Golf mk2 -84-91 lämmityslaitteen kennon vaihto

1. Tyhjennä jäähdytysneste irroittamalla alavesiletku. Irroita samalla lämmityslaitteen kennolle menevät 2 pienempää letkua tulipellistä.

2. Irroita ohjauspyörän alapuolelta iso muovipaneeli jossa on asiapaperikotelo. Irroita myös matkustajan puolen tavarahylly.

3. Irroita lämmityslaitteen säätimet ja puhaltimen käyttökytkin. Ne irtoavat vetämällä. Sen jälkeen voit irroittaa vetämällä alla olevan paneelin jossa on lämmityksen valaistut kuvakkeet. Paneelissa on puhaltimen sähköpohja ja valaistuksen sähköjohto. Sähköpohja irtoaa vetämällä. Jos valaistus ei toimi niin on koko paneeli uusittava. Paneelin alta on avattava 3 ristikantaruuvia jotka kiinnittävät vaijerikotelon kojelautaan.

4. Ruuvaa vaihdetangonnuppi irti. Nosta suojapalje irti. Suojapalkeen alla etupuolella on 1 ristikantaruuvi. Sen irroittamisen jälkeen konsoli on vedettävissä taaksepäin irti. Muista irroittaa tupakansytyttimelle tuleva sähköjohto.

5. Seuraavaksi on irroitettava jalkatilan puhalluskanava. Se on kiinni muutamalla ruuvilla: Yksi on kaasupolkimen vieressä ja yksi on siinä vähän ylempänä kiinnittäen kanavan lämmityslaitteen runko-osaan. Matkustajan puolella oli myös 2 ruuvia. Nyt voi irroittaa myös kojelaudan keskisuuttimet. Keskisuuttimien ylöspäinsuuntautuviin kiinnitysruuveihin pääsee käsiksi kääntämällä suuttimet osoittamaan ylöspäin. Alareunassa on lisäksi pienet kielekkeet. Nyt voi poistaa kojelautasuuttimien jakokanavan joka on kiinni kahta puolta muovisilla 10mm kannalla olevilla muttereilla.

6. Raitisilmapuhallin sijaitsee matkustajan puolella ja ensin on sitä ja poikittaissuuntaista kanavaa suojaava harmaa eristemuovi poistettava. Puhallin on kiinnitetty ylöspäin. Iso kiinnitysruuvi on puhaltimen etupuolella (ajosuunnassa takapuolella) ylhäällä näkymättömissä mutta sen voi kiertää auki käsin. Muista myös sähköjohto.

7. Konetilasta tulipellistä täytyy vielä irroittaa kolme 10mm kannalla olevia muttereita. Niiden kierteet voivat olla jumissa mutta kiertämällä muttereita joitain kierroksia aukipäin lähtevät harvat kierteet auki lämmityslaitteen muovirungosta, vaikkei konetilan puolella mitään näyttäisi tapahtuvankaan.

8. Nyt matkustamon puolelta pitäisi pystyä irroittamaan lämmityslaite ja puhaltimelle johtava puhallinkanava. Vaijerit ja säätimet lähtevät samassa paketissa. Jossain tapauksessa puhallinkanavan kiinnityksen metalliklipsien irroittaminen saattaa olla avuksi.

9. Kun koko laitteisto on irti niin kenno nousee kotelostaan ylöspäin. Uuden kennon mukana toimitettavat tiivisteet on syytä muistaa kiinnitettäessä uusi kenno koteloonsa.

10. Kasaaminen sujuu päinvastaisessa järjestyksessä. Raitisilmapuhaltimelta tuleva kanava on syytä kiinnittää lämmityslaitteen runko-osaan ennen kokonaisuuden nostamista paikoilleen. Varmistu, että tulipellin ruuvit osuvat kohdilleen.

11. Samalla ennen kuin täyttää lopullisesti uudet jäähdytysnesteet, kannattanee huuhdella jäähdytysjärjestelmä puhdistusaineella.

12. Sitten uudet nesteet sisään järjestelmään ja koeajo tilannetta lämpömittarista tarkkaillen. Tässä vaiheessa pitää lämmityslaitteen lämmönsäätövivun olla auki/kuuma- asennossa. Itselläni täytyi alkuun availla paisuntasäiliön korkkia muutamia kertoja varovasti aina parin kilometrin ajon jälkeen nestettä lisäillen ennen kuin tilanne stabiloitui. Välillä käytin autoa tyhjäkäynnillä paisuntasäiliön korkki auki saadakseni järjestelmästä ilmat pois.


Tomi Tenhunen © 2002



Jatkoa edelliseen ja kokemuksia G60/Rallyestä -89


G60 rallyessa joutuu ottamaan paineputken läppärungosta irti ja kääntämään sen sivuun. Samoten tuulilasin pyyhkijän moottorin päällä oleva vedenohjausmuovi täytyy irroittaa.

ABS- jarrutehostimen öljyn täyttökorkista johdot irti ja korkki pois paikaltaan

Puolan johdot irti. Kannattaa irroittaa puolan kiinnityksen ylin pultti ja mutteri yhdistelmä kokonaan sekä alempaa löysyttää, niin että puolan pääsee kääntämään ja vetämään pois kiinnikkestään (puolan telineeseen kiristettävä tasapääkantainen pultti löysytettävä tätä ennen).


Konehuoneen puolelle tulevat jäähdyttimen kennon putket saa tämän jälkeen klemmareistaan irti. Koneen edestäpäin katsottuna vasemmanpuoleisen putken klemmarissa ei ole ongelmaan, mutta oikealla puolella oleva klemmari on pahasti putkien, puolan sekä abs - sylinterien takana.

Kuskin ja pelkääjän penkki irti. Lattialle pelkääjän ja kuskin jalkatilaan muovi, niin ettei itse asentaja ole lopuksi umpi -klykoolissa, jos kennon on purkatunut sisätilaan.

Kun penkit ovat pois on enemmän tilaa mellastaa. Ja jos esim. hanskalokero ei lähde irti ilma välkivaltaa, joutuu pelkääjän jalkatilassa olevan raitisilmatunnelin paloittelemaan paikoillaan ollessa. Penkin antama tila on tuolloin tarpeen. Raitisilmatunnelia pitelee 6 pientä metallihakasta jotka saa taivutettua irti pienellä tasapäämeisselillä.. Tämän lisäksi raitisilma tunnelia pitää paikoillaan sellainen oikealta puolelta sellainen musta käsin pyöritettävä mutterin murkula. Kun hanskalokeron saa irti, niin se helpottaa raitisilmatunnelien paikalleenlaittoa kokonaisena valmiiksi kiinnitettynä muuhun kokonaisuuteen. Jos otat raitisilma tunnelin irti niin jos haluat saada sen takaisin kunnolla paikoilleen niin joudut purkamaan osan missä on sisätilan jäähdyttimen kenno. Eli niitä kuutta klipsiä on mahdotonta saada paikalleen muuten kuin että koko paketti on irti kennoineen autosta.


Yleensä hanskalokero on jumiutunut golf mk2 autoissa, lokeron yläpinnalla kulkevaan bitumimattoon ja sen saa työnneltyä irti hanskalokeron katosta kojetaulun sisältä sormilla kunhan raitisilmatunneli on kokonaan irti. katsottaessa hanskalokeroa pelkääjänpaikalta päin niin kojetaulun sisällä hanskalokeron vasemmalla puolella menee tulkirauta jossa on 8mm pultti ja se ei ole millään tavoin kiinni hanskalokerossa, tuo täytyy irroittaa sekä kojetaulun ulkopuolella oven välissä oikealla puolella olevat 8mm kiinnikkeet jotta hanskalokeron ja siihen mahd. kiinnittyneen pikimaton väliin saa taivutettua enemmän tilaa sekä sitten vedettyä lokeron irti.


Sitten sellainen, että jos kennon on hajonnut autossa niin pelkkä kennon vaihtoprojekti ei riitä.

Aina kennonvaihdon yhteydessä täytyy varautua siihen, että Lattiamatot ja äänieristeet on putsattava klykoolista sekä sen jälkeen auto sekä verhoukset kuivatettava. Kun lämmitys laiteisto kennoineen on pois paikoiltaan niin tämä on helppo urakka. Ovien kynnyslistat irti, sekä kuskin puolen jalkatilasta käyttöpolkimien takaa muutama muovinen kiinnike irti. Pelkääjän jalkatilassa on yksi kiinnike.


Kaikki klykooli on huuhdeltava irti verhouksista, muuten lattiaan jää auton loppuelämäksi klykoolin ruostuttava tahmainen kosteus joka ei haihdu ajan kanssa. Vaikka vaikuttaisi aluksi siltä, ettei kenno ole paljoa ehtinyt vuotaa, niin lattiassa olevat ääneneritysmatot vetävät helpost pienen ajan kanssa uskomattoman määrän nestettä sisäänsä (Litra tolkulla). Lattiamaton alle tulevat äänieristeet joissa yhdellä sivulla bitumi maksavat maahantuojalle 40. pala ja niitä menee auton lattiaan aina 4kpl (saksan tilaustavaraa). Motonetistä saa prikulleen samaa mattoa 11e levy, josta saa leikattua pari "palaa" vielä reilumman kokoista palaa, kuin orkkiksena on ollut. Eli noita ei kannata alkaa kuivattelemaan ja pesemään, uutta mattoa kehiin vaan.


Ääneneristysmattojen alla on sellaisia räjäytys mattojen näköisiä neliöistä kuvioista mattoa (sisältävät valkoistaa "hiekkaa"?) jotka eivät hengintä kosteutta mihinkään suuntaan ja pienikin kosteus näiden alla tai pinnoilla varmasti homehtuu pienenkin ajankuluessa.


Jani Korpi © 2005



Mainosta ffp.fi sivustolla.
Ota yhteyttä