2.0tdi ahdin rikki taas (vastausta odotellessa)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

2.0tdi ahdin rikki taas (vastausta odotellessa)

ViestiKirjoittaja ABT » 31.1.2007 22:17

Ei taida toi uus 2.0tdi kauhean hyvä koneena olla. Tänään huomasin, että vinkuu aika ilosesti joku kun kiihdyttää tai moottorijarruttaa. Ääni myös kuuluu paikalla, kun painaa vähänkin kaasua.

Kyllä on suoraan sanottuna surkea tuo 2.0tdi vakio ahdin. Auton ostin niin 45tkm oli mittarissa ja ahdin oli juuri vaihdettu takuuseen ja nyt 63tkm niin ahdin alko vinkumaan ja oli juuri tuota tehny vanhalla omistajalla. Eli 20tkm välein saa ahtimen vaihtaa? Edellisen omistajan mukaan oli ajettu rauhallisesti sisään. Itsekin olen yrittänyt jälkikäyttää ja välttää antamasta kierroksia kun kone kylmä. Myöskään kertaakaan en ole ajanut mitään rallipätkää tuon kanssa eikä motorilla ole todellakaan painettu kaasupohjassa enempää kuin ohituskaistan verran.

Auto vielä täysin vakio ei kyllä uskalla lastuttaa, kun ei vakionakaan tahdo kestää.

Onko muilla yhtä surkeita kokemuksia noista ahtimista? Mahtaisko tuonne sopia pienellä sovittamisella joku kestävämpi ahdin, kun takuu loppuu aikanaan? Onko tuo 170hv:n ahdin mikä?
Viimeksi muokannut ABT, 5.2.2007 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 31.1.2007 23:50

Onko 16V kone, mikä moottorityyppi? Itse moottoria en haukkuisi, enkä ahtimiakaan liian isoiksi. ;)
Ainakin 16V Skodassa on GT1749VA eli ei nyt suoranainen ihme jos ei kestä. Tuotakin pienempiä ahtimia on 8V 2-litraisessa tavattu :0.

Juurikin on tarkoitus tehdä tuollaisen VA-ahtimen kuoriin noin 200hp riittävä ahdin, joka siis menee suoraan vakion tilalle eikä herätä turhaa huomiota huollossa.

16V vakiosuuttimissa riittää hönkyä kyllä mukavasti ja keulalla komeilee riittävän iso cooleri.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 5.2.2007 15:52

Mikä moottori tuossa 140tdi:ssä sitten mahtaa olla? Missä toi moottorikoodi lukee?

Tosiaan eli auto nyt huollossa ja kyllä sieltäkin sama tuomio tuli eli ahdin pitää ääntä.

Kuitenkin sanoivat, että ovat ottaneet maahantuojaan yhteyttä ja odottavat sieltä päätöstä? Minkä ihmeen luvan korjaukseen sieltä tarvivat? Autossa vielä takuu ja ahdin vaihdettu muutenkin uuteen volkkariliikkeessä 20tkm sitten ja auto tosiaan täysin vakio.

Uskaltaako tuollaisella viheltävällä ahtimella ajaa ihan normaalisti. Siis pakolliset ajot?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 5.2.2007 16:47

.
Semmoinen se on kaikkien merkkien kanssa normaali käytäntö.

Ajelet vaan.
Kun lopullisesti särkyy, niin sitten ne kyllä uskoo, että jotain tarttis tehrä.
Omien kokemuksien mukaan se takuukäytäntö on tasan tarkkaan kiinni siitä työnjohtajan asenteesta.

Vakioahtimet on kyllä aika tarkalle mitoitettu.
Eipä taida volkkarit siinä muista erota.

jusu72
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.10.2006 21:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja jusu72 » 5.2.2007 20:33

No niinpä niin.tänään just töissä työn alla pakasta vedetty 2.0 tdi dpf 4x4 octavia ajettu kokonaista 30 km.kolleega koeajolla havainnut turbon vinkuvan oudosti ja niin se kyllä vinkuukin tai paremminkin visertää.Turbolle tuleva öljyputki vaikutti sille et siellä ei oikeen oo öljyä ees ikinä käyny kunnolla.siitä se aikanaan selviää.Ja kyllä se volkkarin takuu käytäntö on just sitä luvan kyselyä ja jeesustelua.Skodalla jos on takuu niin ei tartte kysellä.ja jos takuu menny äsken umpeen niin soitto maahantuojalle ja uutta osaa paikoilleen melkein poikkeuksetta.jotenkin alkaa tuntua että ei uskalla kohta ostaa uutta autoa kun näitten saaste normien takia tekniikka on niin hienoa ja vika altista.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 5.2.2007 21:48

Kysyy maahantuojalta, että turbo rikki voidaanko vaihtaa? Eikö se ole itsestään selvyys, että vaihdetaan, kerta autossa vielä takuukin on. No katotaan tuleeko soittoa viikon sisällä näin lupailivat.

No luulis volkkarin jo tässä vaiheessa osavan öljyntulon rakentaa ahtimelle.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.2.2007 22:36

edellisellä golfilla kerkesin ajella 64tkm, nyt on tolla 27tkm mittaris, ei toistaiseksi ole ollut yhtään mitään ongelmaa vielä... voiko olla joku vika voitelus tms? enkäminätiedä:)

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 7.3.2007 21:06

Taxissa Superb 2.0 Tdi, Voimaa.comin lastulla, mittarissa joku 60tkm. Ei mitään ongelmia ja varmasti ajetaan raskaalla jalalla.

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 11.3.2007 19:43

V Golf 2.0 Tdi + mtm, 50 tkm ja ei ongelmia...toistaiseksi:)
Samahan se lastuttaa-hajoaa kuiteskin joskus....

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 11.3.2007 21:25

ABT: Joko maahantuojalta tuli vastaus?

Sopuli
-
Viestit: 26
Liittynyt: 15.5.2004 19:25

ViestiKirjoittaja Sopuli » 13.3.2007 21:46

Ei kuulosta normaalilta. Toistuva vika viittaa johonkin muuhun vikaan mikä aiheuttaa ahtimen tuhoutumisen. Esim. turbo ei saa öljyä riittävästi taikka mikäli kyseessä on talviaikaan tapahtunut vaurio niin ei ole vallan ihmeellistä mikäli huohottimesta olisi mennyt jäätä kompressoripuolen siivelle ja se aiheuttanut vaurion siipiin mikä puolestaan aiheuttaa vihellyksen ja epätasapainon eli hetken aikaa kun sillä ajelee niin turbo poikii kokonaan. Onhan se mahdollista, että siinä on kahteen kertaan menny huohotin jäätä siiville.
Ja mitä tulee maahantuonnin ja merkkikorjaamon toimintaan niin homma etenee sillä tavalla, että jollei työnjohtaja kysy lupaa maahantuojalta voi maahantuoja evätä osan takuuna vaihtamisen jolleivat itse näe syytä osan vaihtoon jolloin merkkikorjaamo itse joutuisi maksamaan tuon osan vaihdon. Sad but true.

Nimim. Jäärikko ahtimia vaihtaneena

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 15.3.2007 15:18

Tosiaan parin päivän päästä soittivat, että koska varataan aika. Nyt on tosiaan uus ahdin vaihdettu eivät saaneet päivässä vaihdettua eli sain vielä viikonlopuksi sijaisauton. Hyvää palvelua oli kyllä ja nyt toimii normaalisti. Saas nähä alkaako vielä viheltämään nyt ajettu jo uudella ahtimella +2000km.

Mutta millä merkkikorjaamo osoittaa maahantuojalle, että nyt pitää vaihtaa takuuseen turbo? Eli eikös lähinnä ole vain joku muodollisuus kysymys. Tuskin maahantuoja edustaja tulee autoa katsomaan, jostain viedonauhalta.

Vanhalla omistajalla mielestäni kevällä oli mennyt tuo ahdin. Pitää varmistaa tuo aika paremmin.

pyntsä
-
Viestit: 14
Liittynyt: 11.3.2006 17:53

ViestiKirjoittaja pyntsä » 15.3.2007 22:29

Joo tosiaan yhdyn kyllä tohon noiden turbojen surkeuteen, ite ajanut matka-ajoa tolla vehkeellä vähän, n.4500km ja turbo huuta kun palosireeni..

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 16.3.2007 2:10

No itelläni sekalaista ajoa tuollaisella motilla 30tkm, eikä ongelmia.

Ajotavat? Moottorivika?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 17.3.2007 15:06

mulla pärähti kans justiin 106tkm ajetusta turssi (2,5tdi). Missä liene vika, akseli perkelee lota ja ottaa pesään kiinni tuo turbiini. Kiva kun eivät enää korjaile noita, eivätkä ota vanhaa vaihdossa, vaan tuo jää hyllyyn ja uuden saa tonnilla :(
Pitänee varmaan putsata koko öljynkierto ja kuuleri samalla, jos tota hitua on sinne kasaantunu. Muuten toimi ihan hienosti, mutta ku anto hitusen runtua niin alko se vitunmoine vinkuminen...

Ihmetyttää vaan että on ottanu epäkeskosti pesään kiinni, ja kuitenkin melko tasaisesti kulunu tuo ropelli.

http://personal.inet.fi/cool/huttunen/autot/turbo1.jpg


edit: nyt turssi kourassa, ilmeisesti jäätä menny sitte ku vatkaa sekä pako että imupuolelta tuo akseli :( perseen helvetti!


Onks kikkoja miten tuon sais vastaisuudessa estettyä? kuitenkin massamittarilla on verkko, ja siitä ei ole ku tuo 20cm turssiin. siihen väliinkö se irtojää tulee sitte?

TRD81
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.3.2007 21:42

ViestiKirjoittaja TRD81 » 18.3.2007 20:21

Niin siihen huohotinputkeen tulee jäätä mikä menee venttiilikopasta ahtimen imupuolelle eli periaatteessa vasta maffin jälkeen. Siinä ei oo sen paremmin mitään verkkoja enää välissä. Niin on ainakin 1,9TDi:ssä menny. Pari ahdinta oon vaihtanu.
Käytännössä noista turboista otetaan monesti kuvia maahantuojalle taikka sitten jos on semmonen vika mikä on tyypillinen niin ei tarvitse sen ihmeemmin ilmotella. Kaikki takuu osathan jää säilytykseen kuitenkin ja tarkistuksia saattavat tehdä, että onko oikeesti viallinen osa? Eli ihan turhaan eivät voi niitä vaihdella.

artsu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 29.11.2007 20:50

2.0TDI ahdin

ViestiKirjoittaja artsu » 29.11.2007 21:14

terve. ei siinä sun autossa se ahdin ole rikki vaan ahtimelta lähtevä paine putki siinä vuotaa.
jotkut näistä autoista vuotaa jo uutena.vika on helppo korjata kun nostaa auton ylös ja ottaa pyörän irti ja suoja muovin siitä edestä ja sitte vaihtaa sen pienen mutkan uuteen joka lähtee siitä ahtimesta tai sitte uudet tiivisteet siihen mutkaan niin hävii suhinat ja vinkunat ja dummppi äänet ja paikallaan vihellys kun egr menee kiinni. tamä on faktaa

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 30.11.2007 18:27

Kestääkö toi operaatio sitten kaksi päivää tehdä? No voi hyvin olla, että kestää kun kuulemma koelaudan keskiosan irroitus kestää myös 2 päivää (itsellä n.5min).

Ainakin itsellä alkoi tuon ahtimen vaihdon jälkeen downpipe kolisemaan eli olivat jättäneet jonkun ruuvin/ruuvit löysälle ja tämän takia syttyi moottorin vikatilavalo.

Ainakin sanoivat, että vaihtoivat ahtimen uuteen.

Nyt kestänyt .reilu 30tkm normaalisti saas nähä miten nyt talvena kestää, kun taitaa tuosta autosta, joka talvi olla ahdin vaihdettu tähän mennessä. No onneksi se on vaihdettu vuos sitten niin on takuu voimassa.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 4.8.2008 9:58

124tkm mittarissa ja akseli poikki eli se siitä ahtimesta. Ennätin jo haaveilla, että tämä ahdin kestäisi kun 61tkm kesti. :D

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 4.8.2008 23:31

tuossa on kyllä jotain mätää jos turboja menee tuota tahtia :/

1080p
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.7.2008 10:10

ViestiKirjoittaja 1080p » 5.8.2008 14:04

Mulla on Garretin 1749VA aina vinkunut, ihan syntymästä asti. Vinkuu kuin teurastettava sika, varsinkin kun paineissa päästään sinne 1800 mbar:iin (softalla). Mut on se kyllä kestänyt ainakin 124 tkm. Kerran puhdistus tehty, mikä piristi jkv ainakin kuskia. Kuulemma nämä garretin turbot ovat kovin geneeristä laatua.

Viserrystä ei kuulu ja muutenkin kuullostaa ihan normiterveeltä. Eikös nuo vihellä aika tavalla ihan ehjänäkin ja ilman virisoftia, mitä nyt isäukon muutamasta vähän laiskasta lahnasta muistelen.

Tehot on tallella, kulkua 220 km/h ja vääntää 80-120 5.8 sek 4-vaihteella, painoa vaunulla se n. 1500 kiloa.

Mistä sen tunnistaa, koska turbon ääni ei ole enää terve? Viserrys vs. vihellys olis vissiin aika hyvä kriteeri?

Mun pitää avata ikkunat, jotta saan kuulla ihanaista vinkunaa, joskus harvemmin sisälle kuulee jotain. Naapurin pikkupojat suorastaan palvovat, kun saavat kuulla pientä turbon vihellystä. Niiden iskällä on ahtamaton Golf.

Pistin aikoinaan keraamisen ferrosilikaattikäsittelyn joka menee myös turbon laakereille ja castrolilla on ajettu. saa nauraa :)

Wiley Interscience / Journal of American Ceramic Society:sta voi tilata julkaisun metallokeraamisista aineista ja niiden vaikutuksista. Niillä ei ole mitään tekemistä X1R, MotorUp tms tuotteiden kanssa. F1-maailmassa niitä on pakko käyttää, tosin ei tiettävästi laakereissa.

Jarkkis
-
Viestit: 135
Liittynyt: 30.3.2005 11:50

ViestiKirjoittaja Jarkkis » 5.8.2008 14:51

ABT:lla taitaa olla mätetty sinne tilalle niitä samoja pieniä (1646) mutkia. Eli siitäkö tämä onkelma nyt siis johtuu?

Tuntuu vaan tuo turbon laukeaminen aika oudolta, normiajosta jos puhutaan. Ammattikäytössä tähtikeulat ja volvot kestää heittämällä 300-400tkm, eikä niiden turboissa mitään vikaa ole. Samoja garretin vnt-ahtimia ne niissäkin käyttää. Ja näitä ajetaan raskaalla jalalla lähes poikkeuksetta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.8.2008 20:46

Taas yks huoli lisää prkl.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 20.10.2008 14:53

Noniin nyt on ruvennu välillä kuuluun vaimea vonkaisu turbolta.
prkl!!

89tkm

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.2.2009 21:12

Taas yksi turbon laukeminen lisää:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/in ... e&id=14277

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 19.2.2009 7:25

Tässä tapauksessa taisi mennä koko moottori


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa