Polo Coupe
Valvoja: ffp jäsenet
Polo Coupe
Kartutetaanpa foorumilla harvemmin nähtyjen Coupe Polojen määrää yhdellä.
Kyseessä on pikkusiskon ajoneuvo joka hankittiin kolme vuotta sitten työkaverilta kilvettömänä projektina.
Aiempien omistajien yliajamat supikoirat, tieltä suistuminen ja halkojen kuljettaminen rantasaunalle olivat jättäneet autoon jälkensä, mutta kevyen kunnostuksen jälkeen Polonen on jälleen tiptop kunnossa. Samalla tehtiin myös pieniä, lähinnä kosmeettisia muutoksia.
Teknisiä faktoja:
Merkki ja malli: Volkswagen Polo Coupe
Vuosimalli: -89
Tekniikka: 1.3 2G 40kW
Alusta: 50/50 (mahdollisesti INXX)
Vanteet: 5,5x13 Revolution Empi-keskikupeilla
Renkaat: 165/65/13 Marangoni
Kosmeettiset muutokset:
- väri: "musta musta" MB502
- sinkkuvalomaski
- etupuskuri ilman pesureita
- tummat etu- ja sivuvilkut
- takalasin pyyhin + takaluukun lukko poistettu
- takaluukun tekstit korvattu tuoreemman Polon ja Arwidsonin tuning-merkeillä
- G2 GTI kattoantenni Minimani-alumiinipiiskalla
- korin muoviosat maalattu VW:n värikartasta löytyneellä puskuri-mustalla
Sisusta:
1.3 Golf II vaihdekepin nuppi + Jacky vaihdekepin pussi, muuten vakio harmaa.
Kyseessä on pikkusiskon ajoneuvo joka hankittiin kolme vuotta sitten työkaverilta kilvettömänä projektina.
Aiempien omistajien yliajamat supikoirat, tieltä suistuminen ja halkojen kuljettaminen rantasaunalle olivat jättäneet autoon jälkensä, mutta kevyen kunnostuksen jälkeen Polonen on jälleen tiptop kunnossa. Samalla tehtiin myös pieniä, lähinnä kosmeettisia muutoksia.
Teknisiä faktoja:
Merkki ja malli: Volkswagen Polo Coupe
Vuosimalli: -89
Tekniikka: 1.3 2G 40kW
Alusta: 50/50 (mahdollisesti INXX)
Vanteet: 5,5x13 Revolution Empi-keskikupeilla
Renkaat: 165/65/13 Marangoni
Kosmeettiset muutokset:
- väri: "musta musta" MB502
- sinkkuvalomaski
- etupuskuri ilman pesureita
- tummat etu- ja sivuvilkut
- takalasin pyyhin + takaluukun lukko poistettu
- takaluukun tekstit korvattu tuoreemman Polon ja Arwidsonin tuning-merkeillä
- G2 GTI kattoantenni Minimani-alumiinipiiskalla
- korin muoviosat maalattu VW:n värikartasta löytyneellä puskuri-mustalla
Sisusta:
1.3 Golf II vaihdekepin nuppi + Jacky vaihdekepin pussi, muuten vakio harmaa.
Viimeksi muokannut jii_bee, 5.4.2018 13:57. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Kuvissa olleen alustasarjan alkuperästä ei ole tietoa, nykyään alla on Weitec:it. Eipä tuokaan mikään pehmoinen alusta ole, mutta onpahan edes piirun verran mukavampi kuin edellinen.
Viimeksi muokannut jii_bee, 24.10.2015 9:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jatketaanpa tarinaa:
Viime syksynä alkoi askarruttaa saisiko Polosen ajettavuutta jotenkin parannettua. Kurvailu Weiteceillä oli ihan ookoo, mutta silti ajaminen oli sellaista vääntämistä. Hieman korkeakin se oli, 20 milliä matalempana näytti paljon paremmalta.
Kokemukset uretaanipuslista ovat olleet ainoastaan hyviä, joten sellaiset tilattiin tähänkin. Polon etupään setti sisältää kuusi puslaa, kuvasta puuttuu kallistuksen vakaajan kiinnityspantoihin kuuluvat.
Samalla päätettiin vaihtaa hammastanko uuteen, kun parin sentin klappi ratin kehällä ei poistunut ohjausvaihdetta tiukkaamalla. Myös alapallonivelet uusittiin, jolloin kaupan päälle saa myös tukivarret. Uudet jousetkin hankittiin, tällä kertaa FK:n vieterit.
Aikanaan hammastanko ja puslat menivät paikoilleen ja jousijumppa aloitettiin varovasti pelkästään etujouset vaihtamalla. Ja kas, Polostahan tuli ihan mainio auto ajaa! Ei nyt ihan elämys, mutta hauska.
FK:n takajousetkin kävivät paikoillaan, mutta Weitecit saivat edelleen jatkaa tehtäväänsä, kunhan alajousilautasta oli pudotettu pykälän verran. Näillä eväillä Polo saatiin samaan silmää miellyttäneeseen korkeuteen kuin se oli aiemmin ollut. Plussana hitusen mukavampi ajettavuus.
Ulkonäköäkin säädettiin hieman:
Aikoinaan paikallisesta autotarvikeliikkeestä ostetut savunharmaat "crystal"-sivuvilkut vaihtuivat perinteisiin InPron vastaaviin.
Kirkkaiden etuvikkujen lasit taas vaihdettiin Motonetin savunharmaisiin. Jotta ne saataisiin saman sävyisiksi sivuvilkkujen kanssa, lasien sisäpuolelle vetäistiin harso mustaa valojen sävytyssprayta.
13" Revolutionitkin saivat jäädä varastoon. Tilalle tulivat 5,5x15 Fuch-replicat, jotka kiedottiin165/50 Nankangeihin.
Kuten tiedetään, Fuchsien pulttijako ei ole ihan suoraan volkkariin sopiva, joten väliin tarvittiin kierros FK:n adaptereita. Eteen 15 mm paksut, taakse 25 milliset.
Mös ovenkahvat vaihtuivat kromisiin, kun passaavat paremmin yhteen "Fuchsien" kanssa.
Kuvia "2011-lookista" tarjoillaan sitten kun korin maalatut muoviosat saadaan vaihdettua takasin röpelömuovi-kuosiinsa. Etupuskuri, maski ja peilit on jo vaihdettu uusiin, kaari- ja helmamuovit sekä takapuskuri pitäisi vielä löytää jostain (saa tarjota jos lojuu nurkissa ylimääräisenä). Jos osia ei löydy, vaihtoehtona on vetää nykyisiin struktuuriväri ja mattamusta maali.
Viime syksynä alkoi askarruttaa saisiko Polosen ajettavuutta jotenkin parannettua. Kurvailu Weiteceillä oli ihan ookoo, mutta silti ajaminen oli sellaista vääntämistä. Hieman korkeakin se oli, 20 milliä matalempana näytti paljon paremmalta.
Kokemukset uretaanipuslista ovat olleet ainoastaan hyviä, joten sellaiset tilattiin tähänkin. Polon etupään setti sisältää kuusi puslaa, kuvasta puuttuu kallistuksen vakaajan kiinnityspantoihin kuuluvat.
Samalla päätettiin vaihtaa hammastanko uuteen, kun parin sentin klappi ratin kehällä ei poistunut ohjausvaihdetta tiukkaamalla. Myös alapallonivelet uusittiin, jolloin kaupan päälle saa myös tukivarret. Uudet jousetkin hankittiin, tällä kertaa FK:n vieterit.
Aikanaan hammastanko ja puslat menivät paikoilleen ja jousijumppa aloitettiin varovasti pelkästään etujouset vaihtamalla. Ja kas, Polostahan tuli ihan mainio auto ajaa! Ei nyt ihan elämys, mutta hauska.
FK:n takajousetkin kävivät paikoillaan, mutta Weitecit saivat edelleen jatkaa tehtäväänsä, kunhan alajousilautasta oli pudotettu pykälän verran. Näillä eväillä Polo saatiin samaan silmää miellyttäneeseen korkeuteen kuin se oli aiemmin ollut. Plussana hitusen mukavampi ajettavuus.
Ulkonäköäkin säädettiin hieman:
Aikoinaan paikallisesta autotarvikeliikkeestä ostetut savunharmaat "crystal"-sivuvilkut vaihtuivat perinteisiin InPron vastaaviin.
Kirkkaiden etuvikkujen lasit taas vaihdettiin Motonetin savunharmaisiin. Jotta ne saataisiin saman sävyisiksi sivuvilkkujen kanssa, lasien sisäpuolelle vetäistiin harso mustaa valojen sävytyssprayta.
13" Revolutionitkin saivat jäädä varastoon. Tilalle tulivat 5,5x15 Fuch-replicat, jotka kiedottiin165/50 Nankangeihin.
Kuten tiedetään, Fuchsien pulttijako ei ole ihan suoraan volkkariin sopiva, joten väliin tarvittiin kierros FK:n adaptereita. Eteen 15 mm paksut, taakse 25 milliset.
Mös ovenkahvat vaihtuivat kromisiin, kun passaavat paremmin yhteen "Fuchsien" kanssa.
Kuvia "2011-lookista" tarjoillaan sitten kun korin maalatut muoviosat saadaan vaihdettua takasin röpelömuovi-kuosiinsa. Etupuskuri, maski ja peilit on jo vaihdettu uusiin, kaari- ja helmamuovit sekä takapuskuri pitäisi vielä löytää jostain (saa tarjota jos lojuu nurkissa ylimääräisenä). Jos osia ei löydy, vaihtoehtona on vetää nykyisiin struktuuriväri ja mattamusta maali.
Viimeksi muokannut jii_bee, 24.10.2015 9:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tämän hetkinen korkeus tuntuisi olevan noilla adaptereilla, alustalla ja renkailla ihan sopiva.
Vakioon 165/65/13 renkaaseen verrattuna 165/50/15 on halkaisijataan millin isompi, kehä 4mm. Vanteiden ET on 45, eli lopullinen ET on edessä 30m takana 25. Etukaarien kantteja on hieman lovettu, takana kaaret ovat vakiomitoissaan.
5 mm paksummilla adaptereilla, isommissa heitoissa jokainen nurkka hankasi renkaaseen.
Vakioon 165/65/13 renkaaseen verrattuna 165/50/15 on halkaisijataan millin isompi, kehä 4mm. Vanteiden ET on 45, eli lopullinen ET on edessä 30m takana 25. Etukaarien kantteja on hieman lovettu, takana kaaret ovat vakiomitoissaan.
5 mm paksummilla adaptereilla, isommissa heitoissa jokainen nurkka hankasi renkaaseen.
Viimeksi muokannut jii_bee, 21.10.2015 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elikkä kuvia odotellessa :)
Ja niitähän sitten saatiinkin odotella...
Edellisten höpinöiden jälkeen (syksyllä 2011) Polo kävi leimasedän nähtävänä. Saldoksi saatiin hylsy ja apparin jalkatilaan kämmenen kokoinen reikä... Ohuelti teki mieli vääntää reiän tökkinyt katsastushenkilö solmuun, mutta jos ehjän sisäpuolen bitumin ja ulkopuolen korimassan välissä ei ole peltiä, ei sitä siellä ole. Leuka rintaan ja kohti kotiverstasta.
Hyvin pian kävi selväksi, ettei vikojen ja puutteiden korjaamiseen myönnetty kuukausi välttämättä ihan riitä: Mitä enemmän massaa raapi pois, sitä enemmän ruskeaa peltiä löytyi:
Uusiksi menivät helman pintapelti ja helman sisäpellin alareuna edestä puoleenvällin autoa.
Tunkin nostokohta (sama sisäpuolelta), sen päälle tuleva vahvikepelti, helmakoteloon kiinnittyvän lattiapellin reuna sekä se katsastusmiehen löytämä pehmoinen kohta.
Helman Klokkerholmit tilattiin Ebay:sta ja ne sopivat paikoilleen "normaalisti", mm. profiili oli etupäästään takaosaa pyöreämpi, pituutta n. 10mm liikaa ja alareuna jäi turhan etäälle pinnasta, johon se olisi tarkoitus hitsata kiinni. Onneksi niistä selvitään, kun aikansa leikkaa, liimaa ja naputtaa.
Lopuksi saumat vielä tinattiin.
Samalla päätettiin korjata myös tankin luukun ympäristöön ilmaantunut kukkanen, jota pitikin kaivaa pois hieman syvemmältä.
Jotta paikattavaan kohtaan pääsi käsiksi, piti ensiksi irroittaa pakoputki, joka napsahti poikki viimeisen vaimentimen juuresta. Tämän jälkeen poistettiin bensatankki, joka piti ensin tyhjentää, kun joku oli sen juuri tankannut täyteen... :)
Korjauspalaa Polon tankin luukun alle ei valmisteta, mutta Golf II osan todettiin olevan riittävän lähellä, joten sellaisia hankittiin oikein kaksin kappalein.
Yhdellä kuitenkin pärjättiin: sitä käytettiin tämän verran. Palanen täppäiltiin paikoilleen millin verran alkuperäistä peltiä sisemmäs ja loput muotoilusta suoritettiin jälleen tinalla. Näin toimien ruostevaurio saatiin korjattua ilman kyljen vetelyä.
Ennen tinan levittämistä korjattiin vielä sisempi pelti ja leikattiin täyttöaukon reikä muotoonsa.
Kun peltihommat oli saatu tehtyä ja päälle lutrattu vähän maalia, vaihdevivusto sai uudet nivelet ja pakoputki uuden takavaimentimen särkyneen tilalle.
Tuulilasikin käytettiin pois paikoiltaan ja hiekkapuhallettin tiivisteen alta kurkistavat pari ruostepaiseen alkua.
Eikä sisustakaan säästynyt koskemattomana: sitä keksittiin tuunata samzalta lunastetun kolmos-Golffin ohjauspyörän verran.
Lopuksi niitä kauan sitten luvattuja kuvia:
"Hyvää kannataa odottaa" tuskin toteutuu tämän laitteen kanssa, mutta siinä niitä nyt on...
Viimeksi muokannut jii_bee, 5.4.2018 14:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mielessä on ollut, mutta sopivan kokoisia rosterimutkia ei ole vielä kävellyt vastaan.
Omat fiilikset fuchshit-repsuihin ovat hieman ristiriitaiset: jos nyt hankkisin vastaavan setin, ottaisin sen kiillotettuna ja maalaisin mustan osan itse sille kohtaa missä sen kuuluisi olla. Ovat nuo toki muutenkin todella kaukana esikuvistaan, niin kuin replikavanteen kuuluukin olla.
Eipä noissa muuta valittamista, 60-luvun vannedesign, 2000-luvun rengasmuoti ja kasari-volkkari passaavat kivasti yhteen.
Onpa muutama tavallinen kadun tallaajakin (joilla ei taatusti ollut hajua mikä se Fuch on) tullut hehkuttamaan kuinka hienot vanteet Polossa on...
Omat fiilikset fuchshit-repsuihin ovat hieman ristiriitaiset: jos nyt hankkisin vastaavan setin, ottaisin sen kiillotettuna ja maalaisin mustan osan itse sille kohtaa missä sen kuuluisi olla. Ovat nuo toki muutenkin todella kaukana esikuvistaan, niin kuin replikavanteen kuuluukin olla.
Eipä noissa muuta valittamista, 60-luvun vannedesign, 2000-luvun rengasmuoti ja kasari-volkkari passaavat kivasti yhteen.
Onpa muutama tavallinen kadun tallaajakin (joilla ei taatusti ollut hajua mikä se Fuch on) tullut hehkuttamaan kuinka hienot vanteet Polossa on...
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa