VW Golf historiaa

Golf mk1
Ensimmäinen Volkswagen Golf (mk1) esiteltiin ensimmäisen kerran suurelle yleisölle Munchenissä toukokuussa 1974. Golfin muodoista vastasi Giorgio Giugiaro ja pituutta Golfilla oli 3,7 metriä, joka vastaa tämän hetken Polon pituutta.

Ensimmäinen Golf GTI (Grand Turismo Injection) esiteltiin 1976 Frankfurtin autonäyttelyssä. Nokalla hyrräsi 1.6 litrainen nelisylinterinen moottori pyörien 81kW voimalla. Samana vuonna esiteltiin myös diesel versio Golfista. Vuoden 1976 kruunasi lisäksi miljoonannen Golfin valmistuminen tehtaalta.

Maaliskuussa 1979 esiteltiinkin seuraavaksi Golf Cabriolet. Tämä maailman myydyin avoauto pysyikin tuotannossa 14 vuotta, eli viimeiset tehtiin vuonna 1993. Vuodesta 1988 eteenpäin Cabriolet on varustettu hydraulisilla nostimilla.

Elokuussa 1979 Golf mk1 sai pienen ulkonäön kohennuksen, johon kuului mm. uudet puskurit. Kaksi vuotta myöhemmin vaihdettiin takavalot leveämmiksi ja kojelautaakin muutettiin.

Vuonna 1983 Golfia alettiin valmistaa myös 51kW turbodieselinä, sekä 1.8 litraisella 82kW GTI:nä. Samana vuonna tuli myös Volkswagen Caddy joka on omalla tavallaan pick-up Golf. Yhteensä mk1 Golfeja valmistettiin noin 6,8 miljoonaa kappaletta.

Golf mk2
Golf mk2 esiteltiin Munchenissä vuonna 1983 ja se oli akseliväliltään pidempi ja tavaratiloiltaan suurempi kuin edeltäjänsä. Uudenlainen yhdysheiluriakselisto takana paransi huomattavasti auton ajo-ominaisuuksia mk1:een verrattuna. Myös etu-tuenta oli huomattavasti tukevampi.

Vuonna 1986 markkinoille tuli uusi Golf GTI. Tässä 102kW tehoisessa moottorissa oli 16 venttiiliä ja huippunopeutta yli 200km/h. Samana vuonna esiteltiin myös Golf syncro. Tämän viscokytkimellä varustetun nelivedon moottorina oli 1.8 litrainen 66kW moottori (Sama kuin 1.8CL:ssä) ja ABS jarrut vakiovarusteena. Vuodesta 1987 eteenpäin tuli mallistoon myös katalysaattorit ja sporttisiin malleihin ABS:ät.

Elokuussa 1987 Golf mk2 sai ensimmäisen faceliftin johon kuului mm. etuikkunoiden muuttuminen yksi osaisiksi.

Vuonna 1988 saapui Rallye Golf 118kW G60-moottorilla. Tällä nelivetoisella autolla oli yllään vahvempi, sekä selvästi erilainen kori kuin muilla Golfeilla. Vuonna 1989 valmistettiin myös 70 kappaleen limited-edition erä neliveto G60 16V Golfia normaalilla korilla sekä 154kW moottorilla. Samana vuonna Golf mk2:n toisessa faceliftissä tuli mm. isot puskurit ja helmalevikkeet.

Golf Country vei Golfin maastoon vuonna 1991 juuri ennen seuraavan sukupolven tuloa...


Golf mk3
Golf mk3 olikin jo ulkonäöltään selvästi modernimpi kuin edeltäjänsä. Uusi 2.8 litrainen VR6 moottori 128kW teholla antoi uutta puhtia konepellin alle. Myös 16V GTI kehittyi 2.0 litraiseksi sekä 110kW:seksi.

Uusi Golf Cabriolet esiteltiin kesäkuussa 1993 ja vanhan Cabrioletin valmistus lopetettiin. Samana vuonna esiteltiin entistäkin tilavampi Golf Variant.



Golf mk4
Generation Golf nimellä kulkeva Golf mk4 esiteltiin 1997 Frankfurtissa. Tässä entistäkin suuremmassa Golfissa on täyssinkitty kori ja moottori vaihtoehdot pitävät sisällään mm. 2.3 litraisen V5 moottorin sekä 1.8 litraisen 20V Turbo moottorin. Molemmista irtoaa 110kW tehoa.

Vuonna 1998 esiteltiin 4MOTION nimellä kulkeva Haldex-kytkimeen perustuva neliveto Golf jota saa myös 150kW tehoisella 2.8 litraisella V6 moottorilla. Samana vuonna Golf Cabriolet muuttui hiukan mk4:n kaltaisemmaksi, mutta pohjimmiltaan se on vieläkin mk3.

Syyskuussa 2000 valmistettiin 20. miljoonas Volkswagen Golf. Kesäkuun lopulla 2002 Golf nousi Kuplavolkkarin ohi valmistettujen autojen määrässä (Kuplia valmistettiin reilut 21.5 miljoonaa, tosin taitavat vielä tehdä edelleen muutamia vanhoja kuplia Meksikossa). Kuplan ohittaessaan Golf nousi maailman toiseksi valmistetuimmaksi automalliksi. Kärkipaikkaa tilastossa pitää Toyota Corolla, jota on valmistettu hieman yli 30 miljoonaa kappaletta.

Golfin suosiota selittää se, että se on aina ollut tilava, monikäyttöinen, suorituskykyinen, taloudellinen sekä erinomainen ajettava.

Tuomas Kuisma © 2001-2002 - Materiaali lehdistä ja verkosta.



Mainosta ffp.fi sivustolla.
Ota yhteyttä