Päivänvalosarja VAGgilaisiin ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

Päivänvalosarja VAGgilaisiin ?

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 31.8.2008 10:18

Onkos kukaan asentanut tuota sarjaa autoonsa ? Kyseessä on Slamitin myymä sarja ja haluaisin kuullä kommentteja asennuksesta, tarkoitus olisi tuollainen asentaa 3B Passattiin kun niitä valoja ei millään meinaa muistaa laittaa päälle :D Aina ollut sellainen auto jossa ollut valoautomatiikka...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.8.2012 20:40

Minua kiinnostaisi asennus facelift touraniin, jossa on valoisuudentunnistus automatiikka ainakin. Sitä en tiedä onko valojen äly yhteydessä sadetunnistimeen joka lasista löytyy.

Eli mitenkäs se onnistuu. Haluis että kirkkaalla palais dlr-valot ja sitten automatiikka hoitas ksenonien sytyttelyt ja dlr:n sammutuksen. Vaatii varmaan jotain vag-com säätöä, mutta osaako joku kertoa miten rautapuolen kytkennät tulee tehdä?

Avusta iso kiitos.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.8.2012 23:08

Vähän ohjainlaitteen ja auton varusteista riippuen päiväajovalot voi kytkeä sumuvalojen karvoihin kiinni ja koodata VCDS:llä ohjainlaitteesta päälle seuraavan kohdan:
Daytime Running Light via Fog Lights

Toki tuo vaatii sopivan ohjainlaitteen (highline-mallisen) ja sumarivalmiuden tai vähintään johtosarjan puskuriin sumareita/DRL:ä varten sekä tottakai sadetunnistimen. Teoriassa tällöin homman pitäisi toimia juuri niinkuin tahdoit, mutta en ole tuota itselleni voinut kokeilla kun ei ole niitä sumareita eikä sopivaa ohjainlaitetta saati sitten sadetunnistinta. :)

Yhteen Passattiin kuitenkin laitettiin sumarit päiväajovaloiksi ja homma funkkaa sadetunnistimen valoanturin ohjaamana siten että "sumarit" palaa päivällä ja hämärällä sitten syttyy xenonit automaattisesti kunhan valokatkaisin on AUTO-asennossa. 0-asennossa ei pala mitään, parkit päällä toki parkit ja päällä asennossa sitten manuaalisesti xenonit ym.

Miten muuten Touranissasi on toteutettu valoisuustunnistus, sillä tietääkseni sadetunnistinta/valoanturia ei Touranissa ole vaan se pitäisi jälkikäteen faceliftiinkin asentaa jotta ominaisuudet saisi pelaamaan.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.8.2012 23:38

Tää mun kikotin on highline. Mittariston valot, saattovalot toimivat automaattisesti pimeällä. Ilmeisesti myös nuo kääntymisvalotkin alkavat toimimaan vasta pimeässä. En olee kyllä varma, koska en valoisalla niitä erota.
Autostani löytyy orkkis sumarit ja myös sateentunnistin joka näköjään on aika hauska laite. Tai sitten mun pyyhkijät on tosi sekaisin kun vaihtavat sekä myös nopeutta, että pyyhkimistiheyttä ihan itsekseen.

Eli ilmeisesti mulla olis kaikki tarvittava, mutta miten kytkeä? Vai pitääkö sumareista luopua? Niitä tarvitsen kuitenkin aina kerran kahdessa vuodessa, kun se oikea tarve tulee.

Sais myös tuon ksenonrääkin loppumaan. Turhaa räpsii noita valoja käynnistäessä päälle ja pois.

(Automaattisesti tummeneva taustapeili ei oikein viehätä... Se ei tummene tarpeeksi. Häikäsee pimeässä.)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.8.2012 1:45

Jos autossa on xenonit niin sumareilla ei tee yhtään mitään edes kerran sadassa vuodessa, toki sumareilla muutenkaan mitään virkaa oo, paitsi bemareissa:-)

Mites tuollanen 3C passat jossa ei oo sumareita ja meinais laittaa nuo päivävalot niin onko autossa olemassa sumarin johdotukset kenties valmiina vai meneekö johdotus hommiksi? Vai pitäiskö silloin ohjaus ottaa parkeilta?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 26.8.2012 7:34

Näissä tapauksissa ottaisin sitten kuitenkin parkeilta ohjauksen päivävaloille. Sarjan pitää tällöin olla "järkevä", eli tunnistaa kun ohjausvirta kytketään jolloin DRL:t sammuu tai himmenee. Sitten VCDS:llä koodaa vakio-Suomi-DRL:t (ajovalot aina päällä) pois päältä.

Tämän jälkeen sadetunnistin ohjaa valoja päälle/pois kunhan valokytkin on AUTO-asennossa. 0-asennossa ajovalot tai parkit ei syty ja DRL:t palaa ja kun alkaa hämärtää tai sataa, syttyy valot ihan kuin normaalisti 1-asennossa. Sumareita ei tarvitse puukottaa ellei halua, mutta itse pidän sumareita yhtä tarpeellisena kuin Veskukin ilmeisesti, joten ne siirtyisivät jos moiset autossa olisi. :)

Ymmärtääkseni monet laadukkaammat sarjat asennetaankin ohjeiden mukaan herätteen kanssa, eli +12v jatkuva sarjalle ja heräte sammuttamista varten sitten joko parkilta tai ajovalolta. Tuo mainitsemani homma sumarin tilalle toimisi esim siinä tapauksessa, jos retrofittaisi esimerkiksi Octavia Scoutin tai RS Fabian LED-päiväajovaloyksiköt sumarien paikalle.

Sumarin johdotukset puuttuu puskurista, jos autossa ei sumareita ole. Omastani puuttuu ainakin, uskoisin näin olevan myös 3C Passatissa. Liitin sumarijohtosarjalle löytyy konehuoneesta kyllä, joten sen johtopätkän lisääminen ei amerikantemppu ole, mutta mikäli ohjainlaite on "midline", niin silloin tuosta ei ole hyötyä sillä se ei osaa ohjata sumareita.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.8.2012 8:38

Normaalistihan menisin ja ryöstäisin ajovalon polttimolle menevän plussan, mutta kun on ksenonpolttimo. Mistäs kohtaa tuolta nyt löytyy se piuha joka ohjaa ballastiako? Parkkien johdon löytäminen luulisi ainakin olevan helpompaa.

Alkaako nuo vikavalot syttymään jos vaan otan välistä releelle ohjauksia?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 26.8.2012 10:30

Normaalistihan menisin ja ryöstäisin ajovalon polttimolle menevän plussan, mutta kun on ksenonpolttimo. Mistäs kohtaa tuolta nyt löytyy se piuha joka ohjaa ballastiako?


Löytyykö kelta/mustaa 1.5-2.5 neliöistä johtoa umpiolle tulevassa johtosarjassa? Ei herjaa jos ottaa herätteen releelle.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.8.2012 16:59

Kyllä löytyi n. 2 mm2 kelta-musta. Nasta 6 liittimen mukaan. No jos tuo on xenonin (+)niin mikäs se parkin mahtas olla. Ei tarvis sit mitaten etsiä, laiskuri... Tosin saattashan siellä olla sama väri polttimollakin.

Ostoksille mentävä. Oiskohan honkkarin 20e tuikut mitään...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 26.8.2012 18:10

Parkki on joko harmaa/pun. tai harmaa/musta.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 7.9.2012 7:12

Löytyi muuten tuolta toisen foorumin kautta tällainen kiva suoraan alkuperäisten sumarien tilalle ja jopa alkuperäisiin johdotuksiin kiinnitettävä pyöreä, RL-hyväksytty LED-tuikku, jonka saa mallista riippuen toimimaan vielä parkkinakin:

http://www.hansen-styling-parts.de/epag ... zifisch/VW

Kyseessä ns. Euralight-sarja, mistä löytyy netissä kuviakin. Linkki vielä itse valaisimen kuvaan:
http://www.hansen-styling-parts.de/WebR ... uran-2.jpg

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 7.9.2012 21:26

Touranissakin on valoisuus/sadetunnistin. Tuo Levisin auto on mitä ilmeisimmin sellainen, että "sumarit" voi koodata palamaan päivävaloina valokatkaisimen ollessa AUTO asennossa, vaati myös lisäksi että valojen "skandinaavi" tominto on koodattu, eli valomuisti. Omassa -08 Cross Turanissa tämä onnistuu ongelmitta.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.9.2012 13:34

Siis vaikka nuo nurkissa olevat sumarit ovat sumarit, niin ne saa ottaa käyttöön päivänajovaloiksi koodailemalla? Täysin katsastuskelpoisesti vielä?

Mitä tuo valomuisti koodaus meinaa? Ei tässä ainakaan valokatkaisijaan nykyiselläänkään tarvi koskaan koskea.

Palaisivatko ne sumarit jollakin madalletulla jännitteellä? Minä en todellakaan haluaisi ajella sumarit päällä täydessä loistossaan...

Tää olis kyllä kätevä vaihtoehto, ei tarvis mitään rumia ledejä viritellä.

Sumareista en kyllä edelleen halua luopua, koska sen kerran kun niitä oikeasti sattuu tarvitsemaan, niin ne myös tulevat tarpeeseen. Ihan oikeasti ollut talvella pari kertaa niin heikko näkyvyys, tyyliin 5 m. Sen kerran ne haluaisi myös päälle laittaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 8.9.2012 14:13

Ei saa normisumareita laillisesti polttaa päiväajovaloina. Ne onnistuu koodata silti päälle, mutta tosiaan lain kirjainta tuo kytkentä ei täytä, kun valojen RL-hyväksyntä puuttuu. Valojen jännitettä voi laskea VCDS:llä...

Valomuistikoodauksia on kolme vaihtoehtoa, pois päältä, Pohjois-Amerikan-malli sekä Skandinavia. Suomiautoissa on tuo skandinaviamoodi päällä, eli valot on päällä 0-asennossakin. Tämän vuoksi kytkintä ei tarvitse normaalisti roplata. Tuunauksia sitten voi tehdä jos intoa piisaa.

Niille joilla ei ole käyttöä sumareille, tuo linkkaamani led-vaihtoehto olisi hyvä ostos. Hinta ei ole paha ja saa suoraan kiinni sumarien johtosarjaan. Vähän VCDS-taikoja (tai sähkökytkennät sopivasti) niin homma on bueno. Itselleni tuo homma tulisi maksamaan n. 200e (valot + sumari-muovinpalaset puskuriin), joten järkevyys on vähän kyseenalaista.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 8.9.2012 17:01

^juurikin näin, että mitään lainpykäliä ne sumarit ei täytä jos ne koodaa huomiovaloiksi, mutta teknisesti se on mahdollista. Sitten jos sumarien tilalle vaihtaa valot mistä tämä RL-merkintä löytyy, kytkentä on pykälien mukainen.

Eli valoisaan aikaan palaa ne sumarien paikalla olevat valot, ja hämärän tullen syttyy ajovalot automaattisesti ja "sumarit" sammuu. Ja ilmeisesti sateella myös kytkeytyy ajovalot päälle myös valoisaan aikaan.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 9.9.2012 12:43

kiva suoraan alkuperäisten sumarien tilalle ja jopa alkuperäisiin johdotuksiin kiinnitettävä pyöreä, RL-hyväksytty LED-tuikku, jonka saa mallista riippuen toimimaan vielä parkkinakin:

http://www.hansen-styling-parts.de/epag ... zifisch/VW

Kyseessä ns. Euralight-sarja


Miten jos tuollaisen asentaa autoon, jossa ei xenoneita ole eikä mitään hämärä-tahi sadetunnistimia. Sumuvalot on kyllä, mutta miten katsastuksessa käy kun katsuri kokeilee niitä etusumuvaloja? DRL syttyy ajovalojen kanssa ja toimii sumuvaloina vai?

Parkkeina tuota ei kannattane tilata jos kerran parkkivaloja ei saa kahdentaa ja pitäytyy originaalivalaistuksessa eli ajovaloumpiosta löytyy tavallinen parkkivalo.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.9.2012 19:09

Etusumuvalot eivät ole pakollinen katsastusvaruste. Voihan varmuuden vuoksi vaihtaa valokytkimen sellaiseen, jossa ei ole etusumuvaloille kytkentämahdollisuutta tai irroittaa johtimen valokytkimen takaa etusumuvalojen ohjaukselle.

Muuten en tuossa asentamisessa ongelmaa näkisi. Parkkien kahdentamisen voi kiertää ottamalla polttimon pois parkeilta ja vetämällä sieltä herätteen tuonne DRL:lle.

Lie sanomattakin selvää, että nämä koodaushommat koskevat vain ns. CAN-väyläsähköisiä. Esim A4 B7:ssa tai IV-Golfissa pitää pelata perinteisemmin menetelmin kun eivät niin väylässä vielä ole.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.9.2012 21:57

Onko jotain vikakoodinlukijaa tai vastaavaa jolla noita valojen toimintoja voisi muutella? Toi vcds ja ross-tech on varmaan hyvä, mutta liekkö niin helppo käyttää? Ja pirun kallis. Vai löytyykö siihen joku halvempi yhdistelmä? E-skanneri ei -09 autossa toiminut..

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 28.9.2012 9:01

vcds ja ross-tech
Ovat siis yksi ja sama asia aikapitkälti. Muutaman satasen kun tuohon sijoittaa niin rahat saat varmasti takaisin, jos aiot VAG-tuotteeassa pysyä. Lisäksi aidon VCDS kaapelin saat AINA myytyä eteenpäin.
Ohjelmisto opastaa jonkun verran käyttöä ja googlen, youtuben ja ross-techin sivuilta löytyy hyvin apuja/vinkkejä, jos et saa vastausta tältä foorumilta. Softa saat veloituksetta ja helposti jos sinulla on tuo aito kaapeli.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.9.2012 10:09

Nyt on DLR asennettu. Koodaus puuttuu.

Mitenköhän olisi riittänyt parkkipolttimon johdosta virran syöttö dlr ledituikuille? Parkkipolttimot ovat ledeinä jo, niin olis niissä johdoissa ainakin reservissä sen verran. Vai olisko toi ollut silti liikaa kuormaa? Noissa on yht. 16 lediä.

Olis vaan sitten riittänyt yksi vaihtokärki rele. Nyt on lisäksi kytkevä joka syöttää tuikuille virran. Parkin plussa olis mennyt vaihtokärjen kautta ledeille ja xenonin syttyessä kärki olis auennut.

Sumareita en huomioinut kytkennässä. Tuskin katsari huomaa. Sekin kyllä hoituu parilla diodilla jos vetää xenonin ja sumarin plussat releen kärkeen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.10.2012 10:23

Eipä onnistunut kaveri koodaamaan valojani halutulla tavalla. Ei saatu AUTO-asentoon pelkkiä parkkeja laitettua. Joko kaikki valot päällä tai pois päältä. Osaako joku neuvoa tarkalleen mitä pitää laittaa ja miten.

Haluttu lopputulos olisi seuraava:

1. AUTO-asennossa palaisi parkit (jonka heräte sytyttää DLR-valoni)
2. Vesisateen tullessa xenonit syttyvät (xenon heräte sammuttaa DLR-valot)
3. Pimeän tullessa Xenonit syttyvät automaattisesti (DLR sammuu)

Saako kohdan 3. valojen syttymisherkyyttä säädettyä vai syttyvätkö ajovalot vasta täysin piemässä? Joku tunnistin valoisuudellahan tuossa on, koska se käyttää saattovaloja vain pimeässä.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 21.10.2012 15:14

Auto- ja off-tila on sama, kunnes hämäräkytkin laittaa ajovalot päälle.

Päiväajovaloiksi voi koodata esim sumuvalot, ja sitten määrittää että ajovalot on
himmennettynä, jolloin on mahdollista sammuuttaa kaikki muut kuin parkit ja takavalot.

Tämä ei kuitenkaan ole laillinen, jos haluat vain drl:t pitää päällä,
koska silloin parkit ei saisi palaa eikä niitä saisi kahdentaa.

Eli oikeastaan helpoimmaksi vaihtoehdoksi jää ottaa drl-valot pois päältä koodauksessa,
ja ottaa sammutusheräte parkeilta (jotka syttyvät kaikessa muussa kuin off- ja auto-päivä moodissa.

Herkkyyttä voi säätää, mutta se on aina "HÄMÄRÄ" milloin se aktivoituu, eli parin
sekunnin tunneli riittää, tai todella pilvinen päivä.

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 21.10.2012 19:16

Ei saatu AUTO-asentoon pelkkiä parkkeja laitettua. Joko kaikki valot päällä tai pois päältä. Osaako joku neuvoa tarkalleen mitä pitää laittaa ja miten.


En tuota tarkalleen tiedä mutta... yhdessä autossa toimi kun laittoi
"Daytime Running Lights Dimming"->arvoksi 0
"Daytime Running Lights (Scandinavia) active"->antoi olla päällä

Eli 0-asennossa pelkät parkit (ajovalotkin "päällä" mutta himmennetty sammuksiin)
päällä asennossa parkit ja ajovalot
auto asento sitten vaihtelee noiden välillä

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.10.2012 21:35

Daytime Running Lights Dimming"->arvoksi 0
"Daytime Running Lights (Scandinavia) active"->antoi olla päällä


Eli jos laitan koodauksen noin, saan pelkät parkit palamaan AUTO-asentoon jos on valoisaa?

Vaihtaako siis tuo AUTO-asento tiloja O-asennon ja valot päällä-asennon välillä?

Luetunymmärrykseni ei ole parasta mahdollista...

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 22.10.2012 10:30

Juuri tällainen käsitys minulla, ja näin toimi ainakin "3C0 937 049 AJ" ohjainlaitteella todennäköisesti muillakin.

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä!

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.10.2012 23:30

Kaveri sanoi, että ei löytänyt tuo dimming kohtaa valikoista. Minkä ohjainlaitteen, vai mikä lie, alta se löytyy? Scandi asento on päällä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.4.2013 18:10

Mihin kohtaan tuo daytime running lights dimming arvo 0 laitetaan?
En uskalla muuttaa mitään ennen kuin tiedän mikä numero pitää vaihtaa.
Tuossa on binary 01011100
Dec1:92x1=92

Nyt jos laitan tuon scandi asetuksen pois päältä (vai miten päin se nyt menikään), niin kaikki valot on poissa valoisalla auto-asennossa. Tai toisella valinnalla palaa sekä parkit ja ksenonit. Eli parkit pitäs saada päälle.

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 28.4.2013 11:08

Eikö se 0 tule tuohon
Dec1:92x1=92

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.4.2013 20:54

Kyllä tuli eli 92 kun korvattiin nollalla, niin sammuivat xenonit AUTO-asennosta. Nyt toimii niinkuin pitää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa