Valohoitoa kirjaimellisesti?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

Valohoitoa kirjaimellisesti?

ViestiKirjoittaja Adenoid » 5.9.2009 22:47

Aattele jos olisit ostanut Jettan, tai Jetan. Sellaisen uusikorisen. V-korimallin. Hopianharmaa, ja vielä manuaalilaatikolla.

Sitten siitä porsii, sanotaan nyt vaikka, vaihdelaatikko. Noh, sen verran uusi auto, että jos takuu ei korvaa, niin ainakin tuotevastuulaki toimii.

No sitten auto menee pajalle, ja sitä korjataan siellä. Sitten yhtenä päivänä menet sattumalta Volkkari-liikkeen ohi, ja huomaat että "jaaha, kiva että näkyy olevan homma käynnissä, pelti auki joten siellä on varmaan työt kesken".

Niin että oisko paskamaista huomata, että autosi on seissyt ilman vaihdelaatikkoa ainakin kolme päivää kaatosateessa tälviisii?

Kuva

Auto ei siis ole minun, enkä siksi näytä rekkaria, mutta fakta on, että ajoin menneenä torstaina muuan VW-liikkeen ohi, ja katsoin että "jaaha, siellä on Jetta pelti pystyssä ja moottorinkannatuspukki paikallaan. Pihalla. Onpa jätkillä kiire sen kanssa."

Sitten tänään lauantaina käväisin ihan kyseisessä liikkeessä, ja se sama Jetta oli siellä pelti auki, sama teline paikallaan. Ja tässä välissä on satanut sitten vallan hiton monta kertaa ja kaatamalla vettä. Ja Jettassa konepelti auki, eikä vaihdelaatikkoa paikallaan. Melkoinen määrää raakaa rautaa, sähköliittimiä sun muuta on aika kivasti siellä taivasalla ja näkyvillä, ja kohtalaisesti pintaruostettakin on jo kehittynyt.

Että jos näyttää sinun autoltasi, niin olisin huolissani.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2009 22:59

Mjaa... Eikös konetila periaatteessa pitäisi olla sadevedenkestävä? Jollainhan ne pestäänkin ja virranjakaja joskus muistetaan peittää?

Kaikki liittimethän nykyään tuntuu olevan kumitiivisteellä, mutta ei toi kyllä hyvältä tunnu.

Jos tunnet kaverin niin sano että heti menee liikkeeseen valittamaan jos pienintäkään sähkövikaa tulee.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 5.9.2009 23:05

No juu, mutta sadeveden koostumus ja happamuusaste lienee ihan toinen kuin moottorinpesuaine/kraanavedessä. Ja vauhtipyörä tuolla nyt ainakin oli jo hyvän matkaa ruosteessa, jos ei muuta. Kaikki suojamuovit puuttui tietysti koneen päältä.

Kyseistä kaveria en tiedä enkä tunne ollenkaan, eihän sitä tiedä vaikka kyseinen auto olisi henkilökunnan jäsenen kulkupelejä. Mutta silti, en mä nyt konepeltiä auki jättäisi päiväkausiksi sateeseen semminkin jos sieltä puuttuu reilusti osia?

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 6.9.2009 8:47

Sadevesi on puhtaampaa kuin hanasta saatava vesi.
Mutta silti konetilan liotus ei liene järkevää.
Viimeksi muokannut Elikkäs, 6.9.2009 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 6.9.2009 9:27

samaa autoa olen kanssa ihmetellyt, ei tuo kosteus ja tuulen tuoma pöly yms. ainakaan
auton toimintavarmuutta paranna.
minua ainakin sapettas jos oma auto olisi tuossa tilassa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 7.9.2009 8:45

Voi herran jestas sentään. Tuonne vauhtipyörään pääsee vettä vesisateella ja moottorin pesussa, joten kyllä sekin vesipesun kestävä tuote on. Kyllä jeesustelullakin pitäisi joku raja olla. Jotenkin tulee jo mieleen keltaisen lehdistön "isot lööpit maksoi mitä maksoi" meininki

Yhtään kyseistä asiaa tuntematta uskoisin tilanteen menneen jotenkin näin:

Auto tulee korjaamolle, veto kateissa.
Todetaan ettei voima välity. Vika joko kytkimessä tai vaihdelaatikossa.
Otetaan laatikko pois, todetaan vaikkapa kytkimen olleen ehjä, tilataan uusi vaihdelaatikko.
Toimitusaika 1 vko, auto ulos odottamaan uutta osaa, koska korjaamotiloissa ei ole tilaa seisottaa autoja, joihin ei mitään tehdä.
Moottori ei pysy paikallaan ilman tukea, joten konepeltiäkään ei saa kiinni.

Autojen sähkösysteemit ovat olleet jo useampia kymmeniä vuosia sellaisia, että autoja voi säilyttää ulkona. Konepelti auki tai kiinni. Jormalainenkin voi vaikka vilkaista seuraavan kerran vesisateella ajamisen jälkeen autonsa konehuoneeseen, ja todeta, että sehän pääsee kastumaan vaikka konepelti on kiinnikin.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 7.9.2009 10:30

Vesisateessa seisottamisessa on sellainen pointti, että moottorin oma lämpö ei kuivata paikkoja kuten ajon jälkeen, joten kosteus pysyy pitempään ja siten ollen ruosteelle alttiit kohteet ruostuu. Mutta vaikuttaako auton toimivuuteen jatkossa mitenkään en ota kantaa. Kuitenkin konehuoneen puolella olevat vermeet ovat jossain määrin tehty kestämään kosteutta/vettä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.9.2009 10:54

En tiedä teilläpäin mutta yleensä tuommoiset tapaukset viedään yöksi/viikonlopuksi sisälle.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 7.9.2009 12:49

Voi herran jestas sentään. Kyllä jeesustelullakin pitäisi joku raja olla.

No anteeksi. Ihan normaalia ja okeihan toi tietysti on. Ja tärkeintä että pääsee vastaisuudessakin harrastamaan, ei toi ainakaan vikatiheyttä pienennä. Eiköhän tän keskustelun voi sitten sulkea.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 7.9.2009 13:06

Jos se ei vesisadetta kestä, niin eiks ole parempi että porsii tonne merkkiliikkeen pihaan?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.9.2009 14:00

Eipä taida takuun/virhevastuun aikana näkyä jos vaikka sattuisi kosteuden takia porsimaan. Hieman silti ihmetyttää toisen omaisuuden säilömisen tyyli kys. huollossa...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.9.2009 14:43

eipä oo tullu pahemmin nähtyä ruosteisia konehuoneita ajossa oleville autoille eikä hirveänä seisonnassakaan kuhan on asiallisesti pidetty eli se pelti kiinni. kunnes taas semmonen tilanne on nähty että vesi on päässy konehuoneeseen niin on siellä tiettyä rottaluukin alkua näkyvillä :=)

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 7.9.2009 15:15

Kyllä ainakin minun käyttöautoni konehuoneessa ruostetta on, eikä sitä peltiauki säilytellä pihalla. Tarkennetaan vielä että lohkossa. Eipä tuo kulkuun vaikuta millään tavalla. Pitäs varmaan jättää löysälle venttiilinkoppa, että pääsis öljy voitelemaan koneen, loppus se ruostuminen. 8)

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 7.9.2009 16:51

kertoo se jotakin huoltoliikkeen tasosta ruostui osat tai ei. Kaverin firmassa ei ainakaan toimita noin vaan konepelti auki olevat autot majailee sisällä vaikka tilaa on niukahkosti. Pikkupajat ei uskalla elää noin välinpitämättömästi toisten omaisuutta kohtaan, kun niiltä menee leipä jos tuollaista ohikulkijat pääsee näkemään...

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 7.9.2009 16:51

Elikkäs

Golf 2.0 TDI 4 motion

PostPosted: 6.9.2009 7:47 Post subject:
Sadevesi on puhtaampaa kuin hanasta saatava vesi.
Mutta silti konetilan liotus ei liene järkevää.


Sadevesi ei ole puhtaampaa kuin juomavesi yleisesti, sadevesi kerään ilmasta kaikkia epäpuhtauksia ja myrkkyjä mukaansa tippuessaan siitä johtuu sateen jälkeinen raikkaus kun ilma on puhdasta hetken.

Mitä tohon peltiauki säilytykseen tulee niin vaikka ei välttämättä vaikuta mihinkään toimivuuteen niin silti näyttää vähän hassulta kun auto on pihalla sateessa pelti auki. Jos kattoluukku hajoaa niin tuskin sitä autoa ilman luukkua suojaamatta pidettäis ulkona vaikka kyllähän se sisusta kuivaa joskus ja tuskin edes vauriotuu :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.9.2009 17:45

^ Jokseenkin huono tuo kattoluukkuvertaus, et varmaan ole edes itse sitä mieltä, etteikö sieltä sisältä voisi jotain hajota kastuessaan.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.9.2009 18:49

Olishan tuon tietty voinut hoitaa niinkin, että öljypohjan alle olisi laittanut jonkin tuen (jakkaran tms.) ja laskenut koneen sen varaan, tuon moottorituen olisi saanut hyötykäyttöön, ja pellin kiinni.

Ja se vauhtipyörä ym osat ruostuisivat siellä ihan yhtä lailla vaikka pelti olisi kiinnikkin, kyllähän ilmankosteus jo sinällään ruostuttaa osia, vaikkei sinne suoraan sataisikaan.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 8.9.2009 4:39

Heikki joo uskon että kyllä että tuskin se katto luukku auki ainakaan parantaa minkää toimimista, mutta tuskin sinäkään uskot että toi pelti auki sateessa seisottaminenkaan ton auton luotettavuutta ja toimivuutta parantaa....?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.9.2009 8:38

Ja sinäkö luulet, ettei konehuone pääse kastumaan muuten kuin pellin auki ollessa korjaamon pihalla?

Ei esim Salmen kertoman ilmankosteuden ansiosta joka aamu näin syksyllä, tai vesisateella, tai lumisateessa?

Mutta pääasiahan näissä keskusteluissa yleensä on, että päästään joku (yleensä merkkihuolto) haukkumaan oli perusteita tai ei.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.9.2009 8:43

Heikki joo uskon että kyllä että tuskin se katto luukku auki ainakaan parantaa minkää toimimista, mutta tuskin sinäkään uskot että toi pelti auki sateessa seisottaminenkaan ton auton luotettavuutta ja toimivuutta parantaa....?

No ei varmasti paranna, eikä kyllä parane vaikka säilytettäisiin kuivassa sisälläkin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 8.9.2009 9:36

Rolle kirjoitti:Mutta pääasiahan näissä keskusteluissa yleensä on, että päästään joku (yleensä merkkihuolto) haukkumaan oli perusteita tai ei.

Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei tuota Jettaa voisi säilyttää hieman toisinkin? Kyllä mielestäni tämä on hyvä esimerkki merkkihuoltojen (oletan, että kyseessä on sellainen) välinpitämättömyydestä toisen omaan.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.9.2009 10:04

Voisi toisinkin säilyttää, mutta ei tuosta kyseisestä säilytysmallista (olettaen että osia odotellaan tosiaan muutama päivä) mitään haittaakaan ole. Auto ei tuosta huonone vähääkään verrattuna siihen, että moottori olisi jonkun pukin päällä ja konepelti alhaalla, tai verrattuna siihen, että se täysin ehjänä seisoisi viikon omistajansa pihalla ajamattoma, kun omistaja on lomalla Pattajalla.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 8.9.2009 15:34

Rolle
ffp jäsen

Golf 1, 2, 4 ja Eos

New postPosted: 8.9.2009 7:38 Post subject:

Ja sinäkö luulet, ettei konehuone pääse kastumaan muuten kuin pellin auki ollessa korjaamon pihalla?

Ei esim Salmen kertoman ilmankosteuden ansiosta joka aamu näin syksyllä, tai vesisateella, tai lumisateessa?


En luule vaan tiedän että konehuone kyllä kastuu muulloinkin mutta ei ehkä ihan samalla tapaa. Tuskin sinäkään rolle sateeseen jättäisit eoksesi peltiä auki jos sataisi ja joutuisit tehdä siihen jotain remonttia niin luulempa että joko siirtäisit auton suojaan tai suojaisit kone huoneen jollain vaikka siitä ei mitään haittaa sitten olisikaan...!?

Auto ei tuosta huonone vähääkään verrattuna siihen, että moottori olisi jonkun pukin päällä ja konepelti alhaalla, tai verrattuna siihen, että se täysin ehjänä seisoisi viikon omistajansa pihalla ajamattoma, kun omistaja on lomalla Pattajalla.


Väitätkö että jos auto seisoo esim. 3 päivää sateessa noin olisin vähemmän haitallinen kuin se että se seisoo 7 päivää ehjänä luukut kiinni pihalla? vai ymmärsinkö tekstin väärin?

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 8.9.2009 15:46

Ennemmin olisin huolissani siitä, että tuosta saattaisi osia kadota konehuoneesta aika paljon helpommin kuin vieressä seisovasta autosta jossa konepelti on kiinni. Tuollainen matala verkkoaita ei paljon hidasta..

Aikuisten oikeesti, se sadevesi ei sitä konetta turmele, jos konehuoneessa on kaikki vermeet paikallaan (eli vesi ei pääse suoraan sähkölaitteille / moottorin sisälle jne).

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.9.2009 15:50

Voitteko kuvitella, minun autoni moottoria käytettiin huollossa vaikka siihen ei korjaustoimenpidettä tehty! Tämä ei ainakaan moottorin elinikää pidennä!!!

Taidan tästä lähestyä keltaista lehdistöä tämän asian tiimoilta, ja vinkata myös tästä että jotain autoa on pidetty huollossa konepelti auki.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.9.2009 15:55

Olenpa joskus ostanut sellaisenkin auton, joka on seissyt lähes puoli vuotta moottori auki vesisateessa ja tuulessa ja tuiskussa, ja tuon jälkeen vaimokulta on kurvaillut työmatkoja Golfin romun kanssa ilman minkäänlaista murhetta lähes 100 tkm.

Väitätkö että jos auto seisoo esim. 3 päivää sateessa noin olisin vähemmän haitallinen kuin se että se seisoo 7 päivää ehjänä luukut kiinni pihalla? vai ymmärsinkö tekstin väärin?


Ei siinä kyllä niin lukenut, vaan niin että konepelti auki seisottaminen on yhtä haitallista tai haitatonta kuin konepelti kiinni seisottaminen, mutta en mä jaksa kinata. Pointti varmaan tuli selväksi. Aiheella haettiin vaan sensaatiota faktoista välittämättä, kuten keltaisella lehdistölläkin on tapana.

miisalo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 23.7.2003 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 8.9.2009 22:12

Onneksi nyt näköjään asia on huollon puolesta korjattu ja kaikki voivat olla tyytyväisiä

Kuva

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 8.9.2009 23:54

Photoshop. :(

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.9.2009 7:50

Ei varmasti ole.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.9.2009 10:37

Niin ja tuostahan voi eläkeläistaustaiset rotuvähemmistön edustajat varastaa vaikka moottorin kun se tuollatavalla pelti pystyssä seisoo pihalla vaan! Oo-äm-gee!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.9.2009 12:29

Menisköhän "ammattimiehiltä" kauan ku kävis konehuoneen tyhjentää?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 9.9.2009 13:29

Olisikohan aihe käsitelty nyt perinpohjin jo.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa