Vastaako IQ:n pienentäminen evry-modia?
Valvoja: ffp jäsenet
Vastaako IQ:n pienentäminen evry-modia?
Olis tarkoitus saada pikkasen pirteyttä tohon mun ALH-koneeseen. Ilmeisesti kyseisessä koneessa onnistuu IQ-arvon pienentäminen vag-comin avulla. Vastaako tämä toimenpide tulokseltaan evry-modaamista, eli syöttöjen määrä suurenee koko alueella?
Tämmöiset ohjeet löysin jostain:
Login 12233
Adaptation -> Group 1
Luvun 32768 tilalle esim. 32668 -> TEST -> IQ lukema suurenee -> syötöt tippuu. Toimii tietenkin myös päinvastoin;)
SAVE, OK
Omassa IQ vakiona jotain 3.6-3.8. Volkkarin suositus on ilmeisesti, että ei käytetä pienempää arvoa kuin 2.2. Toivottavasti pääsee testaamaan keskiviikkona Lahden miittissä.
Login 12233
Adaptation -> Group 1
Luvun 32768 tilalle esim. 32668 -> TEST -> IQ lukema suurenee -> syötöt tippuu. Toimii tietenkin myös päinvastoin;)
SAVE, OK
Omassa IQ vakiona jotain 3.6-3.8. Volkkarin suositus on ilmeisesti, että ei käytetä pienempää arvoa kuin 2.2. Toivottavasti pääsee testaamaan keskiviikkona Lahden miittissä.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
johonki 2.5 meni ilman vasaraa.
Sitten säädin minimiin ja annoin vasaraqa kunnes meni alle yhden.. sitten ei oiken käynyt tyhjää / kuullosti aika hurjalta =)
laitoin siihen 1.0 ja kuulosti ihan hyvältä.. ajelin sillä puol kesää ja ainoastaa cruisella oli ongelmaa, kun tietokoneen säätämä nopeuden muutos tuntui nykäyksenä.. oli jo niin herkkä.
Lisäksi muija valitti että menee eteenpäin vaikkei paina edes kaasua.
Mä kyllä tykkäsin.
..usvaa riitti noitten PP502 + 11mm kanssa. =)
Sitten säädin minimiin ja annoin vasaraqa kunnes meni alle yhden.. sitten ei oiken käynyt tyhjää / kuullosti aika hurjalta =)
laitoin siihen 1.0 ja kuulosti ihan hyvältä.. ajelin sillä puol kesää ja ainoastaa cruisella oli ongelmaa, kun tietokoneen säätämä nopeuden muutos tuntui nykäyksenä.. oli jo niin herkkä.
Lisäksi muija valitti että menee eteenpäin vaikkei paina edes kaasua.
Mä kyllä tykkäsin.
..usvaa riitti noitten PP502 + 11mm kanssa. =)
Aika huonosti säätyi. Vakiona oli siis 4.6, josta säätämällä päästiin arvoon 4.2. Sitten loppui vaan auttamatta säädöt kesken. Nyt tarvittaisiin käytännönläheisiä ohjeita hammer-modin tekoon. Kannattaa tehdä itse ja miten iso homma on? Jos ei niin oisko joku dieselpaja joka tekisi tommoisen pumpun kannen säädön pikkurahalla?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Säätö on kyllä aika herkkä, kannattaa säätää niin että on läppäri piuhan päässä konehuoneessa kun naputtelee kantta sivuun.. itse tein viivat pumpun kylkeen ja säätäessä ei silmällä erottanut liikettä.
Jos vaan saa kaverin mukaan niin toinen kajuuttaan ja käsi virta-avaimelle, kuulemma riskinä on koneen ryntääminen jos menee liikaa syöttöä.
Jos vaan saa kaverin mukaan niin toinen kajuuttaan ja käsi virta-avaimelle, kuulemma riskinä on koneen ryntääminen jos menee liikaa syöttöä.
Nyt on IQ säädetty. Ei toiminut vag-comin säätö,joten tyydyttiin arvoon 2.2. Ei mainittavaa suorituskyvyn parannusta 4.2->2.2 muutoksella, mutta kaasupolkimen toiminta tuntuisi olevan aiempaa herkempää.
Kannattaa muuten löysyttää niitä pumpun pultteja vain vähän. Mulla alkoi aika vauhdilla ruikkimaan naftaa konehuoneeseen, kun löysytettiin pultteja liikaa. Nyt haisee konehuone varmaan vielä pitkään.
Kannattaa muuten löysyttää niitä pumpun pultteja vain vähän. Mulla alkoi aika vauhdilla ruikkimaan naftaa konehuoneeseen, kun löysytettiin pultteja liikaa. Nyt haisee konehuone varmaan vielä pitkään.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
kummat noista pulttisarjoista pitäis löysätä kun haluttais vähä saada syöttöä lisää?
Viimeksi muokannut AhdettuSiitin, 22.8.2007 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
4.4 arvon tipautin 3.6:een.
kyllä tuon tuntee jo persdynossa 8)
vähän probleemia vain oli itse säädössä. punppua hiukan löysälle ja napauttelemalla puulla sain arvon n. 3.0:aan ja sitten kun notit tiukalle, oli arvo taas jossain neljässä. tämä toistui monta kertaa.
piti ottaa hieman "ennakkoa" ja sitten tiukottamisen jälkeen asettui.
saa olla tuossa nyt jonkin aikaa :)
käynti ainakin tuolla on vielä normaalia.
kyllä tuon tuntee jo persdynossa 8)
vähän probleemia vain oli itse säädössä. punppua hiukan löysälle ja napauttelemalla puulla sain arvon n. 3.0:aan ja sitten kun notit tiukalle, oli arvo taas jossain neljässä. tämä toistui monta kertaa.
piti ottaa hieman "ennakkoa" ja sitten tiukottamisen jälkeen asettui.
saa olla tuossa nyt jonkin aikaa :)
käynti ainakin tuolla on vielä normaalia.
Itekkin tota iq:ta pitäis vähän säätää kun ei kulje mihkään. varmaan vähän on arvo muuttunut kun lämpötilaanturin vaihdoin. Olisko joku tampereen suunnalla valmis sitä vähän säätämään? ja tarvittaessa antamaan vasaraa että saa riittävän alas ;) koska itellä vag com olis mutta läppäristä meni akku paskaks ja työkalut on jkllässä porukoitten luona niin ei oikein onnistu. jos joku suostuisi tekemään niin laittakaa vaikka yv:tä! ja pientä korvausta tietenkin maksaisin :)
^^
Ei onnistunut -03 ocussa ajotietokoneen kulutusmittarin säätäminen.
Näytti kanavalla 3 erroria vain.
Eikä muiltakaan näkynyt sen suuntaistakaan.
Niin toi IQ:n säätäminen:
Engine-modulista eka näppäät "Login", siihen naputtaa 12233 ja painaa "do it".
Sen jälkeen livahtaa "adaptation" napista säätämään kanavaa 01.
Lukua, joka luultavasti on 32768, suurentamalla IQ pienenee --> syöttö lisääntyy.
Tämä ilmeisesti tulisi tehdä kone lämpösenä ja ilman turhia kuormia.
Menikö oikein?
Ei onnistunut -03 ocussa ajotietokoneen kulutusmittarin säätäminen.
Näytti kanavalla 3 erroria vain.
Eikä muiltakaan näkynyt sen suuntaistakaan.
Niin toi IQ:n säätäminen:
Engine-modulista eka näppäät "Login", siihen naputtaa 12233 ja painaa "do it".
Sen jälkeen livahtaa "adaptation" napista säätämään kanavaa 01.
Lukua, joka luultavasti on 32768, suurentamalla IQ pienenee --> syöttö lisääntyy.
Tämä ilmeisesti tulisi tehdä kone lämpösenä ja ilman turhia kuormia.
Menikö oikein?
Elikkä nyt kaivattas apua, kun menen tuonne engine valikkoon, ja painan login nappia, ja näppäilen tuon 12233 luvun, niin rupeaa varottaa jostain. tuossa kuva selventämään tilannetta.
http://i80.photobucket.com/albums/j165/jsr85/vag1.jpg
eli en pääse selaamaan tuota channel 1. sitten kun antaa tuon engine ikkunan tuossa raksutelle n.20min niin tulee tämmönen varoitus.
http://i80.photobucket.com/albums/j165/jsr85/vag2.jpg
eli mikäs on pielessä?
http://i80.photobucket.com/albums/j165/jsr85/vag1.jpg
eli en pääse selaamaan tuota channel 1. sitten kun antaa tuon engine ikkunan tuossa raksutelle n.20min niin tulee tämmönen varoitus.
http://i80.photobucket.com/albums/j165/jsr85/vag2.jpg
eli mikäs on pielessä?
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 4.2.2007 18:11
IQ = Injection Quantity.
Omien hajatelmien mukaan toi säädettävä arvo vois olla juuri se, paljonko pumppu ECU:lle "kertoo" ruiskuttavansa.
Siksi IQ-arvon pienentäminen todellisuudessa lisää ruiskutusta.
Kun tarpeeksi pienentää, niin ruiskutusmäärä ja joutokäynnin säätö aloittavat kaksintaistelun, jonka huomaa rynkyttävästä joutokäynnistä.
Pumppu kertoo että "en mä paljo mitään ruiskuttele", ecu komentaa pumpun hommiin mutta huomaa samassa että joutokäyntinopeus nousi ja muuttaa mielensä.
Tätä jatkuu sit kunnes IQ-arvoa suurennetaan.
Menikö mettään??...
Omien hajatelmien mukaan toi säädettävä arvo vois olla juuri se, paljonko pumppu ECU:lle "kertoo" ruiskuttavansa.
Siksi IQ-arvon pienentäminen todellisuudessa lisää ruiskutusta.
Kun tarpeeksi pienentää, niin ruiskutusmäärä ja joutokäynnin säätö aloittavat kaksintaistelun, jonka huomaa rynkyttävästä joutokäynnistä.
Pumppu kertoo että "en mä paljo mitään ruiskuttele", ecu komentaa pumpun hommiin mutta huomaa samassa että joutokäyntinopeus nousi ja muuttaa mielensä.
Tätä jatkuu sit kunnes IQ-arvoa suurennetaan.
Menikö mettään??...
jsr85: Onko mitään sähkölaitteita, jotka voisivat häiritä kaapelia? Itselläni kävi päivänä muutamana niin, että vag.com ilmoitti jo kättelyvaiheessa "Excessive com errors" (älyttömästi yhteyshäiriöitä).
En keksinyt mitään syytä silloin. Seuraavana päivänä ei ollut mitään radiotaajuisia laitteita kuten GPS, kännykkä tms. paikalla ja yhteystoimi normaalisti. Joku ylimaallinen tsydeemi voi häiritä tuota operaatiota.
En keksinyt mitään syytä silloin. Seuraavana päivänä ei ollut mitään radiotaajuisia laitteita kuten GPS, kännykkä tms. paikalla ja yhteystoimi normaalisti. Joku ylimaallinen tsydeemi voi häiritä tuota operaatiota.
Onko joku säätänyt IQ:ta 2.5 TDI koneen pumpulla Audiin (AEL, AAT), Volvoon tai Transuun? Mulla ei löydy kuin kolme torx-pulttia tuolta kannen alapuolelta. Kannessa näyttää olevan hämärä kolmiopultti. Pitääkö tämä kannessa oleva kolmio myös avata? Näyttäisi, että se menee yhtä alas kuin nuo kannen alapuolella olevat pultit.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=949613
foorumilla ollaan sitä mieltä, että 3 pulttia riittää.
foorumilla ollaan sitä mieltä, että 3 pulttia riittää.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
1.9 TDI agr ja IQ säädetty 2:n pintaan. säädöt ensin "tappiin" ohjelmallisesti ja loput halolla :p
nyt leimalle pitäisi iq:ta nostaa niin riittääköhän pelkkä ohjelmallinen iq:n säätövara. ei tarvitsisi halkoa näyttää välissä. sitten leiman jälkeen iq takas pieneksi.
paljohan muuten vakiohiluilla tarttis olla iq-arvo, että ryntäytystestissä ei pomppaa?
viime vuonna tais olla jotai 4.6-4.8 iq arvolla 1.5 se savutusarvo.
nyt leimalle pitäisi iq:ta nostaa niin riittääköhän pelkkä ohjelmallinen iq:n säätövara. ei tarvitsisi halkoa näyttää välissä. sitten leiman jälkeen iq takas pieneksi.
paljohan muuten vakiohiluilla tarttis olla iq-arvo, että ryntäytystestissä ei pomppaa?
viime vuonna tais olla jotai 4.6-4.8 iq arvolla 1.5 se savutusarvo.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Mitä meinaa bowtie81 että oltaisiin egr:n sulkemisesta ulkona pd-koneiden kanssa?? Eikö pysty sukemaan, vai tekeekö tuhoja?
bowtie81 Lähetetty: 29.8.2007 19:58 Viestin aihe:
joku jo kysyi, mutta vastaus jäi saamatta, eli koskeeko tämä pd koneita? Vai ollaanko tästäkin huvista ulkona kuten egr:n sulkemisesta? Lisäksi kaide oli sitä mieltä että evry lisää roimasti kulutusta pd koneella, jota ei taida tehdä noilla jakajapumpullisilla, ei ainakaan kukaan ole valitellut?
sitä meinasin, että egr:ää ei voi tulpata vag-com:lla kuten vanhemmissa koneissa, ja tietysti mekaaninen tulppaaminen johtaa vikakoodiin ja ties vaikka kone sitten syöttelee vähän erilailla kun koneessa vikakoodi päällä, tuosta en mene sanomaan varmasti mitään, mutta tosiaan jakajapumpullisissa egr:n voi pistää pois läppärillä.
Itsekin säätelin tuota IQ:ta nyt ja kun pumpun kantta liikuttaa 0.1mm niin tämä vaikuttaa läppärillä tutkittuna sen että IQ muuttuu 4.2->2.0.
Eli muistakaa nyt että sitä ei tarvitse mitenkään voimalla liikutella, sain itse kerran ryntäys yritystä tekemään tuon moottorin kun löin ekalla kerralla melkein puoli millia pumpun kantta.
Eli muistakaa nyt että sitä ei tarvitse mitenkään voimalla liikutella, sain itse kerran ryntäys yritystä tekemään tuon moottorin kun löin ekalla kerralla melkein puoli millia pumpun kantta.
ASV vakio-iq?
Eli muistaako joku kuinka suuri IQ-arvo on ASVssä vakiona? Tai jos joku viittis tarkistaa? Olis apua...
itse säätelin ihan auto käynnissä , kun pultteja avaa n 1/4 kierrosta niin ei tule aineet pihalle. ja kyllä ne kaikki 4 ruuvia pitäis avata.kantsii varmaan vaihtaa se erikois pultti siihen 6-koloon jos ei ole sitä oikeeta avainta siihen tarkotukseen. en omista vag-com niin iq en tiedä paljon se on. tyhjäkäyntikierrokset nousivat n900->1000 rpm.ja tosiaan ei paljon tarvii kaasupolkimeen koskea niin liikkuu ihan eri tavalla, kulutuslukemat on kyllä ihan mettässä
ei ,eipä tainu sulle olla tosta paljon apuja.lueskelin vaan ton ketjun läpi ,niin ajattelin että ehkä jollekkin.
Okei.
Skoda 81kW ASV taisi näyttää jotain 3.8-4.0 , mitä katselin tossa kesällä. VAG-COM:lla taisi säätyä jonnekin 3.2-3.4 tasoon.
Olisko se noinki pieni arvo? Muutkin voi kertoo jos aavistuksia tai tietoa...
Olisko se noinki pieni arvo? Muutkin voi kertoo jos aavistuksia tai tietoa...
Kyllä se tuota luokkaa oli. Sitä en tiedä, onko ronklattu Vag-Comilla ennen minua, vois kait tuota kysästäkin entiseltä omistajalta tai jos sattuu lukemaan niin vastatkoon itse :)
Säätövaraksi odotin noin 3:n lukemia, joten pienoinen pettymys oli kyllä 3,4 arvo. Vaikutusta en tosin päässyt testaamaan, koska käytössä rekisteröimätön Vag-Com, joten pelkkä Test-mode käytössä (huonoakkuinen läppäri verkkovirran päässä). Moottorin reaktioista tosin huomasi, että arvo muuttui.
Evryllä homma kuitenkin hoitui riittävässä määrin toistaiseksi..
Siihen kuuden päälle säädin. Piikin jälkeen ei meinaa ahdot taas laskee mutta ei oo vikatilaan viel menny ainakaan. Kellon tankoo vois ehkä koittaa säätää? Eikö se kuitenkin säädä ahdot kohdalleen vaikka ei tanko oliskaan oikeen pitunen, siis matka-ajossa? Tuntuu että tasasessa ajossa toimii samalla lailla vaikka tankoo säätäskin.
Edit. Niin minkä takia ahtopyynti tippuu jos tasasessa ajossa pistää evryn päälle? Loogisesti ajateltuna pitäis olla toisinpäin?
Edit. Niin minkä takia ahtopyynti tippuu jos tasasessa ajossa pistää evryn päälle? Loogisesti ajateltuna pitäis olla toisinpäin?
laitetaan nyt tähän, että ahu:lla sain 2,6mg/str, vakio oli 3(!), tyhjäkäynti paaljon miellyttävämpää 4->mg/str. mutta katsota nyt.
voisiko joku selittää tuon logiikan, että miksi syöttö lisääntyy kuin tuo mg/str luku pienenee? sehän selvästi näyttää, että annetaan enemmän per isku.. tai sitten mä en vaa ymmärrä. =)
voisiko joku selittää tuon logiikan, että miksi syöttö lisääntyy kuin tuo mg/str luku pienenee? sehän selvästi näyttää, että annetaan enemmän per isku.. tai sitten mä en vaa ymmärrä. =)
Aahh.. eli siis tuolla ecun tarjoamalla luvulla ei ole enää mitään tekemistä oikean suihkutusmäärän kanssa.. Mutta silti vänkään vielä.
Jos tarkoitus on lisätä syöttöä vaikka 3mg/tahti niin miksei sitä (vaikka 5mg/str --> 2mg/str) voi suoraan "oikeasti" nostaa 8mg/str@900rpm niin ecu tietää missä mennään. ?
Tämähän on samaa kuin vääntäisi vahvistimesta gainit kaakkoon ja boostit päälle ja kuvittelisi 5½" muuttuneen 15"ksi"!
Jos tarkoitus on lisätä syöttöä vaikka 3mg/tahti niin miksei sitä (vaikka 5mg/str --> 2mg/str) voi suoraan "oikeasti" nostaa 8mg/str@900rpm niin ecu tietää missä mennään. ?
Tämähän on samaa kuin vääntäisi vahvistimesta gainit kaakkoon ja boostit päälle ja kuvittelisi 5½" muuttuneen 15"ksi"!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa