Mikä PRKLE vaivaa traktorikuskeja?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

Mikä PRKLE vaivaa traktorikuskeja?

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 22.11.2008 8:50

Eli suunnatonta vitutusta aiheuttaa tienpäällä se että järjestään melkein jokainen traktorikuski ajelee pimeällä takatyövalot päällä! Minkähän helvetin takia niitä täytyy polttaa jatkuvasti? Siinä tapauksessa ymmärrän valojen käytön jos se urpo tekee oikeasti töitä, eli auraa tai linkoaa teitä. Se vaan ei mene kaaliin että ne valot sohottaa taaksepäin silloin kun vain ajellaan tiellä kärry perässä. Hauska yrittää päästä ohi sellasesta rakkorista missä on kuus valoa taakse ja kaikki näyttää takanatulevan silmiin. Seuraavan traktorin ajattelin pysäyttää ja työntää ne valot kuskin perseeseen!
Jopas helpotti!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.11.2008 9:09

Tällehän on ihan oma topic.

Myös kuorma-autot syyllistyy usein tuohon että jotku työvalot päällä taaksepäin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.11.2008 9:50

Veikkaanpa, että useimmilla ne valot vaan yksinkertaisesti unohtuvat päälle. Merkkivaloakaan ei välttämättä työvaloille ole.

Gloid
-
Viestit: 282
Liittynyt: 19.12.2004 15:32

ViestiKirjoittaja Gloid » 22.11.2008 10:44

Veikkaanpa, että useimmilla ne valot vaan yksinkertaisesti unohtuvat päälle. Merkkivaloakaan ei välttämättä työvaloille ole.
Ja ne takavalojen kykimet sijaitsee usein siellä katossa niin eivät satu silmäänkään. Pahoittelen olen ne itsekkin joskus unohtanut.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 22.11.2008 10:50

Huvikseenhan ne siellä tiellä liikkuvat. Varsinaisia urpoja tosiaan.
Ja niihin valoihin on vissiin pakko tuijottaa, niin autokoulussakin opetettiin.. ;)
Mutta tosiaan, ne työvalot nyt joskus saattaa jäädä päälle vahingossa eikä sen takia että aiheutettaisiin tienpäällä pahennusta autoilijoille.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 22.11.2008 11:11

Simeonin mielestä se ei ilmeisesti ole turvallisuusriski tiellä että niitä valoja on taaksepäin päällä?? Ja eikös siellä autokoulussa myös opetettu sellanen asia että ainut valo mikä saa näkyä taaksepäin on punaista? Taidan vittuuttani ostaa pari tehokasta käsivaloa ja näyttää niillä sit traktorikuskia silmiin. Muuten ei ole mitää traktorikuskeja vastaan, päinvastoin. Yleensä he ovat tienpäällä erittäin fiksuja ja antavat hienosti tietä nopeammille tienkäyttäjille, ainut on tämä työvaloasia mikä jurppii.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 22.11.2008 12:44

Kyllä tuohon tulee syyllistyttyä itsekin. Syynä on se, että valoa ei muista sammuttaa. Sitten sen huomaa jossain kohtaa ja sammuttaa sen valon. Anteeksi kaikilta joita olen loukannut. Käynkin työntämässä nyt yhden työvalon hanuriini ja tulen jatkamaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.11.2008 14:14

Niin, harvemmin ne päällä tahallaan on, aika monesti ne ovat vaan unohtuneet. Mutta toisaalta se että ne unohtui ei ole mikään käypänen selitys miksi ne on päällä. Ne prkl pitää muistaa sammuttaa. Vai meinaatteko että se on ihan ok jos mä ajan pimeällä pitkät päällä teitä vastaan, ihan vaan siitä syystä että mä unohdin vaihtaa ne lyhyet? Tai armahtaako poliisi jos selität että unohdin hiljentää kun tuo nopeusrajoitus laski? Jos niitä pirun työvaloja ei muista sammuttaa niin vittuako siellä tiellä pitää pyöriä. Kannattanee vaihtaa sellainen kuski ajamaan joka ne muistaa sammuttaa. Ei se ihan oikeasti voi olla kovin vaikeaa.
Ja väitän että vaikka katselette omaa persereikäänne niin silti se taaksepäin suunnattu valopatteristo häikäisee.

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 22.11.2008 18:22

Minä en ymmärrä mikä niissä työvaloissa ärsyttää vaikka jollain ne on päälle jäänytkin? Traktori kulkee kuitenkin 30-40km/h ja itse kun ajelee 80km/h niin sitä traktoriahan näkee heti monta sekuntia. Ja mikä pakko niitä valoja on tuijottaa???

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.11.2008 18:51

Niin, siinä on yllättävän hieno lähteä ohittamaan kun koko EU-tukien arvosta Hellaa häikäisee suoraan silmiin. Arvo siinä sitten tuleeko sieltä ketään vastaan vai ei.
Ja mikä pakko niitä valoja on tuijottaa???

Ei niitä vittu tarvitsekaan tuijottaa, ne kyllä häikäisee pirusti vaikka minne katselisit.
Kerro mulle mikä siinä on niin saatanan vaikeaa sammuttaa ne työvalot kun mennään sinne tielle pyörimään. Jos ei muuten muista niin asenna sitten vaikka yksi valo osoittamaan itseäs siellä kopissa silmiin niin ei taatusti pääse unohtumaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 23.11.2008 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Miksu
-
Viestit: 197
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Miksu » 22.11.2008 19:33

Tässä olen osaksi Eemelin kanssa samaa mieltä ja osaksi en.
Joillain teillä ei voi ennakoida että pääsee suoraan heittämällä ohi joten on jäätävä siihen perään odottelemaan sopivaa paikkaa.
Voihan olla että vanhemmat isännät ei niitä viitsi sammuttaa.. En tiedä mutta näin voi olla ja voihan ne unohtuakkin vaikka ehkä se pitäs huomata että takana on valoa enemmän kun tarpeeksi.
Itse asun täällä maalla niin noita traktoreita on tiellä yleensä peltohommien aikaan. Työvaloja noissa uudemmissa on ihan riittävästi ja ne ihan varmasti häikäsee jos taakse jää.
Täällä ne ei anna edes tietä läheskään kaikki.
Noh meni vähä ohi aiheen mutta päätelmä että ne voi unohtua jos koneessa ei ole peilejä tai sitten ei vaan viitsi niitä sammuttaa tms..
Maltti on valttia tiellä vaikka ei näistä traktoreista välttämättä heti pääsekkään ohi.
Otetaan ihan iisisti vaan siellä tiellä.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 22.11.2008 20:19

Miksulla on vielä järki päässä.
Se on vaan sellainen ammatti joka on pitänyt suomen pystyssä ja silloin kun suomi oli vielä aikoinaan itsenäinen, nykyään kaikki on toisin. ne tekevät kuitenkin hyvää työtä, tuovat maitoa ja leipää vielä moneen kotiin, ei täälä kaikki kuitenkaan ole ihan vielään tuontitavaraa..
En puollustele maanviljeliöitä mutta kuiteskin...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.11.2008 20:28

Ei kai tässä kukaan ole kieltämässä niiden liikkumista tai muuta vastaavaa. Mutta miksi niiltä pitäisi sietää asioita mitä ei muutkaan eivät saa tehdä. Vai onko sekin sitten ok että se maitoa kauppaan vievä rekkakuski ajelee pitkät päällä, koska se vie suomalaisille maitoa kauppaan?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 22.11.2008 20:32

Niin että sillä syyllä sitten voi tötöillä liikenteessä. Harvoinpa tuosta ongelmaa olen kokenut, todennäköisesti näkö on jo niin huono sitten.

Enemmän ärsyttää se kun painellaan vaan kylmästi jonon keulilla vetäen sitä kaksisataametristä autoletkaa takanaan eikä voida hetkeksi heittää bussipysäkille. Kyllä minä ymmärrän että yhtälailla sillä traktorillakin tiellä saa ajaa. Asiallisiakin kuskeja löytyy jotka jonon päästävät ohi mutta sitten on jääriä jotka ajaa kuin Suomen pystyssä pitäjä.

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 22.11.2008 20:36

Enemmän ärsyttää se kun painellaan vaan kylmästi jonon keulilla vetäen sitä kaksisataametristä autoletkaa takanaan eikä voida hetkeksi heittää bussipysäkille.

Miten tämä poikkeaa karavaanareista?

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 22.11.2008 22:33

Yksi syy että miksi ne työvalot takana loistaa on se ettei siinä kekkosen aikaisessa peräkärryssä mikä perässä tulee ole minkäänlaisia valoja, saati heijastimia. Ajeleppa samanlaisella yhdistelmällä autolla niin sakkoja tulee niin maan perkeleesti.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 22.11.2008 23:39

Aku 81 kirjoitti:Yksi syy että miksi ne työvalot takana loistaa on se ettei siinä kekkosen aikaisessa peräkärryssä mikä perässä tulee ole minkäänlaisia valoja, saati heijastimia.

No tuohan on sulaa hulluutta. Olipa laillinen tai ei, mutta ilman mitään valoa saati ilman heijastimia...ei morjes.

En puolustele työvalojen käyttöä, mutta kyllä ne voi helposti unohtua päälle. Onpa mullakin (muuten täydellinen kuski ;) ) jäänyt pari kertaa ajatuksissa pitkät päälle, ja sitten vähän ajan päästä huomaa, että ohops...tulipa ajettua pitkillä läpi. Ja tuommoiset "läpiajot" tulee silloin, kun vastaantulija ottaa omat pitkät jo kilometrien päässä pois, tai ajelee muuten vaan lyhyillä. Sen päälle vielä omat synkät mietteet, eikä vastaantulija räpsyttele pitkiä.

Joten, jos ajat traktorin persiissä, jolla työvalot häikäisee, niin paina tööttiä ja räpsyttele valoja. Saattaa ehkä kuulla sen sorsapillin äänen peltoreiden sisälle. ;)

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 23.11.2008 8:11

Quote:
Enemmän ärsyttää se kun painellaan vaan kylmästi jonon keulilla vetäen sitä kaksisataametristä autoletkaa takanaan eikä voida hetkeksi heittää bussipysäkille.

Miten tämä poikkeaa karavaanareista?


Ei mitenkään mutta nyt puhuttiinkin traktoreista. Erona ehkä se että neljääkymppiä lussuttelu käy enemmän hermoille kuin kahdeksaakymppiä.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 23.11.2008 12:47

Ei kai tässä kukaan ole kieltämässä niiden liikkumista tai muuta vastaavaa. Mutta miksi niiltä pitäisi sietää asioita mitä ei muutkaan eivät saa tehdä


Niin, miksi? Jospa ne vetelee noiden työvalojen kanssa ihan samalla hyväksyttävällä kansalaistottelemattomuudella kuin toiset kera sumuvalojen, DIY xenonien tai 200/100W polttimoiden. Ettei nyt syy olisi siinä, että tuonne traktorikuskeihinkin on levinnyt tuo "mikä vitun valojen suuntaus" ajettelumalli, se sama mitä havaitsee noiden jo mainittujen "ihan Ok" valoterroristien joukossa. Sikäli mikäli työvalot todella takana sohottaa yli kymmenen metrin päähän niin niiden työvalo-funktio on silloin aika epätodellinen. Harvemmin sen työkoneen työskentelyn vuoksi on tarvetta nähdä kymmeniä metrejä taakse päin vaan se työ kannalta tärkein näkymä alue on 1-15 metriin.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 23.11.2008 13:08

Miten tämä poikkeaa karavaanareista?


Vedetään nyt sitte rekatki vielä tähän mukaan, ku nekään ei juuri päälle 80km/h aja ja vetävät letkaa ja vaikeita ohittaa nyyh, nyyh...

Se ero rekoilla, karavaanareilla ja traktoreilla on, että rekkojen ka karavaanareitten kärryissä yleensä toimii valot, ettei tartte laittaa riviä työvaloja vetoauton katolle loistamaan taaksepäin ja korvaamaan kärryn valoja. Ja toiseksi rekoista ja karavaanareista tietää aika hyvin mitä ne meinaa. Traktori saattaa kesken kaiken jarruttaa keskelle tietä tai koukata yhtäkkiä peltotielle mitään taaksepäin ilmottelematta.

En nyt mitenkään halua kertoa sitä, että traktorit pitäs pitää pelloilla, eikä päästää tielle, mutta ne jotka siellä hytissä kuuntelee Lauantain toivottuja Peltoreilla vois hiukan ajatella muitaki tiellä liikkuvia. Jos värkissä on peilit, nii niistä aika helposti huomaa että onko valot päällä taaksepäin vai ei, ku kärryssä oleva paskakasa loistaa kirkkaana. Ja muutenki keskittyä pitämään ees valoja tai edes heijastinta kärryn perässä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 13:26

Ja muutenki keskittyä pitämään ees valoja tai edes heijastinta kärryn perässä.

Joo, mut kato ei niiden tarvii, kun ne tuo suomalaisille leivän ja maidon pöytään...

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 23.11.2008 14:08

entäs arvatkaa häikäiseekö kun nämä huippu fiksut autoilijat ajaa traktorin perässä pitkät päällä, niin miksihän ne työvalot sitten päälle "unohtuu"

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 23.11.2008 14:08

Joskus vuosia sitten siltä toiseltakin puolelta tätä juttua tarkastelleena voisin kysyä että mikä PRKL vaivaa henkilöautokuskeja, kun vasemmalle vilkuttavaa traktoria pitää lähteä OHITTAMAAN VASEMMALTA? Eikö jumalauta liiku mitään päässä sillä hetkellä?
Tiiätteks paljon tollainen pelkkä traktori painaa? No se on vähän vitusti enemmän kuin henkilöautot. Entäs jos siellä on vaikka kymmenen tonnin tukkikuorma perässä?
Tiedättekö mitä käy törmäättee 80km/h nopeudella vasemmalle kääntyvän traktorin kylkeen ohitustilanteessa? Noh, te pyörähdätte todennäköisesti penkkaan jos hyvin käy, mutta siinäkin voi mennä henki. Jos huonosti, niin se teidän tunepelinne menee ihan paskaksi.
Sen sijaan - traktoreita ei ole suunniteltu törmäyksiä silmällä pitäen. Ne saattavat jopa katketa tollaisissa tilanteissa. Eipä kovin herkkua siellä sisällä olevalle, töitään tekevälle jyväjemmarille.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 23.11.2008 14:57

mikä PRKL vaivaa henkilöautokuskeja, kun vasemmalle vilkuttavaa traktoria pitää lähteä OHITTAMAAN VASEMMALTA?


Nuohan joskus vilkuttaa 10km vasemmalle, ku on sattunu männä viikolla vilkku siihen asentoon jäämään.

Api(na)
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.8.2008 19:33

ViestiKirjoittaja Api(na) » 23.11.2008 15:06

Adenoid on aivan oikessa jos kerra traktori kuskessa on vikaa niin ei henkilö auto kuskitkaa oo aivan syyttömiä. Nuo tilaanteet on hyvin yleisiä että lähetää ohittamaan vasemmlta. Toinen ongelma on tulee puimureiden kanssa. Kun puimuri on kääntymässä vasempaan ja ryhmittyy keskiviivan tuntumaan niin laitaan jää vähän reilun auton mentävä rako niin autoilija päättää mennä siistä välistä. Idea on ihan hyvä mutta puimuri on taka ojautuva ja se kääntyessä tuleen reilu peränylitys ja näin saadaan joko kolari tai läheltä piti tilanne. Joten miettikee kun lähette kääntyvän puimurin ohi.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 23.11.2008 16:48

Minäkin tiedän, että leikkuupuimurissa kääntyvät pyrät on takana ja tiedän miten sellainen käyttäytyy käännyttäessä,
mutta todennäköisesti suurin osa tiellä liikkuvista ei tiedä, eikä niiltä voi olettaakkaan tietää kaikkien mahdollisten liikenteessä tavattavien härveleiden käyttäytymistä käännyttäessä, vaan kyllä se on jokaisen härvelin kuljettajan itse otettava huomioon oman ajoneuvonsa käyttäytymiset, kääntösäteet ja liikeradat.
Muuten ei kyllä haittaa traktorit ja maatalouskoneet liikenteessä. Parissa sekunnissa siitä kuitenkin yleensä ohi pääsee. Enemmän vituttaa kevätkyntöjen ja lietteen levityksen aikaan se kun sitä kuraa ja sontaa pitää venyttää perässään muutama kuutio myös yleiselle tielle.
Eihän muillakaan ole oikeutta lapioida tietä täyteen paskaa.
Joskus hyvin harvoin nähnyt traktorikuskin harjaavan enimmät kurat pois renkaista ennen tielle siirtymistä.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 23.11.2008 17:31

Yleensä maltti kannattaa kun on on tekemisissä hitaan ajoneuvon kanssa liikenteessä. Suurimmassa osassa traktoreita ei ole sellaista vilkun palautusta ohjauspyörää käännettäessä kuin autoissa. Siksi vilkku saattaa olla edellisestä risteyksestä 10km päällä. Kannattaa myös ottaa huomioon, ettei perävaunujen tms valot ja vilkut toimi tai lamput saattavat olla epähuomiossa kuran peitossa.

Kuran ja sonnan levittämistä tielle pitää välttää hygieniankin takia. Joskus voi syntyä hilpeitä tilanteita, kun henkilöauto roikkuu aivan traktorin vetämän lietevaunun perässä. Silloin jyrkässä ylämäessä traktorikuskin heittäessä pienempää pykälää saattaa kuorma läikähtää ja tuotokset löytyvät takana tulevan konepelliltä ;)

Pientareelle väistäminen kaikenlaisten kuormien kanssa ei aina ole turvallista. Joskus pysäkille pysähtyminenkään ei ole järkevää, sieltä ei sitten taas pääse helpolla liikenteeseen takaisin.

Oma lukunsa on nuo heikohkolla soratieosaamisella varustetut mökkiläiset joiden pitää kaahata sorateillä. Monesti sellaiset saattavat ajaa jopa traktorin nostolaitteessa ylhäällä olevan työkoneen alta kiireessään kun traktori kääntyy oikealle tieltä pois. Ja usein tullaan miljoonaa vastaan oletuksella että traktorikuski väistää. Itse ajelen aina niin reunassa soralla kuin on mahdollista joten yleensä tulee vain laitettua lisää kaasua jotta tulee kunnolla mustaa putkesta kohtaamistilanteessa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 17:42

Suurimmassa osassa traktoreita ei ole sellaista vilkun palautusta ohjauspyörää käännettäessä kuin autoissa. Siksi vilkku saattaa olla edellisestä risteyksestä 10km päällä. Kannattaa myös ottaa huomioon, ettei perävaunujen tms valot ja vilkut toimi tai lamput saattavat olla epähuomiossa kuran peitossa.

No mitäs vitun selityksiä nuo on?
Menee ihan samaan kategoriaan unohtuneiden työvalojen kanssa. Ei se vilkku saa päälle jäädä vaikka sitä automaattista palautusta ei olisikaan, silloin se vaan pitää ottaa itse pois päältä. Ja jos sitä ei tajua ottaa niin oma moka.
Ja jos ne vilkut ja valot ei toimi niin silloin ei sitä paskaa lähdetä sinne tielle ajamaan vaan korjataan ne valot. Ei voi oikeasti olla niin vaikeata pitää sitä Valmettia lakisääteisessä kunnossa. Ja jos se perä on niin paskan peitossa että niitä valoja ei sieltä näy niin mitäs jos vaikka koittaisi niitä putsata.
Ainiin, mutta mä unohdin taas, että eihän traktorikuskien tarvitse lakipykälistä välittää, koska ne tuovat sen maidon ja leivän kauppoihin....

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 23.11.2008 18:42

Niinpä, jokainen saa provosoitua ihan vapaasti tykönänsä :)

Jos lukumääräisesti aletaan vertailemaan, enemmän kuin takavalot päällä traktoreita, tienpäällä tulee vastaan henkilöautoja joissa palaa sumuvalot säällä kuin säällä ja yhä enenevässä määrin autoja joissa on jälkikäteen asennetut E-hyväksymättömät xenonsarjat jotka monesti häikäisevät pahemman kerran.

Eemeli, kai sinäkin käyt siivoamassa rapakelillä rekisterikilven ja takavalot autostasi 10km välein jotta ne näkyvät? Moni ei sitä tee edes harvemmin.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 23.11.2008 18:50

Niin, siinä on yllättävän hieno lähteä ohittamaan kun koko EU-tukien arvosta Hellaa häikäisee suoraan silmiin. Arvo siinä sitten tuleeko sieltä ketään vastaan vai ei.


Hosh, pientä katkeruutta havaittavissa :D

Kyllä, olen osittainen jemmari joten tiiän mitä se maatalous NYKYÄÄN on, se on ihan perseestä, tukiaisilla EI leveillä. Itse olemme tilanteeseen itsemme ajaneet( =EU ) jossa tuotteesta ei saa sellaista hintaa että sillä saisi kulunsa peittoon vaan palkkaa saadaan myös tuen muodossa..

Siinäpä offotpicci...

Asiaan sitten valoista, ei niitä aina huomaa sammuttaa, kuski sitäpaitsi saattaa kääntyä tieltä noin sadan metrin päästä poieskin..

Kyllä, ajan paljon traktorilla, siinä niitä "teiden sankareita" näkee jos monenlaista, osaan antaa tilaa mutta Herra Autoilija ei aina sitä tilaa heti saa.. En taida lavetin kanssa heilahtaa mihin tahansa pientareelle jotta joku pääsee heti ohitseni.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.11.2008 18:50

Kyllä minä ainakin sammutan niitä taaksepäin olevat, eteenpäin pidän päällä kun on kahen kuution lumikauha, niin eipä raktorin ajovaloilla tee mitään...

Ja taas huomenna (tai siis nyt yöllä) kl 1.30 soi herätyskello, eli taas lähetään...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 18:59

Jos lukumääräisesti aletaan vertailemaan, enemmän kuin takavalot päällä traktoreita, tienpäällä tulee vastaan henkilöautoja joissa palaa sumuvalot säällä kuin säällä ja yhä enenevässä määrin autoja joissa on jälkikäteen asennetut E-hyväksymättömät xenonsarjat jotka monesti häikäisevät pahemman kerran.


Joo, hyvä on vertailla lukumääräisesti autoja ja traktoreita. Autoja on nimittäin aika pirun paljon enemmän siellä tiellä liikkumassa kuin mitä traktoreita. Jos suhteessa määrään verrataan niin aivan taatusti paljon useammassa traktorissa on valot päin vittua ja vilkut välkkyy kilometri tolkulla kuin mitä autoissa.
Ja toisekseen en mä esim. noita sumarit päällä ajavia millään tapaa ole puollustellut. Ei sekään hyväksyttävää ole. Vaikkakaan mua noi sumarit päällä ajavat ei ole juuri koskaan haitanneet.

Eemeli, kai sinäkin käyt siivoamassa rapakelillä rekisterikilven ja takavalot autostasi 10km välein jotta ne näkyvät? Moni ei sitä tee edes harvemmin.

En käy. En edes 20km välein. Mutta sen verran usein, että takavalot kyllä taaksepäin paistaa ihan riittävästi. Sitä en tajua mitä tekemistä sillä rekisterikilven näkymisellä on liikenneturvallisuuden kanssa. Mulle on aivan sama vaikka traktorin kilvet puuttuisi kokonaan, ei ne mua kiinnosta. Kunhan noi valot olis vaan kunnossa.

kuski sitäpaitsi saattaa kääntyä tieltä noin sadan metrin päästä poieskin..

Eli jos vaan vähän matkaa ajaa siinä maantiellä niin ei sis tarvitse sammuttaa niitä työvaloja?
Täytyykin ensi kerralla poliisiltakin kysyä, että josko se ei antaisi sakkoa kun ajan vaan tän muutaman sadan metriän pätkän ylinopeutta ja sit käännyn sivutielle....

Mä en vielä ole kuullut yhtään pätevää syytä miksi niitä työvaloja ei voisi sammuttaa. Tollaisia kummallisia ja naurettavia tekosyitä kyllä tuntuu löytyvän pirusti.

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 23.11.2008 19:39

Ei läheskään niin naurettavaa kuin oikeasti väittää että ne työvalot jotakin häiritsee.

Miksu
-
Viestit: 197
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Miksu » 23.11.2008 19:49

Tästä aiheesta voidaan väitellä vaikka maailman tappiin asti.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 23.11.2008 19:51

Ei läheskään niin naurettavaa kuin oikeasti väittää että ne työvalot jotakin häiritsee.

http://www.tuulilasi.fi/turvallisuus/?a ... print=true

Maailmassa olisi liian helppo elää, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä. Huolimattomuutta tai ajattelemattomuutta tuo yleensä taitaa olla siirtoajossa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 20:00

^Just meinasin linkittää tuon saman jutun...Melko naurattavaa ilmeisesti eräiden mielestä tuokin...
Tuskin ne valot siis ketään häiritsee tai häikäisee...
Jos tällainen tapa todella on jossakin päin Suomea yleinen, niin siihen pitää virkavallan puuttua heti ja ankaralla kädellä. Kaksikin tämän traktorin ohittanutta todistajaa kertoi kuulustelussa, että häikäisevien valojen takia traktorin perässä oli hyvin vaikea ajaa, eikä hitaan ajoneuvon kolmio näkynyt kuin vasta aivan lähellä. Kirkkaat valkoiset valot vaikeuttavat edellä kulkevan ajoneuvon hahmottamista ja jopa havaitsemista.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 23.11.2008 20:14

Viitaten tuohon Tuulilasin juttulinkkiin: Siinä onnettomuuteen vähiten syypäänä oli nuo traktorin taaksesuunnatut valot. Mersukuski teki vähintään kaksi kohtalokasta virhettä jotka olisivat saattaneet tapahtua ihan muussakin yhteydessä. Mersukuski olisi ajanut traktorin perään silloinkin kun se olisi olut valoitta.

1) puutteellinen havainnointi; jos edessä näkyy jotakin tunnistamatonta valoa niin vähintään pitää hiljentää jos ei tiedä mistä on kyse
2) edelliseen liittyen puuttuva ennakointi.

En ole millään lailla puolustelemassa valojen asetusten vastaista käyttöä.

Mutta lakien ehdotonta noudattamista tärkeämpää minusta olisi, että kaikki tielläliikkujat ymmärtäisivät että liikenteessä on kyse yhteispelistä. On parempi luopua omasta ajovuorosta ja siitä että on ehdottomasti oikeassa jos väistäminen tai odottaminen on turvallisempi vaihtoehto. Jos olettaa että kaikki noudattavat sääntöjä, on taas väärässä. Ja vaikka noudattaisivatkin, joskus havainnointi on heikkoa. Tähän saa hyvää oppia mm. autokoulun MP-kurssilla jossa tolkutetaan koko ajan seuraamaan mitä autoilija tekee ja huomaako se pyörällä liikkujan ja tarpeen tullen luovutaan omasta ajovuorosta heikompana osapuolena.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 20:27

Viitaten tuohon Tuulilasin juttulinkkiin: Siinä onnettomuuteen vähiten syypäänä oli nuo traktorin taaksesuunnatut valot. Mersukuski teki vähintään kaksi kohtalokasta virhettä jotka olisivat saattaneet tapahtua ihan muussakin yhteydessä. Mersukuski olisi ajanut traktorin perään silloinkin kun se olisi olut valoitta.

Kukaanhan meistä ei tiedä mitä olisi tapahtunut jos nuo valot ei olisi ollut päällä, mutta oma veikkaukseni taas on että, koko onnettomuutta ei olisi sattunut. Mutta se on vaan veikkaus. Kuten tuossa jutussakin sanotaan, kukaan ei koskaan saa tietää mitä Mersukuski, ajatteli ja luuli näkevänsä. Mutta noilla työvaloilla taatusti oli vaikutusta tuohon asiaan.
Se että mersukuski teki virhearviointeja on totta, mutta juurikin nuo työvalot ja toimimattomat takavalot tod.näk aiheuttivat sen.
Ilmeisesti siis väität että traktorinkuljettaja ei ollut millään tapaa syyllinen tuohon onnettomuuteen? Aika härski väite...

edit. otetaan nyt ruma sana pois...

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 23.11.2008 20:36

Niin yritin vaan sanoa että käynti optikolla olisi pelastanut mersukuskin. Peräänajo on ihan vapaaehtoista edelleen mutta ei kovin suositeltavaa.

No on tämäkin ehtoo pelastettu kun saa jonkun hermostumaan...

En väitä ettei ollut osasyyllinen, kuski kulki traktorillansa säännöllisesti hommissa valot korjaamatta mikä on melko raskaansarjan laiminlyöntiä.
Viimeksi muokannut Rynnäkköpäärynä, 23.11.2008 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 20:38

Niin yritin vaan sanoa että käynti optikolla olisi pelastanut mersukuskin

Mistä tuolta jutusta löytyy tieto joka kertoo mersukuskin näössä olleen vikaa?

Traktorin valot Traktorin kuljettaja kertoi poliisikuulustelussa, että taakse suunnattujen työvalojen polttaminen ajettaessa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä on yleinen tapa. Hän oli toiminut näin aina ennenkin.

Jos tällainen tapa todella on jossakin päin Suomea yleinen, niin siihen pitää virkavallan puuttua heti ja ankaralla kädellä. Kaksikin tämän traktorin ohittanutta todistajaa kertoi kuulustelussa, että häikäisevien valojen takia traktorin perässä oli hyvin vaikea ajaa, eikä hitaan ajoneuvon kolmio näkynyt kuin vasta aivan lähellä. Kirkkaat valkoiset valot vaikeuttavat edellä kulkevan ajoneuvon hahmottamista ja jopa havaitsemista.

Mersun kuljettaja ei ilmeisesti tajunnut, että valot olivatkin hänen edessään. Tilannehan on aika erikoinen, yleensä edellä ajavista pitäisi näkyä vain punaista valoa. Traktorin hitaan ajoneuvon kolmio oli myös kulunut ja himmennyt, joten senkään näkyvyys ei ollut paras mahdollinen.

Traktorien valoissa on luvattoman usein vikoja. On tyhmää lähteä liikenteeseen ilman toimivia takavaloja edes pikkuteille, mutta valtakunnan pääväylälle tuleminen pimeällä epäkuntoisin valoin on suorastaan edesvastuutonta. Traktori on pimeällä kelillä päätiellä erittäin suuri riski, vaikka kaikki valot toimisivatkin. Myös hitaan ajoneuvon kolmion puhtauteen ja näkyvyyteen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.

Keltainen vilkkuvalo parantaisi oleellisesti hitaan traktorin havaittavuutta. Sen käyttö on kuitenkin laissa rajoitettu tiellä tai sen vierellä tehtävään työhön, joten tiellä pelkästään kulkevassa traktorissa sitä ei nykysääntöjen mukaan saa käyttää.

Tuo osa tekstistä osuu melkoisen hyvin tähän aiheeseen.

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 23.11.2008 21:12

Itse olen meinannut ajaa erittäin pahan kolarin sen takia kun traktorissa oli takana työvalot päällä. Oli täysin pimeää, ja vieras tie kaartoi oikealle. Kaukana näkyi kaksi valoa, ja kuvittelin sen olevan vastaantuleva auto. Vauhtia oli päälle satanen, eli nopeusero traktoriin oli huomattava .

Koska tie kaartoi oikealle, kauempaa näytti siltä että "vastaantulija" ajaa omaaa kaistaansa minua vastaan, eikä minun kaistalla samaan suuntaan. Ajoin ihan normaalisti eteenpäin, kunnes aika lähellä alkoi näyttämään jotenkin omituiselta tuo "vastaantulija", kun silmät ja aivot sanoivat eri asioita. Tottakai sitä olettaa että se on tulossa vastaan, koska valot ovat valkoiset eikä punaiset.

Vasta aivan viime hetkellä tajusin että se onkin minun kaistalla menossa samaan suuntaan, ja sain väistettyä kolarin. Siinä olisi tullut aika paljon romua kun ajaa traktorin perään +60 km/h.

Jos siinä olisi ollut näkyvissä punaista valoa taaksepäin, niin olisin heti tajunnut että se on menossa samaan suuntaan, eikä tuota tilannetta olisi tullut ollenkaan! Eli kyllä ne työvalot ovat vaaratekijä liikenteessä.
Viimeksi muokannut okkim, 23.11.2008 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2008 21:14

^Varo vaan,kohta Rynnäkköpäärynä ehdottaa sulle optikolla käyntiä....

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 24.11.2008 7:21

Silmähän luonnollisesti tarkentaa näön juuri siihen kirkkaimpaan kohtaan pimeässä.

Eipä siinä, vituttaa melkein yhtä paljo sekin että ne sumarit on autoissa päällä säällä kuin säällä, ja tottakai osoittaa niin ylös että varmasti häikäistyy. Hupaisin näky kenties kun omissa ajovaloumpioissa palaa ne tuningsiniset parkit ja sumarit puskurissa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 25.11.2008 8:19

Eemeli, ole huoletta, kyllä se suomen maatalous ajetaan tasaseen tahtiin alas niin ei sinuakaan enää ne työvalot sitten häiritse.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 25.11.2008 8:59

^Eipä ole pelkästään kyse maatolouskoneista. Viimepäivinä liikenteessä ollut paljon lumiauroin /-kauhoin varustettuja pyöräkuormaajia. Yleensä kaikki valot päällä, eteen, taakse, sivuille, ylös, alas. Ja katolla tietenki vilkkuvalokin päällä. Vaikka ovat siirtoajossa eli ei tiellä tai sen vierellä tehtävässä työssä

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 25.11.2008 10:29

No onneks pojat ootte nähny ne työvalot :D Kerran nääs meni traktori sopivasti alamäkeen pimeällä ilman mitään valoja taaksepäin, eteenpäin pari pikku tuikkua, kynttiläki valaisis enemmän :D Aloin vaan ihmetellä siinä 80 km/h vauhdissa että mikä ..ttu siinä mäessä heijastaa auton valoja ihmeellisesti, onneks traktorin perässä oli joku kirkas pelti tms. joka heijasti yhdesti valot takaisin :D Saattaa vaan arvata oisinko päsäyttäny siihen perään täysillä jos kyseistä peltiä ei olisi ollu!

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 25.11.2008 11:33

Maanataina tulin töihin ja 10 tiellä tuli vastaan traktori vetäen lavettia jossa oli telakaivuri. Töihin päästessäni soitettiin näinkö kolaria. Joku oli ajanut lavetin perään Passatilla ja auto oli syttynyt tuleen. Joku rekkakuski oli onneksi sammuttanut palon.

Traktorin ja peräkärryjen valot ovat syyspimeässä aika huonosti havaittavia ja isoja kärryjä voi luulla kuorma-autoksi varsinkin jos hitaan ajoneuvon kilpi on 20v vanha alhaalla pyörien välissä eikä pesty kertaakaan. Osa paljon valtateillä ajavista pitää varmasti tarkoituksella kaikkia mahdollisa valoja päällä jotta suuri nopeusero havaitaan.

Häikäisy ei ole mitään verratuna tapaukseen xenonit kakkiksen umpioissa. Ajan itsekin toisinaan traktoriila maantiellä, mutta pyrin pitämään valot kunnossa ja onneksi ei tarvitse ajaa juurikaan valtateillä.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.11.2008 7:48

Nyt kun oli tämä lumimyräkkä, niin täällä Loviisassa näkyi aamulla noita traktoreita (itseäni mukaanlukien) auraamassa, ja illemmalla ajamassa lumet pois lumenkaatopaikalle. En nähnyt yhtään (ja suurin osa Loviisasta aurataan traktoreilla) traktoria missä olisi ollut parkki tai ajovalo rikki, ei traktoreissa aamulla enkä vaunuissa päivällä. Ja pari kertaa kun näin traktorin kääntyvän vaunujen kanssa, niin hienosti toimii sekä vilkku että jarru.

Onko Loviisassa sitten vaan keskivertoa parempaa kalustoa, vai onko tämä topikin aihe vähän överiks?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.11.2008 8:12

Noin nopeasti ajatellen, miksi oranssia, pyörivää valoa ei saisi käyttää koko ajan traktorin kanssa tiellä liikuttaessa? Moinen laite olisi täten erittäin paljon helpommin havaittavissa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 27.11.2008 8:35

^ En tiedä, minä laitan aina sen majakan pyörimään jos traktorilla ajelen pimeällä. Ihan sama onko se laillista vai ei, mutta muut tielläliikkujat huomaavat ja osaavat ennakoida että siellä menee joku erikoisempi vekotin. Eivätkä häikäisty samalla tavalla kuin takatyövaloja päällä pitämällä.

Mutta topikkiin liittyen, moni varmaan luulee että se traktori näkyy paremmin kun ne takatyövalot on päällä. Näinhän se ei todellisuudessa ole koska sitä traktoria voi luulla vastaantulevaksi autoksi, ja tuo aiheuttaa monenlaisia vaaratilanteita :/ Ohittaminenkin on hankalaa, kun siitä valoisasta pitäisi nähdä sinne kauas pimeyteen.

Jotkut unohtavat nuo valot päälle, kun ne katkasijat ovat usein siellä katonrajassa ja varsinkin vanhemmilla traktoreilla ajaessa sitä tekemistä riittää siellä kopissa että pääsee ylipäätään liikenteen sekaan :) Toki ne pitäisi muistaa sammuttaa ennen tielle lähtemistä...
Viimeksi muokannut EscMk3, 27.11.2008 8:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.11.2008 8:46

Mietinkin sitä kansanomaista nimitystä, mutta majakkahan se -)
Valkoisten valojen näyttäminen taaksepäin on hieman kuin polkupyörissä melko yleinen punainen etuvalo: hieman joskus yllättää, kun lottonevaksi luulemasi punavalo onkin yhenäkin nenäsi edessä.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 27.11.2008 8:49

No onpas väittelyt taas täällä. :D

Itsehän henkilökohtaisesti kun tuolla hitaammalla raskaalla kalustolla vielä liikuin liikenteessä käytin niitä takana olevia valoja tarvittaessa. Mutta oranssit vilkut pyörivät kuitenkin aina. Edessä kuitenkin oli A. järeä lumikauha B. 2.7 metriä leveä aura. Sekin heijastimilla vielä varusteltuna. Takanaolevat työvalot paloivat A. vain silloin, jos minulla oli takana lumilinko tai lana kiinni. Autoilijat kun ovat niin tötteröitä etteivät välttämättä älyä sitä että traktorin perässä voi olla joku laite kiinni, eikä aina se kärri. Onhan näitä suhareita nähty vaikka miten paljon. Poliiseilta ei ole koskaan tullut noottia valojeni käytöstä silloin.

Takana olivat kahdet työvalot, halogeenit katolla ja pistemäisen valon antavat halogeenit takalokareiden päällä. Näyttämässä suoraan takapyörän taakse ja lingon sisään/lanan eteen että näki jos sinne menee jotain sinne kuulumatonta. Näitä lähinnä käytin siirrossakin. Eivät häikäisseet varmasti ketään. Ei ainakaan minua vaikka itsekin ajoin monesti koneen perässä. Mutta auttavat havainnoimaan takana olevan laitteen.

Havaintokuva vielä sellaiselle joka ei ymmärrä mitä tarkoitin.

Kuva

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 27.11.2008 8:51

Kyllä tähän maailmaan valoa mahtuu.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 27.11.2008 16:52

Itsekin joudun aurailemaan, ja täytyy kyllä ihmetellä välillä autokuskien ajatusmaailmaa, vaikkei omakaan kaasujalka autoillessa ihan kevyt ole... Joka per..leen väliin ne yrittää tunkeakin!!??
Muuten olen sitä mieltä, että valot, heijastimet ja hitaan ajoneuvon kolmio pitää olla kunnossa, eikä takatyövaloja turhaan päällä pidetä!! Nykyvehkeissä siellä alkaa olla jo xenojakin ja kyllä halogeenikin häikäisee.
Pimeällä vilauttelen majakkaa tien päällä välillä, olen huomannut sen auttavan autoilijoita huomaamaan hitaan ajoneuvon paremmin...

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.11.2008 17:34

Joku noista kansanedustajista vai mikäliehän sanoi että majakan käyttö kun ollaan siirtoajossa ei nykysen lainsäädännön mukaan ole laillista.

Tämän pitäisi mielestäni muuttaa, itse ajan traktorilla tossa seiskatiellä, ja kyllä ne rekat aika kovaa takaa tulee ja ohittaa, en sitten tiedä tuleeko ne tarkoituksella vai tuleeko ne sitten että "oho" ja ohittavat?

Traktorissa en aja majakkaa päällä, kun sen menee kuitenkin 44, mutta välillä kun pitää toi poppari siirtää samalla tiellä niin tulee käytettyä, kun se kulkee vaan sen 20km/h.

Siinä on jo esim kuorma-autoon n. 60-70km/h ja 30 tonnia eroa

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 27.11.2008 18:41

Tuo majakan käyttö traktoreissa tienpäällä on hyvinkin suotavaa ja kuljettajat saisivat käyttää niitä enemmänki, sanokoot laki mitä tykkää! Majakka on siitä hyvä että sen näkee kauas ja typerämpikin autoilija tajuaa siitä että edessä on jokin työkone ja ennenkaikkea se ei häikäise takaa tulevaa autoilijaa.. Koskahan muuten joku keksis ledivaloilla toimivan hitaasti liikkuvan ajoneuvon kolmion? Sellanen ei haalistuis ja saattais näkyäkin ihan hyvin, toisinkuin nämä vanhat ja kuluneet peltikyltit.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 28.11.2008 19:01

Eivät liikenneministeriössä tykännyt ehdotuksesta, että vilkun käyttö tiellä olisi sallittua...

Koodi: Valitse kaikki

Kiitokset kannanotostanne liikenneturvallisuuskysymykseen varoitusvalaisimien käytöstä tiellä.
Asetuksen sääntelyssä on lähdetty siitä, että varoitusvalaisimia käytetään ainoastaan silloin, kun ajoneuvoa käytetään tiellä tavanomaisesta liikkumisesta poikkeavalla tavalla. Varoitusvalon käytöllä on siten tavoitteena ilmaista, että kyseinen ajoneuvo suorittaa tiellä jotain tehtävää, joka poikkeaa normaalista liikenteestä ja on tästä syystä muiden tienkäyttäjien syytä huomioida.
Moottoritietä ja moottoriliikennetietä lukuunottamatta tiellä liikkuu eri ajoneuvoluokkiin kuuluvia ajoneuvoja, joiden sallitut ajonopeudet poikkeavat tuntuvasti toisistaan. Traktorien lisäksihän mm. ns. mopoautot etenevät autoliikennettä alhaisemmalla nopeudella. Muun liikenteen varoittamiseksi tällaiset ajoneuvot on varustettava hitaan ajoneuvon kilvellä. Varoitusvalaisimien käyttö halutaan rajata nykyisellä tavalla vain poikkeukselliseen ajoneuvon käyttöön tiellä. Näin varmistetaan, että muut tienkäyttäjät huomioivat varoitusvalojen varoitusinformaation.
 
Liikenneturvallisuusterveisin

********* ***********
Liikenneturvallisuusyksikkö
Liikenne- ja viestintäministeriö

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 29.11.2008 15:26

itse ajan traktoria työkseni lähes joka päivä ja enimmäkseen liikeenteen (+50km/h) seassa ja itse sammutan takatyövalot liikeenteeseen lähtiessä mutta tiedän tapauksia ja "vanhoja" isäntiä jotka ajavat takatyövalot päällä kun pelkäävät jonkun ajavan päälle mutta omasta mielestäni on hengenvaarallista pitää takatyövalot liikenteessä koska se saattaa saada autoilijan sekaisin että tuleeko sieltä nyt vastaan vai mitä tapahtuu :/ yleensä keväisin kun traktori on varustettu levikepyörillä ja leveys on n.4m niin liikenteessä tulee ajeltua majakat vilkkuen jopa poliisin kehoituksesta ;) ja sitten teihin autoilijoihin miksi teidän täytyy päästä ohitse traktorista joka kulkee +50km/h vaikka rajoitus olisi 50/60 kun kovempaa ette pääse tekään ettekä ainakaan karkuun ja tungette risteyksistä eteen viime tingassa tätä en ymmärrä koska autokoulussakin opetettiin ennakoiva ajotapa! ja itse koitan pysähdellä pysäkeille varsinkin jos raskasta liikennettä kerääntyy perään mutta jokaista saatanan autoilijaa en pysäkille jää odottamaan mutta koitan ajaa reunassa mutta siinä en näe mitään järkeä miksi sinne peräkärryn "alle" täytyy ajaa niin ettei traktorin peileistä edes näe sitä autoa kun itse yritän jättäytyä vähän kauemmas niin näkee hyvän ohitustilanteenkin paremmin! eikä noi keltaiset majakat enää juuri mitään autoilihoijin vaikuta siniset niiden pitäis olla että ne jotain ymmärtäisi. tekstiä on paljon mutta sanottavaa olis vielä enemmänkin. P.S kaikki valot toimii ja niitä on paljon :D

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 29.11.2008 16:09

Kyllähän valtaosa traktorikuskeista liikkuu fiksusti, mutta aika usein silti on tullut vastaan semmoisia jotka "isomman oikeudella" ajaa risteyksissä, tässä omallakin omakotialueella, tasa-arvoisissa risteyksissä on monesti saanut lyödä liinat kiinni kun vasemmalta tullaan sillä liikennetraktorilla lappu lattiassa vaikka itsellä on jo keula risteyksessä..

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 29.11.2008 16:48

no se on kyllä törkeää mutta itseäni kyllä v.ituttaa semmoset pirun tasa-arvoset risteykset olinpa sitten autolla tai muulla laitteella liikenteessä

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 29.11.2008 23:12

Pakko kommentoida.

Ajan isekin traktorilla. Enkä ymmärrä miksi niitä valoja pitää polttaa taaksepäin. Koska silloin takana tuleva ei kyllänäe mitään. Ei edes sitä linkoa. 90 000 autolla vuodessa. pääosin pimeään aikaan.

Taitaa ne suurimmalta osalta unohtua tai sit ei osata ottaa muita huomioon, se kun on aika yleinen pahe tässä maailmassa.

Offtopic: Parhaimman kerran olen ajanut kuorma-autolla n. 20km yhden juurikaslastissa olleen traktorin takana. Oli kymmenien kilometrien jono takana. mutta eihän sitä tietä voi antaa... ;)

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 30.11.2008 10:07

isot on murheet jos pitää täällä märehtiä traktorien takavaloista :D
laittaa vaan kohteliaasti itse pitkät päälle hetkeksi, niin kyllä se varmaan hieman ajatuksia herättää kun koppi hetkeksi valkenee...

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 30.11.2008 11:18

Pitkät päälle kikasta on itselläkin hyviä kokemuksia. Varsinkin kun keulalle on kerääntynyt noita valaisimia vähän reilummasti. Hyvin nopeasti sammuu traktorin tai pyöräkuormaajan takatyövalot. Toinen asia mitä olen miettinyt on, että miksi näissä YIT:n ym. aura-autoissa loistaa siinä suolan levittimen kohdalla 2 työvaloa suoraan takana ajavan silmiin? Sen ymmärrän että joku valo loistaa auran kärjeen tai sivulle, että näkee missä se menee, mutta miksi suoraan taakse päin? Toinen ikävä asia minkä olen huomannut tuohon keltaisen vilkuvalon käyttöön on se, että sen "turvin" traktorit tai muut vehkeet lunta luodessaan nuodattavat majakan tuomaa etuajo-oikeutta. Sellaistahan heillä ei ole, mutta hyvin useasti näkee miten peruutellaan sokkona risteyksiin ja annetaan muiden huolehtia siitä väistämisestä.

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 30.11.2008 11:35

majakka kun pyörii töitä tehdessä niin korvausvastuu siirtyy suureksi osaksi muille tienkäyttäjille ;) itse kyllä koitan olla mahdollisimman varovainen mutta ainahan sitä mulkkuja löytyy niin traktoreiden kuin autojen ratista :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.11.2008 13:24

Normaalistihan tämä asia ei olisi häirinnyt mutta tämän topicin "ansiosta" kiinnitin asiaan huomiota.

Perkele!
Kuva

manninen
-
Viestit: 253
Liittynyt: 31.12.2005 14:30

ViestiKirjoittaja manninen » 30.11.2008 17:03

^No etpä onneksi ajanut kolaria tuon mahdollisen unohduksen takia, koska vielä pääsit foorumille kirjotteleen.. ---> ;)


Jos on työvalot päällä, itketään että ne häikäsee. Sitten jos ei ole, niin itketään että kolmio on paskanen. Sitten jos ei ole, niin itketään että parkit on väärän väriset. Jos ei nekään, niin sitten itketään että kun on niin liukasta ettei siitä pääse ohi ja itketään ja itketään..

Kait te sit itkette myös sitä, jos ajatte linkoavan traktorin perässä että se lumipöly tulee suoraan tuulilasille ja sittenkää ei näe mtn ku on vielä ne työvalotki siel häikäsemässä..
Kait joku tästäki viestistä alkaa itkemään jotain..

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 1.12.2008 6:43

Mun mielestä työvalot on paljon parempi asia saatika traktori/kärry jossa ei ole mitään valoja. Niitäkin näkee turhan usein ja turhan lähellä vasta.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 1.12.2008 18:18

^Totta tuokin.

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 2.12.2008 21:41

Myös yksiasia mihin traktori kuskit voisivat kiinittää huomiota, on peilit! Tuskallisen monta kertaa näkee miten joku puksuttelee vanhalla valmetilla turkasen pitkän jonon kärjessä ilman mitään peilejää sellainen kärri perässä, että ei ole mitään saumaa nähdä sen yli/ohi. Siinä on sitten kiva varmaan alkaa kääntyä vasemmalle ja odottaa sitä rekkaa kylkeen kun leikkaa kaistan yli....

Ylipäätään maatalouskoneiden kunto tieliikenteeseen on huolestuttavan heikolla tasolla, valot palaa miten palaa jos palaa, kolmiot on siellä sun täällä jos ollenkaan...

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 2.12.2008 21:55

no itse voin sanoa etten sellaisella koneella aja missä valot ei toimi ja autolla ajaessani yleensä hidastan jos edellä menee jokin hitaampi kulkuneuvo enkä lähde suinpäin ohittamaan että kyllä saisivat autoilijatkin hiukan ajatella ;) kyllä vaan niitä henkilöautojakin näkee paljon kun ei pala kuin toinen etuvalo tai takavalo. ja se helpottaa myös traktorikuskin peileistä katsomista ettei se auto aja niin lähelle ettei sitä edes peilistä erota ja muutenkin mukavampi ajella kummankin jos pitää sitä TURVAVÄLIÄ!!! sille minä en voi sitten mitään jollei teidän autossa ole tehoja lähtemään ohitukseen sieltä TURVAVÄLIN verran kauempaa. itse ainakin välttelen noita 80 ja 100 teitä traktorilla ja niissäkin ajan niin reunassa että toinen pyörä on melkein pois asfaltilta. itse ainakin kunnioitan autolla ajaessani noita traktoreita ja muita isoja työkoneita ja rekkoja kun tiedän ettei niillä viitsi kokoajan pysähdellä ja sitten taas uudelleen kiihdyttää kun mikäs tässä valmiissa mailmassa niin kiire on kun ei tämä meidän aikana valmiiksi tule. sopu sijaa antaa sanoo jo vanha sanontakin ;)

Äksjiiärrä
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2007 9:59

ViestiKirjoittaja Äksjiiärrä » 3.12.2008 6:28

Kaihis24 ...Ylipäätään maatalouskoneiden kunto tieliikenteeseen on huolestuttavan heikolla tasolla, valot palaa miten palaa jos palaa, kolmiot on siellä sun täällä jos ollenkaan...


No sama koskee kyllä meitä autoilijoitakin, monta kertaa olen nähnyt henkilöauton peräkärryn jossa ei valot toimi, vilkut näyttää erisuuntaan kuin vetoautossa yms.

Ja noin yleensäkommenttina tähän keskusteluun, mielestäni kyllä suurimmalla osalla traktori kuskeista valot, heijastimet yms. ovat kunnossa. Ehkäpä tässäkin se yksi prosentti pilaa muidenkin maineen?

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 3.12.2008 8:20

Hyvin usein sen letkan aiheuttaa autoilijat joiden on pakko saada jäädä ajamaan siihen traktorin perään mikäli sielä kilometrin päässä on auto tulossa vastakkaista kaistaa, toki löytyy myös niitä traktori kuskeja jotka ajavat keskellä kaistaa.

Todella raivostuttavaa kun koittaa ajaa suunnilleen ojan pohjaa kyntäen ja sitten ei nämä tollot ei voi mennä ohi, sitten joku vielä sielä takana syyttää traktori kuskia!

Tjerbe
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.10.2005 13:54

ViestiKirjoittaja Tjerbe » 3.12.2008 16:24

^-- niin ja sitten kun taas ajaa itse vähän keskenmällä reunakaiteen, kapean kohdan tms takia ni sitten pitää siinä kaikista pienimässä välissä yrittää nykästä ohi ja lähellä käy ettei etukuormaajan tangot kolise kun palataan takasin kaistalle suoraan eteen. Toinen asia on kohtaamistilanne, pari kertaa on meinaan joutunu lyömään jarrupolkimet läpi lattiasta kun on tultu kauheella tahdilla kapealle sillalle vastaan vailla minkäänlaista hidastamisen merkkiä vaikka nähdään että vastaan on tulossa isompi kone. En tiedä muista mutta kyllä mä ainakin nyt pikkusen katon tommosissa paikoissa että tuleeko sieltä mahdollisesti minkäkokoinen kulkine samaan aikaan vastaan.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa