Vastaako IQ:n pienentäminen evry-modia?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

Vastaako IQ:n pienentäminen evry-modia?

ViestiKirjoittaja JukkaA » 31.12.2005 9:43

Olis tarkoitus saada pikkasen pirteyttä tohon mun ALH-koneeseen. Ilmeisesti kyseisessä koneessa onnistuu IQ-arvon pienentäminen vag-comin avulla. Vastaako tämä toimenpide tulokseltaan evry-modaamista, eli syöttöjen määrä suurenee koko alueella?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 31.12.2005 14:06

Kyllä vastaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 31.12.2005 17:44

JukkaA, kerrothan sitte tuloksista, miten vaikutti ja mitä kautta noita arvoja mennään sääteleen ja mahdolliset koodit?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 31.12.2005 17:54

Sain sen käsityksen kun omaani säätelin sen rynkytyksen takia, että se vaikuttaa tehoihinkin, kun ei enää vedä niin hyvin mut eipä se rynkytäkkään muuta kuin evry päällä hieman. Kunhan tässä joutaa niin koettaa laittaa toisen suuntaan sitä arvoa että mitä tapahtuu.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 31.12.2005 18:23

Tämmöiset ohjeet löysin jostain:

Login 12233
Adaptation -> Group 1
Luvun 32768 tilalle esim. 32668 -> TEST -> IQ lukema suurenee -> syötöt tippuu. Toimii tietenkin myös päinvastoin;)
SAVE, OK

Omassa IQ vakiona jotain 3.6-3.8. Volkkarin suositus on ilmeisesti, että ei käytetä pienempää arvoa kuin 2.2. Toivottavasti pääsee testaamaan keskiviikkona Lahden miittissä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.12.2005 18:40

mä pidän nyt talvella 1.6 ja ajattelin laittaa kesäks takas 1.0.
ecu on mallia '03

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 31.12.2005 20:21

Meniks sulla toi 1.0 ihan nätisti vag-comilla vai tarttesko siihen vasaraa?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.12.2005 21:16

johonki 2.5 meni ilman vasaraa.
Sitten säädin minimiin ja annoin vasaraqa kunnes meni alle yhden.. sitten ei oiken käynyt tyhjää / kuullosti aika hurjalta =)
laitoin siihen 1.0 ja kuulosti ihan hyvältä.. ajelin sillä puol kesää ja ainoastaa cruisella oli ongelmaa, kun tietokoneen säätämä nopeuden muutos tuntui nykäyksenä.. oli jo niin herkkä.

Lisäksi muija valitti että menee eteenpäin vaikkei paina edes kaasua.
Mä kyllä tykkäsin.

..usvaa riitti noitten PP502 + 11mm kanssa. =)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.1.2006 12:45

Pitänee laittaa eka sitten niin alas kun vag-comilla pääsee...

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 1.1.2006 15:42

Voiko VAG-Comilla nostaa pumppari-koneesta syöttöjä tai ahtoja??
Koneena ATD

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 4.1.2006 20:54

Aika huonosti säätyi. Vakiona oli siis 4.6, josta säätämällä päästiin arvoon 4.2. Sitten loppui vaan auttamatta säädöt kesken. Nyt tarvittaisiin käytännönläheisiä ohjeita hammer-modin tekoon. Kannattaa tehdä itse ja miten iso homma on? Jos ei niin oisko joku dieselpaja joka tekisi tommoisen pumpun kannen säädön pikkurahalla?

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 7.1.2006 16:43

Mistä löytyy VAG-Comilla IQ-säätö? Kokeilin tuota JukkaA:n ohjetta eikä sillä löytynyt.
Auto on kylläkin AHF-koneella. Autossa on Race-suuttimet ja avautumispaineet 260bar. IQ on varmaan liian korkea ku ei tunnu savuttavan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.1.2006 17:12

Näitkö tuolta adaptation kohdan kautta IQ:n arvoa?

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 7.1.2006 23:33

Sain toimiin. IQ oli 7.0 ja sain pudotettua 5.8
Meno parani jonkinverran, muttei vieläkään savuta.
Täytyy perehtyä pumpun kannen kääntöön.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 8.1.2006 1:06

Kyseessä ei ole pumpun kannen kääntö, vaan pumpun koko yläosan liikuttaminen vauhtipyörään päin (IQ alas, lisää syöttöä) tai jakopäähän päin (IQ kasvaa).

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.1.2006 10:23

Itsekin tarkastelin tota pumpun rakennetta jo valmiiksi. Kolme aika isoa torxia näyttäisi olevan. Itse kannessa on kolme joihin ei tarvitse koskea, vaan vähän alempana on kolme joita löysäämällä todella koko pumpun yläosa saadaan liikkumaan.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 8.1.2006 10:26

kolme torxi kantaista ja yksi pyöreänurkkainen kolmionmallinen joka kannattaa vaihtaa samalla esim 6-kolo pulttiin, kierre on ihan normaali millinen.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 8.1.2006 11:00

Kansi liikkuu ilman sitä kolikantaisen pultin löysäämistäkin.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 8.1.2006 11:04

no penteles.. mitäs se kolmion mallinen pitää kiinni?

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 8.1.2006 12:56

Kuinka alas kärsii pudottaa IQ, jos on race suuttimet ja muuten vakio?
Onko tuo pumpun säätö miten herkkä?

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 8.1.2006 16:58

itse sain koneella arvoon 3,4 mut pitää vissiin ruveta tonkiin pumppua...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 8.1.2006 18:43

Säätö on kyllä aika herkkä, kannattaa säätää niin että on läppäri piuhan päässä konehuoneessa kun naputtelee kantta sivuun.. itse tein viivat pumpun kylkeen ja säätäessä ei silmällä erottanut liikettä.

Jos vaan saa kaverin mukaan niin toinen kajuuttaan ja käsi virta-avaimelle, kuulemma riskinä on koneen ryntääminen jos menee liikaa syöttöä.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 8.1.2006 20:28

joo ihan hyvä idea tuo kaverin kanssa säätö. en sitten tiedäpaljoko se iq sais sitten olla. corvette68 vissiin oli 1,0
itellä racet jossa av.paineet 190bar.
kertokaahan pitäisikö paineet olla isommat...

Passat31
-
Viestit: 195
Liittynyt: 27.7.2003 17:50

ViestiKirjoittaja Passat31 » 9.1.2006 22:09

Paremmin mulla kulki pikkupaineilla, nyt kun on säätöjä tehny, rupes taas liikkumaan. Vähän hankala ajettava hiljaa kun IQ on 1-1.6, 2 päälle, toimii miellyttävästi.

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 12.1.2006 21:42

Paljonko pitäisi olla ennakkoa ruiskutuksessa, jos käyttää race suuttimia 260barin avautumis paineilla? Mitä VagComin tulisi näyttää?
IQ on nyt 3.0 Pienemmällä ei suorituskykyyn vaikutusta. Voimaa on 1500-2000rpm hyvin 2000-3000rpm tahmaa ja 3000rpm:n jälkeen taas meno maistuu.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.1.2006 22:40

Nyt on IQ säädetty. Ei toiminut vag-comin säätö,joten tyydyttiin arvoon 2.2. Ei mainittavaa suorituskyvyn parannusta 4.2->2.2 muutoksella, mutta kaasupolkimen toiminta tuntuisi olevan aiempaa herkempää.

Kannattaa muuten löysyttää niitä pumpun pultteja vain vähän. Mulla alkoi aika vauhdilla ruikkimaan naftaa konehuoneeseen, kun löysytettiin pultteja liikaa. Nyt haisee konehuone varmaan vielä pitkään.

riddick
-
Viestit: 47
Liittynyt: 16.1.2005 16:56

ViestiKirjoittaja riddick » 13.1.2006 7:17

vaikuttaako IQ:n säätäminen tyhjäkäyntiin mitenkään

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 13.1.2006 13:29

Mulla ei ainakaan vaikuttanut. Ehkä ääni muuttui ihan vähän, mutta ei muuten.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 15.1.2006 15:36

"Luvun 32768 tilalle esim. 32668 -> TEST -> IQ lukema suurenee -> syötöt tippuu. Toimii tietenkin myös päinvastoin;) "

ATD:n ohjainlaitteesta löytyy tismalleen sama luku(32768) adaptation / "group 2" valikosta, lieneekö tuo sama?

riddick
-
Viestit: 47
Liittynyt: 16.1.2005 16:56

ViestiKirjoittaja riddick » 16.1.2006 8:32

mulla oli luku 32820 tuota kun muutti pienemmäksi tyhjä käynti putosi
ja jos halusi IQ vähän pienemmäksi tyhjäkäynti oli n. 1000 rpm

TeeVee
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.4.2006 18:09

ViestiKirjoittaja TeeVee » 9.4.2006 14:27

Kertokaas tietämättömälle mitä toi IQ-arvo oikein tarkoittaa? Eli kun laitan autooni evrymodin, niin täytyykö minun alkaa muuttaa myös tota IQ-arvoa jotenkin suuntaan???

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 9.4.2006 16:25

Ei tarvitse koskea IQ-arvoon jos laittaa evryn. IQ:n säädöllä voi muuttaa polttoaineen syöttömäärää, eli jos savuttaa, niin IQ:ta suurennetaan ja päinvastoin.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 14.4.2007 21:46

kummat noista pulttisarjoista pitäis löysätä kun haluttais vähä saada syöttöä lisää?
Viimeksi muokannut AhdettuSiitin, 22.8.2007 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.4.2007 23:16

1.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 15.4.2007 8:50

kiitän!
nyt kun kelin lämmennyt niin vag-comilla säädetty iq 4.0 olikin noussut 4.4:ään ja meno sen mukaista. kokeilla naputella iq tuonne 3:n pintaan :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.4.2007 9:12

Mulla alkaa käymään ajoittain epätasaisesti tyhjäkäynnillä jos IQ on kolmen pintaan tai alle. Saman olen huomannut muissakin tdi vehkeissä.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 15.4.2007 10:50

4.4 arvon tipautin 3.6:een.
kyllä tuon tuntee jo persdynossa 8)
vähän probleemia vain oli itse säädössä. punppua hiukan löysälle ja napauttelemalla puulla sain arvon n. 3.0:aan ja sitten kun notit tiukalle, oli arvo taas jossain neljässä. tämä toistui monta kertaa.
piti ottaa hieman "ennakkoa" ja sitten tiukottamisen jälkeen asettui.
saa olla tuossa nyt jonkin aikaa :)
käynti ainakin tuolla on vielä normaalia.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 15.4.2007 14:26

Itekkin tota iq:ta pitäis vähän säätää kun ei kulje mihkään. varmaan vähän on arvo muuttunut kun lämpötilaanturin vaihdoin. Olisko joku tampereen suunnalla valmis sitä vähän säätämään? ja tarvittaessa antamaan vasaraa että saa riittävän alas ;) koska itellä vag com olis mutta läppäristä meni akku paskaks ja työkalut on jkllässä porukoitten luona niin ei oikein onnistu. jos joku suostuisi tekemään niin laittakaa vaikka yv:tä! ja pientä korvausta tietenkin maksaisin :)

Wolsu
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.2.2005 21:50

ViestiKirjoittaja Wolsu » 2.5.2007 18:45

Mistä tuota iQ arvoa voi tarkkailla vag comilla?

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 29.7.2007 4:41

Pystyykö nuo säädöt tekemään tällä 311.2 versiolla (n.1mb ohjelma), jos se on rekattu, vai onko säätelyyn jokin isompi versio?

mkaskine
-
Viestit: 46
Liittynyt: 27.6.2005 10:41

ViestiKirjoittaja mkaskine » 29.7.2007 7:51

pystyy tekemään tolla versiolla, itsellä en ainakaan päässyt pelkällä comilla tarpeeksi pieniin lukemiin eli pitäis kanssa hiukan naputella kun vaan ehtii ja jaksaa...

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 29.7.2007 14:35

Onkos muut havainneet että ajotietokoneen kulutusmittarin virhe kasvaa sitämukaa ku IQ:ta säätää.
Omassa Ocussa IQ n. 4.0-->1.2 ja kulutusmittari heittää jo yli litralla.
Ei onnistunut muuten ton mittarin adaptointikaan...

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 30.7.2007 9:11

Joo, sama homma mulla. IQ=n.1,0 ja ajotietokone näyttää kulutukseksi ihan mitä sattuu. Oikea kulutus=5,8.litraa ja ajotietokone näyttää 4,6.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 31.7.2007 17:04

Osaisko joku neuvoa tuon IQ arvon säätämisen vag comilla, sain tuon kaapelin ja ohjelman hankittua vasta äskettäin, niin en juurikaan osaa sitä vielä käyttää.
autona on tuo passat AHU koneella.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 1.8.2007 8:33

Mulla säätö meni jus noin miten JukkaA tuolla ketjun alussa selitti, koneena tosin mun passatissa AFN.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.8.2007 8:41

Toimii AHUssa myös samalla tavalla.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 1.8.2007 14:54

Ajotietokonettakin voi vag-comilla säätää näyttämään kulutuksen oikeen.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 1.8.2007 20:12

Ei toi ohje sano mulle mitään, selailin vagcomin valikoita mut en löytänyt mitään ratkasevaa. Ois hyvä jos joku vois neuvoo kohta kohdalta miten pitäs toimia.

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 1.8.2007 23:33

^^
Ei onnistunut -03 ocussa ajotietokoneen kulutusmittarin säätäminen.
Näytti kanavalla 3 erroria vain.
Eikä muiltakaan näkynyt sen suuntaistakaan.

Niin toi IQ:n säätäminen:
Engine-modulista eka näppäät "Login", siihen naputtaa 12233 ja painaa "do it".
Sen jälkeen livahtaa "adaptation" napista säätämään kanavaa 01.
Lukua, joka luultavasti on 32768, suurentamalla IQ pienenee --> syöttö lisääntyy.
Tämä ilmeisesti tulisi tehdä kone lämpösenä ja ilman turhia kuormia.

Menikö oikein?

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 4.8.2007 20:03

kiitoksia hyvistä ohjeista, kokeilin tuota säätämistä. mulla löyty tuo 32768 luku channel 2, millaisia lukuja sinne uskaltaisi kokeilla? kokeilin 32968 lukua, kierrokset nousi reiluun 900rpm, mut ei tuntunu lähtevän sen paremmin.

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 4.8.2007 20:55

Näkyikö siinä säätöikkunassa myös se IQ-arvo?
Ettet vain säätänyt tyhjäkäyntinopeutta...
Itellä ei nimittäin vaikuttanut tyhjäkäyntiin muuten ku rupes rykimään alle 1,0:n IQ-arvolla (vaatii jo vasaraa).

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 5.8.2007 10:17

missä päin se iq arvo pistäs näkyä siin ikkunas, mä en päässy sinne channel 1, näytti
vaan erroria, ainoastaa tuohon channel 2 pääsi, ja sieltä löytyi tuo luku 32768.

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 5.8.2007 10:51

Ylärivissä toinen ruutu.
Siinä se arvo pitäis olla jotain n.3-5 alunperin.
Yksikkö tais olla mg/s.
Se 01-kanava näyttää erroria, jos toi "Login" proseduuri ei onnistu tai jää väliin.
Niin ja älä sitä alkuperäistä lukua niin tarkkaan kattele. Voihan se olla myös jotain muuta ku toi 32768.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 5.8.2007 21:53

Elikkä nyt kaivattas apua, kun menen tuonne engine valikkoon, ja painan login nappia, ja näppäilen tuon 12233 luvun, niin rupeaa varottaa jostain. tuossa kuva selventämään tilannetta.

http://i80.photobucket.com/albums/j165/jsr85/vag1.jpg

eli en pääse selaamaan tuota channel 1. sitten kun antaa tuon engine ikkunan tuossa raksutelle n.20min niin tulee tämmönen varoitus.

http://i80.photobucket.com/albums/j165/jsr85/vag2.jpg

eli mikäs on pielessä?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 6.8.2007 9:09

Mä veikkaisin että sun tietokoneesta on nuo "yhteysasetukset" jotenkin pielessä.
Se oli vaan veikkaus joten toivottavasti joku osaa sanoa jotain faktaa.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 7.8.2007 17:07

Kyllä se yhteyden löytää, mutta kun menen tuohon engine ikkunaan, nii hakee kauan yhteyttä, sitten kun meen login, niin heittää varoitus tekstin oikealle yläkulmaan.

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 7.8.2007 18:32

Tuntuu että toi login-koodi ei olis ihan yhteensopiva ton AHU:n kanssa.
Itellä tuli samoja oireita kun kerran näpytin koodin vähäsen pieleen.
Oikeammasta koodista en sitten tiedä :-(
Jos ei millään skulaa, niin pistä EVRY kiinni.
Ajaa saman asian, mutta häiritsee käynnistymistapahtumaa...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.8.2007 21:35

Jos ei millään skulaa, niin pistä EVRY kiinni.
Ajaa saman asian, mutta häiritsee käynnistymistapahtumaa...

Eikä häiritse, kun laittaa katkaisijan väliin. Kustannus euron luokkaa max.

kekkosenkalakaveri
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 4.2.2007 18:11

ViestiKirjoittaja kekkosenkalakaveri » 16.8.2007 16:17

Mites toi IQ tekee sen jälkeen kun asentaa teholastun?
voiko muunnella ja sen jälkeen asentaa lastun normaalisti?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.8.2007 17:27

En mene tästä takuuseen, mutta IQ tarkoittaa luultavasti Injection Quantity, eli syötön määrä. Siitä voi päätellä mitä se tekee ja tarvitseeko sitä säädellä kun on tehnyt toimenpiteen X.

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 16.8.2007 18:09

IQ = Injection Quantity.

Omien hajatelmien mukaan toi säädettävä arvo vois olla juuri se, paljonko pumppu ECU:lle "kertoo" ruiskuttavansa.
Siksi IQ-arvon pienentäminen todellisuudessa lisää ruiskutusta.

Kun tarpeeksi pienentää, niin ruiskutusmäärä ja joutokäynnin säätö aloittavat kaksintaistelun, jonka huomaa rynkyttävästä joutokäynnistä.
Pumppu kertoo että "en mä paljo mitään ruiskuttele", ecu komentaa pumpun hommiin mutta huomaa samassa että joutokäyntinopeus nousi ja muuttaa mielensä.
Tätä jatkuu sit kunnes IQ-arvoa suurennetaan.

Menikö mettään??...

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 18.8.2007 0:29

jsr85: Onko mitään sähkölaitteita, jotka voisivat häiritä kaapelia? Itselläni kävi päivänä muutamana niin, että vag.com ilmoitti jo kättelyvaiheessa "Excessive com errors" (älyttömästi yhteyshäiriöitä).

En keksinyt mitään syytä silloin. Seuraavana päivänä ei ollut mitään radiotaajuisia laitteita kuten GPS, kännykkä tms. paikalla ja yhteystoimi normaalisti. Joku ylimaallinen tsydeemi voi häiritä tuota operaatiota.

cojo
-
Viestit: 59
Liittynyt: 28.8.2003 11:09

ViestiKirjoittaja cojo » 21.8.2007 22:23

Sama ongelmia kun jsr85:lla, moottorina 2.5 v6 tdi....

Onko sitten niin, että näille on muitakin login koodeja kuin tuo 12233 vai mistä johtuu ettei ruiskumäärää pääse säätämään??

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 22.8.2007 21:55

juu nyt kaivattas viisaampien apua, et olisko niitä "login" koodeja muitakin. Vaikee sanoo.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 24.8.2007 10:44

Onko joku säätänyt IQ:ta 2.5 TDI koneen pumpulla Audiin (AEL, AAT), Volvoon tai Transuun? Mulla ei löydy kuin kolme torx-pulttia tuolta kannen alapuolelta. Kannessa näyttää olevan hämärä kolmiopultti. Pitääkö tämä kannessa oleva kolmio myös avata? Näyttäisi, että se menee yhtä alas kuin nuo kannen alapuolella olevat pultit.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 27.8.2007 10:28

No ei sieltä tarvinnut avata kuin kolme pulttia. Tuossa koneessahan on pumppu toisinpäin kuin 1.9 TDI:ssä. Syöttö kasvoi kun hakkasi kohti jakohihnaa ja pieneni kun hakkasi kohti ruiskutuspumpun hihnaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.8.2007 13:12

kyllä se kolmiopulttikin kuulus mielestäni avata.. kyllä se silti taitaa hakkaamalla se kansi liikkua vaikka se yks olis kiinnikkin =P

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 27.8.2007 15:50

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=949613

foorumilla ollaan sitä mieltä, että 3 pulttia riittää.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.8.2007 16:05

oolsprait voi olla että muistan vaan väärin =)

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 29.8.2007 13:20

Ei kai se muuten "hammer-mod" oliskaan, jos se hakkaamatta liikkuis...
Eli kyl se kolmiokantapultti pitää kiinni jättää taiteen sääntöjen nimissä.
X-D

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 29.8.2007 20:58

joku jo kysyi, mutta vastaus jäi saamatta, eli koskeeko tämä pd koneita? Vai ollaanko tästäkin huvista ulkona kuten egr:n sulkemisesta? Lisäksi kaide oli sitä mieltä että evry lisää roimasti kulutusta pd koneella, jota ei taida tehdä noilla jakajapumpullisilla, ei ainakaan kukaan ole valitellut?

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 6.9.2007 21:04

Löytyiskö se pumpun kuva uudestaan tähän topickiin? Huomenna pitäis koittaa pumppua kääntää niin olis apua.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 11.9.2007 20:21

No niin vihdoin viimein sain ton group 1 toimimaan, IQ oli n. 2.8 - 3 mg/s, vakiona. Oli
vielä ongelmia tuon kannettavan kanssa ei tuo säätö onnistunu, pitää kokeilla toisessa
kannettavalla tuota säätöä.

jaippi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 4.7.2007 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaippi » 25.9.2007 23:41

Vaikuttaako toi hammerointi saman verran kautta linjan, eli jos tyhjäkäynnille saa fuskattua esim. 3-4mg lisää, niin onko se suuremmillakin syötöillä vaan sen 3-4mg se ero?
EVRYssä ainakin ero on esim. 20% koko käyrän matkalla.
Eli tyhjäkäynnillä 4mg -> 5mg ja käyrän yläpäässä 40mg -> 50mg...

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 27.9.2007 18:13

jsr85:
Menikö se tuolla 12233:lla?

PTT
-
Viestit: 8
Liittynyt: 31.7.2005 20:12

ViestiKirjoittaja PTT » 28.9.2007 17:34

Tuota, tyhmä kysymys: jos on viriboksi ja haluaa vielä evryttää, tuleeko vastus syöttöpumpun ja viriboksin väliin vai viriboksin ja ECU:n väliin?

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 29.9.2007 23:15

Boksilla varmaan saa säädettyä jo niin paljon syöttöö ku pystyy, eli eihän evryllä siinä välissä enää mitään tee...

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 6.11.2007 14:38

1.9 TDI agr ja IQ säädetty 2:n pintaan. säädöt ensin "tappiin" ohjelmallisesti ja loput halolla :p
nyt leimalle pitäisi iq:ta nostaa niin riittääköhän pelkkä ohjelmallinen iq:n säätövara. ei tarvitsisi halkoa näyttää välissä. sitten leiman jälkeen iq takas pieneksi.
paljohan muuten vakiohiluilla tarttis olla iq-arvo, että ryntäytystestissä ei pomppaa?
viime vuonna tais olla jotai 4.6-4.8 iq arvolla 1.5 se savutusarvo.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 29.11.2007 21:52

vagcomilla saikin nostettua ihan riittävästi. testi läpi 8)
vikoja ja puutteita ei havaittu...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 30.11.2007 18:40

Mitä meinaa bowtie81 että oltaisiin egr:n sulkemisesta ulkona pd-koneiden kanssa?? Eikö pysty sukemaan, vai tekeekö tuhoja?

bowtie81 Lähetetty: 29.8.2007 19:58 Viestin aihe:

joku jo kysyi, mutta vastaus jäi saamatta, eli koskeeko tämä pd koneita? Vai ollaanko tästäkin huvista ulkona kuten egr:n sulkemisesta? Lisäksi kaide oli sitä mieltä että evry lisää roimasti kulutusta pd koneella, jota ei taida tehdä noilla jakajapumpullisilla, ei ainakaan kukaan ole valitellut?

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 11.12.2007 22:24

sitä meinasin, että egr:ää ei voi tulpata vag-com:lla kuten vanhemmissa koneissa, ja tietysti mekaaninen tulppaaminen johtaa vikakoodiin ja ties vaikka kone sitten syöttelee vähän erilailla kun koneessa vikakoodi päällä, tuosta en mene sanomaan varmasti mitään, mutta tosiaan jakajapumpullisissa egr:n voi pistää pois läppärillä.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 11.12.2007 22:37

ei minun kosla mitään vikaa huomannu, vaikka alipaineletkut löin tukkoon ja laippasin egr:än... voikohan se aiheuttaa jotain pahaa motille? imusarja oli melkein umpeen paskottunu, kun avasin sen. 252 000 km ajettu

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 10.1.2008 21:17

Itsekin säätelin tuota IQ:ta nyt ja kun pumpun kantta liikuttaa 0.1mm niin tämä vaikuttaa läppärillä tutkittuna sen että IQ muuttuu 4.2->2.0.
Eli muistakaa nyt että sitä ei tarvitse mitenkään voimalla liikutella, sain itse kerran ryntäys yritystä tekemään tuon moottorin kun löin ekalla kerralla melkein puoli millia pumpun kantta.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ASV vakio-iq?

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 10.10.2008 7:13

Eli muistaako joku kuinka suuri IQ-arvo on ASVssä vakiona? Tai jos joku viittis tarkistaa? Olis apua...

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 10.10.2008 10:07

itse säätelin ihan auto käynnissä , kun pultteja avaa n 1/4 kierrosta niin ei tule aineet pihalle. ja kyllä ne kaikki 4 ruuvia pitäis avata.kantsii varmaan vaihtaa se erikois pultti siihen 6-koloon jos ei ole sitä oikeeta avainta siihen tarkotukseen. en omista vag-com niin iq en tiedä paljon se on. tyhjäkäyntikierrokset nousivat n900->1000 rpm.ja tosiaan ei paljon tarvii kaasupolkimeen koskea niin liikkuu ihan eri tavalla, kulutuslukemat on kyllä ihan mettässä

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 10.10.2008 11:25

Oliko ton tarkotus vastata mun kysymykseen?

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 10.10.2008 12:03

ei ,eipä tainu sulle olla tosta paljon apuja.lueskelin vaan ton ketjun läpi ,niin ajattelin että ehkä jollekkin.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 10.10.2008 12:16

Eli muistaako joku kuinka suuri IQ-arvo on ASVssä vakiona? Tai jos joku viittis tarkistaa? Olis apua...


Skoda 81kW ASV taisi näyttää jotain 3.8-4.0 , mitä katselin tossa kesällä. VAG-COM:lla taisi säätyä jonnekin 3.2-3.4 tasoon.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 10.10.2008 21:06

ei ,eipä tainu sulle olla tosta paljon apuja.lueskelin vaan ton ketjun läpi ,niin ajattelin että ehkä jollekkin.


Okei.

Skoda 81kW ASV taisi näyttää jotain 3.8-4.0 , mitä katselin tossa kesällä. VAG-COM:lla taisi säätyä jonnekin 3.2-3.4 tasoon.


Olisko se noinki pieni arvo? Muutkin voi kertoo jos aavistuksia tai tietoa...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.10.2008 8:05

itellä tainnu olla joskus vakiona jotain 5-6 paikkeilla muistaakseni, periaattees sama kone toi ahf ku asv

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 13.10.2008 10:51

Olisko se noinki pieni arvo? Muutkin voi kertoo jos aavistuksia tai tietoa...


Kyllä se tuota luokkaa oli. Sitä en tiedä, onko ronklattu Vag-Comilla ennen minua, vois kait tuota kysästäkin entiseltä omistajalta tai jos sattuu lukemaan niin vastatkoon itse :)

Säätövaraksi odotin noin 3:n lukemia, joten pienoinen pettymys oli kyllä 3,4 arvo. Vaikutusta en tosin päässyt testaamaan, koska käytössä rekisteröimätön Vag-Com, joten pelkkä Test-mode käytössä (huonoakkuinen läppäri verkkovirran päässä). Moottorin reaktioista tosin huomasi, että arvo muuttui.


Evryllä homma kuitenkin hoitui riittävässä määrin toistaiseksi..

Yippo
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.8.2008 13:59

ViestiKirjoittaja Yippo » 14.10.2008 18:00

Voiko/pitääkö IQ säätö tehdä koneen käydessä? Ja ilmeisesti tyhjäkäynnin IQ lukemia pitää kattoa?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.10.2008 20:49

Säätö tehdään koneen käydessä tyhjäkäynnillä.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.10.2008 12:34

Siihen kuuden päälle säädin. Piikin jälkeen ei meinaa ahdot taas laskee mutta ei oo vikatilaan viel menny ainakaan. Kellon tankoo vois ehkä koittaa säätää? Eikö se kuitenkin säädä ahdot kohdalleen vaikka ei tanko oliskaan oikeen pitunen, siis matka-ajossa? Tuntuu että tasasessa ajossa toimii samalla lailla vaikka tankoo säätäskin.
Edit. Niin minkä takia ahtopyynti tippuu jos tasasessa ajossa pistää evryn päälle? Loogisesti ajateltuna pitäis olla toisinpäin?

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 5.1.2009 23:53

Onnistuuko PD koneissa?
Jos niin mikä kanava ARL koneessa ja miten uskaltaa säätää?

12vwvw
-
Viestit: 8
Liittynyt: 8.11.2008 19:10

ViestiKirjoittaja 12vwvw » 27.1.2009 14:08

Voiko IQ arvoa säätää tuomosella E-Skanneri VAG Pro laitteella?
Vai pitääkö olla kannettava ja hommata siihen ohjelma ja kaapeli?

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 6.2.2009 12:12

laitetaan nyt tähän, että ahu:lla sain 2,6mg/str, vakio oli 3(!), tyhjäkäynti paaljon miellyttävämpää 4->mg/str. mutta katsota nyt.

voisiko joku selittää tuon logiikan, että miksi syöttö lisääntyy kuin tuo mg/str luku pienenee? sehän selvästi näyttää, että annetaan enemmän per isku.. tai sitten mä en vaa ymmärrä. =)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 6.2.2009 17:35

Mieti sitä silleen että maksimi syötöt pienenee iq arvon verran.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 6.2.2009 20:13

Aahh.. eli siis tuolla ecun tarjoamalla luvulla ei ole enää mitään tekemistä oikean suihkutusmäärän kanssa.. Mutta silti vänkään vielä.

Jos tarkoitus on lisätä syöttöä vaikka 3mg/tahti niin miksei sitä (vaikka 5mg/str --> 2mg/str) voi suoraan "oikeasti" nostaa 8mg/str@900rpm niin ecu tietää missä mennään. ?

Tämähän on samaa kuin vääntäisi vahvistimesta gainit kaakkoon ja boostit päälle ja kuvittelisi 5½" muuttuneen 15"ksi"!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 6.2.2009 23:16

Kyllähän sitä syöttöä ihan oikeastikin lisätä, mutta menee silloin kyllä ohjelman muuttamiseksi.

Minusta tuolla tyhjäkäynnin IQ:n muuttamisella ei ole hirveästi merkitystä auton tehoihin. Itse olen käyttänyt ominaisuutta lähinnä hienosäätöön eli näkyvän savun määrän muuttamiseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa