Neste Ralli 2009

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Neste Ralli 2009

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.7.2009 19:22

Keski-Suomessa jo tallit testailee vehkeitä tämän vuotista Jyskälän rallia varten, joten eiköhän ole jo luvallista tehdä sille aihe tännekin.
Onkos forumilta lähdössä porukkaa sorarännien reunoille patsastelemaan?
Itse ainakin lähden kaveriporukalla viimeistään torstai iltana kohti Jyskälää.
Teltat autoon ja pätkien varrelle yöksi. Ei ole vielä tullut kovin tarkkaan suunniteltua mitä käydään katsomassa mutta varmaankin joku 8 pätkää vois olla sopiva määrä. Jos ehtii niin miksi ei enemmänkin.

edit. Noita pätkiä katsellessa pisti silmään toi Myhinpää 1 ja 2
Se mikä niissä on erikoista on se että ne ajetaan peräkkäin...Onkohan noi eri pätkät vaiko ajetaanko sama pätkä todellakin peräkkäin kahteen kertaan. Pituudet niillä on ainakin samat. Ensimmäisten autojen välissä on 1h 53 min joten sen puolesta taitaa kyllä ehtiä kaikki sen läpi ennen seuraavaa kertaa.
En nyt äkkiseltään muista että aiemmin olisi sama pätkä ajettu kahdesti peräkkäin.
Viimeksi muokannut Eemeli, 6.7.2009 20:22. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 6.7.2009 19:50

Kyllähän sitä pitäisi pätkien varteen mennä. WRC autojakin reilusti rallissa mukana niin katsottavaa pisaa, muistaakseni peräti 18kpl.

To-La pitäisi pätkiä kierrellä joko mopolla tai autolla riippuen kelistä ja siitä meneekö pyörä ennen ralleja kaupaksi...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.7.2009 20:23

Kyllä sitä on yritystä lähteä ainakin yhtenä päivänä katsomaan. Kiinnostaa myös lauantain Killerin sprintti, kaveri on sinne menossa koittamaan pärjäiskö Grönholmille :)

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 6.7.2009 21:27

Kyllähän tuonne mennään torstaista sunnuntaihin. Majoitus Himoksella ja reipasta keski-suomen kiertoa kolme päivää. Vakioporukalla muodostunut jo traditioksi, vuoden -88 jälkeen jäänyt pari kertaa väliin. Joko jollekin on heilahtanut VM:n katsojaopas postiluukkuun?

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 6.7.2009 21:36

Kai sitä vois lähteä katselemaan, kun ovat tuosta talon ohi melkein joka vuosi ajaneet :D
Mutta ei tänä vuonna, pätkien kierrätys kun näyttäisi olevan in.. tai sitten muutenkin järjestelyn kanssa lienee jotain pieniä ongelmia, maanomistajien kanssa siis.. jää siitä johtuen hyviäkin pätkiä ajamatta kun sitä yhteistyöhalukkuutta ei ole.. esim. Ouninpohjassa mennään vähän eri meiningillä, esim. kakariston alueella... tosin eipä kaikki haluais satapäistä yleisölaumaa pihaansa..joista osa on yleensä öriöri -kännissä..

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 7.7.2009 20:20

Täytyyhän sinne lähteä. 14 kertaa jo käytynä, vaikka ikää ei ole kuin vasta 18v :) Lähtö varmaan jo keskiviikkona, että kerkeää katsomaan laajavuoreen testipätkää torstai aamuna. Onko muita tulossa laajavuoreen keskiviikko-tosrtai yöksi? Vähän hölmösti suunniteltu tuo perjantain aikataulu, kun ajetaan 8 pätkää( Killeri poislukien) ja niiden välissä on vain yksi huolto eli aamulla 4 pätkää ja iltapäivällä samat neljä. Eli perjantaina tulee katsottua varmaan vain 2 pätkää, lauantaina 3 ja sunnuntaina 2 myhinpään ansiosta. Varmaan sitä täytyy kakkiksella lähteä kaverin kanssa ja nukutaan joko autossa tai teltassa.

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 7.7.2009 21:27

Tulossa taas ja jo vuodesta -93. Majoitus Laukaassa mökillä mikä hyvää vaihtelua autossa nukkumiselle.

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 8.7.2009 16:53

kyllä kai sitä pitäis taas mennä ihmettelemään ku jyväskylässä itsekkin asustelen ja onhan niitä tullut seurattua jo parikymmentä vuotta ku aikoinaan oma isäkin ajoi niitä :D

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 8.7.2009 17:30

Ku en tiedä. Lauantaina olis parin auton palautus joita ei saanut aikaistettua. Tietty jos pääsis lähtee tästä riihimäeltä suoraan jyväskylään niin olis joskus kolmen maissa iltapäivällä siellä. Hmm. Ja sunnuntaina vois ehtii viel parille pätkälle.

Api(na)
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.8.2008 19:33

ViestiKirjoittaja Api(na) » 8.7.2009 22:11

kyllähän sitä pitäs taas lähteä jyväskylän metsiin rymyämmään. Ja pitää nyt kokeilla tuo Golffissa yöpyminen sehän on kuin melkein kuin teltassa nukkus kun on vaan rätti päällä :)

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 8.7.2009 23:56

Taas ne idiootit on laittanu ruuhimäen ek:n viimiseks,saas nähä viittiikö sitä ees kattomaan mennä

vorkkari
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.1.2009 9:52

ViestiKirjoittaja vorkkari » 9.7.2009 9:12

Tarkoitus olisi taas mennä ja nyt jo lähtö torstai aamusta. Matkavehkeenä bussi joka toimii myös majoitustilana !

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 16.7.2009 23:00

Nummi-pusulasta kaksi kaveria menossa, ensimmäistä kertaa.Onko neuvoja missä on ne parhaat paikat ja mihin se auto kannataa ajella, meinaa voipi olla että passatiin tarvii jäädä maate.Hotellit näyttä punaista valoa ja vapaat huoneet tais olla yli 200 € yö :/ Torstaina olis lähtö aamusta.

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 17.7.2009 9:57

Tänään löyty ralli opuskin nesteeltä, eilen sitä ei siellä vielä näkynyt.. vaikka ilmestymis päivä olikin torstai.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 18.7.2009 18:15

Onko neuvoja missä on ne parhaat paikat ja mihin se auto kannataa ajella, meinaa voipi olla että passatiin tarvii jäädä maate. Hotellit näyttä punaista valoa ja vapaat huoneet tais olla yli 200 € yö :/ Torstaina olis lähtö aamusta.

Kannattaa ostaa tuo katsojaopas. Siitä on paljon hyötyä kun suunnittelee reissua.
Viime vuonna oltiin Himoksella toinen yö. Aamulla kun ajoissa meni varaamaan hyvät paikat niin siellä on melko pitkä näkemä. Siinä rinteen alla oltiin. Aiemmin päästivät sinne rinteeseen mistä näki aivan loistavasti, vaan viime vuonna eivät enää. Porukkaa siellä on kyllä kuin pipoa, joten ajoissa kannattaa olla. Viime vuonna se oli lauantain eka pätkä, mutta tänä vuonna vasta toinen joten ei varmaan kyllä itse mennä sinne yöksi vaan Leustulle. Yleisesti ottaen kaikkialla kannattaa olla ajoissa. Siirtymisiin kannattaa varata reilusti sitä aikaa, koska ne voi kestää, siellä kun on muutama muukin menossa just sinne minne tekin ;)
Hotellissa majoittuu vaan seurapiiriläiset, tosifanit nukkuu pätkien varrella ;)

Hiukan harmittaa kun Ouninpohjaa ei tänäkään vuonna ajeta. Jos jossain niin siellä on paras tunnelma ollut jo edellisestä illasta asti. Toivottavasti Ounia aletaan taas ajamaan kun nämä WRC:t vaihdetaan, ainakin alussa, hitaampiin autoihin

Ostin itsekin tänään tuon rallioppaan. Näyttäs olevan niin että toi Myhinpää 1 ja 2 ajetaan tosiaan peräkkäin. Sinne varmaan mennään lauantai iltana yöpymään.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.7.2009 22:25

Hotellissa majoittuu vaan seurapiiriläiset, tosifanit nukkuu pätkien varrella ;)

Siis me tosifanit asutaan Jyväskylässä ympäri vuoden että on varmasti nukkumapaikka rallien aikaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 19.7.2009 8:48

Äh, tuli sitä siellä asumista itsekin kokeiltua muutama vuosi, mutta siitä kärsi fiilis kun ei tarvitse kaukaa lähteä pusikoihin telttailemaan. Piti ihan sen takia muuttaa pois... ;)

Nähtävästi mennään to iltana Jukojärvelle yöpymään, pe iltana Leustulle ja viimeiseksi yöksi Myhinpäähän.
Huomasin just, että tänä vuonna on näköjään vetomiehetkin taas mukana. Hyvä niin, varsin mukavaa seurattavaa ovat. Josko sitä lauantaina vaikka Leustu 2:lla katsois nekin läpi.

PalliArt
-
Viestit: 131
Liittynyt: 5.3.2005 22:25

ViestiKirjoittaja PalliArt » 20.7.2009 12:25

Tuli extemporee mieleen että jos la tai su ajaisi Turusta edestakaisin katsomaan pätkän tai kaksi. Suunnitteluvaiheessa vielä, mutta joku jolla on VM niin voisi valaista että mitkä pätkät on tänä vuonna etelämpänä?

(Vaikka samahan se kai on ajaako 250 vai 300 km per suunta.)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 20.7.2009 14:39

Mikäli päivän koukkauksen meinaa tehdä Turun (Tampereen) suunnasta niin lauantai ehdottomasti paras päivä. Sunnuntain pätkät Jyväskylän "takana" ja paluumatkasta ei taatusti tartte yksin ajella.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.7.2009 15:59

Jep, lauantaina varmaankin kannattaa lähteä. Siinä Jämpsän tuntumassa on Leustu, Himos ja Surkee jotka ajetaan kaikki kahteen kertaan aluksi jonka jälkeen Urria, Kavala ja Väärinmaja kertaalleen. Itse jos sieltä suunnasta tulisin niin varmaankin kävisin katsoo jonkun noista tuplapätkistä ja sen jälkeen vielä jomman kumman, Kavalan tai Väärinmajan.
Jämpsän seutu on kyllä aika mukavasti tukossa tuossa lauantaina puolilta päivin :)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 20.7.2009 16:06

^ Ihan sama mihin suuntaan Jyväskylästä aikoo koko viikonlopun aikana autoilla, niin ensin kannattaa tutusta EK-aikatauluihin ;)

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 20.7.2009 18:05

Ovat muuttaneet nuo pätkät sillä tavalla että ei pysty perinteistä pätkä surffausta tekemään, vs. vaikka edellis vuosi.

Perjantaina ei pysty kuin yhden tuplapätkän+killeri katsomaan...
Lauantaina tuplapätkä+ yksitäinen lisäksi.(toki mahdolliasta käydä 5 pätkällä jos hoppua pitää. 11,13,14,16 ja 17/18/19. Toki koko pätkää loppuun ei tällä setillä kerkiä kattelemaan)

Mutta aikaisin saa lähteä jos turusta mielii lauantaina tuplapätkälle tulla. Alla tuplapätkien alotus ajat. Sinäsä lauantai on hyvä päivä katsoa, kun vetomiehetkin pääsee näkemään. Tuntuu että viimevuodesta olisiva aikaistaneet ohjelmaa, voi olla että väärin muistan.

Leustu 7.13
Himos 8.02
Surkee 9.25

IItse ajattelin torstaina käydä paviljongilla+killerillä, perjantaina Jukojärvi 1&2 ja killeri, llauantaina Himps, Leustu2 ja Värinmaja/Kavala. Täytynee käydä ajelemassa muutama pätkä läpi että voi hiukan paikkoja etukäteen kattella/ vielä tehdä vaihtoja pätkiin.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.7.2009 18:41

Perjantaina ei pysty kuin yhden tuplapätkän+killeri katsomaan

No jaa, meillä olis tarkoitus mennä yöksi Jukojärvelle, katsoo siellä ainakin kaikki WRC:t ja siitä kiiruhtaa katsomaan Palsankylä 1 ja 2. Pikkasen reilu 3h on Jukojärven ja Palsankylän ekojen autojen välissä aikaa, joten tiukkaa tekee, mutta tarkoitus olis ehtiä siirtymään. Illalla sit Killerille.
Ens vuonna on toivottavasti vielä enemmän noita pätkiä kun EK kilometrit nousee 500 kilometriin.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 20.7.2009 18:59

Reittikarttaa ei taida netissä olla saatavilla edellisvuosien tapaan? Vai olikohan sitä viime vuonnakaan.. noh, pitänee käydä osteleee se katsojaopas.
Btw, ajetaanko Väärinmaja samassa muodossa kuin viime vuonna?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.7.2009 19:33

Eipä ollut viimekään vuonna reittikarttaa netissä. En nyt muista että onko sitä koskaan ollut.
Väärinmaja on 13km pidempi kun viime vuonna.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 20.7.2009 20:24

Rahastuksen maku taitaa taas tossakin olla takana että saatais katsojaopuksia myytyä.. kyllä aikasemmin on ollu kartat netissä, kun iteltä löytyy mm. vuoden 2007 reittikartta koneelta...

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 20.7.2009 20:41

Kyllä ne kartat ja muukin materiaali on taas netissä, niinku useana aiempanakin vuotena...

http://www.nesteoilrallyfinland.fi/kilpailijat/

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.7.2009 20:47

Löytyykös tuolta kartat muutenkin kuin salasanojen takaa?
Ei toi 10€ nyt mun mielestä ole paha tuosta katsoja oppaasta. Tuleehan siinä mukana se opas, kartta, lähtöluettelo, VM, ja joku DVD:kin näköjään Grönholmista.
Mutta kuten aina, kaikenhan pitäs taas olla ilmasta tietenkin...

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 20.7.2009 21:00

Eemeli kirjoitti:Pikkasen reilu 3h on Jukojärven ja Palsankylän ekojen autojen välissä aikaa

7:38 Jukojärvi1
9:46 Palsankylä1

Minen tuohon saa kun hiukan reilu 2h... Mutta aika kovaa kyytiä tuossa saa tuon välin pistellä jos mielii Palsankylässä wrc:t nähdä...n.40 km taitanee olla pätkillä eroa toisistaan. Riippuu tietty onko pyörällä vai autolla liikkellä. Ja kuinka hyvin reitin lähistölle auton saa./ mikälainen parkkipaikka siellä on.

Saa nähdä onko karsinoita viety tänä vuonna taas pari metriä mettään päin... tuntuu olevan joka vuotinen trendi... Vaikkakin aika reilusti riippuu järkkäristä että missä kohtaa saa olla ja missä ei...

Btw. Viime vuonna oli ilman salasanaa nuo kartat vielä. Itse muista niitä ainakin silloin selanneeni.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.7.2009 21:14

Niin siis 2 tuntia piti kirjoittaa... Sillä sitä vähän meinasinkin, että kovin siinä kiire tulee. 3h olis jo helppoa.
Saa nähdä onko karsinoita viety tänä vuonna taas pari metriä mettään päin... tuntuu olevan joka vuotinen trendi... Vaikkakin aika reilusti riippuu järkkäristä että missä kohtaa saa olla ja missä ei...

No viime viikonlopun tapahtumien jälkeen voisi olettaa, että karsinoita on vedetty kauemmaksi ja järkkäreitä on ohjeistettu aika tiukkaan toimintaan.
Mutta eipä se mua haittaa, ei mulla ole koskaan ollut mitään tarvetta päästä sinne tienpenkalle patsastelemaan. Ihan riittävän lähelle olen aina päässyt.

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 20.7.2009 21:35

http://www.nesteoilrallyfinland.fi/atta ... -19253.pdf

maatunnus, pääluokka ja vuosi niin pitäis pelittää...

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 20.7.2009 23:37

^ Kokeilujen jälkeen muodossa maatunnus: *** pääluokka: *** vuosi: **

Kaikki pienellä ja yhteen, yhteensä kahdeksan merkkiä. ;)

Jukifi
-
Viestit: 221
Liittynyt: 16.12.2006 21:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jukifi » 22.7.2009 15:16

Nyt on Neste ralli 09 "avattu" ja pari päivää jo metsässä vietetty Fordin testejä seuraten.

Jokunen kuvakin tullut napsittua:

http://kekkonen.kuvat.fi/kuvat/Autourhe ... li%202009/

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 22.7.2009 18:11

^ Hienoja kuvia!

Torstai-iltana olisi tänäkin vuonna tarkoitus suunnata Jetta kohti Jyväskylää - sunnuntai-iltana pois ja majoitus tietenkin teltassa / etupenkillä pätkien varrella :)

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 22.7.2009 19:22

hyvät on kuvat tosiaan! Passatti lähtee jo torsatai aamuna kohti jyväskylää ja sunnuntaina pois eli samoilla linjoilla mennään kuten SamiJ. Osaako kukaan kertoa onko siellä jotain parkkialueita pätkien varrella jonne voi auton lisäksi sen teltankin myös istuttaa? ja eikös siellä paviljongissa jotain meininkiä ole iltaisin?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.7.2009 19:42

Juu, kyllä pätkien varrelta löytyy telttapaikkoja. Joillain pätkillä on ihan virallisia leirintäalueita. Katsojaoppaasta löytyy niiden tarkat sijainnit.
Toki niille yleensä aina maksaa, kun teltan pystyttää, mutta kyllä sieltä pätkän varresta löytyy ihan ilmaistakin puskaa minne sen teltan voi lyödä. Jokamiehen oikeidet kun pätee myös rallien aikaan.
Paviljongissahan on härdelliä läpi viikonlopun. Mutta ainakaan meillä ei tänäkään vuonna ole aikomus sinne työntyä, siellä kun on sitä väkeä niin saa**nasti.

edit. Jaa, onkos muuten niin että tänä vuonna siellä paviljongilla ei varsinaisesti mitään iltahuvitteluja ole?
Viimeksi muokannut Eemeli, 22.7.2009 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 22.7.2009 19:49

^^ Kyllähän noihin parkkialueille yleensä voi kaiketi sen teltankin johonkin nurkkaan pykätä. Katsojaoppaasta löytyy "viralliset" parkkipaikat. Omilla reissuilla on yleensä tullut tehtyä niin, että edellisenä iltana ajelee jo valmiiksi seuraavan aamun EK:n varrelle yöpymään. Riittävän ajoissa kun lähtee liikkeelle, niin yleensä joltain sivutieltä löytyy helposti sopiva paikka autolle ja mieluiten vielä kiertoreitillä varustettuna, jolloin paikalta pääsee nopeasti irtautumaan jo ennen ek:n sulkuajan päättymistä. Muutenkin mukavampi aamusella heräillä, kun ei tarvitse lähteä sykkimään mihinkään sen ihmeemmin, vaan katselupaikka löytyy kevyen kävelymatkan päästä.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 22.7.2009 21:51

Nyt on Neste ralli 09 "avattu" ja pari päivää jo metsässä vietetty Fordin testejä seuraten.

Jokunen kuvakin tullut napsittua:

http://kekkonen.kuvat.fi/kuvat/Autourhe ... li%202009/


Katoppas.. ei paljoa metsään mennyt kun tänään yksi ohikulkija kyseli että missä testipätkä on, vaikka en tiennyt alkuukaan koko testistä mitään..Neuvoin kuitenkin tuolle suunnalle eli lähtöpäähän.. ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.7.2009 11:24

Oujee, rallikuume nousee. Paviljongin webbikamera kertoo, että Citroenin rekat saapuivat juuri Paviljonkiin :)
Fordin rekatkin siellä jo taitaa olla.

Ei, mulla ei todellakaan ole elämää, kun pitää aurinkoisena lauantaina seurata jotain vitun paviljongin webbikameraa.... :D

fugu
-
Viestit: 19
Liittynyt: 23.7.2003 13:45

ViestiKirjoittaja fugu » 25.7.2009 14:31

"edit. Noita pätkiä katsellessa pisti silmään toi Myhinpää 1 ja 2
Se mikä niissä on erikoista on se että ne ajetaan peräkkäin...Onkohan noi eri pätkät vaiko ajetaanko sama pätkä todellakin peräkkäin kahteen kertaan. Pituudet niillä on ainakin samat. Ensimmäisten autojen välissä on 1h 53 min joten sen puolesta taitaa kyllä ehtiä kaikki sen läpi ennen seuraavaa kertaa.
En nyt äkkiseltään muista että aiemmin olisi sama pätkä ajettu kahdesti peräkkäin."

Pätkien välissä kokoomatauko ja välitankkaus hankasalmen jari-pekan pihassa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.7.2009 14:39

^Niinhän tuo näyttäs tuon katsojaoppaan mukaan olevan juu.
Varmaankin tuolla Myhinpäällä on porukkaa suhteellisen paljon.
No lauantaina yöksi sinne niin eiköhän sieltä sillon saa hyvät paikat.

Jarkko R.
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.7.2003 21:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarkko R. » 29.7.2009 12:17

Tänään taas lähtee Golffi kohden Neste Rallia, yöpaikka Jämsässä ja siitä suihkitaan viikonloppu ympäri Jyvässeutua Shakedownilta Podiumille. Tarkkaa suunnitelmaa ei vielä ole mutta varmaan 2-3 pätkää päivässä ja käynnit Paviljongissa johonkin väliin. Lisäksi torstaina voisi yrittää käydä Ruuhimäessä kun ensi vuoden Pirelli Star Driver -ohjelmaan karsitaan kuskeja, Suomesta mukana on Joonas Lindroos.

Tunnelmaa tuli itsekin haettua viime viikolla Fordin testeistä, sora lensi ja kuskit tuntui olevan tyytyväisiä autoon, jospa tänä vuonna jäisi Loeb taakse. http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilu/Neste+Oil+Rally+2009/Ford+tests/

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 29.7.2009 13:50

Joku suzuki-kuski nostattaa rallifiilistä vetämällä rantaväylää edestakaisin. Mattilanniemen valoissa U-käännös ja siitä sit täydet kohti paviljonkia. Ehkä se harjottelee nopeaa siirtymien ajoa :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.7.2009 6:04

Jahas, tuossa puolenpäivän aikoihin pitäs auton keula suunnata kohti Jyskälää.
Sadetta vähän lupaillut viikonlopuksi vaan ei haittaa.
Hittolainen, huhupuheiden mukaan ei Gardemeisteria tänä vuonna nähdäkään vetomiehissä kun bemarin kone oli lauennut jo ennen kisaa.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 30.7.2009 9:32

Tunnin sisään osa meidän 5 auton saattueesta starttaa kohti Jyskälää...Pätkien varsilla yövytään ja pidetään hauskaa...Pitäs olla sellainen porukka joka tunnistetaan kohtalaisen helposti, mukana mm.joulupukki...:)Tulkaahan porinoille, jos satutte huomaamaan (1 golf,1focus,1impreza, 1 avo bemmi, 1 nismo ja suurinpiirtein kaikilla autossa tarra "Pikkaralan Kerma")

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.7.2009 17:32

Löytyykös maailmalta mitään hyvää kännykälle sopivaa tulospalvelua? Tuo WRC.com:kin toki pelaa, mutta siinä on kaikenmaailman turhaa flashia vaikka muille jakaa.
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=40 ... lly_id=FIN

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 30.7.2009 19:25

Elisan Rallimobiili lupailee tulospalvelua kännykkään. Toimivuudesta ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 30.7.2009 19:46

Myös Yle tarjoaa tekstiviestitulospalvelun.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.7.2009 21:31

Mihinkään tekstiviestisysteemiin en halua lähteä. Elisan systeemikin olisi kiva koeajaa ennen maksamista...

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 30.7.2009 22:13

Mites kelpaako tämä:

http://www.mtv3.fi/ralli/liveseuranta.shtml

Hyvin näytti kimi pysyvän muiden s2000 vauhdissa. Saa nähdä mitenkä "oikeilla" pätkillä sitten käy

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 31.7.2009 11:24

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/mm-ralli/

Radioselostusta voipi kuunnella tuolta.

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 31.7.2009 17:17

Muutama kuva Jukojärveltä tuli räpsittyä:

http://matti.galleria.fi/kuvat/NORF+2009+Jukoj%E4rvi+12/

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 31.7.2009 17:19

Suomalaisista ihan päivän ratiota kuunnelleena täytynee kehua ainakin Hirvosen, Rantasen, Ketomaan ja Räikkösen suorituksia.

Ja kai vähän Latvalankin, kun on vieläkin mukana ja neljän sakissa :)

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 31.7.2009 17:36

Oli muuten väärinmajan uuden osuuden pienet tiet todella heikossa kunnossa. Sai henkilöautolla lasketella menemään kahtakymppiä. Ja parimäkeä oli todella heikossa kunnossa, ei meninannut päälle päästä.

Alkaa olla vetomiehiellä ko. pätkällä varmaan aika paljon tilanteita, tien kunnosta johtuen. Sillä nuo pienemmät tiet tuskin kovin hyvin kestävät ralleja, varsinkin kun nyt jo olivat noin "hyvässä" kunnossa.

Muutenkin varmaan aika ratkaiseva pätkä. Kuten myös Kavala jossa oli aika paljon tien vieressä maakiviä johon on helppo lipsauttaa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 31.7.2009 23:40

Oli muuten väärinmajan uuden osuuden pienet tiet todella heikossa kunnossa. Sai henkilöautolla lasketella menemään kahtakymppiä. Ja parimäkeä oli todella heikossa kunnossa, ei meninannut päälle päästä.

Siellä oli joku jo liemiä laskenu toiseen mäkeen kun näky semmosia kivoja läiskiä olevan tien pinnassa. Paikat meinas irrota hampaista kun kiipes mäkeä ylös.
Toi taitaa olla yleinen ongelma että kun ajetaan yksityisteitä eli siis reitti kulkee metsäautoteitä pitkin niin tien pinta menee äkkiä huonoon kuntoon. Nuotitus ajettiin vissiin tässä kuluneella viikolla joku päivä? Mahtaa olla hyvässä hapessa se tien pinta kun ekat wrc:t on päästelly.. onneks ei oo sentäs kahteen kertaan ajettava pätkä..

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 1.8.2009 12:41

Eipä näytä huonolta Suomalaisittain tällä hetkellä. On se Hirvonen ollut rautaa tässä rallissa...

KaMu78
-
Viestit: 500
Liittynyt: 23.7.2003 8:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja KaMu78 » 1.8.2009 12:41

Ollaan menossa katsomaan Väärinmajan EK.ta. Missäspäin mahtaisi olla ns. parhaat mestat?

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 1.8.2009 22:06

Meni sitten Passatista öljypohja mutta vuoto hidasta ja pääsin kotiin ajamalla. No 5 ek:ta sentään tuli käytyä.

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 2.8.2009 18:56

gtikolffi: Eikai tämä joulupukki ollut mökkiperällä hyppyrisuoran jälkeisellä pitkällä suoralla? :D

Täälläkin oli öljyjen kanssa onglemia, kun unohdin tarkistaa öljyt ennen reissua ja keskellä Leustun pätkää alkoi öljyvalo palamaan. No isäukko haki jämsästä lisää oljyä, mutta öljyvalo ongelmat eivät siihen loppuneet. Koneessa oli kyllä oljyä, mutta valo vilkkui vilkkumistaan tosin kyllä hyvin ailahtelevasti. Eikä ole ainoa merkkivalo, joka on oikutellut :D Irronnut startin johtokin pääsi herättämään pientä ihmettelyä lauantaina :D Ongelmista huolimatta hyvä reissu taas =)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 2.8.2009 22:26

Kuinka moni näki palkintojenjaon?

"Greenpeace" oli järjestänyt "hauskan" "mielenilmauksen", jossa
"aktivistien" propagandaviestein kirjailtu iso banneri nostettiin kahden apina(pukuisen)
sankarin toimesta kävelysillan hissitornin seinälle, korkeimmalle paikalle.
Siinä bannerit peittivät järjestäjien isot mainostekstiilit, ja olivat erinomaisen näyttävästi esillä,
erityisesti kansainvälisen TV-kamerapatteriston suoralla tulilinjalla.
Apinat heiluivat orankinaamareineen köysillä tornin reunalla koko palkintojenjaon ajan,
ja vielä heittelivät iskulauselehtisiään yleisön keskelle.

Tempaus oli suunniteltu erittäin huolellisesti, ja sankarien varustus oli viimeisen päälle, kiipeilyvaljaineen, köysineen ja ammattimaisine, kalliine bannereineen.

Yleisö oli vähintäänkin tyrmistynyttä. Muutamat huusivat vihaansa näille pelleille täyteen ääneen. Nyrkkiä puittiin ja kirottiin. Näin aikuisten miesten silmät kyynelissä katsovan kun upea palkintoseremonia tahrattiin näin rumalla tavalla.
Kukaan - poliisi ja järjestysmiehet mukaanlukien - ei tehnyt elettäkään tämän näytelmän pysäyttämiseksi.
Nämä "aktivistit" saivat täysin vapaasti ilkkua ja nautiskella huomiosta tornin seinällä, ja poliisin tehokkain puuttumiskeino oli kaino pyyntö: "Tulisitteko jo pois sieltä?".

Bannereissa ja lehtisissä oli isolla Greenpeacen logot, eli olettaa sopii tapauksen olleen järjestön luvalla toteutettu. Voiko virallisesti rekisteröity järjestö harjoittaa vapaasti organisoitua rikollisuutta? Paikalla ollut konstaapeli ilmoitti, että nämä kyseiset köysissä riippuneet herrat tuomitaan korkeintaan pienestä rikkeestä sakkoihin.

Montako euroa rallin mainostajat häviävät?

Montako euroa rallin järjestäjä menetti ensi vuoden sponsorituloistaan?

Montako pahasti pettynyttä ja surullista rallin ystävää poistui paikalta mieli maassa?

Montako orankia nämä arvon terroristit saivat pelastettua?

Allekirjoittaneeseen tempaus vaikutti syvästi.
Sitä vihan määrää ei voi sanoilla kuvata. 23 vuotta peräkkäin on käyty Jyväskylän MM-rallia reitillä katsomassa, ja milloinkaan ei näinä vuosina ole sattunut vastaan mitään näin pysäyttävän typerää.

Aivan ehdottoman kuvottavaa toimintaa. Tahrattiin lapsellisella tyhmyydellä maailman arvostetuin rallikilpailu. Mahtoivatko tarinan sankarit miettiä hetkeäkään niitä tuhansia ja tuhansia ihmisä, jotka olivat uhrautuvalla työpanoksellaan auttaneet tekemään maailman hienointa mm-rallia?

Turhauttavinta tässä on se, että kukaan ei tehnyt asian estämiseksi mitään.
Jos olisimme olleet esimerkiksi Espanjassa, Italiassa tai Britanniassa, tokkopa olisi hamppupojilla ollut pokkaa mennä tekemään rallista ja ralliyleisöstä tuolla tavalla pilkkaa.
Olisi saattanut tulla vastustava mielenilmaus tuntuvasti otsaan, ja monelta suunnalta.
Ja niin olisi suonut tulevankin.

Miksi suomalaiset aina katsovat vierestä kädet taskuissa, kun heitä, heidän kulttuuriaan ja arvojaan raiskataan?

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 3.8.2009 12:23

^Hyvin sanottu, onneksi en ollut paikanpäällä, oisin varmaan käyny apinoiden kimppuun.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 3.8.2009 12:23

^Höyrysivät sademetsien pelastamisesta ja kuitenkin jakoivat isosta nipusta jotain paperisia propaganda-lehtisiä ihmisille.
Montakohan puuta oli kaadettu kaadettu niihin tarvitun paperin valmistamiseksi, tai paljonko energiaa oli haaskattu painoprosessiin, yms... ei tullut kysyttyä ;)

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 3.8.2009 13:09

onneksi tajusin lähteä juuri ennen palkintojen jakoa kotio päin ajelee,ois varmaan saanu orankien salakaadosta syytteen. No mutta onneksi itse ralli meni suhteellisen mukavasti pienistä vastoinkäymisistä huolimatta.Järkkärit ois voineet ottaa asioista hiukka enemmän selville ja katsojat taasen noudattaa ohjeita edes jonki verran.

ArtoE
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.12.2006 21:11

ViestiKirjoittaja ArtoE » 3.8.2009 15:22

Yks apina ja palmuöljykyltti oli myös Ruuhimäen hypyissä. Yrittivät kaiketi telkkarikuvaan. Oli lähellä ettei känniläiset jo sinne sitä hakannu. Lähtivät pois joskus viiden auton jälkeen, ja tietty siks et ehtivät paviljongille...

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 3.8.2009 16:46

Itsekin seurailin tuota apinaepisodia palkintopallin paikkeilla kamerakorokkeen vieressä. Ihmetytti tosiaan että pääsivät kiipeämään sinne palkin päälle ihan muina miehinä alumiinitikkaita apuna käyttäen, ja saivat vieläpä viritellä banderollejaan ihan rauhassa pitkän aikaa. Siinä vieressä seisoskeli myös AKK:n Mahonen ja Tarkiainen sekä Jyväskylän kaupunginjohtaja, joiden reaktioita oli mielenkiintoista seurailla - kovasti näytti olevan puhelimet kuumana :) Varmaankin kameramiehille lähti jo hyvissä ajoin tieto, että ko. panderollia ei sitten kuvailla. Palkintojen jaon päätyttyä siinä alempana näkyi seisoskelevan pari poliisia odottelemassa niiden apinoiden laskeutumista.

Mutta itse asiaan, hienostihan nuo rallit sujuivat niin kuskien, kuin katsojankin kantilta. Vesisateet rajoittuivat aika hyvin pe-la yölle ja isoja ruuhkiakaan ei sattunut omalle reitille. EK:ita tuli katseltua 8 kappaletta. Pientä miinusta täytyy antaa Myhinpään järjestelyistä - ainakin siellä lähempänä lähtöpäätä tuntui järkkärit olevan vähän hukassa ja katsojille raivatut kävelyreitit/siimoitukset tai oikeastaan niiden puute aiheutti Harjanteen Sepolle hommia... Taisipa ko. pätkä olla radion mukaan yhdessä vaiheessa ns. "oranssissa tilassa", eli pätkän keskeytys olisi ollut edessä jos yleisöä ei olisi saatu kuriin. Tokalla kierroksellahan koko pätkä sitten keskeytettiin jossain siinä S2000:en jälkeen Mediheli-potilaan vuoksi, mutta onneksi ehdimme jo suunnata Palviljongille ennen sitä välttyen yleiseltä ryysikseltä. Ensimmäistä kertaa kyseisellä pätkällä olleena tuo pätkän alkupää ei oikein muutenkaan tarjonnut ihan Ouninpohjan veroisia elämyksiä, mutta ilmeisesti siellä loppupäässä olisi ollut vähän hienompaakin tietä tarjolla.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.8.2009 17:29

Jep, reissu tuli tehtyä. 7 EK:ta + rallisprintti tuli katsottua. Otettiin aika väljä aikataulut sitten kuitenkin.
Kelitkin oli aika mainiot, ainoastaan perjantai iltana alko satamaan, mutta sekin loppu ennen aamua.
Heh, Himoksella oli telttailu kielletty rinteiden läheisillä parkkialueilla ja niityillä ja olisi pitänyt 70€ pulittaa Himoksen leirintäalueesta...ei muuten menty. Järjestysmiehille iso kiitos järjenkäytöstä.
Hirvonen veti kyllä hyvin. Latvalaltakin hyvä suoritus, kerrankin malttoi ajaa omien rajojensa mukaan. Tosin, jos ei olisi Puolassa vetänyt pihalle, niin olisi varmaankin voinut nyt taistella kakkospaikasta Loebin kanssa. Mutta sitten olis tosiaan voinut jo kolista...mene ja tiedä
Sinänsä huono juttu että ilman sitä Latvalan Puolan ryssimistä, Hirvosella saattaisi olla paljon enemmänkin johtoa MM-sarjassa kuin 3 pistettä...
Ainiin.
Perjantaina ei pysty kuin yhden tuplapätkän+killeri katsomaan

Tuo nyt tuli sitten todistettua, että ehtii enemmänkin. Tosin meidän autokunta paineli Jukojärvien jälkeen suoraan Himokselle, mutta kaverit lähti Jukojärvi 1:ltä Palsankylään ja hyvin ehtivät, vaikka matkalla piti vielä pysähtyä alkoon ja kauppaan... :D
Ne kävi katsoo 10 pätkää ja jättivät Killeri 2:sen käymättä vaikka olis ehtinyt. Joten 11 pätkää ainakin olis pystynyt käymään. Ja itseasiassa Myhinpää 2:lta olisi jopa ehtinyt vielä Ruuhimäelle jos olis halunnut, joten jopa 12 pätkää olis ollut mahdollista.
Viimeksi muokannut Eemeli, 3.8.2009 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 3.8.2009 17:44

Perjantaina meidän autokunta seuras EK:t 2, 5, 7 ja 9. Ei ongelmaa, siirtymät niin lyhyitä että hyvin ehti vitosella ja ysillä katselemaan muutakin kuin Räikköseen asti. Järjestelyissä ei mitään moitittavaa. Tienvarsipysäköinnin maksullisuus taitaa yleistyä joka vuosi, ei muuta väliä, mutta aiheuttaa sitä jonottelua. Lauantaina sitten Himos pari kertaa ja vetomiesten jämät.

Perjantai aamuna haastateltiin radiossa jotain poliisia aamun puhallutuksista Keuruun suunnalla, jossa itsekin puhaltelin. Aika jäätävää saldoa, joka viidennellä mittari oli värähtänyt.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.8.2009 17:50

Tienvarsipysäköinnin maksullisuus taitaa yleistyä joka vuosi, ei muuta väliä, mutta aiheuttaa sitä jonottelua.

Joo, ja se mikä vähän ihmetytti oli se että esim. Jukojärvellä oli pätkän varressa pelloilla tilaa vaikka kuinka pirusti ja silti porukka joutu jättää autot kilometrien päähän tien varteen.
Pari kaveria oli sinne tulossa ja sanoin, että pitäs päästä aika lähelle kun peltoparkissa on tilaa vaikka kuinka paljon, mutta silti järkkärit ohjasivat 2km päässä pätkästä tienvarsipysäköintiin.
Jukojärvellä makso yöpyminen 3€ autolta, Himoksella 5€ (tosin telttailuhan siellä oli kielletty...) ja Myhinpäässä 15€. Ihan vähän tuli naristua Myhinpään hinnasta, vaikka toisaalta ei tuo haitannut.

Lauantaina sitten Himos pari kertaa ja vetomiesten jämät.

Heh, ne oli tosiaankin jämät. Aika paljon porukkaa kadonnut vaikka vasta toinen pätkä tais olla vetomiehille se Himos.
Tosin tiet oli aika karussa kunnossa vetomiesten sinne päästessä, joten ei sinänsä ihme jos ei kalusto kestä

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 3.8.2009 20:28

Torstaina Shake ja Killeri

Perjantaina Kruununperän maakellarimutka (jossa katsottiin kaikki), Jukojärvi kakkonen (Rautenbachin risteyshäröily), josta vielä Palsankylään maalipäähän (ei mitään nähtävää, pölisi aivan simona...) Killerillekkin olisi ehditty helposti, mutta päätettiin mennä katsomaan se telkkarista oluen ja saunan kera.

Lauantaina Himokselle (asfalttimutkaan, jossa kaiteeseen kolisteli Nikara, Breen ja joku toinenkin Pirellikuski. Myös Rantanen oli enemmän kuin lähellä.) Siitä Leustu 2:n kivisillan risteykseen, jossa päätimme tehdä ensimmäisen virheen eli jäädä katsomaan vetomiehet. Mutta jo silloin niistä puuttui suunnilleen joka neljäs auto ja välillä tuntui olevan jopa viiden minuutin taukoja. Maksimoimme vielä päivän katastrofin menemällä Killerin sprinttiin, jonka seurasimme ensimmäisen kierroksen osata. Eli alunperin tarkoituksena oli mennä vielä Leustusta Surkeeseen ja niin olisi kyllä pitänytkin mennä, ettei "tylsyys" olisi iskenyt.

Sunnuntaina aamulla ajoimme vielä Myhinpäähän todetaksemme, että se oli täynnä, emmekä ehtisi näkemään kärkiautoja. Siirryimmekin sitten siitä suoraan Ruuhimäkeen pöytähyppyrille, jossa pääsimme muuten toiseen katsojariviin, vaikka pätkän alkuun oli reilumatkaa kolmatta tuntia.

Joten jos tällaisella ajoneuvolla ehtii katsomaan kaikilla em. pätkillä ainakin Räikköseen saakka, niin kuinka monelle olisikaan kerinnyt sitten kunnon kulkuneuvolla ;)

Kuva
57kW

Ja sitten sitä pakollista avautumista. Jos omistaa/on aikeissa hankkia pieniä kakaroita, niin sitä maalaisjärkeä kannattaisi käyttää siellä pätkillä liikkuessa. Leustussa pari kertaa todella lähellä surullinen tapahtuma, missä tuleva rallifani olisi ollut väärässä paikassa väärään aikaan. Muuten kaikki muu tuntui sujuvan jopa viime vuotista paremmin...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.8.2009 21:34

Maksimoimme vielä päivän katastrofin menemällä Killerin sprinttiin, jonka seurasimme ensimmäisen kierroksen osata.

Mikäs siinä oli vikana?
Itse ainakin tykkäsin, voimaa autoissa tuntu olevan ihan kiitettävästi, sora lensi mallikkaasti ja ääntäkin mukavasti.
Toki ajoissa jäätiin WRC autoille hitusen, mutta näyttävämpää toi oli, kun kuskeilla oli yritystäkin mukana toisin kun rallissa missä Killerillä ei ole mitään voitettavaa, vain hävittävää.
Kaiteet ja porsaatkin kolisi useamman kerran.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 3.8.2009 21:51

^ Samaa mieltä. Itse en tänä vuonna ehtinyt katella kuin Himos kakkosen. Kateltiin vetomiehet siihen asti kun tuli tauko ilmeisesti Crazy Miken Leustun ulosajon takia. Sitten killerille sprinttiä katsomaan, joka oli kyllä paljon viihdyttävämpää katseltavaa kuin tuo Himos, jossa ei tapahtunut yhtään mitään. Killerillä sentään paljon enemmän voimaa ja monia kaiteisiin ja betoneihin osumia.

Heikommat kierrosajat ilmeisesti johtuivat erilaisista renkaista.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.8.2009 0:03

Joten jos tällaisella ajoneuvolla ehtii katsomaan kaikilla em. pätkillä ainakin Räikköseen saakka, niin kuinka monelle olisikaan kerinnyt sitten kunnon kulkuneuvolla ;)


Transit oli oikein komea, tuli pariin otteeseen pätkien pysäköinneistä tuo bongattua.
Erittäin asiallista toimintaa!

Kaluston rallimatkailuun sopivuudesta puheen ollen, tiet olivat sellaisessa kunnossa jälleen kerran että pahimmissa kuopissa ja kivikoissa meinasi oikeasti tulla Audista etutolpat läpi.
(Viime vuonna touhu katkesi renkaan repeämiseen jo lauantai-aamuna)
Monta kertaa on jo aiempina vuosina mietitty, että pitäisi olla huonokuntoisille sorateille sopiva ajopeli. Vaikka joku vanha syncro kakkis johon alusta uusiksi, sorarenkaat ja pohjapanssari....
Muuten se on niin pahuksen kivaa ajaa noita sorarännejä, kun kerrankin on jonoissakin sellaista porukkaa, jotka useimmat ymmärtävät ajaa sujuvaa, mukavaa matkavauhtia.
Jospa ensi vuonna sitten juhlitaan WRC-autojen viimeistä kilpailuvuotta asiaan sopivalla katselukalustolla :)

THS-SH
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.8.2009 0:12

ViestiKirjoittaja THS-SH » 4.8.2009 0:56

Tuosta Greenpeacen mielenosoituksesta. Eihän siinä missään vaihessa otettu kantaa rallitapahtumaan ja ralliurheiluun, vaikka mielenosoituksen paikka oli rallitapahtuma. Kannanotto kohdistui rallin pääsponsoriin, Neste Oiliin, ei itse ralleihin.

Neste, Suomen valtionyritys, on avoimesti ilmoittanut aikovansa maailman suurimmaksi palmuöljydieselin tuottajaksi. Muutaman vuoden päästä Neste on maailman suurin yksittäinen palmuöljyn käyttäjä, ja Nesteen palmuöljy tulee Kaakkois-Aasiasta, jossa metsäkato etenee nopeiten maailmassa. Suurin yksittäinen syy Kaakkois-Aasian metsäkatoon on palmuöljyplantaasien raivaaminen sademetsiin palmuöljyn kasvavan kysynnän takia. Metsäkato taas aiheuttaa lähes viidesosan koko maailman kasvihuonekaasupäästöistä, enemmän kuin koko maailman liikenne. Indonesia taas on metsäkadon takia yksi maailman pahimpia kasvihuonekaasujen tuottajia.

Toisin sanoen Nesteen vihreänä ja puhtaana markkinoima palmuöljypohjainen Green Diesel pahentaa sademetsäkatoa, ja sen kautta ilmastonmuutosta. Green Dieselin kokonaispäästöt ovat fossiilista dieseliä pahemmat. Neste kusettaa dieselautoilijoita, jotka ovat huolissaan ympäristöasioista. Samaan aikaan kuin Jyväskylässä oli rallit, paloi Indonesiassa kaksi tuhatta hehtaaria sademetsää plantaasien raivauksien takia. YK:n arvion mukaan reilun kymmenen vuoden päästä lähes kaikki Indonesian sademetsät on hakattu pois ja orangit kuolleet sukupuuttoon yhdessä monien muiden lajien kanssa.

Fossiilisen dieselin korvaaminen palmuöljydieselillä on kuin parantaisi päänsärkyä hakkaamalla päätään seinään.

Valitettavaa on, jos rallikansa pahastuu, mutta Neste Oilin on muutettava toimintatapojaan ja viesti on saatava perille. Jos joku ihmettelee, millä oikeudella Greenpeace muka tekee mitä tekee, niin sitä ennen on hyvä vastata millä oikeudella Neste Oil tekee mitä tekee. Yhtä lailla Kaakkois-Aasiassa ihmiset pahastuvat, kun heidän kylänsä poltetaan plantaasien alta ja plantaaseille palkataan työvoimaa orjapalkalla siinä missä tuotto menee muualle. Puhumattakaan siitä, että palmuöljy on maailman käytetyimpiä kasvirasvoja, ja sen käyttö polttoaineena nostaa väistämättä ruuan hintaa, joka koskee ensimmäisenä maailman köyhiä.

Jos rallin muut sponsorit vieroksuvat Greenpeacen (ja Nesteen) toimintaa, on Nesteellä painetta muuttaa toimintatapojaan. Neste on jo menettänyt ulkomailla asiakkaita päätettyään käyttää palmuöljyä dieselissään, sillä ulkomailla on ymmärretty palmuöljydieselin tuhoisuus. Neste Oilin toiminnan voi toki olla huomioimatta ja keskittyä Greenpeacen aikaansaamaan pahaan mieleen, mutta ilmastonmuutos koskee meitä kaikkia, eikä ilmastonmuutos katoa, vaikka joku mukiloisi Greenpeacen hippejä.

Kuva

Kuva

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.8.2009 1:57

Noniin, nyt näitä on jo täälläkin.
Eiköhän moderaattoreille ole taas töitä...

Faktoja:

-Luonnonsuojelu on hyvä asia.

-Terrorismi ei ole hyvä asia.


Ajatelkaa sitä, te 'aktivistit', jotka kuvittelette parantavanne maailmaa kylvämällä vihan ja häpeän siemeniä miljoonien ihmisten mieliin näillä lapsellisen ilkeillä terrori-iskuillanne.
Toisin sanoen, lietsotte vihaa ja aggressioita teidän omaa toimintaanne kohtaan.
Me kaikki, niin te GreenPeacen aktiivit, kuin kaikki muutkin maailman ihmiset, autoharrastajat mukaanlukien, olemme velvolliset kunnioittamaan luonnon ohella myös toisia ihmisiä!

Hävetkää. Luonto-Äiti häpeää teitä yhdessä meidän, ympäristöä rakastavan rallikansan rinnalla.

Voitte olla varmoja, että nyt nähdyn kaltainen terrorismi, ja upean kansainvälisen kilpailun turmeleminen saa aikaan sen, että moni luontoa rakastava ajatteleva ihminen asettaa GreenPeacen elinikäiseen boikottiin.

Suojelisitte mieluummin luontoa, kuin yrittäisitte tuhota hienon kulttuurin muodon, joka on erityisen tehokkaasti toiminnallaan vaikuttanut ympäristöteknologian nopeaan kehitykseen.

Voi, kunpa vain kaikille olisi suotu loogisen päättelyn lahja, ja rakkaus lähimmäistä kohtaan, olkoon se ihminen tai muu luontokappale.

THS-SH
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.8.2009 0:12

ViestiKirjoittaja THS-SH » 4.8.2009 2:57

Terrorismi on poliittisesti motivoitunutta, siviiliväestöön kohdistuvaa väkivaltaa tai sillä uhkaamista, tarkoituksena aiheuttaa kauhua. Greenpeacen vapaaehtoiset eivät käytä väkivalta, eivätkä uhkaile sillä. On hieman epäselvää, miten kiipeily ja lakanan heilutus on terrorismia. Samaa puuhaa tekevät mainoksia talojen seiniin ripustavat tyypit.

Ja lainaan itseäni "Neste Oilin toiminnan voi toki olla huomioimatta ja keskittyä Greenpeacen aikaansaamaan pahaan mieleen, mutta ilmastonmuutos koskee meitä kaikkia, eikä ilmastonmuutos katoa, vaikka joku mukiloisi Greenpeacen hippejä."

Huomauttaisin myös, ettei missään Greenpeacen bannereissa mainittu rallia sanallakaan. Greenpeace tuli paikalle nimenomaan kertomaan kuluttajille Nesteen toiminnasta. Mielenkiintoista on muuten Indonesiasta kotoisin olevan rallikuskin suhtautuminen Greenpeaceen:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=a3 ... (Indonesia)

Jos kokee rallille uhaksi sen, että pääsponsorin, Neste Oilin likaiset toimet palmuöljydieselin suhteen tuodaan esiin, niin lienee Nesteen oma syy, että Neste pahentaa sademetsäkatoa ja ilmastonmuutosta.
Viimeksi muokannut THS-SH, 4.8.2009 3:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 4.8.2009 3:01

Joo tossa nesteen palmuöljyssä ei oo kyl mitään järkeä. Sen takia en nesteellä asioikkaan.

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 4.8.2009 8:49

Heikommat kierrosajat ilmeisesti johtuivat erilaisista renkaista.


1 50 Grönholm Marcus, Mitsubishi Lancer Evo 01:20,80
vs.
1 1 S.Loeb, Citroen C4 WRC 01:20,2 (Killeri 2)

Heh... Sprinttimiehet ei käsittääkseni saaneet ajaa sorapyörällä, jotta eivät menisi liian lähelle "isojen" poikien aikoja. Eli leikatulla sliksillä ajoivat. Mielestäni hivenen keinotekoista katsojien linssiin viilausta. Kyllä WRC:n sutis kaikki vaihteet läpi ko.renkaalla. Tästä aiheutui myös varmasti muutama valitettava yllätys ensimmäisessä mutkassa (esim. maaliintulon jälkeinen kaiteeseenajo, kun auto ei vain yksinkertaisesti kääntynyt..). Sanokaa vain nipottajaksi, mutta mielestäni olisi ollut vielä ihan eri laji, jos olisivat saaneet ajaa sorapyörällä ja "nopeita" linjoja pitkin. Nyt meni mielestäni enemmän sladittelun puolelle...

LBS
-
Viestit: 104
Liittynyt: 30.9.2005 22:22

ViestiKirjoittaja LBS » 4.8.2009 10:45

Viisi ek:ta yhteensä lauantaina ja sunnuntaina. En ymmärrä kavereita jotka lähtee pelkästään kyttään ulosajoja pätkille ja ovat pettyneitä jos niitä ei tule. Itse olin väärissä Kimin paikassa ja omat reaktiot ei olleet lähellekkään samaa luokkaa kun esim. Myhinpään alun kolmen ylityksen sarjassa, jossa tullaan todella näyttävästi. Sattuihan siinäkin valitettava ulosajo. Mutta WRC kaluston vauhti moisessa paikassa saa ihon kananlihalle ja pakollisia tuuletusliikkeitä aikaiseksi kuskiin katsomatta.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.8.2009 23:16

Terrorismi on poliittisesti motivoitunutta, siviiliväestöön kohdistuvaa väkivaltaa tai sillä uhkaamista, tarkoituksena aiheuttaa kauhua. Greenpeacen vapaaehtoiset eivät käytä väkivalta, eivätkä uhkaile sillä. On hieman epäselvää, miten kiipeily ja lakanan heilutus on terrorismia. Samaa puuhaa tekevät mainoksia talojen seiniin ripustavat tyypit.


Suhteellisuuden taju, ja terveen järjen mukanaan tuoma "pelisilmä" puuttui nyt Greenpeacen iskuryhmältä kokonaan. Samoin näyttää myös suurempien kokonaisuuksien hahmottaminen olevan ylivoimaisen vaikeaa sinulle, arvon poliitikko. Näin sanon kaikella kunnioituksella, onhan selvästi nähtävissä, että olet ajatteluun kykenevä yksilö. Ne ajatukset nyt ovat vain urautuneet viherpropagandistien maalailemille raiteille, ja siksi onkin paikallaan hieman valottaa kokonaisuutta.

Selventääkseni aiempaa viestiäni koen nyt tarpeelliseksi täsmentää "terrorismin" laajempaa määritelmää. Virallisen kuuloinen sitaattisi on muuten täysin osuva, ja kuvailee hyvin sunnuntain tapahtumia, siis sikäli, että nämä mainitut terrorismin tunnusmerkit täyttyivät tuolloin kaikilta osin. Kauhu ei luonnollisestikaan ollut merkittävin yleisössä heränneistä tunteista, vaan tyrmistys, viha, suru ja epäuskoinen lamaannuus esitetyn typeryyden edessä. Mutta kauhuakin oli ilmassa, nimittäin kauhua siitä mihin kyseisen terrori-iskun suunniteltu ohjelma vielä johtaa.

"Mielenilmauksen" osallistujat rikkoivat lakia - järjestyshäiriöstä ei tarvitse edes puhua, vaan voi ensisijaisesti puuttua siihen, että "aktivistit" peittivät propagandabannereillaan järjestäjien viralliset, maksetut mainostekstiilit ja sponsorien logot. Voitaisiin kenties puhua myös omaisuuden turmelemisesta ja haitan teosta. Miten vain, keskeinen asia on, että "aktivistit" rikkoivat lakia, ja järjestö joka heitä tukee, tekee saman rikkomuksen.
Hyvin suunniteltu lainvastainen tempaus oli mitä ilmeisimmin järjestön orkestroima.
Voiko Greenpeace harjoittaa laittomia toimia aivan vapaasti? Koko järjestön laillisuus pitäisi epäilemättä asettaa vahvasti kyseenalaiseksi.

Sitten itse pääasia.

Greenpeace väittää lapsellisesti, ettei iskua ollut suunnattu rallia tai tätä erityistä rallitapahtumaa vastaan. Sallikaa minun nauraa.
Jokainen näkee suljetuinkin silmin mitä ja keitä tempauksella vastustettiin: kaikkia niitä tahoja jotka tästä terrorista joutuivat kärsimään.
Rallin järjestäjät, yleisö ja kilpailijat, sekä tietysti kaikki kutsuvieraat. Ja tätä kautta yleisesti koko autourheilu ja sen ympärillä elävä äärimmäisen aktiivinen ja laaja kulttuuripiiri.
Rallihan tässä enemmän kärsi kuin Neste Oil. Tämän tajuaa jokainen, jopa propagandan sokaisema aktivistikin. Siksipä tempaus järjestettiinkin nimenomaan rallikilpailun palkintojenjakotilaisuudessa, eikä esimerkiksi Naantalin Öljynjalostamolla.

Joudun valitettavasti toteamaan lähtökohtaisesti, että nämä toisille kristallinkirkkaat kokonaisuudet jäävät, kuten lähimmäisen kunnioittaminenkin, monilta kokonaan ja pysyvästi pimentoon. Tälle ei aina ole mitään tehtävissä. Silti toivoisin, että ne joilla on vielä pisara omaa harkintaa tallella, ja toivottavasti sananvaltaa sopivissa "aktivismia" harjoittavissa organisaatioissa, ottaisivat tapahtuneesta opiksi ja miettisivät miten tavoitteita voisi tulevaisuudessa ajaa ilman, että tuhoaa kulttuuria ja ihmisten kansallistuntoa samalla.

Ei kannata luottaa siihen, että ihmiset ovat tyhmiä ja nielevät mitä tahansa. Siitä virheestä jää hyvin helposti kiinni, ja seuraukset ovat takuuvarmasti juuri päinvastaisia kuin mitä niin kapeakatseisesti alunperin oli suunniteltu.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 5.8.2009 8:11


THS-SH
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.8.2009 0:12

ViestiKirjoittaja THS-SH » 5.8.2009 22:38

Virallisen kuuloinen sitaattisi on muuten täysin osuva, ja kuvailee hyvin sunnuntain tapahtumia, siis sikäli, että nämä mainitut terrorismin tunnusmerkit täyttyivät tuolloin kaikilta osin.


Missä kohtaa aktivistit käyttivät väkivaltaa tai uhkailivat sillä?

Mutta kauhuakin oli ilmassa, nimittäin kauhua siitä mihin kyseisen terrori-iskun suunniteltu ohjelma vielä johtaa.


Millä perusteella aktivistien tarkoitus oli herättää kauhua?

Voiko Greenpeace harjoittaa laittomia toimia aivan vapaasti?


Saako Neste Oil tuhota ympäristöä aivan vapaasti?

Jokainen näkee suljetuinkin silmin mitä ja keitä tempauksella vastustettiin: kaikkia niitä tahoja jotka tästä terrorista joutuivat kärsimään.


Aina joku pahoittaa mielensä Greenpeacen toimista, mutta Greenpeace ei nähdäkseni pyrikään nuolemaan kaikkien takapuolta, vaan nimenomaan pyrkii provosoivasti nostamaan esiin epäkohtia.

Logiikkasi pettää myös sen suhteen, että jos toiminnan seurauksena joku kärsii, olisi toiminnan tarkoituksena tuon kärsimyksen aiheuttaminen. Väittäisitkö, että kadulla kulkevalla ihmisoikeusmielenosoituksella vastustetaan autoilua, koska mielenosoituksesta kärsii autoilu?

Haastan sinut myös löytämään Greenpeacelta kampanja-materiaalia tai tiedotteita, joissa vastustetaan kyseistä rallia sen pääsponsorin sijaan.

Rallihan tässä enemmän kärsi kuin Neste Oil. Tämän tajuaa jokainen, jopa propagandan sokaisema aktivistikin. Siksipä tempaus järjestettiinkin nimenomaan rallikilpailun palkintojenjakotilaisuudessa, eikä esimerkiksi Naantalin Öljynjalostamolla.


Ks.
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtm ... /11/585430
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Gree ... 5245891501

Minä luulen, että rallitapahtuma oli kohde juuri sen pääsponsorin takia. Herraisä, rallin nimikin on Neste Rally. Ja totta kai Neste Rally on oivallinen paikka tuoda esille Nesteen toiminta. Onhan Neste erittäin vahvasti läsnä, kuten myös media.

Silti toivoisin, että ne joilla on vielä pisara omaa harkintaa tallella, ja toivottavasti sananvaltaa sopivissa "aktivismia" harjoittavissa organisaatioissa, ottaisivat tapahtuneesta opiksi ja miettisivät miten tavoitteita voisi tulevaisuudessa ajaa ilman, että tuhoaa kulttuuria ja ihmisten kansallistuntoa samalla.


Silti toivoisin, että ne joilla on vielä pisara omaa harkintaa tallella, ja toivottavasti sananvaltaa sopivissa "kestävää kehitystä" harjoittavissa yrityksissä, ottaisivat tapahtuneesta opiksi ja miettisivät miten tavoitteita voisi tulevaisuudessa ajaa ilman, että tuhoaa kulttuuria, sademetsää, ihmisoikeuksia, ilmastoa ja ihmisten kansallistuntoa samalla.

Jarkko R.
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.7.2003 21:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarkko R. » 5.8.2009 23:36

Ralli taas käyty ja hauskaa oli, sääkin suosi ja vain Väärinmajalla sade haittasi menoa. Pysäköinti ja siirtymät sujui ilman suurempia ruuhkia. Lukuunottamatta torstaina Killerin parkkipaikan kaaosta lähtiessä, tosin omaa tyhmyyttä ettei tullut valittua bussia. Lisäksi Leustulla perittiin parkkimaksu vaikka pysäköinti olikin pellon pehmentymisen takia tienvarressa. Niin ja Shakedownin aikaan tuli parkkisakot Pyssymiehenkadun varresta kun tulkitsin ilmeisesti pysäköintikieltoalueen väärin.

Mitä sijoituksiin tulee niin Ford kaksikko hoiti kerrankin osuutensa hyvin, Mikko voitti ja Jari-Matti ajoi varmasti maaliin. Kärjen takaa Rantaselta ja Ketomaalta jäi valitettavasti kunnon näytöt antamatta, toivottavasti saavat vielä uusia tilaisuuksia.

Tänä vuonna tuo pätkillä liikkuminen toimi hyvin, tuntia ennen (välillä myöhemminkin) tosiaan sai kävellä pitkin pätkää ja etsiä paikkaa. Aiemmin on saatettu käskeä metsään jo tunteja ennen ensimmäistä autoa. Tapahtumia ei kohdalle paljon osunut, muutama liki tilanne Väärinmajan asfalttiristeyksessä. Mitä noihin rallisprintin renkaisiin tulee niin taisivat säästellä rataa käyttämällä rallicross-renkaita, vetoja kuitenkin tuli reilusti aika-ajojen takia.

Kuvia tuli räpsittyä reilusti, etusivulla pieni kooste ja kansioissa lisää pätkittäin:
http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilu/Neste+Oil+Rally+2009/

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 5.8.2009 23:50

^ Todella hienoja kuvia!

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 6.8.2009 15:16

Ei pääse ainakaan väittämään, että säätila olisi ollut turhan yksipuolinen..
Käytyä tuli Leustulla, Väärinmajassa sekä Myhinpäässä. Rallipassi oli jälleen mutta ainoa paikka missä sitä kysyttiin oli Väärinmaja. Myhinpäässä taas auto piti jättää tienreunaan, koska parkkialue oli täynnä. Matkaa ek:lle tuli mukavat 4km ja se oli kuuma päivä muutenkin..
Kuvia löytyy Täältä

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.8.2009 1:30

THS-SH,

Koska osoitit sanallista osaamistasi, erehdyin luulemaan että olisit muutenkin järkevään ja avarakatseiseen ajatteluun kykenevä itsenäinen ihminen. Olin kuitenkin väärässä.
Konsensushengen luominen on halu, kyky ja tavoite ainoastaan niille, jotka osaavat ja tahtovat nähdä kokonaisuuksia silmälappujensa läpikin. Sillanrakennus tyssäsi nyt tähän, koska toinen osapuoli on selkeästi osoittanut, että myönnytyksiin kykenee ainoastaan kapitalisti, hippi ei.

Jatkan siis tästä eteenpäin vanhan ja osin nyt uudelleen värittyneen filosofiani toteuttamista:
Rakastan luontoa ja vihaan Greenpeacea. Onneksi en ole myöskään yksin, ja nythän Greenpeace itse omilla toimillaan auttoi suuresti asiaani.

THS-SH;
Sinun ei tarvitse enää vaivatutua kirjoittamaan vastinetta, sillä en aio sitä lukea.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 7.8.2009 6:14

Rakastan luontoa ja vihaan Greenpeacea.

Sama homma.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.8.2009 9:44

Hienot kuvan Jarkko R:llä ja allekirjoitan täysin myös TurboJ:n kommentin tuntemuksista Greenpeacea kohtaan.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa