Auttakaa naista mäessä passatin romun kanssa..

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Linda
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.8.2015 21:07

Auttakaa naista mäessä passatin romun kanssa..

ViestiKirjoittaja Linda » 14.8.2015 21:23

Uus yritys, äsken meni bensapuolelle tämä..


Tulipahan ostettua yksi murheenkryyni(just kun luulin murheiden loppuvan kun pääsin vectrasta eroon!!) eli passatti 98 1.9 tdi... Millon mitäkin vuotaa ja remppaa tehty jo isommalla summalla mitä tuo romu maksoi.

Jotakin se tihuttaa. Parkkipaikka on kuin ydinjätteen jäljiltä, näin mistään mitään tietämättömän silmiin näyttää öljyltä koska on mustaa :D? Jarrunestettä? Jarruneste oli ainakin minimi viivan kohdalla melkei, sekä monttuisella teillä abs valo vilkuttaa ja huutaa, välillä jarrut kohisee hyvin voimakkaasti.

Mikähän mun Paskattia vaivaa.. Tässä parin kk sisällä sitä on jo rempattu 800euron edestä..Alkaa huumori loppua opiskelijalla!

Ainiin ja herjaa Service oil, mutta öljyvalo ei pala vikataulussa ja tikussa ainakin öljyä on sopivasti.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.8.2015 5:59

Noin se vaan menee; kun halpaa ostaa, saa halpaa.
Ja säästäminen käy monesti kalliiksi.

Öljyvuodon paikallistaminen etänä on vaikeaa, ehkä tyypillisin paikka on kuitenkin venttiilikoppa (tiiviste). Ahtoputkien liitoksista monesti tihkuu. Pohjasuojan päällä on monesti öljyä, öljytulppaa ja sen tiivistettä ei vaihdeta säästön vuoksi...

Jarrujen kahina johtuu monesti loppuun kuluneista osista, jarrunestekin menee minimiin samasta syystä.

Silmä käteen, jarrupalat ja - levyt tarkastukseen ja tarpeen mukaan uusiksi.
Aina pareittain samalle akselille kuitenkin.

Service oil tarkoittaa sitä, että ainakin öljynvaihtohuolto pitäisi tehdä. Jos huoltohistoriasta ei ole tietoa, huolto kannattaa tehdä/teettää ison kaavan mukaan (jos meinaat autolla ajella?).

Linda
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.8.2015 21:07

ViestiKirjoittaja Linda » 15.8.2015 7:43

Tässä autossa on täydellinen huoltokirja. Pitää tsekata millon on tehty öljynvaihtohommia.

Se kohina ei ole kokoaikaista. Pitää tutkailla. Ihme ettei huollosta ilmoitelleet jos siellä vuotaa muukin kuin vesipumppu , kun sanoin että silmäilee muutenkin sitä autoa niin samaan konkurssiinhan se menee vaihdella.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 15.8.2015 8:02

Abs anturi luultavasti löysäällä. Kopauttaa sitä vähän sisemmäksi. Ei siis hakkaa, vaan kopauttaa. :)
Edit. Minulla ei kulje ainakaan Audissa tuo huoltovalo ja huollot käsi kädessä. Öljynvaihtohuolto tehdään kympin välein ja valo ilmoittelee long lifen mukaan.

smgt
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.7.2015 14:00

ViestiKirjoittaja smgt » 15.8.2015 11:01

mistä päin murheen omistaja kirjottaa?
kyllä täältä varmaan joku löytyy kuka voi vilkasta autoas

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.8.2015 11:48

Service valo syttyy palamaan tietyn km-välein että ei se sitä huoltoa aina kuitenkaan tarkoita, etenkin jos sitä km-määrää ei ole edellisessä öljynvaihdossa tms nollattu.
Jos autossa on vielä moottorin alla pohjamuovi niin sen irroittaminen ja pohjan putsailu helpottaa todella paljon vuotokohdan paikantamista.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 15.8.2015 14:07

Se että autossa on täysi huoltokirja ei markkaa juuri mitään missä kunnossa auto yleisesti on, tämä on tullu omakohtaisesti huomattua, seppiä monenlaisia. Sieltä täältä jätetty pikkujuttuja korjaamatta, joka paikka repsottaa jne.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 15.8.2015 14:40

Öljy vuotoon voi olla syitä monia. Oma paskattikin alku kesästä alkoi merkata seisonta paikkojaan siinä määrin että piti tarkemmin alkaa tutkia... Jakohihnan kopan sisään kurkistus osoitti että hihna oli myös märkä öljystä. Aloin epäillä että kampiakselin tai nokka-akselin stefa vuotaisi. hommasin uudet stefat ja aloin remonttiin. Yllättäen syynä öljyvuotoon ei ollutkaan kulunut kampiakselin tai nokka-akselin stefa vaan pois paikaltaan lähtenyt apuakselin stefa.
Yksi aika yleinen vuoto kohta näissä on myös että dieselin paluu puolen letkut hapertuu ja alkavat vuotamaa. Itse olen pariin kertaan joutunut ne vaihtamaan. Mutta tämän vuodon huomaa helposti siitä että varsinkin ajon jälkeen auton ulkopuolella leijailee huomattava dieselin haju. Dieselkin on yleensä jo mustaa maahan valuessaan kun on kuitenkin mukaan sotkeentunut kaikkea moskaa mitä pohjalevyn päällä on ollut.
Itsellä kans joskus ABS valo kummitteli, absit toimivat välillä ja välillä ei. Viimein ne lakkasivat toimimasta kokonaan. Vikakoodit piti käydä luettaa että selvisi mikä anturi oli sökönä. Uusi maksoi alta kymmenen euroa. Eikä vaihtaminen vaikeaa ole jos edes jotkiin pihdit löytyy millä saa entisen vedettyä ulos.
Näiden vanhojen ja halpojen autojen autojen kanssa kannattaa olla remonttitaitoinen jos haluaa halvalla päästä. Tai samahan se on uudempienkin kanssa, itse kun tekee niin halvalla pääsee, jos osaa. Tunaroimalla voi saada sitten kallista vahikoa aikaan...Tosin onnistuu se tunarointi korjaamollakin mutta se menee sitten heidän piikkinsä...
Ja osia saa saksasta tilaamalla puolella hintaa laajemmasta valikoimasta siitä mitä täällä paikallisissa varaosa liikkeissä on tarjonta. Ja alkuperäis osathan suorastaan ryöstö hintaisia ainakin suomessa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2015 14:40

Juu ei huoltokirja merkkaa yhtää mitään. Monet ku tulee huoltoo ni ei saa korjaa mitää vikoja ja ihan perus huolto vaa eli öljt saa vaihtaa. Saa sillä sen leiman sinne kirjaan. Tietyski kaikki viat jaa meille muistin mitä lödetty.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 15.8.2015 14:52

Se että autossa on täysi huoltokirja ei markkaa juuri mitään missä kunnossa auto yleisesti on, tämä on tullu omakohtaisesti huomattua, seppiä monenlaisia. Sieltä täältä jätetty pikkujuttuja korjaamatta, joka paikka repsottaa jne.


Huoltokirjasta ei monestikkaan selviä kuin se että öljyt on vaihdettu ja hihna. Muita remontteja/korjauksia ei läheskään aina merkata. Ennemmin on poikkeus jos kaikki on merkattu ylös. Joillekkin auto kohde jota puunataan ja laitellaan jatkuvaa, joillekkin se on vaan kapine jolla liikutaan paikasta toiseen. Korjauksia tehdään mitkä on pakko tai haittaavat liikaa käytettävyyttä.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.8.2015 16:14

Mihinpä sitä käytetyn auton ostaja luottaisi?

Viimeisin ns. vasta katsastettu auto, 500 km leiman jälkeen: takapalat raudoilla, takalevyt alimittaiset, vasen etulaakeri aivan tohjona, takaäänenvaimennin noin20 cm matkalta puhki.

Valoviat vielä helppo ymmärtää, saattaahan se lamppu palaa.

Huoltokirjasta olen toista mieltä kanssanne. Volkkarissa ja Audissa liikkumisturva uusiutuu, kun merkkihuollossa havaitut viat korjataan (myös rajattu Liikkumisturva mahdollinen).

Kyllä ne autoilijat, jotka autoa käyttävät merkkiliikkeessä, myös korjauttavat autoaan tehtyjen havaintojen mukaan; pääsääntöisesti.

Samaten, jos auto käy samassa korjaamossa vuosikaudet, voi autoon pääsääntöisesti luottaa.

Jos taas joka leima on eri korjaamosta ja osa leimoista puuttuu, on sen tarkemman tarkastelun paikka.

On kahdenlaisia "tarkkoja" autonpitäjiä; toiset ovat oikeasti tarkkoja autoistaan, ja toiset autoon tuhlattavasta rahasta.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2015 16:23

Tarkotin lähinnä sellasia ihmisä mitkä haluavat leiman kirjaan, korjaavat viat itse tai ovat mymässä autoa. Hyvä myydä ku just huollettu:) Muutaman kerran asiakas soitellu perään meille ku oli just huollettu mut osottautu ihan pommiks. Sit lueteltiin vikalistaa mitä löydettii mut ei saanu korjata. Ei näitä onneks paljoo oo mut löytyy kumminkin. Ja kyl noit esim. merkkihuollon leimamisia löyty monelta vaik vaihtanu esim. duuni paikkaa. Se on vaa leima.

Linda
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.8.2015 21:07

ViestiKirjoittaja Linda » 15.8.2015 16:47

Lähinnä täydellisellä huoltokirjalla tarkoitan sitä, että tähän on tehty tunnollisesti jakopäät&vesimpuput ja öljytyöt koko auton eliniän.

Eli tähän on nyt minun aikana tehty jakopää ja vesipumppu kun vesipumppu vuoti huolella. Sitten syylari rupesi vuotamaan kuin seula ja se vaihdettiin(tämä siis vuoti käsiin ennen jakopääremppaa). Ilmamassanmittari vaihdettiin ja mitähän vielä.

Kurkkasin auton alle ja siellä ei näyttäisi olevan mitään pohjapanssaria että sikäli pohjan pesu (?) pitäisi sujua. Minusta tuo tiputtelu on huomattavasti vähentynyt jakopäärempan jälkeen, mutta jotakin se vieläkin tihuttaa jostakin.

Tsekkasin jarrunesteet ja ne on melkein minimissään.

Jaaaa vikakoodiksi antoi "vain" : 17978 Engine start blocked by immobilizer. Kerran kaupan pihassa ajonesto rupesi ryttyilemään enkä meinannut saada autoa käyntiin, sen jälkeen se on taas toiminut.


Kyllä on ikävä vanhaa escorttia joka maksoi 400euroa ja sillä ajoi huoletta sen kolme vuotta ja pystyi päästelemään ympäri suomea. Tällä rotkottimella en sataa kilsaa pidemmälle viitsi lähteä :D

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2015 17:37

Et laittanu mist päin oot? Toi on ajoneston koodi, ei tartte välittää jos auto ei sammuilee ja käynnistyy aina. Jos on toinen avain ni käytä sitä, sillä voi sulkee avain vian pois.,

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.8.2015 17:46

Tässäpä tulee se iso ero; öljynvaihto on vain osa huoltoa.

Auto pitäisi oikeasti käydä läpi huollossa, eikä vain laskea vanhaa öljyä ulos, vaihtaa suodatinta ja laittaa uutta öljyä.

Huollossa kuuluu tarkastaa mm. jarrupalojen ja levyjen kunto, suojakumien kunto, jarrunesteen määrä, hihnojen kunto, renkaiden kunto ja ilmanpaineet (myös varapyörä), lukea vikamuisti, nollata huoltoväli, tarkastaa valot ja sähkölaitteiden toiminta, mitata jäähdytysnesteen pakkaskestävyys, testata akun kunto, ym. Lisäksi se öljyn ja suodattimen vaihto, ja ajasta / kilometreistä riippuvat lisätyöt, kuten raikkarin, ilmansuodatttimen, polttoainesuodatttimen, jarrunesteen ja hammashihnan vaihdot.

Noiden takia tehdään ns. huoltoseloste, jotta joka asia tulee käytyä läpi.
Vasta oli Tekniikan Maailmassa taas korjaamotesti, ns. pikkukorjaamot olivat lähinnä säälittäviä; rahastus kyllä onnistui.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2015 18:04

Siis tottakai siinä huollossa tarkastetaan kaikki, sen takii puhuin siitä vikalistasta. Sanoisin että yhtä osaavaa porukkaa on merkki ja pikkukorjaamoissa. Kummassakin on niitä perus huolto työntekijöitäja sit niitä mitkä oikeesti tietää. En oo missää vaiheessa sanonut että pelkän öljyn vaihto, tarkotin että vaikka pitäs kaikki suodattimet vaihtaa ja jarrunesteet ni poka haluu perushuollon. Eli kaikki tarkistukset ja öljyn vaihto.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.8.2015 18:10

Ihan hyvä aloitus; montako koulutuspäivää on "pikkukorjaamon" väellä vuodessa?

Jos on, mihin liittyen? Oikeaan koulutukseen, vai käydäänkö saunassa?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2015 18:29

Okei herra kaikki tietävä. Oon ollu pikkukorjaamolla ja nyt oon isommassa. Kummassakin on koulutuksia. Riippuu niin paljon paikasta. Ku ny rupesit meuhkaamaan ni kyl tääl "hesassa" ainakin koulutetaan.) Mut nyt eksyy vähän aiheesta.

Linda
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.8.2015 21:07

ViestiKirjoittaja Linda » 15.8.2015 19:31

Täältä jyväskylän kupeesta olen.

Siitä en tiedä minkälaisia huoltoja nää huoltamot on tälle suorittanut, saksan tuontiauto on alunperin. Mutta viimesimmässä jakopäärempassa eivät ilmoittaneet mistään muusta vaikka tänään kuikuilin, niin takana mm. jarrupalat on ihan loppu. Kyllä ne soitti jostakin sikakalliista akseleista koneen sisällä että ne pitäisi vaihtaa, onko ok ja sanoin että antaa mennä,

Harmittaa kyllä, koska pyysin vilkasemaan samalla auton "peruskunnon" onko kaikki ihan ok, mutta se tais unohtua kavereilta.

Ja juu, auto on käynnistynyt hyvin sen yhden episodin jälkeen ja ei, ei ole kuin yhdet avaimet.
Tuo katsastus kolkuttelee kaikenlisäksi ovelle..

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 16.8.2015 10:36

Paljonko lie tällä Passatilla ajettu? Onko kuskin penkki kulunut jo reunasta puhki? Näyttääkö ratti ja polkimet kovin kuluneille? Näiden saksan tuontien kanssa pitäisi olla tarkkana kun monesti niissä on ne "huoltokirjat" vähän mitä sattuu ja mittarilukematkin suuntaa antavia = samalla miljoonalla toki yleensä mennään. Toki asiallisia poikkeuksiakin joukossajoskus on. Kuulostaa äkkiseltään, että tästä yksilöstä kannattaisi hankkiutua äkisti eroon.
Täydellinen huoltokirja on tosiaan jotain muuta kuin vihko täynnä leimoja tai öljy ja jakohihnan vaihdot. Se lähtee jo liikkeelle oikeassa huollossa saranatappien rasvauksesta. Nekin näet kuivettuu ja alkaa sitten vanhemmiten narista. Jos tämä yksilö olisi ajallaan oikeasti huollettu merkkiliikkeessä niin en usko että siihen tarvisisi koko ajan heti alkuun remontteja tehdä.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 16.8.2015 17:23

Oisko ollu kyseessä apuakseli mikä vaihdettu? Jos Lindaa kiinnostaa niin minulla olisi yksi ylimääräinen muovinen "pohjapanssari". Omaani kun laitoin peltisen niin olisi alkuperäine jouten ja voisin luopua kohtuu hintaan. Talvella siitä olisi hyötyä moottorin lämpenemisen ja lämpimänä pysymisen kannalta jos siellä ei ole siis mitään tällä hetkellä. Tosin en Jyväskylän kupeessa ole mutta jos joskus satut pohjoseen päin oleman liikkeellä niin lähemmäksi tulet...Ja itselläkin joskus on käyntiä lähempänä Jkl:ää...
Vesipumpun ja jakohihnan vaihdon yhteydessä ainakin afn koneen kyseessä ollen joutuu venttiilikopan avaamaan ja oman kokemuksen mukaan nuo kumiset tiivisteet kovettuvat aikaa myöden ja jäävät herkästi vuotamaan ellei vaihdeta uusiin. Eikä mikään outo tapaus ole sekään että se muovinen huohotinputki murtuu alapästä venakopan irroituksen yhteydessä... Siinä pari mahdollista öljyn vuotokohtaa lisää.
Jarrupalatkin saattaa kulua yllättävän nopsaan jos satulan liukumekanismi tai itse sylinteri alkaa jumittamaan. Eikä ihan ennennäkemätön tapaus ole että itse palat jumittavat satulaan kiinni.
Nuo huoltojen sisällöt ja mitä tehdään ovat oma keskustelunsa, ja asiakas on maksajana yleensä se joka määrää mitä tehdään, tai näin ainakin on totuttu.
Huoltokirjaan monesti ei lyödä kuin leima tehdystä huollosta ja merkintä kilometreistä. Nykyään tarkempi säsältö esim vaihdetusta osista on korjaamolaskussa. Ja jos näitä ei ole huoltokirjan mukana niin kuka tietää mitä autolle on tarkalleen historian aikana tehty?
Lindan auto on jo 17v vanha ja tuon ikäisessä autossa alkaa jo ikä painaa, ja joissakin komponenteissa ikä vaikuttaa vaikka auto olisi hyvin huollettu ja kilometrit vielä alle puolenmiljoonan reilusti. Se käyttämättömyyskin saattaa olla myrkkyä eteenkin jarruille. Ja esim ilmamassa mittari käsittääkseni on kuluva osa, joskus ne kestää josku taas ei. Paljon on merkitystä varmaan paljonko kilometrejä ja mikä on ko mittarin laatu ja kuinka likaista ilmaa sen läpi virtaa. Omaani esim en ole vielä ko komponenttia joutunut vaihtamaan vaikka auto on minulla ollut mittarilukeman välin 300 000-450 000 km Sitä en tiedä onko joskus aiemmin vaihdettu.
Haluisin kyllä tietää että miten ja mistä syystä erityisesti merkkiliikkeessä tehdyt huollot vaikuttavat esim nyt esille nousseiden ilmamassamittarin, jarrupalojen ja levyjen sekä jäähdyttäjän kestoon verrattuna muualla tehtyihin huoltoihin olettaen että nekin ovat oikein ja ajallaan tehty?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 16.8.2015 19:14

"Siitä en tiedä minkälaisia huoltoja nää huoltamot on tälle suorittanut, saksan tuontiauto on alunperin. Mutta viimesimmässä jakopäärempassa eivät ilmoittaneet mistään muusta vaikka tänään kuikuilin, niin takana mm. jarrupalat on ihan loppu. Kyllä ne soitti jostakin sikakalliista akseleista koneen sisällä että ne pitäisi vaihtaa, onko ok ja sanoin että antaa mennä,"

Hämmästyttävää. :)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 16.8.2015 21:08

^^ Osaavat rahastaa ja kämmätä merkiliikkeessäkin kyllä. Mutta tuo "huoltoon"kuuluva sisätö on monesti aika eri merkkiliikkeessä tai liikkeessä jossa tehdään kaikki mitä huolto-ohjelmaan kullakin hetkellä kuuluu. Monesti ns. "nyrkkipajalta" saa kyllä leiman huollosta ja tehdään hyvin se mitä käsketään, mutta kun ajoneuvo ikääntyy niin sietä tuppaa jäämään näissä huolloissa "vähempi oleellisia"asioita tekemättä, koska omistaja ei vaadi/säästää.. Esim. jarrunesteiden, raitisilmasuodattimen tai ehtoopuolella olevien jarrupalojen vaihto.
Tälläkohden se täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria on eri kuin "huoltokirja/ajallaan huollettu" edellyttäen tietysti, että merkkiliikkeessä annetaan muuta kuin valohoitoa.

Itse Passattiin: Huollettuna ja hoidettuna se ei loppu ole vielä 500 000 km ajettuna. Jos remontteja siirrelty sieltä täältä tuonnemmaksi niin ongelmia on edessä ja takana. Tälläkohden tietysti kannattaa arvioida miten paljon vanhaan autoon kannattaa korjauksiin sijoittaa. Toivoitaan,ettei enempää vikoja löydy ja harkitsisin kyllä tarkkaan ennenkuin " sika kalliita" akseleita antaisin kenenkään sinne vaihdella.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 17.8.2015 13:26

Muutama huomio tuonikäisestä Passatista:

- huoltovälit ilmaistaan mittariston km/pikkunäytöissä, ne voi nollata kello/trippi -keppien avulla ja usein unohtuvat ei-merkkihuollolta nollata (tai sitten joku idioottifirma laskuttaa erikseen kympin niiden nollaamisesta huollon yhteydessä - terveisiä vain VV-Vauhtipisteelle, ei nähdä enää...)

- käynnistyksenesto on mittaristossa, mutta esim. lopussa oleva virtalukko saattaa aiheuttaa oirehtimista, eli ei tarvitse olla mittaristossa juotos- tai johtovikaa

- laita iso pahvi moottoritilan alle kun laitat auton parkkiin - saat vähän osviittaa mistä ja miten paljon esim. yön aikana öljyä tiputtaa. Neloskoneellisesta en niin paljoa tiedä, mutta epätodennäköistä että isokaan kannen vuoto näkyisi alhaalla, eli joku stefa, turbo, tms sitä siellä pudottelee. Tosin riittäähän tuohon jo huonosti / väärin kiinnitetty suodatinkin jos sen tiiviste on saatu halki, tms.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa