New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.2.2017 17:26

Aloitetaanpa tämä tarina näin. Tässäkin tapauksessa olen pitkään haaveillut New Beetlen omistamisesta, mutta perusmallistosta en ole oikein koskaan ollut kiinnostunut. Aikanaan sitten jenkkien Autotraderia selaillessani alkoi löytymään muutamia kappaleita näitä varsin näppäriä Turbo S-malleja, jotka oli nimenomaan tehty pelkästään jenkkimarkkinoille. Valmistusmäärät olivat jotain 15 000kpl vuosina 2002-2004. Perussisältönä 1.8T (180hv), 6-vaihteinen 02m-manuaaliloota, suurin piirtein kaikki varusteet mitä tuohon nyt ikinä keksii, paremman näköiset puskimet, sekä lisävarusteena erillinen takasiipi sähköisen lipan kaveriksi. Euroopassa tällainen vastaava oli varustettu VR5-motorilla ja tunnettiin "Sport Editionina", mutta 1.8T ei ollut saatavilla Euroopassa kuin ns. perusmallissa 150 hevosvoimaisena.

Ajatuksena siis oli joskus rahakkaana hetkenä laivata tällainen Kupla, sekä Jetta TDI Cup Edition Suomeen, kunnes yhtäkkiä yllättäen tämä auto oli Nettiautossa myytävänä ja vieläpä ihan nurkalla! Ei mennyt montaakaan sekuntia, kun puhelin oli korvalla ja samalla keräilin tieteiskoneella euroja kasaan. Illalla menin tätä katsomaan ja yritin olla innostumatta liikaa asiasta, kunnes huumassani löysin itseni halailemasta autoa hymy korvilla. Ihan uskomaton tilanne, mutta nyt tämä ameriikan serkku on pihassa ekoJetan kaverina. Vikoja on ja se näkyi myös hinnassa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Lisäksi tästä nyt on otettu ilmeisesti lähes kaikki irti jollain hakelastulla ja tehoa oli kuulemma 210hv, eli sen mitä k03s jaksaa työntää.

Auto kotiin, pesut Demonin toimesta, Dubsonicilta lainaan saatu Rosstechin piuha kiinni ja tutkimaan. Ilmavuotoja, se ihmeellinen maailmanpelastajapuhallin (toisioilmapuhallin) on mykkänä, yksi abs-anturi ei lue kunnolla, ajonvakautuksen yaw-anturi rikki ja takasiiven moottori varmaankin hajalla. Lisäksi keulaan on heitetty jossain välissä muutama ämpärillinen sepeliä, joten maalailuhommia on tiedossa.

Ilmavuodot nyt onneksi selvisivät jo terveempien takaiskujen ja letkujen vaihdolla, tuo toisioilmapuhallin löytynee kaverilta (joo, disabloidaan joskus koko systeemi), pienen vauhdin abs-rutina selvinnee putsauksella ja ajonvakautuskin toiminnee sitten uudella anturilla. Lisäksi tänään löysin pikku virityksen, kun tähän oli lisätty valojen korkeudensäätö jälkikäteen ja dimmerikatkaisija oli lyöty kojiksen sisään jemmaan. Onneksi on liittimiä, sekä myös eurokatkaisijoita tuli auton mukana, joten kolvi käteen ja nyt se on ihan tekemällä tehty. Lisäksi väänsin tuon takapöntön linjaansa, jota se ei kuvissa ole - tosin vaikutti aika rapealta. Katsastaahan tämä pitäisi huhtikuun alussa, joten tehdään tästä nyt toimiva ja sen jälkeen aletaan entisöimään tätä loistoonsa. Käyttishän tästä minulle tulee ja yritetään pitää tehotkin maltillisina, mutta kivahan näitä on siistiä kuntoon.

Kiva tietty olisi, jos joku tämän tunnistaisi täällä entisekseen. 2009 New Yorkista uitettu Vantaalle, sieltä pohjoiseen, josta takaisin tänne Lahden seudulle. Mielenkiintoista oli huomata, että tämä on ihan ostettu Suomeen ja tuontikatsastettu, eikä tuotu muuttoautona.

Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tuosta vähän taustaa lontooksi ja Googlesta lisää.

Mutta kyllä mä silti tätä punaista rakastan...
Viimeksi muokannut tttalja 25.2.2017 22:00, yhteensä muokattu 4 kertaa.

Styroks
-
Viestit: 386
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf VII 4Motion

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Styroks » 25.2.2017 19:58

Niin siis tämä ei ole se sama joka oli Rollella joskus? Joskus olen tuollaista itsekin salaa kuolannut, varustetason ja tekniikan vuoksi...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.2.2017 20:35

Näitä on joko tämä yksi kipale Suomessa, tai sitten on toinenkin. Just tällainen oli jollakulla foorumilaisella myynnissä ehkä pari vuotta takaperin. Pitäis selvitellä Trafilta, että montako 180hv New Beetleä on tässä maassa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 26.2.2017 16:07

Tänäänkin ehti jotain tehdä. Tsekkasin kiertokulma-anturin koodin, joka onneksi oli sama kuin kuvastossa ja ostoilmossa (hox!), samalla tuli vähän lisää sähkösätöksiä esiin, jotka pitää kaunistella sitten anturia vaihdettaessa. Purkaessani ihmettelen suuresti Volkkarin nerokkuutta ainakin tässä nelossarjassa, jossa kaikki kosketusalttiit pinnat on pitänyt päällystää kumipinnoitteella, joka ei kuitenkaan kestä yhtään mitään. Luojan kiitos, joku muu on jo tuhonnut nämä, ettei itseä ihan hirveästi ota päähän naarmujen tekeminen. Muutenkin kojiksen paneelien purku on ihan yhtä tuskaa, kun ruuveja on piilossa siellä täällä, paneelit ovat pahasti keskenään ristissä ja niitä ihanaisia muovitappeja lukkorautoineen on joka paneeli täynnä. Eli varovaista väkivaltaa mahdollisimman vähin vaurioin...

Tsekkasin myös ton sähköisen takasiiven ongelman ja se itse asiassa löytyi vararengaskotelosta, johon oli jätetty jemmaan moottorin vetohammaspyörä. Laitoin sen kokeeksi kiinni moottoriin ja nousihan se siipi, tosin hirveän rutinan saattelemana. Pitää siis tilata koko moottoripaketti, mielellään uusinta revisiota, joka menee jo J-kirjaimessa. Tuosta päätellen on ollut aikamoinen menestystuote varaosamarkkinoilla. Samalla siirsin tuon siiven manuaalisen ohjausnamiskan näkyville kojiksen alta. Ehkä vähän järkevämpi näin.

Kuva Kuva Kuva

Nikozii
-
Viestit: 165
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Nikozii » 28.2.2017 12:37

Sen verran voin vinkkiä huudella noihin kumipinnoitettuihin muoveihin, että tälläisen pinnan itse sain niihin aikaan:

Kuva

Reseptillä karhunkieli, sillä kumit pois pinnasta. Autoin ahtaimpia paikkoja pyöristyneellä ruuvimeisselillä raaputtaen (jotten naarmuta pintaa).
Tämän jälkeen tonninen vesihionta.
Lopuksi porakoneen kiillotuslaikalla ja metalpolishilla kiilto pintaan.

Kaikki neljä ovenkahvaa, keskikonsolin vaihdekepin ympärys, takapenkin mukiteline ja tämä ratinympärysmuovi tuli tällä kaavalla vedettyä kirjaimellisesti uuteen loistoonsa.. :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.2.2017 15:56

Oho, onpas siisti pinta! Pitänee kokeilla johonkin pikkuosaan ensin. Toinen vaihtoehto on vetää alcantaraa sopiviin kohtiin, mutta kyllä jotkut pinnat joutuu kiillottamaan noin. Kiitos vinkistä.

Nikozii
-
Viestit: 165
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Nikozii » 1.3.2017 18:12

Jjuuu olisihan se alcantra niin sanotusti huomattavasti kestävämpi vaihtoehto.
Ei hirveän kovaa muovia olleet nämä ainakaan, joten mahtanevat naarmuuntua myös suhteellisen helposti..

Opiskelijabudjetilla mennään ja kun jotain niille halusin tehdä myös, mentiin tällä kaavalla :D


Pistä toki kuvaa jos saman homman suoritat johonkin! :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 4.4.2017 20:46

Tälläkin rakkaudella pyyhkii varsin hyvin tällä hetkellä. Evapin vioista suurin osa on saatu pois osien vaihdolla ja vikavalojen esiintymistahti on jo harvempaa. ESPiin sain ostettua toimivan kiertokulma-anturin, joka tosin odottelee hajoamistaan varmasti jossain vaiheessa. Uutta parempi korjattu olisi maksanut noin 200e, mutta tyhjentyy se pankkitili ihan muillakin avuilla. Sähköiseen takasiipeen tuli uusi ja vähemmän rikkinäinen moottori. Asennuksen yhteydessä putsasin ja rasvasin lipan mekanismit, niin jo sekin alkoi toimimaan rutisematta. Moottori oli näköjään 90mph versio, kun toinen malli on 45mph, mutta ehkä parempi noin, ettei lippa ihan koko ajan nouse ja laske. Saahan sen sitten napista paraatiasentoon jos haluaa. Lisäksi sisustasta aloittelin siistimisen suorien paneelien verhoilulla. Onhan tuo alcantarakangas huomattavasti mukavamman näköinen kuin naarmuinen kumipinta. Vakiosoitin olisi muuten ihan toistaiseksi mukiinmenevä, mutta ei meinaa totella käskyjä. Vaihdoin sitten Jetasta Nakamichin kiinni ja sillä välillä kokeilin jo varsinaisesti asennettavaakin McIntoshia, joka on kavereinensa ollut pari vuotta kaapissa odottamassa sopivaa hetkeä, joka siis lienee juuri nyt. Tarvii hommata toinen keskipaneeli ja puukottaa siihen 2din paikka, jotta saa analogiamittarinkin soittimen kaveriksi. Tuolla on takana ihan kivasti tilaa, kun sahaa soittimen kolosta perän irti.

Eniten jännittänyt asia, eli auton katsastaminenkin meni murheitta läpi, joten nyt voi alkaa jo mietiskelemään ulkoasun kohentelua. Lisäksi pesin tuon alta ja päältä. Lokasuojien sisustat olivatkin aivan karmeassa kunnossa, nyt kehtaa jo tehdä remppaakin. Viiden metrin päästä ihan kiva katsella, läheltä varsin kauhea. Laittanen tämän hetkeksi seisomaan, puran maalattavia osia irti ja nautin EkoJetan kyydistä.

Ja mikä hemmetti siinä on, että selaimessa pyörii kaikennäköisiä ahdinpajoja...

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva

alspe
-
Viestit: 822
Liittynyt: 24.6.2009 10:40
Auto: BMW F10, New Beetle -99 2.0 / ex. Passat 3BG AVF Tiptronic Highline

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja alspe » 5.4.2017 13:39

That flower, LOL :D

Kuva

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Auto: A2 + A4
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Petri » 10.4.2017 9:29

Katos, minun vanha beetle! Eli minähän tuon uitin aikoinaan kuin taalan kurssi oli alhaalla.

Ajatus lähti nimenomaan tuosta erikoisemmasta mallista mitä ei ollut euro-versiona saatavilla. Selailin craigslistiä ja huomasin tämän auton Rochesterissa ja päätin kysäistä. Myyjä suostui myymään, mutta vain ennakkomaksulla. Rahat matkaan ja kylmä rinki perseen ympärillä odottelemaan, että saapuuko se koskaan.

Onneksi kuitenkin tuli perille, ja autossa oli E hyväksytyt ajovalot joten niillekään ei tarvinnut tehdä mitään, aikamoinen jumppa oli silti saada jenkki versio hyväksyttyä mikä ei ollut muuttoauto. VV-auton tekninen osasto onneksi järjesti tarvittavat paperit.

Aikamme ajeltiin tuolla tyytyväisenä ja sitten myytiin Rollelle. Sen jälkeisestä elämästä ei olekkaan ollut tietoa. Onneksi näyttää päätyneen hyviin käsiin :)

Näitä ei siis pitäisi olla muita Suomessa vastaavia, ellei joku yhtä hullu ole päättänyt uittaa tämmöstä jälkikäteen. Saksassa oli aikoinaan muutama usa-versio. Ja nuo punaiset keskikonsoli hirvitykset oli paikallaan jo ostettaessa.. Taisivat olla liimalla niin en viitsinyt lähteä repimään niitä irti.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 10.4.2017 20:14

Loistavaa, nyt löytyi historiatietojakin! Ja kyllähän tuossa on aikamoinen tarkistuslista ollut, että on saatu katsastuksesta läpi. Itsekin olin lähes varma, että muuttoautona tämä on tuotu, mutta papereista selvisi aika nopeasti katsastushärdelli.

Rollen jälkeenhän tämä on ollut hetken pohjoisemmassa ja sitten takaisin täällä Lahdessa. Edellinen omistaja oli ajellut noin 1500km vuoden aikana, siis saman verran mitä nyt kuukaudessa tulee peruskäytössä.

Löysin myös viimeisen jenkkiomistajan, lupasi lähetellä kuvia jos löytyy arkistosta. :P

(Itse asiassa rakastan noita punaisia päällysteitä konsolissa, pitää maalata se tuleva 2din versiokin...)

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Auto: A2 + A4
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Petri » 10.4.2017 23:33

Pidä hyvää huolta, Eurooppaan asti ei ole eksynyt kovin monta. Eikä olisi tämäkään ellei olisi yksi hullu saanut päähänpistoa "laivaampa jenkeistä Beetlen ja lähetän rahat ennakkoon" ;) Onneksi ei apinaa koijattu tässä ostoksessa.

Tämä sivu sai laukaisi aikanaan "pakko-ostoksen" http://www.vwvortex.com/artman/publish/ ... _333.shtml

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 26.6.2017 23:02

Hitaasti etenee, mutta yritetään. Kitkarenkaat alkoivat kevään koittaessa olemaan varsin tunnottomat ajettavat, eikä auton mukana muita renkuloita tullut, joten netin markkinasivustoja kesärenkaiden toivossa tuli kahlattua useampaan kertaan. Jotain sopivaa 18-19 tuuman vannetta oli haussa ja pitkänkin aikaa makustelin päissäni kameleonttikullalla maalattuja RH:n 18 tuumaisia Porsche turbotwistejä. Muutakaan ei tullut oikein vastaan, joten hain sitten nämä talteen, koska kohtuurahalla sai vanteet, adapterit ja hyvähköt renkaat. Alkuun tuntuivat varsin roisilta väriltänsä, mutta alle saatuani nuo olivat varsin kivat. Jännä että Kupla huutaisi jopa 19 tuumaisia allensa ja tietty vähän madallustakin. Maalaria odotellessa ainakin puskureiden suhteen. Tietty voisi vetää myös lokasuojat samalla, koska nuo puskimet taitavat edestä ja takaa purkautua vain lokasuojien kanssa. =P

Ja kattoluukkujen omistajia kehotan putsaamaan ne rännit... Nyt meni pari päivää kuivatellessa lattiamattoa Defan kanssa, kun etuputket olivat täysin tukossa. Ja tietty piti purkaa pyyhinkoneistoa myöten kaikki pois tieltä, että sai sormet ujutettua putkien päihin, joista sitten alkoi valumaan jotain ruskeaa ja myöhemmin ihan vettäkin.

Kuva

Kipper
-
Viestit: 6
Liittynyt: 21.3.2017 5:00

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Kipper » 28.7.2017 17:09

Mielenkiintoinen New Beetle! Minkälaisia suoritusarvoja tälle on luvattu vakiona?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 31.7.2017 9:19

Tuossa vähän ylempänä on tuo VWVortexin linkki, jossa 0-60mph on luvattu 7,4s.

Ei tuo mikään ylävireinen motori vakiona ole, mutta toisaalta taas menoa löytyy käyttöalueelta kummasti. Yli 4000 ei ole juuri mitään hyötyä vingutella. Pitänee jossain vaiheessa paneutua vireistämiseenkin.

Kuplahan näyttää just nyt suurin piirtein tältä: (aika helppo auto purkaa)

Kuva

Tosin maalari laittoi just viestiä, että osat olis valmiit, joten eiköhän tämä kasaudukin. Kuskin peili käyttäytyy vähän omituisesti kun valot on irti, mutta toivotaan ettei mukavuusboksia pidä alkaa vaihtamaan. Pääsi meinaan aika vähille virroille tuossa välillä...

Sitten on läjä suodattimia sun muuta, mitä pitää vaihtaa. Eiköhän tuolla kohta taas ajella.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.10.2017 23:17

Tämäkin olisi taas ajossa pitkän kesän jälkeen, tosin en kiirettäkään pitänyt. Sähköviat ja muut esille tulleet kummallisuudet selvisivät parilla deep bootilla, eli akunnavat irti hetkeksi ja löytyi sieltä taulusta yksinäinen palanut minisulakekin ilman sen kummempaa selvitystä sulakekartalla. Taisipa jossain välissä mennä keskipaneelista pari liitintä väärään järjestykseen, vaikkakin äkkiseltään voisi viisaampikin luulla, ettei niillä pinneillä ja liittimien muodoilla niitä ristiin voi saada. Se palanut 7,5A sulake kun aiheutti vakkarin, penkinlämmittimien, ulkolämpömittarin ja ovivalojen toimimattomuuden, sekä poltti iloisesti EPC valoa taulussa. Tiedä näistä, yleensä perusasioista kuitenkin löytyy vikaa kun jaksaa syynätä. Ahtopaineetkin seilailivat tuolle pillerille suhteutettuna pelottavan korkealla, mutta syynä taisi olla jostain syystä hieman lyttyyn päässyt hukkaportin kellon paineletku. Muutoin tuli taas eliminoitua muutamia sätöksiä ja tehtyä asiat kunnolla. Jonkinmoinen huoltamattomuushan tätä on vaivannut jossain välissä, tai oikeastaan aina, kun tuntuu että kaikki kuluvat osat ovat originaaleja bensansuodattimesta lähtien.

Otin myös itsenäni niskasta kunnolla kiinni, vaimensin ovet kunnolla, rakensin kunnolliset kaulukset mideille oviin ja vedin muutaman kymmenen metriä piuhaa. Elektroniikkapuolesta vastaavat pääosin jenkkiläiset McIntoshin tuotteet ja sulosoinnut suoltavat pihalle Infinityn kovaääniset versioina Kappa ja Beta nauhadiskanteilla höystettynä. Kontin nurkkaan ostin Englannista sopivan valmiin 8" subwooferboxin johon kotiutin myös Infinityn vihreäkalvoisen Kappa-sarjan subin. Näitä on toinenkin erilainen versio kokeiltavaksi jahka saa perusasiat äänimaisemassa kuntoon. Ja muuten soi. Kuplan pitkä kojis on siitä näppärä, että homma hoituu ilman aikaviiveitäkin ihan napakasti ja systeemi on ainakin vielä vanhan liiton säännösten mukainen. Lisäksi pitäisi hommata toinen samanlainen Mäkkärin kiuas konttiin, että saisi 6+1 aktiivikanavaa, jos viiveillä aletaan leikkimään. Toistaiseksi vielä rakentelin nuo siten, että orkkispaneeleita pilattiin mahdollisimman vähän. Pitää ostaa toiset muovit, jotta saa vähän nätimmät ja fiksummat asennukset ilman ylimääräisiä adapteripaloja. Lisäksi tuo kojiksen keskipala pitää rakennella 2din versioksi, jotta saa ne ihanaiset McIntoshin analogiamittaritkin soittimen kaveriksi. Siksi toisekseen tuohon originaaliin radiopaikkaan ei mikään muu kuin vakiosoitin asetu nätisti.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Detailcaven nimimerkki Demon vielä hinkkasi maalipinnan kuntoon, niin kehtaa ajella talven. Letkulämppäri pitää ostaa, tuo öljypohjan lämmitin kun käy lähinnä hyvästä vitsistä.

Kuva
Kuva

Mä luulen että tämä auto on pelastettu ja sai nyt uuden ja paremman elämän... Jatkamme touhua alusta- ja moottoripäivityksillä myöhemmin.

Kotka
-
Viestit: 143
Liittynyt: 12.8.2008 7:33
Auto: 3C 2,0tdi dsg highline variant.

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja Kotka » 6.10.2017 12:40

Yhtenä vinkkinä etupään päivittelyyn voisi olla 3d tulostetut paikat alkuperäisten paikkojen kohtaan. Yhden fiksun toteutuksen tiedän tehdyn niin, että alkuperäinen kautinritilä oli 3D skannattu, skannaukseen lisätty 3" laajurin paikka ja tämä oli sitten tulostettu. Oli ihan alkuperäisen näköinen setti, ja istui varmasti.
Toki ensin pitää olla varma siitä että minne suuntaukset kannattaa tehdä.

Itse ehkä olisin pyrkinyt tekemään nuo midien kaulukset hiukan toisella tavalla. Nyt ne ovat putkessa, eivätkä välttämättä kunnolla soi tuonne oveen. Olisiko sinne mahtunut kartiomallinen korotus? (ja ehkä pieni suuntaus?)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.10.2017 15:02

Joo, kyllä tuo tulostelu on mahdollista hartsinhaistelun sijasta. Ainakin keskiääniä pitää koittaa kuunnella suunnattuna, kuin tuolleen lättynä ikkunan kautta, vaikka tosin yllättävän hyvin toimii noinkin. Keksisi vielä paremmat ritilät uuteen designiin, niin ei ahdistaisi. Tai sitten olisi ilman. Diskanttien paikkaa hain aika paljon ja ylläri oli, että toimivat just noin parhaiten. Tai sitten pitää lähteä etsimään astetta veikeämmistä paikoista. Jahka saan ne puukotettavat paneelit, niin alkaa homma selviämään.

Varsinkin kuskin oven puolella toi putki on aika pakollinen kartion sijasta, koska tuossa on heti katkaisijoita yms. vieressä. Noistakin kauluksista ja liittimistä piti veistää vielä pois, että paneeli asettui kivasti. Ritilä on sitten ovipahvissa kiinni, joka asettuu tuohon päälle. Suuntausta tuossa on pellin muodon johdosta snadisti, mutta en halua tuota ovipaneelia puukottaa oikeastaan millään tavalla, koska toisia samanmoisia ässän pahveja ei yksinkertaisesti ole juurikaan saatavilla. Tuo korotus on jotain 30mm. Yllättävän hyvin tuo midikin toimii ja potkii.

Jaksaisi nyt vaan istua hetken aikaa ja ruuvata, niin kokeilisi kasan eri Infinityn keskiäänisiä ja sen toisen subbarin. Kiva hakea parempaa ääntä raudan kanssa, eikä despiä ruuvaamalla, kuten yleensä tähän asti.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8316
Liittynyt: 17.7.2003 13:27
Auto: 2 x quattro, 2 x Golf, BMW ja Volvo

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja rolle » 6.1.2018 1:10

No jopas. Meillä auto taisi olla reilun vuoden päivät aikanaan. Mä möin se Kestilän HeCelle Ouluun. Silloin alla oli Possun Turbo S replikat. Petrin asentama viriohjelma oli varsin kulmikas ajettava ja maalipinta oli huonohko jo aikanaan kun multa lähti. Samoin niitä sähkökötöstyksiä oli autossa jo silloin kun meille auto tuli. Hyvä että TurboS on pysynyt hengissä ja on jälleen paranemaan päin. Mukava pelihän se on.

Kontruktiona Beetle on aika hanurista. Se kun on naamioitu Golf ja suunnittelusta on vastanneet jenkit. Ja sen kyllä huomaa. Esim. Kojelaudan purkaminen ja moottoritilaan pääsy on yhtä tuskaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.1.2018 22:52

En vieläkään tiedä mikä ohjelma tuossa on, mutta alan jo olemaan sitä mieltä, että joku tuossa painepuolella vähän jostain vuotaa - toivottavasti en ole väärässä. =D

Maalipinta on varsin hyvä käyttikseen tällä hetkellä, kiitos maalarin ja nimimerkki Demon. Aivan kauhea se oli kun auton ostin. Ihan kuin sepelikuorma olisi kipattu keulaan vauhdissa. Huomasin myös, että keula oli jo kertaalleen maalattukin, mutta huonohkoilla pohjilla.

Kyllä ton kanssa alkaa nyt pärjäämään, kun ties monetta kertaa purkaa paikkoja ja muistaa järjestyksen. Helposti purettavaksi tuota ei ole kukaan tarkoittanut. Konehuoneen perälle kyllä pääsee, kun jaksaa purkaa ihan perkeleesti tavaraa ympäriltä, mm. pyyhkimet ja sen apukaukalon. Mietin tässä vaan, että kun sinne joskus jotain jännempää ahdinta vaikka vaihtaa, niin on aika talkoot...

Enivei, auto on mulla ihan jokapäiväisenä käyttiksenä 70km per päivä ja hyvin on suoriutunut, vaikkei siinä mitään yhtenäistä käytännön toiminnan kanssa olekaan. McIntoshin soittimen kaveriksi hommasin pitkän pohdinnan jälkeen Fiion E18 usb dacin, joka kytkeytyy puhelimeen ja siitä voi sitten soitella hetkeen sopivaa humppaa. Jostain syystä tosin tuottaa kaikesta huolimatta hymyn naamalle aina kun tuolla ajelee. Varsinkin kun muistaa sen, että näitä on tässä maassa tasan tämä yksi ja Euroopassa muutama hassu.

Hommasin myös toiset kojiksen paneelit leikkelyä varten ja sattumalta Englannista tuli myös USA-auton osat. Eihän sillä sinänsä mitään väliä ole, mutta onpahan merkinnät kunnossa. Noihin sitten aletaan puukottamaan parempia kaiutinpaikkoja, koska tällä hekellä joku on vienosti pielessä soundissa. Ehkä heivaan tuon Infinityn setin tuosta takaisin laatikkoon ja palaan kiinalaisen highendin pariin yläpään osalta. Tästä sitten myöhemmin, jahka tästä neljän kuukauden sadekaudesta ja sittemmin talvesta on päästy ylitse.

Keväällä keskitytään jarru- ja alustapuoleen tarkemmin. Uudet Eibachin vakaajat tuli jo ostettua kun erittäin halvalla sai, etupään jarrut päivittyvät ainakin 312 versioihin - en sitten tiedä millä satuloilla, sekä taakse voisi hommata jäähdytetyt 256mm versiot. Alustasarja on metsästyksessä ja muutama hyvä käytetty on tullut yritettyä huutaa tuloksetta. Ostetaan viimeistään uusi Vogtlandi. Tulisihan sitten ratakelpoinenkin.

Edelleenkin muistelen lämmöllä vajaan vuoden taakse, kuinka alle minuutissa tehdään näkemättä ostopäätös kaikkine vikoineen. <3

Ai niin, kun lasiin tulee jotain isoa ja se halkeaa, tekee lasi sen Beetlen silhuetilla. Ihan oikeasti...

Ja ostin mä vekaralle sisustukseen sopivan istuimenkin. Tuntuu tykkäävän ja huutelee joka aamu, että katto (katon luukun verho) auki!

Kuva Kuva
Kuva Kuva


Voin myös myydä, hintapyyntö on sama reilu viisinumeroinen, kuin joku yli viisi vuotta sitten. ;)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Auto: EkoJetta mk3, New Beetle USA Turbo S, Saab 9-5 E85 Aero, Honda SP-2, Solifer Export x2, jne.
Viesti:

Re: New Beetle Turbo S "Ameriikan serkku"

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.4.2018 22:17

Kevätkin on koittanut ja sen myötä eräänä autoilun mustana maanantaina Kupla päätti jättää kytkinpolkimen pohjaan työmatkalla. Isoksi onneksi auto oli justiinsa katsastettu ja ennen sitä vaihdettiin tuulilasi ja putkisto katilta taakse uuteen 2,5" FK:n mukamasrosteriputkistoon, joka itse asiassa oli positiivisesti hiljaisempi kuin originaali. Kummallista.

Yhtä kaikki, onneksi loota syö hyvin vaihteita ilman kytkytintäkin, joten pääsin töistäkin takaisin kotiin. Aloitin helpoimmasta, eli vaihdoin pääsylinterin, jonka luulin olevan pahempikin rasti, mutta se hoitui purkuineen puoleen tuntiin. Ilmatessa sitten paljastui pahin kauhuskenaario, kun lootan ja moottorin välistä alkoi vuotaa jarrunestettä. Tämän kevään henkilökohtaiseen autoilun konkurssiin tämä olikin oiva lisä, joten vastoinkäymisiin jo mukavasti tuudittautuneena tämä episodi ei kovinkaan paljoa enää harmittanut. Päätä valmiiseen seinässä olevaan reikään hakatessani laskeskelin oman ajan hintaa, sekä pihalla tekemisen autuutta ja ihanuutta, joten vein auton kaverille joka vaihtoi näppärästi hajonneen työsylinterin lisäksi uuden kytkinpaketin kovalla vauhtiksella ja samalla meni kampuran päätytiiviste ja Eibachin etuvakaaja kiinni. Job done.

Entinen kaksoismassa olikin jo näemmä lähellä morjestaa, joten kannatti vaihtaa kaikki kerralla ympärille, vaikka rahaa taas menikin. Seuraavaksi laajennettu renkaanvaihtohuolto, joka sisältää kaikki alustan osat ja jarrut uusiksi. Nämä kilkkeet onneksi on tullut keräiltyä talven mittaan talliin odottamaan. Kohti parempaa huomista siis.

Kuva


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

© since 2000 - ffp