Kylmäkäynnistysyrityksen jälkeen ei enää sahaa eikä naksu?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

Kylmäkäynnistysyrityksen jälkeen ei enää sahaa eikä naksu?

ViestiKirjoittaja Silppuri » 6.1.2016 18:21

Kuva

VW Golf Variant Mk3 1995 1.9TD

Nyt kun tuli nämä mukavat pikkupakkaset, seurasi myös ongelmia. Yritin aamulla käynnistää konetta kylmänä, ja se sahaili muutaman kierroksen kunnes lopetti. Sitten yritin uudelleen, mutta ei sanonut enää mitään.

Hinattiin auto lämpimään talliin ja laitoin akun lataukseenkin siellä. Kun yritin sitten käynnistää sitä siellä, niin ei inahtanutkaan: hehkuttaa, mutta kun yrittää startata, ei solenoidikaan naksahda. Eikä siis sahaakaan. Mikä neuvoksi? Onko tuo solenoidi nyt hajalla vai kannattaako katsoa jotain muuta ennen kuin vaihtaa?

Lähti käyntiin mäkistartilla, mutta kun sammutin niin siihen se taas jäi: ei pysty starttaamaan. Kokeiltiin toisella akullakin, mutta ei vaikutusta.
Viimeksi muokannut Silppuri, 13.1.2016 19:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2016 18:27

Sitten vaan startilta jännitteitä mittaamaan mihin asti sähkö tulee ja uusia johtopäätöksiä tekemään.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 6.1.2016 18:48

Virtalukon pohja ? Heräte irti startilta ?

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 7.1.2016 8:22

Jees, pitääpä kattoa noita. Toivottavasti ei oo virtalukon pohja, sen vaihtaminen on suoraan sanottuna perseestä.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 7.1.2016 11:11

Kannattaa katsoa myös, että moottorin maakontakti on kunnossa samalla kun startin virtapuolta tutkii.

Toisaalta, voisihan kyseessä olla klassinen immobilizer-vikakin, jos solenoidi ei avaudu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2016 11:25

Jos olis ajonesto niin ei lähtisi hinaamalla.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 7.1.2016 13:24

Eikös akusta voi vetää suoraan virrat solenoidille ja testata tätä kautta toimivuutta? Muistelisin ainakin, että joku on tehnyt näin. Olisiko kellään ohjetta tähän?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 7.1.2016 13:26

H. Jormalainen: Totta! En ajatellut asiaa tarpeeksi tarkkaan. Mutta mutta, tarkemmin ajatellessa tulee mieleen, että solenoidin on ollut pakko toimia, kun on mäkistartilla käynnistynyt.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 7.1.2016 13:35

Eikös akusta voi vetää suoraan virrat solenoidille ja testata tätä kautta toimivuutta? Muistelisin ainakin, että joku on tehnyt näin. Olisiko kellään ohjetta tähän?


Onnistuu ihan kun kiilaat ruuvimeisselin tms. metalliobjektin siihen startin perseeseen tulevien napojen väliin. Siihen paksumpaan pitäisi tulla koko ajan sähkö joten siitä saa solenoidillekkin kipinää.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.1.2016 15:32

Ajonestolaite ei tietääkseni ole mitään osuutta startin toimimiseen eikä starttimoottorin solenoidilla mäkistarttiin.

Solenoidin toiminnan voi testata tuomalla sopivaksi katsomallaan tavalla +12V solenoidin herätenapaan.
Ja itse starttimoottorin toiminnan lyömällä solenoidin päästä ne kaksi isoa liitintä yhteen sopivalla metalliesineellä.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 7.1.2016 17:22

Joo, mun ymmärtääkseni ei tarvitse olla edes starttimoottoria koko koneessa, jos haluaa startata auton mäkistartilla. Ajonestoa tossa rakkineessa ei ole.

pete73, kiitti ohjeista. Katson lauhemmilla keleillä, josko uskaltaisi sorkkia sinne.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 8.1.2016 7:26

Sori, ajattelin sammutinsolenoidia, en startin solenoidia.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 8.1.2016 20:44

Jos ei kuulu selkeää naksahdusta startatessa, niin veikkaisin "apusolenoidia", en ko autoa niin hyvin tunne, että onko se startin kyljessä vai kojelaudan alla releen muodossa.

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 8.1.2016 20:57

Startin kyljessä

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 9.1.2016 8:33

Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että en tarkoittanut itse startin solenoidia, vaan sitä "apusolenoidia" millä ohjataan startin solenoidia.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 13.1.2016 19:39

Päivitystä: yritin yhdistää solenoidin navat ruuvarilla, ja kipinöikin mukavasti mutta startti ei pyöri. Hakkasin starttia sen jälkeen aika lailla nivelvääntimellä, mutta ei vaikutusta. Kai se on startti sitten sökönä.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 14.1.2016 9:04

Mikä on tämä jaben mainitsema apusolenoidi? Eikös herätevirta tule solenoidille ihan suoraan eikä minkään releen kautta?
Itse asiaan. Rikkonaiseltahan tuo kuullostaa, jos kytkentä tehty oikein. Mittasitko tuleeko siihen herätepiuhaan virtaa?

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 19.1.2016 21:40

En ole varma onko ko autossa sellaista.
Tuollainen löytyy isommista starteista/moottoreista, sen tarkoitus on suojata solenoidia ohjaavaa laitetta (ohjainlaite uudemmissa), iso solenoidi kun ottaa paljon virtaa.
Olen tekemisissä enemmän isompien moottorien (+8L) kanssa, niin sieltä tuo jää mieleen.
Eli solenoidia ohjataan releellä ja relettä ohjataan virtalukolla/ohjainlaitteella. Johtuu täysin tuon solkun kelan vaatimasta virrasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.1.2016 21:45

Valittavan vähän VW on käyttänyt releitä. Luotto virtalukon pohjaan on ollut perinteisesti kova...

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 21.1.2016 11:37

Omassa 700 Pollen mönkkärissä oli startti niin kulahtanut että se ankkuri mikä siellä pyörii oli päässyt ottamaan runkoon kiinni. Hetken jaksoi starttailla todella nihkeästi, sitten ei pyörähtänyt kuin ehkä puoli kierrosta kerrallaan ja lopulta ei pyörinyt enää ollenkaan. Eli kai se starttikin voi olla kunnolla mäsänä, irti vaan ja tutkimaan.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 21.1.2016 17:55

Tuollasestahan on niin helppo napata startti vaikka irti ja ruuvipenkkiin testaamaan.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 25.1.2016 20:10

Testailin tänään herätevirtaa: virta kulki startin liittimeen avainta käännettäessä.
Otin startin nyt irti ja haen uuden huomenna Motonetista.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 27.1.2016 6:14

Motonetissa on nyt muuten sunnuntaihin asti tarjouskampanja: yli 100 euron ostoksista 10 euroa pois. Hyvään aikaan meni startti rikki :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2016 10:33

Ja mittasit siis ihan startin liittimestä, etkä vaan solenoidilta?

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 27.1.2016 13:10

Juu, startin liittimestä.
Nyt on sisällä uus startti ja kone pärähtää käyntiin ku vuonna 1995.

On muuten varsin hieno ilma korjailla autoa parkkipaikkaähistelynä!

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 27.1.2016 15:58

Mikäs sen parempaa :D varsinkin kun onnistuu siinä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa