Lisävaloista keskustelua
Valvoja: ffp jäsenet
Lisävaloista keskustelua
Noniin, kun edellinen topikki aiheen tiimoilta meni taas (minunkin osalta) lisävalojen rumuuskeskuteluun ja joulukinkun paisteluun niin yritetään saada pystyyn asiallinen topic lisävaloista. Aihehan on kuitenkin monelle talviautoilijalle ajankohtainen.
Se lienee tullut jo selväksi ettei lisävaloja ulkonäön vuoksi yleensä asennella, ja että on ihmisiä jotka ajaa muuallakin kuin siellä Oulun marketeilla katuvalojen loisteessa, joten tämä rumuus kautta tarpeettomuus voitaneen jättää tästä threadista pois. Jos homma karkaa käsistä niin lukkoa vaan.
Modet voivat siirtää tämän paremmalle aihealueelle, mutta kun luki tuolla kori jne. osastollakin että kaikki auton ulkonäköön liittyvä keskustelu...
Miten olis joku Lisävalo-faq? Kerätään tähän ainakin linkkejä lisävalokeskusteluihin.
ELI: Keskustelu vois liikkua lisävalojen hinta/laatu ym. ominaisuuksissa, asennuksissa (sekä "valot keulalle" että sähköhommat) jne. Minua kiinnostais esim. jonku asiantuntijan lausunto, minkälaiset ja kuinka paksut kaapelit, liittimet ym. vermeet tulis olla jotta saadaan paras valoteho. Erot eri merkkisten ja -tehoisten polttimoiden välillä? Millaisia valoja käytetään ralliautoissa (eli onko siellä näitä 225 boscheja ym. vai jotain spesiaalimpaa), onko eri merkkisillä isoilla kattiloilla (Hella, Bosch, Cibie...) merkittävää eroa toisiinsa nähden jne. Jonkinlaisesta pikakiinnityshommastakin olis kiva saada tietoa, eli kun joskus toivottavasti on auto jota aikoo pitää vuosia, niin asentelis siihen kaapelit ja kaikki yhden kerran valmiiksi niin että syksyisin aina vaan tiputtais valot keulalle johonkin huomaamattomaan kiinnikkeeseen jne. Entä löytyskö jostain esim. autolehdestä skannattua lisävalovertailua, jossa olis tarkat valokuviot ym. testitulokset ettei tarvis perstuntumalla vertailla eri valoja? Tähän voisi liittää myös taas ne kytkentä- ym. asennusohjeet jotta kaikki halukkaat pääsis nauttimaan hyvin valaistuista talviteistä ;)
Oma setti on se perinteinen eli ne Boschin 225 Rallyt kilvenaluslevyyn kiinnitettynä ja tukiraudat maskiin kiinni. Kummallekin valolle on oma 30A rele ja 30A sulakkeet asentelin nätisti auton oman relekotelon kylkeen ;) Akulta releille menee 10mm2 kaapelit ja releeltä lampulle ja lampulta maahan 6mm2. Kaapelit on muinaisesta kakkiksen hifiasennuksesta peräisin joten käytin niitä mitä nyt sattui olemaan. Hehkut on Ruotsista ostetut 130W, jotain harvinaisempaa merkkiä. Eli nähtäväksi jää kauanko palavat. Perstuntumalta on mahdoton sanoa eroa aikaisempiin 100W killuttimiin, täytyis laittaa toiseen lamppuun 100W ja toiseen 130W ja peittää vuorotellen toinen valo että vois sanoa onko isoa eroa.
Se lienee tullut jo selväksi ettei lisävaloja ulkonäön vuoksi yleensä asennella, ja että on ihmisiä jotka ajaa muuallakin kuin siellä Oulun marketeilla katuvalojen loisteessa, joten tämä rumuus kautta tarpeettomuus voitaneen jättää tästä threadista pois. Jos homma karkaa käsistä niin lukkoa vaan.
Modet voivat siirtää tämän paremmalle aihealueelle, mutta kun luki tuolla kori jne. osastollakin että kaikki auton ulkonäköön liittyvä keskustelu...
Miten olis joku Lisävalo-faq? Kerätään tähän ainakin linkkejä lisävalokeskusteluihin.
ELI: Keskustelu vois liikkua lisävalojen hinta/laatu ym. ominaisuuksissa, asennuksissa (sekä "valot keulalle" että sähköhommat) jne. Minua kiinnostais esim. jonku asiantuntijan lausunto, minkälaiset ja kuinka paksut kaapelit, liittimet ym. vermeet tulis olla jotta saadaan paras valoteho. Erot eri merkkisten ja -tehoisten polttimoiden välillä? Millaisia valoja käytetään ralliautoissa (eli onko siellä näitä 225 boscheja ym. vai jotain spesiaalimpaa), onko eri merkkisillä isoilla kattiloilla (Hella, Bosch, Cibie...) merkittävää eroa toisiinsa nähden jne. Jonkinlaisesta pikakiinnityshommastakin olis kiva saada tietoa, eli kun joskus toivottavasti on auto jota aikoo pitää vuosia, niin asentelis siihen kaapelit ja kaikki yhden kerran valmiiksi niin että syksyisin aina vaan tiputtais valot keulalle johonkin huomaamattomaan kiinnikkeeseen jne. Entä löytyskö jostain esim. autolehdestä skannattua lisävalovertailua, jossa olis tarkat valokuviot ym. testitulokset ettei tarvis perstuntumalla vertailla eri valoja? Tähän voisi liittää myös taas ne kytkentä- ym. asennusohjeet jotta kaikki halukkaat pääsis nauttimaan hyvin valaistuista talviteistä ;)
Oma setti on se perinteinen eli ne Boschin 225 Rallyt kilvenaluslevyyn kiinnitettynä ja tukiraudat maskiin kiinni. Kummallekin valolle on oma 30A rele ja 30A sulakkeet asentelin nätisti auton oman relekotelon kylkeen ;) Akulta releille menee 10mm2 kaapelit ja releeltä lampulle ja lampulta maahan 6mm2. Kaapelit on muinaisesta kakkiksen hifiasennuksesta peräisin joten käytin niitä mitä nyt sattui olemaan. Hehkut on Ruotsista ostetut 130W, jotain harvinaisempaa merkkiä. Eli nähtäväksi jää kauanko palavat. Perstuntumalta on mahdoton sanoa eroa aikaisempiin 100W killuttimiin, täytyis laittaa toiseen lamppuun 100W ja toiseen 130W ja peittää vuorotellen toinen valo että vois sanoa onko isoa eroa.
Viimeksi muokannut Petri R., 16.9.2008 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No nyt on asiallinen topic pystyssä..
Itselläkin on Bosch 190 Touring lisäpitkät virtaa kestävällä releellä,
johdotus 10/2,5neliöä. 100W polttimot. Kiinni puskurissa itsetehdyillä
raudoilla ja tukitangoilla maskin läpi runkopalkissa. Ohjaus auton omista
pitkistä, katkaisija kabiinissa. Asennuksessa käytetty suojattuja abicoita,
kutistesukkaa, tinaa ym..
Ja jotenkin näkee eteenpäin :)
Itselläkin on Bosch 190 Touring lisäpitkät virtaa kestävällä releellä,
johdotus 10/2,5neliöä. 100W polttimot. Kiinni puskurissa itsetehdyillä
raudoilla ja tukitangoilla maskin läpi runkopalkissa. Ohjaus auton omista
pitkistä, katkaisija kabiinissa. Asennuksessa käytetty suojattuja abicoita,
kutistesukkaa, tinaa ym..
Ja jotenkin näkee eteenpäin :)
^^^^ Laittomathan nuo kaukovalot ovat AKEn tulkinnan mukaan, vaikka direktiivi ei noita suoranaistesti kielläkään. Direktiiivi 91/663/ETY (tarkennus dirketiiviin 76/756/ETY) sanoo pituussuuntaisesta asennuksesta seuraavasti: ajoneuvon edessä ja siten asennettuina, että lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta. AKEn tulkinnan mukaan "ajoneuvon edessä" tarkoittaa etuakselin etupuolella.
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Yhistelma%20II.JPG
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/pohjoinen.JPG
Tuosta näkee nuo mun kattilat (Cibie Turini Apollo). Rihlaton lasi, ei E merkkiä jne jne referenssejä. 130w tuikut.
-Laittomat
+N_Ä_K_E_E
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/pohjoinen.JPG
Tuosta näkee nuo mun kattilat (Cibie Turini Apollo). Rihlaton lasi, ei E merkkiä jne jne referenssejä. 130w tuikut.
-Laittomat
+N_Ä_K_E_E
Itsellä on Hellan 1000FF xenonit 2kpl ja hyvin on nähnyt. Johdotukset ovat ihan vaan lamppujen mukana tulleet ja telineenä on se perus rekisterin kilven taakse laitettava pellin pala, mihin on hitsattu kaksi pulttia, millä teline on kiinnitetty puskurin runkoon. Lisäksi tottakai ne lamppujen tukiraudat, kun tahtoi kovin väristä hiekkatiellä. 130tkm lamput olleet käytössä ja nyt huomaa valon väristä, että aika vaihtaa polttimot, tosin toinen umpio on halki, joten menee sekin samassa. Hinta oli ostettaessa kohtuullinen 800€, kun lista hinta taitaa olla 1300€ (nykyään noista ei enää saa tarjouksia, kun rekkamiehet ovat moiset keksineet). Lampuilla on erillinen kytkin normi kytkennän lisäksi, mutta ennemmin sen erilliskytkimen tarvitsisi auton omille h7-pitkille huonolla säällä...
Vesku: väärin. Tuossa jokunen vuosi sitten sai jonkin aikaa lisäpitkät asentaa etuakselin takapuolelle, mutta ei nykyään.
Valomääräyksiä
Ja lisää samaa sontaa
Tuolta kohta 4.2: "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle."
Niin juu se vielä, että tuosta on kai jotkut hommanneet ihan poikkeuslupia Akelta (ainakin joissain lansseissa asennettu kattokorotukseen ihan luvan kanssa[?]). Ja eikös jossain suht tuoreessa Jeepin Cherokeessa ole lisäpitkät katolla, kai niillekkin jokin lupa siihen on. Mutta pääsääntöisesti ei etuakselin takapuolelle.
Valomääräyksiä
Ja lisää samaa sontaa
Tuolta kohta 4.2: "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle."
Niin juu se vielä, että tuosta on kai jotkut hommanneet ihan poikkeuslupia Akelta (ainakin joissain lansseissa asennettu kattokorotukseen ihan luvan kanssa[?]). Ja eikös jossain suht tuoreessa Jeepin Cherokeessa ole lisäpitkät katolla, kai niillekkin jokin lupa siihen on. Mutta pääsääntöisesti ei etuakselin takapuolelle.
Tietääkseni tällähetkellä EI saa asentaa etuakselin takapuolelle.
Itse pistin jo toisen mailin menemään AKE:lle lisävalojen kytkennästä.
(Täällä lisää juttua aiheesta)
Erään katsastusmiehen mukaan henkilöautoista ei saisi omia pitkiä poistaa toiminnasta vaikka umpiossa lukisi mitä. Kuorma-autoista taasen saisi.
Kyseessä siis ref 37.5 lisävalot jotka yhdessä auton omien pitkien kanssa ylittävät suurimman sallitun referenssirajan (75)
Mene ja tiedä, kun tuolta helvetin AKE:stakaan ei tunnu vastauksia satelevan.. Kummaa touhua.
Itse pistin jo toisen mailin menemään AKE:lle lisävalojen kytkennästä.
(Täällä lisää juttua aiheesta)
Erään katsastusmiehen mukaan henkilöautoista ei saisi omia pitkiä poistaa toiminnasta vaikka umpiossa lukisi mitä. Kuorma-autoista taasen saisi.
Kyseessä siis ref 37.5 lisävalot jotka yhdessä auton omien pitkien kanssa ylittävät suurimman sallitun referenssirajan (75)
Mene ja tiedä, kun tuolta helvetin AKE:stakaan ei tunnu vastauksia satelevan.. Kummaa touhua.
Eski: Kyllä mä ainakin löysin 100w H2 ihan paikallisesta (Lappeenrannan) Osaset varaosapuljusta. Hyllystä löytyi eikä ollu edes viimeiset :). Ovat muistaakseni ihan Philipsin tuotoksia eli pitäisi olla kohtuullisen laadukkaita. Valoteho parani noihin 55w verrattuna _todella_ paljon. Minullakin siis nuo kyseiset Rallye 1000.
Tuosta omien valojen poiskytkemisestä...
Olen muutaman vuoden jo katsastanut golffin sillai että omat pitkät eivät ole toiminnassa kun on nuo hellan 3000 lyhdyt tuossa keulalla ja niissä on ref.37,5/kpl, niin muuten menisi lukemat yli sallitun. Katsari ei ole asiasta mitään maininnut ja läpi on päässyt aina... Joten taitaa olla ihan katsaristakin kiinni nämä "säädökset"...
Ja tuohon etuakseli-mittaan sen verran, että omassa kuorkissa on lisäpitkät asennettu katolle sillai että ne ovat akselin takapuolella, eikä sihenkään ole mitenkään puututtu. Ja kuorkin olen katsastanut noilla varusteilla jo useamman vuoden. Joten oisko tämäkin "säädös" ihan katsari kohtainen?
Tiedä näistä sitten...
Olen muutaman vuoden jo katsastanut golffin sillai että omat pitkät eivät ole toiminnassa kun on nuo hellan 3000 lyhdyt tuossa keulalla ja niissä on ref.37,5/kpl, niin muuten menisi lukemat yli sallitun. Katsari ei ole asiasta mitään maininnut ja läpi on päässyt aina... Joten taitaa olla ihan katsaristakin kiinni nämä "säädökset"...
Ja tuohon etuakseli-mittaan sen verran, että omassa kuorkissa on lisäpitkät asennettu katolle sillai että ne ovat akselin takapuolella, eikä sihenkään ole mitenkään puututtu. Ja kuorkin olen katsastanut noilla varusteilla jo useamman vuoden. Joten oisko tämäkin "säädös" ihan katsari kohtainen?
Tiedä näistä sitten...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos joku joskus joutuu liiallisten valojen kanssa katsastamaan niin riittää että ne peittää maalarinteipillä jolloin ne ei ole käytössä.
Sitten kun releytätte niitä lähivalojanne niin laittakaa akulta asti omat johdot oikealle ja vasemmalle. Karu kun hämärässä tulee joku vika eikä lähivaloista toimi kumpikaan...
Sitten kun releytätte niitä lähivalojanne niin laittakaa akulta asti omat johdot oikealle ja vasemmalle. Karu kun hämärässä tulee joku vika eikä lähivaloista toimi kumpikaan...
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28.4.2004 20:06
Auton omien pitkien poistaminen kokonaan(esim.polttimot pois) on kielletty. Jos lisävalojen kans menee ref. yli 75 voidaan tehdä kytkentä jossa toimii joko auton omat pitkät tai lisävalot mutta toimivien valojen ref. ei saa ylittää 75 eli ne ei voi toimia yhtä aikaa.
Ja tämä kytkentä on sallittu vain nelivalo järjestelmässä, eli sellaisessa jossa on lähivalo ja kaukovalo poltin erikseen (selviää umpiossa olevasta kirjain yhdistelmästä en muista nyt)
Tiedän että useimiten auton voi katsastaa kun on vain poistanut auton omat pitkät näin olen itsekkin tehnyt 3kertaa.
Mutta jos inssillä on v-päivä voi olla melko varma että puuttuu asiaan
Ja tämä kytkentä on sallittu vain nelivalo järjestelmässä, eli sellaisessa jossa on lähivalo ja kaukovalo poltin erikseen (selviää umpiossa olevasta kirjain yhdistelmästä en muista nyt)
Tiedän että useimiten auton voi katsastaa kun on vain poistanut auton omat pitkät näin olen itsekkin tehnyt 3kertaa.
Mutta jos inssillä on v-päivä voi olla melko varma että puuttuu asiaan
Oon miettiny kans tuota omien pitkien poiskytkemistä (ja miten sen toteutan), mutta kun tosiaan on vähän erilaista informaatiota eri paikoissa sen laillisuudesta niin se on jäänyt vielä tekemättä. Omien lyhyiden palaminen yhdessä lisäpitkien kans olisjärjetöntä, ja vielä hullumpaa minusta on se, että joissain autoissa lähivalot ei kytkeydy pois päältä kun laitetaan pitkät päälle! Esim. W202 mersu (C180 '95 - ei kuitenkaan minun auto) joissa jo ennestään surkeiden pitkien käytännön valotehon syö niiden kanssa yhdessä palavat lähivalot.
Kakkiksessa mulla oli lisävaloille kytkin (toinen orggismallin sumuvalokytkin kojelaudassa), joilla ne sai pois käytöstä. Se oli kätevä lähinnä semmosissa tilanteissa että pimeällä lähestyy jotain autoa takaa jolloin valoja voi vähentää asteittain ilman, että tulee sitä puolen kilometrin pimeää aluetta tai että edellä ajava häiriintyy pitkistä valoista. Sama juttu kun oli enemmän liikennettä ja vastaantulevien autojen välit oli semmosia ettei lisävaloja kehdannut kovin kauaa pitää päällä yhtä soittoa ennen lyhyille vaihtamista niin tuli pelattua auton omilla pitkillä. Nykyiseen en ole samaa viritelmää jaksanu laittaa, sitäpaitsi vierastan kaikenlaisia tarvikekatkaisimia ym. oem-meiningistä poikkeavaa halpahallimeininkiä vaikka kyseessä on ihan vaan käyttökulkine.
Kakkiksessa mulla oli lisävaloille kytkin (toinen orggismallin sumuvalokytkin kojelaudassa), joilla ne sai pois käytöstä. Se oli kätevä lähinnä semmosissa tilanteissa että pimeällä lähestyy jotain autoa takaa jolloin valoja voi vähentää asteittain ilman, että tulee sitä puolen kilometrin pimeää aluetta tai että edellä ajava häiriintyy pitkistä valoista. Sama juttu kun oli enemmän liikennettä ja vastaantulevien autojen välit oli semmosia ettei lisävaloja kehdannut kovin kauaa pitää päällä yhtä soittoa ennen lyhyille vaihtamista niin tuli pelattua auton omilla pitkillä. Nykyiseen en ole samaa viritelmää jaksanu laittaa, sitäpaitsi vierastan kaikenlaisia tarvikekatkaisimia ym. oem-meiningistä poikkeavaa halpahallimeininkiä vaikka kyseessä on ihan vaan käyttökulkine.
No ei se nyt niin harvassa ole tuollaset kelit ku pakkasta on päälle 20 astetta ni kummasti ne valot huurtuu ei enkelin silmien hehkut pidä lamppuja sulana ku mulla on sisällä katkasia poliiseita varten jolla saa omat pitkät kytkettyä pois käytöstä, kerran oon sakoilta sillä kytkimellä selvinny...
Ja tosiaan on siniset Britaxit keulalla 100W polttimoilla ihan hyvin näkee vaikka vähen liian kapea kuvio niissä on ainakin minun mielestä.
Ja tosiaan on siniset Britaxit keulalla 100W polttimoilla ihan hyvin näkee vaikka vähen liian kapea kuvio niissä on ainakin minun mielestä.
Ainakin vielä viime vuonna virallinen AKE:n kanta lisävalojen ja auton omien valojen käyttöön oli että jos lisävalojen referenssi on 75 tulee auton omissa umpioissa palaa lyheyt valot, siis jos käytössä H4 polttimolla varustetut umpiot. En nyt tähän hätään muista mikä kohta tuon määrittelee, mutta samasta syystä autoissa, joissa on oma hehkunsa lyhyille ja pitkille, lyhyiden tulee palaa yhtäaikaa pitkien kanssa, niin kuin lähes kaikissa nykyautoissa. Pelkkien parkkien palaminen omissa umpioissa ei riitä. Tästä tuli kerran intettyä katsastuskurssia pitävän katsastusinssin kanssa, jolla on monen vuoden kokemus autojen katsastuksesta, mutta vasta virallinen AKE:n kirje sai inssin uskomaan että on väärässä, joten kannattaa muistaa ettei katsastusmies tai poliisi aina välttämättä ole oikeassa.
Omassa kotterossa tällä hetkellä paikoillaan kirkaslasiset 37,5 referenssillä olevat boschin 225 lisäpitkät (2kpl), hyllyssä on sinilasiset vastaavat, erillisessä topicissa syy miksi ;) . Muistakaa muuten ettei se hehkujen wattimäärä aina ratkaise hehkun kirkkautta. Nyt olen kokeillut 4 erin valmistajan 130watin H3 polttimoita ja yksikään ei pääse luksimittarin kanssa samoihin tehoihin kuin Philipsin rally 100W poltin. Virtaa ne kuitenkin ottavat enemmän.
Omassa kotterossa tällä hetkellä paikoillaan kirkaslasiset 37,5 referenssillä olevat boschin 225 lisäpitkät (2kpl), hyllyssä on sinilasiset vastaavat, erillisessä topicissa syy miksi ;) . Muistakaa muuten ettei se hehkujen wattimäärä aina ratkaise hehkun kirkkautta. Nyt olen kokeillut 4 erin valmistajan 130watin H3 polttimoita ja yksikään ei pääse luksimittarin kanssa samoihin tehoihin kuin Philipsin rally 100W poltin. Virtaa ne kuitenkin ottavat enemmän.
eipä nuo poliisit niin kiinnitä huomiota vaikka on isotkin lisävalot.. ainu että katsastukseen pitää ottaa pois... ite oon kokeillu joskus 130w polttimoita.. kympin kappale olivat ja ei kestäny viikkoa... lamppu meni silleen että lanka paloi mutta ei ikinä siitä mistä normaalisti.. silleen että ei huomannu silmällä että rikki on.. liitoksen sisältä siis.... kirkkaat ne kyllä oli.. mutta ei kestäny..
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
itellä kolffilla 2 britaksin isoa kannua ja keskellä boschin 225 pistevalo, sekä omat auton alkuperäsen valot. tämä on mun mielestä sellanen setti että näkee mielestäni todella hyvin. eli pitkät päällä on 5valoa.
uusin myös auton alkuperäset umpiot niin pätkätkin parani huomattavasti. ja tietenkin kaikki releillä.
monesti åpoliisit tullut vastaan ja ei kyllä vielä mitään sanoneet.
mites, millaset sakot saa jos keulalla on e hyväksymätön valo?
hiukan ot tarina:
viimetalvella kävi niin kun oli britaxin kannut keulalla ja auton omat valot, sekä auton omat lisäpuitkät. sakot tuli, poliisi laski refrenssi luvuksi 115 mikä oli väärin. tais olla oikeesti 125.
samalla kirjotti merkinnän "maalatuista" valoista, nekin oli kyllä varmsti e hyväksytyt,ei uskonut.
no seuraavaksi kun lähdin iloisena sakkolappu kourassa, niin huomasin että akku loppuu puhelimesta.
parin tunnin kuluttua kun pääsin kotiin ja pistin puhelimen päälle niin puhelimeen tuli viesti.
"finder. poliisin liikkuva partio yrittää tavoittaa sinua, pidä puhelin päällä niin soitemme sinulle vielä lauantain aikana.sakoissa virhe".
no mä aattelin et vittu, ne tajus et refrenssiluku alikantissa ja tulee isommat sakot tai jotain.
parin tunnin päästä puhelin sit soi ja poliisi eritteli itsensä(oikee vanhempi konstaapeli) ja sanoi että on tapahtunut virhe.
-meinasin sanoa et tiedän, laskitte refrenssin alakanttiin mun olin kuitenkin hiljaa.
poliisi sit sano et hän laski luvut väärin ja luku on kuulemma oikeesti 85! eli ylittyy vaan 10 mikä ei kuulemma haittaa. sanoi repivänsä sakon ja käskin mun tehä samanlailla. mutta käski kuitenkin laittamaan muut valot lailliseksi.
mä sitten kiitin, ja se sano et mitä suotta kiittelet, hänen vika oli. säästä rahat vaikka pienempiin lyhtyihin.
ja näin tarina päättyi onnellisesti.
sakkolappua en repinyt, siitä jäi kiva muisto. ja en valojakaan muuttanut koska hän repi sakkolapun, joten sakkoa ei ollut missään tietokannassa.
ennen katsastusta sitten vaan hain uuden otteen, sanoin että hukkui.
uudessa otteessa sitten ei ollut mitään merkintää.(kyseessä oli siis uudenmallinen ote mistä ei häviä merkinnät vaikka hakisi uuden)
ihmettyttää vaan vieläkin että olisko muka poliisi voinut laskea noin paljon pieleen. vai tekikö tarkotuksella noin.
uusin myös auton alkuperäset umpiot niin pätkätkin parani huomattavasti. ja tietenkin kaikki releillä.
monesti åpoliisit tullut vastaan ja ei kyllä vielä mitään sanoneet.
mites, millaset sakot saa jos keulalla on e hyväksymätön valo?
hiukan ot tarina:
viimetalvella kävi niin kun oli britaxin kannut keulalla ja auton omat valot, sekä auton omat lisäpuitkät. sakot tuli, poliisi laski refrenssi luvuksi 115 mikä oli väärin. tais olla oikeesti 125.
samalla kirjotti merkinnän "maalatuista" valoista, nekin oli kyllä varmsti e hyväksytyt,ei uskonut.
no seuraavaksi kun lähdin iloisena sakkolappu kourassa, niin huomasin että akku loppuu puhelimesta.
parin tunnin kuluttua kun pääsin kotiin ja pistin puhelimen päälle niin puhelimeen tuli viesti.
"finder. poliisin liikkuva partio yrittää tavoittaa sinua, pidä puhelin päällä niin soitemme sinulle vielä lauantain aikana.sakoissa virhe".
no mä aattelin et vittu, ne tajus et refrenssiluku alikantissa ja tulee isommat sakot tai jotain.
parin tunnin päästä puhelin sit soi ja poliisi eritteli itsensä(oikee vanhempi konstaapeli) ja sanoi että on tapahtunut virhe.
-meinasin sanoa et tiedän, laskitte refrenssin alakanttiin mun olin kuitenkin hiljaa.
poliisi sit sano et hän laski luvut väärin ja luku on kuulemma oikeesti 85! eli ylittyy vaan 10 mikä ei kuulemma haittaa. sanoi repivänsä sakon ja käskin mun tehä samanlailla. mutta käski kuitenkin laittamaan muut valot lailliseksi.
mä sitten kiitin, ja se sano et mitä suotta kiittelet, hänen vika oli. säästä rahat vaikka pienempiin lyhtyihin.
ja näin tarina päättyi onnellisesti.
sakkolappua en repinyt, siitä jäi kiva muisto. ja en valojakaan muuttanut koska hän repi sakkolapun, joten sakkoa ei ollut missään tietokannassa.
ennen katsastusta sitten vaan hain uuden otteen, sanoin että hukkui.
uudessa otteessa sitten ei ollut mitään merkintää.(kyseessä oli siis uudenmallinen ote mistä ei häviä merkinnät vaikka hakisi uuden)
ihmettyttää vaan vieläkin että olisko muka poliisi voinut laskea noin paljon pieleen. vai tekikö tarkotuksella noin.
Joopajoo, näistä lisävalopykälien järkevyydestä voi kai olla montaa mieltä ja eri tulkintoja varmaan on paljon. Itse en jaksa hirveesti stressata siitä että referenssit menee yli kun lisärit on 37.5, jos sanomista tulee niin sitten tulee. Katsastukseen nappaa vaan pois, valmiit liittimet maskin takana niin ei montaa minuuttia mene. Btw. tuo lisäreiden umpeen teippaaminen katsastukseen ei mielestäni päde, toimimattomia jälkiasennettuja lisävaloja kun ei mielestäni saa leimalla autossa olla.
Vinkkinä sitten semmoinen, että mikäli ette halua poliisien tutkivan lyhtyjänne, niin älkää laittako niitä lisäreiden parkkeja toimintaan, parkkien (AKEN ohjeessa "etuvalaisimet") kahdentaminen kun nääs on kiellettyä
(1. ei auta vaikka omat parkit ottaisi pois käytöstä, koska parkkien sijainti lisäreissä olisi kuitenkin käytännössä liian kaukana auton reunoista jne.)
(2. Kuorma-autossa se parkki saa palaa, jos lyhty on auton katolla ja reunassa, lasketaan silloin äärivaloksi)
Juuri noitten parkkien takia on kerran LP innostunut tutkimaan lyhtyjä tarkemmin ja paikallisetkin seriffit joskus pari kertaa maininneet että "ei noi saa palaa, ota pois". Enää ei omassa parkit pala ja faijan autossa laitoin ne katkaisijan taakse.
Polttimoista sen verran, että itse olen käyttänyt Osramin ja Philipsin 100 wattisia ja hyvin kestänyt ja näkynyt. Ja ihan paikallisista varaosaliikkeistä löytyy täällä Etelä-Suomessakin, jos ei nyt ekasta paikasta niin toisesta sitten... Omassa Hellan 1000 FF ref.37.5, jotka olleet auton keulalla varmaan 250 tkm ja hyvin on heijastin kestänyt isomman polttimon, lasit vaan alkaa olemaan suolahiekkasuihkusta hieman kuluneet. Ukon autossa uuden mallin kirkaslasiset Rallye 3000 ref. 37.5 Bluet myös satasilla polttimoilla ja kivasti valkenee, kuvio laajempi kuin tuossa tonnisessa, jossa keila pikkasen kapea.
Vinkkinä sitten semmoinen, että mikäli ette halua poliisien tutkivan lyhtyjänne, niin älkää laittako niitä lisäreiden parkkeja toimintaan, parkkien (AKEN ohjeessa "etuvalaisimet") kahdentaminen kun nääs on kiellettyä
(1. ei auta vaikka omat parkit ottaisi pois käytöstä, koska parkkien sijainti lisäreissä olisi kuitenkin käytännössä liian kaukana auton reunoista jne.)
(2. Kuorma-autossa se parkki saa palaa, jos lyhty on auton katolla ja reunassa, lasketaan silloin äärivaloksi)
Juuri noitten parkkien takia on kerran LP innostunut tutkimaan lyhtyjä tarkemmin ja paikallisetkin seriffit joskus pari kertaa maininneet että "ei noi saa palaa, ota pois". Enää ei omassa parkit pala ja faijan autossa laitoin ne katkaisijan taakse.
Polttimoista sen verran, että itse olen käyttänyt Osramin ja Philipsin 100 wattisia ja hyvin kestänyt ja näkynyt. Ja ihan paikallisista varaosaliikkeistä löytyy täällä Etelä-Suomessakin, jos ei nyt ekasta paikasta niin toisesta sitten... Omassa Hellan 1000 FF ref.37.5, jotka olleet auton keulalla varmaan 250 tkm ja hyvin on heijastin kestänyt isomman polttimon, lasit vaan alkaa olemaan suolahiekkasuihkusta hieman kuluneet. Ukon autossa uuden mallin kirkaslasiset Rallye 3000 ref. 37.5 Bluet myös satasilla polttimoilla ja kivasti valkenee, kuvio laajempi kuin tuossa tonnisessa, jossa keila pikkasen kapea.
Lapsellisiahan nuo suomen valosäännökset on. Tuo ettei lisävaloissa saa olla parkkeja ihmetyttää myös. Ainakin pienemmissä ja muovilasissa lisävaloissa se parkki pitää lampun sulana sohjo ja sade kelillä. Eikä se mielestäni liikenneturvallisuutta vaaranna.
Eipä täälläpäin ainakaan ole poliisit nuista parkeista kiinnostuneet. Isännällä ollut hiacessa kaks vuotta parkilliset 37,5ref hellan 1000FF:t keulassa. Eipä ole kyllä kertaakaan muutenkaan poliisit pysäyttäneet. Katsastukseen olen ottanut sulakkeet pois ja kelvannut on. Nuohan ovat muovia niin 5w parkki pitää lasin sulana. Hyvin ovat kestäneet 100w hehkut himmenemättä. Hehkun vaihto on erittäin vittumainen homma, samoin kuin kasaus varsinkin kun käyttää 4mm johtoja. Tärinäraudat nuihin piti vielä jälkeenpäin lisätä, kun muuten meinaavat tärrätä nimismiehen kiharoissa ja vaihtaa asentoa.
Ex-golffissa oli viimetalvena 2kpl nuita klassisia boschin 225:sia valkoisilla led parkeilla jotka eivät kyllä pahemmin lämpöä tuota ja siten pidä lasia sulana. :D
Lähivalot oli vielä 2-osaista mallia ja releytin lähivalot niin olivat kyllä tosi hyvät. Ei vielä missään autossa ole tullut vastaan niin hyviä halogeeni valoja. Kiinni nuo olivat normaalilla kilvenalustelineellä jonka pistin vähän alemmas niin ei tulleet valot niin pirun korkealle ja sai tärinäraudat kätevästi puskurin ja maskin väliin.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/ugi.jpg
Nyt olis tallissa odottamassa 3kpl sinisiä boschin 225:sia jahka ne sais ruuvattua mersun keulaan. Golffi vain on vielä niin levällään tallissa että pitäis ensin se saada valmiiksi ja ulos. Tarkoitus olis että laitan valoille liittimen maskin taakse että ne on helppo irroittaa tarvittaessa. Liittimenä meinasin käyttää peräkärryn pistoketta. Keskimmäinen valo oman releen ja katkaisijan taakse virkavallan vuoksi. Telineeseen hitsasin jo tuollaiset pystylatat että saa koko hoidon hieman alemmas ja tärinäraudat puskurin ja maskin väliin.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/rauta.jpg
Juuri näin. :D
Tuossa minunkin mersussa on erittäin surkeat pitkät. Ne on kyllä sama ottaa pois käytöstä virtaa syömästä kun laittaa nuo lisävalot keulille. Lähivalot on kyllä melko hyvät, mutta pitkille vaihtoa ei juuri huomaa. Nuo on vielä katsastusmiehen suuntaamat. Mersussa sumaritkin kirkastavat maisemaa paljon enemmän ja laajemmalta kuin pitkät, mutta aivan väärästä paikkaa vain. :D Otin tässä kerran kuviakin erivaloilla, mutta nyt on vain se ongelma ettei erota missä on pitkät päällä ja missä ei. :D
Focuksessa oli keulilla tuollaiset hellan comet 300FF:t ja kyllä niilläkin tuli valotehoon melkoisesti parannusta vaikka nuin pienet ovatkin. Kummasti viime syksynä tuli motivaatiota ruuvata ne keulille kun hirvi poukkoili tielle ja eukko joutui tekemään paniikki jarrutuksen. :D
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/madallettu.jpg
Mielestäni kannattaa sijoittaa merkkivaloihin koska niissä on panostettu hieman laatuun ja valokuvioonkin. Esim hellalla ja boschilla on melkoista tuotekehitystä. Parempi kun jättää ne britaxit ja siriukset kaupan hyllylle. Tai no kyllähän nuita britaxeja jotku kehuu, mutta halvan näköiset ne ainakin on. ;) Tänä syksynä on kyllä tullut myyntiin king lisävalojakin. Halkaisija n20cm ja refrenssejä muistaakseni 12.5 eli ei sen perusteella ainakaan mitään virkaa. :D
Eipä täälläpäin ainakaan ole poliisit nuista parkeista kiinnostuneet. Isännällä ollut hiacessa kaks vuotta parkilliset 37,5ref hellan 1000FF:t keulassa. Eipä ole kyllä kertaakaan muutenkaan poliisit pysäyttäneet. Katsastukseen olen ottanut sulakkeet pois ja kelvannut on. Nuohan ovat muovia niin 5w parkki pitää lasin sulana. Hyvin ovat kestäneet 100w hehkut himmenemättä. Hehkun vaihto on erittäin vittumainen homma, samoin kuin kasaus varsinkin kun käyttää 4mm johtoja. Tärinäraudat nuihin piti vielä jälkeenpäin lisätä, kun muuten meinaavat tärrätä nimismiehen kiharoissa ja vaihtaa asentoa.

Ex-golffissa oli viimetalvena 2kpl nuita klassisia boschin 225:sia valkoisilla led parkeilla jotka eivät kyllä pahemmin lämpöä tuota ja siten pidä lasia sulana. :D
Lähivalot oli vielä 2-osaista mallia ja releytin lähivalot niin olivat kyllä tosi hyvät. Ei vielä missään autossa ole tullut vastaan niin hyviä halogeeni valoja. Kiinni nuo olivat normaalilla kilvenalustelineellä jonka pistin vähän alemmas niin ei tulleet valot niin pirun korkealle ja sai tärinäraudat kätevästi puskurin ja maskin väliin.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/ugi.jpg
Nyt olis tallissa odottamassa 3kpl sinisiä boschin 225:sia jahka ne sais ruuvattua mersun keulaan. Golffi vain on vielä niin levällään tallissa että pitäis ensin se saada valmiiksi ja ulos. Tarkoitus olis että laitan valoille liittimen maskin taakse että ne on helppo irroittaa tarvittaessa. Liittimenä meinasin käyttää peräkärryn pistoketta. Keskimmäinen valo oman releen ja katkaisijan taakse virkavallan vuoksi. Telineeseen hitsasin jo tuollaiset pystylatat että saa koko hoidon hieman alemmas ja tärinäraudat puskurin ja maskin väliin.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/rauta.jpg
Esim. W202 mersu (C180 '95 - ei kuitenkaan minun auto) joissa jo ennestään surkeiden pitkien käytännön valotehon syö niiden kanssa yhdessä palavat lähivalot.
Juuri näin. :D
Tuossa minunkin mersussa on erittäin surkeat pitkät. Ne on kyllä sama ottaa pois käytöstä virtaa syömästä kun laittaa nuo lisävalot keulille. Lähivalot on kyllä melko hyvät, mutta pitkille vaihtoa ei juuri huomaa. Nuo on vielä katsastusmiehen suuntaamat. Mersussa sumaritkin kirkastavat maisemaa paljon enemmän ja laajemmalta kuin pitkät, mutta aivan väärästä paikkaa vain. :D Otin tässä kerran kuviakin erivaloilla, mutta nyt on vain se ongelma ettei erota missä on pitkät päällä ja missä ei. :D
Focuksessa oli keulilla tuollaiset hellan comet 300FF:t ja kyllä niilläkin tuli valotehoon melkoisesti parannusta vaikka nuin pienet ovatkin. Kummasti viime syksynä tuli motivaatiota ruuvata ne keulille kun hirvi poukkoili tielle ja eukko joutui tekemään paniikki jarrutuksen. :D
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/madallettu.jpg
Mielestäni kannattaa sijoittaa merkkivaloihin koska niissä on panostettu hieman laatuun ja valokuvioonkin. Esim hellalla ja boschilla on melkoista tuotekehitystä. Parempi kun jättää ne britaxit ja siriukset kaupan hyllylle. Tai no kyllähän nuita britaxeja jotku kehuu, mutta halvan näköiset ne ainakin on. ;) Tänä syksynä on kyllä tullut myyntiin king lisävalojakin. Halkaisija n20cm ja refrenssejä muistaakseni 12.5 eli ei sen perusteella ainakaan mitään virkaa. :D
^ Hellan laatu ei oikein ole meikäläistä vakuuttanut, sumareista (300FF) ruostui johtoliitin irti parin vuoden käytön jälkeen. Tinaamalla on toistaiseksi kestänyt.
Mitä merkkiä ostit? Kiinnostaa lähinnä, jos olivat muuta kuin Hellaa. Hellan valot kun tahtovat jo olla vähän niukassa, jos vaikka uskaltaisi jotain muuta merkkiä kokeilla 2kk käytön jälkeen haljenneiden Hellojen tilalle.uusin myös auton alkuperäset umpiot niin pätkätkin parani huomattavasti.
Kyselin vartavasten valoasioista katsastusaseman päälliköltä.
Omassa Volvo 850 on puolivaloille ja pitkille eri polttimot, eri heijastimet, ja puolivalot jäävät palamaan pitkien kanssa.
Laitoin keulille lisäksi 2 kpl Bosch 225 ref. 37,5.
Valot ovat lailliset kun kytken auton omat lisäpitkät pois toiminnasta niin että katkaisen johdot , pistokkeiden irrottaminen tai polttimoiden poistaminen ei riitä.
Puolivalot pitää palaa yhtäaikaa pitkien kanssa kun ne ovat erilliset.
En kysynyt, olisiko laillista tehdä vaihtokatkaisija jolla valittaisiin palavatko omat vai lisäpitkät - sellaisesta kun ei ole mitään hyötyä.
Edit: Noista umpioista; Suzukimaasturiini on pari vuotta sitten vaihdettu uudet umpiot, siinähän on ne pyöreät onkos se nyt 5,25"...
Ja edit: ei ole vaan nuo ovat 7".
Umpioiden merkki on Saturnus, ja valoteho on vakiopolttimoilla erittäin hyvä !
Suosittelen varauksetta, jos tuollaiset käyvät vaikkapa Kolhvin keulille :)
Omassa Volvo 850 on puolivaloille ja pitkille eri polttimot, eri heijastimet, ja puolivalot jäävät palamaan pitkien kanssa.
Laitoin keulille lisäksi 2 kpl Bosch 225 ref. 37,5.
Valot ovat lailliset kun kytken auton omat lisäpitkät pois toiminnasta niin että katkaisen johdot , pistokkeiden irrottaminen tai polttimoiden poistaminen ei riitä.
Puolivalot pitää palaa yhtäaikaa pitkien kanssa kun ne ovat erilliset.
En kysynyt, olisiko laillista tehdä vaihtokatkaisija jolla valittaisiin palavatko omat vai lisäpitkät - sellaisesta kun ei ole mitään hyötyä.
Edit: Noista umpioista; Suzukimaasturiini on pari vuotta sitten vaihdettu uudet umpiot, siinähän on ne pyöreät onkos se nyt 5,25"...
Ja edit: ei ole vaan nuo ovat 7".
Umpioiden merkki on Saturnus, ja valoteho on vakiopolttimoilla erittäin hyvä !
Suosittelen varauksetta, jos tuollaiset käyvät vaikkapa Kolhvin keulille :)
Viimeksi muokannut dealer, 26.12.2005 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^ Golfin lisäpitkät ovat suunnilleen tuota kokoa, päävalot 7-tuumaiset. Saturnusta on joskus saanut orkkisumpiona eikä ainakaan valotesteissä kehuja ole saanut. VW:n varaosatiskiltä taas saa nykyään jotain muuta kuin Saturnusta tai Hellaa. Motonetissa oli halvalla Sirius-merkkisiä 7" kirkaslasi(muovi)umpioita, mutta noita en kyllä uskaltanut kokeilla.
Saa noinkin tehdä. Joskus rankassa lumisateessa heikommista pitkistä voisi olla iloa. Kirkas hajavalo kun valaiseen sen satavan lumen, eikä tietä enää näe.En kysynyt, olisiko laillista tehdä vaihtokatkaisija jolla valittaisiin palavatko omat vai lisäpitkät - sellaisesta kun ei ole mitään hyötyä.
No niin, piti sitten käydä tallissa mittaamassa Suzukin umpion koko.
Onhan ne toki 7 - tuumaiset nuokin, tuli ajatuskatkos tuossa aiemmin.
Saturnus, ja referenssiluku 20.
Testeistä en tiedä, mutta valoteho on hyvä.
Kaukovalojen kantama on yllättävän pitkä, se yllätti eniten, ja puolivaloilla kirkas alue on kohtalaisen leveä.
Lisänä suitsassa on kattotelineellä Bosch apukaukovalot, mutta otin koko telineen valoineen kaikkineen pois katsastuksen ajaksi :)
Onhan ne toki 7 - tuumaiset nuokin, tuli ajatuskatkos tuossa aiemmin.
Saturnus, ja referenssiluku 20.
Testeistä en tiedä, mutta valoteho on hyvä.
Kaukovalojen kantama on yllättävän pitkä, se yllätti eniten, ja puolivaloilla kirkas alue on kohtalaisen leveä.
Lisänä suitsassa on kattotelineellä Bosch apukaukovalot, mutta otin koko telineen valoineen kaikkineen pois katsastuksen ajaksi :)
Pistä Cibiet ja tarkemmin Turini apollot. Ei ehkä krominloistoa mutta valoa on enempi kuin Bosch:eissa on ollut, juuri noita uusia navigatoreita ei ole verrattu vielä että niisten sano mitään mutta rahassa löytyy varmaan eroa. Cibiet saa 85€kappale ja se kannattaa maksaa!
Jotenkin epäilyttää noi Turini Apollot, ku ne mitkä olen netistä löytänyt on vain ref.10. No ainakin niitä sais pitää päällä yhtä aikaa Corollan pitkien (ref.25) kanssa, mutta onko niistä mitään hyötyä ku on noin pieni ref.?
Lisävalot
Ensimmäinen viesti tälle foorumille saa nähä meneekö homma käsille, toivottavasti ei. Autokaan ei ole niitä merkkejä joita täällä suvattaisiin mieluummin. Mutta asiaahan minulla on ja siitä keskustellaan.
Minkäslaisia polttimoita suosittelette itsellä on Hellan 550 Comet lisävalot keulassa ja pitäisi saada uudet polttimot sinne. Tietenkin mahdollisemman tehokkaat, mutta turha periaatteessa mitään 100/130watin hehkuja esittää kun pienen kokonsa takia noiden lamppujen umpiot eivät sitä kestä...
Jotkut tehokkaat perus 55w ois jees, mahdollisemman "puhdaista" ja tehokasta valoa antavaa, jotkut Philipsin Premium vai mitä näitä nyt on Bluevision ? Kokemuksia ? Aika olisi vaihtaa polttimot noihin tämmöset olisi kriteerit kun entiset alkaa jo olla sen verran tuikut...
Minkäslaisia polttimoita suosittelette itsellä on Hellan 550 Comet lisävalot keulassa ja pitäisi saada uudet polttimot sinne. Tietenkin mahdollisemman tehokkaat, mutta turha periaatteessa mitään 100/130watin hehkuja esittää kun pienen kokonsa takia noiden lamppujen umpiot eivät sitä kestä...
Jotkut tehokkaat perus 55w ois jees, mahdollisemman "puhdaista" ja tehokasta valoa antavaa, jotkut Philipsin Premium vai mitä näitä nyt on Bluevision ? Kokemuksia ? Aika olisi vaihtaa polttimot noihin tämmöset olisi kriteerit kun entiset alkaa jo olla sen verran tuikut...
Tulipa laitettua yks päivä nuo boschilaiset keulille.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/gtir%f6ntt%e4.jpg
Kyllä alko latu aukeamaan. :D Paljon valkempaa/sinertävämpää valoa tulee nuista sinilasi malleista.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/gtir%f6ntt%e4.jpg
Kyllä alko latu aukeamaan. :D Paljon valkempaa/sinertävämpää valoa tulee nuista sinilasi malleista.
Kyllä tälläkin latu aukee, vaikka mitä olis eessä nii kerran ku räpäyttää pimeellä niin tuloo latua :D
http://img2.ii2.org/jy52cb_b.jpg
http://img2.ii2.org/wvqvqe_b.jpg
http://img2.ii2.org/jy52cb_b.jpg
http://img2.ii2.org/wvqvqe_b.jpg
Pari Boschin 225:ttä riittää erittäin hyvien kaukovalojen aikaansaamiseksi, Cibieitä pitää näköjään olla paljon enemmän eikä sittenkään näytä oikein kirkkailta ;)
Ja maksavat silti niin paljon että samalla rahalla saa suunnilleen kaksi Boschia...
Bosch kannattaa ostaa kirkkaalla lasilla koska
- Huonommasta valotehosta ei kannata maksaa enemmän
- Sininen lasi on ruma, sopii todella harvoihin autoihin ulkonäöllisesti
Ja maksavat silti niin paljon että samalla rahalla saa suunnilleen kaksi Boschia...
Bosch kannattaa ostaa kirkkaalla lasilla koska
- Huonommasta valotehosta ei kannata maksaa enemmän
- Sininen lasi on ruma, sopii todella harvoihin autoihin ulkonäöllisesti
On tässä tullut nuilla Boschin 225 Rallyilla ja 130W hehkuilla (tarkistan merkin lähipäivinä) ajeltua jo toista tuhatta kilometriä, ainakin vielä toimivat. En tosin ole pitänyt valoja päällä esim. parkissa, jolloin umpiot kuumenee huomattavasti enemmän kuin maantienopeuksissa. Hyvin näkee...siitähän sen tietää että alkaa autossa olla valot kohillaan, kun liikenemerkit häikäsee omaa silmää ;) Se ruotsinmalli että kolme kattilaa keulalle ja keskimmäinen pistevalo, olis kyllä jees. Tokihan nuitten bossilaisten kantama riittää "normaalinopeuksiin" mutta eihän sitä valoa ole koskaan liikaa, koskaan ei voi reagioda tarpeeksi ajoissa tiellä olevaan esteeseen tms.
Lisävalot
Kävin nappaamassa tuonne lisävaloihin Osram Super 55w 30% lisää valoa antavat polttimot. Mielestäni olivat aivan turhan hinnakkaat sinänsä 6.50 € kappale (H3). Mutta itse olen tyytyväinen ja suosittelen polttimoita myös muille, ainakin tässä tapauksessa valoa tuli paljon enemmän tielle. Seuraava projekti onkin etsiä tehokkaat H4 polttimot alkuperäisiin umpiohin.
Leskinen. Onko kuvaa joka on otettu eteenpäin, valojen näyttämis suuntaan päin. Näkis vaan että miten se latu oikeen aukee noilla valoilla. Ku ei vaan oo oikeen hyviä kokemuksia noista pistevaloista. Kyllä ne sitte asiansa ajaa ku on kaverina "tavalliset" lisävalot. Kyllähän nuo pisteet kauaksi näyttää, mutta eipä siitäkään paljoa oo hyötyä jos 300 metrin päässä on koiran kokonen kirkas alue ja siinä välissä ei juuri mitään.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ittellä Hellan 1000FF ref.17,5 ja niissä 100W polttimot. H4:t on 90/100W. Sanotaanko, että riittävästi näkee mitä tarttee. Kannattaa ennemmin hankkia 17,5 referenssiset, että näkee myös ne hirvet, jotka penkoilla hyppii. Ei sitä välttämättä tartte puolen kilometrin päähän nähdä. Valot on kolmella releellä, lähivalot, H4 pitkät ja 1000FF lisäpitkät. Kaikille menee 2,5mm^2 johto. Akulta menee "pääjohto" 8mm^2, joka sitte haarotetaan kolmelle releelle.
1000FF vain ei saa parkilla varustettuna. Ja siitä suuntauksestahan se on kiinni näyttääkö ne sinne penkoille.
Itsellä nyt nuo kolme 225:sta suunnattu niin että keskimmäinen suoraan eteen ja laitimmaiset vähän metsään päin. On melko leveä valokeila joka kulkee kaukana.
Vielä ei ole poliiseja kiinnostanut vaikka liikkuvatkin olleet liikekannalla. Kopkop... :D
Itsellä nyt nuo kolme 225:sta suunnattu niin että keskimmäinen suoraan eteen ja laitimmaiset vähän metsään päin. On melko leveä valokeila joka kulkee kaukana.
Vielä ei ole poliiseja kiinnostanut vaikka liikkuvatkin olleet liikekannalla. Kopkop... :D
Jos ne pistevalot suuntaa penkoille, niin sitten ei taas jää valoa tielle. Valokuvio kun noissa 17,5-referenssisissä valoissa on ainakin yleensä paljon järkevämmän mallinen. Eri asia sitten on, jos niitä pistevaloja lätkii nokalle 4kpl, 2 suoraan ja 2 suunnattuna penkoille :)Ja siitä suuntauksestahan se on kiinni näyttääkö ne sinne penkoille.
Edit: Jaa no kolme riittänee myös, en ensin lukenut vastausta loppuun asti. Mutta jos laillisen valopatteriston haluaa niin silloin kannattanee ottaa 2 17,5-referenssistä.
valot
Hellan FF200 olivat muistaakseni Tuulilasi lehden testivoittajat. Vertailun voittokriteereinä olivat pisin ja levein valokeila ja pienikokoisuus eivätkä ole älyttömän hintaiset. Tuulilasi lehteen jos on uskominen niin itse ainakin ostaisin FF200 jos ulkonäöllä ei olisi väliä. Laatuvalot sopuhintaan.
Tuossa pari riviä alempana on keskustelua aiheesta: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=64376
Tuossa mun golffissa on omat valot ja 2kpl bosch rallye 225 kattilaa releitten takana ja pitkät toimii vaihtokytkimellä talvella olevan katsastuksen takia..
Mietin vaan et minkälainen lisäkytkentä pitää tehdä et kaikki pitkät saisi palamaan myös samaan aikaan??
Helpoin tapa olisi vaihtokytkimeltä yhdistää johdot ja tarvittaessa taas muuttaa lailliseksi mut jos tuo lisäkytkentä ei ole vaikea niin teen sit sen..
Katsastuksessa ovat tarkastaneet vaihtokytkennän jo 2 kertaa, muilla kytkennöillä ei oo leimaa tullu..
Mietin vaan et minkälainen lisäkytkentä pitää tehdä et kaikki pitkät saisi palamaan myös samaan aikaan??
Helpoin tapa olisi vaihtokytkimeltä yhdistää johdot ja tarvittaessa taas muuttaa lailliseksi mut jos tuo lisäkytkentä ei ole vaikea niin teen sit sen..
Katsastuksessa ovat tarkastaneet vaihtokytkennän jo 2 kertaa, muilla kytkennöillä ei oo leimaa tullu..
Laitetaas vähän kuvia kehiin arkistoista.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img94946.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95003.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95006.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95165.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95178.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95203.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95202.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img112168.jpg
E: nyt on linkkeinä. Yleensä vingutaan toisinpäin..
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img94946.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95003.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95006.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95165.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95178.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95203.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95202.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img112168.jpg
E: nyt on linkkeinä. Yleensä vingutaan toisinpäin..
Viimeksi muokannut imj, 3.10.2006 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun nyt lisävaloista puhetta on, niin onko kukaan asentanut lisäpitkiä sumareiden korvikkeeksi? Jos laittaisi puskurin alle FF-heijastimella varustetut lisäpitkät niin, että saisi pelkästään ne palamaan. FF-heijastimella siksi, että hajavaloa lähtisi ylös mahdollisimman vähän.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että moinen asennus voisi kunnon sumuvalokelillä (lumipyry, sumu) toimia. Varsinkin maaseudulla jossa itse paljon liikun.
Periaatteessahan tuollainen asennus olisi täysin laillinenkin, vaihtokytkin jolla saa puskurin yöäpuoliset pitkät (4kpl) pois ja alapuoliset palamaan.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että moinen asennus voisi kunnon sumuvalokelillä (lumipyry, sumu) toimia. Varsinkin maaseudulla jossa itse paljon liikun.
Periaatteessahan tuollainen asennus olisi täysin laillinenkin, vaihtokytkin jolla saa puskurin yöäpuoliset pitkät (4kpl) pois ja alapuoliset palamaan.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
^Jep, pointti oli nimenomaan se että nuo olisivat päällä vain silloin kun oikeasti on sumareille tarvetta. Muulloin käytössä olisivat puskurin yläpuoliset pitkät.
Sumarini olisivat kohta vaihtokunnossa, joten josko kokeilisi jotain muuta vaihtoehtoa. Tavallisista sumareista ei oikein mitään iloa ole ollut.
Sumarini olisivat kohta vaihtokunnossa, joten josko kokeilisi jotain muuta vaihtoehtoa. Tavallisista sumareista ei oikein mitään iloa ole ollut.
Monesti kunnolliset sumuvalot hakkaa auton lähivalot sata nolla ellei ole xenoneja.. Tosin kun omat valoni releytin ja laitoin näitä jotain "more light" polttimoita niin parani se lähivalokin, kaukovalot hoituukin sitten ihan muuten ;D (tosin kojelaudan alta löytyvä "frankenstein" katkaisija saa kaikki päälle) :D
Mikäköhän olisi tuollainen kakkosgolfin lähivalot päihittävä puskurin alle sopiva malli? Yleensähän sumuvalojen valokiila on todella leveä, mutta pituutta ei juurikaan ole.Monesti kunnolliset sumuvalot hakkaa auton lähivalot sata nolla ellei ole xenoneja
Hella Micro DE:tä on kehuttu, mutta niitä ei millään saa asennettua järkevästi pikkupuskurisen golfin nokalle.
Jumboja ei pidä Boschiin sotkea millään tavalla. Hellan lamppuja. Itsellä 220 Jumbot lisäpitkinä ja tallissa odottaa samanlaiset yksilöt sumuvalo versiona. Mutta taitaa vaan jäädä laittamatta ovat sen verran tuskasen kokoiset.
Pitkiin sinänsä olen ollut tyytyväinen, mutta kuitenkin pitää sinnekkin vissiin nuo 100w heittää. Ovat sen verran isot lamput kuitenkin että ajossa eivät lämpene liikaa, mutta paikallaan ei uskalla silti pitää päällä.
Kalliithan nuo on verrattuna siihen että tolla rahalla saa paljon paremmatkin lamput jos tuulilasiin on uskominen tässäkin asiassa, olivat Jumbot ihan peräpäässä. Mut jokainen taaplaa tavallaan.
Pitkiin sinänsä olen ollut tyytyväinen, mutta kuitenkin pitää sinnekkin vissiin nuo 100w heittää. Ovat sen verran isot lamput kuitenkin että ajossa eivät lämpene liikaa, mutta paikallaan ei uskalla silti pitää päällä.
Kalliithan nuo on verrattuna siihen että tolla rahalla saa paljon paremmatkin lamput jos tuulilasiin on uskominen tässäkin asiassa, olivat Jumbot ihan peräpäässä. Mut jokainen taaplaa tavallaan.
^ tuolla mallilla oli mullakin ex cordobassa, sitten tuli poliisi-setä huoltamon pihalla ja sanoi ,ettei valoja saa olla paritonta määrää eli käski ottamaan keskimmäisen pois. kysyin käykö jos heitän siihen vielä neljännen rinnalle enkä otakaan sitä yhtä poijes. Tuumas että käyhän se ja niin mie laitoin yhden lisää....Ref luku?
Taatusti meni yli sallitun neljällä kuupalla.
Taatusti meni yli sallitun neljällä kuupalla.
^Tuota olen miettinyt itsekin monta kertaa, mutten yksinkertaisesti ole löytänyt tuohon mitään perustelua. Mutta kaikki uudet jututhan täällä ensin jyrkästi kielletään, kunnes määrätään suositeltavaksi, ellei jopa pakolliseksi.
Silläkin tapaa nuo valot rikkoo lakia, ettei niiden väliin jää riittävää väliä vaan ne ovat liian lähekkäin. Mikäs tässä on pointti? Kai se että kaksi tai useampi vierekkäin olevaa valoa saa aikaan ikävän "valopallon" jota vastaantulijan on pakko tuijottaa...mene ja tiedä?! :D
Ei näille Suomalaisille "liikennesäännöille" voi kun nauraa :D Miksi TÄSSÄKIN asiassa täytyy laahata länsinaapuria valovuoden jäljessä??
Silläkin tapaa nuo valot rikkoo lakia, ettei niiden väliin jää riittävää väliä vaan ne ovat liian lähekkäin. Mikäs tässä on pointti? Kai se että kaksi tai useampi vierekkäin olevaa valoa saa aikaan ikävän "valopallon" jota vastaantulijan on pakko tuijottaa...mene ja tiedä?! :D
Ei näille Suomalaisille "liikennesäännöille" voi kun nauraa :D Miksi TÄSSÄKIN asiassa täytyy laahata länsinaapuria valovuoden jäljessä??
^En tiedä, tuolta teksteistä vaan bongasin:
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php
Siis tämä kohta:
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php
Siis tämä kohta:
b) Kaukovalaisimen välisellä etäisyydellä ei ole enää rajoituksia
muutama vuosi sitten tuo kyseinen minimietäisyyssäädös poistui.
kaverilla oli juurikin samanlainen setti corollansa keulilla kuin petri r:llä tuossa puimurissa, ja keskimmäinen pistevalo erillisen kytkimen takana. sillä onnistuttiin paikallisia poliiseja ainakin huijaamaan. "ei se oo ku koriste"
tuo leinoan:n tapaama poliisisetä mahtoi kyllä olla yhtä pihalla kuin lumiukko noitten säädöksiensä kanssa.
kaverilla oli juurikin samanlainen setti corollansa keulilla kuin petri r:llä tuossa puimurissa, ja keskimmäinen pistevalo erillisen kytkimen takana. sillä onnistuttiin paikallisia poliiseja ainakin huijaamaan. "ei se oo ku koriste"
tuo leinoan:n tapaama poliisisetä mahtoi kyllä olla yhtä pihalla kuin lumiukko noitten säädöksiensä kanssa.
Mullaki kävi mielessä asentaa kolmivaiheinen kytkin nuille lisävaloille kaksivaiheisen sijaan ja siten oisin saanu tuon pistevalon "yhden napsauksen taakse". Se vaan kun koristevalojakaan ei käsittääkseni saa olla keulalla :D Moni sanoi ettei pistevalolla tee muuta ku tuijaa vastaantulevia ihmisiä silmiin siellä kilometrin päässä, mutta kyllä tuo minusta on ihan hyvä lisä kahden hajottavan kaveriksi.
Toki myönnän että tuo kolmas valo, etenki pisteenä on jo vähän turhaa vouhotusta, hyvin on nähnyt kahdella hajottavallakin, mutta kun tykkää asennella ja "enemmän on aina enemmän" :) Olen joskus 19 vuotiaana autoillut talven ilman lämmityspaikkaa, lisävaloja ja kunnon lumiharjoja, ikkunatkin raaputin CD-kotelolla. Silloin päätin että heti kun vain vähänkään on mahdollista niin otan talviautoilun oikein välineurheilun ja harrastuksen kannalta. Nykyään on sitten harjaa joka lähtöön, jääskraappaa kaikissa spektrin väreissä, sisätilalämmitin, lisävalot, lämmintä hanskaa, turvaliiviä, akkulaturia, apuvirtakaapeleita ym...
Jospa seuraava aste olis sitten vaikka Lightforcen Xenon -lisävalot kaudelle 2007-2008, täytyy vaan alkaa jo säästämään rahaa niitä varten :D
Toki myönnän että tuo kolmas valo, etenki pisteenä on jo vähän turhaa vouhotusta, hyvin on nähnyt kahdella hajottavallakin, mutta kun tykkää asennella ja "enemmän on aina enemmän" :) Olen joskus 19 vuotiaana autoillut talven ilman lämmityspaikkaa, lisävaloja ja kunnon lumiharjoja, ikkunatkin raaputin CD-kotelolla. Silloin päätin että heti kun vain vähänkään on mahdollista niin otan talviautoilun oikein välineurheilun ja harrastuksen kannalta. Nykyään on sitten harjaa joka lähtöön, jääskraappaa kaikissa spektrin väreissä, sisätilalämmitin, lisävalot, lämmintä hanskaa, turvaliiviä, akkulaturia, apuvirtakaapeleita ym...
Jospa seuraava aste olis sitten vaikka Lightforcen Xenon -lisävalot kaudelle 2007-2008, täytyy vaan alkaa jo säästämään rahaa niitä varten :D
Tuossa taas tulee vastaan se pykälä, jonka mukaan kaikkien auton nokalla olevien valojen on toimittava. En nyt löytänyt faktaa tähän, mutta joskus tästäkin on keskusteltu. Riippunee vähän poliiseista miten tuota tulkitaan.keskimmäinen pistevalo erillisen kytkimen takana. sillä onnistuttiin paikallisia poliiseja ainakin huijaamaan. "ei se oo ku koriste"
Joskus villissä nuoruudessa tuli painittua saman 3- valo-ongelman kanssa. "Täysin koristeeksi" keskimmäinen saatiin sillä, että virta johdettiin kopasta eristetyn lisävalotuen kautta kopan sisään ja maa lisävalotuesta. 2:een muuhun valoon virta meni näyttävästi paksulla kaapelilla.
Kelpasi sen ajan virkavallallekin. :)
Kelpasi sen ajan virkavallallekin. :)
Tuossa taas tulee vastaan se pykälä, jonka mukaan kaikkien auton nokalla olevien valojen on toimittava. En nyt löytänyt faktaa tähän, mutta joskus tästäkin on keskusteltu. Riippunee vähän poliiseista miten tuota tulkitaan.
juurikin näin. jos valo on keulalla, sen tulee myös toimia. sen takia laitoinkin että paikallisia poliiseja pystyttiin _huijjaamaan_ aikoinaan.
Voi tietysti, mutta "tämän luokan valoissa" alkaa olla jo ihan mukava lisä että ne voi kytkeä välistä pois. Edessä ajavien lähestyminen helpottuu kun ei tule kerralla sitä puolen kilometrin pimeää aluetta kun valoja voi vähentää asteittain. Myös sumussa nuilla ei näe muuta ku kolme valkoista pylvästä edessä, omilla pitkillä näkee paremmin.
Jos yhtäaikaa palavien valojen yhteenlaskettu referenssi on alle 75. Mulla noiden Golfin alkuperäisten lisäpitkien ohjaus on otettu suoraan alkuperäisiltä valoilta (alunperin oli otettu virratkin suoraan) ilman mitään erillistä kytkintä. Tosin nuo nyt eivät kovin järeät valot ole, sumussa ja tuiskussa tekisi joskus kuitenkin mieli kytkeä ne lisäpitkät pois.Niin totahan en ajatellut, ja ohan se tietty leimalla hyvä, vai saako olla yhet lisäpitkät?
Otat tietenkin vain ohjausvirran releelle sieltä alkuperäisistä johdoista. Niille lisäpitkille sitten virta sulakkeen ja releen kautta suoraan akulta. Yleensä lisävalosarjan mukana tulee relesarja ja asennusohjeet.No mut sitten vaan kytkin väliin, mutta kai toi pitkien normi sulake kestää?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa