Polo Coupe

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Polo Coupe

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.10.2008 22:24

Kartutetaanpa foorumilla harvemmin nähtyjen Coupe Polojen määrää yhdellä.

Kyseessä on pikkusiskon ajoneuvo joka hankittiin kolme vuotta sitten työkaverilta kilvettömänä projektina.
Aiempien omistajien yliajamat supikoirat, tieltä suistuminen ja halkojen kuljettaminen rantasaunalle olivat jättäneet autoon jälkensä, mutta kevyen kunnostuksen jälkeen Polonen on jälleen tiptop kunnossa. Samalla tehtiin myös pieniä, lähinnä kosmeettisia muutoksia.

Kuva
Kuva

Teknisiä faktoja:

Merkki ja malli: Volkswagen Polo Coupe
Vuosimalli: -89
Tekniikka: 1.3 2G 40kW
Alusta: 50/50 (mahdollisesti INXX)
Vanteet: 5,5x13 Revolution Empi-keskikupeilla
Renkaat: 165/65/13 Marangoni

Kosmeettiset muutokset:

- väri: "musta musta" MB502
- sinkkuvalomaski
- etupuskuri ilman pesureita
- tummat etu- ja sivuvilkut
- takalasin pyyhin + takaluukun lukko poistettu
- takaluukun tekstit korvattu tuoreemman Polon ja Arwidsonin tuning-merkeillä
- G2 GTI kattoantenni Minimani-alumiinipiiskalla
- korin muoviosat maalattu VW:n värikartasta löytyneellä puskuri-mustalla

Sisusta:

1.3 Golf II vaihdekepin nuppi + Jacky vaihdekepin pussi, muuten vakio harmaa.
Viimeksi muokannut jii_bee, 5.4.2018 13:57. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Jukifi
-
Viestit: 221
Liittynyt: 16.12.2006 21:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jukifi » 18.10.2008 19:37

Tämä se vaan on nätti korimalli. Siistissä kuosissa näyttää Polo olevan, hieno peli vanteita myöten, painot vaan ikävästi näkysällä.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 19.10.2008 14:21

Juu, rengasliikkeissä 13" köykämiinit eivät ilmeiseti ole erikoisvanteita, niin puntit voi liimailla mihin sattuu.
Vai olisiko niin että noin kapeassa vanteessa punttien liimaamisesta puolien taakse ei ole apua..?

Olkoot nyt siinä kun eivät vaikuta ohituskiihtyvyyteen millään tavalla. :D

jonez_82
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.8.2005 17:17

ViestiKirjoittaja jonez_82 » 20.3.2010 16:01

näppärän näköinen polo kyllä pitää itelläkin kesällä fiksailla vähän ulkonäköä.
mistä hommasit alustasarjan ja oliko minkä hintanen??

ja kiitos neuvoista puhaltimen suhteen eiköhön se noilla neuvoilla ala toimiin.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 20.3.2010 16:45

Kuvissa olleen alustasarjan alkuperästä ei ole tietoa, nykyään alla on Weitec:it. Eipä tuokaan mikään pehmoinen alusta ole, mutta onpahan edes piirun verran mukavampi kuin edellinen.
Viimeksi muokannut jii_bee, 24.10.2015 9:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 2.7.2011 23:38

Jatketaanpa tarinaa:

Viime syksynä alkoi askarruttaa saisiko Polosen ajettavuutta jotenkin parannettua. Kurvailu Weiteceillä oli ihan ookoo, mutta silti ajaminen oli sellaista vääntämistä. Hieman korkeakin se oli, 20 milliä matalempana näytti paljon paremmalta.
Kokemukset uretaanipuslista ovat olleet ainoastaan hyviä, joten sellaiset tilattiin tähänkin. Polon etupään setti sisältää kuusi puslaa, kuvasta puuttuu kallistuksen vakaajan kiinnityspantoihin kuuluvat.
Samalla päätettiin vaihtaa hammastanko uuteen, kun parin sentin klappi ratin kehällä ei poistunut ohjausvaihdetta tiukkaamalla. Myös alapallonivelet uusittiin, jolloin kaupan päälle saa myös tukivarret. Uudet jousetkin hankittiin, tällä kertaa FK:n vieterit.
Aikanaan hammastanko ja puslat menivät paikoilleen ja jousijumppa aloitettiin varovasti pelkästään etujouset vaihtamalla. Ja kas, Polostahan tuli ihan mainio auto ajaa! Ei nyt ihan elämys, mutta hauska.
FK:n takajousetkin kävivät paikoillaan, mutta Weitecit saivat edelleen jatkaa tehtäväänsä, kunhan alajousilautasta oli pudotettu pykälän verran. Näillä eväillä Polo saatiin samaan silmää miellyttäneeseen korkeuteen kuin se oli aiemmin ollut. Plussana hitusen mukavampi ajettavuus.

Ulkonäköäkin säädettiin hieman:
Aikoinaan paikallisesta autotarvikeliikkeestä ostetut savunharmaat "crystal"-sivuvilkut vaihtuivat perinteisiin InPron vastaaviin.
Kirkkaiden etuvikkujen lasit taas vaihdettiin Motonetin savunharmaisiin. Jotta ne saataisiin saman sävyisiksi sivuvilkkujen kanssa, lasien sisäpuolelle vetäistiin harso mustaa valojen sävytyssprayta.
13" Revolutionitkin saivat jäädä varastoon. Tilalle tulivat 5,5x15 Fuch-replicat, jotka kiedottiin165/50 Nankangeihin.
Kuten tiedetään, Fuchsien pulttijako ei ole ihan suoraan volkkariin sopiva, joten väliin tarvittiin kierros FK:n adaptereita. Eteen 15 mm paksut, taakse 25 milliset.
Mös ovenkahvat vaihtuivat kromisiin, kun passaavat paremmin yhteen "Fuchsien" kanssa.

Kuvia "2011-lookista" tarjoillaan sitten kun korin maalatut muoviosat saadaan vaihdettua takasin röpelömuovi-kuosiinsa. Etupuskuri, maski ja peilit on jo vaihdettu uusiin, kaari- ja helmamuovit sekä takapuskuri pitäisi vielä löytää jostain (saa tarjota jos lojuu nurkissa ylimääräisenä). Jos osia ei löydy, vaihtoehtona on vetää nykyisiin struktuuriväri ja mattamusta maali.
Viimeksi muokannut jii_bee, 24.10.2015 9:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 3.7.2011 11:58

Katos,fuksin kopiot Poloon,ei hullumman näkönen varmaan.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 3.7.2011 19:28

Komealta näyttää tulevat muutokset :)

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 10.7.2011 22:15

Saakos poloa muutes miten alas kun alla on 15" vanteet?

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.7.2011 15:11

Tämän hetkinen korkeus tuntuisi olevan noilla adaptereilla, alustalla ja renkailla ihan sopiva.
Vakioon 165/65/13 renkaaseen verrattuna 165/50/15 on halkaisijataan millin isompi, kehä 4mm. Vanteiden ET on 45, eli lopullinen ET on edessä 30m takana 25. Etukaarien kantteja on hieman lovettu, takana kaaret ovat vakiomitoissaan.
5 mm paksummilla adaptereilla, isommissa heitoissa jokainen nurkka hankasi renkaaseen.
Viimeksi muokannut jii_bee, 21.10.2015 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 11.7.2011 21:54

Elikkä kuvia odotellessa :)

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 11.7.2011 22:19

juu, kuvia odotellessa :) hieman skeptinen kuinka 15" valssi oikeesti asettuu noin pieneen autoon nätisti!
Mutta toisaalta kun tuntee Jukan tyylitajua hitusen niin eiköhän tuosta ihan asiallinen kulkuneuvo kehkaydy ;)

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 20.7.2011 13:29

Mistä tilailit noi FK:n adapterit?

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 20.7.2011 23:01

Palikat tilasin suoraan FK:lta.
Pinnapultit (vaarnaruuvit?) puolestaan ovat Paruzzi-tavaraa Oberilta, kun halusin käyttää vanteiden mukana tulleet kromimutterit.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 20.7.2011 23:27

jos kiinnostaa isolohko moottori autoosi niin pistä yv:tä :)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.11.2012 0:38

Elikkä kuvia odotellessa :)

Ja niitähän sitten saatiinkin odotella...

Edellisten höpinöiden jälkeen (syksyllä 2011) Polo kävi leimasedän nähtävänä. Saldoksi saatiin hylsy ja apparin jalkatilaan kämmenen kokoinen reikä... Ohuelti teki mieli vääntää reiän tökkinyt katsastushenkilö solmuun, mutta jos ehjän sisäpuolen bitumin ja ulkopuolen korimassan välissä ei ole peltiä, ei sitä siellä ole. Leuka rintaan ja kohti kotiverstasta.

Hyvin pian kävi selväksi, ettei vikojen ja puutteiden korjaamiseen myönnetty kuukausi välttämättä ihan riitä: Mitä enemmän massaa raapi pois, sitä enemmän ruskeaa peltiä löytyi:
Uusiksi menivät helman pintapelti ja helman sisäpellin alareuna edestä puoleenvällin autoa.
Tunkin nostokohta (sama sisäpuolelta), sen päälle tuleva vahvikepelti, helmakoteloon kiinnittyvän lattiapellin reuna sekä se katsastusmiehen löytämä pehmoinen kohta.
Helman Klokkerholmit tilattiin Ebay:sta ja ne sopivat paikoilleen "normaalisti", mm. profiili oli etupäästään takaosaa pyöreämpi, pituutta n. 10mm liikaa ja alareuna jäi turhan etäälle pinnasta, johon se olisi tarkoitus hitsata kiinni. Onneksi niistä selvitään, kun aikansa leikkaa, liimaa ja naputtaa.
Lopuksi saumat vielä tinattiin.

Samalla päätettiin korjata myös tankin luukun ympäristöön ilmaantunut kukkanen, jota pitikin kaivaa pois hieman syvemmältä.
Jotta paikattavaan kohtaan pääsi käsiksi, piti ensiksi irroittaa pakoputki, joka napsahti poikki viimeisen vaimentimen juuresta. Tämän jälkeen poistettiin bensatankki, joka piti ensin tyhjentää, kun joku oli sen juuri tankannut täyteen... :)
Korjauspalaa Polon tankin luukun alle ei valmisteta, mutta Golf II osan todettiin olevan riittävän lähellä, joten sellaisia hankittiin oikein kaksin kappalein.
Yhdellä kuitenkin pärjättiin: sitä käytettiin tämän verran. Palanen täppäiltiin paikoilleen millin verran alkuperäistä peltiä sisemmäs ja loput muotoilusta suoritettiin jälleen tinalla. Näin toimien ruostevaurio saatiin korjattua ilman kyljen vetelyä.
Ennen tinan levittämistä korjattiin vielä sisempi pelti ja leikattiin täyttöaukon reikä muotoonsa.

Kun peltihommat oli saatu tehtyä ja päälle lutrattu vähän maalia, vaihdevivusto sai uudet nivelet ja pakoputki uuden takavaimentimen särkyneen tilalle.
Tuulilasikin käytettiin pois paikoiltaan ja hiekkapuhallettin tiivisteen alta kurkistavat pari ruostepaiseen alkua.
Eikä sisustakaan säästynyt koskemattomana: sitä keksittiin tuunata samzalta lunastetun kolmos-Golffin ohjauspyörän verran.

Lopuksi niitä kauan sitten luvattuja kuvia:

Kuva

Kuva

"Hyvää kannataa odottaa" tuskin toteutuu tämän laitteen kanssa, mutta siinä niitä nyt on...
Viimeksi muokannut jii_bee, 5.4.2018 14:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 3.11.2012 10:46

Tykkään. 15" sopii erittäin hyvin!

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 3.11.2012 18:00

Tulipa siitä maaliltaan hyvä. Maalaisikko munkin jetan rahasta?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.11.2012 18:16

Tää on kyllä hieno korimalli, joskus kortin saamisen jälkeen tätä mietin ensiautoksi.

Jos tähän korimalliin saisi järkevästi isolohkon, niin tän tyylinen ois kiva aihio diisseli viritysprojektille.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.11.2012 18:54

Onhan näitä dieseleinäkin... :)

Voima ja viides vaihde olisivat kyllä ihan kivoja...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 3.11.2012 21:29

Tekemisen taso on kyllä mallillaan, erinomaista jälkeä!
Kai siitä pikkulohkostakin saa noin kevyeen koppaan sen verran menohaluja ettei tarvi ihan tientukkona olla.

Dallabee
-
Viestit: 68
Liittynyt: 30.10.2009 21:35

ViestiKirjoittaja Dallabee » 3.11.2012 22:35

Näitä kuvia on mukava katsella. Tekemisen taso todellakin kohillaan. Peukku!

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 4.11.2012 7:50

toi pakoputkenpää on kyl aika anteekspyytelevän näkönen, et itse ehkä tekisin sille vielä jotain modia. :) muuten kyllä siistin näkönen vempele ja noi fuchsirepsut sopii passelisti alle!

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 4.11.2012 10:03

Mielessä on ollut, mutta sopivan kokoisia rosterimutkia ei ole vielä kävellyt vastaan.

Omat fiilikset fuchshit-repsuihin ovat hieman ristiriitaiset: jos nyt hankkisin vastaavan setin, ottaisin sen kiillotettuna ja maalaisin mustan osan itse sille kohtaa missä sen kuuluisi olla. Ovat nuo toki muutenkin todella kaukana esikuvistaan, niin kuin replikavanteen kuuluukin olla.
Eipä noissa muuta valittamista, 60-luvun vannedesign, 2000-luvun rengasmuoti ja kasari-volkkari passaavat kivasti yhteen.
Onpa muutama tavallinen kadun tallaajakin (joilla ei taatusti ollut hajua mikä se Fuch on) tullut hehkuttamaan kuinka hienot vanteet Polossa on...

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 4.11.2012 11:28

Saisko tuon putkenpään lyhennettyä ja jätätettyä tuonne takahelmapellin taakse piiloon?

Muutoin näyttää todella hyvältä *peukku*

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 4.11.2012 12:02

Juu. Tiedossa on että näitä löytyy diisselinäki. Kaverilla on jopa tekeillä semmoinen 1.3D moottori, h-profiili veivii ja muutakin hipo osaa. Laatikoksi tulee toki 5 lovinen, mutta ei se laatikko tule kyllä kestämään...


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa