dieselin katalysaattori

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

flektinelonen
-
Viestit: 13
Liittynyt: 24.1.2006 23:02

dieselin katalysaattori

ViestiKirjoittaja flektinelonen » 14.4.2006 13:53

ymmärtääkseni tuossa AHU:ssa on katalysaattori?

olenko saanut aivan väärää informaatiota, että katti ei vaikuta pakokaasupäästöjen mittaukseen? eli katalysaattorin voisi tyhjentää? ko. laite voi olla tukossa, koska autolla on ajettu runsaasti.

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 14.4.2006 20:49

Taannoin kysyin asiaa konttorin sedältä ja totesi etteivät he "näe" katin toimintaa/toimimattomuutta päästötestissä. kuoret on kyllä oltava paikoillaan...

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 14.4.2006 21:32

Katti ei vaikuta noen määrään mitenkään, sitähän pakokaasutestissä mitataan.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 18.4.2006 22:12

mulle sano katsastus setä että kyllähän se sinne kuuluu mutta kun ei se mitään tosissaan vaikuta niin ei siitä voi hylsyä antaa =)

AUDI/VW
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.1.2006 16:33

ViestiKirjoittaja AUDI/VW » 29.5.2006 23:46

Joo kyllä sen katin sisustan voi sieltä aiva huolella poistaa.. ei muutakun katti irti ja pari kertaa rautakangella sisälle ja takasi kuoret paikoilleen, eikä kukaan tiedä mitään. On vain tullu niitä poistettua aivan vika mielessä, sillä ainakin kolmesta 1.9 tdi koneen katista ollaan sisusta poistettu, nimittiäin yht`äkkiä tehot kadommut ja sitte taas palannut. on katti irronnut tilastaan ja päässyt pyötähtämään poikittain ja tukkinut pakoputken ja sen tietää kuinka siinä tehoille kävi ja piti muuten hetken funtsia ennenku keksi mikä oli vikana!!!

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.6.2006 13:08

AUDI/VW: Miten katin sisukset pääsee pyörähtämään poikittain? Omasta aikanaan halkaisin katin niin tuossa ei ainakaan olisi ollut mitenkään mahdollista sisusten siinä muodossaan vaihtaa paikkaa. Sisällä ollut keraaminen kalikka oli pitkulainen muodoltaan, joten sen siten pitäisi olla aikasta murusina että pääsisi liikkumaan peltikuorien sisällä 90 astetta. Siten se myös todennäköisesti löytyisi ensimmäisestä vaimentimesta.

Katin poisto ainakin mulla aiheutti "tuuninki puhinaa", eli häiritseviä pakoääniä kabiinissa. Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.

AUDI/VW
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.1.2006 16:33

ViestiKirjoittaja AUDI/VW » 12.6.2006 19:06

Niin siitä katista! Ainaki kolme tapausta on ollut että katti tukkinut putken.. kertaakaan ei olla kattia halkaistu vaan ollaan sopivalla rauta tangolla hakattu sisusta pois, että ennyt mee vannomaan että onko se sielä sisällä just poikittain ollut, mutta en muuta selitystä tiedä mikä sen putken sitte tukki. Muistaaksen kaikki koneet on ollu AHU:ja ja se katti ei muistaakseni mahdottomia poikennut pituus ja leveys suunnassa. Mutta pointtina kumminki, että katin takia se sen putken tukki, oli sisustat poikittain tai ei:)

markokh
-
Viestit: 73
Liittynyt: 25.11.2003 9:59

ViestiKirjoittaja markokh » 13.6.2006 14:10

Olen tyhjännyt katin tosta voortsonista ja nokiarvoihin sillä ei ollut mitään vaikusta. Vakio syötöillä nokiarvo oli alle 0,6 katilla ja ilman katin sisuksia. Nyt pienellä syötön lisäyksellä 1,55.

Katti itsessään oli ennen tyhjennystä aivan tukossa, kulkine ei meinannut jaksaa kulkea enää pikkukierroksilla. Katin tyhjennyksen jälkeen vedot parani huomattavasti + turbon ujellus rupesi kuulumaan erittäin selvästi.

Sopuli
-
Viestit: 26
Liittynyt: 15.5.2004 19:25

ViestiKirjoittaja Sopuli » 13.6.2006 14:40

itsellä on joku vanha bensanissanin katin kuoret putken ympärillä. eipä o katastusmiehet mitenkää noteerannu.

JTM
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.2.2005 10:08

ViestiKirjoittaja JTM » 13.6.2006 15:26

meillä kanssa taannoin kävi niin, jotta passat tdi:n kulku huononi ihan hurjasti ( 90hv malli ) ja syyksi selvisi, jotta katti oli poikittain omassa pesässään = ) nyt paikalla vain kuoret .

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 20.6.2006 23:22

Näitä juttuja lueskellessa tulee mieleen että miks mulla on vielä katti paikallaan :)

Mitä V***A se sitten tekee siellä jos ei päästöihinkään vaikuta millään tavalla. !?!?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.6.2006 23:24

Eipä sillä meillä ole merkitystä ja suomen pykäläviidakkoa ajatellen sitä ole putkeen laitettu. Meillähän riittää ku savun läpi näkee nokiarvon :-)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.6.2006 7:56

Suomessa tosiaan ei mitata muuta kuin nokiarvoa, mutta kyllähän katti muihin päästöihin vaikuttaa.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 21.6.2006 17:23

Katin poisto ainakin mulla aiheutti "tuuninki puhinaa", eli häiritseviä pakoääniä kabiinissa. Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.


Mä tein niin että 3" downpipe muuttuu katin kuorien sisällä alkuperäisen pakoputken vahvuiseksi, olisko se sitten 2". Eikä puhise, turbon vihellys kyllä kuuluu. Joskus kun pakarista aika jättää, voi katin kuoren perästä leikata sopivan palan pois ja siihen sitten taas vaikka 2,5" putkea perään.

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 22.6.2006 10:41

Mitä V***A se sitten tekee siellä jos ei päästöihinkään vaikuta millään tavalla. !?!?

Hohhoijaa... Tottakai se vaikuttaa, kyseessä on hapettava katalysaattori.

HC -> H20 CO2
CO -> CO2

Jos katsastukseen tulee dieselauto, jossa katalysaattorin päissä on hitsaussaumat ja se kuulostaa ontolta, niin vaadin varmasti selvityksen katalysaattorin toimintakunnosta. Kaikki rekisteriotteeseen merkityt (ja autoon muutenkin kuuluvat) päästöjenvähennyskomponentit tulee olla paikoillaan ja toimintakunnossa.

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 22.6.2006 10:59

Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.

Tuommoinen viritys kiinnittää ainoastaan enemmän huomiota. Pelkkä suora putki saattaisi jäädä joltain kätöseltä huomaamatta.
Viimeksi muokannut Mora, 22.6.2006 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.6.2006 11:07

katalysaattorin päissä on hitsaussaumat ja se kuulostaa ontolta

Lattaraudan pätkät hitsattuna kuoren sisään poistaa onton tunteen... ;)

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 22.6.2006 11:22

Tuossa projektissani sain viimein katin irti. Hyvin tuntuu olevan kamat sisällä eikä ole tukossakaan. Ei kannattane nuijia sisuskaluja mäkeen?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 22.6.2006 14:35

Kaikki rekisteriotteeseen merkityt (ja autoon muutenkin kuuluvat) päästöjenvähennyskomponentit tulee olla paikoillaan ja toimintakunnossa.


Minkälaisen selvityksen sä vaadit sitten jos se katti on ollut siellä paikoillaan sanotaan vaikka 500tkm ja on umpitukossa/poikittain ja ei toimi... mutta onpahan paikoillaan!!! Minkälaisen selvityksen sä vaadit jos epäilet että onkin pelkät kuoret jäljellä. Jotenkin tuntuu vaan että ei siellä katsastuksessa voi alkaa tekemään mitään ylimääräisiä mittauksia jota lait ja asetukset eivät vaadi.
Varmaan on tosi MIESmäinen olo kun päässyt tuollaiseen asemaan. On valtaa!!!
Niin joo, onneksi joissain autoissa se katti jää sillä lailla moottorin ja vaihteiston alla olevan suojamuovin taakse, ettei sitä juurikaan edes näe.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 22.6.2006 15:11

heh, kuullostaa et täällä on joukos joku koulukiusattu kuka on päässy työhön missä saa kivan pätemisen tunteen =D

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 22.6.2006 21:29

heh, kuullostaa et täällä on joukos joku jolla ei ole varaa/tahtoa noudattaa suomen lakia ja suuttuu kun asiasta huomautetaan. ;-) Vähän kun suuttuisi hammaslääkärille kun se sanoo että sulla on reikä...

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.6.2006 8:49

Kaikkea saa tehdä kunhan ei jää kiinni (:-o) ja turhahan noista on forumilla kiukuta. Kyllä jokainen osaa itse lukea aken määräykset ja jollei osaa niin lentää sitten pyrstölleen viimeistään katsastuksessa.

Voihan sinne laittaa race katin jos oikein alkaa ahdistamaan...

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 27.6.2006 12:46

Minkälaisen selvityksen sä vaadit sitten jos se katti on ollut siellä paikoillaan sanotaan vaikka 500tkm ja on umpitukossa/poikittain ja ei toimi... mutta onpahan paikoillaan!

Merkkihuollon/maahantuojan lausunto( tai esim. korjaamolasku, josta asia selviää). Jos asia on todella niin että katalysaattori on ollut ehjä, niin luonnollisesti korvaamme aiheutuneet kulut. Siksipä en heppoisin perustein alkaisi selvitystä vaatimaan.

Vezques
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.2.2006 14:28

ViestiKirjoittaja Vezques » 24.7.2006 17:03

Varmaan joutuu omastani AHU koneesta katin ainakin irroittamaan ja tutkimaan. Matalilla kierroksilla katti helisee, tehopuolella en ainakaan persdynolla ole huomannut muutoksia.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 25.7.2006 19:12

Tarkasta Vezques ensin putkessa oleva joustinosa onko se ehjä. Itellä siitä oli punos poikki ja aiheutuva ääni oli kirkas metallinen kilinä.

Vezques
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.2.2006 14:28

ViestiKirjoittaja Vezques » 26.7.2006 12:41

Täytyykin käydä tarkistamassa.

vw man 96
-
Viestit: 70
Liittynyt: 26.9.2014 21:02

ViestiKirjoittaja vw man 96 » 26.5.2015 19:23

lainaan hieman vanhaa aihetta kun en jaksa aloittaa uutta yhen kysymyksen takia. Eli eihän katastuksessa mitattavat arvot ole muuttuneet eli saan ottaa pois tuosta 2005 skoda superbista katin eikä katastus mies nää sitä testissä sisuksen kun saa pois kuorta avaamatta

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 26.5.2015 19:53

Kyllä ne katsastuksessa mitattavat savulukemat ovat uudemmissa tiukemmat, mutta katti ei niihin vaikuta millään tavalla.

vw man 96
-
Viestit: 70
Liittynyt: 26.9.2014 21:02

ViestiKirjoittaja vw man 96 » 26.5.2015 19:56

Ok. Eli pois lähtee katti superbista


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 86 vierailijaa