E10- ja E15-bensat

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

E10- ja E15-bensat

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.10.2009 12:57

http://www.talouselama.fi/uutiset/artic ... /-29102009

Pätkä tekstistä:
Kukaan ei muutenkaan vielä tiedä miltä huoltoasemien valikoima näyttää vuonna 2015. Huoltoasemaketjut eivät osaa kertoa edes vuoden 2011 valikoimaansa.

Aina voi arvailla. Todennäköisesti moni asema tekee 95-oktaanisesta bensasta E10-polttoainetta vuonna 2011. Viisiprosenttista seosta saisi asemilta vain 98-oktaanisena, jolloin se olisi kalliimpi vaihtoehto.

Juuri tänään joku voi siis marssia autokauppaan ja ostaa uuden bensa-auton, johon on jo vuonna 2011 pakko tankata kallista 98-oktaanista E5-bensaa. Arvaa harmittaako?

Vuoden 2013 jälkeen tilanne voi edelleen muuttua. Silloin asemien ei enää ole pakko pitää E5-bensaa valikoimissaan.

Vuoden 2015 vaihtoehdot voivat olla bensapumpulla vaikka nämä: E10-bensa olisi valtavirtaa ja rinnalla olisi jokin korkeamman etanoliseoksen bensiini kuten E15 tai jopa E85.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.10.2009 14:25

E85:lla on jo tehty virivehkeitä atlantin toisella puolella ja se että täällä ollaan huolissaan, johtuu varmaan siitä enemmän, että autokanta on niin vanhaa verotuksen takia. Esim Koenigseggistä saa revittyä enemmän tehoa ulos E85:lla, kuin normibensalla.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 29.10.2009 15:09

^ Ihan riittää Pohjanlahden ylittäminen, jolloin törmäämme jo varsin ennakkoluulottomaan kansaan mitä autoiluun tulee. Saabilla ja Volvolla bioautot jo varsin ns. peruskauraa ja muutoinkin Ruotsi ohjaa veroeduin suosimaan biopolttoaineita. Meilläkin tuo vero-sana on kyllä aina mukana noissa polttoainekeskusteluissa, tosin harmillisen negatiivisella otteella.

Slaver
-
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2004 9:22

ViestiKirjoittaja Slaver » 29.10.2009 15:11

Olen huomenna menossa katsomaan Tourania 1.6fsi moottorilla ja nyt tämä...

En löytänyt muuta tietoa kuin etumatkaa lehdestä ETTEI näihin ensimmäisen sukupolven fsi moottoreihin voi tankata E10 bensaa.

Kannattaako unohtaa koko homma, koska todennäköisesti hinta E5:sella on korkeampi kuin E10?

Jollain kristallipalloa millä asian hinnan suhteen voisi selvittää?

Jotenkin tuntuu ettei hinnanero tule olemaan pelkästään riippuvainen viinan määrästä polttoaineessa. Vaan mukaan pitää ottaa jokin ympäristöaspekti.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.10.2009 16:21

Mitäköhän valmistaja sanoo, jotenki tuntuis hullulta ettei vois käyttää Exx bensoja. Toki suomessa nyt aina sanotaan kaikessa, ettei saa käyttää sitä "halvempaa" :D

NoGo
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2009 9:12

ViestiKirjoittaja NoGo » 6.11.2009 4:58

Mistähän tuo kaikki etanoli löydetään?

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 6.11.2009 10:05

Etanolia voi tislata vaikka muropaketista, kannattaa käydä katsomassa ST1:sen sivut aiheesta RE85.

E5-bensaa on muuten jo saatavana, ja se on mun havaintojen mukaan ollut halvimpien PK-seudulla myytävien bensojen joukossa jo pitkään. Jaa mistäkö saa? No Nesteen asemilla myytävä 98E sisältää 5% etanolia. Simppeliä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 6.11.2009 17:33

Ja noita uusia litkujahan ei voi näihin vanhoihin rotteloihin laittaa?

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 6.11.2009 20:50

Kyllä Nesteeltä luvattiin että E5 toimii missä tahansa autossa joka bensalla käy, sen tiukemmista seossuhteista en osaa sanoa mitään.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.11.2009 12:25


Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 30.11.2009 14:58

Kulutus kasvaa, polttoaine kalliimpaa ja veromarkkoja kilisee kivasti valtion kirstuun.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 30.11.2009 15:07

Mistähän tuo kaikki etanoli löydetään?


Onhan viljasta ylitarjontaa, ainakin tänä vuonna, hintatasot varsin alhaalla johtuen mm. keski-euroopan hyvästä satokaudesta. Sinänsä ihme juttu kun tulee huonompi satovuosi, on kauhea poru ja puute että viljavarastot loppuu jne. Nyt sitä on joka tuutti täynnä.
Onko sitten mielekästä hommaa viljan viljely jos se ennemmin kannattaa polttaa lämmöksi kattilassa senkuin myydä alihintaan teollisuudelle...

NoGo
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2009 9:12

ViestiKirjoittaja NoGo » 1.12.2009 22:55

^ Kuka sen tislaa? Tuota kuitenkin saattaa kulua aikamoisia määriä jos lähdetään nostamaan 10%:iin ja siitä ylöspäin.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 2.12.2009 0:56

Saatais kulutettua varmaan vielä enemmän jos nostettais 30-40% paikkeille, ja litku olis juomakelpoista...
Ok, sorry OT :-)

Flame
-
Viestit: 140
Liittynyt: 28.12.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Flame » 2.12.2009 11:16

Kyllä tää Suomi vaan melkoinen takapajula on koskien ns. ympäristöystävällistä autoilua kohtaan.Verotetaan rankalla kädellä niin autonostoa kuin polttoainetta.
Hohhoijaa. :(

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 3.12.2009 8:12

Omaan autoon ei tarvitse vaihtaa kuin softa niin on "flexifuel". Tosin jos yli 200hv meinaa ottaa ulos niin pitää vaihtaa suuttimet.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 3.12.2009 9:39

^ Kuka sen tislaa? Tuota kuitenkin saattaa kulua aikamoisia määriä jos lähdetään nostamaan 10%:iin ja siitä ylöspäin.


Altilalle Koskenkorvalle oli pari vuotta sitten tarkotus rakentaa bioetanolitehdas, mutta hanke sitten jostain syystä kaatui, rosterin hinta muka nousi liikaa tms...

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 3.12.2009 9:46

^ Kuka sen tislaa? Tuota kuitenkin saattaa kulua aikamoisia määriä jos lähdetään nostamaan 10%:iin ja siitä ylöspäin.

ST1:n bioetanolitehdas, siis just se tislaamo, on kohtuullisen kompakti eikä kovin kallis pystyttää. Sen sijaan että rakennettaisiin yksi iso tehdas, voidaan rakentaa kymmeniä laitoksia ympäri Suomea, jolloin etanolin kuljetuksista syntyvät hiilidioksidipäästöt saadaan niin ikään minimoitua. Kyllä täällä matskua riittää tislattavaksi, vaikka jotkut epäilevätkin. Teollisuuden biojätteiden lisäksi kohta tislataan kotitalouksien biojätettä, sitten pahvipakkauksia, eikä mene kauaa kun hakkeesta ja metsäteollisuuden (tai sen jämien) puujätteestä saadaan tislattua viinaa tankkiin.

Bioetanolipolttoaine vaatii nykyisen keskittämisen sijaan hajautetun verkoston että se on oikeasti ekologinen tai taloudellinen vaihtoehto.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 4.12.2009 14:28

Onko tietoa mitkä moottorit ovat ensimmäisen sukupolven FSI moottoreita?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 16.12.2009 7:21

onko tietoa miten käy kaksitahtisten?


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa