A3 Sportback + Jetta V

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

A3 Sportback + Jetta V

ViestiKirjoittaja enraa » 3.3.2015 18:24

Tervehdys, laitan tännekin luettavaksi tuota projektia.
Tarkoitus on ihan parin kuukauden sisään hankkia veljelle 5 korin Golf, joka tuskin pysyy kauaa vakiona joten ajattelin tämän foorumin tarjoavan asiantuntemusta näistä vehkeistä.

Ostin noin vuosi takaperin A3:n. Haussa oli A4 B7 korin Audit myös mutta sopivaa ei tahtonut löytyä, joten pikkumallin tarjonnasta bongasin tämän 2009 mallisen 2.0TDi:n.

Kuva koeajon jälkeen kaupan pihalla

Pian kunnostin talveksi Mersusta jääneet 16" vanteet. Olivat ihan hirveässä kunnossa ja käytin ne lasikuulapuhalluksessa, jonka jälkeen epoksi- ja hiontapohjamaalit sekä Mipa 2k mattamusta, joka on lähempänä silkinmustaa kuivuttuaan. Linkki kansioon, jossa kuvia kunnostuksen vaiheista

Ajelinkin noilla sitten talven ja kevääksi kunnostelin toisen setin vanteita, RH ZW4 8,5+10x18. Nämäkin kävivät Sinkkosella puhallettavana ja sen jälkeen suihkin taas epoksit yms. ja viimeisenä vannehopean. Lipat kiillottelin vesihiomalla ja kiillotusvahoilla sekä erilaisilla kangaslaikoilla. Keskimerkeiksi hankin possun lätkät eBaystä ja Titanium Touchilta kultaiset pultit. Kunnostuskuvia näistäkin

Kevät kun koitti niin hankin alustaksi BC Racing BR:n, joka on mielestäni erittäin miellyttävä ajaa. Alustan vaihto ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan kun alapallonivelet ei lähteneet ehjänä irti, ja oli tietenkin lauantai-ilta. Tästä suivaantuneena hankin maanantaina uudet pallonivelet ja uusin samassa rytäkässä kaikki levyt ja palat TRW:n osilla niin on jarrutkin siistimmät.

18" RH:t ei ollut vielä valmiit kun sain alustan ja muut osat paikalleen niin ajelin hetken 17" ZW1:llä jotka oli varastossa. Nämä on kokoa 8,5+9x17".

Kuva
Kuva

Ennen pitkää myös ZW4:lle saatiin renkaat päälle.
Näiden lopulliset speksit spacereiden jälkeen on 8,5" et27 + 215/40 ja 10" et40 + 225/40.
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut enraa, 22.3.2015 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 3.3.2015 18:39

Auton käytettävyys alkoi hyvin pian haittaamaan kun takajouset oli sen verran löysät ettei tuolla paljon mitään kuljeteltu, enkä halunnut jäykempiä jousiakaan ettei ajettavuus huonone.

Vaihtoehdoksi jäi siis ilmajousitus jonka komponentit toimitti Lowtoys ja alustan osat Car Audio Sale briteistä.

Osiksi valikoitui:
- Airlift Performance ilmajouset
- Viair 444C
- 20gal säiliö
- KPC Dual needle mittarit + Osir mallikohtainen teline + AVS7 ohjaus
- SMC 3/8 magneettiventtiilit 8kpl vaimennetuilla poistoventtiileillä

Tässä vaiheessa etuvanteiden kehätkin oli vaihtunut 1,75" --> 2,25" jolloin vanteiden leveys kasvoi 9".

Kolme päivää asennettiin osia kahden miehen voimin ja saatiin Sunnuntai-illaksi auto kasaan:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ajokorkeus on matalampi kun autoa saa pahassa paikassa nostettua:
Kuva

Kesä mentiin näin ja syksystä otettiin vielä viimeiset kaverikuvat:
Kuva
Kuva

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 3.3.2015 19:01

Täksi talveksi kunnostin vielä 8x18 Audi replicat joille tuli 225/40 nastat. Väriksi valikoitui Porschen Gulf-sininen josta en enää pitänyt pian autoon asennuksen jälkeen, mutta mikäs siinä enää auttoi kun pakkaset oli jo alkaneet:
Kuva

Koska kahta kesää ei samoilla vanteilla voi ajaa, ostin täksi kesäksi Audi OEM Speedlinet kokoa 9x19" et33. Nämä kävi taas puhalluksessa ja saivat väriksi Imrezan tummanharmaan metallivärin ja keskimerkit punaisiksi. Näille tilasin äskettäin renkaat kokoa 225/35, joilla on tarkoitus saada auto lailliseksi kun ilmajousituskin on muutoskatsastettu.
Kuva

Autossa on koko ajan häirinnyt S-linettömyys, johon hankin helpotusta S-line kynnyslistojen ja OEM S3 puskurin myötä. Myös muovihelmat tuli tilattua jo keväällä 2014 jotka lopultakin maalataan ja kiinnitetään puskurin myötä. Konepeltikin maalataan kiveniskemien vuoksi.
Kuva
Kuva

Venttiilien ja kompuran asennus tuli tehtyä uusiksi joulun tienoilla:
Kuva Lisää kuvia tästä

Eli näillä mennään kesää kohti ja pian saadaan toivottavasti projektin tynkää myös Golf V:stä. Audi on tarkoitus ottaa pian pukeille ja työn alle, sen aikaa kuljen mk3 Golffilla. Loppuun vielä lista mitä autolle on tehty/tullaan tekemään.

Tehty:
- Airlift ilmajousitus
- Osir mittariteline, AVS7, 2kpl KPC
- Jarruremontti
- S-line ovilistat
- Tummennetut ikkunat
- Ajovalojen hionta ja kiillotus
- Led sisävalot
- 18x8 Audi replicat + nastat

Tulossa:
- Speedline OEM 9x19 et33
- S3 puskuri, helmat
- konepellin ja takaluukun maalaus
- Jarrusatuloiden ja -kilpien maalaus
- Ilmajouset takaisin kiinni, nyt BC-racing väliaikaisesti
- Frame notch
- Punaista detailia, blackline maski

Rascal
-
Viestit: 650
Liittynyt: 11.11.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rascal » 4.3.2015 21:02

Tulossa varmasti tyylikäs kokonaisuus. Kompuran yms.., asennus miellyttää silmää. Jääkö näkyviin vai tuleeko tuohon joku kansi?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.3.2015 22:59

Tykkään. Myös mun mielestä tyylikäs kompura-asennus. Vielä kansi päälle niin ettei näy ja säiliö piiloon lattian alapuolelle ni on hyvä :)

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 5.3.2015 17:18

Kiitoksia.

Joo, tuo asennus tulee siis varapyöräkoteloon ja se jää lattian alle piiloon. Tein viime kesään verrattuna siistimmän asennuksen että sitä kehtaa jollekin näyttää ja sain kompuran pois takaluukun puolelta, metelöi aika hyvin.

Säiliö on metrin pituinen ja sitä ei oikein minnekään saa joten se jää takaluukkuun:
Kuva

Laitan uuden päällysteen vielä lattiaan kun jäi reikä vedenerottimen vanhasta asennuksesta.
Vedenerotin tulee nykyään näin, tyhjennyskin on aika helppoa kun penkin kääntää:
Kuva

Eli käytännöllisyys ennen kaikkea. :)

Maalarille soitin eilen ja osat menee maalattavaksi 15. päivä, ja ehdin kasata kaikki vasta 27-29. päivä eli silloin alkaa tapahtua.
Maalaan jarrusatulat ja kilvet sillä aikaa.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 5.3.2015 17:47

Aij perhana, todella siistiä työtä, pakko sanoa!

Tämmöinen olisi itselleni pieni unelma, nelikkona ja konepellin alle kun pääisisi vielä rakentelemaan pientä tehonlisäystä.. Nooh, ehkä joskus :)


Jatka samaan malliin! Voi vain kuvitella miltä tämä kesällä tulee näyttämään..

Ronny_N
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.12.2011 15:01

ViestiKirjoittaja Ronny_N » 5.3.2015 17:48

Tosi hieno!
missäpäin tää auto liikkuu?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 5.3.2015 19:24

Asiallisen näköistä touhua.

Kompuran asennuksessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että paha-ääninen härveli myös lämpenee aika reilusti jos enemmän (esim jossain tapahtumissa) säätelee alustaa edestakaisin. Eli kaipaa ympärilleen ilmatilaa.

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ViestiKirjoittaja Styroks » 5.3.2015 19:57

Säiliön koolla voi varmaan vähän pelata tuota kompuran pyörimistä vähemmälle? Toki jokin raja siinäkin, millaista kanisteria peräkonttiin voi sovitella.
Komea kokonaisuus, ei siitä pääse yli eikä ympäri!

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 5.3.2015 23:29

Kiitoksia, tällä liikutaan kesät Loimaalla ja arki Porissa.

Ostin tuohon jo alumiinisen 7x14cm tuuletusritilän joka tulee takapuskurin puoleiseen seinämään. Myös tietokonetuuletin on tarkoitus laittaa kompuraan kiinni. Onko jollain tietoa, toimisiko vaikka bilteman "sisävalon viive" systeemi tuossa jos haluan että tuuletin pyörii vielä vähän aikaa kompuran sammumisen jälkeenkin?

Säiliön koosta sen verran että tuo on varsin käytännöllinen kun kontin syvyydestä ei lähde paljoa ja sen päällekin voi laskea tavaraa kunhan suojaa liinalla. 3gal säiliöllä kompura huutaisi joka nostolla joten pienempää en halunnut. :)

ilezh
-
Viestit: 80
Liittynyt: 14.7.2011 13:57

ViestiKirjoittaja ilezh » 5.3.2015 23:52

Nuo speedlinet on hyvä hanke.
Tulee varmasti näppärän näköinen kampe. :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.3.2015 21:32

Vaihtaa säiliön vaikka kahteen pienempään niin saa piiloon senkin.

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 9.3.2015 13:30

Vaikka kaksi pientä säiliötä olisikin niin ei kaikkea tuonne varapyöräkoteloon silti saa.
Korotettuja lattioita näihin on tehty kun säiliö on lyhyt, jolloin puolet säiliöstä mahtuu varapyöräkoteloon.

Pientä päivitystä tähän väliin vaikka isommat jutut alkaa vasta viikon päästä:
Tuli keskimerkit maalattua (viime kuvassa ei ole lakkaa) ja väri on mielestäni oikein hyvä. Tämä on hieman tummansävyinen metallinhohtopunainen.
Kuva

Etupään sovituskuva, camberia on väännetty hieman negatiiviseksi jolloin vanne ottaa vähän kiinni lokarin sisäpintaan. Laitan camberia lisää niin menee kivuttomasti. Takapään sovituksesta olikin kuva aiemmin, ja siellä tilanne on täysin samanlainen eli pienellä lisäcamberilla hyvä.
Kuva

Veljelle tuli auto hankittua viikonloppuna. Käytiin paria Golfia katsomassa, ja aika pahasti sai molempiin pettyä. Sitten katsottiin yksi A3 joka oli vielä pahempi kuin Golffit yhteensä.
Paluumatkalla pistäydyttiin katsomassa vielä yhtä Jettaa joka olikin varsin siisti ja hyvillä varusteilla:
Kuva

Auto on 2008 vuosimallia Luxline varustelulla ja siitä löytyy xenonvalot, tutka ja muuta vastaavaa. Sisusta mustaa kangasta ja väri metallimusta.

Vakiokunnossa tuo ei kauaa pysy, alustasarja tuohon on jo ja vanteiksi on tulossa RH ZW4:t. Näistä myöhemmin lisää. Rekisteröinnin yhteydessä tilattiin finnittömät kilvet ja maalipinta olisi tarkoitus koneellisesti kiillottaa viikonloppuna. Muita suunnitelmia ei vielä ole, varmaan etulippaa ja muuta pientä tiedossa.

petena
-
Viestit: 59
Liittynyt: 26.4.2004 13:45

ViestiKirjoittaja petena » 9.3.2015 17:12

Hei oiskos värikoodia heittää noista merkeistä ja olikos sulla lakka niissä .
Samanlaiset vanteet ja sama homma edessä :)
Hyvältä näyttää..

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 9.3.2015 17:44

Valitsin motonetin paukkupullo-osastolta silmämääräisesti audin S-line punaisen kanssa hyvin mätsäävän metallivärin joten värikoodia ei ikävä kyllä ole kuin sen spraypullon korkissa joka lensi roskikseen. :D

Ruiskulla on sitten 2K lakka vedetty sprayn päälle, ja vanteiden väri oli Impreza dark grey metallic, 61K.

Edit: Äsken tuli koodattua saattovalot päälle, mutta ne toimii xenon-valoilla. Pitänee tutkia miten saisi pelkät ledit päälle.

oogoo
-
Viestit: 48
Liittynyt: 9.4.2013 21:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja oogoo » 9.3.2015 21:40

Komee on audi, Miten ois vielä S3 takakontinlippa tai mikälie sen oikea nimi onkaan :)

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 10.3.2015 6:39

Spoilerikin on tulossa. Vajaan sadan euron hintainen replica mulla olikin, mutta ei kelvannut kun istuvuus ei ollut ihan täysi kymppi.

Hankin oem spoilerin sitten keväämmällä ja suihkin siihen värin vaikka itse..

petena
-
Viestit: 59
Liittynyt: 26.4.2004 13:45

ViestiKirjoittaja petena » 10.3.2015 8:14

Kiitosta väri tiedoista ja ei muutaku kilipullon ostoon kun ei omista ruutaa ja laitoikkos pohjustusta muovilla vai pysyykö ilman sitä noin pienissä osissa :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.3.2015 9:17

Tarkoitin kahdella erillisellä säiliöllä että olis laittanu ne auton lattian (pohjapellin) alapuolelle, siellä on tilaa :)

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 10.3.2015 12:50

Joo, muovitartunta (spray), pohjamaali (spray), 600 vesihionta, punainen sävypohja ja siihen metalliväri (spray) ja lopuksi lakka (scratch resistant, 2k ruisku).

Heikki: Jotain tälläistä vähän ajattelinkin että tarkoitit säiliöillä ja idea ei ole ollenkaan huono. Kun S3 puskuri asennetaan nosturilla niin voisihan sitä mittailla auton alla, vaikka ei toteutuisikaan. Halvat säiliö(t) kelpaisi auton alle hyvin kun ulkonäöllä ei ole merkitystä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.3.2015 13:19

Mä ite mietin vastaavaa toteutusta Sciroccoon ja siellä ainakin olis tilaa. Voi tosin olla, että jos tilavuutta hullusti haluaa, niin joutus teettään kustom-säiliöt ja sillon ei oo enää halpa vaikka ruma oliskin :D

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 10.3.2015 19:20

Käteviä erikokoisia säiliöitä saa vanhoista sammuttimista, niitä saa usein ilmaiseksi niitä testaavista paikoista. Niitä kun on vaikka mitä kokoja. Putkiliikkeistä löytyy sopivat osat niiden kaulalle kierreliitoksiin. Ne on testattu muistaakseni 25bar yleensä. Niissä vaan ei ole liitosreikiä kuin se yksi.

Kompuran kiinnitykseen kannattaa käyttää aikaa/ajatusta, se resonoi melko rajustikin 'sopivalla' kiinnityksellä. Ja vaikka miten sen yrittää laitaa kumien varaan, niin aika hyvin se silti tuntuu tulevan läpi. Jos haluaa äänettömän, saa tehdä aika hyvät koteloinnit ja tuetut kiinnitykset.


Peukut autosta, hieno paketti tulossa :)

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 10.3.2015 20:33

Ei huono idea tuo vaahtosammutin. Painekytkin on 145/175psi (eli max. 12bar) ja aion pitää sen samankokoisena.

Taitaa vaan vaahtosammuttimet olla rautaa, jolloin vedenerottimen ohi pääsevän veden takia (koska ilma on kuumaa, vedenerotin ei todennäköisesti suodata kaikkea) muodostuu ruostetta sammuttimen sisäpintaan ja se jatkaa matkaansa venttiileihin ja jousiin ellei laita toista suodatinta siihen väliin. Ei suuri ongelma tosin. Sisäpinnan pystyy tietysti myös pinnoittamaan.

Olen tuota resonointia miettinyt ja elänyt vaan siinä toivossa ettei tarvitsisi siihen puuttua. Kompuran kiinnityksissä on kumiholkit ja nekin on verhoilukangasta vasten, pitäisi auttaa vähän.

Mukavaa kun täällä jaksetaan kommentoida ja pohtia :)

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 22.3.2015 21:26

Asun pääosin viikot Porissa ja viikonloppuisin Loimaan sunnalla, jossa talli sijaitsee.
Nyt oli hyvä viikonloppu kun saatiin aika paljon aikaiseksi.

Jettaan tuli laitettua valkoiset kilvet, jotka paransi ulkonäköä huomattavasti. Mallimerkinnät lähti takaa pois. Koukkukin pitäisi repäistä irti, mutta nyt ei ollut aikaa.

Myös alustasarja löysi tiensä auton alle. Edessä on auton mukana tullut maxtrac-halpisalusta ja takana BC-racing. Eteenkin tulee BC-tolpat kunhan saadaan maahantuojalta sopivat alakiinnikkeet, kun tähän menee 50mm iskari.

Vannehommat on auki vielä ja haku päällä. Pari mielenkiintoista settiä onkin tullut jo vastaan, Artec Turbo P:t ja RH PD1.

Pitäisi varmaan vaihtaa puhelinta tai kantaa järkkäriä aina mukana niin kuvat ei olisi tälläisiä..
Kuva
Kuva
Kuva

Audi on pukeilla ja pitäisi jarrut repäistä irti maalausta varten. Ilmajouset sain paikalleen, ja takaluukkua sen verran että kompura, venttiilit ja linjat on asennettu ja testattu että toimii. Kompressorin johto pitenee kun säiliö on kauempana eli enää tarvittavat liittimet pidennystä varten ja tuulettimen asennus niin alustahommat on kunnossa.
Kuva

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

ViestiKirjoittaja enraa » 8.4.2015 13:43

Keula on kasassa ja maalaus onnistui hyvin. Valittiin maalarin kanssa kolmesta ibisvalkoisen sävystä paras ja osui oikein hyvin kohdalleen. Tosin vasta luonnonvalossa näkee lopputuloksen.
Kuva
Kuva

Helmat koesovituksessa, näyttää oudolta vielä mutta kai noihin silmä tottuu.
Kuva

Samassa rytäkässä tuli jarrut purettua ja maalattua punaisella. Kilvet, satulan kannakkeet ja levyt sai mattamustaa niskaan.
Kuva

Testisovittelua. Aika pahasti ottaa sisälokariin kiinni ja camber on lähestulkoon maksimissa. Takaa jaa kaari renkaan kyljelle makaamaan eli camberia väännettävä sinnekin.
Kuva
Kuva

Nyt pitäisi vielä taistella ilmajousituksen vuotojen kanssa, oli päivässä tyhjentynyt säiliö kokonaan. Muutenkin uudelleenasennus on ollut v*ttumaista, vuotoja korjaillut 4-5kpl. Ensiasennuksessa vuotoja oli vain yksi ja sekin ilmajousen tehdasasenteisessä liitännässä.

Aikataulu muutenkin ihan pielessä kun aikaa mennyt paljon suunniteltua enemmän, ja saattaa näyttää ettei autolle mitään ihmeellisiä muutoksia tapahdu. Kaiken kun pyrkii tekemään viimeisen päälle niin väkisinkin aikaa kuluu.

Tuli kokeiltua Speedlinejä Jettaan, aika murhamusta :D
Kuva

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

Re: A3 Sportback + Jetta V

ViestiKirjoittaja enraa » 8.7.2016 12:29

Pitäskö tätäkin päivittää, kun on "vähän" tapahtunut.

Eli vaihdoin pykälää isompaan audiin, pistin siihen lemmarit ja ilmajousituksen digitaaliohjauksella
Kuva

Sit vaihdoin lemmareiden väriä, tärykiillotus ja lakka päälle. BSR putkisto + uusi diffu kiinni, nahka-alcantarasisusta paikalleen ja keulan muovit rs-lookiksi. Lisäksi asensin oem tutkat eteen ja taakse sekä ratin vaihto, sisustan teippailua ja kaikkea
Kuva
Kuva
Kuva

Veljen jettaan pistettiin ilmajouset manuaaliohjauksella ja Artec Turbo P:t koossa 9+9,5x18
Kuva
Kuva

Nyt on sitten audiin keulan faceliftaus menossa, osat maalarilla ja melkein kaikki loput osat tontilla. Vaihtoon menee lokarit, puskuri muoveineen, ajovalot, konepelti, valojen/lokareiden/puskurin kannakkeet yms yms. Hiukan tuli tuossa jo kokeiltua valoja ja puskuria.
Kuva

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

Re: A3 Sportback + Jetta V

ViestiKirjoittaja vwnut » 8.7.2016 13:55

Tyylikkäät pirssit senkun jalostuu, pakkohan näistä on tykätä!
Audia tullutkin tiirailtua Audiforumilla.

Ahkeria heppuja ootte, kun musta väri on työläin pitää hyvännäkösenä, ainakin omasta mielestä.

enraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.3.2015 17:40

Re: A3 Sportback + Jetta V

ViestiKirjoittaja enraa » 8.7.2016 14:19

Mustaa kyllä usein kauhistellaan ylläpidon vuoksi, eikä se kyllä oikeasti olekaan mitään hauskaa puuhaa tuon helpon valkoisen jälkeen.. :D

Mutta molempiin autoihin teetettiin myllytys, pinnoitus (carbon collective) sekä "vaha" vielä päälle (soft99 fusso coat) sillä lopputuloksella että lika vaan ei tartu ja nyt muutama kuukausi pinnoituksesta maalipinta hylkii edelleen vettä uskomattoman hyvin.

Maantiepöly on asia erikseen, mutta se lähtee helposti huuhtelemalla.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa