Golf ”pörisee” putkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Wester » 29.10.2015 20:04

Kyse on 190tkm ajetusta Golf Variant 2.0 TDI Commonrail DSG vm.-2009:stä johon nyt tuntuu iskevän vika toisensa jälkeen.
Nyt on alkanut ilmaantumaan sellaista vikaa että käynnistyksen jälkeen kone käy ikäänkuin ”putkeen”, eli ikäänkuin sytkä olisi bensakoneesta myöhäisellä. Samalla autosta on alavääntö kateissa. Voi loppua heti startin jälkeen tai vasta esim.30km:n ajon jälkeen.
Pirusti ”polkemalla” sen saa yleensä loppumaan, mutta nyt on alkanut ilmestymään myös kesken ajon jos hetki seistään hetki tyhjäkäynnillä.
EGR tsekattu ja puhdistettu, jonka jälkeen tuntui hetken että vikaa ei tulisi, mutta taas palautunut ennalleen.
Silloin kun ”pörinä” loppuu puhtia on kuin ennenkin, ei syö öljyä ja kaikki toimii muuten ok niin kuin pitääkin. ”Pörinä” kun iskee päälle, alavääntö katoaa, mutta maksimitehoon se ei vaikuta? Mitään vikakoodeja ei tule.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 29.10.2015 21:29

Pot..leissaan voisi arvata, että kone yrittää regeneroida. Mitä siellä oikeasti on? Aiemmassa viestissä oli putkisto muutettu ja ohjelmoitu tjsp.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.10.2015 15:24

Alipaine vuotaa, tsekkaa esim egr jäähdyttimen alipainerasia. Tai irroita se öljy suodattimen päällä olevan sähkösolkun liitin niin ei mene alipaine kellolle.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 31.10.2015 16:10

Tuo pörinä ja alaväännön puuttuminen tulee yleensä sillon ku kone alkaa polttamaan hiukkasloukusta nokea pois. Sitten jos se tarpeeksi monta kertaa epäonnistuu niin asiasta kerrotaan merkkivalolla mittaristossa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 31.10.2015 16:48

Kuinka pahasti alavääntö on pois? NS puhditon vai hieman laiska vaan?

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

ViestiKirjoittaja Wester » 1.11.2015 1:03

Siis hiukkassuodatin tyhjennetty ja ohjelmoitu Karalalla, eli kyse ei varmastikkaan ole siitä että kone yrittäisi regeneroida? Mitään vikavaloja ei syty, eikä vikakoodeja tule.
Täm’ teki samanlaisen ”tempun” keväällä kun auto seisoi hieman pidempään, mutta ”pörinä” loppui muutaman päivän ajon jälkeen äkisti. ja on pysynyt poissa näihin päiviin asti.
Alavääntö on selvästi heikompi kuin ”normaalitilassa”, mutta ei kuitenkaan limp modeen verrattava ja kun kierrokset nousevat +3500rpm, kone ”kiekaisee” aivan normaalisti.
Pakoäänet ovat kuitenkin häiritsevän kovat ja aika ”nolot” kaupungilla liikkuessa.
EGR tuossa irroitettiin ja tsekattiin, mutta siellä kaikki ok, eikä pahasti edes likainen.
EGR:n ja sammutusläpän välinen tiiviste oli vuotanut, mutta tasot hiottiin matalammiksi ja laitettiin uusi tiiviste, joten nyt ei vuoda tulevaisuudessakaan.
EGR kuitenkin puhdistettiin huolella ja tsekattiin rattaat jotka olivat ok(muutama vesihelmi kyllä löytyi venttiilin turbon puolelta?).
Tämän jälkeen kun auto käynnistettiin, kevi 2-3sek ”pörinallä” ja alkoi ilman polkemista käymään normaalisti.
Seuraavana päivänä taas ”pörinä” jäi päälle”, mutta muutama täyskaasuveto ja taas mentiin ihan normaalisti seuraavaan sammutukseen asti.
Eli taas uudelleen käynnistyksessä ”pörinä” päällä, kunnes taas polkemista,jne,jne.
Silloin kun vika on päällä, on väännön ja tehontuotto todella on/off, eikä vedättäessä normaalia turbon vihellystä/”suhinaa” ole kuultavissa lainkaan. pakoäänet ovat todella kovat kun vika on päällä ja kone aivan hengetön alle 3500rpm, jonka jälkeen potkaisee kerralla kuin tykin suusta.

Ei kuitenkaan nykimistä ja auto käy tyhjäkäynnin normaalisti, vaikka senkin kovemmalla pakoäänellä. Että mitähän tämä nyt sitten taas?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 1.11.2015 6:05

Egr kannattaisi "tulpata", jos se on ohjelmoitu pois.
Laita tiivisteen paikalle peltilätkä.

Toinen juttu, pääsetkö katsomaan vcds:llä turbon ahtopaineen säätimen toimintaa?
Vikakoodi toki pitäisi tulla, jos säädin ei liiku normaalisti.

EDIT:
Onko g450 paikallaan, meneekö sen letkut jonnekin? Jos menee, käytä letkut irti ja puhalla paineilmalla puhtaaksi.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 1.11.2015 19:11

Imusarja läpät ei toimi.

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

ViestiKirjoittaja Wester » 31.1.2016 23:52

Edellisen arvaus/tieto imusarjan läpistä oli oikea.

Eli tämä ongelma jo ehtikin kroonistua, mutta sillä nyt ollaan menty kun muuten on toiminut vaikka alaväännöt kateissa on ollutkin ja tuohon ”putken pörinään” on jo ehtinyt tottua.
Nyt vain alkoi lyömään nilkutusta siihen tahtiin että homma oli tehtävä (antoi vikakoodiksi lopulta myös under boostia, EGr kierrätystä ja lopulta tuosta läppämoottoristakin.
”Äkkipoika” olisi epäillyt jo turbon loppuneen, mutta onneksi tässäkin vika oli muualla.
No, imusarhjan läppävikahan se lopulta oli, jossa läppäakselia käyttävä moottori oli jumittunut kokonaan aukiasentoon. Eli näistähän systeemit kuluu niin että läppämoottorin vipu pääsee kääntymään ”yli niskojensa”, eikä vedä läppiä enään kiinni lainkaan.
Ei muuta kuin läppämoottori kolmella torxilla irti ja läppävivun alle kiereytetty 5mm:n reikä johon kuusiokoloruuvi stoppariksi niin että vipu ei enään pääse käänytymään ääriasentoonsa(eli taas vanhassa nollakohdassa ja pysyy, eli tämä vika ei enään toistu, kuten olisi uuden imusarjan myötä joskus taas tapahtunut).
Näihin myydäänkin jotakin alumiinista ”patenttipalikkaa”, mutta meneehän tuo noinkin.

Nyt toimii, eli alavääntö sitä mitä pitää(maksimitehoahan tässä olikin ihan normaaliisti) ja auto taas hiljainen.
Aikoinaan muutamia vastaavia laitteita ajaneena väitän että ainakin parissa ollut ihan sama vika päällä. Alhaalta hengetön ja vasta ´3500rpm alkaa olemaan vetoa.
Kunnossa ollessa vetää kyllä todella alhaalta varsin mukavasti.
Naftaakin näyttäisi menevän ainakin 1/2-litraa vähemmän, mutta voi mennä vieläkin vähemmän, sen verran ”pintakaasulla” taas kulkee.

Eli tämän voi tsekata nopeasti niin että kun kaveri vääntää virrat päälle, katsoo itse silmä kovana että läppämoottori käy ääriasennoissaan ja jos mitään ei tapahdu, stopparin rakenteluun.

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

Re: Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Wester » 9.3.2016 13:27

Ei kolmea ilman neljättä....
Eli ”pörinäongelmat” ja alakierrosten voimattomuus ovat pikkuhiljaa palanneet ja nyt sytyttää vikavaloa kun vauhtia on yli 100kmh ja/tai 1800-2200rpm kierroksia kun tarvittaisiin vääntöä.
Vikakoodina 0299 ”underboost”.
Turbon sähkö/alipainekello ilmeisesti tiensä päässä, koska kello selvästi alipaineistaessa vuotaa.
Löytyykö Suomesta näitä kelloja vai pitääkö turvautua Ebayn tarjontaan?
Entä onko tähän Cr koneeseen jotain helppoa keinoa saada turboon MrMusclet sisään?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2016 15:29

Merkkiliikkeestä korjaussarja, asennuskin hoitunee siellä helpoimmin.

Joku vasta Skodaan teetätti säätimen vaihdon VW:n puolella, olisko ollut 4-500 eur homma.

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

Re: Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Wester » 9.3.2016 19:35

Saako merkkiliikkeestä siis todellakin ”korjaussarjaa”, eli todennäköisesti ko.kelloa irtotavarana? Ainakaan vielä hetki sitten ei saanut?
Tämän asennuksesta ei kyllä kannata merkkiliikkeeseen maksaa(kolme ruuvia+sokka), mutta toki se kello pitää löytää ensin?
Ebayssa sähkö/alipainekelloja CR koneisiin löytyy ainakin Puolasta ja Romaniasta, mutta löytyykö siis kotimaasta?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2016 22:39

On niitä viitisen vuotta ollut myynnissä.

Se kello pitää säätää alipainepumpun ja testerin kanssa, ei ole pelkästään heittää paikalleen.

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

Re: Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Wester » 10.3.2016 19:45

No niin, eli säädin on puretuna pöydällä ja sieltähän se vika löytyi (tässä ei ollutkaan sokkaa vipuakselilla, vaan kiinnitysmutteri oli avattava itse tehdyllä 90-kulman ”erikoisavaimella” ja kierrettävä kokonaan pois).
Akselin tiivistävässä pienessä alakalvossa n.2mm pitkittäinen halkema, joka oli juuri siinä kohtaa missä kalvo taittuu kaksinkerroin.
Tämä taas tarkoitti sitä että vuoto oli ”epäloogista” riippuen aina kulloisestakin vipuakselin asennosta.
Samalla tietenkin turbon siivet eivät kääntyneet maksimiin karstoittumisen vuoksi, kun ko.kello oli tominut ”vajailla” jo pidempään.
Aivan ”pennin vika”, mutta tehot alakerrasta täysin pois ja underboost nilkutusta päälle jatkuvasti.
Aika monta kokonaista ”viallista...underboost” turboa on tässä maassa maahantuojilla vaihdettu ko.”pennin” vian vuoksi

Nyt pitäisi enään löytää uusi tai käytetty ehjä kello?

Wester
-
Viestit: 56
Liittynyt: 22.5.2006 0:54

Re: Golf ”pörisee” putkeen

ViestiKirjoittaja Wester » 11.3.2016 23:01

Lopputulos tapaus.... p0299 under boost fault

Eli löysin vähän käytetyn kellon joka on tätä uutta päivitettyä kestävämpää mallia, eli tässä päivitetty vihreä silikonikalvo ja lämpösuoja alhaalla (vanhassa punainen vuotava kumikalvo).
No, vanhastahan oli otettu tangon pituus orggis lukitusmutterista sen pohjasta tangon päähän kympin tarkkuudella mitattuna ja uudeen sama säätö/mitta (pikkuisen murjottua kierrettä tuohon kohtaan jotta ei liiku asennettaessa).
Säädin paikoilleen ja nyt VETÄÄ...!
Ei enään vikakoodeja eikä nilkutusta missään tilanteessa ja koneessa tolkuton alavääntö, mutta nyt tuli mielestäni myös maksimiin aika paljonkin lisää.
Pieni epäilys n että jo aikoinaan kun tuo ohjelmoitiin ja pöntöt tyhjennettiin, kellon alakalvo ei edes silloin ollut 100% ehjä, vaan pientä vuotoa olisi ollut jo pidempään.
Nyt auto kulkee maksimi rajoitusnopeudet ihan pintakaasulla ja jaksaa kutonen päälläkin lähteä vetämään enemmän kuin ikinä?
Uusi kello maksaa maahantuojalla 295€ ja turbohuolloissa n.250€, käytetty tietysti vähän vähemmän, mutta tähän ei kannata laittaa vanhempaa kumikalvollista käytettyä, vaan päivitetty uudempi malli (joka tapauksessa enään ei tarvitse vaihtaa koko turboa kuten ennen oli tapana tämän vian kohdalla).

Tuossa ohjeet vaihtoon(akselin irroitukseen tarvitsee väsätä 90-asteen kulmaan hitsattu 10mm:n lenkkiavain = ahtaat paikat mutta onnistuu kyllä):

https://www.youtube.com/watch?v=RbLx2vDeFxY

Tuossa toiminta:

https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa