G2 Syncro peruutettaessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mss
-
Viestit: 53
Liittynyt: 4.6.2004 9:37
Viesti:

G2 Syncro peruutettaessa

ViestiKirjoittaja mss » 9.10.2006 16:02

Etsiskelin tietoa siitä että kuinkahan mahtaa G2:n takaperä / visko toimia. Eli mahtaisikohan joku oikeasti tietää kuinka tuo yhdistelmä toimii.

Toimiiko visko molempiin suuntiin? Jos nostaa auton ilmaan nosturille ja pyörittää eturenkaita eteenpäin niin takarenkaat pyörivät myös, mutta jos eturenkaita pyörittää taaksepäin niin takarenkaat eivät pyöri.
Johtuuko tämä siis tuosta "Vapaa kytkimen" toiminnasta vai viskosta?

Entä missä tilanteissa tuo vapaa kytkin on missäkin asennossa? Onko se lukitussa asennossa vain peruutus vaiheella?

Onko rallyen perä jollakin tapaa erilainen kuin normaalin syncron?

Tässä paras tieto mitä toistaiseksi olen löytäny:

visco vehkeissä on käsittääkseni jokin ominaisuus mikä vapauttaa etu ja taka-akseliston toisistaan esim. jarrutuksessa. käsittääkseni tilanne on sama pakittaessa mutta pakkivalo anturista visco saa tiedon olla irroittamatta vetoa.

elikkäs jos pakittaessa veto ei välity niin hakisin vikaa pakkivalon johtosarjasta anturista tai liittimistä. siis vaihteiston päästä. voi toki olla viskossakin se mystinen elektroninen osa pimeenä.


Auttakee höhlää........

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 9.10.2006 16:11

Tuolta löytyy syncro tietoutta: www.vwsyncro.co.uk

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 9.10.2006 21:29


juuso65
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja juuso65 » 10.10.2006 5:20

hmm...

country juuri tallissa takaperän vaihdossa... ;)

eli siellä takaperässä on magneettiventtiili ja alipaineletku...

niillä on luultavimmin vaikutusta siihen mihinsuuntaan se neliveto toimii...

viskohan itsessään ottaa kiinni kumpaankin suuntaan ....se vapaakytkin on siellä perän sisällä...

eli magneettiventtiilille tulee pakkivalosta ohjaus ja alipaineella se vaihtaa "vetosuunnan" toisinpäin

mss
-
Viestit: 53
Liittynyt: 4.6.2004 9:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja mss » 10.10.2006 19:48

Kiitoksia! Tuosta setistä löytyy aika hyvin tuo Vapaa kytkimen ohjaus.

Mahtaakohan kellään olla minkäänlaista räjäytys kuvaa tuosta perästä? Nyt olisin kiinnostunut että kuinka eteenpäin mentäessä tuo vapaa kytkin kytkee vedon ja vapauttee ilman vetoa?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 10.10.2006 20:55

^^^Tuon linkin lopussahan niitä kuvia on.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 10.10.2006 22:28

Yritänpä nyt kaikessa tyhmyydessäni selventää tätä vapaakytkin asiaa.

Tuossa pari kuvaa vapaakytkimestä:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01174.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01175.jpg
Eli tuo on nyt se vapaakytkin. Toimii niin, että vetopäällä eteenpäin mentäessä nuo "kynnet" työntyy molemmilta puolilta ulospäin, jolloin voima välittyy takapyörille. Kun veto loppuu esim. moottorijarrutus, niin kynnet kääntyy taas niin että voima ei välity, vaan takapyörät pyörivät vapaasti. Eli on rakenteeltaan sellainen, että eteenpäin pyöriessä (kun on veto päällä) lukittaa nuo sisä ja ulkokehällään olevat palikat (seuraava kuva) "yhdeksi puuksi", ja vapaasti sekä taaksepäin pyöriessään luistaa.
Vapaakytkin "kolossaan":
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01181.jpg

Ja siis vetareiden pyöriessä taaksepäin tuo vapaakytkin luistaa oli sitten veto päällä tai ei. Siksi on tämä vapaakytkimen lukko:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01182.jpg
Siinä päällä siis näkyy vapaakytkimen lukko. Ja kyseisessä kuvassa vapaakytkin on lukittu. Seuraavassa kuvassa on demonstroitu sitä, kuinka vapaakytkimen lukko on auki. :)
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01183.jpg
Tuossa nyt vain käsi toimittaa vapaakytkimen lukitusmekanismin virkaa. :)

Tässä vielä muutama kuva:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01190.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01191.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01192.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/h ... C01194.jpg

Ottakaa tosta nyt sitten selvää. :)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 11.10.2006 10:03

Kiitos tästä selvennyksestä! Tuohan on pikkuisen raskaampi versio ketjuvaihteisen pyörän vapaanavasta ;)

Eli eli… erääseen toiseen threadiin postaamani tieto "käyttöjarruihin kytketystä vapaakytkimestä" oli aivan perätön (lähde: vuoden ´89 Tuulilasi, jossa Syncron kestotesti). Pakkivalon kytkin ohjaa siis tuota vapaakytkimen lukkoa.

mss
-
Viestit: 53
Liittynyt: 4.6.2004 9:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja mss » 11.10.2006 12:47

Suuret kiitokset hykkyrälle! Tuo oli juuri se mitä kaipasin, eli se selitti kaiken. Jopa niin että sen ymmärsin. Noista piirretyistä kuvista tuota ei selvinnyt.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 13.10.2006 13:01

Yllä esitetty teoria testattu käytännössä. Kardaanin etunivelen hajottua (uutch !! Kallis osa) kokeilin kuinka kardaani pyörii "taaksepäin" aivan vapaasti ja auto ei liiku mihinkään. Eli, ilman tuota lukkoa takapyörät eivät pakilla vedä lainkaan.

Tietääkö kukaan vetääkö pakilla molemmat takapyörät ? Vai toimiiko tasauspyörästö pakillakin tuosta vapaapyörän lukosta huolimatta ?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 13.10.2006 15:38

^Mikä teoria? Se on totuus. :)

Ja se on siis vapaakytkimen lukko, ei tasauspyörästön lukko. Yhtä vähän/ paljon molemmat takapyörät vetää peruutettaessa kuin eteenpäin mentäessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa