Akun kiinnitys katsastuksessa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

Akun kiinnitys katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 11:28

Kävin tuossa äsken autoa katsastamassa ja katsastussetä sitten keksi että pitää laittaa panta akun päälle kun se oli jostain syystä jäänyt vähän vinoon kun vaihtelin aamulla parkkipolttimoita ja akku pitää ottaa pois että saa polttimoita vaihdettua kuskin puolelle.
Siitä tuli sitten korjauskehotus.

Akku on melko suuri tuollaiseen autoon, joku pakettiauton akku..Eikä varmasti liiku tavallisessa vauhdissa minnekkään paitsi jos ajaa auton mettään. Ja alareunastaan se on kyllä kiinni.

Onko muilla sattunut vastaavia huomautuksia?

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 30.6.2009 11:33

.Eikä varmasti liiku tavallisessa vauhdissa minnekkään paitsi jos ajaa auton mettään.


Niiin....

Miksi pakettiauton akku ? Ventossa ainakin kiinnitykset riittävät, jos akku on sen kokoinen kun siihen paikalle on suunniteltu. Katsastuksessahan todetaan auto tieliikennekelpoiseksi ja kyllä ainakin itseä hirvittäis ajaa irtonainen pakettiauton akku konetilassa, vaikkei se sitten omaan päähän osuisikaan.

Mutta siis. Akku ei saa liikkua käsivoimin kun se on "kiinnitetty" sitä varten ne kiristyspalatkin siinä akun telineessä ovat :)

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 11:37

Ite en oo sitä akkua sinne tällänny. Ilmeisesti sen takia että on auto ollu joskus täynnä hifiä..

Veikkaanpa että ei olis sanonu mitään jos se olis ollu suorassa mutta kun oli jääny vähän vinoon..Sen takia tässä vaan kyselen että onko muille tullu tälläsiä huomautuksia että pitää akku kiinnittää paremmin jos ei oo ollu sitä pantaa päällä koska eihän sitä nyt todellakaan oo kaikkien autojen akkujen päällä..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.6.2009 11:39

no mikset laita sitä suoraan ja se helmakiinnike kunnolla kiinni. Jos akku ei liiku käsin niin eiköhän se kiinnitys ole hyväksytty.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.6.2009 11:41

Tuollainen huonosti kiinni oleva akku on hengenvaarallinen äkkipysäyksessä. Siinä ei paljoa konepellin lukot ja muovihilut pidättele, jos tuollainen lyijykimppu lähtee liikkeelle auton pyöriessä pitkin peltoa. Joten tästä syystä se on katsastuksessa tarkastettava kohde.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 11:42

Kyllähän sen laitankin suoraan. Siitä nyt ei ole kysymys..... Se akku ei sieltä kyllä käsin liiku mutta ei katsastusmies sitä käsin edes koittanut..Ja edelleen se on alareunastaan kiinni

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.6.2009 11:44

Mulla on kerran tullu sanomista huonosta akun kiinnityksesta, mutta siitä selvisi paikanpäällä kun oli työkalut mukana :) Normi pohjasta kiinni pitävä kiinnike oli unohtunut löysälle.

Aina ne sen katsoo ja koittaa heiluuko käsivoimin. Täysin ymmärrettävää että se ei sieltä mihinkään saa liikkua kun on aika energiapitoinen pakkaus tuollainen 90 Ah täyteen ladattu akku...

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 11:45

Mulla se 110 Ah. Ei koittanu katsastusmies käsin vaan totes että panta pitää laittaa päälle ja merkintä paperiin..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.6.2009 12:05

Jos akku on ollut oikeasti kunnolla kiinni niin sitten penäämään konttorilta hylkäyksen syytä ja ilmaista merkinnän poistoa, oman turvallisuutesi takia akun kannattaa olla kuitenkin tiukasti paikallaan, mutta pantaa tuskin mikään pykälä vaati jos akku kerta pysyy muutoin paikallaan. Ai niin, ja katsastusmies ja vaikka konttorikin vaihtoon sitten seuraavalle kerralle jos ei puhetta ymmärretä.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 30.6.2009 12:07

^tuohon Perseilyyn ei kyllä ole mitään syytä, asiasta sanoi ja huomautuksen laittoi.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 12:10

en viitti nyt sen takia mennä kun pitää kuitenkin käydä uusintakatsastuksessa kun oli sentin verran liian vähän maavaraa..

Sen verran tosin otti pannuun toi akku homma että kun toi mulle paperit käteen niin sen verran annoin takas että tummennetut sivuvilkut jäi hylkäämättä...

On se kyllä kumma että heti kun asiallisesti kyselee että onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja mitä mieltä muut on niin heti hyökätään että täällä vaan perseillään vaikka ei edes tiedä vaikka se akku olis ollu siellä väärinpäin tai täysin oikein...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.6.2009 12:45

Tuo on täysin asennekysymys, täälläpäin on eräs konttori jota kaikki välttelevät kuin ruttoa juuri erään veemäisen konttoritädin takia joka hakemalla hakee vikoja.
Jos auto on tieliikennekunnossa niin ei mun mielestä pitäis olla valittamista mutta jos tosiaan liian matala niin ihan asiasta huomautti, tummennetuista valoista/vilkuistakin sanovat ihan asiallisesti jos liian tummat koska usein näkee niitä omia virityksiä jotka ei todellakaan näy liikenteessä.
Akku kannattaa olla kunnolla kiinni, veemäinen sitä on alkaa moottorista kaapimaan jos sattuu kuuman koneen päälle kaatumaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.6.2009 12:57

Akku on myös erittäin kiva oikosuljettuna...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 30.6.2009 13:26

On se kyllä kumma että heti kun asiallisesti kyselee että onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja mitä mieltä muut on niin heti hyökätään että täällä vaan perseillään vaikka ei edes tiedä vaikka se akku olis ollu siellä väärinpäin tai täysin oikein...


Enkä tarkoittanut sitä perseilyä aivan niin, vaan siihen että mene heti valittamaan ja vinkumaan ja vittuilemaan.
Työtään sekin mulkku on tehnyt ja jos se on ollut sitä mieltä että akku ei ole riittävästi kiinni ni laittaa merkinnän. <(toim. huomauttaa -Piste.)

Tälläkin kertaa huomautus eikä Hylkäysperuste, eikö?
Tuskinpa inssi sitä on vittuillakseen kuitenkaan tehnyt, vaikka siltä tuntuisikin.

En muutenkaan ole koskaan jaksanut ymmärtää mikä siinä katsastuksessa on niin ihmeellistä.
Ohjeet, Säännöt ja Määräykset on annettu ja niitä yritän parhaani mukaan Välttää, Kiertää, ja Soveltaa, Omiin käyttötarkoituksiini sopiviksi:)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 30.6.2009 14:32

No,ventossa on vakiona todellakin akku pelkästään alalaidasta kiinni niinkuin monessa muussakin autossa joten kummallista jos insinööri vaatii jälkiasennus pantaa akun päälle.Tietenkin jos insinööri on ollut sitä mieltä että vakiosta poikkeava akkukoko vaatii myös vakiosta poikkeavan kiinitystavan mutta tässä tapauksessa se olisi pitänyt perustella eikä vaan todeta jotta akunpanta pitää laittaa..Yksi vaihtoehto on jotta insinööri ei suurelta viisaudeltaan huomannut/tiedä/tajua että akku on alalaidasta kiinni..

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 30.6.2009 15:38

Hassuinta tässä mielestäni on se että en ole koskaan nähnyt katsastusmiehen edes avaavan konepeltiä. Ja kokemuksia on neljästä eri katsastus asemasta ja useita esimerkkejä.

Esim omaa autoani katsastaessa tehtiin jarru/iskaridyno, pakokaasumittaus, ja kuikuiltii alusta

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 30.6.2009 15:42

Olen joskus nähnyt miten nuo akut on autoissa (myös muutamia volkkareita kohdannut) kiinni.

Tämä
jostain syystä jäänyt vähän vinoon
yhdessä tämän kanssa
Akku on melko suuri tuollaiseen autoon, joku pakettiauton akku..

On varmasti käynyt katsastajan silmään jne.
Siitä tuli sitten korjauskehotus

Eli, korjauskehotus!?

Akun kiinnityksen tarkastus sitä paitsi kuuluu katsastukseen.
Liekö jotain tekoa sillä että se 20kg mötti kun lentää vittuun sieltä konehuoneesta jo pienemmässäkin osumassa.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 15:47

No kyllähän kaikki muut viat oli ihan asiallisia mutta se akku homma vaan meni yli hilseen..Varsinkin kun ei edes kokeillu liikkuuko käsin. Eikä mitään perusteluja ollut miksi pitäis laittaa panta päälle. Totes vaan että rehvakkaan kokoinen akku :D

Ihmettelen vaan minkä takia muita valoja kuin ajovalot ei tarkistettu nyt eikä alkuvuodesta kun kävin entisellä autollani eri asemalla..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.6.2009 17:44

No kyllä täällä ainakin testataan jarrut,iskarit,vilkut ja tööttö jonka jälkeen ajetaan nosturille ja syynätään etujarrut/jouset ym ja alustasta katellaan puslat ym pakoputken kiinnikkeet.
Auto alas ja katotaan valojen suuntaus, pelli auki ja runkonumero,yleinen konehuoneen siisteys ja koitetaan että akku on kiinni.
Joskus joku virkaintoinen inssi nyppi turvavyötkin että varmasti toimivat.
Viimeksi äiteen mersu pomppas rikkinäisestä rattilukosta joka ei viimeiseen 5 vuoteen ole toimnut, ei muuta kun lukkopesää vaihtamaan vaikka mun mielestä -84 mallin autossa on aivan sama toimiiko se rattilukko vai ei.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.6.2009 18:13

Käsittääkseni kaikissa etuvetoisissa volkkareissa ainakin 90- luvun lopulle saakka on akun kiinnitys toteutettu samalla tavalla akun alalaidan pinnistä puristavalla laipalla. Puoli tuntia sitten golfista akun irrottaneena totesin, että akku (mallikohtainen Varta) voi selvästi jäädä heilumaan, jos laippaa ei paina akkua vasten ja kiristä siihen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.6.2009 18:25

Ja joissain akuissa on liian ohut se reuna josta kiinnike ottaa. Sitten siihen tulee välikappale mukaan.

Ärsyttävä jos se välikappale hukkuu...

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 30.6.2009 18:48

Eipä testannut tööttiäkään. Akku oli ja on kiinni sillä laipalla alareunasta kiinni ja akku ei käsin siitä liiku kun se on kiristetty sinne reunaan kiinni. Huomasin sen tänään kun ennen katsastusta yritin repiä akkua pois ja ihmettelin miksei nouse niin olikin laippa vielä reunassa kiinni ja kiristin takaisin paikallen kun laitoin akun takas, joten akku oli kiinni katsastuksessa.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 30.6.2009 21:18

Jospa investoit siihen oikean kokoisen akun ja kiinnität sen auton valmistajan ennalta määrätyllä tavalla suoraan ja siten että se ei heilu eikä irtoa edes sinne metsään ajettaessa. Kuten kaikki on jo sen todennu akku ei saa irrota kolaroitaessa!

(BTW:Kerran sain huomautuksen katsastuksessa ylimääräisistä ei e-hyväksytyistä huomiovaloista, en tehnyt topicia aiheesta, vaan poistin nämä ko. valot autostani.)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.6.2009 21:36

Tai kiristät sen akun siihen pohjapeltiin vaikka kuormaliinalla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.6.2009 21:55

Eipä testannut tööttiäkään. Akku oli ja on kiinni sillä laipalla alareunasta kiinni ja akku ei käsin siitä liiku kun se on kiristetty sinne reunaan kiinni.
Jos se akku oli pohjastaan tukevasti kiinni, ei akun vinossa oleminen ole mikään korjauskehotuksen paikka. Jos ainoastaan tuo olisi ollut syynä hylkäykseen, niin eikun takaisin ja vaatia koittamaan liikkuuko akku vai ei. Tietty tuon olisi voinut mainita jo katsastuksessa jos ennakkoon kiinnityksen pitävyyden tiesit.

Jos sinne uusintaan kuitenkin pitää mennä kuitenkin muiden syiden takia, niin ei liene iso homma hoitaa kiinnitys asiallisen näköisesti.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 1.7.2009 0:15

Kyllä se akun kiinnityksen tarkastus kuuluu katsastukseen. Avaavat nokkapellin ja kokeilevat ihan käsin. Jotkut saattavat jättää tarkastamatta, mutta virallisesti se pitäisi tarkastaa. Ja jos on huomautettavaa, niin korjauskehotus tulee kyllä varmasti.

Irtonaisella akulla saa kyllä kätevästi auton poltettua ja ei ne hapotkaan mitään ihan mietoja ole. Kolaritilanteessa lähtee myös aika vauhdilla liikenteeseen, kun painoakin on melkoisesti. Ei tarvita kuin pikku peräänajo ja irtonainen akku polttaa mukavan reijän nokkapeltiin ja hyvässä lykyssä koko auton.

Jos se akku ei sovi sinne omaan poteroonsa ja kiinnity sillä metallilirpakkeella tukevasti auton runkoon, vaan on vinossa siellä, niin kyllä se jonkun pannan ympärilleen vaatii. Kai sen nyt voi itsekin kokeilla onko se tukevasti vai ei, ja jos on, niin reklamoida sille katsastajalle.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 1.7.2009 7:10

Kyllä se sinne paikalleen sopii, oli vaan jäänyt vähäsen jonkun reunan päälle vinoon ja otti katsastusmiehen silmään vaikka tukevasti paikallaan olikin. Ja tuossa kun vielä paperia selailin niin siellähän luki että akku on irti eikä esim. ei kunnolla kiinnitetty..

Ja se joka puhui lisävaloista niin eikö tälläisista aiheista sitten saisi keskustella täällä jos et ite oo laittanu topiccia valoistas? Mitä hemmettiä varten tää foorumi sit on jos ei asioista puhua saa varsinkin kun korjauskehotuksen syy oli mielestäni asiaton..

Luultavasti yritän vielä ens kerralla puhua ja näyttää että akku on tukevasti kiinni ja pyydän vaikka toisenkin katsastusmiehen mielipiteen mutta jos sitten ei kelpaa niin laitetaan se panta tai liina..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.7.2009 8:38

^ ei se ota jos ei annakaan.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.7.2009 9:25

Kyllä ne konttorilla ottaa rahan pois kuleksimasta, vaikka ei "leimaa" saiskaan.

Ilmeisesti jokin periaatteiden taistelu tässä on nyt kyseessä..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 1.7.2009 9:42

Miksi et laita akku vaan kunnolla kiinni? jos kerran tiedät itsekkin että on iso akku ja on jäänyt
jonkun reunan päälle vinoon
?
Ja jos kerran on muitakin hylkyperusteita ollut,niin ei varmasti ole iso vaiva. Jos se nyt on oikeen paikoillaan ja olisikin ollut se ainoa hylkyperuste,niin sitten ymmärtäisinkin närkästyksen.

On ollut samanlaisia tapauksia joissa akku on ollut "paikoillaan" mutta silti "irti".Eli akun kiinnitys on huono.
Niin kun joku jo tuolla aikaisemmin sanoi,on akkuja erilaisia ja kaikki ei sovi aina samoihin kiinnikkeisiin,joilloin tulee juuri niitä tilanteita,että akku on tiukasti paikoillaan ,vaikka se onkin "irrallaan" tai sitten kiinnikkeet on liian väljiä joilloin,akku heiluu.

Ei ne turhaan ole akulle tehtyjä/mitotettuja ne paikat ja ei sen kiinnitystä turhaan konttorilla tarkisteta.

Mutta jos kuitenkin nyt uskot,että olet oikeassa niin,ei siihen asiaa täällä kukaan voi vaikuttaa.(kai)

Itsellä on ollut pari tapausta (ainakin yhdet liian ohuet jarrulevyt ja liian ruosteiset takajarrulevyt,muita ei nyt tule mieleen) jossa olen tuntenut itseni väärin kohdelluksi ja olen asian hoitanut suoraan katsastusmiehen kanssa. Jarrulevyt oli riittävän paksut,kun ne vaan viitsittiin mitata ja toisessa tapauksessa autossa ei ollut edes levyjä takana,vaan rummut.

Eli mene vaan suoraan konttorilta kysymään,jos on tunne väärästä diagnoosista. Ihmisiä nekin kai vaan on.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 1.7.2009 14:43

3 korjauskehotusta ja hylky liian pienestä maavarasta mutta se nyt ei liity tähän.

En kuvittelekkaan että siihen joku vois täällä vaikuttaa (kummallinen käsitys). Eikös täällä oo tarkotus keskustella asiallisesti eikä tulla tänne itkeen ja kuvitteleen että joku vois auttaa...

Ja se akku sattu vaan sillä kertaa jäämään sinne vähän vinoon, kyllä se sinne sopii!

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.7.2009 14:48

Ja se akku sattu vaan sillä kertaa jäämään sinne vähän vinoon, kyllä se sinne sopii!


Mä en nyt enää ymmärrä, jos se on päin vittua ni se on päin vittua.
Asiasta sanottu ja huomautus laitettu.
Mikä siitä on niin hankalaa ymmärtää?

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 1.7.2009 14:55

Jos siihen akkuun ei ole edes kädellä koskettu, vaan pelkän vinouden takia pistetty korjauskehotus, niin kyllä aika vittumaista toimintaa katsurilta. Ei olisi paljoa vaadittu kokeilla sitä ja todeta, että kiinnihän se siinä onkin...

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 1.7.2009 15:56

Vituttaa tollaset vitun vittuilijat!!!!!! Mistäs Opinions tiedät miten se akku siellä on??? Ootko käyny salaa kurkkimassa pellin alle???

T.Hell tajus homman sentään...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.7.2009 17:06

Eiköhän se nyt ole aika lopettaa tämä jankkaaminen. Vento89:llä on ollut akku jotenkin vinossa kiinni, mutta inssi ei ole ollut tähän ratkaisuun tyytyväinen ja antanut korjauskehotuksen, joka sinänsä ei nyt ole kovin vakava juttu, eikä edes siis hylkyperuste katsastuksessa. Moneen kertaan on myös todettu jo, että akku olisi syytä olla kunnolla kiinni.

Ja ilmeisesti Vento89 sai myös kaipaamaansa sympatiaa jo joiltakin, joten eiköhän tämä ala olla tässä...?

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 1.7.2009 17:49

Tiedoksi vaan etten oo hakemassa täältä minkäänlaista sympatiaa vaan asiallista keskustelua asioista mutta ilmeisesti täällä on ihmisiä jotka hyökkäävät heti vittuilemaan ja viisastelemaan..

Taitaa jäädä tän foorumin käyttö jos tällästä porukkaa on..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.7.2009 17:54

^ no ei ny noin pienestä kannata pillastua XD

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 1.7.2009 17:58

Sanonpahan vaan suoraan mitä mieltä oon asioista

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.7.2009 18:09

No minkälaista keskustelua asiasta nyt sitten oikein kaipaat? Ei tässä nyt mitään vittuiltu olla, kunhan on ihmetelty kun noin pienestä asiasta täytyy nostaa tällainen keskustelun tarve täällä foorumilla. Useimpien mielestä inssi on toiminut ihan oikein ja muutaman mielestä on ollut turhan tarkka. Ohan tässä ihan rakentavaa keskustelua ollut, ehkä hiukan turhaa toistoa ja vähän kyllä sitä viisasteluakin. Jos vain kaipasit itsesi kanssa samaa mieltä olevien kommentteja, niin ei se kyllä ole sitä keskustelua, minä minä keskustelun ymmärrän.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 1.7.2009 18:12

Jos akku on pakettiauton iso akku. Miten kuvittelet ison akun olevan pakettiautossa kiinni?
Ihan asiasta mun mielestä sano. Se venton kiinnitys on suunniteltu pitämään siihen kuuluvan akun koon.
Ei pitämään norsun kokoista möhkälettä mikä on kaikenlisäksi huonosti(vinoon) asennettu.
Kyllä on herkässä ventoilijan mietteet, kun ei voi asiaa hyväksyä.
Vaihda sinne kuuluva akku ja ota pois se ylisuuri.

edit. Tai sitten väännä se akku suoraan ja pantakiinnitys.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.7.2009 8:25

No selvä.
En tiedä miten se akku siellä on tai on ollut.
Mutta kirjoituksistasi arvon vento89, olen saanut sen kuvan että akku on: ylisuuri, eikä kunnolla paikallaan?

Ja ei. En ymmärrä vieläkään mikä tässä oli se Perimmäinen ongelma, akku ei ole insinöörin näkemyksen mukaan riittävän tukevasti/asianmukaisesti kiinnitetty ja laittoi korjauskehotuksen.
(Mikä ei nyt epävirallisesti tarkoita mitään.)
Ymmärtäisin pahanlaatuisen närkästymisesi, jos tuo olisi ollut hylkäyksen peruste. (Heikkihän jo kirjoitti tämän tuonne.)

Lähinnä periaatteella ihmettelen miksi sitä ei voi laittaa "kunnolla" kiinni vaan se piti jättää vinoon?

Pyydän myös nyt ja tässä mitä nöyrimmin anteeksi, jos olen pilannut päiväsi ja aiheuttanut masennusta.
Tai aiheuttanut ylipäätään minkäänlaista yleistä pahennusta foorumikäyttäjien keskuudessa.

Taistelu tuulimyllyjen herruudesta jatkukoon.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.7.2009 9:17

Itse laitoin nuorena autoilijan kossina dieselgolfiin ison traktorin akun. Eihän se patteri tietenkään telineeseen suoraan käynyt, joten telinettä joutui hieman veistelemään, että virtalähde edes vinottain konehuoneeseen mahtui. Sain sen joten kuten kiinni, mutta eipä silloin tullut pieneen mieleenkään, mitä jälkeä sellainen möntti tekisi kolaritilanteessa irrotessaan "kiinnnityksestään". Nykyään ajattelee hieman toisin.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 2.7.2009 12:18

Niin,nämä on näitä ikuisuus kysymyksiä ett onko tehty oikein vai väärin.Itse laitoin raaseri ventoon akun konttiin ja omaa turvallisuutta ajatellen tein kunnon kiinikkeet sille,eli akun alle kulmaraudasta "potero" joka ruuvattiin runkoon kunnolla kiinni ja päälle KAKSI leveää pantaa (myös rungossa kiinni) joilla akun pitäis pysyä kiinni.
Mutta,palatakseni keskusteluun niin turha vento89 on täältä sitä hyväksyntää hakea kun ei se inssi kuitenkaan halua nähdä mitä mieltä muut ovat foorumilla olleet akunkiinityksestä ja minun mielestä jos aletaan olemaan sillä tasolla jotta "uhataan" lopettaa foorumin lukeminen kun ei mielipiteet kiinnosta niin siitä vaan,kaltaisiasi uhittelijoita ei täällä kaivata.

Foorumi on pääsääntöisesti ollut hyvin asiallista keskustelua täynnä ja itsekkin olen ammentanut aikoinani suunnattomasti tietoa täältä,toivottavasti jatkossa osaan neuvoa uusia jäseniä yhtä avuliaasti mitä itse olen saannut apua kiperiin kysymyksiin.

Ei herneitä nenuun ja hyvät kesänjatkot,oli ne akut kiinni tai ei = )

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 2.7.2009 21:40

Oliskohan tässäkin tapauksessa käynyt niin että kun inssi on kerran sen hylkyvian löytänyt niin on pistänyt sitten kaikki pienetkin naputuksen aiheet siihen tarkastuskortille samaan rahaan?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.7.2009 21:42

Miten kuvittelet ison akun olevan pakettiautossa kiinni?


Käsittääkseni tuollaisella samanlaisella raudalla kuin ventossa, joten miksei se venton rauta kelpais??

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.7.2009 23:01

Pekka, ei kai kysymys ole siitä etteikö se kiinnitys periaatteessa riittäisi vaan siitä ettei akku ilmeisesti ollut kunnolla paikallaan?

Loput ainakin henk.koht tasolla mielipide juttuja..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.7.2009 7:48

Kaikki isot akut on oman näkemän mukaan ollut hieman jykevämmin kiinni, kuin perus alareuna rauta.
Esim Vitossa se on kuskin penkin alla rautahäkin sisällä.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 3.7.2009 11:20

ei kai kysymys ole siitä etteikö se kiinnitys periaatteessa riittäisi vaan siitä ettei akku ilmeisesti ollut kunnolla paikallaan?

Kysymys on ennemminkin siitä, ettei katsuri ole yhtään edes kokeillut (ja nähtävästi edes lähemmin katsonut) kuinka tiukasti se siellä on kiinni. Jos se siellä oikeasti on kunnolla ollut kiinni (millä tahansa tavalla), niin kyllä sen luulisi riittävän. Eikö katsuri sitten viittiny sotkea käsiään...? En ymmärrä, miksi se vinous on asiaan vaikuttanut.
Oikeasta viasta/puutteesta saa ja pitääkin huomauttaa, mutta joku raja kuitenkin...

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 3.7.2009 12:16

Mulla on V70:sessä 100 Amppeerituntinen kiinni pohjasta kulmaraudalla ja vielä panta päällä ihan tehdastekoisena.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 3.7.2009 12:54

Kysymys on ennemminkin siitä, ettei katsuri ole yhtään edes kokeillut (ja nähtävästi edes lähemmin katsonut) kuinka tiukasti se siellä on kiinni. Jos se siellä oikeasti on kunnolla ollut kiinni (millä tahansa tavalla), niin kyllä sen luulisi riittävän. Eikö katsuri sitten viittiny sotkea käsiään...? En ymmärrä, miksi se vinous on asiaan vaikuttanut.


Katsastuksen arvosteluperusteissa on kohta c14.2 akun kiinnitys. Tarkastus silmämääräisesti ja kokeilemalla. Kiinnitys,suojaus ja säännösten mukaisuus.Vian arvostelu/toimenpide->korjauskehoitus.

Ja tässä tapauksessa,jos omistajakin sanoo,että akku ei ole kunnollaan paikoillaan,on katsastusmies todennut sen saman silmämääräisesti.

Ja kuten alussa jo tuolla asiallisesti vastasin,että,kyllä,olen samanlaisiin tapauksiin törmännyt ja selvinnyt siitä laitamalla akun kunnollaan paikoilleen. Aikaa menee max. 5mm,joten ei luulisi olevan ylivoimaista.

Ja itseni toistoa. Jos tuntee itsensä väärin kohdelluksi kannattaa sitä asiaa tiedustella inssiltä itseltään. On muitakin asioita,joita ihmiset tulkitsee eritavalla ja nyt on vaan katsastussedän mielestä akku huonosti kiinni. Ei meistä kukaan täydellinen ole.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa