Auttakee Auttakee 1z:n kanssa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

Auttakee Auttakee 1z:n kanssa

ViestiKirjoittaja Rane » 9.9.2007 22:12

Haulla olen käynyt kaikki 1z:taa koskevat jutut läpi mutta niistä ei ole apua! Elikkäs vika seuraavanlainen: Tyhjäkäyntiä käy humpaamalla, tai no oikeastaan rynkyttää niin että koko auto heiluu sivusuunnassa ainaki 10cm.Kun hieman painaa kaasua niin tyhjäkäynti tasoittuu. Tasakaasulla ajettaessa nykii niin että ajosta ei meinaa tulla mitään, varsinki kaupungilla ajo melkein toivotonta.

Vaihdettuja osia toimivasta autosta on pumppu (ajoitettu heittokellolla kohilleen), suuttimet, kampiakselin asentotunnistin, ecu, uusi maffi jne mutta silti paukuttaa ja nykii. Johtosarjoja olen katellut, mutta eipä niissäkään näy mitään ihmeellisempää, joten mikä voi olla vialla?? Vikakoodeja ei löytynyt, mutta ainut mikä pisti silmään oli 3 ja 4 pytyn väliset onko ne nyt ruiskutus erot?(korjausarvot?) Mikä tuon voisi aiheuttaa?

Iq:ta olen säädellyt mutta sekään ei vaikuta, evry on mutta sekin on napin kautta on/off (käynti ei oikeastaan muutu miksikään vaikka on päällä?)

Eli nyt kaikki diesel/1z ekspertit lyökää viisaat päät yhteen ja kertokaa missä mättää ja mikä mättää?!! Kiitos:)

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 9.9.2007 22:15

Onko kuningaspultti tarkastettu?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 9.9.2007 22:31

Joo vaihdoin sen jakopää remontin yhteydessä. Alapyöräkin kulkee ihan suorassa ja kampiakselin pää oli hyvän näköinen. Puristuksia yritettiin mitata mutta ei löytynyt sopivaa sovitetta kannen ja mittarin väliin, joten otin suunnaksi oulun diesel turusen jossa asentaja tempas pellin auki , käytti öljykorkkia pois ja sanoi että ei tarvi mitata koska ei huohota. Haluttaisi silti tarkistaa miltä puristukset näyttäis, joten jos jollakin olisi oulun suunnalla vehkeet tuohon hommaan niin vink vink! Tuonne diesel turuselle ei tarvi enää toista kertaa mennä, jäi niin paskan maku suuhun asiakaspalvelusta.

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 10.9.2007 21:31

meneeköhän ihan mettään jos arvelee että sulla ois kuitenki se iq liian suurella???

just tuollainhan se kone kyllä tekee jos se liian suurella on..

jos se iq ei läppärillä mee tarpeeksi pieneksi niin sitte sen saa pienemmälle syöttöpumpun kantta siirtämällä.

pumppu esiin ja pumpun yläosaa kiinnipitävät 3 torx-ruuvia auki, merkit pumpun ylä- ja alaosaan ja varovaisesti naputtelemaan. pieni vasara ja puukapula on hyväksi todetut työkalut tähän hommaan.. iq-arvo suurenee (syöttö pienenee) muistaakseni yläosaa jakohihnaan päin siirtämällä ja iq-arvo pienenee (syöttö suurenee) pumppua vauhtipyörään päin siirtämällä.. ja säätö on sitten tosi herkkä, jo aivan pienikin liike vaikuttaa.. ruuvvit eivät sitten ole ne jotka on ihan siinä kannessa vaan ne on ehkä 4 cm kannesta alaspäin..




entä voiskohan rikkinäinen kaasupolkimen asentotunnistin tehä tuommosta, jos se antaa ihan-mitä-sattuu vastusarvoja, kun poljin on ylhäällä/lähes ylhäällä ja sen takia syötöt heittelis??

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 11.9.2007 21:06

No tuota kantta olen kyllä säädellyt ees takaisin eikä tuntunut löytyvän oikeaa kohtaa että helpottaisi vikaan. Samaa epäilivät tuolla diesel turusella, ja asentaja sielläkin sitä sääteli mutta ei vaikuttanut.

Kaasupoljin näyttää toimivan ainakin testerin mukaan, nousee ja laskee 0-100-0% ihan niinkuin pitääkin. Onko tuossa samassa kaasupoljin paketissa vielä joku erillinen asentotunnistin joka tunnistaisi milloin käy tyhjäkäyntiä jne...? Tyhjäkäynti kun tasoittuu hieman poljinta painamalla. Mikä virka sillä säätöruuvilla on siinä polkimen yläpuolella?

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 16.9.2007 13:20

aivan, no sitten se ei varmaan siittä iq:sta oo kiinni... en tiiä kyllä ite yhtään että onko siinä jottain erillistä "tyhjäkäyntitunnistinta"/asentoa, mutta tuntuis sen polkimen kyllä olevan kunnossa jos kerran testeri näyttää sen nuin toimivan??

ois mukava ko joku expertti osais kertoa tuosta kaasupolkimen henkimaailmasta...

voiskohan sitä tyhjäkäyntiä korjata sillä että säätää sitä ruuvia vaan siihen pituuteen että se tyhjäkäynti tasoittuu??

auttaiskohan se mitään jos koittais vag-com:illa säätää tyhjäkäyntiä ylemmäs taikka alemmas??

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 16.9.2007 13:28

Joo tuota ruuvia kun ruuvailin niin ei sillä ollut mitään merkitystä? Siksi ajattelinkin että mikähän virka sillä on, tai sitten siellä on joku rikki koska ei vaikuta mitenkään. Jos joku osais kertoa mitä tuosta pitäis tapahtua...?

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 22.9.2007 14:31

Itsellä oireilee samansuuntaisesti, tosin ei noin pahasti. Ootko vaihtanut vielä ahtopaineanturia?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 23.9.2007 12:54

Juuu ahtopaineventtiili on vaihdettu. Jos kiikuttas paalaamoon koko koslan niin vois säästyä hermot ja rahat :) Mitenkähän tuosta vois säätää tyhjäkäyntiä sillä vag-com:illa?

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 25.9.2007 12:33

Tähän asiaan kun saatais lisää vastauksia/ehdotuksia niin ois monta 1z koneen onnellista omistajaa vielä onnellisempia.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 25.9.2007 15:53

^ sanoppa muuta. Kyllähän nuo semmosia vikapommeja tuntuu olevan noihin "uudempiin" tdi koneisiin verrattuna.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 25.9.2007 16:07

katoppa alipaine letkut et onko siellä vuotoja...ja imusarjan tiiviste että vuotaako se...esim:suihkepullolla suihkuttelet...
T-onnellinen 1Z omistaja =)

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 26.9.2007 9:52

kaikki letkut oon käyny läpi ja vaihellut nekin, mutta tuota imusarjan tiivistettä ei ole tullut tutkittua sen tarkemmin.Pitääpä tarkistaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.9.2007 13:01

Kuulostaa ihan bensamoottorin vianetsinnälle... eli ei kyllä rynkytys korjaannu millään ilmavuotojen korjauksella. Vika on syötönohjauksessa tai syöttölaitteissa eli polttoainepuolella, jossakin.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 26.9.2007 14:04

No mitäkähän tuolta löpö puolelta vois vielä tarkistaa, kun pumppu ja suuttimet on vaihdettu, tankin olen putsannut ja löpölinjat käyny läpi. Suodatin vaihdettu, samalla vaihoin sen mikälie takaisku venttiilin siihen suodattimen viereen(valkoinen pikku venttiili) ?

Mikähän tuolla ohjauspuolella vois takkuilla että tekee tuommosta?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 26.9.2007 14:11

Voisin suositella, että joltakin lainaan vaikka kaikki suuttimet runkoineen ja mahdollisesti ecu.
Noilla saa rajattua helposti aika paljon mahdollisuuksia pois.

Ps. mulla on yksi 1z ecu joutavana.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 26.9.2007 15:03

Mutta kun kaikki suuttimet runkoineen on vaihdettu, samoin ecu on vaihdettu! Suuttimista myös katottiin avautumispaineet ennen asennusta ja oli eritt.hyvät.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 26.9.2007 15:07

Mites se pelailee jos irroittaa 3.suuttimen johdon, tai vaihtoehtoisesti käyntinopeusanturin johdon..?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 27.9.2007 9:53

Käyntinopeus anturin kun irrottaa niin sammui, kerran teki niin että kierrokset kävi melkeen tapissa ja sitten sammui. 3-suuttimen piuhan kun irrottaa alkaa vikavalo vilkkuun ja ei oikee meinaa olla menohaluja, tai jotenki kulku on vähä tahmean olosta.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 27.9.2007 12:38

Ainakin tuon pdf:n mukaan:
http://www.volvo-forums.com/index.php?a ... ost&id=696

-jos käyntinopeusanturilta ei saa signaaalia, ecu käyttää 3.suuttimen tietoa kierrosluvun määritykseen. (syöttöjä & ennakoita vähennetään, ahdot pois)

Koititko niin että ensin johto auki ja sitten vasta starttaa käyntiin.?


Mutta vaikuttaisi, että jokin siellä 3.suuttimen suunnalla kummittelee; itse suuttimen anturointi/ johtosarja / ecu..

Jos ajelisit jonkin aikaa 3.suuttimen johto auki?
-Näkisi että parantuvatko nuo vaivat.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 27.9.2007 14:59

Testasin tuon kahdella tavalla että auto sammuksissa piuha irti ja auton käydessä piuha irti. Ajelin myös autolla pienehkön lenkin mutta ei vaikutusta muutakuin tuo että kulku oli tahmean oloista jne...

Tuo 3-suutin kyllä pitäisi pelata ihan ok, ja sille menevät piuhat olen tarkistellut (liittimeltä ja ecu:lta) mutta ei niissä mitään erikoisempaa näkynyt? Samoin tarkistin tuon käyntinopeusanturin liittimen ja siitä lähtevät piuhat eculle.(vaihdoin samalla uuden anturin)

Voiko koneen puolella olla jotain mikä aiheuttaa tuommosta vikaa? Venttiilivika tms...? Ei oikee keksi muutakaan enää.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 27.9.2007 15:02

Koititko niin että ensin johto auki ja sitten vasta starttaa käyntiin.?


Tarkoitin tuolla siis sitä käyntinopeusanturia..

-Pdf:n perusteella 3.suuttimen anturoinnissa on vikaa, jos kone ei käy kun
käyntinopeusanturin johto irroitetaan.



Edit. selvennystä
Viimeksi muokannut LM, 27.9.2007 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 27.9.2007 15:07

Vaikuttaiskohan määränsäätäjän vaihto/puhdistus polttoainepumpulle? Joskus oon kuullu semmosestakin ;)

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 28.9.2007 11:14

En oikee usko tuota määränsäädin hommaa koska pumppukin on vaihdettu ja samat oireet kummallakin pumpulla. Tuosta säätöruuvista joka on kaasupolkimella ois mukava tietää mitä siitä pitäis tapahtua kun ruuvaa? Joku virkahan silläkin varmaan on mutta ei siitä nyt ainakaan tapahdu mitään.

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 28.9.2007 19:11

^ Vaihdoitko ihan uuden pumpun, vai käytetyn uuden?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 29.9.2007 0:35

Käytetyn uuden, ei ihan raskinut laittaa uutta ko sehän ois ollut puolet auton arvosta:)
Tuokin pumppu on toimivasta koneesta,samasta laitteesta on nuo suuttimetkin.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 29.9.2007 10:10

Kyllä tuo sun keksintö joutaa "hömhötellä" ruskoon ihan mielenterveydellisistä syistä.. :) Maksaahan ne siittä satkun, ja laitetaan vielä romurautaa täyteen nii hinta nousee!

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.9.2007 10:28

Nakkaa sen sähköpumpun suosiolla roskalavalle ja pistää mekaanisen pumpun tilalle. :)

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 29.9.2007 10:37

^^ No nyt alakaa kuullostaan hyvälle:) Ei silti jaksa oikee uskoa että ois mitenkää tuosta pumpusta kiinni...

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 10.10.2007 16:32

Tämä on aika mystistä, sillä omassa kulkineessani tuli täsmälleen samanlaisia ongelmia n. 2tkm sitten. Autona on -94 golf 1z. Olen tähän mennessä vaihdattanut suuttimen kärjet, putsannut imusarjan ja ottanut egr:n pois pelistä. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja olen kokeillut käyntiä ilman anturia (johto siis pois).. Näillä ei ole ollut vaikutusta asiaan.

Joku arveli ultimatevw:n puolella, että tuossa softassa olisi vikaa ja että lastutus (nimenomaan lastutus, ei viriboksit tai evry) voisi auttaa. Onkohan jollain tällä palstalla kokemusta aiheesta? Siinähän korvataan nimenomaan tuo ohjelma, joten siinä mielessä sen voisi kuvitella vaikuttavan asiaan. Ei vain huvittaisi sellaista kokeilla, hintana on kuitenkin paikasta riippuen noin 400 eur. Jos tuon saisi jostain esim. 200 eur, niin voisi kokeilla.

Onko homma muuttunut viimeisimmän viestin jälkeen?

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.10.2007 19:42

Osta nettivaraosasta semmone 70€ lastu nii ei tuu nii kalliiks.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.10.2007 21:18

Jos vaivana on tasakaasulla nykiminen, niin tuskin perus virilastulla tulee muutosta tuohon.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 10.10.2007 23:08

En kyllä oikee usko tuohon että ois ohjelmassa vika kun itekki vaihoin ecun ja ei mitn vaikutusta. Tuommonen ihme homma omassa kulkineessa että esim. tänä aamuna kun löin auton käyntiin ja oli ollut kylmä yö niin noin minuutin verran kävi tyhjäkäyntiä niinkuin pitääkin, mutta sitten kuin salaman iskusta alkoi taas se hermoja repivä rynkytys ja tyhjäkäynti humpas? Mikä tuossa voi olla vikana?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.10.2007 23:18

Joku anturi toimii kylmänä ja lämmetessään alkaa pätkimään.. ?
esim se käyntinopeusanturi.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 10.10.2007 23:42

No tuo kävi mielessä itelläkin että joku anturi,mutta kahella eri käyntinopeusanturilla oon kokeillu ja molemmilla samanlain? Voisiko tuo lämpötila-anturi kannen päässä aiheuttaa tuommosta? Se on ainut anturi jota en oo vaihtanu:),johtuen aika suolasesta hinnasta (n.150e) Voiko tuon toimintaa mitata mitenkään?

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

Lämpötila-anturi

ViestiKirjoittaja mikkokat » 11.10.2007 18:41

Onko tuolla kannen päässäkin lämpötila-anturi? Minun käsitykseni on, että tuolla on kaksi anturia: jäähdytysnesteelle (omassa tapauksessani vaihdettu) ja polttoaineelle (ruiskutuspumpussa?).

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 11.10.2007 21:10

Joo kannen päässä on lämpötila anturi joka on mittaristolle, ja ylävesiletkussa on toinen joka on ecu:lle. Polttoaineelle on oma anturi pumpussa. Vaihoin tänään tuon ecu:lle menevän anturin eikä mitään vaikutusta.Mitähän seuraavaksi:)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 12.10.2007 0:06

Mulla on kanssa nytten tehnyt vastaavaa oirendintaa oma 1z, tosin alkuperäisestä 1z tekniikasta ei ole enää tähteellä kuin syöttöpunppu, itse pata ja anturit. Kaikki muut onkin sitten jo afn:n osaa vähintään.
Alkoi todella pahalla rynkyttämisellä, kuin olisi käynyt 3.lla pytyllä, kesti vartin verran kunnes katos yhtä äkkiä kuin tuli.
Mulla tosin ravisteli vielä vähän kierroksia antaessakin.
Vedot on tallella normaalisti vaikka ravisit pahasti, pari kertaa on sen jälkeen tehnyt miedosti satunnaisesti ja miedosti.

Seurailen tilannetta...

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 14.10.2007 19:38

^ onko vielä nykinyt vai jäikö se siihen yhteen kertaan? Tuossa porisin yhen pörhön entisen huoltoäijjän kans ja meinasi tuosta kaasupolkimen potikasta että pitäisi mitata oskilloskoopilla onko kunnossa. Vag-com kuulemma saattaa näyttää että on kunnossa,mutta ei välttämättä ole? Onkohan tuossa perää, vai puhukohan vaan lämpimikseen että veisin auton heille mittarin nokkaan ja maksasin 50e tunnilta?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 14.10.2007 20:47

Tuossa jonkin aikaa eilen pähkäiltiin asiosta paljon tietävän kaverin kanssa vag-comin kanssa ja parin kymmenen kilometrin kera tuota mun ongelmaa.
Ihan ensikuulemalta veikkasi asentoanturia syöttöpumpussa, koska ravisti nimen omaan heti 1000rpm jälkeen ja siitä ylöspäin, mutta katosi kun polasi tallan pohjaan.
Se anturi(sijaitsee syöttöpumpun kannen alla, voi yrittää puhsistaa) on pelkkä hiilivastus joka kertoo syötön määrän eculle, eikä sitä saa erikseen hommattua, pitää ostaa koko syöttöpumppu.
Mutta kun näytti ennakotkin heittelevän aika rajusti, niin olimme ihan ulalla mistä kiikastaa.
Melkein kävimme jo purkamassa toisesta autosta pumpun kokeiltavaksi mun autoon.
Sitten kaveri kysy että olenko minkä verran auton käydessä kopeloinut noita johtosarjoja; sanoin en ole.
Mentiin nykymään ja yhdessä kohtaa kun kaveri nykäs, niin rynkytys katosi kerrasta.
Tarkemmin tarkasteltuna ongelmana olikin syöttöpumpulta eculle menevä iq:n kertova johdin joka oli murtunut, mutta ei katkennut. Eli siihen kohtaan tuli tärinästä vaihteleva vastus joka aiheutti iq:n ja muiden arvojen armottoman seilailun.

Eli mun ongelman aiheutti johtosarjassa olevan pihan murtuminen.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 14.10.2007 21:17

jaaa,minkävärinen oli tuo piuha joka oli sulla murtunut? Jos vielä kertaalleen katselisi oman johtosarjan audista jos siinä olisi sama vika.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

Kytkin ja vauhtipyörä?

ViestiKirjoittaja mikkokat » 15.10.2007 12:35

Onkos näissä vehkeissä kaksoismassavauhtipyörä? Tuollainen mahdollisuus tuli mieleen kun tuo moottori heiluu niin paljon silloin kun vikatilanne on päällä. Ideana siis, että jos se on epätasapainossa niin se voisi helposti aiheuttaa ongelmaa käyntiin, mitä sitten ecu säätää taas omilla keinoillaan => soppa valmis.

En niin selvillä sen tekniikasta ole, että osaisin sanoa, kuinka hyvin tuo teoria pätisi tasakaasulla nykimiseen, mutta miksipä ei.

En tätä mahdollisuutta niin todennäköisenä ensin pitänyt, mutta kun suutinhuollossa kaverit sanoivat kytkimen/vaihdelaatikon tarkastusaukosta pölähtäneen käynnistyksessä jotain. Kaiken kukkuraksi tarkastusaukon tulppa on jossain kohtaa kadonnut, eli aukko oli ns. auki. Onhan tuonne voinut kosteutta päästä tms.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 15.10.2007 13:50

ei kaksoimassavauhtipyörää 1Z:n perässä onneksi. Tuoreempien versioiden kirous...

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 15.10.2007 13:58

Ei ole näissä vanhemmissa sentään onneksi vielä kaksois massavauhtista. Itsellänikini on kiinni periksiantamaton kuparikytkin.

Rene, piuha on vihreä valkoinen ja liitin numero 3 syöttöpumpun 10:n paikkaisessa liittimessä.
Onko sulla vag-comia käytettävissä? jos on niin suosittelen tarkastamaan sen asenentoanturin signaali tason, että ei heittele kauheesti.

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 15.10.2007 17:52

Minkä hintaisia noihin on yleensä syöttöpumput? Uudet varmaan paritonnia?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 15.10.2007 21:23

Eipä tuota vag-comia ole käytössä.Audissa on tuo liitin 8-napanen nii ei varman passaa nuo värit ja numerot.Mitenkähän tuon sais selville mikä piuha se tuossa liittimessä on?

Edelliseen autoon oli vaihdettu uusi pumppu(a4 1.9 tdi ahu)ja hintaa oli ollut jotain 1100e luokkaa,aika kallista lystiä:)

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 15.10.2007 21:31

Mulla ainakin on 8-napaisessa vihreä valkoinen, luulis että sama...

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 15.10.2007 22:16

Joo en oo vielä tarkistanut tuosta,mutta pitääpä huomenna päivällä vähä katella.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

Ennakonsäädin?

ViestiKirjoittaja mikkokat » 17.10.2007 22:12

Tuli vastaan vanha ketju, jossa ilmeisesti vastaava ongelma oli ratkennut ennakonsäätimen vaihdolla (?) http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=75573

Malandio, oliko tuo sama, mistä sinulla oli johdin murtunut? Ketjun viimeisessä viestissä on kuva härvelistä. Oletko Rane jo ehtinyt tuon(kin) vaihtaa/tarkistaa?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 17.10.2007 22:24

Ei ollut Audissa vihreä valkoista piuhaa liittimessä! Tuota säädintä en ole vaihtanut,mutta siinä uskossa olen ollut että sen pitäisi olla ehjä, kun vaihtopumppu on irrotettu toimivasta autosta.Eihän se tietenkään meikäläisen tuurilla mikkään ihme ois jos se vaikka ois hajonnu kun laitoin pumppua paikolleen :) Vähä on tympiäsä paikasa irrottaa tuo säädin,ei meinaa nakit mahtua mihinkään välliin.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 18.10.2007 0:31

Mikkokat, tuo ei ole se piuha.
Multa meni se piuha nimen omaan auton johtosarjan puolelta, joka menee syöttöpumpulle. Mulla menee pumpulle 2 eri liittimet, toisessa taitaa olla 3liitintä(sammutinsolenoidille) ja toinen se isompi.
Isommassa liittimessä on numerointi kyljissä ja liittimen numero 2 puha oli se joka multa oli murtunut.
Tuota num.2 piuhaa ja num.3 liittimen piuhaa pitkin menee iq-arvo eculle(siis noiden väliin tulee ewrykin kiinni)

Ja en tarkoittanut ennakkosäädintä pumpussa vaan anturia joka löytyy syöttöpumpun kannen alta. Mekaaninen hiilivastus, joka kertoo sähköisesti säädettävän kaasun asennon eculle, eli määräanturi nimeltään.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 18.10.2007 17:08

Nii löytyykö tuo vastus sen ylemmän vai alemman kannen alta? Oiskohan tuosta mitään kuvaa jos vähä kattelis miltä se näyttää.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 20.10.2007 14:08

Rane,

Tuosta säätimestä on piirroskuva tässä ketjussa linkatun dokumentin (volvo-foorumi) sivulla 16. Sijaitsee sen mukaan alemmassa kannessa. Luulisi, että ylemmän kannen kautta pääsee näkemään.

Minä yritän seuraavaksi katsella miltä tuo ennakonsäädin näyttää. Tähän suuntaan muuten tuli vinkkiä suuttimien vaihdon yhteydessä, kun korjaamolla sanoivat, että ajoitus on pielessä ja että säätivät sitä... Nyt tulee vain mieleen, kun on tekniikkaan tarkemmin tutustunut, että milläkähän ilveellä he sen tekivät, kun tässä ajoitus säätyy sähköisesti :) Toivottavasti en joutunut tuosta työstä kovin paljoa maksamaan...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 20.10.2007 14:25

Se ajoitus täytyy olla ensin mekaanisesti kohdallaan, sähköisesti hoidellaan sitten loput.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 20.10.2007 15:13

LM, just bongasin saman kun selailin vanhoja viestejä :) Se operaatio ei kuitenkaan vaikuttanut ongelmaan. Tuohon on vaihdettu jakopään remmi 30 tkm sitten ja reilun vuoden ehti auto pelata hienosti. Silti olivat suutinhuollossa sitä mieltä että tuossa remminvaihdossa olisi tullut jokin virhe ajoitukseen. Onhan se tietysti voinut mekaanisestikin muuttua.

Ehkä tässä olisi viisainta tutkailla hommaa vag-comin kanssa. Itselläni sellaista vain ei ole. Olisiko Tampereella halukkaita tutkimaan/säätämään tyhjäkäyntiä? Laita vaikka privaa...

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 24.10.2007 1:29

Onko muuten nuo kaikki golf 3 tdi 66kw koneet 1z koneita? Mietin vaan et mikä ois seuraava malli missä EI esiintyisi noita nykimisongelmia.
Oman 1z:n kanssa kirjoitin tänään eropaperit, mutta sisäelimet heiluu vieläki vanhasta tottumuksesta.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 24.10.2007 11:32

Vaihoimpa joutesaan kaasupolkimen potikan mutta eihän sillä mitään vaikutusta ollut. Nyt on sitte kaikki mahdolliset pelit ja pensselit vaihdettu niin ei jää jäljelle muuta kuin johtosarja tai sitte vika on koneen puolella. Vois sanoa että EVVK tuo koko auto :)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 24.10.2007 11:52

Kaiva ecu esiin, sitten avaa vähän sitä suojaa siitä johtasarjan puolelta(jotta näät mikä on minkäkin värinen piuha) ja mittaa kaikki johtimet läpi mitä tulee pumpulta eculle, ne on suoria vetoja että yhteys pitäisi löytyä suoraan.
Tuolla tavalla saat mahdollisesti sen johtosarjan mitattua vikalistalta pois.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 24.10.2007 12:33

Nuin ajattelin sen tehäkkin. Hankalaa vaan kun tuohon audiin ei saa mistään sähkökuvia! Helpottas aika paljon. Onneksi on silti vara-osa auto vieressä niin voi siitä välillä kurkkia miten niitten piuhojen kuuluis mennä.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 24.10.2007 13:15


Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 24.10.2007 13:39

Näin äkkiseltään vilkaistuna tuokin on erinlainen:( Mulla on tdi golffin kytkiksiä 2 erinlaista,ja yhet A6 kaaviot, ja parit passatin kaaviot, kaikissa 1z kone mutta mikään ei ole samanlainen! Nuo a6 kaaviot on joltain osin saman suuntaiset mutta ei nekään samanlaiset ole.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 24.10.2007 18:08

Jos sulla on mustakuorinen 68pin ecu, niin tuo kytkis pitäis kyllä soveltua siihen.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 24.10.2007 18:37

Joo passaa sitteki näköjään tuo käyntinopeus anturi ainakin,ja neulannousu tunnistin.Värit vaan on aivan erit mitä audissa.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 26.10.2007 7:32

No niin. Nyt sain rekisteröimättömän vag-comin käsiini ja pääsen tutkailemaan, mitä tuolla tapahtuu. Kokeilin yhtenä iltana pikaisesti, että yhteys pelaa ja sain tällaiset käppyrät. Tuo aika hyvin näyttää, että kyllä se tyhjäkäynti sahaa ihan kunnolla. Myös syöttö ja ilmeisesti ennakonsäädin(?) menevät suunnilleen samaan tahtiin.

Mitäs arvon raati suosittelee tuolta tutkimaan? Sen verran huomasin, että kaasupolkimen anturi antaa koko ajan nollaa, että se nyt ei ainakaan vaikuta.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.10.2007 11:13

Oiskohan tuossa vaan IQ pielessä eli liian pienellä. Auto käyntiin, VAG-COM kiinni, pumpun yläosaa hitusen vänkärin puolen suuntaan niin alkanee pelaamaan.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 26.10.2007 11:42

TDIFreak, onnistuuko tuo säätö vag-comilla vai tarvitseeko tosiaan siirtää kantta? Oletan, että nyt puhutaan ylemmästä kannesta.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.10.2007 12:13

Koko pumpun yläpuoliskoa siirretään.
Muutos onnistuu VAG-COMlla jos vaan on säätövaraa jäljellä. Pitää kait olla rekisteröity versio?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 26.10.2007 14:11

Siinä alemmassa käppyrässä Iq:n ja volttien pitäisi mennä suht käsikädessä, mutta melkoisesti tuo iq näyttää sahaavan.

Todennäköisesti siellä määränsäätimen anturoinnissa on kulumaa(?) juuri tuossa tyhjäkäyntiasennossaan ja ecu säätelee iq:ta edestakaisin tuon kuluman yli.

Eli käynnin pitäisi tasoittua joko kaasua painamalla tai sitten kuormittamalla moottoria, eli käyntinopeus tippuu vakion alapuolelle (anturi siirtyy pois tuosta kuluma-kohdasta).


Kuten edelläkin mainittuna, niin
IQ:n säädöllä luulisi helpottavan. :)

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 26.10.2007 17:14

Kiitoksia tiedoista - eiköhän tuota pidä sitten yrittää ensimmäisenä. Miten tuo IQ:n säätö käytännössä siis menee? Kannesta löysätään (muistaakseni) torx -ruuvit ja sitä siirretään edestä katsottuna vasemmalle hiukan (0,1 mm tms) ja kokeilee, missä alkaisi tasaantua? Onko tuo osa polttoaineessa, eli tuleeko naftat pihalle kun ruuvit löysää?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 26.10.2007 18:15

Tuo Lm:n teoria kyllä passais mullekkin hyvin,tyhjäkäynti heiluu mutta heti kaasua painaessa tasoittuu. Ja semmosen huomannut että jos esim.vetää peräkärryä ja täytyy vedättää palio niin ei tuota nykimistä esiinny lähellekkään niin helposti mitä jos ajelee tyhjänä.Mikähän lie sitte ku tuo iq:säätö ei vaikuta?

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 29.10.2007 8:19

En ole vielä tuota pumppua säätänyt, koska TDI-clubin sivuilla suositeltiin voimakkaasti ensin säätämään vag-comilla, ja rekisteröimättömällä tuo ei onnistu - jos jollain Tampereella olisi rekisteröity versio (esim 409), niiin saa laittaa privaa.

Sellainen mielenkiintoinen juttu tuli vielä eteen mittauksissa: mittasin muistaakseni ryhmää 13, jotain käynnin tasaustoimintoa "smooth running control". Kaikille muille sylintereille tuolla näkyi lukema, mutta sylinteri 4 oli tyhjä. Mitähän tämä tarkoittaa?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 4.11.2007 12:32

http://s228.photobucket.com/albums/ee25 ... 112007.flv[/url]


Siinä vähän todella huonolaatuista videonpätkää, mutta kyllä siitä nippa nappa kuulee kuin pahasti se humpaa,varsinki videon lopussa. Tuo on siis kun aamulla löin kylmänä käyntiin, ja se välillä käy jopa ihan niinkuin auton pitääkin.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 9.12.2007 21:08

Pienensin oman koneeni syöttöä pumpun kantta siirtämällä. Vag-Comilla tarkastin tuon lukeman siirrellessä. Lähtöarvo IQ:lle oli 2,6 ja siirsin sitä niinkin paljon, että se asettui 7:aan. Kulku huononi kyllä melko paljon, mutta kyllä rynkytyskin loppui. Nyt tyhjäkäynti satunnaisesti "aaltoilee", mutta ei varsinaisesti rynkytä kuten aiemmin. Oikeastaan parhaiten kone kävi tyhjäköyntiä kun IQ oli luokkaa 14 - tosin käynnistys oli jo aika hankalaa.

Ajattelin kokeilla seuraavaksi IQn pienentämistä Vag-Comilla kunhan saan aikaiseksi ohjelman rekisteröinnin. Jos tuo rynkytys palaa, niin tuskin on kyse määrämittarin anturin kulumisesta.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.12.2007 12:23

Yksi vastaava nykivä & rynkyttävä 1Z tuli paranneltua pumpun yläosan putsauksella.

mikkokat
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2007 10:53

ViestiKirjoittaja mikkokat » 10.12.2007 16:07

LM,

Miten tuo homma käytännössä meni ja löytyikö sen kolmio-ruuvin avain jostain? Jotenkin sinne se ongelma tuntuu kulminoituvan....

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 11.12.2007 17:04

Miten tuon pumpun ylä-osan saa purettua? Siis kun otetaan se päällimmäisin kansi pois, ja sen jälkeen kun on se hässäkkä joka säätelee kaasua ja ne muut nippelit ympärillä (niitten allahan on ilmeisesti vielä jotain tilpehööriä??) kun ei meinaa itellä oikeen purkaantua? Kaikki kyllä mielestäni irrotin mutta ei se lähe auki?

Käytin koneenkin levällään, ja vaihtelin männänrenkaat,kk-laakerit,tiivisteet yms mutta ei löytynyt sieltäkään vikaa tuohon rynkytykseen ,mitä nyt männänrenkaissa oli aika paljo väljystä ja laakerit oli hyvästi loppusuoralla.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 6.9.2008 11:11

Yksi vastaava nykivä & rynkyttävä 1Z tuli paranneltua pumpun yläosan putsauksella.


Olisko tahan mitaan updatea? Vielako auto toimii? Linkkia, kuvia tms. operaatiosta, mita kaikkea putsattiin ja miten?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 4.11.2008 21:15

Täältä ääni rikkinäiselle ruiskutuspumpun määränsäätimelle. Rynkytys parantui ensin hetkeksi määränsäätimen putsaamisella. Tuli kuitenkin takaisin varsin pian, mutta nimim. LM:n ystävällisesti lainaamalla määränsäätimellä rynkytystä ei esiinny. Suosittelen kaikkia ko. vaivasta kärsiviä tarkastamaan ensin määränsäätimelle eculta kulkevat johdot ja sitten putsaamaan/vaihtamaan määränsäätimen.

Tomi K
-
Viestit: 68
Liittynyt: 19.12.2005 17:53

ViestiKirjoittaja Tomi K » 5.11.2008 21:46

Ranen audi tuli kuntoon pumpun vaihdolla. Määränsäädin oli tullut tiensä päähän. Nyt käy ja kulkee niinkuin pitääkin.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 6.11.2008 6:25

Joo pumppuhan siinä oli vikana! Siinä kun uutta pumppua etsiskelin ja kyselin paikallisista diesel korjaamoista/myymälöistä pumppuja niin meinasivat että noiden ensimmäisten tdi koneiden pumput ois heikompia mitä nuo vähä uudemmat esim.ahu?Tiiä sitte pitääkö paikkaansa.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 6.11.2008 9:12

avasitko vanhan pumpun? siellä kun on se rullarengas jota ennakonsäätimen tappi liikuttelee niin oliko runko kulunut paljon siltä kohdin. paljonko on pumpulla km takana. itselle tuli yks pumppu millä oli ajettu vähän yli 500tkm ja oli roskis kamaa. toisella pumpulla oli n230tkm ja siinä huomas just ja just että oli kulunut.yks yleinen vika myös noissa pumpuissa on. nestepään jouset menee poikki ja meno loppuu siihen. mikähän lie ne poikkoo?

Ilkka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 7.9.2004 16:55

ViestiKirjoittaja Ilkka » 20.5.2009 20:16

Kuinka iso homma on vaihtaa tuo sähköinen pumppu mekaaniseen pumppuun?? Itse pumpun vaihtohan ei ole iso juttu mutta mitä muuta joutuu tekeen??

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 30.7.2009 23:38

Rane: Paljonko tuo pumpun vaihto maksoi? MIssä teetätit? Ite kävin koeajamassa Audi A6 2.5TDI AAT, jossa on samoja ongelmia eli tyhjäkäynti humppaa ja tehoja uupuu alle 2000 rpm alueella.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 1.8.2009 1:25

Make:

Pumpun löysin ruskon auto ja varaosasta,100e piti siitä köyhtyä ja ite vaihdoin(pumppu oli peräisin -97 passatista ahu koneella ). Kyselin vaihtopumppujakin diesel turuselta mutta 1300e hinta ei oikee kuullostanut hyvältä:) Pelkkä määränsäädin olisi ollut vähän vajaa 400e?!

Hebe
-
Viestit: 122
Liittynyt: 23.7.2003 23:28

ViestiKirjoittaja Hebe » 31.10.2009 21:42

Täältä ääni rikkinäiselle ruiskutuspumpun määränsäätimelle. Rynkytys parantui ensin hetkeksi määränsäätimen putsaamisella. Tuli kuitenkin takaisin varsin pian, mutta nimim. LM:n ystävällisesti lainaamalla määränsäätimellä rynkytystä ei esiinny. Suosittelen kaikkia ko. vaivasta kärsiviä tarkastamaan ensin määränsäätimelle eculta kulkevat johdot ja sitten putsaamaan/vaihtamaan määränsäätimen.


Mistä tuo märänsäädin tarkalleen löytyy? mk3 golffissa (1Z) esiintyy nykimistä pintakaasulla ajettaessa, kiihdyttäessä toimii moitteetta. Täytyisi yrittää tuota säätimen puhdistusta, mutta ensin olisi hyvä tietää mistä se löytyy.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 25.11.2009 21:11

nyt ei varsinaisesti enää apua tarvitse mutta raportoidaan nyt kuitenkin:

Vain noin vajaa 600tkm ajettu 1z mykistyi ns "täydestä" laukasta...muutaman kerran himmeni ajovalot ja sitten se sammui. moottorinohjainrele(109) oli sökö ja sen osasi kyllä jo vag-com kertoa...jännä että jo noilla kilometreillä tämmösiä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa