Kattoluukun hilppeiden vaihto Golf mk3

Kattoluukun hilppeiden vaihto G3 (VR6:een), kyseessä siis sähköisesti aukeava lasikattoluukku.


Tästä se alkaa, haetaan VW:ltä sopivat kalikat. Varaosanumero on siis 1HO 898 014, paketissa tulee vaijerien ohella kaikki tarvittavat rojut kattoluukun kummallekin puolelle.

Homma vois vaikka alkaa siitä että revitään kattoverhoilu kokonaan irti. Ite aloittelin ottamalla luukun moottorin päällä olevan suojakopan irti sekä kattoverhoilussa luukun ympärillä oleva nauhan irti. Myös etu- ja takasivuikkunan välissä olevan pilarin verhoilut, sekä tuulilasin reunoilla olevat verhoilulistat irrotetaan. Näin paljastuu ikkunan yläreunassa menevien listojen kiinnitysruuveja.

Sen jälkeen yläreunan verhoilulistat irti.


Kauhukahvat sekä edestä, että takaa irti.

Sen jälkeen kun verhoilulistat ja kauhukahvat ympäriinsä on irti, pitäs kattoverhoilun tipahtaa irti. Kandee pitää joku kaveri mukana hommassa, on aika helvettiä vedellä yksin verhoilua kontin kautta ulos.

Kun kattoverhoilu on pois tieltä, kannattaa ensimmäiseksi ottaa vedenpoistoputket irti, lähtee ihan vetämällä. Ja näkyy kuvassa sinisinä putkina kattoluukun kumminkin puolin. Jos suinkin mahdollista, olisi hyvä painaa paineilmalla irrotettujen poistoputkien päästä sisään, jotta kaikki mahdolliset tukokset saadaan auki. Kiinnitysvaiheessa ei moisia välttämättä tuu ajatelleeksi ja onhan se mukavampi kun kaikki valmistelevat toimenpiteet on tehty jo aiemmin kasaamista silmällä pitäen.
Kattoverhoilun irrottamisen jälkeen pääset ruuvaamaan kattoluukun kiinnitysruuvit auki, niitä on useampi kummallakin puolella. Ja tässäkin on hyvä olla kaveri apuna, luukku kaikkineen nimittäin painaa "jonkin verran...."

Kun kaikki kattoluukun ruuvit on auki, vedetään luukkumekanismi kokonaisuudessaan ulos kontin kautta. Irrotetun luukun edessä näkyy verhoiluun kuuluva luukun aurinkosuoja, ja takana kiinnikkeitä joista purkamista jatketaan.

Seuraava homma on irrottaa luukussa muutamalla ruuvilla kiinni oleva moottori. Lähempää luukun moottoria katsottaessa muuten näkyy nuolella varustettu läppä, joka kääntyy kuusikoloruuvin päältä sormella kääntäen pois. Siitä saa luukun manuaalisesti suljettua moottorissa kiinni olevalla kuusikoloavaimella, jos moottori ei jostain syystä halua sähköisesti toimia.

Moottori siis irti luukkumekanismista, tämän jälkeen päästään itse "sylttytehtaaseen kiinni"...

Kun moottori on irti, vapautuvat luukkua käyttävät vaijerit. Toinen toimii moottorin toiselta puolelta, ja toinen toiselta... Comprénde? Ai ei, no se selviää tarkastelemalla luukkua moottorin kohdilta kun se moottori nyt vihdoin on irti...

Luukkumekanismin takaosasta kiskosta ruuvataan lukitukset irti jolloin pääset vetämään vanhat vaijerit kilkkeineen pois. Sitten vaan uutta tilalle.

Muistaakseni kuvassa lähimpänä vasemmalla näkyvä alumiiniosa on juuri se joka noista hajoaa. Ja kun se nyt on auki niin ei kai kukaan vaihda vaan toista puolta, kun kuitenkin se toinenkin kohta kajahtaa... Eli kumpikin puoli vaihtoon ja luukku kiinni, päinvastaisessa järjettömyydessä... :) Ja ennen luukun autoon kiinnilaittamista kannattaa puhdistaa ja rasvata vaikkapa vaseliinilla ne kiskot missä se luukku liikehtii...

Kun laitat luukkua kiinni, joutuu vaijereita jonkin verran passaamaan jotta saa kummankin puolen avautumaan tasaisesti. Sillä moottorissa kiinni olevalla kuusiokoloavaimella kandee ennen kiinnilaittoa jokusenkin kerran kokeilla että luukku liikkuu molempiin suuntiin tasaisesti kouruissaan. Kun kaikki näyttää olevan ookoo, mekanismi kokonaisuudessaan pitäs taas ujuttaa kaverin suosiollisella avustuksella kontin kautta takas ja ruuvata kiinni. Ja sen jälkeen ois suositeltavaa laittaa piuhat moottoriin kiinni, saattaapi sillee toimia hieman sujuvammin... Ja muistetaan sit ne vesikourut...

Lopuksi säätöä, itellä ainakin luukun säätäminen oli melkoinen .mein kampf. jotta sen sai säällisesti toimimaan, mutta kyllä sinne asettuu ja säätyykin kohdalleen kun tarpeex jaksaa ähertää.

Luukun korkeutta säädettäessä kannattaa huomioida että luukku pääsee tarpeeksi laskeutuman siinä vaiheessa kun tarkoitus on laskea se kokonaan katon sisään. Jos jätät luukun liian ylös, tapahtuu luukkua sisään vedettäessä jumittaminen ja pahimmassa tapauksessa pääset vaihtamaan ko. kilkkeet kohta uudestaan... Korkeuden säätö tapahtuu torxeista joita on kaksin kappalein kattoluukun molemmin puolin.

Tää sepustus oli nyt muistin varaisesti yli kahden vuoden jälkeen toimenpiteen suorittamisesta tusattu joten epätarkkuuksia lienee jonkin verran. Mutta suunnilleen noin se menee...

Tämä siis VR6:een tehtynä, yleensä Golf 3:een lisäohjeita saattaas olla haettavissa vaikkapa osoitteesta http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=3 ja sieltä esim. hakusanalla SUNROOF.

Corradoissa lienee hieman toisenlainen (?) mekanismi, Vortexin lisäksi esim. oheisesta linkistä saattaa Raadon omistajille olla iloa: http://www.corrado-club.ca/forum

Kuvat ja teksti: © by Timppa




Mainosta ffp.fi sivustolla.
Ota yhteyttä