'03 R32 "Viheltelen"
Valvoja: ffp jäsenet
'03 R32 "Viheltelen"
Jotkut ehkä muistavatkin kirjoituksen hypänneestä jakoketjusta ja sitä seuranneesta vahingosta noin vuosi sitten. Moottori meni aikalailla käyttökelvottomaksi, joten VAGiservicen kaverit auttoi löytämään saman ikäisen Audi TT:n moottorin Ruotsista. Kaikki lisälaitteet, imusarjat yms. on alkuperäisestä moottorista peräisin.
Pitkään lueskellut jenkkipoikien juttuja VWvortexin puolella ja nähnyt remmi- ja turboahdettuja R:iä, joten suuremman pohdinnan jälkeen lähti meren yli tulemaan kontti täydellisen remmisetin kanssa. Turbon ja remmin välillä mietin pitkään ja olin melkein jo kallistumassa turboon, mutta toivo helpommasta katsastuksesta sai kääntymään remmiahtimeen. Ja onhan se ääni aika makea ;)
Tässä taitaa suurimmaksi osaksi olla kaikki mitä tuli.
Lisäksi tuli ostettua CM FX400 kytkin ja "vähän" jäykemmät moottorintukikumit. Mukana tullut Walbron 255LPH ulkoinen bensapumppu vaihtui samanlaiseen tankinsisäiseen. Kampiakselin hihnapyörää joutui hieman sorvaamaan, että ahtimen pyörä ja hihna asettui kohdilleen - ilmeisesti joitakin eroavaisuuksia EU- ja US- mallien välillä.
Softan päivitys hoitui C2ner:llä. Latasin autosta softan ja lähetin sähköpostilla jenkkeihin, josta väsäsivät sitten ohjelman. Aika rikkaalla kävi ja pätki paljon varsinkin kun kaasun painoi pohjaan. Toisella versiolla joka edelleenkin on sisässä, toimii erittäin hyvin, vaikka vieläkin varmasti kaipaisi jatkojalostusta. Ei ikävä kyllä ole kuulunut päivityksiä, vaikka niiden perään kyselin.
Arvioivat, että pitäisi saada ~450whp tuolla setillä, mutta on vieläkin testaamatta paljonko oikeasti on.
Muuten auto on tarkoitus pitää ulkoisesti mahdollisimman lähellä vakiota. D2:sen säädettävä alusta alla ja ajaa kyllä asiansa, mutta jotain pientä mukavuudenkaipuuta alkaa olemaan. Haussa olisi hieman pehmeämpi alusta näillä Suomen kuoppasilla teillä. Alkuperäiset vanteet on aikaisempi omistaja mennyt myymään, joten niiden virkaa toimittaa harmaaksi pulverimaalatut BBS CH:t.
Jonkinlaista tavoitettahan täytyy aina olla ja sellainen on asetettu 500hp.. 3" putkistoa ja Shrickin nokkia tulossa ehkä ensi kesänä. Jarrut ois kanssa kiva päivittää isompiin.
Pienessä väsymyksessä kirjoiteltu, joten varmasti jotain unohtui.
Muutama kuva vielä alla. Ei oo oikein autoa kokonaan näyttäviä kuvia tullut otettua, joten pahoittelut siitä.
Pitkään lueskellut jenkkipoikien juttuja VWvortexin puolella ja nähnyt remmi- ja turboahdettuja R:iä, joten suuremman pohdinnan jälkeen lähti meren yli tulemaan kontti täydellisen remmisetin kanssa. Turbon ja remmin välillä mietin pitkään ja olin melkein jo kallistumassa turboon, mutta toivo helpommasta katsastuksesta sai kääntymään remmiahtimeen. Ja onhan se ääni aika makea ;)
Tässä taitaa suurimmaksi osaksi olla kaikki mitä tuli.
Lisäksi tuli ostettua CM FX400 kytkin ja "vähän" jäykemmät moottorintukikumit. Mukana tullut Walbron 255LPH ulkoinen bensapumppu vaihtui samanlaiseen tankinsisäiseen. Kampiakselin hihnapyörää joutui hieman sorvaamaan, että ahtimen pyörä ja hihna asettui kohdilleen - ilmeisesti joitakin eroavaisuuksia EU- ja US- mallien välillä.
Softan päivitys hoitui C2ner:llä. Latasin autosta softan ja lähetin sähköpostilla jenkkeihin, josta väsäsivät sitten ohjelman. Aika rikkaalla kävi ja pätki paljon varsinkin kun kaasun painoi pohjaan. Toisella versiolla joka edelleenkin on sisässä, toimii erittäin hyvin, vaikka vieläkin varmasti kaipaisi jatkojalostusta. Ei ikävä kyllä ole kuulunut päivityksiä, vaikka niiden perään kyselin.
Arvioivat, että pitäisi saada ~450whp tuolla setillä, mutta on vieläkin testaamatta paljonko oikeasti on.
Muuten auto on tarkoitus pitää ulkoisesti mahdollisimman lähellä vakiota. D2:sen säädettävä alusta alla ja ajaa kyllä asiansa, mutta jotain pientä mukavuudenkaipuuta alkaa olemaan. Haussa olisi hieman pehmeämpi alusta näillä Suomen kuoppasilla teillä. Alkuperäiset vanteet on aikaisempi omistaja mennyt myymään, joten niiden virkaa toimittaa harmaaksi pulverimaalatut BBS CH:t.
Jonkinlaista tavoitettahan täytyy aina olla ja sellainen on asetettu 500hp.. 3" putkistoa ja Shrickin nokkia tulossa ehkä ensi kesänä. Jarrut ois kanssa kiva päivittää isompiin.
Pienessä väsymyksessä kirjoiteltu, joten varmasti jotain unohtui.
Muutama kuva vielä alla. Ei oo oikein autoa kokonaan näyttäviä kuvia tullut otettua, joten pahoittelut siitä.
On mahdollisesti tulossa tulevaisuudessa. Exit 9 tyypit tehny jo päivityssarjan VF:n stage 2:lle, jossa se muutetaan hammashihnalla toimivaks. Tähän se kävis muuten, mutta vaatii ahtimelta kestävämmät (heavy duty) laakerit, joita ei kai voi vaihtaa tähän. Katsellaan jos pääsee tästä joskus eroon ja tilattua V1 tilalle - sais tehotavoitteenki aika nopeasti.
Eikös tämänkin muutos ole ihan laillinen nykyään ?
Ainakin yksi -99 BMW M5 on jo leimattu remmiahtimella, 351kW paperilla, teho/painosuhde 5.2kg/kW.
http://autoharrastajat.fi/wp-content/up ... 3%A4ys.pdf
Ainakin yksi -99 BMW M5 on jo leimattu remmiahtimella, 351kW paperilla, teho/painosuhde 5.2kg/kW.
http://autoharrastajat.fi/wp-content/up ... 3%A4ys.pdf
Ymmärsinkö väärin vai koskeeko tuo ainoastaa Euro 3 luokituksella olevia? Pitää käydä vielä papereista varmistamassa, mutta tää on muistaakseni Euro 4. Ja jos tosiaan on jaeltu noita Euro-luokituksia vaan käyttöönottopäivän mukaan, niin huono tuuri on käynyt. Euro 4 tuli voimaan tammikuun 2003 jälkeen käyttöönotetuille ja oma on 2003 huhtikuussa käyttöönotettu.
Ei saa katsastuksella lailliseksi ahdetuksi. Päästöluokat Euro 3:een saakka saa konttorilla muutoskatsastamalla lailliseksi (eli Euro 2 ja Euro 1). Mk4 R32:n päästöluokka on Euro 4.
E39 M5:n saa kikkailemalla leimattua, Kori pitää olla Euro2-päästöluokituksella, siihen vaan M5 tekniikka ahdettuna ja leimalle.
Samalla tavalla kikkailtuna saisi mk4 R32:n myös laillisesti ahdetuksi, Euro 2 kori ja siihen tekniikanvaihto R32:ta vastaavaksi, ahdin kylkeen ja leimalle.
E39 M5:n saa kikkailemalla leimattua, Kori pitää olla Euro2-päästöluokituksella, siihen vaan M5 tekniikka ahdettuna ja leimalle.
Samalla tavalla kikkailtuna saisi mk4 R32:n myös laillisesti ahdetuksi, Euro 2 kori ja siihen tekniikanvaihto R32:ta vastaavaksi, ahdin kylkeen ja leimalle.
Päästönormitushan ei mene käsi kädessä minkään vuoden/kuukauden tai korimallin kanssa, vaan se riippuu moottorista. Mk4:ssä on käytetty Euro2, Euro3 ja Euro4-moottoreita. R32 on tekniikkansa puolesta aina Euro4, eli sitä ei suoraan saa muutoskatsastamalla ahdetuksi leimattua mitenkään.
Ja siis Euro 3:een saakka. Eli Euro 3:a ei enää saa leimattua konttorilla ahdetuksi, vain Euro 1 ja Euro 2:t.
Ja siis Euro 3:een saakka. Eli Euro 3:a ei enää saa leimattua konttorilla ahdetuksi, vain Euro 1 ja Euro 2:t.
Ilmeisesti nykyään saisi leimalle ahtimen kera, jos kori on jenkeistä peräisin. Sieltä löytyy noita Euro2-luokituksella olevia.
Remmin luistoonkin saadaan vihdoin lääke, kunhan paketti saapuu jälleen meren takaa perille. Tulossa siis 'heavy duty'-laakerit tuohon Vortech V3:seen, Fluidampr ja hammashihnapyörät ahtimelle ja Fluidampr:n kaveriksi.
Ei luista enää ja pitäisi ahtoja löytyä ~1.1Barin verran. Öljyn meno/paluu täytyy lisätä ahtimeen/öljypohjaan.
Vasemmalta edestä katkesi jousi, niin tarkoitus on heivata tuo D2 nyt pois ja laittaa vakioalusta takaisin vaikka uudet jouset jo tulossa. Saadaan se kauan kaivattu ajomukavuuskin toivottavasti takaisin jossain määrin.
Remmin luistoonkin saadaan vihdoin lääke, kunhan paketti saapuu jälleen meren takaa perille. Tulossa siis 'heavy duty'-laakerit tuohon Vortech V3:seen, Fluidampr ja hammashihnapyörät ahtimelle ja Fluidampr:n kaveriksi.
Ei luista enää ja pitäisi ahtoja löytyä ~1.1Barin verran. Öljyn meno/paluu täytyy lisätä ahtimeen/öljypohjaan.
Vasemmalta edestä katkesi jousi, niin tarkoitus on heivata tuo D2 nyt pois ja laittaa vakioalusta takaisin vaikka uudet jouset jo tulossa. Saadaan se kauan kaivattu ajomukavuuskin toivottavasti takaisin jossain määrin.
Re: Päivitystä
Nyt kun auto taas lepää toista kertaa murtuneen vetarin takia, on taas aikaa päivitellä tapahtumia ;p
Viimeiset osat saapui joskus maaliskuun alussa ja muutaman mutkan jälkeen auto saatiin kasaan kesäkuun 3. päivä. Tilauksen laitoin kuitenkin jo jouluaaton aikoihin, niin kyllä sitä odottelemista siihen mahtui..
Tuossa nuo tilaamani hammashihnapyörät
Ja tässä Heavy Duty laakerit ja öljynruikkija ahtimelle
Samalla tilasin Forgen jäähdytysletkusetin sinisenä - jälkikäteen ehkä perus musta ois sopinu paremmin
Nyt auto oli vihdoin sellaisessa kunnossa, että sen kehtasi säädättää paikallisesti. Juhannuksen jälkeen käytin MoTestillä ja tulokseksi tuli hieman pettyneesti 384hp / 434nm @ 1Bar. Lyhyt dynovideo tuossa: https://youtu.be/vBZCip3JnTE ja tulos paperilla alla. Putkiston vaihtoa edessä kenties? ;)
Paikassa jossa jouduin tuon alkuperäisen setin käydä asennuttamassa, rusinoitiin kysymättä ilmansuodattimen ja MAF:in jälkeinen ahtoputki kasaan, että saivat lisäilmapumpun(?) mahtumaan siihen. Nythän tuo on poistettu ja SAI blockattuMuutama lisäkuva tuolla imgurin galleriassa. Luultavasti vaikuttaa jonkin verran saatuihin tehoihin kanssa..
Täällä on muutamia kuvia lisää. Yritän vielä lisäillä sinne kuvia taas paremmalla ajalla.
Tästä vielä sulosointuja.
Ostakee joku pois? ;p
Viimeiset osat saapui joskus maaliskuun alussa ja muutaman mutkan jälkeen auto saatiin kasaan kesäkuun 3. päivä. Tilauksen laitoin kuitenkin jo jouluaaton aikoihin, niin kyllä sitä odottelemista siihen mahtui..
Tuossa nuo tilaamani hammashihnapyörät
Ja tässä Heavy Duty laakerit ja öljynruikkija ahtimelle
Samalla tilasin Forgen jäähdytysletkusetin sinisenä - jälkikäteen ehkä perus musta ois sopinu paremmin
Nyt auto oli vihdoin sellaisessa kunnossa, että sen kehtasi säädättää paikallisesti. Juhannuksen jälkeen käytin MoTestillä ja tulokseksi tuli hieman pettyneesti 384hp / 434nm @ 1Bar. Lyhyt dynovideo tuossa: https://youtu.be/vBZCip3JnTE ja tulos paperilla alla. Putkiston vaihtoa edessä kenties? ;)
Paikassa jossa jouduin tuon alkuperäisen setin käydä asennuttamassa, rusinoitiin kysymättä ilmansuodattimen ja MAF:in jälkeinen ahtoputki kasaan, että saivat lisäilmapumpun(?) mahtumaan siihen. Nythän tuo on poistettu ja SAI blockattuMuutama lisäkuva tuolla imgurin galleriassa. Luultavasti vaikuttaa jonkin verran saatuihin tehoihin kanssa..
Täällä on muutamia kuvia lisää. Yritän vielä lisäillä sinne kuvia taas paremmalla ajalla.
Tästä vielä sulosointuja.
Ostakee joku pois? ;p
Re: '03 R32 "Viheltelen"
Videoita ei näemmä pysty katsomaan kun ei ole myönnetty oikeutta?
Re: '03 R32 "Viheltelen"
Oli jäänyt privaatiks - nyt pitäisi pystyä katsomaan.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa