pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Reksa
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.4.2008 21:14

ViestiKirjoittaja Reksa » 22.4.2008 22:09

Osaakos kukaan neuvoa mikä v.82 1.5 avo golffia mättää. Kylmänä lähtee suht nätisti käyntii, tyhjäkäyntiä pitää annostella ensimmäiset 10-20 sek. kaasulla ennenkuin pysyy itse käynnissä. Lämpimäksi ajettuna kaikki toimii normaalisti, tyhjäkäynti n 900-1100 vällillä vähän seilaa. Mutta auton sammutta niin hemmetti että saa pitkään startata ja kaasua pumpata että käyntii lähtee. Kun käynnistyy toimii normaalisti.

Olen nyt vaihtanu kaikki alipaineletkut, tulpat, kärjet, ei mitään vaikutusta.
Veikkailen että vika olis tuossa kaasarissa, mutta siihenkään ei oikein tunnu osia saavan, varaosa tiskillä pyöritellään vaan huulia kun puhutaan 1.5. 82. volkkarista.
Tässähän ilmeiseti ei ole pierburgin kaasaria, tai tekstiä en löytänyt, muutenkin kaasari on aika paljon yksinkertaisemman näköinen kuin esim. v.86 1.3 polossa.

Autolla ajettu 174 tkm, eli ei nyt vielä pitäis ihan väljät sylinterit olla, no pitää mitata puristusuhteet.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 25.4.2008 16:24

mitä varten nuo kaksi pientä nippaa on?:
eli mihin siitä pitäisi lähteä letkut?
tuohan on siis jonkinlainen timevalve..

Kuva

ja entäs seuraavan kuvan kaksi nippaa, kumpaan tuo pulldown -rasian letku tulee, ja mitä sitten jäljelle jäävälle nipalle tehdään?:
Kuva

ja entäs tämä sähköjohto sitten...
Kuva

Jos joku viitsisi vilkaista kakkiksestaan (nuo pitäisi näkyä helposti kun vähän raottaa ilmanpuhdistimen koteloa), niin olisin kiitollinen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.4.2008 21:49

No tuolta kaasuläpän alta toisesta lähdöstä letku lähtee ilmanputsarikotelossa olevalle termostaatitla ja siltä taas letku jatkuu imuilman suunnanvaihtoläpälle (vaihtaa suuntaa lokasuoja/pakosarja-välillä).

Muista lähdöistä ei tietoa kun mulla ei moisia ole.

Sähköjohto menee muistaakseni kaasarin takana olevaan johtosarjaan, siellä pitäisi olla vastakappale.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 26.4.2008 3:00

hmm.. itseasiassa ilmanputsarin kotelolle lähtee toiselta puolelta kaasutinta letku, ainakin tämän mukaan: http://www.ltn.lv/~jj/auto_files/Pierbu ... E2vac3.gif
(ja se läpän ohjaus toimiikin jopa)

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 29.6.2008 19:49

Pierburg 2E3 kyseessä ja kierrokset nousivat tappiin kiihdyttäessä. Kaasaria tutkiessa ei palauta kaasua ollenkaan... Onkohan jousi poikki (missä tämä palautusjousi on) vai mikä noista yleensä menee? Pitääkö kaasutin ottaa irti jousta korjattaessa/vaihtaessa?

Jos jousi on poikki, niin mistä saa uusia tilalle? Onko normaali jousi vai erikoinen?

Huomenna olisi tarkoitus tutkia tarkemmin töiden jälkeen, mutta ennakkotieto olisi poikaa...

EDIT: ei malttanut. Oli pakko käydä ottamassa kaasutin irti ja jousestahan oli pala pois. Mutta visainen kysymys kuuluu, pitäisikö tuon jousen puoleinen pääty lähteä irti, kun sen yhden mutterin on aukaissut? Vai onko tuossa jokin kikka? Kun tuntuu ettei se metalli häkkyrä (missä fast idle ym) Hievahdakkaan akselilta, kun ruuvi on poissa edestä...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 30.6.2008 18:43

Irti lähti ja tiukassa oli. Jousta uudelleen muokkaamalla sain vielä toimivan pierupurkin.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.6.2008 20:46

Juu, ällös huoli. Omastakin 2e3:sta oli tuo jousi katki ja korvattu ylimääräisellä jousella, mikä vaan nyt oli jostain löytynyt :D

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 24.6.2009 0:24

Täytyy kyllä myöntää, että on nämä pierburgin kaasarit sitten ihania. Auto on -89 gt tekniikanvaihto. Autoa ostettaessa golffi kävi 2000 rpm tyhjäkäyntiä ja myyjä väitti kumilaipan olevan rikki. No kumilaippa kyllä tuntui olevan ehjä. Isäukko löysi ilmeisesti jonkun ihme patentin kaasuvivustoista, sillä yhteen tappiin oli lyöty kuminen jatke, joka esti kaasua palautumasta täysin. Jatkeen pois ottaminen aiheutti sen. että tyhjäkäynti laskeutui normaalille tasolle.

Tästä meni viikko ja auto alkoi käydä todella huonosti kylmänä. Lähtee kyllä kylmänä käyntiin, mutta kaasuun koskettaessa tuntuu kuin kävisi kolmella ja bensa haisee. Jotenkin tuntuisi liittyvän ryypyn toimintaan, sillä heti käynnistyksen jälkeen kierrokset ovat alle 1000rpm ja vaivaisesti ja hitaasti nostaa itsestään noin 1500rpm. Kun kone käy muutaman minuutin tuolla 1500rpm, laskeutuvat kierrokset alle 1000rpm ja kone käy hienosti ja veto tuntuu olevan tallella. Eli tämä ongelma näyttäisi aina ilmenevän kun ryyppy on toiminnassa ja lämpimänä pelaa kuin unelma. Säällä tai muulla ei tunnu olevan vaikutusta. Vika varmaan on pulldown rasiassa tai vahatermarissa?

Ja tänään auto yhtäkkia sammui, kun tulin risteykseen ja painoin kytkimen pohjaan. Sen jälkeen kävi vaivaisesti tyhjäkäyntiä jotain noin alle 500rpm. Sen jälkeen auto toimi taas 10min ihan normaalisti, mutta sitten alkoi taas sammua kytkintä painettaessa. Uudelleen käynnistäminen ja pieni polkaisu saattoivat välillä auttaa tasaamaan tyhjäkäyntiä. Tänään tuli ajettua hiekkatiellä joka oli aika kuiva eli pölyä riitti. Voiko tuolla pölyllä olla jotain tekemistä, sillä ongelma alkoi juuri hiekkatiellä ajettuani. Pitääkö sitä alkaa metsästämään toista pierpurkkia, jolla viat voisivat vaikka hyvällä tuurilla korjaantua =)

Edit: Tuohon viimoiseen ongelmaan löytyi ratkaisu. Alipaineletku oli päässyt irtoamaan virranjakavan kylessä olevasta kellosta. Kylmäkäynti on vieläkin murheena.
Viimeksi muokannut RapSu, 17.9.2009 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 17.9.2009 17:36

Oisko kellään kaaviokuvaa miten Pierbur 2e:ssä menee alipaineletkut? Googlekaan ei osannu antaa kunnon kuvaa, vain 2e2:seen.. Kuuluukos 1.8:ssa Golfin koneessa olla 2e vai 2e2? Kyseessä gu kone :)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 17.9.2009 18:18

Kyllä se 2e2 taitaapi olla

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 17.9.2009 19:09

Onko 2e sitte 1.6:sen kaasari? Tai mitä eroo noilla ylipäätään ees on? =)

Cypstress

Re: pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleit

ViestiKirjoittaja Cypstress » 17.9.2009 19:57

Moottorin tunnuksesta riippuen 1,6-litraisten Golfien ja Jettojen (vuosimallien 1985 ja 1991 väliltä) polttoaineensyöttö on toteutettu Pierburgin 2E2-, 2EE- ja Keihinin Carb-2V-kaasuttimilla.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 18.9.2009 10:28

Minä lukkiin muistaakseni alfamerin oppaasta että 2E-kaasari oisi jossain 1.3

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.9.2009 10:34

1.3 on normaalisti 2E3 -kaasarilla.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 18.9.2009 11:10

Eiku niimpä tais ollakki. :D

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 18.9.2009 11:52

Eli onko mulla nyt väärä kaasutin tuossa 1.8:ssa ku siinä on se 2e kaasari? =)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.9.2009 11:59

Se 2E taitaa lukea kaikissa noissa.. Ulkopuolisista eroista vain tunnistaa 2E2 ja 2E3:n

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 18.9.2009 14:06

Mistäs nää 2e2 ja 2e3 erottaa? =)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.9.2009 14:27

Ryypyn hilppeet on 2e2:ssa edestä katottuna oikealla puolella kaasaria, 2e3:ssa taas vasemmalla.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.9.2009 14:35

2E3

2E2

Liekö silmiinpistävin ero sitten heti tuo, että 2E2:ssa ei ole tuota osaa nro. 15, eli sellainen haaleankeltainen välisäiliö.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 21.9.2009 21:10

Jep, tyrkkäsin tuon 2e2 kaavion mukaan nuo alipaineletkut ja joha alko taas toimimaan, oli meinaan aika huonokuntoisia letkuja :) Kiitti vastauksista!

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 26.9.2009 23:38

Missä vika kun kylmänä 3/4 venttiilin mäntä on kiinni säätävivussa, mutta lämpimänä irti siitä ? Eli päinvastoin kuin pitäisi.

frostBite
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.8.2009 22:04

ViestiKirjoittaja frostBite » 28.9.2009 20:49

Voi p*rkeleen pierupurkki! Ostinpa tuossa Golffin 2e-e:llä varustettuna ja vallan mainiosti pelas pari viikkoa, kunnes alko kettuilemaan:

-Hyvin lähtee käyntiin kylmänä, mutta kierrokset jää n.900 paikkeille, eli ilmeisesti ryyppy ei mene päälle?
-Pintakaasulla alkaa usein nykimään, mutta rauhoittuu aina hetkeksi, kun antaa lisää kaasua.
-Tyhjäkäynnillä käy hieman epätasaisesti ja välillä laskee kierrokset todella alas(n.500rpm)

Tollaset ongelmat nyt ekana tuli mieleen. Onko ehdotuksia, mistä lähtis selvittämään?
Ajoa tuo nyt ei kummemmin ole haitannut, mutta jännityksellä odotellaan koska jättää tien päälle.

Entä onko miten kova homma, jos vaihtais ens kesänä 4-pisteruutan kaasarin tilalle ja löytyykö suoraan PN-koneeseen sopivaa ruiskun imusarjaa edes?

E:niin ja auton takana oleva "muuri" näyttää olevan aika musta pakoputken kohdalta!?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.9.2009 22:35

^Perusasiat, eli alipaineletkut, sähköjohtojen mahdolliset hankaumat tai katkokset + sytytyspuolen kunto. Kylmäkäynnistyksessä kesäkelillä 900rpm on ihan ok, vasta pakkasilla mukaan tulee korotettu tyhjäkäynti hetkeksi.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 30.9.2009 12:46

Mikä on bi-metalli "ryypyn" osien oikea järjestys ? Eli tuossa kaasarin oikealla puolella.
Sisällä on se kiertyvä bi-metalli jousi, 2 muovista "ratasta" ja prikka.

Miten nämä tulevat järjestykseen ? Minulla on varmaan joku niistä väärin siellä. Eli jos joku vois kertoa _toimivan_ kokoonpanon mikä on tämän sisällä, kiitos.

Tässä äkkiseltään en nyt muista, mutta moottorin eteen ylävesiletkussa olevaan toiseen anturiin tuli vain toiseen johtoon (+) virtaa. Piti molempiin tulla ohjeiden mukaan.

Sekä vielä kuinka jäykkä rikastinläpän pitäis olla ? Ja rako kone sammuksissa milleinä ? Läpänhän pitäisi olla enemmänkin kiinni, kuin auki jos kone ei käy ?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 30.9.2009 19:35

Mikähän mulla ko ei jaksa vetää ryyppyä päälle kun käynnistää? Auto kyllä käynnistää heti kun avaimesta kääntää. Jonku aikaa käy pienillä kierroksilla ja sitten nakkaa ryypyn päälle ihan riippuen ilman kylmyydestä, mutta kun käynnistät ja käyt käsin pyörättämässä ryypyn läppää nii heti lähtee päälle. MIssä vika? Ryypyn läppä kuuluu kylmänä olla kiinni? Entä miten sitten kun auto on lämmin niin kuuluuko läppä olla auki koska mulla ainakin on.

EDIT: Painoin läppää kiinni ja tuntu vastus eli pulldown rasia on ehjä? Eikä vaikutus vaikka paino pari kertaa kaasu poljinta pohjaan ennen kuin starttasi

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 1.10.2009 15:18

Sen verran päivitystä, että kun kylmänä painaa kaasua nii läppä kyllä aukeaa mutta ei jää auki?

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.10.2009 15:59

Kyllä. Kun moottori / jäähdytysneste lämpenee, bi-metallikieppi laajenee ja pitää läpän auki.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 1.10.2009 17:33

Mikseihän mulla sitten jää tuo ryyppy päälle kun polkasee kaasua ennen starttausta? Joku jousi rikki/irti?

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 2.10.2009 12:51

Keskustelu vilkastuu täälläkin ku talvi tulossa =)

Ei mullakaan ryyppyläppä sulkeudu kun kylmänä polkasee kaasua ennen käynnistystä, ja jos käsin käyt laittaa sen läpän kii ni ei vaikuta käynnistyksee. Kun starttaa ni ekalla helähtää käyntii, kierrokset nousee vähän reilu 2000rpm ja sammuu 0,5 sekunnin päästä. Sit saa sahata 4-6 kertaa ja kun lähtee käyntiin tarttee kaasulla pitää käynnissä. Kun vähän aikaa kaasua pumppailee ni ryyppy kait menee päälle kun kierrokset pysyy itekseen 1500rpm ja siitä pikkuhiljaa laskee tyhjäkäynnille. Mikä vikana? Kaasutin on 2e2.

Olisko tolla lämpöaikaventtiilillä vaikutusta tohon ku eiks sen pitäs pitää ne kierrokset siinä 3000rpm käynnistyksen alussa sen muutaman sekunnin.

Pull-down rasia kait toimii ku se tappi sieltä takaa jossa on se kuusiokolokanta vetäytyy sisään. Vahatermostaatin laitoin kuumaan veteen ja kara tuli ulospäin. Ryypyn katsoin ja se jousikierukka on ehjä. Laitoin samalla siitä ryypynkotelosta ne merkit viivat kohilleen kun ei aikasemmin ollut.

Alipaineletkut on omasta mielestä kohillaan ja sähköjohdot tarkistettu että ei ole irtonaisia/katkenneita. Vois kyllä mitata et tuleeks noihi sähköjohtoihi voltteja.

Mut yks alipaine letku ihmetyttää, kun kaasutinta katsoo edestä ilmanputsari irrotettuna, kaasarin alta tulee 2 letkua, toinen menee pull-downille ja se toinen josta ei ota selkoa on tulpattu. Se on toi nr 9:lle tuleva letku tossa ylimmässä kuvassa http://www.ltn.lv/~jj/pierburg2e2.html englanniks toi on depression switch for gear change indication (only manual transmissoin). Onko tietoa mihin sen pitäs mennä.

Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan toi kylmäkäynnistys, kun tolpasta irtoaa sähköä vasta marraskuun alusta.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 2.10.2009 15:42

Luulin saavani tuon pierpurgin toimimaan, mutta ei. Pakkasta pari astetta nii heti alkaa armoton nykiminen ja hidas kaasuun vastaavuus lämpimälläkin koneella. Täytynee siis ehtiä jostain jonkun sortin korvauskaasutin jos sen löis kiinni. :)

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 2.10.2009 15:50

toimiiks sulla se imuilman esilämmityksen säätöläppä?

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 2.10.2009 20:58

Tosiaan kova nykiminen on omassa, ja kierrokset pysyy 2000 kierroksen paikkeilla. Tukahtuu kylmänä pahasti, vaikka on 2000 kierrosta. En ymmärrä. Jousi on ehjä ja vahatermari vissiin toimii, kun testasin. Niin ikään sähköä tulee melkolailla oikein kaikkii paikkoihin. Mistä pitäis alkaa katsomaan ?

Toinen kysymys, meneekö 1.3 golfin pierburg suoraan 1.6 koneeseen ? Ja miten toimii, eli onko suurinpiirtein kaikki suoraan toiminnassa ? Mun pitäis saada kohta eli heti päästömittaus ja leima, mut kierrokset on ja pysyy 2000 kiekassa. Alkaa tosissaan vituttaa jo.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2009 21:04

Toinen kysymys, meneekö 1.3 golfin pierburg suoraan 1.6 koneeseen ?
1.3:ssa on käytetty 2e3:sta ja isommissa 2e2 tai 2e-e:tä, eli eipä taida ihan helpolal mennä. Etsi jostain toimiva 2e2 jos kaikki poppakonstit on jo koitettu...

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 2.10.2009 22:21

"Laitoin samalla siitä ryypynkotelosta ne merkit viivat kohilleen kun ei aikasemmin ollut"

Mitä n0nn1 tarkottaa tällä? Onko siinä ihan selvät viivat? Lähteekö sulla ryypyn kotelosta muuten joku "time valve" homma? Kaks nippaa? Löytyy kuva myös tämän sivun ylhäältä ja tämän linkin http://www.ffp-motorsport.com/media/tek ... eslist.gif osa 35. Itsellä ei nimittäin tuota ole. Mitähän tuo mahtaa tehä?

Minkähän kokonen tuo ryypyn kotelon o-rengas on? Mulla on halki se ja vuotaa nestettä pitäs uus hommata. Kellään mitään hajua?

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 3.10.2009 1:19

mulla ainaski on kummassaki osassa viivat ja jostain luin et ne pitää olla vastakkai, et se jousi kait on sit oikein jännittyny, luulisin :) Ei niitä aluks näkyny mut sit kun vähän teräsharjaa anto ni näky. en löytäny kuvaa siitä.

ei tosta mun kaasarin ryypystä lähde mitään alipaineletkuja, kaks vesiletkua vaan. On siinä semmone mutikka jossa on reikä mut ei se läpi asti oo eikä oo kierrettä. Puuttuuks multa sit toi? Jos sulla ne letkut siinä on, ni eiks toisen ainaki pitäs olla yhteydessä siihen kakkoskurkun alipaine systeemiin?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 3.10.2009 2:00

Pitääpä huomenna kattoa ne viivat kohilleen ko käännelly ja väännelly niitä mötiköitä! Ei mullakaan lähde kun kaks vesiletkua, tuo osa mitä tarkotin on ilmeisesti korjaussarja ryypylle.

Ainiin onko väliä onko kone kylmä vai kuuma kun laittaa viivat kohilleen? Kellään mitään hajua sen ryypyn o-renkaan koosta?

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 3.10.2009 13:36

ei sillä kait väliä ole onko kylmä vai lämmin kone.
Eiks joissain pierburgin kaasareissa oo toi ihan vakiona kun lähtee noi kaks alipaine letkua et se säätää ryyppy päällä ollessaan kakkoskurkkua vähän auki.
pitää kattoo se o-rengas kuhan saan auton kotia

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 3.10.2009 14:05

Kiitos jos kehtaat kattoa sen o-renkaan koon! Kuuluuko lämpimänä ryyppyn läpän mennä kiinni kun painat kaasua?

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 4.10.2009 0:31

Missä järjestyksessä kuuluu sen ryypyn kotelon sisällä olla ne osat ? Ja ennen kaikkea miten päin ne rattaat on, vastakkain vain toisinpäin ? Siis ne kielet niissä rattaissa.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 4.10.2009 15:17

Noniin, mittasin saksalaisten ohjeiden mukaan sähköosia (ruddies.com) niin lämpöaikakytkimeen pitäisi tulla ohjeiden mukaan 6 +- 1.5 ohmia navoista mitattuna. Tulee vain jotain 0.0001 luokkaa. Tästä voi vetää johtopäätöksen että kytkin on rikki ?

Kylmällä koneella myös pitäisi olla alipaineyksikön luisti sisällä ja lämpimällä ulkona ?
Minulla kun on päinvastoin, letkut on oikein.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 4.10.2009 23:38

Kuuluuko auton sammua jos on lämmin kone ja suljet sormella rikastimenläpän? Mitä se vaikuttaa kuinka pieni/iso on pulldown rasian välys?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.10.2009 6:33

Kyllä sen pitäisi muistaakseni ja käsittääkseni sammua tai ainakin olla hyvin lähellä sammumista jos lämpimällä koneella lyö rikastimen täysille.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 5.10.2009 22:56

Mittasin n. 40mm sen ryypyn o-renkaan sisähalkaisijaksi, en voinu ottaa sitä irti ku olis murentunu käsiin :D

Mittasin kanssa ton lämpöaikaventtiilin, ni anto 8,2 ohm lukemaks, eikai toi nii vakavaa oo? :)

Eipä mullakaan muutu kierrokset mihinkään jos käsin kääntää sen ryypyn päälle, jäähän siihen se 4,7mm rakoa, mut kuitenkin.

Olisko kellään mitään tuntumaa et kuinka monta kierrosta seosruuvia pitäs kääntää taaksepäin, kun sen ensin on kääntänyt täydet myötäpäivään? voi olla seos mulla päi persettä

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 6.10.2009 2:06

Kiitos n0nn1! Mulla alkaa nyt kylmänä toimimaan jotenki kun "säätelin" eli pyörittelin sitä ryypyn elementtiä. Kylmänä hörähtää käyntii, mutta joutuu noin 5 sec pitää pienellä kaasulla käynnissä ettei auto sammu mutta sitten jaksaa pysyä käynnissä. Pitää vielä koittaa säätää sitä.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 6.10.2009 11:03

Oletteko vaan sitä ryypyn koteloa kääntäneet ? Toi lämpöaikaventtiilin arvohan on vielä melkein rajoissa, se pitäis olla +20 asteessa noin 4.5-7.5 ohmia, lämpimäl koneel sit varmaa sitä enemmän.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 7.10.2009 16:03

Pitääkö tuota uutta vahatermaria jotenki 'esisäätää' vai voiko nakata tuollasenaan paikalleen?

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 11.10.2009 14:35

Mikä vittu mahtaa olla ku lämäsee 3/4 säätimen tapin ulos välillä kesken ajon... kiva kun kone on lämmin ja yhtäkkiä pamauttaa jossain keskustassa sen tapin ulos ja tyhjäkäynti pamahtaa sinne 4000rpm... Tarvii yleensä sammuttaa auto ja antaa jäähtyä et se lähtee pois... välillä lähtee ihan itestään... Ja sammuttaessa rupee käymään nätisti jälkikäyntiä... voi hyvin pöräytellä jopa 10sec itsekseen siinä...

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 13.10.2009 18:35

Hahaa :D auto toimii. kateltii tossa yhen vag asentajan kanssa tota kaasaria ja sano et tossa on sellane osa joka antaa kylmänä korkeemmat kierrokset. Ni joku apina oli sen kääntäny nollalle. Tossa kuvassa, ni siinä on sellane kuusiokoloruuvi jonka löysää ni se osa liikkuu. Et jos jollaki on ollu samanlaisia ongelmia ku mulla ni kokeilkaapa vaihtaa ton vivun asentoa.

http://img210.imageshack.us/img210/2455/pierburg2e2kuusiokoloru.jpg

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 13.10.2009 22:53

Nyt tyhjäkäynti muuttui niin että kierrokset tippuu hiljalleen 1500 kiekasta noin 900-1000 kierrokseen, siitä sitten edelleen hetken päästä noin 500 kierrokseen.
Ajossa auto sammuilee kun vaihta vaihdetta pienempään, lisäksi ajoittain nykii kovin.

Missä vika todennäköisemmin ?

Kuinka tiukalla pitäisi olla jousi automaattiryypyn sisällä ?
Onko jollain nyt räjäytyskuvaa ryypyn sisältä ?
Kuinka paljon pitäisi tulla virtaa/arvoja automaattiryypyn mustaan johtoon ?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 14.10.2009 13:37

Mulla ainakin kun oli ryypyn jousi ja sitä myöten läppä tosi tiukalla niin ei meinannu millään lähteä käyntiin. Kaasulla sai kikkailla että sai auton käyntii ja pysymää käynnissä.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 14.10.2009 18:35

Nyt auto taas toimis tossa pihal paremmin. Lievä positiivinen olo, mut kattoo nyt miten se toimii. Vika on automaattiryypyn tienoilla joka tapauksessa, kaikki muu toimii vaikka säätää en kyl niit saa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.10.2009 13:54

Kuinka tuon pull-down:n pitäisi toimia, jos se toimii oikein? Kyseessä 2E3 kaasutin.

Nostaako pull-down kylmän koneen kierroksia vain käynnistysvaiheessa? Eikös fast-idlen tarkoistus ole kanssa antaa kaasua kylmällä koneella, mutta hoitaako se ajon aikaisen extra tyhjäkäynnin?

Siitä seuraavaan kysymykseen :) Pitääkö pierupurkilla painaa kerran kaasua ennen käynnistystä, että ryyppy lähtee toimintaan?

Liekö pull-down säädöissäni jotain vikaa (kuinka pitäisi säätää?) kun todella harvoin kone nostaa kylmänä kierrokset ~3000rpm (lähtee hienosti tällöin käyntiin). Kaasua läpäyttämällä kierrokset tippuu alas. Epäilen, että pull-down on pelistä pois, koska joudun antamaan hieman kaasua, käynnistäessä kylmää konetta jos haluan nätisti käyntiin. Eli ilmeisesti pull-down on liian pienellä? Jos ilman kaasua pitäisi lähteä käyntiin.

Uutistoimittajaa lainaten: "Täh?"


LISÄYS: Sen nyt totesin, että kaasua on pierupurkin kanssa pakko näpäyttää, että ryyppy menee päälle. Eli kyllä se niin on, että pull-down ei nostata kierroksia kylmälle koneelle, koska kierroksien nosto on nyt fast-idlen varassa. Olen täten säätänyt sen kierukka jousen ajaksi maksimin, että jo viileillä keleillä on tarpeeksi fast-idleä. Minne suuntaa ja kuinka sitä pull-downin vipua säädetään?

TESTAUSTA: Ulkolämpötila 0'C. Yksi polkaisu ja starttaus. Lähtee 1-2s päästä käyntiin. Kierrokset nousee melko nopeasti 3000rpm ja pieni polkaisu tipauttaa ne ~rpm ja moottori sammuu. Uudelleen startatessa (hieman kaasua) lähtee suhteellisen hyvin käyntiin ja kierrokset jää fast-idlen varaan 1500rpm.

Mistäköhän tuo 3000rpm-->1000rpm notkahdus tulee? Tuntuisi loogisemmalta jos se tippuisi tuon fast-idlen varaan, kerta se siellä pönkittää vähän kaasua...?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 21.10.2009 2:49

Miten tuo pierburggi on kiinni imusarjassa? Miten lähtee irti

käyttäjä
-
Viestit: 141
Liittynyt: 13.4.2008 20:07
Viesti:

ViestiKirjoittaja käyttäjä » 21.10.2009 7:03

Kolme pitkää pulttia kaasarin rungon läpi.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 21.10.2009 16:55

Ilmanpuhdistinkotelon irroituksen jälkeen Irroitat
- kaksi kaasuttimen oikeassa kyljessä olevaa vesiletkua
- kaasuvaijerin
- bensa tulo- ja paluuletkut kaasuttimen etupuolella olevasta purnukasta
- maajohdon sylinterikannessa olevasta "liittimestä"
- virranjakajalle menevän alipaineletkun
- johdon kaasuttimen vasemmalla takanurkalla olevasta liittimestä
- Tonise:n kuvassa esitetyt kolme 10mm kannalla olevaa pulttia

Ei ilmeisesti ole mikään hankala homma? Toimiva kaasari lojuu hyllyssä ja pitäs pläntätä kiinni se.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 22.10.2009 17:43

Kuva

Mikä tuon ympyröidyn alipaineletkun tarkoitus on? Se on tukittu semmosella putkella ettei siellä ilma kierrä ja se on vaan irrallaan. Entäs tuo toinen ympyröitä mihin menee pultti? Toisessa kaasarissa on pultti ja siittä lähtee sähköjohto. Aattelin lyödä kuvan kaasarin kiinni ja ihmetyttää nuo kaks asiaa. Annanko olla vai onko tuolle alipaineletkulle paikka ja lyönkö sen pultin tuohon kiinni mistä lähtee sähköt?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 24.10.2009 19:06

Mikähän mahtaa olla kun käynnistyksessä pomppaa kierrokset aika korkealla ja sitten vähän ajan päästä laskee? Yhtäkkiä ajossa kans saattaa pompata ja jää huutamaan

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 25.10.2009 15:45

Mulla löytys kaasarin kyljestä yks johto mikä oli irronnu sokerin palasta... laitoin uudestaan kiinni ja ei oo sen jälkeen enää lämässy kierroksia itsekseen kesken ajon...

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 25.10.2009 16:09

Mulla kanssa nostelee kierroksia joskus lämpimälläkin koneella. Heke26: Voitko kertoa tarkemmin mikä johto? Mihin osaan tulee kiinni kaasarissa?

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 25.10.2009 20:24

Prkl, mistäpäin lähteä etsimään vikaa?

Auto on polo 86c -85 ja näin koleiden kelien myötä alkanut temppuilemaan.
Välillä pätkii ja ei tyhjäkäyntiä löydy millään, Hyvänäpäivänä ei taas mitään ihmeempää. Erittäin rasittavaa ajaessa keskustassa kun ei jalat riitä painamaan jarrua, kytkintä ja kaasua yhtäaikaa.
Bensansuodattimen vaihdoin ja se auttoi jonkinverran tuohon mutta ei vieläkään kokonaan ole vika poistunut. Myös pikaisesti katsottu kaasuttimen johdot ja letkut, päällipuolin ainakin näyttivät olevan kunnossa. Ilmansuodatin, tulpat ja sytkäosat katsottu toimiviksi.
Help me :|

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 25.10.2009 20:46

En sen tarkemmin katsonu mihin johto meni... Siinä kaasarin takana oli 2 mustaa johtoa josta toinen oli irronnu sokerin palasta... Laitoin sen siihen kiinni vaan... voin koittaa tarkemmin kattoa huomenna kun on valoisaa...

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 26.10.2009 19:16

Nyt löysin vian miksi tuo huutaa aina välillä. Elikkä 3/4 säätimen tanko työntyy ulospäin yhtäkkiä kesken ajon vaikka kone on lämmin, miksi näin? Ei tuo kylmänäkää ole ennen noin paljon huutanu, aivan kuin tanko tulisi enemmän esille kuin ennen. Mikä neuvoksi?

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 26.10.2009 22:05

^ ihan samoja ongelmia kuin Fendeliilä. Ite oon huomannu, että tekee vain kylmemmillä keleillä. Oishan tuohon kiva löytää ratkasu.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 26.10.2009 22:24

Mulla alko temppuilee ko lähin valoista ja urut auki kakkosella nii sen jälkeen alko temppuilee

edit: Kävin testilenkin ja hyvin pelas siihen asti ko löin hanat auki kakkosella niin sitten tappi työnty ulospäin ja kiekat tapissa. Vähän aikaa ajo niin laskivat taas. Pihaan tullessa sammutin auton ja käynnistin vielä nii käytti kiekat ylhäällä mutta samantien kyllä laskiki ne?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 30.10.2009 15:44

Kuva

Laitan uusia alipaineletkuja, elikkä onko väliä vaikka uusissa on pienempi sisähalkaisija?

EDIT: 3,5mm uusien letkujen halkaisija

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 30.10.2009 22:26

Ei helevatarallaa, kovemmilla pakkasilla auto toimii erittäin hyvin siihen asti kun lämpenee. Mutta heti kun on ajanu muutamia kilsoja ja moottori lämpenee niin alkaa pätkimään ja sammuilee. Auto siis 86c 1,3 polo -kasivitonen. Pääseekö ongelmasta ilman suurellisempia kaasarin virityksiä?

JiiJii
-
Viestit: 30
Liittynyt: 3.1.2007 15:28

ViestiKirjoittaja JiiJii » 30.10.2009 22:54

^^ mulla oli toi vastaava kyssäri erillisinä ja kyseessä siis sama kone, mutta golfissa. Täällähän totakin on jo käsitelty niin poistin sen. Tuossa äitimuorin "silmäterässä" auttoi kun uusin kaikki alipaineletkut. Kaasari kylläkin edelleen tuppaa jäätymään, joten tuon imuilman lämmittimen ja lämpövastuksen tutkiminen on vielä edessä.

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 31.10.2009 4:11

^^Esitän nyt vieläkin tyhmempää kuin olen, mikä se lämpövastus on ja missä se on? :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.11.2009 10:31

Ei helevatarallaa, kovemmilla pakkasilla auto toimii erittäin hyvin siihen asti kun lämpenee. Mutta heti kun on ajanu muutamia kilsoja ja moottori lämpenee niin alkaa pätkimään ja sammuilee. Auto siis 86c 1,3 polo -kasivitonen. Pääseekö ongelmasta ilman suurellisempia kaasarin virityksiä?
Tarkista ekaksi, että kone saa lämmintä ilmaa pakosarjan päältä. Oireet viittaisivat kaasarin jäätymiseen.

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 2.11.2009 0:11

Joo just eilen tarkistin ja se läppä siinä toimii ihan normaalisti että lämmintä ilmaa saa.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 2.11.2009 13:59

Mulla oli toisessa kaasarissa tuo 3/4 säädin vikana, eli työnsi tankoa ulos koska sattui ja kierrokset tämän takia vähän väliä korkealla . Noh, vaihdoin ehjän samanlaisen kaasarin tilalle ja siihen kaikki uudet alipaineletkut. Kaasari kiinni ja kone käyntii niin sama vika? Testilenkki ja pelti auki niin yhä huutaa ja vähän väliä työntää tankoa ulos.

Vanhasta kaasarista oli kyllä yks alipaineletku rikki. Elikkä mistä vikaa etsimään? Johto/Anturi? CRC:llä voisi varmaan liittimet putsata ekana. Nopeaa kun vilkaisin niin johto näytti olevan ehjä. 3/4 säätimessä kuuluu siis olla kylmänä tanko kiinni säätöruuvissa ja lämpimänä irrallaan?

Pitää vielä tutkailla mutta samaa tekee tankoa työntelee ihan miten sattuu ulos ja sisään.

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 2.11.2009 15:39

^ Kuten mainitsin jo niin mulla oli samanlaista ongelmaa. Vaihdettua tuli toinen vahatermari varaosa kaasarista, letkut uusittiin ja katottiin sähköt kuntoon. Esimerkiksi lämpöaika venttiilille ja kaasarin etupuolella olevalle osalle ei tullut virtaa. Vaikea sanoa mikä tuon ongelman tarkalleen aiheutti, mutta nyt auto on toiminut ihan hyvin.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 2.11.2009 20:44

Johto oli poikki kun ei virtaa saanut vai? Vahatermostaattikin pelaa. No täytyy alkaa noita johtoja vilikuileen

EDIT: Teksteistä lainattu "Lämpö-aika venttiilille tulee virta suoraan virtalukolta sulakkeen S18 kautta "virrat päällä" –asennossa" elikkä tarkastin sulaketaulun ja tämä S18 15 amppeerin sulakehan sieltä oli poksahtanut. Huomenna vaihtoon ja kokeilla auttaako mitään.

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 2.11.2009 21:57

No ei vissiin ollu johto poikki, mutta auto on tekniikanvaihto ( En ole itse toteuttanut) ja viritykset olivat sen näköiset, että ei ihme jos ei virtaa tullut. Muistaakseni ainakin yksi maa puuttui kokonaan. Nyt osille ainakin tulee virtaa ja tuntuu toimivan.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 2.11.2009 22:14

Aivan. Pitäiskö jotakin tapahtua kun vetasee lämpö-aikaventtiilin sähköpiuhan irti? Nimittäin kun nappasin irti niin mitään ei tapahtunut

RapSu
-
Viestit: 35
Liittynyt: 31.3.2009 18:38

ViestiKirjoittaja RapSu » 2.11.2009 23:20

En ole nyt kokeillut tuota sen jälkeen, kun sain nuo jotenkin toimimaan :D Sellainen mielikuva on, että mitää muutosta ei tapahtunut kun annoin venttiilille virtaa toista kautta, kun oikeita piuhoja pitkin ei jostain syystä virta kulkenut.

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 7.11.2009 11:51

Kuva

En tiedä toimiiko kuva linkitettynä facebookista, mutta tossa kuvassa on Pierburg 2E3 -kaasari, jossa se kaasarin läpän palautusjousi on niin kuollut ettei läppä sulkeudu "melkein kiinni" asentoon ollenkaan. vaan on kokoajan auki.

Jos joku on joskus sen jousen korjannut, tai tehnyt jonkun patentin niin vois kertoa. Etualalla kuvassahan näkyy toi ryypyn boksi ilmeisesti, jonka sisällä on se kierrejousi. Sen takana kaasarin kyljessä on niitä ohuempia ja pienenpiä jousia kaksin kappalein, jotka säätelevät ilmeisesti sitä läppää ja sen avautumista kaasua painettaessa.

Nämä kaikki viat aiheuttavat sen, ettei meinaa pysyä käynnissä/lähteä käyntiin aluksi ollenkaan, ja sitten taas lämpimänä sammuilee randomisti valoihin tai aina kun kytkimen painaa pohjaan. Käyntiin sen toki saa sillä, että avaa ilmanputsarin kannen ja painaa sormella sen läpän kiinni, mutta ei se kovin pitkä ilo ole. Välillä taas toimii kuten normi auton kuuluukin, mutta enemmän se vittuilee kun toimii...:)

Miten muuten ton säädön kuuluu toimia tossa ryypyssä, kun yläpuolella on yks ruuvi, ja alapuolella pari, niin mitä tapahtuu jos sitä kääntelee eri asentoihin, eli mihin se vaikuttaa?
Ja onko toi pieni säiliö joka näkyy kuvassa oikealla taaempana niin bensan välisäiliö tms? Ja nämä mustat kaksi möykkyä (oikealla ja vasemmalla) jotain alipainepaskoja? :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2009 16:28

Oikealla on välisäiliö, jonka kautta ylijäämäbensa kiertää takaisin tankkiin. Oikeanpuoleinen alipainekalvo kääntää kaasarin kakkoskurkkua, sitä ei mikään muu ohjaakaan. Aukeaa siis kiihdytyksissä tarvittaessa. Muuhun en osaa vastata.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 7.11.2009 17:32

Vasen musta möykky on ns. "pull down-rasia". Vaikuttaa kylmäkäynnistykseen.
Kysymysmerkityn letkun pää taitaa olla se, joka tulee ilmanputsarin kotelon pohjassa olevaan oranssiin rasiaan.
Viimeksi muokannut jii_bee, 8.11.2009 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 8.11.2009 15:12

Sain sen toimimaan nyt kunnolla. Käsiryyppy tarvis asentaa.

Laitoin jeesusteippiä siihen lämmitysputkeen joka lämmittää kaasaria. Oli aika repeillyt ja samalla säädin kuvassa etualalla näkyvän rikastinläpän säädön täysin vasemmalle, eli avasin kolme ruuvia - käänsin ja kiristin takaisin. En sitten tiedä onko se sammuminen ja muu pätkiminen johtunu tosta putkesta mutta nyt tuntuu lämpimänä pelaavan kuten kuuluu.

Kysymysmerkin tarkoitus oli osoittaa tota bensan välisäiliötä, eikä suinkaan sitä alipaineletkua...:)

Jäädään mielenkiinnolla odottamaan kuinka kauan toimii.

Onko muuten joku asentanu tollaseen 2E3:een käsiryyppyä? Onko iso homma, ja miten tehdään?

Ps. Kuvat ois kivat.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 8.11.2009 22:32

Mitäs vois olla vikana kun kierrokset liian alhaiset ? Yleensä noin 900 eli ok, mut ajoittain eli kun riittävän kauan ajaa niin laskee arviolta 600-700 kierrokseen. Koko auto tärisee. Taitaa myös kuluttaa aika röyhkeästi bensaa.

Kaiken pitäis olla kunnossa, säädöt on ohjeen mukaan, jouset ja letkut on ehjät. Joku alipainevika olis mun arvio kun muutakaa keksi.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.11.2009 23:15

Agee: Tuli annettua virheellistä infoa edellisessä postauksessa. Kaivoin hyllystä Haynesin Polo 82-90 korjausoppaan ja tarkistin asian:
Rikastinläpän säätöä ei suoriteta rikastimen kantta kääntämällä.
Kannen ja kaasuttimen rungon merkkien tulisi olla kohdakkain (eli varmaankin siinä kohtaa missä se postaamassasi kuvassa on)
Haynes ohjeistaa rikastinläpän säädön seuraavasti:

Choke valve gap

To check choke valve gap the choke cover must be removed. Move the throttle valve and the fast idle cam so that the adjustment screw is against the highest cam stop.
Push the choke valve operating rod fully towards the adjustment screw (and pull-down unit), then check the choke valve-to-barrel clearance using a twist drill as a gauge.
If necessary turn the adjuster screw as required to provide the specified choke valve gap.

Sama huonosti suomennettuna ja selvennettynä:

Irroita rikastinkannen (jota käänsit) kolme ruuvia sekä kansi.
Avaa kaasua niin että nopean joutokäynnin säätöruuvi jää nojaamaan hammaslevyn korkeimpaan pykälään.
Hammaslevy on muistaakseni jousikuormitteinen, löytyy rikastinkotelon alta.
Tämän jälkeen työnnät pull-down yksikön / rasian käyttötankoa kohti alipainemötikkää ja tarkistat rikastinläpän välyksen.

Pull-down on osa 30, säätöruuvi sen tangon päässä oleva kuusiokoloruuvi. Toinen kuva pull- downista säätöruuveineen.
Ruuvia pyöritetään kaasuttimen rungossa olevan reiän kautta.
Rikastinläpän välys tulisi olla 2.4 +/- 0.2 mm.

Haynesin oppaasta löytyy ohjeet myös pull-downin testaamiseen ja oikeastaan kaikki kaasuttimen tarvitsemat huolto-ohjeet.
Alfamereissä niistä ei ole kuin murto-osa.

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 9.11.2009 23:25

Oukkei, eli siis mitä helvettiä. Tajusin kyllä mitä tossa tarkotettiin, mutta mitäköhän haittaa siitä nyt on ollut et se ryypyn kotelo on ollut päin persettä? Se käy ja kukkuu ku enkeli (lämpimänä) ja kylmänä sammuilee joka kolmas metri.

Ennen viime säätöä se teki sitä kylmänä JA lämpimänä. Tosin nyt huutaa kyllä tyhjäkäynti lämpimänä jossain 1000+ kierroksilla. Olisiko sillä vaikutusta tähän ryyppykotelon säätöön.... VITUN pierburg! :)

Täytyy ottaa huomenna tallipäivä jaa saada se toimimaan vihdoin niinku kuuluu...

Kuva

VROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM! (kööh put put köööh...!!)

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 10.11.2009 0:45

Tosin nyt huutaa kyllä tyhjäkäynti lämpimänä jossain 1000+ kierroksilla. Olisiko sillä vaikutusta tähän ryyppykotelon säätöön....

Voipi olla. Ryypyn jousi taisi olla yhteydessä siihen sakaralevyyn ja nyt säätöruuvi mahdollisesti nojaa johonkin sen pykälistä. Kaasuläppä on hieman raollaan > tyhjäkäynti korkealla (?).

Älysin vasta nyt tämän alkuperäisen vikakuvauksen:
agee kirjoitti:Nämä kaikki viat aiheuttavat sen, ettei meinaa pysyä käynnissä/lähteä käyntiin aluksi ollenkaan, ja sitten taas lämpimänä sammuilee randomisti valoihin tai aina kun kytkimen painaa pohjaan. Käyntiin sen toki saa sillä, että avaa ilmanputsarin kannen ja painaa sormella sen läpän kiinni, mutta ei se kovin pitkä ilo ole. Välillä taas toimii kuten normi auton kuuluukin, mutta enemmän se vittuilee kun toimii...:)

Kuulostaisi aikalailla samalta kuin meikäläisen leasing-Coupen kanssa. Piti uusia tuo pull-down ja virranjakajan alipainesäädin ennen kuin vittuilu loppui. Samalla tuli perehdyttyä 2E3:n sielunelämään melko perusteellisesti, joskin ihan kaikkea ei enää ulkoa muista.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 11.11.2009 11:18

Miten tuota vahatermostaattia voi säätää ettei olisi kierrokset niin korkealla kylmänä?

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 11.11.2009 16:37

Eihän vahatermostaattia voi säätää ? Sehän toimii täsmälleen lämpötilan muutoksen mukaan. Jos se on rikki, uusi tilalle tai joku patentti mitä täälläkin on paljon harrastettu. Motonetis maksaa uusi noin 60e. Oletko todennut että se toimii ? Irtonaisena kaataa kuumaa vettä ja sitte kylmää, niide mukaa pitäis se tappi siinä liikkua.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 11.11.2009 17:10

Sai sitä näköjään jotenki säädettyä. Kuusiokoloruuvi kyljessä. Löysäsin sitä ja "säädin" niin tyhjäkäynti laski vähän, tiedä sitten minkä säätö tuo on mutta vahatermostaatin jousen kyljessä tuo oli. Kuinka kauan teillä kestää että tippuu kierrokset kylmänä normaaliksi? Miten muuten tuo tyhjäkäynnin säätö tapahtuu?. Mulla on 3/4 säätimen ja sen ruuvin välissä rako, eli pitäisikö olla yhdessä kuumalla koneella? Pyörittelin sitä 13mm pulttia niin oikeastaan mitään ei tapahtunut.

Tiedä sitten onko kierrokset ees korkealla kun ei ole kierroslukumittaria. Aika hiljaiselta tuo kyllä kuulostaa kun lämpeää ja vahatermostaatti lähtee pois pelistä. Mutta aika helposti tuntuu lähtevän tuo vahatermostaatti mukaan nyt ko kelit viilenteny, ei tarvi kauan auton seistä niin kierrokset korkealla.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 16.11.2009 16:12

Tuli mieleen noista heittelevistä kierroksista, olenko oikeassa kun kierrokset heittelee tyhjäkäynnillä 1000-700 välillä, että se on alipainevika ? Ja kun vaihdetta vaihtaa meinaa sammua kylmänä + nykii helvetisti.

Tuntuu vastus ajaessa, nykii. Eli olisko niin että ei mene alipainetta koko ajan, vaan ottaa esim. ilmaa välistä jostain ja kurkku sulkeutuu ? Kierrokset menee aaltomaisesti koko ajan. Jos se sais alipainetta oikean määrän koko ajan, käyntihän olisi tasaista.

Kaikki letkut on ehjiä ja myös kumilaippa on ehjä kaasarin alla, ainakin mitä sen kokeilin.

Tämä alipainerasia vai 3/4 säädin sitä kurkkua nyt pääasiassa liikutti ?

Paljon lämpöaikakytkimen rikkoutuminen vaikuttaa ajossa ?

Rwever
-
Viestit: 7
Liittynyt: 7.11.2009 19:03

ViestiKirjoittaja Rwever » 17.11.2009 3:33

Omassa kaasarissa on ainakin sen verta erilaiset oireet, etten osannut suoraan yhdistää yleisimpiin vikoihin. Kirjailen tähän nyt omia huomioita kaasarin 'ominaisuuksista'

-Käy rikkaalla
-Korkea tyhjäkäynti, n. sama kaikissa lämpötiloissa
-Jälkikäyntejä
-Lähtee ensimmäisellä pyöräytyksellä käyntiin, ellei sitten ole sammuttaessa jälkikäynyt, jolloin saa hiukan sahata
-Nykiminen pintakaasulla ajaessa, sytytysosien vaihto vähensi/loppui kokonaan.
-Kylmänä/haaleana kiihdyttäessä tulee eloton kierrosalue, saa antaa enemmän kaasua
-Hyvinkin hitaan ajamisen yhteydessä tyhjäkäynti tipahti alas, niin alas että alkoi sammuilemaan, kotio ajaessa 80km/h nyki hyvin paljon. Kotona kun ihmetteli aikansa H. Moilasena ja lähti ajamaan uudestaan oli palannuti normaaliksi.
-Ilmanputsari on törkyinen, se siis on kuristava ja sitä kautta rikastava.
-Ryyppyläppä ei ole kuumana täysin auki, lisäksi läppä liikkuu runsaasti, saa ilman vastustusta kuumana auki kokonaan, sekä väännetyksi kiinnemmäs, en kokeillut saako kokonaan kiinni. Kylmänä läppä on kokonaan kiinni

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2009 20:08

-Hyvinkin hitaan ajamisen yhteydessä tyhjäkäynti tipahti alas, niin alas että alkoi sammuilemaan, kotio ajaessa 80km/h nyki hyvin paljon. Kotona kun ihmetteli aikansa H. Moilasena ja lähti ajamaan uudestaan oli palannuti normaaliksi.
Tarkista ensiksi lämpimän ilman saanti pakosarjalta, oireet ainakin sopisivat kaasarin jäätymiseen.

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 5.12.2009 9:27

Jaaha. Pierpurg toimii jotenkin, mutta emäntä oli saanut eilen kaasun jäämään hirteen...

Onko tollasia jousia kuin http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E3spareslist.GIF ton kuvan oikea alakulmassa, osassa 35. Eikö se mahda palauttaa kaasupolkimen?

JA MILLÄ TOTA JOUSTA ON KORVATTU?!

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 5.12.2009 19:25

tai nyt asiaa tutkittuani tarkemmin, MILLÄ TOTA KAASARIA ON KORVATTU?

ja mistä niitä saa, missä niitä on, mulle heti yks. meni vittu hermo pierupurkkiin...

Kuva
ei viittis millään jättää seisomaankaan :)

-Tom-
-
Viestit: 96
Liittynyt: 28.2.2008 11:48

ViestiKirjoittaja -Tom- » 9.12.2009 15:23

Osaako kukaan sanoa mistä saisi 2E2-seen tiiviste/korjaussarjoja? Ilmeisesti Motonet yms. paikoista turha hakea?

käyttäjä
-
Viestit: 141
Liittynyt: 13.4.2008 20:07
Viesti:

ViestiKirjoittaja käyttäjä » 9.12.2009 17:19

Mulla on korvauskaasuttimena Weberin 32 34DMTR sovitelaipan kanssa ja käsiryypyllä.
Toimii kuin unelma ja säädöt saa kohalleen suuttimilla.
Autohan on kakkis -89 1,6l.
Kaasariin tulee kiinni ryypyn vaijeri,kaasuvaijeri,bensaletku ja yksi alipaineletku.
Suosittelen jos sattuu löytymään jostain.
Itse löysin tämän palstan kautta.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.12.2009 19:10

Osaako kukaan suositella pks tai nurkilla sijaitsevaa kaasutinhuoltoa, omasta vermeestä pitäs kaasutin kunnostaa ja google tarjoaa pitkälle eioota

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 13.12.2009 10:56

Nyt sain pierburgin tilalle toisen. Tyhjäkäynti on täysin kateissa.

TheJAKIS
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.12.2009 21:51

pierupurkki

ViestiKirjoittaja TheJAKIS » 27.12.2009 21:57

itse olen sitä mieltä et jos autossa on pierburgin kaasari niin käynti viät saa korjattua sillä kun avaa siitä päältä 3 pulttia, ottaa kaasarin nätisti käteen jonka jälkeen viä sen lähimpään puristimeen ja tekee siitä pannukakun tai myy hölmöllö amikselle ja ostaa tilalle weberin..
Käynti ongelmissa kannattaa myös kattoo kaasarin ja imusarjan välinen laippa. jos ei ole ikinä vaihettu niin voi näyttää aika irvistelevältä

ncm
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 1.1.2010 19:53

2e2 kaasuttimen nopea joutokäynti ongelma

ViestiKirjoittaja ncm » 1.1.2010 20:21

2e2 kaasuttimen nopea joutokäynti on kylmänä todella lyhyt. Kierrokset nousevat kylmällä kelillä 2800 rpm mutta tippuvat muutamassa sekunnissa 400-600 rpm ja auto tahtoo sammua, jos kaasua ei annostele kaasupolkimella. Muita ongelmia ei juurikaan ole (esim. nykimistä tai muuta ei esiinny). Polttoaineen kulutus on lyhyessä ajossa (5-7km) ehkä hieman suurehko noin 12,3 L /100km.

Uusia osia: kumikurkku, muutama sähköjohto, harmaa anturi ja vahatermari.

Aliapaineletkut ovat ehjiä ja katsottu läpi. Kierrokset nousevat kuumallakin koneella 3000 rpm lukemiin, kun kaasuttimesta nykäseen jonkun alipaineletkuista pois. Nopean joutokäynnin kierroksia säätelevä tappi nojaa kaasuläpän osaan ja liikerata on noin 6,5mm (kylmä/kuuma kone).

Miten ongelman voisi korjata?

opelsucks
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.2.2006 10:18

kylmäkäynnistys pulma

ViestiKirjoittaja opelsucks » 4.1.2010 19:09

itelläni on tuon 2e2 kanssa ongelma kylmäkäynnistyksessä,saa sahata aina tovin käyntiin,kun käynnistyy käy nopeaa joutokäyntiä n.3 sekuntia ja sammuu.Tuossa tutkittua huomasin et kaasarille ei mee sähköjä ollenkaan,maajohto on ainut.Mut ei kyllä tulipellin luota irtonaisia johoja löytynyt.Eli mitenkäs nuo pitäisi toteuttaa jos uudet johdot vetäisi sulakerasialta?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa