Kokemuksia Revon free trial -virityksestä (1.8T AUM)
Valvoja: ffp jäsenet
Kokemuksia Revon free trial -virityksestä (1.8T AUM)
Huomasin, että täällä ei ole hirmusti liikkeellä kommentteja ihan maallikkojen tuntemuksista viritysten tuloksista. Keskustelu on enemmänkin suht teknistä ja väki tuntuu tietävän mistä puhuu. Itse olen seuraillut näitä moottorin viritykseen liittyviä juttuja, mutta en niin vakavasti kun ei ole ollut suunnitelmissa tehdä moottorille yhtään mitään. Selailinpa tuossa Revon sivuja ja huomasin, että heiltä ja heidän jälleenmyyjiltään on saatavissa ilmainen free trial -viritys, jolla saa virityksen 5 ajotunniksi. Kun aihe nyt kuitenkin kiinnostaa, niin sehän piti tietysti hakea. Tässä kokemuksia näin maallikon suusta.
Ohjelmistopäivityksen teko kesti noin 15 min ja kaikki sujui äärettömän näppärästi. Päivitys ei kuulemma tuo ihan samaa tulosta kuin se varsinainen päivitys, joka on myynnissä, joten tehomääriä en tiedä. Se varsinainen päivitys tuo kuitenkin Revon sivujen mukaan Boraan 207 hp. Kokemukset autosta olivat lähinnä hämmästyneitä ja ensimmäiset 10 km olin varmaankin suu auki koko ajan. Ero vakioon oli kuin yöllä ja päivällä. Vakiokoneessa maksimivääntö lähtee siitä vajaasta 2000 kierroksesta ja jatkuu tasaisena eteenpäin ilman mitään ihmeellistä räjähtävää kiihtyvyyttä. Päivitetyssä moottorissa sen sijaan noin 3000 kierroksessa tuli huima potku, joka lähti repimään autoa eteenpäin ihan tosissaan. Sellaista tunnetta ei vakiomoottorilla oltukaan vielä koettu. Samoin ajaessa maantienopeuksia, oli kiihtyvyys kolmosella ihan toista maata kuin ennen. Päivitetyn moottorin tuoma vääntö oli siis jotain ihan käsittämätöntä tällaiselle henkilölle, joka ei ole juurikaan noissa tehoissa olevaa autoa ajanut. Märällä asvaltilla kakkosella kiihdyttäessä sutimisen eston merkkivalo vilkui tasaisesti, mitä ei myöskään oltu vakiolla koettu.
Viiden tunnin aikana tuli kuitenkin väistämättä mieleen, että pakkohan tuollaisen tehonmuutoksen on rasittaa autoa jollain tavalla. Noin huima muutos tehoissa rasittaa väkisinkin paikkoja moottorin ja renkaiden väliltä. Revon sivujen perusteella ymmärsin, että ahtopaineet nousevat päivityksen myötä 3 bariin. Ja olen ymmärtänyt, että vakiossa ne on jossain alle yhdessä? Luulisi tuollaisen eron rasittavan väkisinkin jotakin paikkaa. Osaavatko asiaa paremmin tuntevat sanoa tähän jotakin? Onko siis niin, että VW on halunnut tehdä tuosta 1.8T:stä sellaisen perushelpon moottorin, jolla on kiva ajella erilaisissa olosuhteissa kun taas viritetympi moottori on suunniteltu vain tietyn tyyppiseen ajoon? Ts. miksi 1.8T:n vakiotehot on jätetty 150 hevosvoimaan jos kerran moottorista olisi saatavilla niin helpolla paljon enemmänkin?
Joka tapauksessa ymmärrän nyt hyvin miksi ihmiset päivittelevt 1.8T -moottoreitaan. Päivityksen tuoma ero on niin hämmästyttävän suuri, että ei voi kuin ihmetellä, miten samasta moottorista voi saada noin erilaisen pelkästään sen käyttäytymistä muuttamalla. Noh, moottori palautui tuon viiden tunnin jälkeen entiselleen ja nyt tuntuu vaan, että onko tämä oikeasti ollut ennenkin näin laiska. Huoh. No mutta eiköhän sitä pian kuitenkin taas totu noihin vakiotehoihin.
Tällaisia näkemyksia ja kokemuksia.
Ohjelmistopäivityksen teko kesti noin 15 min ja kaikki sujui äärettömän näppärästi. Päivitys ei kuulemma tuo ihan samaa tulosta kuin se varsinainen päivitys, joka on myynnissä, joten tehomääriä en tiedä. Se varsinainen päivitys tuo kuitenkin Revon sivujen mukaan Boraan 207 hp. Kokemukset autosta olivat lähinnä hämmästyneitä ja ensimmäiset 10 km olin varmaankin suu auki koko ajan. Ero vakioon oli kuin yöllä ja päivällä. Vakiokoneessa maksimivääntö lähtee siitä vajaasta 2000 kierroksesta ja jatkuu tasaisena eteenpäin ilman mitään ihmeellistä räjähtävää kiihtyvyyttä. Päivitetyssä moottorissa sen sijaan noin 3000 kierroksessa tuli huima potku, joka lähti repimään autoa eteenpäin ihan tosissaan. Sellaista tunnetta ei vakiomoottorilla oltukaan vielä koettu. Samoin ajaessa maantienopeuksia, oli kiihtyvyys kolmosella ihan toista maata kuin ennen. Päivitetyn moottorin tuoma vääntö oli siis jotain ihan käsittämätöntä tällaiselle henkilölle, joka ei ole juurikaan noissa tehoissa olevaa autoa ajanut. Märällä asvaltilla kakkosella kiihdyttäessä sutimisen eston merkkivalo vilkui tasaisesti, mitä ei myöskään oltu vakiolla koettu.
Viiden tunnin aikana tuli kuitenkin väistämättä mieleen, että pakkohan tuollaisen tehonmuutoksen on rasittaa autoa jollain tavalla. Noin huima muutos tehoissa rasittaa väkisinkin paikkoja moottorin ja renkaiden väliltä. Revon sivujen perusteella ymmärsin, että ahtopaineet nousevat päivityksen myötä 3 bariin. Ja olen ymmärtänyt, että vakiossa ne on jossain alle yhdessä? Luulisi tuollaisen eron rasittavan väkisinkin jotakin paikkaa. Osaavatko asiaa paremmin tuntevat sanoa tähän jotakin? Onko siis niin, että VW on halunnut tehdä tuosta 1.8T:stä sellaisen perushelpon moottorin, jolla on kiva ajella erilaisissa olosuhteissa kun taas viritetympi moottori on suunniteltu vain tietyn tyyppiseen ajoon? Ts. miksi 1.8T:n vakiotehot on jätetty 150 hevosvoimaan jos kerran moottorista olisi saatavilla niin helpolla paljon enemmänkin?
Joka tapauksessa ymmärrän nyt hyvin miksi ihmiset päivittelevt 1.8T -moottoreitaan. Päivityksen tuoma ero on niin hämmästyttävän suuri, että ei voi kuin ihmetellä, miten samasta moottorista voi saada noin erilaisen pelkästään sen käyttäytymistä muuttamalla. Noh, moottori palautui tuon viiden tunnin jälkeen entiselleen ja nyt tuntuu vaan, että onko tämä oikeasti ollut ennenkin näin laiska. Huoh. No mutta eiköhän sitä pian kuitenkin taas totu noihin vakiotehoihin.
Tällaisia näkemyksia ja kokemuksia.
Varsin hyvinhän noi lastutetut 1,8t:t ovat kestäneet eli sen suhteen en hirveästi murehtisi. Eikä ne paineet nyt sentään ihan 3 baariin nouse :) Nyt menee ihan mutuiluksi, mutta olisiko vakiossa ollut luokkaa 0,7bar ja lastutetuissa sitten lastusta riippuen +1bar. Joku voi korjata tarkat vakiopaineet kun en jaksa niitä nyt etsiä.
Mitä noihin tehdasasetuksiin/tehoihin tulee niin kannattaa pitää mielessä, että ne ovat aina jonkinlainen kompromissi. Taloudellisuudelle lasketaan aika paljon painoarvoa ja tietysti moottorin pitää ominaisuuksiltaan sopia muuhun valikoimaan jne jne. Monilta valmistajilta saa esim. täysin samaa konetta monilla eri tehoilla ja erona siis vain "lastu".
Yhteenvetona itse en ajaisi vakiolla 1,8t:llä hetkeäkään jos olisi rahat lastuun ja ei olisi takuuta häiritsemässä.
Mitä noihin tehdasasetuksiin/tehoihin tulee niin kannattaa pitää mielessä, että ne ovat aina jonkinlainen kompromissi. Taloudellisuudelle lasketaan aika paljon painoarvoa ja tietysti moottorin pitää ominaisuuksiltaan sopia muuhun valikoimaan jne jne. Monilta valmistajilta saa esim. täysin samaa konetta monilla eri tehoilla ja erona siis vain "lastu".
Yhteenvetona itse en ajaisi vakiolla 1,8t:llä hetkeäkään jos olisi rahat lastuun ja ei olisi takuuta häiritsemässä.
Kyllähän noilla lastutetuilla 1.8T moteilla on ajettu satojatuhansia ilman ongelmia, omassa (ABT:n) lastu kerkes olemaan ennen myyntiä 142tkm (asennettu uutena autoon). Hyvät öljyt 7500-10000km vaihtovälillä, kylmänä turhat vedättelyt pois ja kunnon jälkijäähdytys kovan ajon jälkeen ja varmasti kestää paikat. Polttoaineen kulutuskin tuntu olevan varsin kohtuullinen, pidemmällä matkalla nätisti ajellen pääsin jatkuvasti 6,5-7,5l/100km lukemiin.
Kerrottiinko tuon trial- softauksen yhteydessä että n.5h jälkeen kun ohjelma palautuu "vakioksi" se ei ole se sama mikä siellä on alkuperäisenä vaan Revon oma tekele. Jos ei kerrottu etkä halua Revolta pysyvää softaa käy hakemassa se alkuperäinen sinne takas, tuo Revon tekele teettää myöhemmin ongelmia sulle.
Kerrottiinko tuon trial- softauksen yhteydessä että n.5h jälkeen kun ohjelma palautuu "vakioksi" se ei ole se sama mikä siellä on alkuperäisenä vaan Revon oma tekele. Jos ei kerrottu etkä halua Revolta pysyvää softaa käy hakemassa se alkuperäinen sinne takas, tuo Revon tekele teettää myöhemmin ongelmia sulle.
Kerrottiinko tuon trial- softauksen yhteydessä että n.5h jälkeen kun ohjelma palautuu "vakioksi" se ei ole se sama mikä siellä on alkuperäisenä vaan Revon oma tekele. Jos ei kerrottu etkä halua Revolta pysyvää softaa käy hakemassa se alkuperäinen sinne takas, tuo Revon tekele teettää myöhemmin ongelmia sulle.
Hmm. No se tietysti selvisi, että se viritys poistuu 5 h jälkeen, mutta sitä ei varsinaisesti mainittu, että se ei palaudukaan alkuperäiseksi. Oletin automaattisesti, että sinne tulee takaisin se mistä lähdettiin liikkeelle. Se kyllä mainittiin, että tuo jättää jonkinlaisen "kopiointisuojauksen", joka pitää tulla poistamaan jos aikoo autoon laittaa jonkin muun kuin Revon virityksen.
Osaatko sanoa mikä ero tuolla nyt autoon jääneellä ohjelmalla on vakioon ja minkälaisia ongelmia saattaa ilmetä?
Tuosta Revon Trial- softasta löytyy useammalta foorumilta juttua kun vähän viitsii etsiä, en moiti mitenkään Revon tuotteita mutta mielestäni tämä seikka tulis kertoa asiakkaalle ennen asennusta. Tästä huolimatta pidän Revon tuotteita varteenotettavina vaihtoehtoina muiden joukossa ja muutaman pikaisen kokeilun perusteella Revo saatta olla omassakin kulkupelissä tulevaisuudessa.
Muutama topicci eri V.A.G- foorumeista asian tiimoilta:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 88&sivu=58
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... light=revo
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... c&start=30
Viimeisessä linkissä Doc-Powerin vastine asiaan.
Muutama topicci eri V.A.G- foorumeista asian tiimoilta:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 88&sivu=58
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... light=revo
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... c&start=30
Viimeisessä linkissä Doc-Powerin vastine asiaan.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Tarkoittiko Rolle tuossa ylemmässä kommentissaan että lastutus lisää ahtimen ikää? KKK:ssa on valu kuin pierun kuori. Itseltäni hajosi ahdin ja joskus oon lukenu jostakin foorumilta että jollakin on K03:nen pitäny kevyttä ujellusta ja pössytystä, mutta voi olla että olen väärässä. Jos auton rikki meneminen ja kuluminen pelottaa niin kannattaa unohtaa koko lastuttaminen. Samalla voi unohtaa koko auton käytön. Kyllä teille Rolle asiakkaita riittää vaikka joku vähän netissä huuteleekin että ahtimia hajoilee lastutetuissa :D
Se miksi 150hp koneet ei ole 200hp, johtuu siitä että ne on suunniteltu kestämään huomattavaa rääkkiä/väärinkäyttöä tuolla 150hp:llä. Normaalissa järkevässä käytössä kestää lähestulkoon saman laadukkaiden lastuvalmistajien viriohjelmilla. Ahtimen käyttöikä saattaa lyhentyä, mutta usein pyritään pysymään sen verran turvallisissa paineissa että eipä sekään ole mikään ongelma. Tämän takia esim. omassa kulkineessa maksimiahtoja on pakko ruveta laskemaan 4500rpm jälkeen, ahtimen läpi kulkee jo maksimimäärä ilmaa/pakokaasuja mitä sen läpi mahtuu turvallisesti (ei ole 1.8t).
Ampe: no en tarkoittanut, että pidentää, mutta satoja lastutettuja autoja on kuitekin liikenteessä tälläkin hetkellä. Turbovikoja kuitenkin tulee vastaan varsin vähän.
Vanhemmissa pitkittäiskoneissa ahtimia on mennyt öljyn syöttöputken tukkeuduttua karstasta, mutta muuten ahdinviat ovat jopa yllättävän harvinaisia, kun mietitään minkälaisia pakolämpöjä lastutettuna moottoreissa löytyy.
Sitä vaan yritin sanoa, että kommentti
On jollain tavalla liioiteltu.
Mä saan aivan saman palkan vaikkei Lehtonen Motorsport möisi yhtään ainutta viritystä tai öljynvaihtoa, joten siihen on aivan turha vedota.
Vanhemmissa pitkittäiskoneissa ahtimia on mennyt öljyn syöttöputken tukkeuduttua karstasta, mutta muuten ahdinviat ovat jopa yllättävän harvinaisia, kun mietitään minkälaisia pakolämpöjä lastutettuna moottoreissa löytyy.
Sitä vaan yritin sanoa, että kommentti
mutta tuo turbo on osoittautunut turhan monella heikoksi lenkiksi. Se ei ole järin pitkäikäinen kyllä vakio ohjelmallakaan, saati sitten "viritetyssä".
On jollain tavalla liioiteltu.
Mä saan aivan saman palkan vaikkei Lehtonen Motorsport möisi yhtään ainutta viritystä tai öljynvaihtoa, joten siihen on aivan turha vedota.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Tuo minun kirjoitus noista KKK ahtimien ongelmista perustuu sekä turbo firmojen lausuntoon, että lastun tarjoajan lausuntoon. Unohtamatta tietenkään netistä luettuun "faktaan". Ehkä olisi sanamuodoissa parantelemista, mutta oli pakko ottaa tämäkin näkökanta esiin, ettei mene taas ykskasitee miesten toistensa olalle taputteluksi ja kehumiseksi :D
Ei ne vakio ahtimet mitään aivan paskoja voi olla kun tuolla omallakin pommikoneella on mittarissa 211tkm ja lastulla niistä ajettu viimeiset 130tkm. Mitään jälki käyttöjä ei ole ollut tapana tehdä kovankaan vedättämisen jälkeen. Paineet on 1.4 ja 1.5 välissä parhaimmillaan ja vielä toimii hiton hyvin.
Mullakin näytti revo:lla menevän ahtomittari päätyyn eli 1.5bar->
Itse kävin aikoinaan hakemassa apr:n koe softan jonka jälkeen keskikulutus nousi yllättävän paljon eli n.10l/100km, kun ennen oli n.8-9l/100km. Ikinä muuta vikaa ei löydetty autosta joten suurella todennäköisyydellä kulutus nousi softan takia. Myöhemmin hain revon koesoftan ja ei vaikuttanut mitenkään kulutukseen.
Tuttu tunne toi kun ekaa kertaa haki koesoftan, että voiko ero oikeesti olla tällänen.
Itse kävin aikoinaan hakemassa apr:n koe softan jonka jälkeen keskikulutus nousi yllättävän paljon eli n.10l/100km, kun ennen oli n.8-9l/100km. Ikinä muuta vikaa ei löydetty autosta joten suurella todennäköisyydellä kulutus nousi softan takia. Myöhemmin hain revon koesoftan ja ei vaikuttanut mitenkään kulutukseen.
Tuttu tunne toi kun ekaa kertaa haki koesoftan, että voiko ero oikeesti olla tällänen.
Itse kävin aikoinaan hakemassa apr:n koe softan jonka jälkeen keskikulutus nousi yllättävän paljon eli n.10l/100km, kun ennen oli n.8-9l/100km. Ikinä muuta vikaa ei löydetty autosta joten suurella todennäköisyydellä kulutus nousi softan takia. Myöhemmin hain revon koesoftan ja ei vaikuttanut mitenkään kulutukseen.
Oletko laitattanut samaan autoon nuo koe softat ilman että autoa on oikeasti ohjelmoitu vakioksi välillä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa