1.8 RP-> 1870cm->ADY virikäyttis

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

1.8 RP-> 1870cm->ADY virikäyttis

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2009 11:35

Jettaan rakenteilla vähäpäästöinen lievähkö virikone. Päätin tehdä tästä oman topicin kun tämäkin varmaan paisuu laajaksi kertomukseksi ja kestää vuoden :)

Tallissa odottaa nyt:
ADY alakerta -95
PG-kansi joka tarkoitus työstää virtauspenkissä ( tulevaa 4pisteruiskua ajatellen)
Schrick 272ast/11.4mm nokka+säätöpyörä
AGG/ADY koneen ylikokomännät 83mm
G60 4-2 valupakosarja ja etuputki
Uusi öljypumppu OEM
ykkösGTI:n öljynjäähdytin
Tilava katti 2" liitännöillä
16v PL pakoputkisto katista taaksepäin

Tuosta RP:stähän mun piti lähteä liikkeelle:
Lohko oli varsin puhdas sisältä, tuosta on mukava jatkaa:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0339.jpg

Foorumilla on liikkunut huhua RP-lohkon korkeudesta joka olisi pari milliä esim GU:ta korkeampi? Joka tapauksessa tämän RP:n korkeus sylinteritasosta öljypohjan kiinnitystasoon on tasan 280mm ja mäntä tulee ykk:ssä 0.5mm alle ryhmän tason. Jos joku viitsisi mitata GU:sta tai vastaavasta lohkon korkeuden niin kiitos ja kumarrus : D

Tästä lohkosta ei myöskään löydy 2koppaisista tutuksi tullutta "1.8" merkintää lohkon etureunasta eikä "madeinmehiko"-tekstiä vaan ryhmä on tehty saksassa. Oliskohan niissä huhuissa todella perää että RP:ssä on eri lohko kuin muissa?

2litraisen mäntiä digitönärin kanssa mittailtuaan totesi hän että ryhmän sylinteritasosta pitäisi poistaa 1.9mm lastu jotta näillä matalilla männillä päästäisiin edes samaan puristuskorkeuteen kuin omilla männillä. Onko tiedossa jotain estettä moiselle? Säädettävä nokkapyörä hoitaa tuosta seuraavan jaon myöhäiselle menon. Puristussuhteeksi haetaan 10-10.5:1 jolloin ei vielä pitäisi olla ongelmia 98 bensalla.

Vanhasta pumpusta lapio oli saanut jo vähän siipeensä:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0332.jpg
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0333.jpg

Koko albumi:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 201870cm3/
Viimeksi muokannut jyri.h, 28.8.2011 15:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 13.12.2009 12:38

Öljypumpuksi vois harkita myös PG-koneen pumppua. Siinä on kans korkeat rattaat. Siinähän ois jakajaa varten tuo laipio.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.12.2009 13:07

Onko jotain syytä miksi tarvitsee isompituottoisen pumpun? Isompituottoinen pumppu syö enempi tehoa, joten virittämiseen varsinkin kun on lähdetty, niin tuntuu järjettömältä moisen käyttö...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2009 16:02

Tuo 1.8 teen pumppu löytyi sattumalta muutamalla kympillä, enkä ole ajatellut suurempituottoisesta pumpusta koskaan haittaa olevan.

Esitän nyt MikaJ:lle anteeksipyynnön aiemmassa topikissani vitutuksenpuuskassa heittämääni turhaan ja typerään kommenttiin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.12.2009 19:06

Nyt kyllä meni ihan totaalisesti ohi, mutta tämmöiselle hölmölle se ei ole uutta.

Siis ihan ilman vittuilua oli tuo minun kommenttini. Usein vaan ihmiset luulevat että isompi on aina parempi, öljypumpuissa se ei ole niin. Tehohävikki on jopa ihan käytännössä todennettavissa, eikä vain teoriassa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2009 19:58

Mä meinasin sitä KR-tulppa topikkia joskus pari kk sitten..

Mutta enpä ole koskaan ajatellut isomman pumpun nostavan sisäisiä kitkoja/vastuksia haitaksi asti.
Johtuu ehkä siitä että aiemmin olen harrastanut ja rakennellut Rellun c-tyypin työntötankokoneita joissa öljypumppu on koneen ehkä huonoin kohta ja vieläpä vaikeasti (lue kalliisti parannettavissa). Tuotto noissa tyhjäkäynnillä on surkean ja naurettavan rajalla kun öljy on kuumaa eikä ole ö-lauhdutinta käytössä vaikka pumppu on uusi ja kaikki muutenkin tikissä.

Tänään soviteltiin imu ja pakosarjaa toisiiinsa ja kanteen sekä mittailin uudelleen mäntiä. Jokin mittaus meni ekalla kerralla poskelleen, todellisuudessa lohkoa pitäisi madaltaa 2mm jotta päästään oikeaan puristuskorkeuteen:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0365.jpg

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.12.2009 21:24

Ei pitäisi olla mitään estettä parin millin lohkon plaanaukselle. Muistat vain että pitää jäädä kannen ja männän väliin minimissään semmoinen 0,8mm, ettei männät ala hakata kanteen kiinni koneen käydessä suuremmilla kierroksilla. Mutta mittaa vielä kolmannen kerran kaikki palikat paikoillaan tuo lohkon plaanaus, mikään ei vituta enempää kuin että otetaankin vahingossa liikaa.

Itse myös asentelen BMC:n A-sarjan koneisiin aina suuritehoisen öljypumpun, koska sen läpi menee myös vaihteistosta tulevat rautamuruset ja siten kuluu välillä hiton nopeasti. Mutta tosiaan näissä Volkkarin koneissa ei moinen ole ongelma, vakiopumppu tuottaa riittävästi joka tilanteessa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2009 22:15

Täytyy koota alakerta vielä uudelleen ja mitata tarkkaan orkkismäntien korkeus sylinteritasosta. Eka kerralla tulos oli että männän matalampi laki tulee ryhmän tasoon ja toisessa laidassa oleva koroke hieman yli ryhmän.

Uudet on mitattu niinmoneen kertaan että siihen täytyy luottaa, muuten tätä ei saa kasaan ikinä :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.1.2010 16:03

Lisää mittausinfoa, RP:n orkkismännät jäävät 0.5mm alle ryhmän tason mutta tulpan vastakkaisella sivulla oleva 1.2mm koroke nousee 0.7mm yli tason. Eli nuo 2litraisen männäthän olivat 1.9mm matalammalla puristuskorkeudella ja niissä oleva koroke on 1.0mm korkea joten ryhmän tasosta pitäisi laskea pois 2.4mm lastu jotta pääsisin haluamaani tilanteeseen jossa männän tasainen reuna on tasan ryhmän kanssa. Tästä on helppo tehdä hienosäätöä tarvittaessa tuota pahkuraa madaltamalla, siihen vaikuttaa sitten käytettävän kansipahvin paksuus.

Puristussuhteen määrittämiseksi täytyy mitata kannessa oleva palotila sekä männän malja vedellä, ajattelin tähän käyttää apteekista (?) saatavaa 50ml ruiskua ja pleksilevyä. Onko tuollaisesta mittaustavasta foormumilaisilla kokemusta?

Moottorin tilavuudeksi tulee siis 1870 eli kunkin syl tilavuudeksi muodostuu n.467cm3. Haluttu puristus 10-10.5:1 joten esim 50cm3 palotila antaisi 10.3 joka vaikuttaisi sopivalta 272asteiselle nokalle. Onko kellään mittatietoa bensakoneiden tavallisesta massatiivisteestä, minkä paksuinen tuo on käytettynä eli kun kansi on vedetty momenttiin? Taisin jo heittää RP:n vanhan pahvin ajattelemattomasti roskiin :-/

Vielä yksi muutoskohde on sitten männäntapin ylähela, RP tappi on 20mm ja 2litraisen männissä 21mm. RP:n ylähela on 24mm eli materiaalivahvuus on 2mm, mahtaako uskaltaa vain suurentaa reikää 21milliin jolloin seinämävahvuudeksi jäisi 1,5mm? Sitten jos helassa onkin teräsrunko ja vain ohut kerros pronssia niin täytyy miettiä jotain muuta.

Olisiko jollain tietoa 2litraisen AGG/ADY ylähelan ulkomitasta? ETKA ei sitä tietoa kerro, enkä viitsisi tilata heloja vain todetakseni että ovat jotenkin muuten sopimattomat.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.1.2010 21:24

No niin, väliaikatietoa parista yksityiskohdasta, Alfasta löytyy kiertokankeen 23x21x jotain yläsilmälaakeri, vielä en ole päässyt tutkimaan paljonko vaatii töitä sopiakseen RP veiviin. Tuo RP:n ylähelan ulkomitta onkin ilmeisesti 23mm, itse olin mittaavinani veivissä kiinni olevan helan paksuudeksi 24mm. Joka tapauksessa ei tarvitse ainakaan koko helaa tehdä tyhjästä.

Vanha RP:n kansipahvikin löytyi, paksuutta käytetyllä oli 1.7mm joten vaikka tuo 2L mäntä tulee ryhmän tasoon ja se patti 1,0mm yli, jää vielä 0.7mm venymävaraa. Ehkä jätetään ryhmän madallus 2.2mm niin on sitten varmasti riittävästi pelivaraa.

RP:n pahvin sylinterireiät on yli 83mm joten ilmeisesti vakiolla voidaan mennä, sama pahvihan on myös KR:ssä. Pikkuhiljaa ongelmat vähenevät :D

Tuossa kännykkäkuvaa männästä/palotilasta
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... akansi.jpg

Jatkuu..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.1.2010 19:25

Palotiloja mittailtu ja puristussuhdetta laskeskeltu. 2litraisen AGG/ADY koneen männissä oleva palotila/paljealue on 15.8cm3, 1.7mm kansipahvi lisää palotilaa 9.2cm3 ja jos tältä foorumilta löytyvä tieto kannen palotilasta, 26cm3 pitää paikkansa mittauksen jälkeenkin, on riittävä tieto saatu. 51cm3 palotila ja 467.5cm3 sylinteritilavuus tarkoittavat 10.2:1 puristussuhdetta.

Onko männässä oleva matalan korokkeen
Kuva

tarkoituksena työntää puristustahdin lopussa seos tulpan lähettyville vai jotain aivan muuta?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.1.2010 20:22

Mulla makaa pihassa yksi RP-koneen raato, että jos tarvit jotain varaosaa niin löytyy kansi, lohko, kampura, veivit ja männät. Kone on jääny seisomaan kun meni öljyt ja vedet sekaisin (kansi kiero?). Saat vaikka koko kasan jos tulet hakemaan, pienempiä osia voin lähetellä rahtikuluja vastaan. :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.1.2010 11:02

Ei ole kyseisille osille tarvetta, kiitos vain tarjouksesta.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 13.2.2010 15:21

ihan mielenkiintoinen projekti. mikä on tehotavoite?

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 13.2.2010 18:32

no velipoika noita jokkis koneita kasailee,nyt tarttes itekin eka pitkä isku tehä.

niin jokkis käytössä lasketaan lohkoa yli 5mm eli se ei tuota ongelmaa ja siellä lasketaan vielä toi mäntä suoraksi.

jos oiken muistan niin 2.0 tai dieselin pelti tiiviste olisi 1,7mm paksu ja tavallinen olisi 1mm.

mutta helpoiten saa puristuksia kun ostaa keiteleen koneesta mahlen korkea puriste männät saa vain kokona 81 ja 81,5. on halvat muistaakseni 170e sarja.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.2.2010 20:40

Tehotavoite on 110hp, tuolla 37.8mm yksipisteruiskun kaasuläpällä tuskin kovin paljon enempää saa.

PG-kannen palotila oli mun mittaustavan mukaan 25.8cm3. Jos kanteen ei kosketa, puristussuhteeksi tulee 10.2 eli juuri ja juuri riittävästi. Kannentiivisteen paksuus (massatiiviste) projektimoottorissani (RP) oli 1.7mm, tarvikepahvin paksuudesta en osaa sanoa, voi ollakin 1mm.

Männän kun laskee suoraksi niin nakutusherkkyys kasvaa ja sitä en kaipaa.

Onko mahlelaisissa paljealuetta männän laessa?

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 14.2.2010 19:49

ei ole vaan pieni kohouma ylös päin.
ei se nuo jokkis koneetkaan nakuta vaikka siellä on paukkua huomattavasti enemmän. mutta niillä taas ei kyllä ajeta pitkiä aikoja mutta taas lämätiskissä kyllä koko ajan.

mutta taas jos käyttää tota yks piste ruiskua niin se voi kyllä tehdä sen että käy laihalla.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 15.2.2010 6:13

se peltinen bensantiiviste on kylläkin 1.5-1.7mm paksu aina. Mittausheitot mukaanlukien.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.8.2011 14:56

Meni tämä projekti alakerran osalta kokonaan uusiksi, sopivien kiertokankien ja niiden ylähelojen puuttuminen jarrutti homman etenemistä ja myyntipalstalla vastaantullut ADY:n alakerta muutti homman kertaheitolla bigboresta stroukkaamiseen :D
Valmiina ollut ADY:n 83mm orkkismäntäsarja pääsee siis oikeaan elementtiinsä joten 1870kuutioisen RP sijaan tulossa on 2008cm3 8v vapari.

PG-kannen osalta peli on hieman auki, tutulta löytyisi 100hp 1.6 Boran crossflow kansi, moderni läpihengittävä palikka houkuttelisi aikalailla.. Täytynee käyttää molempia kansimiehellä vertailtavana kumpi noista olisi parempi aihio, AKL kannen puolesta puhuisi 7mm venttiilinvarret ja ehkä hieman viileämpänä pysyvä imupuoli? Palotilan mittaus on myös tarpeen, PG-kannella puristussuhteeksi tulisi 2008cm3 alakerralla tasan 11.0:1 eikä enempää olisi haluakaan saada. Virranjakaja näkyy myös olevan näissä korkealohkoisissa 2litraisissa omansa, RP:n jakaja putoaa kuin kaivoon eikä rataskaan osu apuakselille. Ehkä tuon voisi korjata soviteholkilla ja RP:n apuakselilla mutta.. jos tuollainen nyt löytyisi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.8.2011 20:36

Jään seuraamaan mielenkiinnolla! Jännä nähdä välillä kun tehdään vapaastihengittävää konetta eikä överiturboja. :P Jatka kuvien kanssa samaan malliin kuin toisessa Jetta-ketjussasi. :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.8.2011 21:20

No mä nyt olen aina ollut vähän sellainen omantien kulkija :D
Pidetään kuvatalkoita yllä.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 5.9.2011 7:00

Olis tuolla tallilla semmonen AKL kansi jos tarvii vielä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.12.2011 12:24

Projekti on edennyt vähän käsijarru päällä mutta lohko on sentään saatu porautettua, lasikuulapuhallettua ja maalattua ja kampi kiilloitettua.
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Öljypumppu meni uusiksi kun ADY:ssä onkin isorattainen pumppu eikä RP pumpun akselissa ole 92.8mm kampiakselin liikkeen vaatimaa ohennusta.
Jospa ensi viikolla pääsisi kasaamaan alakertaa.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 6.12.2011 19:34

Meinasitko vielä pitää monojetin?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.12.2011 21:54

Noup. Löytyi viime talvena ja kesänä aimo kasa digifant palikkaa ja parit täydelliset johtosarjat ecuineen. Ei taitaisi enää monojetissä kapasiteetti riittää tuolle isolle alakerralle.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.12.2011 20:16

Öljypohjaan kannattaa tehdä kunnon loiskevyt ja myös loiskelevy öljypohjan ja kampuran väliin, AAZ tiiviste taitaa käydä? Ja myös raapijalevy kampiakselille.
Öljyn poistaminen pyörimästä kampuran ympärillä antaa tehoja lisää.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.12.2011 23:45

Harmikseni huomasin että ykkös-GTIn öljyjäähyn suodatinjalka EI ole samalla pulttikuviolla kuin ADYssä, kerppele.. Taas yksi ylimääräinen hankinta
Jotain meni kuitenkin oikein, loiskelevy-tiiviste on investoitu, orkkisöljypumppu samoin, veivit tuli puhdistettua ja OEM männät niihin naitettua, uudet pinnapultit vielä veiveihin niin pääsee kasaushommiin. Ehkä.. :)
Pojan syntymä kesällä "hiukan" rajoittaa tekemisiä mutta eiköhän tämä jonain kesänä ole Jetan keulilla :D

Lohko lähti sisältä todella puhtaaksi emäksisellä pesuaineella, harjalla ja painepesurilla kera kuuman veden, sitten vain jarrukliinerillä viimeiset hippuset pois ja kuivaus paineilmalla.
Kuva

4 pientä porsasta :)
Kuva

Onkohan tämä nyt se AAZ-tiiviste jota Ikonen mainosti?
Kuva

Isorattainen pumppu vaikkei öljyruskuja männille olekaan, en uskaltanut laittaa tavallista.. enkä toisaalta olisi uskaltanut lähteä RP-pumpun akselia ohentamaan.
Kuva

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.12.2011 10:40

Kyllähän tuo AAZ pohjantiivisteelle näyttää kovasti.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.12.2011 11:16

näyttäis uudelta? paljon piti köyhtyä?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.12.2011 11:24

Lähtöhinta taisi olla vajaat parisataa marmorilla. Epävirallista reittiä saa varmaan huomattavasti sopivammin.
Siis öljypumppu.. tiiviste maksoi 37e AD-myymälässä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.12.2011 12:46

Sit laitat vielä tollasen ja läppäluukut imusihdin ympärille, niin on öljypohjan alue täydellinen :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.12.2011 13:12

^UIIIH, öljypohjapornoa :D
Toimiiko nuo trapdoorit jokainen eri suuntaan, vai ymmärsinkö kuvat väärin?
Löysin joskus tällaisen kuvan loiskelevyillä olevasta pohjasta:
Kuva
Tuosta vaan on hankala päätellä aukeavatko portit molempiinn suuntiin vai vaan toiseen.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.12.2011 13:34

Minun käsittääkseni, ne aukeaa vain sihdin suuntaan. Koska muutenhan kurveissa öljy pääsisi pois sihdin luota.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.12.2011 14:26

Toinen öljypohja makaa tallissa, taidan yrittää tehdä itse kuvan mukaisen.

Saakohan mistään pinnoittamattomia saranoita vai onko kaikki sinkittyjä? Sinkityn hitsaaminen vähän arveluttaa jos sinkkipurua hilseilee sitten myöhemminkin öljyn sekaan hitsisaumojen vierestä?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa