vento 1.9td -95 harrastustoiminnan uudelleenaloittelua

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

vento 1.9td -95 harrastustoiminnan uudelleenaloittelua

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.6.2012 11:30

jatketaan uuteen topicciin juttua kun edellisessä topicissa oli myös jetasta ja ei jaksa siivota koko topiccia.

eli -09 syksyllä hommattu käyttis-vento oli tarkoitus piettää pelkästään käyttöautona ilman mitään suurempia muutoksia. no homma lipesi käsistä :/

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 241196.jpg muuten ostokunnossa paitsi jomin sarja alla.

muutoksia tähän mennessä

ulkoasu
-t.s.i tummaoptiikka ajovalot
-tummennetut vilkut ja takavalot
-saksalippu tankinluukussa (pitäis maalata uusiksi ku pinta vähän säröillä)
-sungardin 50% sivuilla ja 32% takana
-muovikaaret
-lievästi madallettu
-tarroja :=)

alusta, jarrut, vanteet ja renkaat
-h&r twintube korkeus- ja jäykkyys-säädettävä alusta
-h&r vakaajasarja 25/28, takapäässä 3-portainen säätö
-powerflexit alatukivarsissa ja taka-akselissa.
-g60-levyt ja vr6-satulat edessä ja takana.
-rh artec cup 16x7,5" et35
-michelin pilot sport 3 195/45r16

tekniikka
-1.9td aaz
-schwitzer s1b
-mk3 tdin välijäähdytin
-pumppua säädetty
-toisella tallilla oottelis gridlellä oleva lohko, tdin veivit yms kaikkea pientä

sisätilat ja popit
-alpine cda-117ri
-joku halpa erkkasarja edessä
-teollisuusmallin ahtomittari ja pakopainemittari nestevaimmenuksella
-vr6 mustat ovipahvit
-takakontin verhoillut facelifti mallista eli verhoiltu malli kolmion ja ea-laukun säilytyslokerolla



viimeisempiä kuvia nykykuosista jotain pientä mut ei merkittävää nykyisin
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 9c7694.jpg

16x9" lensojen kokeilua vakiokaariin point-s oulussa
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 25197a.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 036b0f.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... a9b4fb.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010085.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... Puslat.jpg

kesän pyöri ronalin turbot alla samoilla specseillä ku nuon fondit
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... G_0642.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010043.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010038.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010106.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 011134.jpg

ei paljon tilaa jää noilla fondeilla ja vr6-satuloilla liimapainojen kans raapii satuloihin ja puolatkaan ei oo monesta millistä kiinni
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... a9b4fb.jpg

loppukevennykseksi aurauskalusto toimii
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 027a7c.jpg


albumista löytyy sekalaisesti kuvia
http://s118.photobucket.com/albums/o94/jarskii-/
Viimeksi muokannut jarskii-, 24.3.2013 17:25. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.6.2012 13:11

Lensoillahan se ois jopa ihan tyylikäs.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.6.2012 13:25

alkaa näkyyn jo liikenteessä liikaa noita lenkoja. suunnittelin mie viime kesänä että oisin laittanu mutta pitää alkaa töissä tutkiin esitteitä mitä sitä laittais. 16" näillä näkymin vaihtuu. saa nostettua autoa järkevällä kumiprofiililla. ja kun ei näyttäis tuolla satsilla olevan mikään erityisen lintta ystävällinen alusta.
tosin eipä nuo lensot olis edes mitään järkyttävän kalliita vaikka tilaiski. ysit kuitenkin joka nurkkaan.
sais vaan noita fondmetaleita vaikka 16x8" niin hommaisin heti

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.6.2012 13:41

16x8" Ats cupit.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.6.2012 10:50

eilen tuli haettua landmanilta vr6 taka-akseli. satulat uupuu. jos jollain olis jumineita satuloita nurkissa niin pientä korvausta vasten voin ostaa. kuhan päälisin puolin on täysin ehjät.

liimapainon paikat jouduin siirtään keskipainotuksella sisälaitaan kun ei löytyny töistä niin matalia liimapainoja että ois mahtunu vanteen ja satulan väliin. no ei voi mitään. alkais tutkimaan painotuskoneen ominaisuuksia että sais mahdollisimman pienellä painomäärällä että vois painot jättää kokonaan pois

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... ca8b66.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 015959.jpg

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.7.2012 21:28

Nyt olis sit asennettu etukallistuksen vakaajan koripuslat mallia powerflexit alle. Kolinat vähine huomattavasti eli onnistunutt remontti tosin vastustihan se. Yritin taiteilla apurunko autossa kiinni mutta löysällä. Yhessä vaiheessa sit tipahti ja ratti-akseli irtos liitoksesta eli sama oli nykästä koko apurunko lattialle. Johan helpottu homma kummasti.

Nyt olis alustalla 1000km ajettuna ja pakko myöntää että tyytyväinen oon ollu. Ei paukahtele tai mitään muutakaan epämääräistä edes oulun mukulakivillä. Ainut häiritsevä on joku kolina joka taitaa tulla hanttarin oven läheltä. Eipä tuu mieleenkään enään sijoittaa halppis-alustaan euroakaan.(tosin palkan laskija kyllä muistaa palkassa)
Iskarin yläpäät menee vaihtoon seuraavaksi ja puhelin on ollu ahkerassa käytössä tosin laihoin tuloksin. Nyt ootella dööringin vastausta saako se touhuttua urtsi-malliset yläpäät. Jos ei niin grasshopperista tilaamaan sitten.
Tosin metalliset kyllä löytyy jostain ku tuttu oli selvittäny mutta melkeen parisatkua kappale niin jätetään tällä kertaa

Btw: jos jollain on painojen mahtumisessa ongelmaa niin suosittelen keskipainotuksella ja sisälaitaan painot niin mahtuu. Ei täristä ollenkaan

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.7.2012 21:40

Minkä painojen? Vetareiden?
Syncrossa ei ole edes mokomia, eikä sitä painoa joka on apurungossa kiinni :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.7.2012 22:28

lueppa edellinen viesti niin jotain yhtenäistä vois olla ;)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.7.2012 22:47

Ahh sulla on vaan liian pienet vanteet xD

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.7.2012 23:04

Huonon malliset ainakin. Eipä ole G60/VR6 jarruilla tullut 15" valsseja vastaan missä liimapaino ottaisi satulaan kiinni. :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.7.2012 23:15

On tullu. Ostin G60 jarrut ja sit yhdeltä kaverilta MAS puolavanteet. 1800 rupesin asentamaan G60 jarruja 8v Gti Golffiin.... homma meni ok siihen saakka kun yritin laittaa noita MAS puolavanteita päälle... jäi noin 4cm väli navan ja vanteen väliin xD Ja eikun pura G60 jarrut pois ja Gtin tilalle... :)
G60 peltivanteet ratkas asian.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.7.2012 23:46

suurin ongelma noissa vanteissa lienee väärinpäin kasattavuus. eli vanne pitää laittaa väärinpäin koneeseen että saa kumin vanteelle. toki ainevahvuuksillakin on tekemistä

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.7.2012 17:04

huonon mallisia vanteita meillä tosiaan. käytin kaverin 13" bbs:ää edessä niin nippanappa että olis mahtunu. sisähalkaisija sisäkehässä päälle 310mm. 14" jos olis ollu niin kevyesti olis mahtunu

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.7.2012 20:20

tulipas hankittua lisää tavaraa taas. vr6 taka-akseli tuossa joku aika sit hain kaverilta ja nyt perjantaina hain siltä satuloiden kannakkeet ja tilasin levyt ja vaijerit kun ei varaosapuljussa ollu. tänään sit hain takasatulat, laakerit, vaijerit, palat ja levyt. eli maalit päälle ja kasailla kunhan sais eka hiekkapuhallutuksesta sen akselin takasi

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.7.2012 22:54

hommat etenee. torstaina hain akselin puhallutuksesta ja illalla sit ruosteenesto pohjamaalit pintaan. satuloihin tullu veettyä tuuninkimaalia pintaan ja kannakkeisiin kans. eli seuraavaksi pitäiski sit akseliin laittaa pintamaalit ja alkaa kasailemaan ja näpätä paikalleen

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 25c100.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 4fef7e.jpg

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.7.2012 23:59

taka-akseli olis nyt kasassa ja huomenna koittais saada laitettua paikalleen.

vanteetki tulee vaihtumaan artecin 16x7.5 ja kumeiksi pitkän etsinnän jälkeen 195/45r16 michelinin pilot sportit. ainuat mitä järkevästi löyty niin oli suronit muuten maahantuojat tarjoili eioota. no onneksi kilpailijalta löyty etelästä hyllystä 6kpl noita

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.7.2012 23:42

sepäs meni kivuttomasti paikalleen ja muuten tuntuis pelaavan mutta käsijarrua en taho saada jämäkäksi vaan kahva nousee ihan ylös. missä vika?

mut ajettavuudessa suuri ero. puskeminen loistaa poissa-olollaan ja muutenkin huomattavasti rauhallisemman tuntunen ajaa mutkissa

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 26.7.2012 23:46

Anna säätyä sen mekanismin vähän aikaa. Eli pikasäätönä välillä jarrua polkimesta pohjaan ja samalla voit vedettä käsijarrua. Säätyy se sitten ajan kanssa itsekseenkin.

mut ajettavuudessa suuri ero. puskeminen loistaa poissa-olollaan ja muutenkin huomattavasti rauhallisemman tuntunen ajaa mutkissa


Huomasin muuten itsekin saman. Varsinkin Mantorpin sateessa "Wannabee Jetta" kiersi nättiä pikkuluisua mutkat ympäri, eli ts. mukava ja varma ajella.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.7.2012 23:56

no pitää löysäillä vaijereita vähäsen ja ootella.

joo itsellä tuli sama efekti eli aivan pienessä sivuluisussa mut ei hyökkää mitenkään pahasti. seuraavaksi sitten voiski alkaa vakaaja sarjaa kattelemaan

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.8.2012 20:23

Tulipas eilettäin vaihettua vanteet ja kummit. Samalla luonnollisesti auton nosto että mahtuu pyörimään. Vanteiksi artecin cupit (vissiinki?) 16x7.5" et35 ja kummeina 195/45r16 michelinin pilot sportit. Tänään sit työkaveri suuntas kulmat
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 4bb3c1.jpg

Onhan tuo oudon näköinen noin korkeana mutta ajettavuuden takia kannatti. Seuravaksi pitäis shimmittää taka-akseli. Vähän meinaa aurata.

Ai niin ja tuli käytettyä jarrudynossa. Keväällä eessä 1.6kN ja takana 1.0kN. Nyt vastaavasti 2.4kN ja takana 1.4kN. Summarum onnistunu rahojen tuhlaus

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.3.2013 20:19

jaa hetki jos toinenki vierehtäny viime päivityksestä. eli viime syksynä alko oleen vakio-ahdin ehtoon puolella joten hyllystä schwitzerin s1b pulttaamaan paikalleen. no muuten meni hyvin mutta vähän vuosi pakosarjan hitsaus joten ahtoja ei yrittäny nostaa. ei muutaku takuuseen uus hitsaus ja herääminen parantui. pumppu olis päivitettävä jos haluais vielä paremmaksi.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 73F92F.jpg

tammikuussa tuli pyörähettyä inarissa josta tarttui sitten tavaraa vähän matkaan. eli jostain pirun tutun näköinen kakkis
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 222D2D.jpg

ja sitten 02A-laatikko lisäksi melkein kaikki tarvittavat hilut. eli kytkimen pääsylinteri puuttuu ainoastaan. CTN-koodilla eli pirun pitkä :)
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 018632.jpg

alku talvesta tuli lunastettua kolmos tdin välijäähy paketti joka muuten oli täydellinen paitsi jäähdyttimen kannake puuttui. no yllätys oli suuri kun kävin pörhöllä. 22€ uus joten tilaukseen. no hommat seiso eli putket oli melkein vedetty perille.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 32a225.jpg

sitten vähän tuosta nopeusmittarin käytöksestä takapihalla
http://s118.beta.photobucket.com/user/j ... 4.mp4.html

no viimeisen sysäyksen tämä kevät teki alustan suhteen ku alko kaiveleen tuo pieni korin kallistelu. no lääke löytyi us-partsilta eli h&r:n karvalakki versioon tarkoitettu vakaaja-satsi etu ja takapää 25/28mm jossa takavakaajassa 3-portainen säätö
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... c819c2.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 9603e6.jpg

nyt vaan tuntuu että tuliko hulluteltua tuon vakaajan paksuuden kanssa :S

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 8.3.2013 0:40

Hyvältä näyttää vakaajat ja sitten kun alusta on sopivan jäykkä niin laita niitä takatassun nosto kuvia kun ajaa jonkin korokkeen yli vinossa. :D

Vähän niinkuin tähän tyyliin.
Kuva

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.3.2013 20:07

ai niin unohtu tuossa laittaan eli takapään istuvuus oli täydellinen ja sarja sisälsi kaikki nuo osat mitä tuossa on. tosin laatikosta oli kadonnu yks prikka johonki.
etupäässä sit ongelmaksi muodostui vakaajan pannat. eli aikojen saatossa päässy niin heikkoon happeen että ei pystyny vääntään paikalleen ilman että tuo panta väänty siitä koukustaan. no uudet pannat pörhöltä tilaukseen ja hintakin vain 4,6€/kpl. lisäksi motonetistä hakea uudet kiinnikkeet tukivarsiin kun vanhat näyttää olevan aika lahonneet joten sama uusia mutta nyt on vain mietinnässä että meneekö geen koiranluut vaikka on vähän erinlaiset. olis paljon vahvemmat

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 10.3.2013 8:33

Ei ne geen oo sen vahvemmat vaan tavallaan eri offsetti. Eli pusla tulee sisemmäs ja mahto olla lyhkäsempi tuo koko tappi. Mutta nekin käy kyllä paikalleen. Vissiin se geen vakaaja on lyhyempi.

Vakaajan kiinnikkeet sai SAH:lta hyllystä 3e/kpl ;) Pörhö ryöstää..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.3.2013 0:48

tuo vähän reilu 3e/kpl oli vanha hinta. en tiiä tosin mikä sah:lla on tämän päivän hinta.
ja oli tuossa vähän materiaalin paksuudessa eroa. geen koiranluussa (ainaskin motonetin vaihtoehdoissa) oli paksumpi se tappi ja isommalla mutterilla


mut tosiaan parin päivän aikana näpätty akselistot paikalleen ja vähän muuta remonttia samassa yhteydessä. no eilen aamu alko motonetin kautta trw:n uusilla koiranluilla tukivarsiin joista lähti saman tien vanhat vakaajan kumit mäkeen ja uudet tilalle.
[image]http://i118.photobucket.com/albums/o94/jarskii-/56852111-D19E-4AF2-B58A-C8D12CCB182B-3209-000002464E19C5E2_zpsc65ddc36.jpg[/image]
tosiaan alkuperäinen etuvakaaja on 17mm uuden ollessa 25mm. no itse vakaaja meni kivuitta paikalleen apurunkoon ja vanhat tukivarret urtsipuslilla tuli heitettyä kaveriksi. (yhdet tukivarret pitäis jäykistää)
[image]http://i118.photobucket.com/albums/o94/jarskii-/0093DA18-4ACD-4676-98A4-9949F20D8069-3209-0000024652876EEA_zps704679e2.jpg[/image]

itse apurunkojen vaihto ei nyt loppujen lopuksi ollu paha mutta pientä vastoinkäymistä oli. moottoripukki piti hakea lainaan, vähän kirosanoja apurungon kohilleen nostattaessa ja muutamaa pulttia piti vähän etsiä

no tänään sitten takapään kimppuun. renkaat irti ja siinä ihmetellessä takatolppia että mikä vikana
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 57e5ad.jpg
pieni hetki että onko iskari paskana vai mitä kunnes tajusin että perkele apujousi kasassa että mit vit. no vähän lämpöä jousille kunnes yhtä-äkkiä paukahti takaisin. tosiaan jousen ja iskarin väliin oli kertyny paskaa ja lunta joka oli sulanu ja jäätynyt jolloin apujousi oli myös jäätynyt kasaan kun ei tuo mikään vahvakaan ole (painaa kädellä kasaan) mut muuten jouset ja tolpat oli kuin uudet noin 9kk käytön jäljiltä kun jomit tais kestää hyvännäköisenä 3kk jonka jälkeen alko maalit lohkeileen ja jouset ruosteen värisenä
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... b6e5d1.jpg

muuten täysin ongelmaton tuo takapää. jarrut heittelin karvalakin akseliin ja pulttasin paikalleen. tulipa tuo samalla ilmattua.

ajettavuuteen ei oikein osaa sanoa mitään. mukavuus kuitenkin säilyi vaikkakin kori heilahtelee enemmän monttuun ajaessa. en tiiä luulenko vaan mutta tuntuis lumella olevan enemmän sivuttaispitoa ja vähän arvattavampi käyttäytyminen. no huomenna pitäis suuntaukseen viedä. jotain hyvää ainaski löytyy eli kolahtelu ainaskin loppu

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 15.3.2013 10:40

Onko tuolla apujousella tärkeäkin rooli tuolla alustassa? Tuossakin tolpassa näyttäis riittävän säätö niin että pääjousella olis esijännitystä ilmankin tuota rimpulaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.3.2013 11:34

en ole muuta roolia tuolle keksiny että piettää vaan jousen lautasten välissä kiinni ja korkeutta muuttaessa ei esijännitys muutu. tosiaan kun tuon saa kädellä painettua kasaan

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.5.2013 15:32

auto käytetty konttorilla ja kerrasta puhtaat paperit kouraan. samassa tilaisuudessa hoidettiin jarrujen muutoskatsastus, vakaajat ja rengaskoko.

nyt teiden kuivuttua on haettu tuntumaa alustaan ja onhan tuo ihan toista maata mitä aiemmin. tarpeeksi kovaa mutkaan vedättäessä perä pyrkii hieman sivulle. no pitää takapään jäykkyyttä löysätä jos sais vähän tasapainoisemmaksi. ainut todellinen miinuspuoli löytyy sit penkkien sivuttaistuesta.
duunipaikalla oottelis uudet kumit kun pari pääs viime kesänä väärillä kulmilla meneen vituilleen. ihanaa ku kolmeen kuukauteen menee pari pilot sporttia lähelle sakko pintaa.

tehoja vaan huutais aika rankasti lisää.

ai niin ja ei jää ristiriipunnassa kiinni. pikku hiljaa liikkuu eteen vaikka toinen eturengas onkin ilmassa.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa