Skoda Felicia -00

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

Skoda Felicia -00

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 26.5.2014 17:28

Paljon on taas ehtinyt vettä virrata kyrönjoessa ja kehonkuljetuskalusto vaihtunut astetta lähemmäs VAG-konsernin tuotetta.
Ajattelin muutamalla kuvalla ja sanalla kertoa hieman tuosta uusimmasta tulokkaasta, eli kyseessä 2000 vm. Skoda Felicia 1,3 mpi.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=178666 Tuon linkin omega lähti kiertoon tuossa pian kk takaperin ja korvaavan kehonsiirtovälineen metsästys alkoi, aluksi oli tarkoitus unohtaa koko VAG-konserni ja nettiautosta tuli haettua erityisesti ej9 korisia v-tec civiccejä ja muita pienellä mutta suhteellisen pirteällä tekniikalla olevia japseja.

Parin viikon selailulla joukosta karsiutuikin pari kolme potentiaalista ehdokasta, mutta ei kuitenkaan niin houkuttelevaa että olisi oikein kunnolla kolahtanut, melko rapean korisia jo nuo 90-00 vuotiset japanilaiset ku on...
Eräänä iltana tuli vahva intuitio poiketa erääseen autoliikkeeseen Seinäjoella ja sillon kolahti ja kovaa! Rivissä seisoi hyväkuntoinen, suht. vähän ajettu ja luotettavalla tekniikalla varustettu AIHIO, jonka hintakaan ei päätä huimannut; 690€ lapussa.

Seuraavana päivänä koeajolle ja koeajon jälkeen vielä armotonta tinkausta ja viivan alle jäi 620€.
Halvan hinnan syynä oli myyjän erehdys, asiakas oli vaihtanut kyseisen fellun ja s60 volvon uudehkoon accordiin ja automyyjä oli nopeasti katsonut fellua ja todennut että pari päivää ollut leima ummessa, tarkemmin kun autoa tutkittiin olikin edellinen omistaja juuri ennen vaihtoa leimannut fellun huomautuksitta.
Tässä kohtaa nostan hattua automyyjälle että piti "sanansa" eikä lähtenyt hintaa enää korottamaan.
Kerrankin tuntuu että olisin tehnyt hyvät kaupat.

Muutama linkki kuviin ja pientä selostusta: (kuvat julkisessa facebook-albumissa, pahoittelen)

kuskinpuoli:
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 9880_n.jpg

apukuskinpuoli
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 6686_n.jpg

keula
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6537_n.jpg

kojetaulu
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7868_n.jpg

mittaristo
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 4832_n.jpg
(tod. ajomäärä 163tkm, huoltokirjassa merkintä; matkamittari vaihdettu 107tkm kohdalla, skoda-liikkeen leima)

Apukuljettajan puolelle takakaareen oli ruostepeikko iskenyt hampaansa...
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0870_n.jpg

rälläkkä käteen ja pala pois
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 4939_n.jpg

uutta palaa tilalle
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9323_n.jpg

umpeen hitsattuna
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5148_n.jpg

pakkelia päälle
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 9849_n.jpg

hiontaa, pakkelia, hiontaa ja teippausta
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 0790_n.jpg

pohjamaalia
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 7273_n.jpg

pintaväri + lakka (väriero ei ole niin suuri kuin kuva antaa ymmärtää)
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7731_n.jpg

samalla poistettiin mallimerkintä
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 8086_n.jpg

kas näin
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 2495_n.jpg

maskin kehys mattamustaksi
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 8989_n.jpg

nettivaraosasta bongasin vannepajan tekeleet
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 0382_n.jpg

eteen 8"x14" ja taakse 8,5"x14"
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4962_n.jpg

päälle 185/50 rotallat rengasonlinesta
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 3020_n.jpg

eteipistä vähän tarratuninkia
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 8100_n.jpg

Lisäksi tuli hommattua 3koppaisen golffin jom-säätöalusta käytettynä, felluunhan on aika haastava suomen rajojen sisäpuolelta löytää valmista settiä etenkin etupäähän kun iskarin alakiinnitys on hiukan erikoinen, tuosta jom:ista kuitenkin sai pikkuisen jalostamalla sopivan, etutolpista piti vaan irrottaa alakiinnikkeet ja sorvata tolpan alapäätä rento 2 milliä ohuemmaksi n. 3cm matkalta.
Näistä työvaiheista ei valitettavasti kuvaa tarttunut mukaan mutta voin lähipäivinä laittaa asennuksen yhteydessä muutaman selventävän kuvan jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Samassa rytäkässä purin kaikki tolpat osiin, huolsin kierteet, tarkastin iskaripatruunat ja maalasin jouset ja tolpan rungot.

Lisää kuvamateriaalia fellun muodonmuutoksesta laittelen lähipäivinä, perusidea tässä nyt varmaan tuli selväksi eli "leveet vanteet ja tonttiin" on tämänkin tarinan juoni.

Kysymyksiä, kommentteja mielipiteitä ja ideoita otetaan ilolla vastaan :)

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 26.5.2014 22:30

Odotukset ovat jo korkealla tämän suhteen, Ahvenistolla tuli viikko sitten nähtyä vanhempi punainen Favorit maukkailla 15" vanteilla. Jokin näissä vaan viehättää vaikkeivat olekaan kedon kauneimpia kukkasia.

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 26.5.2014 22:43

Näillä näkymin huomenna (tiistaina) illan ohjelmaan kuuluu madallussarjan alle taistelu, siitä lisäilen kuvia kun ehdin. Itsellä meni tämä myös kategoriaan poikkeavan erikoinen jalostuskohde, ainakin täällä suomessa ja ainakin toistaiseksi erittäin tyytyväinen hankintaan.

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peurala » 27.5.2014 13:02

Komiaa että joku näitäkin laittelee (Y) iso plussa.

Vanteista odotin kyllä erimoisia mutta toisaalta voin kuvitella Fellun rullaavaan maata myäden noissa pelleissäkin :)

Itsellä oli akoinaan tuommone Kombimalli jota piti lähtiä kans tontittaan mutta harmikseni ajoin sillä kolarin ja myin loppuraadon pois :/

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 27.5.2014 21:43

Madallusoperaatio käynnistyi tänään, muutama kuva aiheesta:

aloituskorkeus takana
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4644_n.jpg

vanhat irtoamassa
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4730_n.jpg

uutta tilalle
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5842_n.jpg

tähän päästiin takana, voi olla että joutuu vielä hiukan säätää... tosin säätövarat jo tapissa mutta katotaan huomenna tarkemmin mitä tehdään
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 6774_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 3359_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1691_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7753_n.jpg



Sitten alkoi taistelu etupään kanssa ja tässäkohtaa painotan sanaa taistelu

urheilullinen peli ku poikkitukikin valmiina
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7215_n.jpg

etupään alakiinnitys by skoda
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5403038A

tuosta pultista kaikki alkoi
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5589_n.jpg

liukastetta ja toivoa on...
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9412_n.jpg

...mutta mutta...
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4733_n.jpg

ja tietenkin myös toisen puolen pultti meni poikki, monien kikkailujen jälkeen ei auttanut muu kuin ottaa navat käteen
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0617_n.jpg

huomenna joutuu töiden ohessa porailla pultinjämät pois ja myöskin iskarin alakiinnitystä pitää miettiä uudelleen.
Skoda-foorumilla eräs kirjoittaja väitti että golffin tolpista saa sopivat sorvaamalla 1mm pois halkaisijasta alapäästä, itse sorvasin varmuuden vuoksi 2mm mutta ei sekään riitä.
Halkaisija-ero on nyt 3mm ja tolpissa ei ole varaa enää ohentaa joten joudun sorvata sovite/jatkoholkin jonka hitsaan tolpan alapäähän kiinni. Katselin että alkup. ja madallustolpan välinen pituusero antaa sen verran pelivaraa että n.4cm jatkoholkin kestää tehdä...

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 3979_n.jpg

suttuinen kuva taktiikkapiirrustuksesta
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5618_n.jpg

Jatkuu siis huomenissa paremmalla onnella toivottavasti.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 28.5.2014 8:17

Näin jälkikäteen on hyvä antaa vinkki että ruiskutella 3-4 päivää etukäteen esim WD-40 noihin pultteihin ja muttereihin niin saattaa helpommin lähteä irti.

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 30.5.2014 19:01

Eipä menny ruuvaukset ihan niinku strömsössä vaikka maantieteellisesti suhteellisen lähellä k.o. paikkaa ruuvattiinkin... Etutolppiin sorvasin kavennus/jatkoholkit ja liian korkeaksihan se jäi, takapäässä ilmeni jotain mystistä ongelmaa, ilmeisesti toisen tolpan jousi kuoleentunut kun jenkaa kuskinpuolelle piti jättää n.10 cm ja apparin puolelle sai laskea säätölautasen ala-asentoon että saatiin takapää ssurinpiirtein samaan korkoon molemmin puolin...
Edessä makaa iskarit pohjassa ja säädöt niin alhaalla kun sai.
Kyllä tuo niin hirveä on ajaa että pakko oli alkaa uutta ratkaisua ettimään ja parin päivän tutkimisella ja kyselemisellä ilmeisesti seuraavaksi tilaukseen lähtee uusi Ford Ka:n coilover-sarja, jonka pitäis sitten auttaa tuohon korkeuteen aika reilusti.

Tuossa nyt pari kuvaa tämänhetkisestä tilanteesta, ja painotan että tulee korjaantumaan lähiaikoina.

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 6634_n.jpg

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 6219_n.jpg

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 2829_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0041_n.jpg


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa