Masinol-i KAT - Uskaltaako kokeilla ruiskuun?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

Masinol-i KAT - Uskaltaako kokeilla ruiskuun?

ViestiKirjoittaja Zerocco » 4.11.2006 0:06

"Masinol-i KAT

Katalysaattorilla varustettujen autojen polttoaineen lisäaine. Poistaa kosteuden aiheuttamat käyntihäiriöt. Sisältää myös moottoria puhdistavia ja korroosiota estäviä lisäaineita. Pitää ruiskutussuuttimet ja venttiilit puhtaina, jonka ansiosta moottori käy tasaisemmin ja katalyytti toimii paremmin. Puhdas moottori ja puhdas katalyytti yhdessä merkitsevät taloudellisempaa ajoa. Voidaan käyttää myös autoissa, joissa ei ole katalyyttiä. Valmistettu vahvasti denaturoidusta absoluuttisesta etanolista.

Käyttö: 1 pullo Masinol-i KAT/50 l bensiiniä

Koko: 500 ml"


Tuollaisia lupaillaan tuotteen esittelytekstissä.

Omalla kohdalla ongelmana on moottorin satunnainen nykiminen ja nyt kylmien kelien tultua myös starttia on joutunut sahaamaan. Toisina päivinä toimii ajossa kuten pitääkin, toisina taas nykii niin perhanasti alle 2000 rpm. Kierroksia kone ottaa ihan iloisesti tarpeeksi pienellä vaihteella eli kunhan ei rasita sitä alle 2000 kierroksilla. Myös tyhjäkäynti pätkii ja varsinkin jos antaa auton käydä tyhjää jonkin aikaa. Esiintyy myös ajoittaista seilaamista välillä 400-900 rpm. Onpa sammunutkin muutamia kertoja pysähdyttäessä/valoihin tultaessa painettaessa kytkin pohjaan.

Kaveri ehdotti josko bensatankkiin/-järjestelmään olisi kertynyt kosteutta ja pääsee hörppimään tuota kosteutta ruiskuun mikä sitten aiheuttaa käyntihäiriöitä. Kertoi myös kaverinsa kokeilleen tuota Masinol-i KAT:ia autoonsa, kun oli ollut vastaavaa probleemaa, ja oli kuulemma tepsinyt. En tullut kysyneeksi oliko kyseessä ruisku vai kaasari.

Autoon on vaihdettu sytytystulpat, syylärin lämpötila-anturi sekä tarkistettu/puhdistettu kaasuläppä ja tyhjäkäyntiventtiili. Olen myös luetuttanut vikakoodit ja sieltä ilmeni ettei taaempi nakutusanturi anna kunnon signaalia, mutta korjaamo totesi että seurataan vielä tilannetta. Ennen kuin uutta anturia alkaa hankkimaan niin olisi halvempaa kokeilla ensin tätä Masinolia, josko tankissa todellakin olisi vettä. Bensana käytän Shell V-Poweria.

Mutta uskaltaako tuota Masinolia lorauttaa tankkiin, kun omassa autossa on monipisteruisku? Mitä muualta lueskelin niin oli aika ristiriitaisia mielipiteitä. Toiset olivat sitä mieltä, että voi huoletta laittaa ruiskuun, toiset taas väittivät että on ennemminkin kaasarikoneiden lisäaine eikä ruisku välttämättä siitä tykkää. Itse tuotteen oheinen esittelyteksti kyllä kertoo ruiskutussuuttimista, mikä puoltaisi aineen soveltuvuutta omaan kulkineeseenkin. Väitettiinpä parilta taholta sitäkin, että kun kerran Masinolia tankkiin laittaa, joutuisi sitä lisäilemään sinne jatkuvasti ettei bensansyöttö pääsisi jäätymään - mahtaako tässäkään olla mitään perää?

Kaikenlaiset kokemukset ja kommentit kyseisestä aineesta ovat tervetulleita - oli kyseessä sitten ruisku tai kaasari! =)
Viimeksi muokannut Zerocco, 4.11.2006 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 4.11.2006 1:07

itse kokeillut tuota monissa ruiskuvempeleissä ja ei ongelmia ole ilmennyt.
Toinen hyvä ellei jopa parempi on Whiz injection system cleaner(punainen pullo), toiminut vallan mainiosti kun aika ajoin sitä lorauttanut tankkiin.
Eri merkeissä testailtu(useampia kymmeniä) ja ei ole ongelmaa ilmennyt.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 4.11.2006 11:28

Golffissa ainakin poisti ajoittaisen nykimisien, jota esiintyi kun lämpötila meni pikkusen miinukselle. Epäilin että tankissa olisi ollut vähän kosteutta, joka olisi aiheuttanut tuon nykimisen.

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

ViestiKirjoittaja Zerocco » 6.11.2006 16:49

Tänään sitten laitoin ohjeen mukaisesti pullollisen Masinol-i KAT:ia 50 litraan bensaa.

Aamulla kouluun mennessä ja päivemmällä tankkaamaan mennessä meno oli pahinta mitä tähän mennessä tullut koettua nykyisellä kulkineella. Risteyksissä kävi ihan hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kun tuli liikkeelle lähdön aika, kone kyykähti samantien kun antoi vähänkään kaasua. Myös pienemmälle vaihdettaessa ja sen jälkeen jälleen kiihdyttäessä nykiminen oli sen laatuista, että hermot meinasi mennä. Tasakaasullakin nytkytti esim. ajettaessa nelosella 60 km/h jolloin kierrokset aika tarkalleen 2000 rpm, ja välillä tuntui kuin joku olisi jarruttanut autoa. Kertakaikkiaan veemäistä.

Noh, iltapäivällä kotiin lähdettäessä Masinol oli muhinut tankissa nelisen tuntia ja yllätys, yllätys: koko 6 km kotimatkan aikana kone ei nytkäyttänyt kertaakaan, ei edes pienimmässä määrin ja myös alle 2000 rpm kone tuntui poikkeuksellisesti vetävän jopa pirteästi. En kuitenkaan uskalla vielä tuuletella, koska auto on tehnyt sitä aiemminkin, että välillä toimii lähes kuin unelma ja toisinaan (lue: normaalisti) meno ollut enemmän tai vähemmän nykivää. Seuraan tilannetta nyt lähipäivät. Toivoa kuitenkin on...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.11.2006 17:26

Jos vesi on päässyt jo jäätymään sellaiseen paikkaan joka ei lämpiä ajossa niin alkoholi ei auta asiaa. Esim tankki.

Moottoritilan puolella lämpö nousee, vesipisarat sulaa ja alkoholi liuottaa ne bensiiniin.

Että kunhan lämpötila käy plussan puolella niin laita silloin uusi annos masinolia.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.11.2006 18:14

Bensansuodatin vois kannattaa vaihtaa kanssa, jos ei tietoa milloin viimeksi vaihdettu.

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

ViestiKirjoittaja Zerocco » 6.11.2006 21:17

Jos vesi on päässyt jo jäätymään sellaiseen paikkaan joka ei lämpiä ajossa niin alkoholi ei auta asiaa. Esim tankki.

Moottoritilan puolella lämpö nousee, vesipisarat sulaa ja alkoholi liuottaa ne bensiiniin.

Että kunhan lämpötila käy plussan puolella niin laita silloin uusi annos masinolia.

Tarkennukseksi: Lisäsin Masinolin käydessäni tankkaamassa, joten nuo edellisessä replyssäni mainitsemani ongelmat olivat siis vielä oletetulla "vetisellä tankilla" ja auto käyttäytyi hyvin nelisen tuntia tankkauksen ja Masinolin lisäyksen jälkeen.

Nythän tässä alkaa pariksi, kolmeksi päiväksi suojasää ja Masinolit tankissa ajettu vasta noin 15 km, joten eiköhän ne tankissakin mahdollisesti olevat vedet ehdi vielä liukenemaan. =)

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

ViestiKirjoittaja Zerocco » 20.11.2006 23:07

Palataanpa aiheeseen... Ei sitten ollut Masinolikaan ratkaisu ongelmiini. Neljä päivää auto toimi moitteettomasti, mutta ongelma palasi entisenlaisena seisotettuani autoa paikallisen pikaruokaravintolan pihalla noin varttitunnin ja käynnistettyäni sen lämpöisenä. Jouduin sahaamaan ja auto käynnistyi huonolle pätkivälle tyhjäkäynnille ja siitä koko loppupäivän auton käyttäytyminen oli samanlaista kuin kuvasin tässä topicissa pari, kolme replyä taaksepäin. Vaihdatin myös mainitsemani nakutusanturin eikä sekään tuonut autuutta.

Kertaanpa vielä ydinongelmat muutamien ranskalaisten viivojen kera:

- Kylmänä auto käynnistyy moitteetta ja kulkee sekä toimii kuten pitääkin
- Muutaman kilometrin ajon jälkeen, auton lämmettyä, alkaa ilmetä ongelmia
- Risteyksiin tultaessa (tai jos muuten joutuu painamaan kytkimen pohjaan) saattaa tyhjäkäynti painua reilusti normaalin alle (jää röpöttämään/seilaamaan) ja monta kertaa auto on sammunutkin aivan kuin olisi kääntänyt virta-avaimesta sytytysvirralle; moottori siis sammuu, mutta virrat jäävät
- Jos risteyksessä tulee em. ongelmia, saattaa liikkeellelähtö olla tuskan takana, koska kaasua hiemankin painettaessa auto saattaa lähes sammahtaa ja kaasua jotuu polkemaan todenteolla, että liikkeelle pääsee, ja tällöin joutuu käyttämään reippaammin kierroksia, koska muuten lähtö on erittäin rynkyttävää
- Koneen lämmettyä ei kaasua pysty 2000 kierroksen tuntumassa ja varsinkaan sen alle painamaan reippaammin tai muuten alkaa armoton nykiminen
- Starttia joutuu tosissaan sahaamaan mikäli kone on lämmin tai puolilämmin, ja kun kone vihdoin starttaa, alkaa siitä normaalisti pahimmanlaatuiset pätkimis-, rykimis-, nykimis- ja risteysongelmat

Tässä siis ongelmani mahdollisimman tiivistettynä.

Bongasin forumilta tällaisen kuin kaasuläpän sopeutus. Voisiko tässä kenties olla lääke? Autossa on nimittäin viimeksi noin 400 km sitten ollut akun virrat sekä koko kaasuläppä irroitettuna moottorin yläpään tiivisteremppaa tehtäessä. Ja mitä luin, tulisi vaijerilla toimiva kaasuläppä sopeuttaa mikäli ollut irroitettuna tai akku irti hieman pidemmän aikaa. Ongelmia oli kyllä ennen tätä remppaakin, mutta 6000 km ennen kuin ostin ko. auton, oli siihen teetetty jakopään remppa ja on mahdollista, että kaasuläppä tai akku on ollut irroitettuna tuossa yhteydessä. Siis kannattaisiko tuota sopeutusta kokeilla vai jotain aivan muuta...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 23:12

Onko happitunnistimen toiminta tarkastettu? Jos se päästää lambdan karkaamaan vääräksi.

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

ViestiKirjoittaja Zerocco » 20.11.2006 23:49

Tarkoitat ilmeisesti MAF:ia? Sitä ei ole tarkastettu. Onko kummoinen toimenpide?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 23:52

Eiku happitunnistin. Toisella kotimaisella oxygen sensor. Pakosarjassa (tai melko lähellä moottoria pakoputkistossa) valvoo lambdaa.

Tommonen kikkula.

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

ViestiKirjoittaja Zerocco » 20.11.2006 23:58

Pystyisikö tuon happitunnistimen mahdollisen viallisuuden selvittämään irrottamalla sen liittimen? Ja missä tämä liitin mahtaa sijaita? =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2006 0:08

Vois kuvitella että moottorinohjaus menee vikatilaan kun anturin johto katkaistaan... Mutta tääkin on vaan arvaus.

Mahdollisessa vikatilassa sitten moottorinohjaus antaa jotkut sopivaksi päättelemänsä arvot ruiskutukselle, sytkälle jne...

Joku asioista tietävä vois sitten päätellä moottorin toiminnasta ilman happitunnistinta jotain viisasta, mutta mä en ota siihen kantaa muuta kun arvaamalla että jos anturi irroitettuna käynti merkittävästi paranee moottori lämpimänä niin ehkäpä happitunnistin on viallinen.

Asiansa osaavassa autosähkökorjaamossa tuon toiminta varmaankin saadaan melkoisella varmuudella tarkastettua.

Zerocco
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.10.2005 21:33

ViestiKirjoittaja Zerocco » 21.11.2006 10:59

Ei ajatus eilen hieman unisena enää toiminut täysin. Siis tuo happitunnistinhan on tietysti sama kuin lambda-anturi. Se on testattu paikallisella Bosch Service -korjaamolla ja silloin todettiin myös tuo viallinen nakutusanturi, joka on nyt vaihdettu. Lambda todettiin toimivaksi, ei tosin ollut enää täydessä iskussaan ja korjaamo neuvoi, että viimeistään ensi vuonna kannattaisi miettiä vaihtoa uuteen. Koska se oli kerran todettu toimivaksi, olin jo hylännyt ajatuksen, että viat johtuisivat tuosta lambdasta. Mutta jospa kuitenkin...

Itse olen forumeilta luetun kokemuksen perusteella miettinyt muita mahdollisia aiheuttajia, jotka voisivat olla esim. hall-anturi, MAF tai sitten jokin ns. normaali sytkäosa tyyliin jakaja, puola tai johdot. Se tässä juuri onkin hankalaa, kun vika on sellainen, joka saattaa johtua melkein mistä vaan. Vikakoodit luetutin em. korjaamolla kahdesti. Ensimmäisellä kerralla löytyi tuon nakutusanturin (2144) sekä ECU:n (1111) koodit ja jälkimmäisellä kerralla ei ollut enää koodeja ensimmäisen kerran yhteydessä tehdyn tyhjennyksen jälkeen.

Eniten tällä hetkellä mietityttää tuo hall-anturi, joka on lukemani perusteella aiheuttanut ongelmia juuri lämmetessään mikäli ollut viallinen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa