Octavia mk1 1.9 AGR/ALH tyhjäkäynti jarruttaessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

aliasJ
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.5.2011 17:35

Octavia mk1 1.9 AGR/ALH tyhjäkäynti jarruttaessa

ViestiKirjoittaja aliasJ » 7.11.2015 20:42

Eli autona -98 vuoden mk1 Octavia, koneena tuo 90hv 1.9 Tdi.
Ongelma on seuraavanlainen; käynnistyksessä tai normaaliajossa ei ole mitään ongelmaa, mutta aina välillä jarruttaessa esimerkiksi risteyksiä lähestyttäessä ja samanaikaisesti kytkinpohjassa tyhjäkäynti alkaa oudosti "rätäjämään", eli ihankuin käymään nopeammin ja epätasaisesti. Kuitenkaan korissa ei tunnu värinää moottorista.

Kun auto on pysähtynyt vaikkapa valoihin niin heti pian tyhjäkäynti palaa ennalleen normaalin kuuloiseksi eikä taas häiritse ennen uutta kytkinpohjassa jarrutusta. Tyhjäkäynti ei siis humppaa tai vaella, vaan jotenkin se alkaa käymään nopeammin ja epätasaisen kuuloisesti. Mietin että voisiko ongelma liittyä jotenkin alipainepumppuun, siihen meneviin letkuihin ja jarrun pääsylinteriin?

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 7.11.2015 21:28

Onko autoon asennettu hubbabubba boksia tai evryä? Kuulostaa siltä että IQ arvo on liian pienellä.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.11.2015 9:33

Tästä on ollut juttua aiemminkin, tuon sukupolven ecuissa softabugi joka ilmenee kun pumppu ei ole enää uudenveroinen.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=171895

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 8.11.2015 13:05

Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuo IQ arvo ennen kuin koko autoa alat purkamaan edellä mainitusti... Lämpötila anturi vika voi tehdä tuon myös, se vikaantuessaan muuttaa IQ arvoa. Tämä on omakohtainen kokemus asiaan.

aliasJ
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.5.2011 17:35

ViestiKirjoittaja aliasJ » 10.11.2015 6:33

Auto on vakiotehoinen, mitään virityksiä tai muutoksia ei ole asennettu.
Minulla ei ole softia käytössä, eli tuota IQ arvoa ei ilmeisesti oikein pääse ilman sellaista tarkastamaan. Mites tuon lämpötila-anturin voi testata, onnistuuko yleismittarilla?

Luin myös tuon viestiketjun paljon ajetusta pumpusta ja ecu-virheestä tuon ikäisissä autossa. Taidan tarkistaa vielä kuitenkin tuon apulaitehihnan kiristimen toiminnan sekä laturin vapaakytkimen toiminnan. Kuinka kireällä tuon iskarin tulisi pitää hihnaa, tunteeko ihan kädellä painettaessa?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 11.11.2015 18:35

Ajanu parilla mk1 1.9tdi octavialla.. 90 ja 110hp versioilla.. molemmissa sama vika. lämpötila-anturi vaihdettu kummassaki sen hajottua mutta tuo vika ei muuttunu mihinkään. Ajettu sellasenaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa