Dieselin kulutuksesta?
Valvoja: ffp jäsenet
Dieselin kulutuksesta?
Mitenkä paljon yleensä tämmöset neliveto dieselit kuluttaa /100km. Itellä menee matka-ajossa talvikelissä 3aikuista +matkatavarat 5.35L/100km , mutta nyt viime viikonloppuna kävin rukalla moottorikelkkailemassa ja mukana oli 1000kg painava kelkat+kärry yhdistelmä ja 2aikuista autossa niin kulutus nousi n.3 litralla/100km. Omasta mielestäni tuon painoisella kuormalla lutus on ihan normaalia, mutta muutamat kaverit väittivät ettei kärry mukamas nosta dieselauton kulutusta noin paljoa. Tavallisesti kaupungissa menee n.6L/100km
Ei nyt mene ihan spekseihin, mutta oma kokemus vajaavetoisesta, tosin dsg-vaihteisesta, dieselistä on, että kulutus matka-ajossa nousi vähän reilulla kahdella litralla, kun löi puukuorman perään, joten jos nelikossa kulutus nousee n. kolmella litralla, niin voisi olettaa kulutuksen olevan melko lailla linjassa siinäkin.
Sitähän minäkin, ei ollut kuomullinen ja kärri oli telikärri ja lisäksi 20cm leveämpi kuin auto. Toinen kelkka oli väärinpäin joten sen pleksikin teki ilmanvastusta. Vauhti oli keskimäärin 90km/h joten itse pidän varsin pienenä kulutusta suhtautettuna vedettävään massaan. Saman kuin olisi vetänyt toyota corollaa rukalle edestakaisin :)
Taitaa nelikolla olla ihan normaalia tuo 6-7L/100km kaupunkirevittelyssä ja sit reilu 5 matka-ajossa ilman kärriä.
Taitaa nelikolla olla ihan normaalia tuo 6-7L/100km kaupunkirevittelyssä ja sit reilu 5 matka-ajossa ilman kärriä.
Tuli hommattua 4motion bora 85kw koneella ja ihmettelin kulutusta kun vakkarilla helsinki-lahti välillä kulutus oli 6.8 eikä alle päässy millään. Lyhyemmillä matkoilla kulutus näyttää 7-8l. Seurailin maantieajossa vakkarilla niin ylämäissä kulutus nousee 7-8litraan ja tasasella 6l ja alamäissä sitten alko putoo 4 litran tuntumaan.
Vielä ei ole paljoa kokemusta kulkineesta, mutta eikö tuo kuulosta vähän normaalia korkeemmalta?
Sen verran kerkesin katsomaan muita vastaavia, että ilmanlämpötila-anturi voisi olla osallinen kulutuksen nousemiseen? Onko muita vaihtoehtoja?
Vielä ei ole paljoa kokemusta kulkineesta, mutta eikö tuo kuulosta vähän normaalia korkeemmalta?
Sen verran kerkesin katsomaan muita vastaavia, että ilmanlämpötila-anturi voisi olla osallinen kulutuksen nousemiseen? Onko muita vaihtoehtoja?
A4 AVF ja quattro; kaupungissa saa kyllä ajaa hissukseen jos mielii ajotietokoneen mukaan päästä alle 8l/100km. Tämä vaatii myös että kovin montaa stop 'n go rangaistusta ei oteta.
Oulu-Lahti -16°C pakkasessa meni tietämyskoneen mukaan 5,8 l/100km keskikulutuksella ja kun latu aukeni lahden jälkeen sain keskikulutuksen nousemaan 6,0 l/100 km lukemaan. Aika nopeasti tuo moottoritienopeus nostaa sitä.
Millä nopeudella on tuo gulfilla ajettu keskikulutus. Onko ajotietokoneen lukema tarkistettu tankkaamalla?
Oulu-Lahti -16°C pakkasessa meni tietämyskoneen mukaan 5,8 l/100km keskikulutuksella ja kun latu aukeni lahden jälkeen sain keskikulutuksen nousemaan 6,0 l/100 km lukemaan. Aika nopeasti tuo moottoritienopeus nostaa sitä.
Millä nopeudella on tuo gulfilla ajettu keskikulutus. Onko ajotietokoneen lukema tarkistettu tankkaamalla?
Nyt ajoin 330km ja tankkasin tankin täyteen niin kulutus laskemalla näytti 5.5l/100km kun ajotietokone näytti 6.8l. Mikähän tuota ajotietokonetta vaivaa kun noin paljon valehtelee?
Mitenhän tuo 6 vaihteen käyttö maantiellä 80 nopeuksissa kun tuntuu varsinkin vakkarilla ajettaessa, että isommissa mäissä alkaa kierrokset olee 1500 korvilla ja tuntuu että vauhti ei oo ihan niin sujuvaa. Satasen nopeuksilla taas kutosella kulkee huomattavasti liukkaammin.
Mikähän on merkitys kulutukseen 80 nopeudessa tuo 5 tai 6 käytöllä?
Mitenhän tuo 6 vaihteen käyttö maantiellä 80 nopeuksissa kun tuntuu varsinkin vakkarilla ajettaessa, että isommissa mäissä alkaa kierrokset olee 1500 korvilla ja tuntuu että vauhti ei oo ihan niin sujuvaa. Satasen nopeuksilla taas kutosella kulkee huomattavasti liukkaammin.
Mikähän on merkitys kulutukseen 80 nopeudessa tuo 5 tai 6 käytöllä?
Kapungissa oma maamoottori on täs vienny sen 11-12l/100km :D
Mut näin ku kelit lämpes nii näyttäis sen 3litraa vähemmän vievän.
Matka-ajossahan tää vie sit aika vähän...joku 5-5.5l/100km.
Matkassa tos n85km vauhdis 6. pykälä on kyl omiaan liukumiseen.
Joissain isommissa ylämäissähä tuo vähä savua meinaa työntää, kun ei viel ahdeta noin matalilla. Jos vaunua olis perässä niin vitonen varmasti parempi pykälä ja voi jopa ehkä paremmalla kulutuksella päästä.
Mut näin ku kelit lämpes nii näyttäis sen 3litraa vähemmän vievän.
Matka-ajossahan tää vie sit aika vähän...joku 5-5.5l/100km.
Matkassa tos n85km vauhdis 6. pykälä on kyl omiaan liukumiseen.
Joissain isommissa ylämäissähä tuo vähä savua meinaa työntää, kun ei viel ahdeta noin matalilla. Jos vaunua olis perässä niin vitonen varmasti parempi pykälä ja voi jopa ehkä paremmalla kulutuksella päästä.
Oma farkku 1.9 avf 4motion 3bg passat -04 kuluttaa tuollaista noin 6.7l satkulla näin talvella matka-ajossa. Taajamassa saa sitten helpostikin yli 8l lukemiin. Tosin hiukan nostavasti vaikuttaa myös alla oleva rengastus 225/45/17 conti nastat... Kesälukemista ei vielä kokemusta.
En nyt ainakaan itse pidä minään mahdottomana näitä lukemia ainakaan tällaiselle quattro tekniikan omaavalle laitteelle, jossa kiinteä veto koko ajan...
En nyt ainakaan itse pidä minään mahdottomana näitä lukemia ainakaan tällaiselle quattro tekniikan omaavalle laitteelle, jossa kiinteä veto koko ajan...
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta kun tuossa tiistaina uitin itselleni M-B C270CDI farkun suomeen , autossa kyydissä 17" kesävanteet renkaineen , takapenkillä 30 laatikkoa kaljaa, jalkotilat täynnä viinaa ja peräkontissa viinaa sen verran mitä renkaitten kanssa imi niin Helsinki - Tornio + pari seikkailureissua(kiitos NAVV- navigaattorin iPhonessa) keskikulutus 6.0L /100km , keskinopeudella 101 km/h. ja matkalla oli 2x 20min pysähdystä.. :)
Julma tiputus kun vanhalla Volvo V70 2,5TDI volkkarin koneella ei ollut toivettakaan päässä talvella alle 8.0l/100km ,vaikka sievästi ajeleskeli.. (tosin autojen mittareissa eroa MB 240 tkm vs Volvo 581 tkm ,luvut todellisia)
Ainiin , ja molemmat automaatteja.
Julma tiputus kun vanhalla Volvo V70 2,5TDI volkkarin koneella ei ollut toivettakaan päässä talvella alle 8.0l/100km ,vaikka sievästi ajeleskeli.. (tosin autojen mittareissa eroa MB 240 tkm vs Volvo 581 tkm ,luvut todellisia)
Ainiin , ja molemmat automaatteja.
Pienellä menee märssy koneeseen nähden. Mulla oli audi 100 tuolla 2.5 tdi koneella eli sama kun volvossa, ajettunna 500 000. Manuaaliaskilla kulutti keskimäärin 6-6.5, en pidä pahana.
BKD+DSG edellinen tankkaus ajotieturin mukaan 5.9 tankilla laskettuna 6.25. Eli ei mitään pientä, tosin suht raskas kaasujalka. BKD+ M6 menee melkein litran vähemmällä.
BKD+DSG edellinen tankkaus ajotieturin mukaan 5.9 tankilla laskettuna 6.25. Eli ei mitään pientä, tosin suht raskas kaasujalka. BKD+ M6 menee melkein litran vähemmällä.
Tuli tänään iltapuhteena napattua cordobasta kattotelineet ja niissä mukana kulkenut talvivaruste lapio pois. Saa nähdä kuinka suuri vaikutus kulutukseen. Kesäksi sitten vielä lisävalot pois ja vähän repsottava moottorin pohjamuovi kuntoon niin eiköhähn kulutus jonkun desin laske. Kenelläkään hyviä ideoita mitä muuta kannattaisi näprätä pienen kulutuksen pudotuksen toivossa?
jaa näitä keskusteluja oli enemmänkin samasta aiheesta...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=148750
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=148750
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa