Golf/Jetta mk2 ja Golf/Vento mk3 ajovaloautomatiikat

Golf mk3 ja Vento

Kytkentä on rakennettu 1995 Ventoon. Valokytkin on kuitenkin sama muissakin vuosimalleissa, joten tämä kytkentä toimii myös niissä. Jos rakennat tällaisen, tee kunnolliset liitokset johtoihin! Osa valokytkimen taakse tulevista johdoista tulee suoraan akulta eikä välissä ole sulakkeita tms. suojauksia, joten älä polta autoasi. En vastaa jutun seurauksena syntyneistä vahingoista!

Automaatti toimii siten, että valokytkimen ollessa 0-asennossa valot syttyvät, kun auto on käynnissä tai virta on päällä. Startin ajaksi valot sammuvat. Muissa valokytkimen asennoissa valot toimivat kuten ennenkin.
 

Kytkentää varten tarvitset 2 autorelettä ja liittimet niille ja hieman johtoa. Relekannat ovat käteviä tähän. Itse laitoin releet kantoihin ja koko paketin nippusiteillä kiinni valokytkimen taakse johtonippuun. Kytkentä mahtuu sinne ihan hyvin ja tarvittaessa siihen pääsee nopeasti käsiksi.

Kytkentäkaaviosta selviää, mitä muutoksia valoautomaatti vaatii.


Ajovalokytkimen rinnalle on kytketty 2 relettä, toinen ajovaloille ja toinen parkeille. Releiden ohjaus tulee valokytkimen liittimestä TFL, jota ei ole normaalisti kytketty mihinkään. TFL-nastaan sopivia liittimiä voi ostaa ainakin Volkkari-liikkeistä ja todennäköisesti myös autotarvikeliikkeistä. TFL-liittimet
Ratin alta vilkkuviikseltä pitää katkaista harmaa johto. Tämä poistaa toiminnon, jolla vilkkuviiksestä saa toispuoleisesti parkit päälle. Jos haluaa joskus ajella ilman valoja, niin TFL-liittimestä releille lähtevän johdon väliin voi lisätä katkaisijan.

Tämän kytkennän hyviä ominaisuuksia on ainakin se, että jos jompi kumpi releistä hajoaa, niin valokytkin toimii kuten ennenkin eli valot saa siitä huolimatta päälle. Toinen hyvä puoli on, että jännitehäviöt pienenevät, kun virta kulkee releiden kautta, eikä kuluneen valokytkimen kautta. Kytkentä on toiminut ongelmitta pari vuotta autossani.


Jetta / Golf II ajovaloautomaatti


Tämä kytkentä toimii samoin kuin tuo III-mallisiin tarkoitettukin. Kytkentä on hieman monimutkaisempi, koska TFL-nastaa ei ole II-mallien valokytkimessä ollenkaan. Tämän vuoksi kytkennässä on yksi vaihtorele kahden tavallisen releen lisäksi. Kytkentäkaavio II-mallien valoautomaatista.


Kirjoitteli: Kristian Rantamäki © 2004



Mainosta ffp.fi sivustolla.
Ota yhteyttä