C-kortin ajaminen.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Parvis
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.8.2006 21:04

C-kortin ajaminen.

ViestiKirjoittaja Parvis » 5.4.2009 16:54

Syksyllähän tuohon c-kortin ajamiseen on tulossa jotain muutoksia. Minkälaisia? Jos käyn nyt kesällä ajamassa sen kortin, niin voinko sitten sen muutoksen jälkeen ajaa esim. työpaikan omaa kuorma-autoa jos on tarvetta viedä jotain tavaraa jollekkin työmaalle, vai tarviiko siihen sitten jotain lisäkoulusta? Minkä takia juuri nyt kannattaisi käydä ajamassa se kortti?

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 5.4.2009 17:01

[MUTU]Lisäkoulutus vaaditaan käsittääkseni vain ammatiksi ajamiseen. Eli jos et ole töissä kuorma-auton kuljettajana, vaan esim. rakennusmiehenä ja pitäis firman autolla sitten ajaa tavaraa työmaalle, niin et tarvitse sitä paljon puhuttua ammattipätevyyttä. Eli yhteenvetona riittää pelkkä C-kortin ajaminen nyt. Myöhemmin menee hankalammaksi tuon kortin ajaminen, joten nyt taitaa olla viimiset hetket käsillä...[/MUTU]

miikam
-
Viestit: 123
Liittynyt: 14.10.2007 14:03

ViestiKirjoittaja miikam » 5.4.2009 17:39

Nyt kannattaa ajaa, jos meinaat sen hommata. Hinta pomppaa pilviin, tuntien järjettömän lisääntymisen takia.

Lainaus erään autokoulun sivuilta:

"Ammattipätevyystutkintoa ei vaadita kuljettajilta, joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009"

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 5.4.2009 18:13

^ite ajan tällä hetkellä kuorma-autoa työkseni, eikä minulla ole ammattipätevyyttä. Vain autokoulun C-kortti + intissä ajettu iso E. Mutta mikäli en menisi kouluun, vaan jatkaisin näissä hommissa, niin viiden vuoden kuluessa pitää suorittaa lisäkoulutusta joku tietty määrä, jotta saa työkseen ajaa...

seatts
-
Viestit: 167
Liittynyt: 14.10.2004 16:02

ViestiKirjoittaja seatts » 5.4.2009 18:47

[MUTU]Lisäkoulutus vaaditaan käsittääkseni vain ammatiksi ajamiseen. Eli jos et ole töissä kuorma-auton kuljettajana, vaan esim. rakennusmiehenä ja pitäis firman autolla sitten ajaa tavaraa työmaalle, niin et tarvitse sitä paljon puhuttua ammattipätevyyttä. Eli yhteenvetona riittää pelkkä C-kortin ajaminen nyt. Myöhemmin menee hankalammaksi tuon kortin ajaminen, joten nyt taitaa olla viimiset hetket käsillä...[/MUTU]


Jos auto mitä käytät on yrityksen ja siinä on nälkäkilvet (oranssi kehys kilven ympärillä)niin et saa ajaa sitä enää lakimuutoksen jälkeen. Tämähän ei koske siis yksityiskäytössä olevia kuorma-autoja.
Koulutus menee niin että viisi päivää koulutusta viidessä vuodessa on käytävä läpi.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 5.4.2009 18:56

Minkä takia juuri nyt kannattaisi käydä ajamassa se kortti?

Jos saat sen C-ajoluvan ennen tota 10.9.2009, ni saat vielä automaattisesti ammattipätevyyden. Sen jälkeen ajettu kortti ei oikeuta ajamaan kuorkkia ammatikseen, ellei suorita erikseen ammattipätevyystutkintoa (muistaakseni n. 250h ajoa/teoriaa...).

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 5.4.2009 21:15

Niin ja eikös se hintakin tule C-kortille moninkertaiseksi juuri tuosta ajo- ja teoriatuntien lisääntymisestä..
Taitaa käydä niin että autokoulut myyvät kuorma-autonsa pois kortin kallistumisen takia kun ei varmaan löydy niin paljoa "halukkaita" kuin aikaisemmin..

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 5.4.2009 22:00

Koskee ammattiliikennettä.

PAKOLLINEN JATKOKOULUTUS (CAP- direktiivi)

Kuljettajien ammattipätevyysdirektiivi astuu voimaan henkilöliikenteessä 10.9.2008 ja tavaraliikenteessä 10.9.2009. Kuljettajien pakollinen jatkokoulutus (35 h) on ollut kuitenkin mahdollista aloittaa jo 10.9.2007 alkaen, niin henkilö- kuin tavaraliikenteessäkin. Tällä 35 h jatkokoulutuksella pidät huolen siitä, kuljettajan ammattipätevyys on voimassa henkilöliikenteen osalta 10.9.2018 saakka ja tavaraliikenteessä 10.9.2019 asti.

Koulutusohjelmistamme muodostuu viiden päivän (35 tunnin) kokonaisuus. Pakollisen, ennakoivan ja turvallisen ajotavan RoadCAP- koulutuksen lisäksi on valittava neljä muuta koulutusosiota (28 tuntia) direktiivin mukaisen koulutusvaatimusmäärän täyttämiseksi.

http://www.capkoulutus.fi/

Matti meikäläinen saa siis ajaa jatkossakin c-kortilla kuorma-autoo niin paljon ku sielu sietää mut kun mennään ammattiliikenteeseen niin jatkokoulutusta vaaditaan. Itellä jo kaks päivää plakkarissa.

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 6.4.2009 0:11

Jos auto mitä käytät on yrityksen ja siinä on nälkäkilvet (oranssi kehys kilven ympärillä)

Ja tämä siis tarkoittaa yritystä, joka tekee bisnestä tuolla autolla. Tarkoittaa sitä että pyytää asiakkaalta rahan tavaroiden/henkilöiden kuljettamisesta (Eli toiminta joka vaatii liikennöintiluvan). Firman omia kamoja saa edelleen kuskata työmaalle jne...

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 6.4.2009 0:40

Kuka on varmistanut tuon että jos on yksityiskäytössä ei tarvita ammattipätevyyttä.

Linja-autopuolella se ei ole noin. Eli vaikka urheiluseuralla on oma linja-auto (rek. yksityiskäyttöön, koska ei ajeta maksua vastaan), niin kuskilta vaaditaan ammattipätevyys.

Jos on sama kuorma-autopuolella, niin se kai tarkoittaisi että saat omassa firmassasi ajaa omaa autoasi, jos esim kuljetat omia työkalujasi mukaan keikalle. Mutta jos auto ei-omalle firmalle rekisteröity, niin se vaatii pätevyyden.

Ja esim. jotkut kuorma-autot kuljettavat tavaraa omien tehtaiden välillä -> ei vaadi liikennelupaa, mutta tämä ainakin varmasti vaatii pätevyyden.

Mutta kyllä tämä selvii tässä tän vuoden aikana varmaan aikapitkälti...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 6.4.2009 1:09

^ No, jos omistaja ajaa omalla linja-autollaan niin ei kai siihen ammattipätevyyttä tarvita, mutta saattaapa olla tuo urheiluseura se ongelma, ei taida omistaja = ajaja, eli yhdistys tuskin toimii kuljettajana.
Koko uudistuksen ideanahan oli ilmeisesti pitää keikkakuskit pois raskaan kaluston rateista.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 6.4.2009 1:46

Lisään vielä:

Eli jos linja-auto on omistajan nimessä, ja omistajalla (ja kuljettajalla, sama ihminen) on mukana vaikka naapurin Jaska niin ei laillista ellei kuljettajalla ole pätevyyttä.

EDIT: meinas tulla uus vastaus ja sitten muistin sen muokkaa nappulan...

Täällä on vähän juttua näistä pätevyyksissä:

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ ... f=6&t=1799


Ja tässä mitä laki sanoo: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;

7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka

8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

ilkka_j
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.11.2008 13:37

ViestiKirjoittaja ilkka_j » 31.5.2009 14:38

Miten muuten on jos mä haluun käydä D/E-kortin niin riittääkö vielä, että on todistus
yli 12tonnisen auton ratissa? vai pitääkö käydä erikseen ammattipätevyys D-korttiin.
AKEn sivuilla luki, että

"Saavutetut oikeudet: perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat

● joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
● joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009 "

E-kortin voin varmaan käydä vielä "vanhalla" tavalla...?
jos kukaan paininut asian tiimoilta niin jaa tietosi :D

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 1.6.2009 1:23

Vaatii erillisen koulutuksen jos haluaa ammattipätevyyden. Sen lisäksi käytävä autokoulussa (tai muu paikka), olisko ollut 12h teoriaa ja 6h ajoa tai toisinpäin.

Saahan sen kortin ilman ammattipätevyyttä, mutta silloin kyydissä vain samassa taloudessa asuvat saa olla mukana, ja auto oltava omassa omistuksessa...

mr__night
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 1.6.2009 2:50

ViestiKirjoittaja mr__night » 1.6.2009 3:24

Tässäpä artikkeli, joka selvittänee/tarkentaa jotain pohdittuja asioita:
http://www.autouutiset.com/juttuarkisto ... ovarma.pdf

Ja vastuksen tynkää E:tä koskien ilkka j:lle (lainattu tuosta linkissä olevasta jutusta)
Pelkän ajokokemuksen
perusteella ei voi
tulla enää 9.9.2009 jälkeen kuljettajantutkintoon,
vaan lisäksi täytyy
saada teoriaopetusta 5 tuntia ja ajoopetusta
10 tuntia.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 1.6.2009 17:33

Ja vastuksen tynkää E:tä koskien ilkka j:lle (lainattu tuosta linkissä olevasta jutusta)
Lainaus:
Pelkän ajokokemuksen
perusteella ei voi
tulla enää 9.9.2009 jälkeen kuljettajantutkintoon,
vaan lisäksi täytyy
saada teoriaopetusta 5 tuntia ja ajoopetusta
10 tuntia.


Niin mutta tuo ei koske vielä, vaan vasta 9.9.2009 jälkeen, vielä ehtii pelkällä kokemuksella. Mutta ei siis D, pelkästään C -> CE

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 1.6.2009 20:17

Hassu tilanne tavallaan että osalta ammatikseen ajavista vaaditaan ammattipätevyys.
Eli jos on liikenneluvasta vapaata ajoa saa 60tn yhdistelmää ajaa työkseen ilman ammattipätevyyttä.
Itsekkin ajoin aikoinaan 3vuotta/520tkm 60tn yhdistelmää jolle ei liikennelupaa ollut eikä tarvittukkaan. Tuota siis saisi edelleen ajaa ilman uutta ammattipätevyyttä, mutta sprintterillä pullaa ajava tarvis ammattipätevyyden...

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 1.6.2009 22:51

Koodi: Valitse kaikki

6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;


Mutta mikä on kaupallinen kuljetus? Eikös esim. tehtaiden välillä siirto (ei liikennelupaa, jos firman oma auto ja omat tuotteet tehtaiden välillä) ole kuitenkin kaupallinen kuljetus?

Kyllä tää on sekaisin koko homma, ehkä kymmenen vuoden kuluttua tiedetään miten se menee...

markos
-
Viestit: 63
Liittynyt: 16.10.2003 16:14

ViestiKirjoittaja markos » 2.6.2009 7:33

Viikko sitten ajoin C-inssin. Teoriatunteja piti käydä 12 tuntia ja vaikka noilla tunneilla nämä asiat käytiinkin pintapuolisesti läpi niin ei minulla ihan selvä kuva ole edelleenkään mihin se raja kaupallisesta kuljetustoiminnasta vedetään. Meille opetettiin kuitenkin että jos firman autolla kuljetetaan firman omia tuotteita niin silloin ei tarvitsisi ammattipätevyystutkintoa koska voidaan tulkita että firman päätoimiala on joku muu kuin tavaroiden kuljetus. Jos taas kuskaat toisen tavaroita niin silloin myydään kuljetuspalveluita ja ammattipätevyys tarvitaan. Nyt selvisi autokoulusta sillä että 4x2h oppitunteja (=12 oppituntia) ja (50+50+20 min) = 5 ajotunteja + kirjalliset ja inssi. Ensi viikolla sitten saan vaihdettua vanhan ison muovikortin vähän sopivamman kokoiseen uuteen korttiin.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 2.6.2009 9:31

Kyllä tää on sekaisin joo.

Mikäköhän olisi yksitysesti ajettu kaupallinen tavarankuljetus? Ei taidaa kyllä tietää edes lainkirjoittajat itse...

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 2.6.2009 17:03

niin itse ajoin erään kotimaisen ketjun omalta keskusvarastolta tavaroita niiden omistamiin kauppoihin ympäri suomen.
Sehän oli yksityisesti ajettu tavarankuljetus, joka ei vaadi liikennelupaa ei siis ammattipätevyyttäkään.

only4pro: n mainitsema kuljetus kahden tehtaan välillä firman autolla ei ole kaupallinen kuljetus, eikä vaadi liikennelupaa.
Karkeestihan se menee niin että jos kuljetuksesta joku maksaa yritykselle se on kaupallista toimintaa...no ainahan sen joku maksaa...

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 2.6.2009 17:10

se on vaan tuo yksityiseen, ei kaupalliseen joka sekoittaa pakkaa.. sitä metsäsinkin, että mikäköhän olisi yksityinen MUTTA kaupallinen?

Ei taida sellaista löytyä...

Mutta jotain sellaista juttua olisin myös kuullut, että jos henkilön päätehtävä on auton ajo, se tarttee ammattipätevyyden, vaikka auto on yksityisessä käytössä. Yritän metsästää mistä sen luin.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa