Transporterin viritystä???

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Bruce77
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.2.2006 20:21

Transporterin viritystä???

ViestiKirjoittaja Bruce77 » 20.2.2006 20:28

Elikkä kyseessä on toi -02 mallinen 2.5 tdi portteri. Kone on toi kaikki tehottomin malli, 66 kw. Tarkoitus olisi siitä yrittää saada tehoa enemmän ja vähemmän, mielellään enemmän... Eli mitä kannattais ekana tehdä? Ilmeisesti tohon 102 heppaseen on erona että siinä on välijäähdytin ja erilaiset suuttimet?? Elikkä jos toho asentaa välijäähyn ni kannattaako samantien etsiskellä/teettää jossain isompi, vai hommata jostain ton 102 heppasen jäähytin? Ja ne suuttimet, kannattaako hankkia isommat (ja mitkäköhän), vaiko noi tehokkaamman koneen? Ja jos lähtis turboakin muuttamaan, niin mistähän puhaltimesta olis hyvä lähteä liikkeelle?? Ja varmaankin myös kannattaa tuolla Karalan juttusilla käydä jossain välissä... Tavoitteenahan (haaveena...) olis nyt alkuun vaikka +150 heppaa ja vääntöä riittävästi.


Tottakai jos rahaa olis riittävästi, hommaisin uuden 174 heppasen suoraan...

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 23.2.2006 8:15

Tuon laatikko kestää noin 300Nm max., joten tuolla laatikolla saat isommat virihommat unohtaa. Eikös tuo ole jo muuttuvasiipisellä ja identtinen 102hv:n kanssa? No eiköhän joku täällä tiedä paremmin. Koneesta tulee lastulla jokatapauksessa enemmän mitä tuo loota kestää.

Saattaisi olla 102hv:n loota + sintterikytkin myynnissä (loota ajettu 170tkm). Kestää ainakin 550Nm ja 250hv. Itsellä vahvempaa hakusessa...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 23.2.2006 11:48

Kysytään nyt vielä, että onko sulla pakki ykkösen vieressä vai "normaali paikalla", eli vitosesta seuraavana?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 23.2.2006 17:54

Eikös noissa pikkutehoisissa ole kaikissa pakki siinä ykösen vieressä -> paska laatikko.

Mikäli pakki "kutosen" paikalla, niin kestää melko mukavasti.

Bruce77
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.2.2006 20:21

Transporterin viritystä

ViestiKirjoittaja Bruce77 » 24.2.2006 19:52

Joo, kyllä se on toi paskalaatikko, se oli oikeestaan tiedossakin että toi kytkin/vaihteistopaketti pitäs vissiinkin vaihtaa. Osaako joku kertoa kuinka iso homma se vaihtaminen sitten on, vai meneekö se tehokkaamman myllyn paketti "heittämällä" noitten romujen tilalle? Kovasti kiinnostais tuo valonviejän tarjoama setti, millaista hintaa siitä haluaisit?
Mutta miten nyt sitten on esimerkiks toi välijäähdytin kysymys, eli meenkö jonnekin pajalle teettämään järeemmän vai onko jollain myydä sellaista? Toi 102 heppasen coolerihan on tietääkseni aika pienen kokonen, jos aikomuksena olis tota tehoa "hankkia" enemmänkin myöhemmin ainakin? Ja muihinkin esittämiini juttuihin sais vastailla te jotka enemmän tiedättekin...

Vastauksista jo kiitellen...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 24.2.2006 21:07

Ainakin se orggis välijäähdytin kaikkine putkineen on siistin näkönen setti. Täällähän joku tais hankkia 1,9TD malliinsa sellasen. Mutta siinä, kuten monissa muissakin vakiocoolereissa, on se ominaisuus että aika pieniä ovatten ja mahollisesti heikosti virtaavia. Mutta onhan se tyhjää parempi. Jos pelkää virkavaltaa niin originaalisarja lienee toisiks turvallisin ratkaisu. Turvallisin on tietysti vakio...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 24.2.2006 22:56

Meinaatko hukkaportillista vai vnt-turboa laittaa? Löytyisi ylimääräisenä garretin gt20(hukkaportillinen), 160hp sprinteristä..

Mitenkäs semmosessa 150hv trp:ssä cooleri on? muistelisin että keulalla, eikä siinä moottorin päällä.

Bruce77
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.2.2006 20:21

ViestiKirjoittaja Bruce77 » 25.2.2006 1:14

Niin tosta pitikin kysellä kans, että mitenkä ne viranomaiset suhtautuu jos esimerkiks tohon sen intercoolerin lykkää jälkiasennuksena. Menikö se ihan muutoskatsastuksella, vai tajuaako pöllömpi katastusmies että autoa edes on muuteltu?
Mitenkä toi 150 heppanen kone muutes eroaa tosta 88/102 heppasesta?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 26.2.2006 14:55

Tuo vakikuuleri on suht iso tilavuudeltaan ja hyvin virtaava (siis kun sen tilavuuden laskee), mutta huonossa paikassa jäähdytysilman poistumisen kannalta.

150hv:ssa on eri suuttimet ja ahdin + pakosarja. Välijäähy keulalla.

Leinonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 24.7.2003 16:12

ViestiKirjoittaja Leinonen » 2.3.2006 17:43

valonviejän sanomien osien lisäksi erona on erilaiset männät mutta kiertokanget on kumminkin ilmeisesti samanlaiset, ainakin kovasti näyttää siltä.

Se Caravelle150hv cooleri on oikeasti älykkään hintainenkin. Suomen VW:llä lähtöhinta alle 250e. Saa nähdä mitä se maksaa Saksassa, tilasin sellaisen sieltä muiden osien kanssa.

Pikkuhiljaa päästään omassa projektissa kasaamiseen ja katsotaan mitä tulee...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 2.3.2006 19:29

Onko muka männissä eroa(102/150hv)? muistaisin ainakin joskus katsoneeni, että puristussuhteet ovat samat. ja siitä päättelin että männät ovat samt n.96% tarkkuudella. :)

Leinonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 24.7.2003 16:12

ViestiKirjoittaja Leinonen » 2.3.2006 23:48

Kyllä ne on erilaisia. En tiedä onko puristussuhteessa mitään eroa mutta on niissä ainakin pientä kosmeettista eroa.

Nimim. 102hv ja 150hv mallin männät tallilla.

Passat31
-
Viestit: 195
Liittynyt: 27.7.2003 17:50

ViestiKirjoittaja Passat31 » 3.3.2006 0:05

paas kuvat molemmista näytille, jos niistä näkee jotain.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 3.3.2006 7:58

Puristussuhteesta... Mutua
Muistelisin joskus nähneeni dataa, jossa 150hp puristussuhde on hivenen pienempi, kuin 102hp

Bruce77
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.2.2006 20:21

Viritystä

ViestiKirjoittaja Bruce77 » 3.3.2006 9:56

Mistäpä olet Saksasta niitä osia tilannu, kiinnostais kovasti itsekin sieltä jotain hommata, vielä kun pitäs sinnepäin tästä kohta lähteä käymään niin vois osakaupoillakin käydä?
Oliko Valonviejä myymässä sitä kytkin/vaihteisto settiä mahdollisesti?
Mistähän noita suuttimia sitten kannattais kysellä, ja millaset ne sitten kannattais laittaa ja millasta turboa ja välijäähdytintä "ammattilaiset" suosittelis? Jos nyt ainakin ens alkuun pidättäydyttäis alle 200 hepan tehoissa...

Vastauksista taas kiitellen...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 3.3.2006 12:42

no piti sitten oikein googlettaa; http://www.ksmscz.cz/download/katalogy/ ... mplett.pdf
Tuon ks:n luettelon mukaan agx&ahy (150hv) ja acv:ssa olisi samat männät.

Myyvät kahdella eri nrolla olevaa mäntää, kummankin perässä samat moottorikoodit. Olisikohan jossain vaiheessa sitten tullut noita kosmeettisia muutoksia?

Leinonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 24.7.2003 16:12

ViestiKirjoittaja Leinonen » 3.3.2006 20:10

passat31 - Ei mulla oo kameraa ja en osaa laittaa niitä näkyville.

Bruce77 - Kaverin faija vaikuttaa siellä ja se hoitaa mulle ne osat. Pitää kattoa miten se toimii sieltä ja jos rupee toimimaan kivasti niin rupeen varmaan järkkäämään sitä kautta tarvitseville osia.
En tiedä onko sulla TRP ja Caravelle keulainen auto mutta jos Caravelle niin hyvä vaihtoehto on se 150hv vakiocooleri mikä on iso ja sopii hyvin paikalleen. Siihen vaan kannattaa askarella ahtoputket itse kun ne maksaa tuplaten sen mitä se cooleri maksaa, ainakin vv-auton hintojen mukaan.

LM - Tuo kyllä kuullostaa hyvinkin todennäköiseltä selitykseltä että ne erot on vaan kosmeettisia. Toisen männät on muistaakseni 2001 mallin moottorista ja toiset jostain vanhemmasta.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 4.3.2006 9:25

Kytkin / vaihteisto saattaa olla myynnissä, mikäli nyt saan itselle vahvemmat hommattua. Tämä vielä kesken. Tiedä sitten tarvitsenko vahvempia, kun tuntuu nykyinenkin setti hyvin kestävän. Toiveissa on reilu voimanlisäys, mutta toistaiseksi vain toiveissa...

Kannattaa sitten uhrata niihin ahtoputkiin, ettei tartte korjailla. Ainakin ahtimelta lähtevään päähän ja jyrkkiin mutkiin kunnon silikooniletkut.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 5.7.2006 23:22

paljonko tuollaisesta 102-heppasesta irtoaa tehoja lastulla, suuttimilla ja esim. 150-heppasen coolerilla?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 6.7.2006 7:04

No omaan tuli rakennettua kiinteä vauhtis ja uusi vaimennettu kytkin, joten orkkis vaihdelootalla mennään. Saa nähä miten käy liimakumien kanssa stripillä...

Vanhemmista tulee lastulla jotain 140hv ja uudemmista (-01 ->) noin 160hv. Taitaapi olla paljolti ahtimesta kiinni, joten suuttimet tai cooleri ei paljoa auta.

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 6.7.2006 13:40

Itsekin sunnitellut tuota 150 heppasen tai jotain muuta cooleria tuohon keulalle,kun onhan se vähän huonossa paikassa tuo 102 heppasen originaali. Ilmeisesti se noissa Caravelle-keulaisissa mahtuu vielä tuohon ilmastoinnin jäähdyttimen eteen, vai miten liene toteutettu ?

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 6.7.2006 14:06

>>Saa nähä miten käy liimakumien kanssa stripillä...

Mihis tapahtumaan suuntaat kokeilemaan ?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 6.7.2006 14:14

Huomenissa on varmaan liikenteessä tuollainen 88hp johon lisätty välijäähy ja suuttimet AFN:stä.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 6.7.2006 18:38

Toivottavasti 4.8. GTI-päiville ehtii koettaan. Liimakumeja ja Karalan säätöä odottelen vielä...

Omassa melko iso välijäähy etupuskurin takana (n. 100x30x30). Toki puskuriin on tehtävä reikää ja moottorin alasuoja jätettävä pois, joten ei varmaan käytännöllisin ratkaisu.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.7.2006 19:59

Omassa melko iso välijäähy etupuskurin takana (n. 100x30x30).


Ei kait nyt sentään 30cm paksu!?!

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.7.2006 9:46

Luit Vesku oikein. Iso on kaunista...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.7.2006 11:21

No sitten se kyllä on aikast iso:-)

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 8.7.2006 13:10

>> 30 cm

Mitä ***tua, pistäppäs muutama kuva tekeleestä, eihän tuota kukaan muuten usko :-o

Saako muuten pakulla sliksit lämmitettyä kunnolla, muutenhan niistä lienee enemmän haittaa ;-)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.7.2006 16:10

Eipä ollut työkoneella yhtään kuvaa mokomasta. Kotikoneella kyllä on, tosin olen siitä kuvia tänne jonnekkin ennenkin pistänyt.

Ainakin viimevuonna kumit lämpes ihan ilman burnista. Kolmannessa vedossa pitivät jo kuin tauti, kunhan odotusaika viivalle ei vaan veny pitkäksi.

Saa nähdä mitä nämä uudet sitten ovat, köykäsemmät ainakin. Sais kait noi burnistettuakkin nurkka kerrallaan...

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 17.7.2006 23:04

102 hp mallista saa digituningin ohjelmalla noin 96 kw, penkissä tais tulla 95,7kw ja 340 nm. Muista en tiedä, mutta tuskin niissä on suuria eroja.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 18.7.2006 9:25

Aika hyvin irtoaa vääntöä kuitenkin. Paljos tehot nousee, jos laittaa 150 heppasen välijäähyn? Vai miten kannattaa jatkaa viritystä lastun jälkeen?

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 24.7.2006 1:38

02sta syncrosta penkitetty 173hv ja 393Nm... (oulun teku) täristää parintuhannen kierroksen paikkeilla 3-4-5 vaihteilla, mutta paskanko väliä. Ei uskalla ottaa enempää , repeää paikat...

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 24.7.2006 12:11

Itseä kiinnostais kans ton 102hp -00 portterin piristys. Mitään kiihdytysautoa ei ole (toistaiseksi) tarkoitus alkaa rakentamaan. Mikä olis helpoin konsti päästä turvallisesti tonne 140-160hp tuntumaan.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 24.7.2006 15:17

Helpoin konsti saada se n.30-35 lisähevosta ja 50-60Nm vääntöä, on uudelleen ohjelmoida autonmoottoriohjaus järjestelmä.
Powerflash, oulu
Karala
etc. etc...
Onnistuu vuosimalliin 00 ja siitä ylöspäin.
Sen jälkeen vaatii jo fyysistä muuttamista, että lisätehoa saadaan.

Mulla on ajettu jo yli 180tkm lastutettuna tai oikeammin siis ohjelmoituna.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 24.7.2006 16:33

Kyllähän tuon lastutuksen voi tehdä vanhempiinkin, itsellä -97 MTM:n ohjelmalla ja tehot 130hv/300Nm ja lisäksi Marteliuksen rakentama avarampi putkisto jonka mahdollisesti tuomasta hyödystä ei mitään mittauksia olla suoritettu.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 25.7.2006 2:58

Mulle tuo oli uutta tai siis lastuttaa voi tietysti kaikki, joissa on boksi, siis vanhemmankin, mutta kai se on uskottava, jos kerran niin sanot, että sen fläsäytyksen voi siis tehdä vanhempiinkin malleihin... sitä nyt ei vaan oikein jaksa olla kiinnostunut kuin omasta hopastaan... =) vähän eri ahdinta, suutinkärjet, katti pois, mietoakin miedompi ohjelma.... =) eikä lainkaan savua... harmi sinällään... tiukempi ohjelma olis antanut yli 400Nm ja noin 10hv lisää, mutta jyristi jo siihen malliin että... ja voi sitä savua, muttei tietysti valonviejän voittanutta =)

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 14.4.2007 16:01

en viitsi tehdä uutta topikkia tälle:

Onkos tuohon 174 hv -02 4motion transporteriin mahdolista tehdä evryä ja toteutetaanko se samanlailla niinkuin muihinkin tuotteisiin?

hiukka tarvitsisi lisää potkua ohituksiin....ja muutenkin, eihän se voima koskaan pahasta ole...

-kiitokset-

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 15.4.2007 14:33

Evrystä en osaa tuohon mitään sanoa, mutta itse satsaisin kyllä penkkisäätämiseen. Saat toimivan pirssin ja kustannus jotain 10-20e per heppa. Elämä on...

Tuli tänään mitattua puristuspaineet omasta ja kaikki tuntuis olevan kunnossa. On se vaan pirulainen vahva tuo orkkis alakerta :)
Kunhan tuo pirun sähkövika nyt korjaantuisi uuden ECU:n myötä. Loota Karalan hoideltavana parhaillaan ja samalla lupasi istuttaa tuohon kivikautiseen boksiin vnt-ohjauksen uudemmasta boksista. Jospa sais nuo tasakaasuahdot vähän järkevämmiksi.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 15.4.2007 18:01

niin, saishan sen varmasti penkissäkin laitettua, mutta se evry houkuttaisi siksi, kun se tosiaan on niin edullinen. Ja kun tosiaan ei tarvitse kuin ihan hivenen vain pirteyttä lisää....tarvittaessa.

Itelle tein vain mersuun evryn ja se toi juuri sen pienen tarvittavan piristyksen...siksi ajattelin, että onko se käytännössä tähänkin mahdollista....

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 18.7.2007 10:13

Tuossa aiemmin oli juttua että 102-heppasesta TDI:stä saisi -01 -> 20 heppaa enemmän lastulla kuin vanhemmista. Mitäs eroa niissä vuosimalleissa sitten on?

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 18.7.2007 13:46

Miepä lainaan kans topikkia.

Onko nuissa vanhemmissa 96 - 99 mallin 2.5tdi porttereissa vaihelaatikoissa sama homma kun näissä uudemmissa, eli tehottomissa malleissa ei laatikko kestä?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 19.7.2007 11:41

Amideus, uudemmassa vnt-ahdin, joka riittää hieman pitemmälle kuin se vanha.

otor, juurikin näin.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 19.7.2007 11:45

Vain nelivetoisissa uudemmissa on vnt-ahdin.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 19.7.2007 23:49

Eli etuvetoisissa ei eroja ole vuosimalleissa?

Leinonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 24.7.2003 16:12

ViestiKirjoittaja Leinonen » 20.7.2007 17:42

Ei ainakaan minun käsityksen mukaan. Ja kaikissa 102hv etuvedoissa on samanlainen laatikko. 65kw/88hv mallissa (sininen I) laatikko on heikompi.

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 30.7.2007 21:33

No niin. Viikonloppuna kaverille haettu T4 75kw pitkä umpipaku.
Savua pölläyttää melkosesti reilummalla kiihdytyksellä. Onko ihan normaalia?
Paljonhan mahtaa olla vakio ahtopaine?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.7.2007 22:00

Ei oo normaalia. Mulla samanlainen portteri, eikä pöläytä sitte millään!

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 30.7.2007 23:07

Nyt on teollisuus mittari asennettu ja ahdot käy 0.7 ja laskee 0.6 bar.
Oliskohan n75 menny? Egr varmaan pitäis tukkia heti ensimmäisenä.

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 5.8.2007 12:24

Nyt on egr tukittu ja imusarjan päälle tuleva mutka jossa on egr venttiili putsattu. Savutus väheni.
Takimmainen vaimennin jäi myös pois kun oli ruostunut ja todettiin, että ei vaikuta ääniin oikeastaan mitenkään.
Kiinnosaisisi vielä se vakio ahtopaine. Nyt paine käy 0.7bar ja laskee 0.6bar.
Iq säädin vag-com:illa niin että se pyörii arvossa 1.4-2.2. Alussa oli 2.0-2.6.
Pumpun ajoitus oli myöhäsellä. Kumpi acv kone pitää valita siitä vag-com valikosta kun katsoo ajoitusta? On vaan niin tympeässä paikassa pumppu että ei viitsi alkaa ajoitusta säätelemään.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 27.8.2007 14:25

Nyt kun tuli tuollainen automaattivekotin laitettua niin kiinnostaa mites se kestää pientä viritystä? Heikosti kai ne kestää vakionakin verrattuna manuaaliin. Onko kenelläkään tietoa/kokemusta?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 29.9.2007 21:16

Milläs konstein tuollaaseen 151hv AHY koneeseen kannattaisi lähteä hakemaan piristystä?
ECUn uudelleenohjelmointi tietty helpoin, mutta jos tavoitteena olisi n. 200-220hv ja väännöt n. 400Nm, niin täytyiskö suutinkärjet tai ahdin pistää vaihtoon vai peräti molemmat?

snowman
-
Viestit: 257
Liittynyt: 25.7.2003 15:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowman » 7.10.2007 19:25

Onkos noissa syncrojen laatikoissa olennaisimpia kestävyyden kannalta olevia eroja, kun alkaa ottamaan vähän enemmän voimaa koneesta.
Ja osaisiko joku jakaa kokemusta kytkimen osista, mitä tuonne kannattaa heittää, kun kytkintä vaihtaa. Eikös näissä kaksoismassavauhtis ole? Ei vaan ole vielä kokemusta, kun ei näillä tehoilla vielä luistele.

Sitten toinen kysymys laatikosta. Nopean vaihteen vaihdossa, kytkintä palauttaessa meinaa laatikko sorvata silloin tällöin. Laatikon öljyt vaihdettu hiljattain.
Voiko tämä sorvailu johtua 207tkm ajetusta kytkimestä?

pensseli69
-
Viestit: 90
Liittynyt: 18.3.2004 20:33
Viesti:

2.5tdi automaatti

ViestiKirjoittaja pensseli69 » 4.11.2007 20:09

Onko kellään kokemusta automaattilaatikollisesta porterista 2.5tdi koneella(102hv). eli postin käytöstä poistunutta porteria olen ajatellut. pientä piristystä pitäisi saada ja ilmeisesti lastu on siihen paras ratkaisu? kuinka tuo laatikko kestää tehonlisäystä? auto olisi ajettu n.150tkm ja postilaatikolta laatikolle ajelua. itse laatikko toimii varmasti vakiona moitteettomasti, tällä hetkellä käytössä on postin automaatti corolla ja aikaisemmin oli postin 2.4d porter ja niissä laatikko pelitti kyllä.
mikä lastu olisi sopiva ja onko niissä eroja? netistä löyty joku eco "lastu" joka tuli johdoilla kiinni ja lupasivat 28-35hv tehonlisäystä. hintaa oli vain 140e joten vaikutti halvalta. onko vuosimalleissä eroja eli onko esim. -99 ja -01 identtisiä? onko ns. tyyppivika parannuksia tullut jossain vaiheessa?

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 7.11.2007 2:44

Lumimies 81
T4 syncrossa hiukan laatikon kannakkeet "losahtelee" ykkösen ja pakin välillä. (260tkm mittarissa. Laatikon-oilit vaihdettu kerran)
-kytkin vaihdettiin 220tkm kohdalla. Vakio Boschilainen. (ei pysty laittaan sintteriä, kun ei voi yhtään kuorma päällä luistattaa. hajottaalootan...
-kaksoismassa vauhtipyörä on!

Isot pojat on sanoneet, että sitten kun laatikko alkaa vinkumaan, on syytä huolestua. hyvin on pelittänyt jo yli 240tkm, yli 165hv/355Nm tehoilla/väännöllä.


Ps.Kaikki vehkeet, jopa vakion, saa rikki, jos väärin käyttää.

Ps2. ja kaikki nuo johdotuksiin asennettavat boksit on p...seestä, jos vaihtoehtona on auton oman boksin täydellinen uudelleen ohjelmointi tai lutikan vaihto. Piste.

pensseli69
-
Viestit: 90
Liittynyt: 18.3.2004 20:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja pensseli69 » 7.11.2007 20:26

Onko kellään kokemuksia 2.5tdi(102hv) automaattilaatikosta ja sen kestävyydestä jos alkaa virittelemään. kyseinen auto olisi ajettu n.150tkm ja tarkotuksena lastuttaa ja jotain pientä että kestääkö laatikko 140heppaa, ja tottakai niitä myös käytetään mutta ei turhaa rääkkiä(tosin automaatillahan ei voi oikein lujaa rääkätä)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 7.11.2007 20:59

Ei ne automaatit tahdo kestää vakionakaan..?

pensseli69
-
Viestit: 90
Liittynyt: 18.3.2004 20:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja pensseli69 » 8.11.2007 17:30

No onko kellään tälläsestä boxista kokemuksia ja mitä se lisää,syöttöä mutta lisääkö ahtojaki?
http://kauppa.finnautomobile.net/index. ... f669df3b99
http://de2.netpure.de/cgi-bin/baseporta ... ll&Id=2468
onko periaattees sama kuin evry?

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 9.11.2007 16:30

Kaikki boksit taitaa olla sama ku evry? Eli ei lisää ku syöttöjä. Toki nostaa se syöttö myös ahtoja.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 10.11.2007 13:30

Omaan uusi loota tulossa maanantaina. Sama AFK kuin orkkiksenakin. Saapa nähä kuinka pitkään kestää. Tuskin sataatuhattakaan... :D

Jottei loota pääsisi turhan helpolla on ensikauden tavoite ajaa kolmentoista sekan puolelle vartilla...

pensseli69
-
Viestit: 90
Liittynyt: 18.3.2004 20:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja pensseli69 » 10.11.2007 20:01

Myyjä puhui jostain ajoituksesta mitä tuollainen boxi myös säätäisi mutta taisi puhua lämpimikseen,eikai sitä voi vastuksilla säätää? jokin säätöruuvi boxissa on mutta se kait säätää "vastuksen määrää" . kuinkas sitten ahtoja nostetaan tuossa 2.5tdi:ssä,bleedauksella vissiinkin? paljonko uskaltaa laittaa ahtoja. onko kokemuksia katin poistolla että paljonko ahdot sillä nousee vai nouseeko ollenkaan?

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 13.11.2007 1:19

"kissan" poisto ei vaikuta ahtopaineeseen, eikä oikeastaan mihinkään muuhun kuin yleisen melutason kasvamiseen auton hytissä. On meinaan suoraan siinä alla. (omassa oli ns.pakkotappo, ekan puhaltimen hajoamisen jälkeen = täynnä öljyä)

ja ei vaikuta päästömittaukseen käytännössä ollenkaan, jos kone on muuten bueno.

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 31.5.2011 17:31

T4 2,5TDI vm.-02 transun vakio ahdot 0,6-0,7 bar
Kone ACV
Viimeksi muokannut PSI&Siitin, 1.6.2011 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 31.5.2011 21:34

Herätelläänpäs ketjua kun on noin suosittu... melkein 35000 lukukertaa.

Eli kärsiikö T4 2,5tdi -02:n transun konetta Bleedata tuosta 0,7bar yhtään??

Onko kellään omassaan laitettu tarkkaa rajapaineventtiiliä 0,7bar ja Bleedannut esim. 0,9bar.
Tällähän saavutetaan se etu ettei hukkis ala aukeamaan ennen tuota 0,7bar koska rajapaineventtiili ei sitä salli ja veto sen takia paranee... hukkis avautuu vasta 0,9barissa Bleedin takia jolloin saadaan "vähän enemmän hepoja".

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.6.2011 7:27

Mikä moottori Siittimen portterissa?

Mää kyl väittäisin, että jos 75kW, niin ahtoa vakiona joku 1,0.
Ainakin 1999 ACV ahtaa semmosia.

Edit. Piti oikein tuumata tuota vuosilukua, niin hullulta näyttää...
Vai olisko 1899 :)

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 1.6.2011 7:45

kyllä vakiona on 0.7bar . minä nostin vastuksella 1.1bar ja syöttöjä sen että just pöläyttää , niin ei kytkin pidä. 0.9bar on tällähetkellä. Siis nämä baarit on mitattu mittarilla heti turbon jälkeen ja en tiedä onko todellista , mutta itsele ainakin vertailu arvoja. Tais muuten vagcom näyttää 0.99 .

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.6.2011 8:22

Niin, mutta mikä kone?
Välijäähyllä vai ilman??

Omassa ACV:ssä vakiona se 0,9-1,0.

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 1.6.2011 10:20

Välijäähdyttimellinen 2,5TDI vm. 2002 se 102hv versio...

Tarkkaa moottorin tyyppiä en tiedä. Mistä sen näkee?? Löysin ACV on mulla.

Ahtomittarin mukaan ahtaa aluksi 0,7 jonka jälkeen tippuu 0,6:teen ja pysyy siinä.

Onko tässä muuten pumppusuutin kone? vai jakajapumpullinen??
Viimeksi muokannut PSI&Siitin, 1.6.2011 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.6.2011 13:51

Siinon jakajapumppu!
Minusta tuo ahto on vähän alakanttiin...
Onkohan sulla MAF ihan tikissä? Jos kone ei saa kunnolla soppaa, niin ei kyllä nouse ahotkaan. Kulkeeko "normaalisti"??

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 1.6.2011 14:13

Ainakin kaverin transu on yhtä nuhainen... ja sillä on prikulleen samanlainen ku tämä minun.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.6.2011 14:14

Ei nämä malmikasat 102hepalla mitään raketteja ole...

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.6.2011 14:19

No ei ole ei. Tai no riippuu mihin vertaa.
Kyl tuo oma ainakin tomaattivaihteiseksi pakuksi kulkee ihan OK, kun naksauttaa EVRYn nappulan pohjaaan.

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 1.6.2011 14:28

Onko muuten se turbon kello hukkaportinkello vai onko tässä muuttuvasiipinen ahdin??

Ja se kone on ACV

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.6.2011 14:57

Mullon semmonen mutu, että nelivetomalleissa olisi VNT ahdin. Ja voi olla noissa "viimeisissä" vuosimalleissa 2002-2003...
En tiedä miltä se VNT kello/ahdin näyttää, niin paha sanoa.

Ainakin tuossa vanhassa ACV koneessa on hukkaportti ja siinä se kello ihan näkösällä.

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 24.9.2011 20:46

no niin.
ahtimena kkk k14 ja maks ahdot 0.7bar, manuaali antaa kyseiselle portterille normaali ahdot 0.7bar.

Nyt asentelin evryn: etuvastus 180 ohmia ja säätövastus 0-1k ohmia.
rinnanasennus nastoihin 2 ja 3, pitäs olla oikein???

Ennen asennusta kiihtyvyys normaali ja max ahdot 0.7bar, asennuksen jälkeen muutosta ei tapahtunut.

Missäs vika???

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 26.9.2011 21:11

tarviis apua tuohon ongelmaan.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 26.9.2011 22:56

Ennen asennusta kiihtyvyys normaali ja max ahdot 0.7bar, asennuksen jälkeen muutosta ei tapahtunut.

Mikäs niitä ahtoja ois muuttanu jos alkuperäinen säätö toimii?

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 27.9.2011 12:13

Siis toi Evry ei tee mitään.

Kun kääntää potikkaa niin ei ala tyhjäkäynnillä rumputtaa, eli syöttöihin ei tule muutosta.

Ja ahdot pysyy samassa 0.7 bar.

Jos muilla Evryn asennus onnistunut niin miksi ei minulla??

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 27.9.2011 19:52

Missä päin Suomea auto on?

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 27.9.2011 21:31

Mäntsälässä

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 27.9.2011 21:42

No Mäntsälä on vähä kaukana itse olen Kouvolasta, olisin voinut tutkia auton. Muutaman olen rakentanut noita ewryjä transportereihin. Mutta onko sulla mahdollista käyttää yleis mittaria? Voitko varmistaa ohmisesti, että rakentamasi piiri on ehjä, entä onko sulla kytkin millä ewry piiri erotetaan pumpusta käynnistyksen ajaksi?

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 27.9.2011 21:46

on kytkin.

Eli on kytketty nastasta 2 "sarjaan", Kytkin, 180ohm vastus, 1Kohm säätövastus, 3 Nasta

Niin ja on mitattu et pitäis toimia kytkennän...

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 2.10.2011 10:57

onkohan tullut kytkettyä vääriin johtoihin?

pistoke 8 nap jossa 7 nastaa käytössä, josta lähtee lyhyt johto seuraavalle pistokkeelle.

Näihin johtoihin kytketty evry, 2 lähtee vastuksille ja palaa nastaan 3.
lisäselvityksenä: kun mittaan 2-3 välin ei löydy vastusa, kun otan pisttokkeet irti niin vastus löytyy.

eli onko väärissä piuhooissa???

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 24.4.2012 11:09

Rojekti edennyt.
Nyt evry oikeissa piuhoissa :D

Tyhjä käynnillä kun potikkoa kääntää ääri asentoon, niin moottori pyörii nykyen.
Kun ajaa niin moottori ei jaksa vetää ja putkista tulee musta savu, hieman takaisin päin ja moottoriin löytyy normi käynti ja veto.

Muutosta ei mielestäni ole tapahtunut ollenkaan??

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 25.4.2012 19:01

Eikös jotain muutosta ole tapahtunut, jos potikkaa pyörittelemällä saat rynkyttämään? Jos savua tulee enemmän, niin syöttöäkin on tullut lisää. Evry ei ole ahtopaineen nostoa varten.

PSI&Siitin
-
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 13:13

ViestiKirjoittaja PSI&Siitin » 6.5.2012 18:59

Tuo rynkytys on huomattavissa vain kun istuu penkillä, käynti äänessä ei ole eroa.

Ajossa en ole huomannut mitään eroa onko evry päällä vai pois.
Kokeilin myös kärry perässä enkä huomannut silloinkaan mitään eroa.

Mittasin vastusarvon moottori käynnissä, tulos oli etuvastus 180 + 66ohmia potikasta.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 7.5.2012 13:43

Noin yleisesti vastusten resistanssia ei mitata jännitteisenä ts. vastukset sähköihin kytkettynä. Mittari näyttää ihan mitä sattuu. Jos evry on mitatessa ollut napista pois päältä, niin sitten mittaus on ok.

terhaap
-
Viestit: 30
Liittynyt: 13.7.2008 22:13

ViestiKirjoittaja terhaap » 20.11.2012 15:10

Kertokaapas nyt viisas konsti nostaa -00 ACV portterin ahtoja.
Tällä hetkellä mennään evryllä ja Autogaugen ahtomittarin mukaan piikkaa paineen ensin noin 0.7 ja sen jälkeen tippuu noin 0.6.

En ole oikein haulla löytänyt mistään selkeitä hyviän konsteja tuohon paineen nostoon. Joku puhuu vastuksista ja joku bleedaamisesta?

Mihin vastus/ tai mihin bleedi?

terhaap
-
Viestit: 30
Liittynyt: 13.7.2008 22:13

ViestiKirjoittaja terhaap » 31.10.2013 8:54

Tuohon edelliseen omaan viestiin muuten lisätietoa.
Ahtopainemittaus oli vääärässä paikassa ensin.

Mittari ei kerro totuutta jos mittauksen ottaa turbon imukotelolta lähtevästä letkusta t-haaralla. Siitä mitattuna oma näytti 0.6-0.7 baaria.

Nyt otin mittauksen suoraan välijäähdyttimeltä niin paineet näyttää 1-1.1 baaria. Auto on lastutettu joten ei ole vakiopaine.

ransu
-
Viestit: 5
Liittynyt: 8.11.2013 14:52

ViestiKirjoittaja ransu » 7.12.2013 12:05

Koneena 2,5tdi auf, 102hv.

Olisko kellään auto.com.iin ruiskutus karttaa valmiina jolla sais tuon 130hv irti?
Vai kannattaako ostaa lastu?

ransu
-
Viestit: 5
Liittynyt: 8.11.2013 14:52

ViestiKirjoittaja ransu » 6.6.2014 15:08

Pystyykö acv.n konetta bleedaamaan jotenkin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa