Golf V, BKD vaihteistokysymys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

_Volkswagen_
-
Viestit: 28
Liittynyt: 24.6.2014 21:34

Golf V, BKD vaihteistokysymys

ViestiKirjoittaja _Volkswagen_ » 3.8.2015 15:15

Paljonko pitäisi olla välystä vaihteiston pääakselissa akselinsuuntaisesti? Siis kytkimestä tuleva akseli. Nykyisellään tuntuisi olevan noin 6mm, mikä vaikuttaa suurelta? Toisessa suunnassa väljää ei ole lainkaan kuten ei kuulukaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 3.8.2015 21:12

6mm on kyllä ihan liikaa.. liekkö edes mahdollista tommonen välys? Kytkimessä oltava toimintaongelmia tolla välyksellä?

Noissa on ongelmaa päittäisvälyksessä, mutta 6mm on kyllä paljon

_Volkswagen_
-
Viestit: 28
Liittynyt: 24.6.2014 21:34

ViestiKirjoittaja _Volkswagen_ » 4.8.2015 8:01

Noniin, tänään pajalla käytyä ja tarkan mittauksen tehneenä välystä onkin vain 2-3 milliä, eilinen tulos oli silmämääräisesti arvio ja metsään näköjään meni, hups. Mutta kuitenkin, uskaltaako laittaa takaisin paikalleen vai onko normaalista poikkeavaa?

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 4.8.2015 9:18

Olipa tarkka mittaus

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.8.2015 9:25

Mietin ihan samaa. :D

Äkkiseltään 2-3mm päittäisvälyskin tuntuu rajulta. Mun käsitys päittäisvälyksestä on se, ettei sitä pitäisi olla. Hakkaa hampaita kuitenkin melkolailla tuollainen välys..?

Onko ajettu kovalla vauhtipyörällä? Sillä ainakin kuulemma saa päittäisvälystä laatikkoon.

_Volkswagen_
-
Viestit: 28
Liittynyt: 24.6.2014 21:34

ViestiKirjoittaja _Volkswagen_ » 4.8.2015 11:10

Kovalla menty 30tkm kyllä. Vieläkään en käsitä, miksi se ongelmia aiheuttaisi vaikka monet niin paljon sitä puhuvatkin. Laatikko käytettiin auki viime viikolla laakeriepäilyjen takia, mutta kaikki oli kunnossa joten ei tehty toimenpiteitä. Katsauksen jälkeen vaan huomio kiinnittyi tuohon välykseen. Ennen purkua ei tietenkään tullut kokeiltua ko. Akselia.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.8.2015 18:18

Liikaa on välystä. Voi olla se laakeriholkki kasauksen jäljiltä vituillaan päätykopassa.

teem0852014
-
Viestit: 165
Liittynyt: 5.5.2014 16:30

ViestiKirjoittaja teem0852014 » 5.8.2015 21:14

Moottorista siirtyy voima akselille ja jos ei ole kmv:tä lieventämässä iskuja vaan kova v.pyörä,niin silloin se on laatikko joka sen kipeän ottaa...

_Volkswagen_
-
Viestit: 28
Liittynyt: 24.6.2014 21:34

ViestiKirjoittaja _Volkswagen_ » 6.8.2015 7:57

Pitkän linjan ralliharrastajalta/laakkosen huoltomieheltä asiaa kysyttyäni oli vastaus, että puoleen senttiin asti välys ei haittaa. Siitä enemmän niin täytyy jotakin jo tehdä. Kovasta vauhtipyörästä hänenkin mukaansa tuo voi osittain johtua, vaikka levy onkin jousitettu.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.8.2015 16:31

No jos kerta rallimies on niin uskokaamme ja nippuun vaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.8.2015 1:11

Kyllä se moottorin hakkaaminen & vääntö vaan kovan vauhtipyörän ansiosta välittyy laatikkoon moninverroin kaksoismassaa pahemmin, vaikka onkin jousitettu levy. Ja se takominen kohdistuu pitkittäissuunnassa kaikista pahiten, kun vaihteiston rattaat ovat viistotut. Toki siellä rattaat ja muu laakerointikin varmasti oman osansa saa tuosta hakkuusta...
Kovilla vauhtipyörillä on oikeasti saatu monta laatikkoa rikottua. Toiset taas väittävät, ettei tee mitään, mutta ennemmin uskon tuohon, mitä minulle on sanottu - ja ei uskomusta ainakaan toiseen suuntaan käännä se meteli, jonka kovan vauhtiksen vaihto pahimmillaan laatikosta pihalle antaa.
Itse vaihdoin kovan vauhtiksen puolen vuoden ajon jälkeen tosiaan takaisin kaksoismassaan, kun teki pahaa se resonointi ja tyhjäkäynnin raklatus. Ja kun otettiin kovaa vauhtipyörää irti ja avattiin asetelma, niin tuon jousitetun kytkinlevyn jousista kaksi oli poikki ja kaikki jäljellä olevat ehjät jouset painuneet kasaan, väljäksi koloihinsa ja helisivät... Mikäpä muukaan noita rikkoo, kuin vääntö ja moottorista välittyvät vääntövärähtelyt & dieselin takominen (joka on paljon rajumpaa etenkin pienillä kierroksilla, kuin bensamoottorissa). Oli kyllä viimeinen kova vauhtipyörä mitä omiin moottoreihini laitan kaksoismassan tilalle.

https://www.youtube.com/watch?v=Vb9Z6O_Czow

Tuossa videossa ääni jota tarkoitan. Oma Jetta BKD + 6-lovinen manuaali kovalla vauhtiksella piti melkolailla vastaavaa. Niin paha meteli tosiaan, ettei esim. liikennevaloissa kehdannut vapaalle laittaa ja kytkintä nostaa....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa