselin selitystä nii se ei meinannut uskoa että vastus edes voi mennä paskaksi. Ei oo kuulemma koskaan mennyt yhdestäkään hänen vehkeestään vaikka ne tosiaan on useimmiten koko yön tai jopa päiviä roikassa ja kymmeniä vuosia käytössä.
Eli ihan sama miten käytät. Se menee tai ei.
Nii ja tosiaan meillähän on kotipaikalla ulkosaunassa käytössä hehkulamppu vuodelta 72 joka Toimii edelleen. Pieniä laatueroja varmaan näissäkin.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 17.12.2012 7:43

Tosiaan puhallin ei ole parhaassa paikassa jalkatilassa. Itselläni on tapana nostaa lämmitin vaihdekepin tai käsijarrukahvan eteen pystyyn osoittamaan tuulilasille, niin sulaa lasit kaikkein perhaiten. Muinoin, kun mulla oli vain 600W lämmitin, asensin sen hattuhyllylle, josta se jaksoi inhimillisessä ajassa sulattaa kaikki lasit.


Taas tuli huomattua, että lattialla oleva puolitehoinen lämppäri on huono. Lunta oli vielä auton laseissa kun lämppäri oli päällä 1,5 tuntia joten lasit tietysti sisäpuolelta huurussa kun lämppäri nostaa kosteutta lattiasta ja lasin sisäpinta on lumen takia kylmä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 2.12.2013 9:06

Onko näkynyt kunnon lämppäreitä kaupoissa? En maksa 80€ minidefasta vaan hakusessa olisi vanhan liiton lämppäri, sellaisia oli joskus jotka puhalsi _kuumaa_ ja teho taisi olla 2000-2500W.

1200W Defalla ei oikein tehnyt mitään, usein se nosti kosteutta lattialta joka sitten jäi viileisiin ikkunapintoihin.

Viitseliäs jos olisi niin johdottaisi 2-3 kpl tällaisia autoon eri puolille :)

Periaatteessa joku tällainen voisi olla auttaa jos sen kiinnittäisi esim. hanskalokeron alapintaan jottei ilmavirta nuole lattiaa ja nosta kosteutta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.12.2013 10:34

Itse ostin motonetistä muutama vuosi sitten n.35€. 1400w defan. Ei ollu minimalli ja hyvin on pärjätty. Tosin puhaltaa etujalkatilasta takalasin suuntaan

Voisin kuvitella puhalluksen suuntauksella olevan suuri vaikutus miten toimii

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 2.12.2013 16:11

Termini™ 1850 ollu Caravellessä eli avopakussa käytössä.
No joka paikassa ei sulakkeet kestä lohkolämpärin kanssa.
Varsinkin firman parkiksella jos toinen lykkää myös autonsa lämppärin/lämppärit pöhisemään.
Alkaa olemaan noita automaattisulakkeita ympäriinsä.
Wanhanmallin hidas 10A kestää vielä 1850attisen ja lohkolämpärin vastuksen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa