Auttakee Auttakee 1z:n kanssa
Valvoja: ffp jäsenet
Auttakee Auttakee 1z:n kanssa
Haulla olen käynyt kaikki 1z:taa koskevat jutut läpi mutta niistä ei ole apua! Elikkäs vika seuraavanlainen: Tyhjäkäyntiä käy humpaamalla, tai no oikeastaan rynkyttää niin että koko auto heiluu sivusuunnassa ainaki 10cm.Kun hieman painaa kaasua niin tyhjäkäynti tasoittuu. Tasakaasulla ajettaessa nykii niin että ajosta ei meinaa tulla mitään, varsinki kaupungilla ajo melkein toivotonta.
Vaihdettuja osia toimivasta autosta on pumppu (ajoitettu heittokellolla kohilleen), suuttimet, kampiakselin asentotunnistin, ecu, uusi maffi jne mutta silti paukuttaa ja nykii. Johtosarjoja olen katellut, mutta eipä niissäkään näy mitään ihmeellisempää, joten mikä voi olla vialla?? Vikakoodeja ei löytynyt, mutta ainut mikä pisti silmään oli 3 ja 4 pytyn väliset onko ne nyt ruiskutus erot?(korjausarvot?) Mikä tuon voisi aiheuttaa?
Iq:ta olen säädellyt mutta sekään ei vaikuta, evry on mutta sekin on napin kautta on/off (käynti ei oikeastaan muutu miksikään vaikka on päällä?)
Eli nyt kaikki diesel/1z ekspertit lyökää viisaat päät yhteen ja kertokaa missä mättää ja mikä mättää?!! Kiitos:)
Vaihdettuja osia toimivasta autosta on pumppu (ajoitettu heittokellolla kohilleen), suuttimet, kampiakselin asentotunnistin, ecu, uusi maffi jne mutta silti paukuttaa ja nykii. Johtosarjoja olen katellut, mutta eipä niissäkään näy mitään ihmeellisempää, joten mikä voi olla vialla?? Vikakoodeja ei löytynyt, mutta ainut mikä pisti silmään oli 3 ja 4 pytyn väliset onko ne nyt ruiskutus erot?(korjausarvot?) Mikä tuon voisi aiheuttaa?
Iq:ta olen säädellyt mutta sekään ei vaikuta, evry on mutta sekin on napin kautta on/off (käynti ei oikeastaan muutu miksikään vaikka on päällä?)
Eli nyt kaikki diesel/1z ekspertit lyökää viisaat päät yhteen ja kertokaa missä mättää ja mikä mättää?!! Kiitos:)
Joo vaihdoin sen jakopää remontin yhteydessä. Alapyöräkin kulkee ihan suorassa ja kampiakselin pää oli hyvän näköinen. Puristuksia yritettiin mitata mutta ei löytynyt sopivaa sovitetta kannen ja mittarin väliin, joten otin suunnaksi oulun diesel turusen jossa asentaja tempas pellin auki , käytti öljykorkkia pois ja sanoi että ei tarvi mitata koska ei huohota. Haluttaisi silti tarkistaa miltä puristukset näyttäis, joten jos jollakin olisi oulun suunnalla vehkeet tuohon hommaan niin vink vink! Tuonne diesel turuselle ei tarvi enää toista kertaa mennä, jäi niin paskan maku suuhun asiakaspalvelusta.
meneeköhän ihan mettään jos arvelee että sulla ois kuitenki se iq liian suurella???
just tuollainhan se kone kyllä tekee jos se liian suurella on..
jos se iq ei läppärillä mee tarpeeksi pieneksi niin sitte sen saa pienemmälle syöttöpumpun kantta siirtämällä.
pumppu esiin ja pumpun yläosaa kiinnipitävät 3 torx-ruuvia auki, merkit pumpun ylä- ja alaosaan ja varovaisesti naputtelemaan. pieni vasara ja puukapula on hyväksi todetut työkalut tähän hommaan.. iq-arvo suurenee (syöttö pienenee) muistaakseni yläosaa jakohihnaan päin siirtämällä ja iq-arvo pienenee (syöttö suurenee) pumppua vauhtipyörään päin siirtämällä.. ja säätö on sitten tosi herkkä, jo aivan pienikin liike vaikuttaa.. ruuvvit eivät sitten ole ne jotka on ihan siinä kannessa vaan ne on ehkä 4 cm kannesta alaspäin..
entä voiskohan rikkinäinen kaasupolkimen asentotunnistin tehä tuommosta, jos se antaa ihan-mitä-sattuu vastusarvoja, kun poljin on ylhäällä/lähes ylhäällä ja sen takia syötöt heittelis??
just tuollainhan se kone kyllä tekee jos se liian suurella on..
jos se iq ei läppärillä mee tarpeeksi pieneksi niin sitte sen saa pienemmälle syöttöpumpun kantta siirtämällä.
pumppu esiin ja pumpun yläosaa kiinnipitävät 3 torx-ruuvia auki, merkit pumpun ylä- ja alaosaan ja varovaisesti naputtelemaan. pieni vasara ja puukapula on hyväksi todetut työkalut tähän hommaan.. iq-arvo suurenee (syöttö pienenee) muistaakseni yläosaa jakohihnaan päin siirtämällä ja iq-arvo pienenee (syöttö suurenee) pumppua vauhtipyörään päin siirtämällä.. ja säätö on sitten tosi herkkä, jo aivan pienikin liike vaikuttaa.. ruuvvit eivät sitten ole ne jotka on ihan siinä kannessa vaan ne on ehkä 4 cm kannesta alaspäin..
entä voiskohan rikkinäinen kaasupolkimen asentotunnistin tehä tuommosta, jos se antaa ihan-mitä-sattuu vastusarvoja, kun poljin on ylhäällä/lähes ylhäällä ja sen takia syötöt heittelis??
No tuota kantta olen kyllä säädellyt ees takaisin eikä tuntunut löytyvän oikeaa kohtaa että helpottaisi vikaan. Samaa epäilivät tuolla diesel turusella, ja asentaja sielläkin sitä sääteli mutta ei vaikuttanut.
Kaasupoljin näyttää toimivan ainakin testerin mukaan, nousee ja laskee 0-100-0% ihan niinkuin pitääkin. Onko tuossa samassa kaasupoljin paketissa vielä joku erillinen asentotunnistin joka tunnistaisi milloin käy tyhjäkäyntiä jne...? Tyhjäkäynti kun tasoittuu hieman poljinta painamalla. Mikä virka sillä säätöruuvilla on siinä polkimen yläpuolella?
Kaasupoljin näyttää toimivan ainakin testerin mukaan, nousee ja laskee 0-100-0% ihan niinkuin pitääkin. Onko tuossa samassa kaasupoljin paketissa vielä joku erillinen asentotunnistin joka tunnistaisi milloin käy tyhjäkäyntiä jne...? Tyhjäkäynti kun tasoittuu hieman poljinta painamalla. Mikä virka sillä säätöruuvilla on siinä polkimen yläpuolella?
aivan, no sitten se ei varmaan siittä iq:sta oo kiinni... en tiiä kyllä ite yhtään että onko siinä jottain erillistä "tyhjäkäyntitunnistinta"/asentoa, mutta tuntuis sen polkimen kyllä olevan kunnossa jos kerran testeri näyttää sen nuin toimivan??
ois mukava ko joku expertti osais kertoa tuosta kaasupolkimen henkimaailmasta...
voiskohan sitä tyhjäkäyntiä korjata sillä että säätää sitä ruuvia vaan siihen pituuteen että se tyhjäkäynti tasoittuu??
auttaiskohan se mitään jos koittais vag-com:illa säätää tyhjäkäyntiä ylemmäs taikka alemmas??
ois mukava ko joku expertti osais kertoa tuosta kaasupolkimen henkimaailmasta...
voiskohan sitä tyhjäkäyntiä korjata sillä että säätää sitä ruuvia vaan siihen pituuteen että se tyhjäkäynti tasoittuu??
auttaiskohan se mitään jos koittais vag-com:illa säätää tyhjäkäyntiä ylemmäs taikka alemmas??
No mitäkähän tuolta löpö puolelta vois vielä tarkistaa, kun pumppu ja suuttimet on vaihdettu, tankin olen putsannut ja löpölinjat käyny läpi. Suodatin vaihdettu, samalla vaihoin sen mikälie takaisku venttiilin siihen suodattimen viereen(valkoinen pikku venttiili) ?
Mikähän tuolla ohjauspuolella vois takkuilla että tekee tuommosta?
Mikähän tuolla ohjauspuolella vois takkuilla että tekee tuommosta?
Ainakin tuon pdf:n mukaan:
http://www.volvo-forums.com/index.php?a ... ost&id=696
-jos käyntinopeusanturilta ei saa signaaalia, ecu käyttää 3.suuttimen tietoa kierrosluvun määritykseen. (syöttöjä & ennakoita vähennetään, ahdot pois)
Koititko niin että ensin johto auki ja sitten vasta starttaa käyntiin.?
Mutta vaikuttaisi, että jokin siellä 3.suuttimen suunnalla kummittelee; itse suuttimen anturointi/ johtosarja / ecu..
Jos ajelisit jonkin aikaa 3.suuttimen johto auki?
-Näkisi että parantuvatko nuo vaivat.
http://www.volvo-forums.com/index.php?a ... ost&id=696
-jos käyntinopeusanturilta ei saa signaaalia, ecu käyttää 3.suuttimen tietoa kierrosluvun määritykseen. (syöttöjä & ennakoita vähennetään, ahdot pois)
Koititko niin että ensin johto auki ja sitten vasta starttaa käyntiin.?
Mutta vaikuttaisi, että jokin siellä 3.suuttimen suunnalla kummittelee; itse suuttimen anturointi/ johtosarja / ecu..
Jos ajelisit jonkin aikaa 3.suuttimen johto auki?
-Näkisi että parantuvatko nuo vaivat.
Testasin tuon kahdella tavalla että auto sammuksissa piuha irti ja auton käydessä piuha irti. Ajelin myös autolla pienehkön lenkin mutta ei vaikutusta muutakuin tuo että kulku oli tahmean oloista jne...
Tuo 3-suutin kyllä pitäisi pelata ihan ok, ja sille menevät piuhat olen tarkistellut (liittimeltä ja ecu:lta) mutta ei niissä mitään erikoisempaa näkynyt? Samoin tarkistin tuon käyntinopeusanturin liittimen ja siitä lähtevät piuhat eculle.(vaihdoin samalla uuden anturin)
Voiko koneen puolella olla jotain mikä aiheuttaa tuommosta vikaa? Venttiilivika tms...? Ei oikee keksi muutakaan enää.
Tuo 3-suutin kyllä pitäisi pelata ihan ok, ja sille menevät piuhat olen tarkistellut (liittimeltä ja ecu:lta) mutta ei niissä mitään erikoisempaa näkynyt? Samoin tarkistin tuon käyntinopeusanturin liittimen ja siitä lähtevät piuhat eculle.(vaihdoin samalla uuden anturin)
Voiko koneen puolella olla jotain mikä aiheuttaa tuommosta vikaa? Venttiilivika tms...? Ei oikee keksi muutakaan enää.
Koititko niin että ensin johto auki ja sitten vasta starttaa käyntiin.?
Tarkoitin tuolla siis sitä käyntinopeusanturia..
-Pdf:n perusteella 3.suuttimen anturoinnissa on vikaa, jos kone ei käy kun
käyntinopeusanturin johto irroitetaan.
Edit. selvennystä
Viimeksi muokannut LM, 27.9.2007 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämä on aika mystistä, sillä omassa kulkineessani tuli täsmälleen samanlaisia ongelmia n. 2tkm sitten. Autona on -94 golf 1z. Olen tähän mennessä vaihdattanut suuttimen kärjet, putsannut imusarjan ja ottanut egr:n pois pelistä. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja olen kokeillut käyntiä ilman anturia (johto siis pois).. Näillä ei ole ollut vaikutusta asiaan.
Joku arveli ultimatevw:n puolella, että tuossa softassa olisi vikaa ja että lastutus (nimenomaan lastutus, ei viriboksit tai evry) voisi auttaa. Onkohan jollain tällä palstalla kokemusta aiheesta? Siinähän korvataan nimenomaan tuo ohjelma, joten siinä mielessä sen voisi kuvitella vaikuttavan asiaan. Ei vain huvittaisi sellaista kokeilla, hintana on kuitenkin paikasta riippuen noin 400 eur. Jos tuon saisi jostain esim. 200 eur, niin voisi kokeilla.
Onko homma muuttunut viimeisimmän viestin jälkeen?
Joku arveli ultimatevw:n puolella, että tuossa softassa olisi vikaa ja että lastutus (nimenomaan lastutus, ei viriboksit tai evry) voisi auttaa. Onkohan jollain tällä palstalla kokemusta aiheesta? Siinähän korvataan nimenomaan tuo ohjelma, joten siinä mielessä sen voisi kuvitella vaikuttavan asiaan. Ei vain huvittaisi sellaista kokeilla, hintana on kuitenkin paikasta riippuen noin 400 eur. Jos tuon saisi jostain esim. 200 eur, niin voisi kokeilla.
Onko homma muuttunut viimeisimmän viestin jälkeen?
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
En kyllä oikee usko tuohon että ois ohjelmassa vika kun itekki vaihoin ecun ja ei mitn vaikutusta. Tuommonen ihme homma omassa kulkineessa että esim. tänä aamuna kun löin auton käyntiin ja oli ollut kylmä yö niin noin minuutin verran kävi tyhjäkäyntiä niinkuin pitääkin, mutta sitten kuin salaman iskusta alkoi taas se hermoja repivä rynkytys ja tyhjäkäynti humpas? Mikä tuossa voi olla vikana?
No tuo kävi mielessä itelläkin että joku anturi,mutta kahella eri käyntinopeusanturilla oon kokeillu ja molemmilla samanlain? Voisiko tuo lämpötila-anturi kannen päässä aiheuttaa tuommosta? Se on ainut anturi jota en oo vaihtanu:),johtuen aika suolasesta hinnasta (n.150e) Voiko tuon toimintaa mitata mitenkään?
Lämpötila-anturi
Onko tuolla kannen päässäkin lämpötila-anturi? Minun käsitykseni on, että tuolla on kaksi anturia: jäähdytysnesteelle (omassa tapauksessani vaihdettu) ja polttoaineelle (ruiskutuspumpussa?).
Mulla on kanssa nytten tehnyt vastaavaa oirendintaa oma 1z, tosin alkuperäisestä 1z tekniikasta ei ole enää tähteellä kuin syöttöpunppu, itse pata ja anturit. Kaikki muut onkin sitten jo afn:n osaa vähintään.
Alkoi todella pahalla rynkyttämisellä, kuin olisi käynyt 3.lla pytyllä, kesti vartin verran kunnes katos yhtä äkkiä kuin tuli.
Mulla tosin ravisteli vielä vähän kierroksia antaessakin.
Vedot on tallella normaalisti vaikka ravisit pahasti, pari kertaa on sen jälkeen tehnyt miedosti satunnaisesti ja miedosti.
Seurailen tilannetta...
Alkoi todella pahalla rynkyttämisellä, kuin olisi käynyt 3.lla pytyllä, kesti vartin verran kunnes katos yhtä äkkiä kuin tuli.
Mulla tosin ravisteli vielä vähän kierroksia antaessakin.
Vedot on tallella normaalisti vaikka ravisit pahasti, pari kertaa on sen jälkeen tehnyt miedosti satunnaisesti ja miedosti.
Seurailen tilannetta...
^ onko vielä nykinyt vai jäikö se siihen yhteen kertaan? Tuossa porisin yhen pörhön entisen huoltoäijjän kans ja meinasi tuosta kaasupolkimen potikasta että pitäisi mitata oskilloskoopilla onko kunnossa. Vag-com kuulemma saattaa näyttää että on kunnossa,mutta ei välttämättä ole? Onkohan tuossa perää, vai puhukohan vaan lämpimikseen että veisin auton heille mittarin nokkaan ja maksasin 50e tunnilta?
Tuossa jonkin aikaa eilen pähkäiltiin asiosta paljon tietävän kaverin kanssa vag-comin kanssa ja parin kymmenen kilometrin kera tuota mun ongelmaa.
Ihan ensikuulemalta veikkasi asentoanturia syöttöpumpussa, koska ravisti nimen omaan heti 1000rpm jälkeen ja siitä ylöspäin, mutta katosi kun polasi tallan pohjaan.
Se anturi(sijaitsee syöttöpumpun kannen alla, voi yrittää puhsistaa) on pelkkä hiilivastus joka kertoo syötön määrän eculle, eikä sitä saa erikseen hommattua, pitää ostaa koko syöttöpumppu.
Mutta kun näytti ennakotkin heittelevän aika rajusti, niin olimme ihan ulalla mistä kiikastaa.
Melkein kävimme jo purkamassa toisesta autosta pumpun kokeiltavaksi mun autoon.
Sitten kaveri kysy että olenko minkä verran auton käydessä kopeloinut noita johtosarjoja; sanoin en ole.
Mentiin nykymään ja yhdessä kohtaa kun kaveri nykäs, niin rynkytys katosi kerrasta.
Tarkemmin tarkasteltuna ongelmana olikin syöttöpumpulta eculle menevä iq:n kertova johdin joka oli murtunut, mutta ei katkennut. Eli siihen kohtaan tuli tärinästä vaihteleva vastus joka aiheutti iq:n ja muiden arvojen armottoman seilailun.
Eli mun ongelman aiheutti johtosarjassa olevan pihan murtuminen.
Ihan ensikuulemalta veikkasi asentoanturia syöttöpumpussa, koska ravisti nimen omaan heti 1000rpm jälkeen ja siitä ylöspäin, mutta katosi kun polasi tallan pohjaan.
Se anturi(sijaitsee syöttöpumpun kannen alla, voi yrittää puhsistaa) on pelkkä hiilivastus joka kertoo syötön määrän eculle, eikä sitä saa erikseen hommattua, pitää ostaa koko syöttöpumppu.
Mutta kun näytti ennakotkin heittelevän aika rajusti, niin olimme ihan ulalla mistä kiikastaa.
Melkein kävimme jo purkamassa toisesta autosta pumpun kokeiltavaksi mun autoon.
Sitten kaveri kysy että olenko minkä verran auton käydessä kopeloinut noita johtosarjoja; sanoin en ole.
Mentiin nykymään ja yhdessä kohtaa kun kaveri nykäs, niin rynkytys katosi kerrasta.
Tarkemmin tarkasteltuna ongelmana olikin syöttöpumpulta eculle menevä iq:n kertova johdin joka oli murtunut, mutta ei katkennut. Eli siihen kohtaan tuli tärinästä vaihteleva vastus joka aiheutti iq:n ja muiden arvojen armottoman seilailun.
Eli mun ongelman aiheutti johtosarjassa olevan pihan murtuminen.
Kytkin ja vauhtipyörä?
Onkos näissä vehkeissä kaksoismassavauhtipyörä? Tuollainen mahdollisuus tuli mieleen kun tuo moottori heiluu niin paljon silloin kun vikatilanne on päällä. Ideana siis, että jos se on epätasapainossa niin se voisi helposti aiheuttaa ongelmaa käyntiin, mitä sitten ecu säätää taas omilla keinoillaan => soppa valmis.
En niin selvillä sen tekniikasta ole, että osaisin sanoa, kuinka hyvin tuo teoria pätisi tasakaasulla nykimiseen, mutta miksipä ei.
En tätä mahdollisuutta niin todennäköisenä ensin pitänyt, mutta kun suutinhuollossa kaverit sanoivat kytkimen/vaihdelaatikon tarkastusaukosta pölähtäneen käynnistyksessä jotain. Kaiken kukkuraksi tarkastusaukon tulppa on jossain kohtaa kadonnut, eli aukko oli ns. auki. Onhan tuonne voinut kosteutta päästä tms.
En niin selvillä sen tekniikasta ole, että osaisin sanoa, kuinka hyvin tuo teoria pätisi tasakaasulla nykimiseen, mutta miksipä ei.
En tätä mahdollisuutta niin todennäköisenä ensin pitänyt, mutta kun suutinhuollossa kaverit sanoivat kytkimen/vaihdelaatikon tarkastusaukosta pölähtäneen käynnistyksessä jotain. Kaiken kukkuraksi tarkastusaukon tulppa on jossain kohtaa kadonnut, eli aukko oli ns. auki. Onhan tuonne voinut kosteutta päästä tms.
Ei ole näissä vanhemmissa sentään onneksi vielä kaksois massavauhtista. Itsellänikini on kiinni periksiantamaton kuparikytkin.
Rene, piuha on vihreä valkoinen ja liitin numero 3 syöttöpumpun 10:n paikkaisessa liittimessä.
Onko sulla vag-comia käytettävissä? jos on niin suosittelen tarkastamaan sen asenentoanturin signaali tason, että ei heittele kauheesti.
Rene, piuha on vihreä valkoinen ja liitin numero 3 syöttöpumpun 10:n paikkaisessa liittimessä.
Onko sulla vag-comia käytettävissä? jos on niin suosittelen tarkastamaan sen asenentoanturin signaali tason, että ei heittele kauheesti.
Ennakonsäädin?
Tuli vastaan vanha ketju, jossa ilmeisesti vastaava ongelma oli ratkennut ennakonsäätimen vaihdolla (?) http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=75573
Malandio, oliko tuo sama, mistä sinulla oli johdin murtunut? Ketjun viimeisessä viestissä on kuva härvelistä. Oletko Rane jo ehtinyt tuon(kin) vaihtaa/tarkistaa?
Malandio, oliko tuo sama, mistä sinulla oli johdin murtunut? Ketjun viimeisessä viestissä on kuva härvelistä. Oletko Rane jo ehtinyt tuon(kin) vaihtaa/tarkistaa?
Ei ollut Audissa vihreä valkoista piuhaa liittimessä! Tuota säädintä en ole vaihtanut,mutta siinä uskossa olen ollut että sen pitäisi olla ehjä, kun vaihtopumppu on irrotettu toimivasta autosta.Eihän se tietenkään meikäläisen tuurilla mikkään ihme ois jos se vaikka ois hajonnu kun laitoin pumppua paikolleen :) Vähä on tympiäsä paikasa irrottaa tuo säädin,ei meinaa nakit mahtua mihinkään välliin.
Mikkokat, tuo ei ole se piuha.
Multa meni se piuha nimen omaan auton johtosarjan puolelta, joka menee syöttöpumpulle. Mulla menee pumpulle 2 eri liittimet, toisessa taitaa olla 3liitintä(sammutinsolenoidille) ja toinen se isompi.
Isommassa liittimessä on numerointi kyljissä ja liittimen numero 2 puha oli se joka multa oli murtunut.
Tuota num.2 piuhaa ja num.3 liittimen piuhaa pitkin menee iq-arvo eculle(siis noiden väliin tulee ewrykin kiinni)
Ja en tarkoittanut ennakkosäädintä pumpussa vaan anturia joka löytyy syöttöpumpun kannen alta. Mekaaninen hiilivastus, joka kertoo sähköisesti säädettävän kaasun asennon eculle, eli määräanturi nimeltään.
Multa meni se piuha nimen omaan auton johtosarjan puolelta, joka menee syöttöpumpulle. Mulla menee pumpulle 2 eri liittimet, toisessa taitaa olla 3liitintä(sammutinsolenoidille) ja toinen se isompi.
Isommassa liittimessä on numerointi kyljissä ja liittimen numero 2 puha oli se joka multa oli murtunut.
Tuota num.2 piuhaa ja num.3 liittimen piuhaa pitkin menee iq-arvo eculle(siis noiden väliin tulee ewrykin kiinni)
Ja en tarkoittanut ennakkosäädintä pumpussa vaan anturia joka löytyy syöttöpumpun kannen alta. Mekaaninen hiilivastus, joka kertoo sähköisesti säädettävän kaasun asennon eculle, eli määräanturi nimeltään.
Rane,
Tuosta säätimestä on piirroskuva tässä ketjussa linkatun dokumentin (volvo-foorumi) sivulla 16. Sijaitsee sen mukaan alemmassa kannessa. Luulisi, että ylemmän kannen kautta pääsee näkemään.
Minä yritän seuraavaksi katsella miltä tuo ennakonsäädin näyttää. Tähän suuntaan muuten tuli vinkkiä suuttimien vaihdon yhteydessä, kun korjaamolla sanoivat, että ajoitus on pielessä ja että säätivät sitä... Nyt tulee vain mieleen, kun on tekniikkaan tarkemmin tutustunut, että milläkähän ilveellä he sen tekivät, kun tässä ajoitus säätyy sähköisesti :) Toivottavasti en joutunut tuosta työstä kovin paljoa maksamaan...
Tuosta säätimestä on piirroskuva tässä ketjussa linkatun dokumentin (volvo-foorumi) sivulla 16. Sijaitsee sen mukaan alemmassa kannessa. Luulisi, että ylemmän kannen kautta pääsee näkemään.
Minä yritän seuraavaksi katsella miltä tuo ennakonsäädin näyttää. Tähän suuntaan muuten tuli vinkkiä suuttimien vaihdon yhteydessä, kun korjaamolla sanoivat, että ajoitus on pielessä ja että säätivät sitä... Nyt tulee vain mieleen, kun on tekniikkaan tarkemmin tutustunut, että milläkähän ilveellä he sen tekivät, kun tässä ajoitus säätyy sähköisesti :) Toivottavasti en joutunut tuosta työstä kovin paljoa maksamaan...
LM, just bongasin saman kun selailin vanhoja viestejä :) Se operaatio ei kuitenkaan vaikuttanut ongelmaan. Tuohon on vaihdettu jakopään remmi 30 tkm sitten ja reilun vuoden ehti auto pelata hienosti. Silti olivat suutinhuollossa sitä mieltä että tuossa remminvaihdossa olisi tullut jokin virhe ajoitukseen. Onhan se tietysti voinut mekaanisestikin muuttua.
Ehkä tässä olisi viisainta tutkailla hommaa vag-comin kanssa. Itselläni sellaista vain ei ole. Olisiko Tampereella halukkaita tutkimaan/säätämään tyhjäkäyntiä? Laita vaikka privaa...
Ehkä tässä olisi viisainta tutkailla hommaa vag-comin kanssa. Itselläni sellaista vain ei ole. Olisiko Tampereella halukkaita tutkimaan/säätämään tyhjäkäyntiä? Laita vaikka privaa...
Kaiva ecu esiin, sitten avaa vähän sitä suojaa siitä johtasarjan puolelta(jotta näät mikä on minkäkin värinen piuha) ja mittaa kaikki johtimet läpi mitä tulee pumpulta eculle, ne on suoria vetoja että yhteys pitäisi löytyä suoraan.
Tuolla tavalla saat mahdollisesti sen johtosarjan mitattua vikalistalta pois.
Tuolla tavalla saat mahdollisesti sen johtosarjan mitattua vikalistalta pois.
Tuo kytkis saattais sopia:
www.students.tut.fi/~levo/TDI/TDI_kytk.pdf
www.students.tut.fi/~levo/TDI/TDI_kytk.pdf
No niin. Nyt sain rekisteröimättömän vag-comin käsiini ja pääsen tutkailemaan, mitä tuolla tapahtuu. Kokeilin yhtenä iltana pikaisesti, että yhteys pelaa ja sain tällaiset käppyrät. Tuo aika hyvin näyttää, että kyllä se tyhjäkäynti sahaa ihan kunnolla. Myös syöttö ja ilmeisesti ennakonsäädin(?) menevät suunnilleen samaan tahtiin.
Mitäs arvon raati suosittelee tuolta tutkimaan? Sen verran huomasin, että kaasupolkimen anturi antaa koko ajan nollaa, että se nyt ei ainakaan vaikuta.
Mitäs arvon raati suosittelee tuolta tutkimaan? Sen verran huomasin, että kaasupolkimen anturi antaa koko ajan nollaa, että se nyt ei ainakaan vaikuta.
Siinä alemmassa käppyrässä Iq:n ja volttien pitäisi mennä suht käsikädessä, mutta melkoisesti tuo iq näyttää sahaavan.
Todennäköisesti siellä määränsäätimen anturoinnissa on kulumaa(?) juuri tuossa tyhjäkäyntiasennossaan ja ecu säätelee iq:ta edestakaisin tuon kuluman yli.
Eli käynnin pitäisi tasoittua joko kaasua painamalla tai sitten kuormittamalla moottoria, eli käyntinopeus tippuu vakion alapuolelle (anturi siirtyy pois tuosta kuluma-kohdasta).
Kuten edelläkin mainittuna, niin
IQ:n säädöllä luulisi helpottavan. :)
Todennäköisesti siellä määränsäätimen anturoinnissa on kulumaa(?) juuri tuossa tyhjäkäyntiasennossaan ja ecu säätelee iq:ta edestakaisin tuon kuluman yli.
Eli käynnin pitäisi tasoittua joko kaasua painamalla tai sitten kuormittamalla moottoria, eli käyntinopeus tippuu vakion alapuolelle (anturi siirtyy pois tuosta kuluma-kohdasta).
Kuten edelläkin mainittuna, niin
IQ:n säädöllä luulisi helpottavan. :)
Kiitoksia tiedoista - eiköhän tuota pidä sitten yrittää ensimmäisenä. Miten tuo IQ:n säätö käytännössä siis menee? Kannesta löysätään (muistaakseni) torx -ruuvit ja sitä siirretään edestä katsottuna vasemmalle hiukan (0,1 mm tms) ja kokeilee, missä alkaisi tasaantua? Onko tuo osa polttoaineessa, eli tuleeko naftat pihalle kun ruuvit löysää?
Tuo Lm:n teoria kyllä passais mullekkin hyvin,tyhjäkäynti heiluu mutta heti kaasua painaessa tasoittuu. Ja semmosen huomannut että jos esim.vetää peräkärryä ja täytyy vedättää palio niin ei tuota nykimistä esiinny lähellekkään niin helposti mitä jos ajelee tyhjänä.Mikähän lie sitte ku tuo iq:säätö ei vaikuta?
En ole vielä tuota pumppua säätänyt, koska TDI-clubin sivuilla suositeltiin voimakkaasti ensin säätämään vag-comilla, ja rekisteröimättömällä tuo ei onnistu - jos jollain Tampereella olisi rekisteröity versio (esim 409), niiin saa laittaa privaa.
Sellainen mielenkiintoinen juttu tuli vielä eteen mittauksissa: mittasin muistaakseni ryhmää 13, jotain käynnin tasaustoimintoa "smooth running control". Kaikille muille sylintereille tuolla näkyi lukema, mutta sylinteri 4 oli tyhjä. Mitähän tämä tarkoittaa?
Sellainen mielenkiintoinen juttu tuli vielä eteen mittauksissa: mittasin muistaakseni ryhmää 13, jotain käynnin tasaustoimintoa "smooth running control". Kaikille muille sylintereille tuolla näkyi lukema, mutta sylinteri 4 oli tyhjä. Mitähän tämä tarkoittaa?
http://s228.photobucket.com/albums/ee25 ... 112007.flv[/url]
Siinä vähän todella huonolaatuista videonpätkää, mutta kyllä siitä nippa nappa kuulee kuin pahasti se humpaa,varsinki videon lopussa. Tuo on siis kun aamulla löin kylmänä käyntiin, ja se välillä käy jopa ihan niinkuin auton pitääkin.
Siinä vähän todella huonolaatuista videonpätkää, mutta kyllä siitä nippa nappa kuulee kuin pahasti se humpaa,varsinki videon lopussa. Tuo on siis kun aamulla löin kylmänä käyntiin, ja se välillä käy jopa ihan niinkuin auton pitääkin.
Pienensin oman koneeni syöttöä pumpun kantta siirtämällä. Vag-Comilla tarkastin tuon lukeman siirrellessä. Lähtöarvo IQ:lle oli 2,6 ja siirsin sitä niinkin paljon, että se asettui 7:aan. Kulku huononi kyllä melko paljon, mutta kyllä rynkytyskin loppui. Nyt tyhjäkäynti satunnaisesti "aaltoilee", mutta ei varsinaisesti rynkytä kuten aiemmin. Oikeastaan parhaiten kone kävi tyhjäköyntiä kun IQ oli luokkaa 14 - tosin käynnistys oli jo aika hankalaa.
Ajattelin kokeilla seuraavaksi IQn pienentämistä Vag-Comilla kunhan saan aikaiseksi ohjelman rekisteröinnin. Jos tuo rynkytys palaa, niin tuskin on kyse määrämittarin anturin kulumisesta.
Ajattelin kokeilla seuraavaksi IQn pienentämistä Vag-Comilla kunhan saan aikaiseksi ohjelman rekisteröinnin. Jos tuo rynkytys palaa, niin tuskin on kyse määrämittarin anturin kulumisesta.
Miten tuon pumpun ylä-osan saa purettua? Siis kun otetaan se päällimmäisin kansi pois, ja sen jälkeen kun on se hässäkkä joka säätelee kaasua ja ne muut nippelit ympärillä (niitten allahan on ilmeisesti vielä jotain tilpehööriä??) kun ei meinaa itellä oikeen purkaantua? Kaikki kyllä mielestäni irrotin mutta ei se lähe auki?
Käytin koneenkin levällään, ja vaihtelin männänrenkaat,kk-laakerit,tiivisteet yms mutta ei löytynyt sieltäkään vikaa tuohon rynkytykseen ,mitä nyt männänrenkaissa oli aika paljo väljystä ja laakerit oli hyvästi loppusuoralla.
Käytin koneenkin levällään, ja vaihtelin männänrenkaat,kk-laakerit,tiivisteet yms mutta ei löytynyt sieltäkään vikaa tuohon rynkytykseen ,mitä nyt männänrenkaissa oli aika paljo väljystä ja laakerit oli hyvästi loppusuoralla.
Täältä ääni rikkinäiselle ruiskutuspumpun määränsäätimelle. Rynkytys parantui ensin hetkeksi määränsäätimen putsaamisella. Tuli kuitenkin takaisin varsin pian, mutta nimim. LM:n ystävällisesti lainaamalla määränsäätimellä rynkytystä ei esiinny. Suosittelen kaikkia ko. vaivasta kärsiviä tarkastamaan ensin määränsäätimelle eculta kulkevat johdot ja sitten putsaamaan/vaihtamaan määränsäätimen.
avasitko vanhan pumpun? siellä kun on se rullarengas jota ennakonsäätimen tappi liikuttelee niin oliko runko kulunut paljon siltä kohdin. paljonko on pumpulla km takana. itselle tuli yks pumppu millä oli ajettu vähän yli 500tkm ja oli roskis kamaa. toisella pumpulla oli n230tkm ja siinä huomas just ja just että oli kulunut.yks yleinen vika myös noissa pumpuissa on. nestepään jouset menee poikki ja meno loppuu siihen. mikähän lie ne poikkoo?
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Täältä ääni rikkinäiselle ruiskutuspumpun määränsäätimelle. Rynkytys parantui ensin hetkeksi määränsäätimen putsaamisella. Tuli kuitenkin takaisin varsin pian, mutta nimim. LM:n ystävällisesti lainaamalla määränsäätimellä rynkytystä ei esiinny. Suosittelen kaikkia ko. vaivasta kärsiviä tarkastamaan ensin määränsäätimelle eculta kulkevat johdot ja sitten putsaamaan/vaihtamaan määränsäätimen.
Mistä tuo märänsäädin tarkalleen löytyy? mk3 golffissa (1Z) esiintyy nykimistä pintakaasulla ajettaessa, kiihdyttäessä toimii moitteetta. Täytyisi yrittää tuota säätimen puhdistusta, mutta ensin olisi hyvä tietää mistä se löytyy.
nyt ei varsinaisesti enää apua tarvitse mutta raportoidaan nyt kuitenkin:
Vain noin vajaa 600tkm ajettu 1z mykistyi ns "täydestä" laukasta...muutaman kerran himmeni ajovalot ja sitten se sammui. moottorinohjainrele(109) oli sökö ja sen osasi kyllä jo vag-com kertoa...jännä että jo noilla kilometreillä tämmösiä...
Vain noin vajaa 600tkm ajettu 1z mykistyi ns "täydestä" laukasta...muutaman kerran himmeni ajovalot ja sitten se sammui. moottorinohjainrele(109) oli sökö ja sen osasi kyllä jo vag-com kertoa...jännä että jo noilla kilometreillä tämmösiä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa