Onko olemassa adaptereita 5x100 -> 4x100?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

Onko olemassa adaptereita 5x100 -> 4x100?

ViestiKirjoittaja Wille » 31.3.2006 22:06

Eli onko tuollaisia adaptereita olemassa joilla sais 4x100 vanteet 5x100 jaolla olevaan autoon?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 31.3.2006 22:39

Teetä uusi jako napaan ja jarrulevyyn. Muutama reikä tulee aika lähelle toisiaan mutta kaiketi onnistuu.

Kts. http://pajalle.com/cars.php?id=009&lang=fi&page=22

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 1.4.2006 1:52

kuten tuolta linkin kuvasta näkee niin osa reijistä tulee tosi lähelle toisiaan, eli adaptereiden teko ei taida onnistua.

adaptereissa toisista reijistä menee pultti läpi jolla se kiinnitetään napaan ja toisista reijistä tulee palaan prässätty pultti toiseen suuntaan jolloin vanne kiinnitetään mutterilla. toinen vaihtoehto on että adapterissa on jengat eli siihen on upotettu mutteri ja vanne kiinnitetään noku pulteilla, mutta kummassakin tapauksessa tarvitaan tilaa reijän ympärille joten taitaa olla mahdotonta tehdä tollasta.

eli toi yllä mainittu muutos lienee oikea ratkaisu

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.4.2006 17:53

Entäs muutos toisin päin ? Kun mä haluaisin ne vr6:sen alkuperäiset bbs vanteet tuohon mun golffiin ja siinä on 4*100 jako.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.4.2006 17:57

No täsmälleen samaan tapaan :)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 1.4.2006 19:28

Mikko H: Onhan noita samoja vanteita 4x100 jaolla. Minäkin voisin myydä uudemman mallin VW:n alkuperäiset bbs:t 4x100 jaolla sulle.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.4.2006 9:37

Kyllähän noita adaptereita on 4x100->5x100, mut ET on sen jälkeen jotain ihan muuta.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 2.4.2006 22:56

Nelipulttisesta viispulttiseen muutettaessa lisää reikiä tekemällä voi jättää 12mm pultit, joten reikien väliin jää enemmän kamaa. Mulla on omassa passatissa tuplajako ollut nyt pari vuotta.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 2.4.2006 23:10

Pekka: Mistä oot tollasia löytäny? Merkki?

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 2.4.2006 23:45

Wille: Ainakin FK:n luettelosta sellaiset löytyy, ohuimmat taisivat olla 25mm paksut.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 3.4.2006 8:38

Kaahari, siis sulla on sitten 5 pulttivanne kiinni 4 kpl 12mm pultilla ja yksi 14mm pultti? Tota voisi kokeilla itsekkin

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 3.4.2006 10:50

Mulla on viispulttinen kiinni viidellä 12mm pultilla...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 3.4.2006 11:39

Jaa siis 5x100 jako ei käytä yhtä 4x100 reikää? Täytyy kotona cadiä pyöräyttää kun luulin että samaan napaan ei saa 4x100/5x100 jako ilman että yksi reikä on sama.

Vai olenkos nyt ihan hakoteillä, eikös kierre ole volkkareissa aina M14x1.5??

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 3.4.2006 11:51

Ei, vaan ainakin 4x100 jakoisissa on M12x1,5

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 3.4.2006 13:00

Juu yksi reikä on yhteinen ja niinkuin edellä mainittiin 4-pulttiset on 12x1.5mm ja 5-pulttiset on 14x1.5mm

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 3.4.2006 17:22

Wille: Siis sellasia et viispulttiset vanteet nelipulttiseen autoon. ebays on ollu ja esim. ATP inox5:sta ei saa nelipulttisena ni myydään 5x100 ja 20mm adapterit. Tuolla tyylillä et adapteri kolmella pultilla autoon kiinni ja vanne neljällä adapteriin ja yks pultti menee vaan sen adapterin läpi suoraa autoon kiinni.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 3.4.2006 22:46

Pekka: Niin mutta tarkotus oliskin saada nelipulttiset vanteet viispulttiseen autoon...

vw-t4
-
Viestit: 258
Liittynyt: 26.7.2003 16:14

ViestiKirjoittaja vw-t4 » 4.4.2006 17:28

Mitenkäs rumpuihin onnistuu tehdä 5x100 jako. Kestääkö rummut?

Mikko82
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.4.2005 9:39

ViestiKirjoittaja Mikko82 » 18.10.2006 21:07

jeps eli tarkoitus olisi vaihtaa pulttijako 4x100 -> 5x100 tuohon TDI golffiin..
Siinä on levyt joka nurkassa jotka olisi vaihdon tarpeessa niin mietin et tarviiko vaihtaa muuta kuin taakse levyt ja eteen navat/levyt vai onko vain helpompi/halvempi porata tuplajako etunapoihin ja ostaa 5x100 levyt joka nurkkaan?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 18.10.2006 22:01

Mielummin teet sen 4->5 muutoksen vaikka koneistamossa joka kulmaan niin ei tule kaksia erilaisia pultteja.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.10.2006 8:28

niin ei tule kaksia erilaisia pultteja.

Mitäs toi nyt tarkotti ?
Mulla on vähän sama juttu kuin Mikko82:lla, eli levyt joka nurkassa ja 4*100 jako. Eteen pitää ilmeisesti vaihtaa napa+levyt, taakse riittäisi pelkkä levyn vaihto.
Onko tuossa etunavassa tilaa tehdä 5*100 jako ?

EDIT. Onko muuten eteen 256*22 jäähdytettyjä levyjä olemassa, missä olisi 5*100 jako ?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.10.2006 8:35

4x100 jakoisissa on M12-pultit kun taas 5x100 jakoisissa on M14 pultit. Ja toi tuplajako onnistui vain M12 pulttien kanssa kun muuten menee reiät liian vierekkäin.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.10.2006 8:37

Jos tekee vanhoihin napoihin 4->5 muutoksen kannattaa käyttää 12mm pultteja ja jos sitten taakse ostaa 5-pulttiset levyt, niissä on 14mm pultit. Jos taas ostaa eteen VR6 navat, niissä on eri spooritus vetonivelelle ja vaativat muistaakseni vetoakselin mikä on tarkoitettu muutenkin isoille nivelille. (Spooritus pidempi)

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 19.10.2006 8:37

Lainataas topicia sen verran, et mahtuuko 5x100 napaan tekemään 5x112 jaon?

Adaptereillahan tuo tietenkin onnistuis, mutta ET olisi noissa vanteissa valmiiksi oikea.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 19.10.2006 9:01

4x100 jakoisissa on M12-pultit kun taas 5x100 jakoisissa on M14 pultit. Ja toi tuplajako onnistui vain M12 pulttien kanssa kun muuten menee reiät liian vierekkäin.

Meikäläisen Mk2:een tehtiin 5x100-jako M14:lla ja loput reiät 4x100-jaosta jätettiin M12:ksi = Navassa on 5kpl M14 reikiä ja 3 kpl M12 reikiä.
Ihan riittävästi jäi materiaalia reikien väliin noinkin.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.10.2006 9:26

^ Kyllähän sen noinkin saa mutta kauhea häslääminen pulttien kanssa :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.10.2006 9:41

Teemu M: Ainoa rajoittava tekijä tuossa on että onko navalla tarpeeksi halkaisijaa tuohon isompaan jakoon.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 19.10.2006 9:55

Ainoa rajoittava tekijä tuossa on että onko navalla tarpeeksi halkaisijaa tuohon isompaan jakoon.


Täytyypä mittailla.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 19.10.2006 10:44

Mä voin viikonloppuna vertailla 5x112 navan ja 4x100 navan kokoa. Näin muistikuvallisesti S2 5x112 navassa reiät on kyllä aika lähellä ulkoreunaa.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 19.10.2006 15:50

^ Kyllähän sen noinkin saa mutta kauhea häslääminen pulttien kanssa :)

Siksi meikäläisellä onkin myös 5x100-jakoiset talvipyörät, ts. en tarvitse kuin niitä M14:ia ruuveja. :)

Mikko82
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.4.2005 9:39

ViestiKirjoittaja Mikko82 » 19.10.2006 19:39

Jos taas ostaa eteen VR6 navat, niissä on eri spooritus vetonivelelle ja vaativat muistaakseni vetoakselin mikä on tarkoitettu muutenkin isoille nivelille.

Mitenkäs kun samalla tekniikalla olevaa TDI golffia on myös 5x100 jaolla niin käykö sen etunavat vai onko kaikki 5 pulttiset navat keskenään samanlaiset?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.10.2006 8:20

4x100 napaan ei saa 5x112 jakoa kun navan ulkohalkaisija on 120mm

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 22.3.2008 19:58

Olen tekemässä tuohon kakkosgolffiini tuplajakoa ja muutama kysymys siitä. Oletteko irrottaneet pyörännavan irti? Sain toisen irti,mutta toinen ei aukea kuin 10mmeikä liiku enää sen jälkeen. Onko toi 14x1.5mm kierre ihan yleisestikäytetty kierre, siis voiko sen tehdä tavallisella kierretappisarjasta löytyvällä tapilla?

Kipe_
-
Viestit: 262
Liittynyt: 21.7.2007 16:59

ViestiKirjoittaja Kipe_ » 12.3.2009 15:28

Mua kiinnostas se että kun tulee nuo 5x100 levyyn tehdyt 4x100 jaon reiät lähelle toisiaan niin kuinka laitonta yleensäkki on jälkeenpäin porailla napaan omia jakoja ja käyttää niitä?

Mietin että jos ja kun teetän toisen jaon nuihin ja jos sattuu joku onnettomuus niin niin..

Paljos koneistamot muuten perii tuommosesta suunnilleen?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.3.2009 17:49

^ Kaikki edellä olevat omatoimiset muutokset reikiä poraillessa ja kierteytettäessä on tehty ns. ei-tieliikennekäyttöön.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 12.3.2009 19:19

Eikös mk2:seen kannata vaihtaa samalla vauhilla oikealla jaolla olevat navat, eikai niitä porailemaa kannata alkaa?

Kipe_
-
Viestit: 262
Liittynyt: 21.7.2007 16:59

ViestiKirjoittaja Kipe_ » 12.3.2009 20:54

ei-tieliikennekäyttöön.


Ok. no tuota kun Zemial ehdotti nuita napojen vaihtoa niin onnistuuko tuohon VR6:seen minkälaisella vaivalla laittaa normigolffin (4x100) navat?

ilkka_j
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.11.2008 13:37

ViestiKirjoittaja ilkka_j » 13.3.2009 14:14

btw, Miten onnistuu 5x100--->5x112....searchilla ei napannu kiinni :D

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 13.3.2009 17:56

Ok. no tuota kun Zemial ehdotti nuita napojen vaihtoa niin onnistuuko tuohon VR6:seen minkälaisella vaivalla laittaa normigolffin (4x100) navat?


Kaikki tarvittavat osat saa 4x100 -jakoisesta III Golfista.
Jotta homma on laillinen, pitää jarrut kuitenkin olla vastaavat tai paremmat kuin VR6:ssa.
Eli joutuu tekemään 4x100 navoille adapterit VR6-jarruja varten.
Helpommalla pääsee kun vaihtaa suosioilla vanteet.

batman
-
Viestit: 64
Liittynyt: 21.1.2009 14:43

ViestiKirjoittaja batman » 14.3.2009 7:40

G60 etujarruthan vastaa vr6 jarruja. Taka levyt on saman kokoisia mutta eri pulttijako.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 14.3.2009 9:52

ilkka_i kirjoitti:btw, Miten onnistuu 5x100--->5x112....searchilla ei napannu kiinni

Jos adaptereita tarkoitit, esim. FK:lta löytyy. Paksuudet 5 milllin välein 15-35 mm per pyörä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 31.5.2010 10:46

Kuinkas se nyt menee

Jos laittaa vr6 navan niin tarvii vr6:sen vetonivelen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa